Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 30 iunie 2010  privind modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 30 iunie 2010 privind modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 2 iulie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 64 din 30 iunie 2010
privind modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 451 din 2 iulie 2010


Având în vedere cã prin <>Legea nr. 14/2009 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiect privind completarea sprijinului financiar acordat de Uniunea Europeanã pentru restructurarea agriculturii) dintre România şi Banca Internaţionalã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 28 decembrie 2007, statul român şi-a asumat responsabilitatea realizãrii cadastrului general în scopul înscrierii din oficiu în cartea funciarã a proprietãţilor imobiliare,
ţinând seama de faptul cã data începerii efective a lucrãrilor de teren pe teritoriul celor 19 unitãţi administrativ-teritoriale este stabilitã în cursul lunii septembrie 2010, urmând ca în cel mai scurt timp posibil sã fie începute lucrãrile de teren pe o suprafaţã de aproximativ 1.000.000 ha la nivelul întregii ţãri, în zonele rurale,
întrucât prin intrarea în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã asigurã preşedinţia Consiliului Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România (Consiliul INIS), componenta prin care România contribuie la realizarea Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeanã (INSPIRE) (Directiva INSPIRE) prin dezvoltarea unui geoportal naţional care trebuie sã asigure prestarea serviciilor prevãzute la <>art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 , prin crearea şi actualizarea evidenţei parcelelor de terenuri la nivel naţional,
având în vedere direcţiile de acţiune care revin Guvernului prin Programul de guvernare 2009-2012, referitoare la introducerea cadastrului unitar pe cheltuiala statului, intabularea tuturor suprafeţelor agricole şi forestiere, sprijinirea autoritãţilor executive ale administraţiei publice locale pentru întocmirea registrelor parcelare ale terenurilor, realizarea infrastructurii de date spaţiale în vederea asigurãrii suportului informaţional necesar adoptãrii unor decizii fundamentate cu privire la limitele unitãţilor administrativ-teritoriale, clarificarea regimului proprietãţii prin finalizarea cât mai rapidã a procesului de retrocedare a proprietãţilor, înscrierea corectã a proprietãţii în cartea funciarã, sub aspect tehnic şi juridic, în baza realitãţii din teren, clarificarea legislaţiei în domeniile cadastrului şi cãrţii funciare,
întrucât una dintre condiţionalitãţile impuse prin Memorandumul de înţelegere semnat între Comunitatea Europeanã şi România la data de 23 iunie 2009 priveşte simplificarea procedurilor de înregistrare a proprietãţilor prin modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã, cu modificãrile ulterioare,
constatând cã proiectul de ordonanţã de urgenţã nu poate fi promovat prin procedurã parlamentarã, fie ea şi de urgenţã, iar angajamentele internaţionale asumate de statul român nu pot fi duse la îndeplinire,
întrucât toate aceste aspecte vizeazã interesul public şi constituie situaţii urgente şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Cadastrul şi cartea funciarã formeazã un sistem unitar şi obligatoriu de evidenţã tehnicã, economicã şi juridicã, de importanţã naţionalã, a tuturor imobilelor de pe întregul teritoriu al ţãrii. Scopul acestui sistem este:
a) determinarea informaţiilor tehnice, economice şi juridice referitoare la imobile;
b) asigurarea publicitãţii drepturilor reale imobiliare în baza actelor prin care s-au constituit, transferat, modificat sau stins aceste drepturi;
c) susţinerea sistemului de impozitare şi a pieţei imobiliare;
d) contribuţia la asigurarea securitãţii tranzacţiilor imobiliare şi facilitarea creditului ipotecar.
(2) Cadastrul realizeazã descrierea proprietãţilor imobiliare şi reprezentarea lor în planul cadastral.
(3) Cartea funciarã cuprinde descrierea proprietãţilor funciare, cu arãtarea drepturilor reale imobiliare.
