Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 3 iunie 2009  privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 64 din 3 iunie 2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 17 iunie 2009
Având în vedere necesitatea optimizãrii fluxurilor financiare din cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale şi asigurarea capacitãţii de absorbţie a acestor fonduri, precum şi prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 210 din 31 iulie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se impune elaborarea în regim de urgenţã a unor reglementãri privind gestionarea financiarã a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Obiectul reglementat. Definiţii

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României pentru obiectivul convergenţã al politicii de coeziune a Uniunii Europene, precum şi a prefinanţãrii şi cofinanţãrii aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor provenite din instrumente structurale.
ART. 2
(1) Termenii program operaţional, Autoritate de management, organism intermediar, obiectiv convergenţã, beneficiar, corecţii financiare, dezangajare automatã au înţelesurile prevãzute în Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999.
(2) Termenii neregulã, creanţe bugetare rezultate din nereguli, autoritãţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare au înţelesurile prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) instrumente structurale - asistenţa financiarã nerambursabilã primitã de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regionalã, Fondului social european şi Fondului de coeziune;
b) Autoritate de certificare şi platã - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, responsabilã de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeanã, primirea de la Comisia Europeanã a fondurilor transferate României din instrumente structurale şi transferul cãtre beneficiari/unitãţi de platã de pe lângã autoritãţile de management a fondurilor primite din instrumente structurale, precum şi a celor alocate de la bugetul de stat, în cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe;
c) Unitate de platã - structura din cadrul unui ordonator principal de credite, cu rol de autoritate de management, având responsabilitatea managementului financiar al fondurilor aferente unui program operaţional care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, precum şi responsabilitatea efectuãrii plãţilor cãtre contractori în cadrul proiectelor de asistenţã tehnicã, dupã caz;
d) prefinanţare - sumele transferate din instrumente structurale cãtre beneficiari, alţii decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), prin platã directã ori prin platã indirectã, în stadiul iniţial pentru susţinerea începerii derulãrii proiectelor şi/sau pe parcursul implementãrii acestora, în condiţiile prevãzute în contractul/decizia/ordinul de finanţare încheiat între un beneficiar şi Autoritatea de management/organismul intermediar responsabilã/responsabil, în vederea asigurãrii derulãrii corespunzãtoare a proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
e) cofinanţare publicã - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile din sumele aprobate în bugetele prevãzute la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, la <>art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordatã de la bugetul de stat pentru alţi beneficiari decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), precum şi alte cheltuieli similare, în sensul art. 2 alin. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006;
f) cofinanţare privatã - orice contribuţie a beneficiarului la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevãzutã la lit. e), aferentã proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale;
g) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din cofinanţarea publicã şi/sau cofinanţarea privatã, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
h) contribuţia publicã naţionalã totalã - totalul fondurilor publice necesare implementãrii programelor operaţionale, format din cofinanţarea publicã şi fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
i) platã directã - transferul direct din contul Autoritãţii de certificare şi platã în contul beneficiarului al sumelor reprezentând prefinanţare şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale;
j) platã indirectã - transferul, prin intermediul Unitãţii de platã, în contul beneficiarului, al sumelor reprezentând prefinanţarea şi/sau rambursarea cheltuielilor eligibile, precum şi restituirea de la bugetul de stat a sumelor pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale;
k) valoarea totalã a proiectului - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementãrii proiectului, la nivelul beneficiarului, format din contravaloarea contribuţiei din instrumente structurale, valoarea cofinanţãrii publice şi/sau private, precum şi din valoarea cheltuielilor publice şi/sau private altele decât cele eligibile.

CAP. II
Managementul financiar al instrumentelor structurale

ART. 3
Fondurile aferente instrumentelor structurale se alocã şi se deruleazã în baza prevederilor regulamentelor comunitare, precum şi a prevederilor Cadrului strategic naţional de referinţã şi ale programelor operaţionale, aprobate de Comisia Europeanã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
(1) Ministerul Finanţelor Publice asigurã coordonarea managementului financiar al instrumentelor structurale, precum şi coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale totale.
(2) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã efectueze, pe parcursul întregului an, redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale, în funcţie de stadiul implementãrii proiectelor finanţate din instrumente structurale la nivelul fiecãrui ordonator de credite, precum şi în funcţie de modificãrile determinate de realocãrile de fonduri din instrumente structurale între programele operaţionale, efectuate în conformitate cu procedurile comunitare.
(3) Ministerul Finanţelor Publice asigurã gestionarea instrumentelor structurale prin conturi deschise la Banca Naţionalã a României şi/sau Trezoreria Statului.
(4) Conturile aferente gestionãrii instrumentelor structurale şi a contribuţiei publice naţionale totale se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(5) Sumele aferente derulãrii proiectelor finanţate din instrumente structurale, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executãrii silite pe perioada de valabilitate a contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. III
Contribuţia publicã naţionalã totalã

