Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 30 iunie 2010  privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 30 iunie 2010 privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 1 iulie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 69 din 30 iunie 2010
privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 443 din 1 iulie 2010


Situaţia extraordinarã prevãzutã la art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, constã în necesitatea reducerii consumului de energie în locuinţe, în condiţiile asigurãrii şi menţinerii condiţiilor de climat interior în cadrul acestora, prin promovarea de mãsuri incluse în Planul naţional de acţiune în domeniul eficienţei energetice,
având în vedere faptul cã Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2006 privind eficienţa energeticã la utilizatorii finali şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE a Consiliului prevede planuri naţionale de eficienţã energeticã la utilizatorii finali, precum şi mãsuri instituţionale şi legislative pentru realizarea acestora,
luând în considerare prevederile Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energeticã a clãdirilor, pentru aplicarea unor mãsuri financiare în sprijinul reducerii consumurilor energetice şi a creşterii numãrului de clãdiri cu consum redus de energie din sursele clasice,
în scopul reducerii consumului de energie în clãdirile de locuit, ca mãsurã de protecţie socialã a populaţiei prin reducerea cheltuielilor cu întreţinerea locuinţelor ca urmare a eliminãrii subvenţiei la energia termicã şi a creşterii preţului combustibilului utilizat pentru încãlzire şi prepararea apei calde de consum,
având în vedere necesitatea diminuãrii efectelor schimbãrilor climatice, prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã, a creşterii independenţei energetice, prin reducerea consumului de combustibil utilizat la prepararea agentului termic pentru încãlzire şi a apei calde de consum, precum şi a ameliorãrii aspectului urbanistic al localitãţilor,
ţinând cont de faptul cã prin adoptarea de urgenţã a prezentului act normativ se vor realiza susţinerea creşterii economice şi contracararea efectelor negative pe care criza financiarã internaţionalã actualã le poate avea asupra sectorului energetic şi al construcţiilor, inclusiv prin utilizarea resurselor energetice naţionale,
în considerarea faptului cã executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit vizeazã susţinerea operatorilor economici din domeniul construcţiilor, al instalaţiilor pentru construcţii, precum şi crearea de noi locuri de muncã,
neadoptarea în regim de urgenţã a prezentului act normativ conduce la grevarea în continuare a bugetului statului cu cheltuieli de tipul celor efectuate în temeiul unor programe naţionale privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe în cazul blocurilor de locuinţe ale cãror asociaţii de proprietari pot susţine financiar executarea lucrãrilor de reabilitare termicã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Reabilitarea termicã a blocurilor de locuinţe şi a clãdirilor tip locuinţe unifamiliale, denumite în continuare clãdiri de locuit, constituie acţiune de interes public în scopul reducerii consumurilor energetice la consumatorii finali, cu efect direct în reducerea costurilor cu încãlzirea şi prepararea apei calde de consum şi indirect în reducerea consumului de combustibil convenţional şi a emisiilor de gaze cu efect de serã.
ART. 2
(1) Scopul prezentei ordonanţe de urgenţã este facilitarea accesului asociaţiilor de proprietari - persoane juridice fãrã scop patrimonial - şi a proprietarilor locuinţelor unifamiliale - persoane fizice, denumiţi în continuare beneficiari, la contractarea de credite bancare acordate de instituţii de credit, denumite în continuare finanţatori, cu garanţie guvernamentalã şi cu dobândã subvenţionatã pentru executarea lucrãrilor de intervenţie privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã sunt aplicabile beneficiarilor clãdirilor de locuit construite şi recepţionate pânã la sfârşitul anului 2000.
ART. 3
Lucrãrile de intervenţie privind reabilitarea termicã ce pot fi finanţate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã cuprind:
a) reabilitarea termicã a anvelopei clãdirii şi a instalaţiilor aferente;
b) repararea, dupã caz, înlocuirea/achiziţionarea cu montaj a centralei termice de bloc/scarã, respectiv a centralei termice aferente locuinţei unifamiliale, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia;
c) introducerea, dupã caz, a unor sisteme alternative pentru asigurarea parţialã/totalã a energiei pentru apã caldã de consum, iluminat şi/sau încãlzire.
ART. 4
Reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare şi dobândã subvenţionatã cuprinde urmãtoarele etape:
a) expertizarea tehnicã, certificarea energeticã şi auditul energetic al clãdirii existente şi proiectarea lucrãrilor de intervenţie;
b) executarea lucrãrilor de intervenţie;
c) recepţia şi certificarea energeticã a clãdirii la terminarea lucrãrilor;
d) recepţia finalã, la expirarea perioadei garanţiei de bunã execuţie a lucrãrilor.
ART. 5
(1) Decizia de reabilitare termicã a clãdirilor de locuit în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se ia de cãtre beneficiar.
(2) În cazul asociaţiei de proprietari, hotãrârea pentru executarea lucrãrilor de reabilitare termicã şi de contractare a unui împrumut bancar în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã se va lua cu votul a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari. Hotãrârea adunãrii generale a asociaţiei de proprietari se va aduce la cunoştinţa tuturor proprietarilor din condominiu, inclusiv a celor care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari, prin afişare la avizierul asociaţiei, în termen de 5 zile de la data când a fost adoptatã.
ART. 6
(1) În situaţia în care executarea lucrãrilor de intervenţie prevãzute la art. 3 se autorizeazã în condiţiile legii, certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire pentru executarea lucrãrilor de intervenţie privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit se elibereazã în regim de urgenţã, cu scutire de taxã, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 1 şi <>art. 6 alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru executarea lucrãrilor de intervenţie privind reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit, autorizaţia de construire se emite fãrã prezentarea titlului asupra imobilului, teren şi/sau construcţie, a extrasului de plan cadastral şi a extrasului de carte funciarã de informare.
ART. 7
Expertizarea tehnicã, proiectarea şi verificarea proiectelor, executarea şi recepţia lucrãrilor şi dirigenţia de şantier se realizeazã cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, iar certificarea şi auditul energetic se realizeazã cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 372/2005 privind performanţa energeticã a clãdirilor, cu modificãrile ulterioare, a actelor subsecvente acestora, precum şi a reglementãrilor tehnice în vigoare la data proiectãrii/executãrii lucrãrilor de intervenţie.