(4) Evidenţa imobilelor înscrise în planul cadastral şi în cartea funciarã se actualizeazã la cererea persoanelor interesate sau la iniţiativa autoritãţilor publice ori din oficiu. Autoritãţile publice şi titularii de drepturi asupra imobilelor au obligaţia de a sprijini crearea şi actualizarea cadastrului prin punerea la dispoziţie cu titlu gratuit a datelor şi informaţiilor deţinute. Autoritãţile administraţiei publice locale sunt obligate sã acorde sprijin informaţional, tehnic şi de altã naturã, în limitele competenţelor, la crearea şi actualizarea sistemului de cadastru şi carte funciarã.
(5) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se înţelege una sau mai multe parcele alãturate, cu sau fãrã construcţii, de pe teritoriul unei unitãţi administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de folosinţã, aparţinând unui proprietar sau mai multor proprietari, în cazul coproprietãţii, care se identificã printr-un numãr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciarã.
(6) Entitãţile de bazã ale acestui sistem sunt parcela, construcţia şi proprietarul.
(7) Prin parcelã se înţelege suprafaţa de teren cu o singurã categorie de folosinţã."
2. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Cadastrul se realizeazã la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, pe sectoare cadastrale. Sectorul cadastral este unitatea de suprafaţã delimitatã de elemente liniare stabile în timp - şosele, ape, canale, diguri, cãi ferate etc. -, care cuprinde unul sau mai multe imobile alãturate.
(2) Prin sistemul de cadastru şi carte funciarã se realizeazã:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, mãsurarea şi reprezentarea acestora pe hãrţi şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea proprietarilor, a altor deţinãtori legali de imobile şi a posesorilor;
c) furnizarea datelor necesare sistemului de impozite şi taxe pentru stabilirea corectã a obligaţiilor fiscale ale contribuabililor, solicitate de instituţiile abilitate.
(3) Planul cadastral conţine reprezentarea graficã a limitelor imobilelor dintr-o unitate administrativ-teritorialã, care se înscriu în cartea funciarã, precum şi numerele cadastrale ale acestora. Planul cadastral este actualizat de cãtre inspectorii de cadastru din cadrul oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã.
(4) Extrasul de plan cadastral reprezintã secţiunea din planul cadastral, cu reprezentarea imobilului şi a celor învecinate, a dimensiunilor laturilor acestuia, precum şi a datei ultimei actualizãri a bazei de date grafice gestionate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã."
3. La articolul 4, literele e) şi p) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"e) organizeazã şi administreazã fondul naţional de geodezie şi cartografie, precum şi baza de date a sistemului integrat de cadastru şi carte funciarã;
.........................................................................
p) asigurã formarea şi specializarea personalului de specialitate prin intermediul Centrului de Pregãtire Profesionalã al Agenţiei Naţionale, instituţie fãrã personalitate juridicã;".
4. La articolul 4, dupã litera p) se introduc douã noi litere, literele p^1) şi p^2), cu urmãtorul cuprins:
"p^1) realizeazã şi actualizeazã registrul electronic naţional al nomenclaturilor stradale. Registrul naţional al nomenclaturilor stradale constituie documentul unitar de evidenţã în care sunt înscrise nomenclaturile stradale de la nivelul comunelor, oraşelor şi al municipiilor;
p^2) realizeazã şi întreţine geoportalul INSPIRE al României şi asigurã compatibilitatea acestuia cu geoportalul INSPIRE al Comunitãţii Europene, îndeplineşte alte atribuţii care îi revin prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România."
5. Dupã articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - (1) Nomenclatura stradalã se aprobã prin hotãrâre a consiliului local, se organizeazã pe fiecare localitate şi reprezintã evidenţa primarã unitarã care serveşte la atribuirea denumirii strãzii şi a numãrului administrativ.
(2) Registrul naţional al nomenclaturilor stradale este administrat de Agenţia Naţionalã."