ART. 5
(1) În bugetele beneficiarilor care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind integral sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, cu respectarea prevederilor art. 12.
(2) În bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12 şi a prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare privind ajutorul de stat, sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor ai cãror beneficiari sunt Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., Compania Naţionalã de Cãi Ferate "C.F.R" - S.A., Regia Autonomã "Administraţia Fluvialã a Dunãrii de Jos" Galaţi, Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa, Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Dunãrii Maritime" - S.A. Galaţi, Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Dunãrii Fluviale" - S.A. Giurgiu, Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A., Compania Naţionalã "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Bucureşti" - S.A., Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Bucureşti Bãneasa - Aurel Vlaicu" - S.A., Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Mihail Kogãlniceanu - Constanţa" - S.A., Societatea Naţionalã "Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia" - S.A.
(3) În bugetul Ministerului Mediului se cuprind integral, cu respectarea prevederilor art. 12, sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, precum şi sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor al cãror beneficiar este Administraţia Naţionalã "Apele Române".
(4) În bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare implementãrii proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.
ART. 6
(1) În bugetele beneficiarilor care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor proprii, precum şi a proiectelor ai cãror beneficiari sunt entitãţi finanţate integral din bugetele acestora.
(2) În bugetele beneficiarilor care sunt entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementãrii proiectelor proprii finanţate din instrumente structurale.
(3) Pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare prevãzute la alin. (1), beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţãri rambursabile sau pot utiliza disponibilitãţile fondului de rulment, prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (3) şi <>art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 7
(1) Dupã certificarea cheltuielilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele din instrumente structurale cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se vireazã de cãtre autoritãţile de management/Autoritatea de certificare şi platã în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective.
(2) Dupã autorizarea cheltuielilor de cãtre autoritãţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate beneficiarilor prevãzuţi la art. 6 alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare, se vireazã de cãtre autoritãţile de management/Autoritatea de certificare şi platã în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective.
(3) Dupã autorizarea cheltuielilor de cãtre autoritãţile de management, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale, sumele cuvenite a fi rambursate altor beneficiari decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) şi art. 6 alin. (1), conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, se vireazã de cãtre autoritãţile de management/Autoritatea de certificare şi platã în conturile de disponibilitãţi prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora.
ART. 8
În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, cu excepţia Autoritãţii de management pentru Programul operaţional "Asistenţã tehnicã", se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai cãror beneficiari sunt alţii decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale prin programele operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevãzute la art. 15 alin. (1);
c) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorãrile de întârziere ca urmare a imposibilitãţii recuperãrii ori, dupã caz, a nerecuperãrii la timp de la beneficiari a acestora;
d) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
e) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţialã/finalã a programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, ca urmare a depãşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi din cofinanţare publicã, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
f) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã sau de cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajãrii automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
h) sumele necesare reîntregirii conturilor Autoritãţii de certificare şi platã, în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autoritãţii de certificare şi platã.
ART. 9
În bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul operaţional "Asistenţã tehnicã" se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din instrumente structurale ai cãror beneficiari sunt alţii decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, pentru categoriile de beneficiari prevãzute la art. 15 alin. (1);
c) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorãrile de întârziere ca urmare a imposibilitãţii recuperãrii ori, dupã caz, a nerecuperãrii la timp de la beneficiari a acestora;
d) sumele necesare finanţãrii valorii totale a proiectelor propuse în cadrul Programului operaţional "Asistenţã tehnicã", în cazul proiectelor în care Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor structurale, structurile din cadrul acesteia sau Autoritatea de certificare şi platã au calitatea de beneficiar;
e) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile proprii în conturile beneficiarilor;
f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţialã/finalã a Programului operaţional "Asistenţã tehnicã" ca urmare a depãşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare publicã, prin încheierea contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
g) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã sau de cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajãrii automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
i) sumele necesare reîntregirii conturilor Autoritãţii de certificare şi platã, în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autoritãţii de certificare şi platã.
ART. 10
În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe se cuprind:
a) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programului operaţional gestionat, inclusiv majorãrile de întârziere ca urmare a imposibilitãţii recuperãrii ori, dupã caz, a nerecuperãrii la timp de la beneficiari a acestora;
b) sumele necesare reîntregirii conturilor Autoritãţii de certificare şi platã, în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006, la solicitarea Autoritãţii de certificare şi platã;
c) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale suspendãrii plãţilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã sau de cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
d) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajãrii automate, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare.
ART. 11
În bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, la poziţia globalã distinctã denumitã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã" se cuprind:
a) sumele reprezentând cofinanţare publicã din bugetul de stat pentru programele operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, în cazul proiectelor ai cãror beneficiari sunt alţii decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3);
b) sumele necesare asigurãrii prefinanţãrii proiectelor ai cãror beneficiari sunt alţii decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3), în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
c) sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor din instrumente structurale;
d) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile beneficiarilor/unitãţilor de platã de pe lângã autoritãţile de management;
e) sumele pentru finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite, aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale din programele operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, pentru categoriile de beneficiari prevãzute la art. 15 alin. (1);
f) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor nefavorabile de curs valutar, aferente operaţiunilor financiare efectuate de Autoritatea de certificare şi platã;
g) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţialã/finalã a programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, ca urmare a depãşirii sumelor alocate în euro la nivel de program operaţional, din instrumente structurale şi cofinanţare publicã, prin încheierea contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare, conform prevederilor art. 13;
h) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi platã şi care nu sunt considerate eligibile de Comisia Europeanã, altele decât cele prevãzute la art. 8 lit. c), art. 9 lit. c) şi art. 10 lit. a).
ART. 12
(1) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 8 lit. a) şi b), art. 9 lit. a) şi b) şi art. 11 lit. a) şi e) se stabilesc de ordonatorii principali de credite cu rol de Autoritate de management pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii valorii proiectelor ce urmeazã a fi finanţate în cadrul programelor operaţionale, aferente altor beneficiari decât cei prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3).
(2) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare implementãrii corespunzãtoare a proiectelor proprii pentru beneficiarii prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) se stabilesc de cãtre aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor operaţionale, avizate de principiu de cãtre autoritãţile de management, inclusiv în funcţie de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanţare.
(3) Avizul de principiu al Autoritãţii de management se acordã pe baza informaţiilor din fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare şi se referã la eligibilitatea activitãţilor din cadrul proiectului, fãrã a reprezenta un angajament al acesteia de a accepta la finanţare proiectul respectiv.
(4) Propunerile de credite de angajament şi propunerile de credite bugetare prevãzute la alin. (1) şi (2) se includ anual la titlul din clasificaţia bugetarã referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare.
(5) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite, conform prevederilor alin. (4), sunt exclusiv destinate proiectelor finanţate din instrumente structurale şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea altor naturi de cheltuieli prin redistribuire cu ocazia rectificãrilor bugetare şi/sau prin virãri de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului prevãzut în bugetul de stat.
(6) Din fondurile prevãzute la alin. (4) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzãtoare a proiectelor finanţate din instrumente structurale.
(7) Se autorizeazã ordonatorii de credite prevãzuţi la art. 5 alin. (1)-(3) sã efectueze pe parcursul exerciţiului bugetar, fãrã a depãşi însã data de 31 octombrie, redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului din clasificaţia bugetarã referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi virãri de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât sã se asigure implementarea corespunzãtoare a acestor proiecte şi/sau sã se asigure finanţarea unor proiecte noi. Aceste modificãri vor fi comunicate lunar Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 13
(1) Autoritãţile de management sunt autorizate sã încheie contracte/decizii/ordine de finanţare a cãror valoare poate determina depãşirea sumelor alocate în euro la nivel de axã prioritarã, din instrumente structurale şi cofinanţare publicã.
(2) Limitele admise pentru depãşirea sumelor alocate în euro din instrumente structurale se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 14
(1) Sumele prevãzute la art. 11 lit. b) şi c) se transferã la beneficiar prin platã directã sau platã indirectã.
(2) Sumele prevãzute la art. 11 lit. b) şi c), utilizate temporar din bugetul de stat, se regularizeazã de Autoritatea de certificare şi platã din instrumente structurale la momentul primirii acestora de la Comisia Europeanã sau cu sumele recuperate de la beneficiari, în cazul plãţilor directe, ori de la Autoritatea de management, în cazul plãţilor indirecte, şi se vireazã la bugetul de stat.
(3) Din sumele prevãzute la art. 8 lit. h), art. 9 lit. i) şi art. 10 lit. b), Autoritatea de management reîntregeşte conturile Autoritãţii de certificare şi platã cu echivalentul sumelor returnate Comisiei Europene în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi, dupã efectuarea de cãtre Comisia Europeanã a plãţii finale în cadrul programului operaţional, recupereazã aceste sume de la Autoritatea de certificare şi platã şi le vireazã în conturile de venituri ale bugetului de stat.
ART. 15
(1) Sumele prevãzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordã, prin platã directã, respectiv platã indirectã, urmãtorilor beneficiari:
a) instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat ori bugetele fondurilor speciale;
b) autoritãţi ale administraţiei publice locale sau entitãţi publice finanţate integral din bugetele acestora;
c) entitãţi publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale;
d) organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publicã, cu personalitate juridicã, care funcţioneazã în domeniul dezvoltãrii regionale;
e) organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridicã, pentru activitatea desfãşuratã fãrã scop patrimonial;
f) unitãţi de cult şi structuri ale cultelor aparţinând cultelor religioase recunoscute în România, conform <>Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasã şi regimul general al cultelor;
g) societãţi comerciale care au calitatea de furnizori de formare profesionalã, care desfãşoarã numai activitãţi scutite de taxa pe valoare adãugatã, fãrã drept de deducere, conform prevederilor <>art. 141 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
h) operatori regionali de apã, definiţi în baza <>art. 2 lit. g^1) din Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazul proiectelor care intrã sub incidenţa ajutorului de stat/de minimis, sumele prevãzute la art. 8 lit. b), art. 9 lit. b) şi art. 11 lit. e) se acordã beneficiarilor menţionaţi la alin. (1), numai cu condiţia nedepãşirii intensitãţii maxime admise a ajutorului de stat/de minimis.
(3) Beneficiarii prevãzuţi la alin. (1) care, potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îşi exercitã dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale au obligaţia sã restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã dedusã, a cãrei contravaloare a fost plãtitã beneficiarilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, în condiţiile stabilite prin normele metodologice.
ART. 16
(1) Disponibilitãţile din fondurile aferente instrumentelor structurale şi fondurilor publice destinate finanţãrii/cofinanţãrii/prefinanţãrii, rãmase la sfârşitul anului bugetar în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, unitãţilor de platã, precum şi ale beneficiarilor de proiecte aprobate spre finanţare în cadrul unui program operaţional, se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
(2) Disponibilitãţile din fondurile de la bugetul de stat, aflate în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, destinate finanţãrii proiectelor aferente programelor de preaderare, în cazul indisponibilitãţilor temporare, se realocã prefinanţãrii/continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor operaţionale, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor din instrumentele structurale, dupã încheierea programelor de preaderare.