CAP. II
Finanţarea şi garantarea

ART. 8
Expertiza tehnicã, certificatul de performanţã energeticã şi auditul energetic ale clãdirii existente, documentaţia pentru autorizarea lucrãrilor de intervenţie, dupã caz, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi certificatul de performanţã energeticã a clãdirii reabilitate termic se realizeazã, în condiţiile legii, prin grija beneficiarului şi se finanţeazã din sursele proprii ale acestuia.
ART. 9
Executarea lucrãrilor de intervenţie se finanţeazã astfel:
a) din sursele proprii ale beneficiarilor, reprezentând minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie;
b) din credite bancare, în lei, cu garanţie guvernamentalã şi cu dobândã subvenţionatã, contractate de beneficiari şi garantate în procent de 100% de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului, reprezentând maximum 90% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie.
ART. 10
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 9, autoritãţile administraţiei publice locale, la solicitarea asociaţiilor de proprietari, pot finanţa, din fondurile aprobate anual cu aceastã destinaţie în bugetele locale şi/sau din alte surse legal constituite, în cuantum de maximum 30% din valoarea prevãzutã în devizul general, urmãtoarele:
a) executarea lucrãrilor de intervenţie, în care poate fi inclus şi cuantumul de minimum 10% prevãzut la art. 9 lit. a);
b) elaborarea documentaţiilor prevãzute la art. 8.
(2) Criteriile de selecţie, cuantumul şi condiţiile de finanţare, în aplicarea prevederilor alin. (1), se stabilesc şi se aprobã prin hotãrâre a consiliului local.
ART. 11
Perioada de rambursare a creditelor bancare cu garanţie guvernamentalã şi cu dobândã subvenţionatã este de maximum 5 ani.
ART. 12
(1) Dobânda aferentã creditelor bancare cu garanţie guvernamentalã acordate beneficiarilor se suportã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu aceastã destinaţie.
(2) Structura dobânzii, precum şi plafonul maxim al creditului cu garanţie guvernamentalã, pe beneficiar, se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) Orice alte costuri aferente creditului, precum şi penalitãţile percepute de finanţator ca urmare a neplãţii ratelor la termenele scadente conform graficului de rambursare a creditului aprobat se suportã de cãtre beneficiar.
ART. 13
(1) Prin derogare de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 109/2008 , cu modificãrile ulterioare, Ministerul Finanţelor Publice este autorizat sã mandateze Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului în favoarea finanţatorilor care acordã credite beneficiarilor.
(2) Între Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. se încheie o convenţie prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile pãrţilor în derularea finanţãrii prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi cu dobândã subvenţionatã.
(3) Beneficiarul va garanta prin angajament asumat de cãtre proprietarii locuinţelor unifamiliale sau ai celor din blocurile de locuinţe, în calitate de fidejusori, pentru recuperarea sumelor neplãtite de beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului.
(4) Asupra imobilelor incluse în programul prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã se noteazã în partea a III-a a cãrţii funciare a imobilelor existenţa contractului de împrumut şi a convenţiei de fidejusiune.
(5) La transmiterea dreptului de proprietate, dobânditorul se subrogã în drepturile şi obligaţiile proprietarului fidejusor.
(6) În cazul în care se achitã contravaloarea împrumutului, notarea prevãzutã la alin. (4) se radiazã în condiţiile legii.
(7) În cazul în care beneficiarul este o asociaţie de proprietari, proprietarii din blocul de locuinţe sunt obligaţi sã plãteascã sumele neplãtite de beneficiar rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului, în limita cotei-pãrţi ce le revine din valoarea creditului, proporţional cu cota-parte indivizã deţinutã de fiecare proprietar din proprietatea comunã.
ART. 14
Între Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi finanţatorii care acordã credite bancare beneficiarilor în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã se încheie convenţii, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile pãrţilor în finanţarea dobânzii subvenţionate aferente sumelor utilizate din creditele acordate, în limita plafonului anual aprobat cu aceastã destinaţie în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.