6. La articolul 5, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Informaţiile înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciarã pot fi redate şi arhivate sub formã de înregistrãri, pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automatã a datelor. Acestea au aceleaşi efecte juridice şi forţã probantã echivalentã cu cea a înscrisurilor în baza cãrora au fost înregistrate."
7. La articolul 5, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Administrarea bazei de date prevãzute la alin. (3) se realizeazã de cãtre Agenţia Naţionalã şi oficiile teritoriale. Consultarea electronicã a situaţiei juridice a unui imobil se poate face de cãtre public utilizând datele de identificare ale imobilului.
(5) Cererile electronice de înscriere şi pentru obţinerea de informaţii vor putea fi înregistrate şi procesate cu efecte juridice echivalente. Comunicãrile încheierilor, extraselor, copiilor de pe acte sau planuri se pot face şi în format electronic, în condiţiile <>Legii nr. 455/2001 privind semnãtura electronicã."
8. La articolul 8, alineatele (15) şi (16) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(15) Se instituie Programul naţional de înregistrare a proprietãţilor imobiliare, care se realizeazã pe baza planului multianual propus de Agenţia Naţionalã şi aprobat de Guvern. Finanţarea cheltuielilor privind realizarea Programului se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, şi se aprobã într-un program, anexã la bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(16) Organele şi autoritãţile administraţiei publice centrale, unitãţile administrativ-teritoriale, precum şi alte persoane fizice şi juridice interesate, care au resurse financiare pentru realizarea Programului naţional de înregistrare a proprietãţilor imobiliare, în afara planului aprobat de Guvern, încheie protocoale de colaborare cu Agenţia Naţionalã cu privire la caietul de sarcini, modalitãţile de avizare, de verificare, de recepţie şi de înscriere în cartea funciarã, precum şi cu privire la utilizarea acestor informaţii."
9. La articolul 8, dupã alineatul (16) se introduce un nou alineat, alineatul (17), cu urmãtorul cuprins:
"(17) Specificaţiile tehnice conţinute în documentaţiile de atribuire a contractelor de lucrãri de specialitate sunt avizate pentru conformitate de Agenţia Naţionalã înainte de iniţierea procedurilor de achiziţie publicã. Autoritatea contractantã efectueazã recepţia lucrãrilor de specialitate numai dupã avizarea pentru conformitate, verificarea şi recepţia acestora de cãtre Agenţia Naţionalã. Autoritãţile contractante nu fac plãţi pentru lucrãrile de specialitate întocmite fãrã respectarea celor menţionate anterior. Avizarea pentru conformitate şi recepţia lucrãrilor de specialitate se solicitã oficiului teritorial, în cazul lucrãrilor care privesc teritoriul unui singur judeţ, sau Agenţiei Naţionale, în cazul lucrãrilor care privesc teritoriul mai multor judeţe."
10. La titlul I "Regimul general al cadastrului şi publicitãţii imobiliare", denumirea capitolului III "Realizarea, întreţinerea şi avizarea lucrãrilor de cadastru" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Organizarea lucrãrilor de înregistrare sistematicã în cadastru şi în cartea funciarã"
11. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Funcţia tehnicã a cadastrului se realizeazã prin determinarea limitelor dintre imobilele învecinate, pe bazã de mãsurãtori. Lucrãrile de mãsurãtori se executã prin orice metodã graficã, numericã, fotogrammetricã sau combinate.
(2) În cadrul funcţiei economice a cadastrului se evidenţiazã elementele tehnice necesare stabilirii valorilor impozabile ale imobilelor sau, dupã caz, a impozitelor ori taxelor pe aceste imobile.
(3) Funcţia juridicã a cadastrului se realizeazã prin identificarea deţinãtorilor imobilelor şi înscrierea în cartea funciarã."
12. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Începerea lucrãrilor tehnice de cadastru se stabileşte prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi cuprinde identificarea sectoarelor cadastrale. La nivelul unitãţii administrativ-teritoriale, etapele procesului de cadastru constau în:
a) înştiinţarea proprietarilor sau a posesorilor privind începerea lucrãrilor;
b) identificarea limitelor unitãţii administrativ-teritoriale, delimitarea şi marcarea hotarelor administrative ale acestora;
c) stabilirea sectoarelor cadastrale;
d) identificarea amplasamentelor imobilelor în cadrul sectoarelor cadastrale;
e) identificarea titularilor drepturilor reale şi a posesorilor, precum şi preluarea copiilor actelor juridice doveditoare;
f) înregistrarea neînţelegerilor între proprietarii învecinaţi cu privire la hotare;
g) recepţia documentelor tehnice cadastrale de cãtre oficiile teritoriale;
h) publicarea documentelor cadastrale;
i) soluţionarea contestaţiilor de cãtre oficiul teritorial;
j) modificarea conţinutului documentelor tehnice cadastrale, în urma soluţionãrii contestaţiilor, şi actualizarea evidenţei conform lucrãrilor de înregistrare realizate dupã perioada de afişare;
k) deschiderea noilor cãrţi funciare;
l) închiderea vechilor evidenţe, prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I;
m) comunicarea încheierii de înscriere, a extrasului de carte funciarã pentru informare, precum şi a extrasului din noul plan cadastral;
n) arhivarea documentelor care stau la baza lucrãrilor de cadastru şi înscrierea în cartea funciarã.
(2) Lucrãrile tehnice de cadastru se realizeazã utilizându-se reprezentarea graficã a limitelor unitãţilor administrativteritoriale, precum şi a limitelor intravilanelor, deţinute de oficiile teritoriale. Hotarele unitãţilor administrativ-teritoriale sunt delimitate şi marcate de cãtre comisia de delimitare, stabilitã în acest scop prin ordin al prefectului. Delimitarea unitãţilor administrativ-teritoriale se face prin materializarea la teren a limitelor recunoscute de cãtre acestea, în condiţiile legii. Regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de delimitare se aprobã prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Modificarea limitelor teritoriale ale unitãţilor administrativteritoriale priveşte înfiinţarea, reînfiinţarea sau reorganizarea unitãţilor administrativ-teritoriale, care se organizeazã potrivit legii."
13. Articolul 11 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Documentele tehnice ale cadastrului se întocmesc la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale, pentru fiecare sector cadastral în parte, şi evidenţiazã situaţia realã constatatã de comisia care a desfãşurat lucrãrile de specialitate. Documentele tehnice sunt:
a) planul cadastral;
b) registrul cadastral al imobilelor cuprinse în sectorul cadastral;
c) opisul alfabetic al proprietarilor imobilelor din sectorul cadastral.
(2) Primarul unitãţii administrativ-teritoriale în care se desfãşoarã lucrãrile de cadastru are obligaţia sã înştiinţeze deţinãtorii imobilelor, prin afişare şi prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligaţia acestora, respectiv:
a) de a permite accesul specialiştilor sã execute mãsurãtorile;
b) de a prezenta actele juridice referitoare la imobile;
c) de a identifica limitele imobilelor împreunã cu echipele care realizeazã lucrãrile de specialitate.
(3) Dacã deţinãtorii imobilelor nu se prezintã, identificarea limitelor se va face în lipsa acestora. Primarul unitãţii administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, furnizeazã gratuit echipelor de realizare a lucrãrilor date şi informaţii cuprinse în:
a) registrul agricol;
b) registrul de rol nominal unic;
c) nomenclatura stradalã;
d) listele cuprinzând urmãtoarele date: numele, prenumele, codul numeric personal sau, dupã caz, numãrul de identificare fiscalã, adresa domiciliului pentru persoanele fizice, respectiv denumirea, adresa sediului şi codul de înregistrare fiscalã sau, dupã caz, codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice;
e) orice alte informaţii şi evidenţe care ar putea fi necesare realizãrii lucrãrii de specialitate.
(4) Comisia care efectueazã lucrãrile de cadastru la teren este formatã din reprezentanţi ai persoanei autorizate sã execute lucrãri de cadastru, un inspector de cadastru, un registrator de carte funciarã din cadrul oficiului teritorial şi un reprezentant al unitãţii administrativ-teritoriale. Componenţa nominalã va fi stabilitã prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, la propunerea instituţiilor implicate.
(5) Reprezentanţii persoanei autorizate sã execute lucrãri de cadastru efectueazã lucrarea tehnicã, care constã în identificarea şi mãsurarea imobilelor şi prelucrarea datelor obţinute.
(6) Primarul unitãţii administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, identificã deţinãtorii imobilelor şi pune la dispoziţie informaţiile şi evidenţele necesare deţinute de primãrie.
(7) Inspectorul de cadastru verificã lucrãrile la teren executate de cãtre persoanele autorizate.
(8) Registratorul de carte funciarã:
a) verificã actele juridice puse la dispoziţie de deţinãtori;
b) determinã în vederea înscrierii drepturile de proprietate, coproprietate, de proprietate pe etaje ori apartamente, restrângerile privitoare la proprietate ori la capacitatea de a dispune, sarcinile reale ce greveazã bunul imobil, precum şi orice fapt sau raport juridic;
c) atestã posesia exercitatã asupra imobilelor.
(9) Pentru persoanele fizice, listele prevãzute la alin. (3) lit. d) se asigurã de cãtre serviciile publice comunitare locale de evidenţã a persoanelor, la solicitarea primarilor."
14. Dupã articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 11^1, 11^2 şi 11^3, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 11^1. - (1) În cazul în care proprietarul nu este identificat, dar existã posesor, înscrierea posesiei asupra imobilelor se face în baza urmãtoarelor documente:
a) declaraţia autenticã a celui în cauzã sau, la nivelul comunelor unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici, declaraţia celui în cauzã, cu legalizarea semnãturii fãcutã de cãtre secretarul comunei;
b) certificatul prin care se atestã cã imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de primarul unitãţii administrativ-teritoriale;
c) certificatul de atestare fiscalã privind impozite, taxe locale şi alte venituri ale bugetului local.
(2) Pentru imobilele ai cãror proprietari sau posesori nu pot fi identificaţi cu ocazia efectuãrii din oficiu a lucrãrilor de cadastru se vor deschide cãrţi funciare cu menţiunea «proprietar neidentificat». În acest caz, dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, la cerere, în baza unei documentaţii care va cuprinde:
a) identificarea imobilului în planul cadastral, în scopul de a certifica faptul cã imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan;
b) actul care atestã dreptul de proprietate;
c) certificatul prin care se atestã cã imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de primarul unitãţii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil.
Art. 11^2. - (1) Documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral se afişeazã, prin grija oficiului teritorial, la primãria unitãţii administrativ-teritoriale în cauzã. Titularii sarcinilor înscrise în registrele de transcripţiuni şi inscripţiuni vor solicita reînnoirea înscrierii acestora în cãrţile funciare, în termen de 30 de zile de la afişare. Prin sarcini se înţelege ipotecile, privilegiile, somaţiile, sechestrele, litigiile şi orice acte juridice înscrise în registrele de inscripţiuni.
(2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formuleazã în termen de 30 de zile de la afişare, în scris, şi sunt însoţite de documente doveditoare. Oficiul teritorial soluţioneazã cererile de rectificare prin încheiere de carte funciarã, în termen de 30 de zile de la depunere. Pentru soluţionarea cererilor de rectificare, reprezentanţii persoanei autorizate sã execute lucrãri de cadastru coopereazã cu primãria şi cu oficiul teritorial.
(3) Înscrierea în cartea funciarã se face din oficiu, dupã finalizarea lucrãrilor de cadastru pentru fiecare sector cadastral şi dupã expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor, în baza unui regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale. Directorul general al Agenţiei Naţionale poate emite instrucţiuni cu privire la modul de lucru în cadrul lucrãrilor de cadastru.