CAP. III
Executarea şi recuperarea garanţiilor de stat

ART. 15
(1) Sumele rezultate din executarea garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N. în numele şi în contul statului se plãtesc finanţatorului de cãtre Ministerul Finanţelor Publice din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, pe baza documentelor justificative prezentate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) ce urmeazã a fi recuperate sunt scadente începând cu ziua urmãtoare datei efectuãrii plãţii de cãtre Ministerul Finanţelor Publice.
(3) Înscrisurile întocmite de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, prin care se individualizeazã sumele de recuperat exprimate în moneda naţionalã, constituie titluri de creanţã şi cuprind elementele actului administrativ fiscal prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Creanţele individualizate în aceste titluri sunt asimilate creanţelor fiscale.
(4) În termen de 15 zile de la data efectuãrii plãţilor prevãzute la alin. (1), titlurile de creanţã împreunã cu dovada comunicãrii acestora se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, în vederea colectãrii potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În cadrul aceluiaşi termen titlul de creanţã se comunicã debitorului.
(5) Titlul de creanţã devine titlu executoriu la împlinirea termenului de 60 de zile de la data comunicãrii acestuia cãtre debitor.
(6) Sumele încasate potrivit alin. (4) constituie venituri ale bugetului de stat şi se vireazã într-un cont de venituri bugetare distinct.
(7) Dispoziţiile <>art. 154 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul executãrii silite pentru stingerea creanţelor datorate bugetului de stat rezultate din executarea garanţiilor emise în numele şi în contul statului, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Plafonul anual al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 13 alin. (1) se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Condiţiile generale de acordare a creditelor, a garanţiilor guvernamentale, criteriile de eligibilitate pentru beneficiari, bãnci şi operatori economici cu activitate în construcţii, precum şi regulile de gestionare a subvenţiilor şi garanţiilor se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã, elaborate de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 7 zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 17
Atribuirea contractelor de servicii privind executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã se efectueazã în condiţiile legii.
ART. 18
Executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea termicã a clãdirilor de locuit prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã se realizeazã cu scutire de la virarea cotei de 0,5% cãtre Casa Socialã a Constructorului, prin exceptare de la prevederile legale în vigoare.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


─────────────────
Ministrul dezvoltãrii regionale
şi turismului,
Elena Gabriela Udrea

Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul economiei,
comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu


Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 69.
_________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016