Art. 11^3. - (1) De la data deschiderii cãrţilor funciare din oficiu, registrele de transcripţiuni şi inscripţiuni, cãrţile funciare şi orice alte evidenţe de cadastru şi publicitate imobiliarã se vor înlocui, pentru sectoarele cadastrale respective, cu planul cadastral şi noile cãrţi funciare. Vechile evidenţe se pãstreazã în arhiva biroului teritorial şi pot fi consultate pentru istoric. Identificarea şi numerotarea imobilelor cuprinse în actele de proprietate şi planuri anterioare realizãrii cadastrului şi deschiderii noilor cãrţi funciare îşi pierd valabilitatea.
(2) Cuprinsul cãrţilor funciare şi al planului cadastral se dovedeşte cu copia sau cu extrasul de carte funciarã. Dovada delimitãrii unui imobil faţã de alte imobile se face numai cu extrasul din planul cadastral."
15. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Registrul cadastral al imobilelor şi planul cadastral stau la baza completãrii sau, dupã caz, a întocmirii din oficiu a cãrţilor funciare, la finalizarea mãsurãtorilor cadastrale la nivelul sectoarelor cadastrale. Un exemplar din planurile şi registrele cadastrale se transmite cu titlu gratuit unitãţilor administrativ-teritoriale."
16. La articolul 17, alineatul (2) se abrogã.
17. La articolul 18, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Activitatea de publicitate imobiliarã în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinitã de registratori de carte funciarã, denumiţi în continuare registratori, numiţi prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale, în urma unui concurs organizat de aceasta. Asistenţii registratori efectueazã înscrierile în cartea funciarã în baza dispoziţiilor date de registratori, elibereazã extrasele de carte funciarã şi certificatele de sarcini şi îndeplinesc alte atribuţii stabilite prin reglementãri specifice."
18. La articolul 18, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Vechimea în funcţia de registrator de carte funciarã constituie vechime în specialitate juridicã."
19. La articolul 18, alineatul (5) se abrogã.
20. La articolul 19 alineatul (1) litera A, litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) planul imobilului cu vecinãtãţile şi descrierea imobilului constituie anexa la partea I a cãrţii funciare, întocmitã conform regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I."
21. La articolul 19 alineatul (1) litera C, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinţã, abitaţie, concesiune, administrare, servituţile în sarcina fondului aservit, ipoteca şi privilegiile imobiliare, precum şi locaţiunea şi cesiunea de creanţã;".
22. La articolul 19, alineatul (2) se abrogã.
23. La articolul 42, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Imobilul se modificã prin dezlipire, dacã se desparte o parte dintr-un imobil. Dezlipirea unei pãrţi dintr-un imobil se face, în lipsa unei convenţii contrare, împreunã cu sarcinile care greveazã imobilul. Proprietarii unor imobile învecinate, în vederea unei mai bune exploatãri a acestora, pot sã le alipeascã într-un imobil, în baza unei documentaţii cadastrale şi a actului autentic, întocmite în condiţiile legii. Dacã imobilele sunt grevate cu sarcini reale, operaţia de alipire nu se poate face decât cu acordul titularilor acestor sarcini."
24. Articolul 43 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) În caz de alipire sau dezlipire, se vor efectua transcrieri, dacã un imobil trece dintr-o carte funciarã în alta, sau reînscrieri, dacã, transcriindu-se o parte din imobil într-o altã carte funciarã, restul se trece în vechea carte funciarã, cu menţionarea noului numãr cadastral.
(2) Dacã întregul imobil înscris în cartea funciarã a fost transcris, aceasta se va închide şi nu va mai putea fi redeschisã pentru noi înscrieri."
25. La articolul 48, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - (1) În cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, dacã înscrisul îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
b) identificã corect numele sau denumirea pãrţilor şi menţioneazã codul numeric personal, numãrul de identificare fiscalã, codul de înregistrare fiscalã sau codul unic de înregistrare, dupã caz, atribuit acestora;
c) individualizeazã imobilul printr-un numãr de carte funciarã şi un numãr cadastral sau topografic, dupã caz;
d) este însoţit de o traducere legalizatã, dacã actul nu este întocmit în limba românã;
e) este însoţit, dupã caz, de o copie a extrasului de carte funciarã pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului;
f) este însoţit de dovada achitãrii tarifului de publicitate imobiliarã, cu excepţia scutirilor legale."
26. La articolul 48, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Anumite tipuri de înscrieri în cartea funciarã pot fi dispuse prin încheiere de cãtre asistentul-registrator, în temeiul ordinului de delegare a atribuţiilor de registrator, emis de cãtre directorul general al Agenţiei Naţionale."
27. Articolul 49 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Dacã registratorul constatã cã cererea de înscriere în cartea funciarã şi actele depuse în justificarea acesteia nu întrunesc condiţiile legale, aceasta se va respinge printr-o încheiere motivatã. Despre respingerea cererii se va face menţiune în registrul de intrare, în dreptul înregistrãrii acesteia, precum şi în cartea funciarã."
28. La articolul 50, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoanele interesate pot formula cerere de reexaminare a încheierii de admitere sau de respingere, în termen de 15 zile de la comunicare, care se soluţioneazã prin încheiere de cãtre registratorul-şef din cadrul oficiului teritorial în raza cãruia este situat imobilul."
29. La articolul 50, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Împotriva încheierii registratorului-şef emise potrivit alin. (2) se poate formula plângere în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de reexaminare şi plângerea împotriva încheierii se depun la biroul teritorial şi se înscriu din oficiu în cartea funciarã. Oficiul teritorial este obligat sã înainteze plângerea judecãtoriei în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã imobilul, însoţitã de dosarul încheierii şi copia cãrţii funciare.
(2^2) Plângerea împotriva încheierii se poate depune şi direct la judecãtoria în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã imobilul, situaţie în care instanţa va solicita din oficiu biroului teritorial comunicarea dosarului încheierii şi copia cãrţii funciare, precum şi notarea plângerii în cartea funciarã."
30. Dupã articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 50^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1. - Soluţionarea plângerii împotriva încheierii de carte funciarã, a acţiunii în justificare tabularã, în rectificare, precum şi prestaţie tabularã se face fãrã citarea oficiului teritorial."
31. La articolul 55, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciarã în baza autorizaţiei de construire şi a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrãrilor, precum şi a unei documentaţii cadastrale."
32. La articolul 55, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (1^1) şi (1^2), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) În cazul construcţiilor realizate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 453/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor, înscrierea se face în baza:
a) autorizaţiei de construire sau, în lipsa acesteia, a certificatului prin care se atestã cã imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum şi în evidenţele fiscale, eliberat de primarul unitãţii administrativ-teritoriale unde este amplasatã aceastã construcţie;
b) documentaţiei cadastrale.
(1^2) Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se poate înscrie în cartea funciarã şi pe stadii de execuţie, în baza urmãtoarelor documente:
a) autorizaţiei de construire;
b) procesului-verbal privind stadiul fizic al realizãrii construcţiei, avizat de reprezentantul autoritãţii administraţiei publice emitente a autorizaţiei de construire;
c) documentaţiei cadastrale."
33. Articolul 58 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - (1) În regiunile de carte funciarã supuse Decretului-lege pentru unificarea dispoziţiunilor privitoare la cãrţile funciare nr. 115/1938 şi Decretului nr. 2.142/1930 pentru funcţionarea cãrţilor funduare centrale pentru cãile ferate şi canaluri, cu excepţia zonelor care fac obiectul legilor de restituire a proprietãţilor funciare, înscrierile privitoare la imobile, cuprinse în cãrţile funciare, vor continua sã fie fãcute în aceste cãrţi, cu respectarea şi în condiţiile dispoziţiilor prezentei legi.
(2) În regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni imobiliare, pânã la deschiderea cãrţii funciare, privilegiile şi ipotecile legale, sechestrul, urmãrirea imobilului, a fructelor şi veniturilor sale, punerea în mişcare a acţiunii penale, precum şi acţiunile pentru apãrarea drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în cartea funciarã vor continua sã fie înscrise în vechile registre de publicitate imobiliarã.
(3) În cazul înscrierii unei construcţii, al dezlipirii sau alipirii unor imobile înscrise în cãrţi funciare întocmite în baza <>Decretului-lege nr. 115/1938 şi pentru înscrierea imobilelor dobândite în temeiul legilor de restituire a proprietãţilor funciare, se va întocmi o documentaţie cadastralã în vederea deschiderii unei noi cãrţi funciare, potrivit prevederilor prezentei legi.
(4) Titlurile de proprietate emise în baza legilor de restituire a proprietãţilor funciare se vor înscrie din oficiu în cartea funciarã pe baza planurilor parcelare validate de comisia judeţeanã de aplicare a legilor de restituire a proprietãţilor funciare şi recepţionate de cãtre oficiul teritorial, potrivit regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agenţiei Naţionale."
34. Dupã articolul 58 se introduce un nou articol, articolul 58^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - (1) Prima înregistrare a imobilelor în cadastru şi cartea funciarã se realizeazã la cerere, în baza actelor de proprietate şi a unei documentaţii cadastrale, sau din oficiu. Conţinutul documentaţiei cadastrale se stabileşte prin regulament aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul imobilelor proprietatea publicã a statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale, intabularea se realizeazã la cererea conducãtorului instituţiei publice centrale sau locale, dupã caz, în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a extraselor de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, certificate pentru conformitate."
35. Articolul 59 se abrogã.
36. La articolul 66, alineatul (1) se abrogã.
37. Articolul 67 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - Sistemele informaţionale specifice domeniilor de activitate proprii ale ministerelor se realizeazã de cãtre autoritãţile publice centrale care rãspund de domeniile respective. Autoritãţile publice centrale colaboreazã cu Agenţia Naţionalã, în cadrul Programului naţional de înregistrare a proprietãţilor imobiliare, potrivit prevederilor art. 8."
38. La articolul 69, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pânã la data de 31 decembrie 2014, titularii sarcinilor înscrise în registrele de transcripţiuni-inscripţiuni vor solicita deschiderea cãrţilor funciare pentru imobilele în cauzã, în condiţiile prezentei legi, şi reînnoirea sarcinilor, cu scutire de la plata tarifelor, sub sancţiunea inopozabilitãţii."
ART. II
Sub sancţiunea inopozabilitãţii, pânã la data de 31 decembrie 2014, vor solicita deschiderea cãrţilor funciare potrivit prevederilor prezentei legi, cu scutire de la plata tarifelor:
a) titularii drepturilor reale transcrise în vechile registre de transcripţiuni-inscripţiuni;
b) titularii drepturilor reale înscrise în cãrţile funciare în zonele cooperativizate, deschise potrivit <>Decretului-lege nr. 115/1938 , în baza unor documentaţii care nu sunt întocmite în sistemul naţional de coordonate stereografic 1970;
c) titularii drepturilor reale înscrise în cãrţile funciare deschise în baza <>Legii nr. 242/1947 pentru transformarea cãrţilor funciare provizorii în cãrţi de publicitate funciarã şi a Decretului nr. 2.142/1930 .
ART. III
Structura şi organizarea registrului naţional al nomenclaturilor stradale se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. IV
De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, în cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagma "cadastru general" se înlocuieşte cu sintagma "cadastru".
ART. V
<>Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.


PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


─────────────────
Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul dezvoltãrii regionale
şi turismului,
Elena Gabriela Udrea

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu


Bucureşti, 30 iunie 2010.
Nr. 64.
_____________


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016