CAP. IV
Prefinanţarea

ART. 17
(1) Sumele acordate ca prefinanţare în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale se deduc prin aplicarea unui procent la valoarea cererilor de rambursare transmise de beneficiari, conform prevederilor contractelor/ deciziilor/ordinelor de finanţare.
(2) Beneficiarii pot avansa din prefinanţare sume partenerilor şi contractorilor, dupã caz, în limita şi în condiţiile stabilite de Autoritatea de management prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare.
(3) Prefinanţarea acordatã se restituie de cãtre beneficiar Autoritãţii de management/Autoritãţii de certificare şi platã, dacã nicio cerere de rambursare nu a fost depusã de acesta în termenul stabilit conform prevederilor contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare.
(4) Sumele recuperate potrivit prevederilor alin. (3) din prefinanţarea acordatã, provenind din instrumente structurale, se utilizeazã pentru continuarea finanţãrii programului operaţional.
(5) Prefinanţarea acordatã beneficiarilor prevãzuţi la art. 6 alin. (1), rãmasã neutilizatã la finele exerciţiului bugetar, se reflectã în excedentul bugetului local şi, respectiv, în fondul de rulment şi va fi utilizatã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie, prin derogare de la prevederile <>art. 58 alin. (3) din Legea nr. 273/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. V
Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor operaţionale

ART. 18
(1) Proiectele implementate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale sunt considerate acţiuni multianuale.
(2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale pot fi anuale sau multianuale.
(3) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementãrii fiecãrui program operaţional se stabilesc având în vedere decizia Comisiei Europene de adoptare a acestuia şi se reflectã în anexa la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management pentru respectivul program.
(4) În cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management efectueazã la nivel de program angajarea cheltuielilor în baza creditelor prevãzute la alin. (3), precum şi lichidarea acestora, Autoritatea de certificare şi platã urmând sã efectueze ordonanţarea şi plata.
(5) În cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management efectueazã la nivel de program angajarea cheltuielilor în baza creditelor prevãzute la alin. (3), precum şi lichidarea, ordonanţarea şi plata acestora.
(6) În cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte, autoritãţile de management au responsabilitatea efectuãrii reconcilierii contabile între conturile contabile proprii şi cele ale beneficiarilor pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor operaţionale.
(7) În cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, autoritãţile de management au responsabilitatea efectuãrii reconcilierii contabile între conturile Autoritãţii de certificare şi platã şi cele ale beneficiarilor, pe baza documentelor transmise de Autoritatea de certificare şi platã, pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor respective.
ART. 19
(1) Ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management pot delega angajarea şi/sau lichidarea cheltuielilor efectuate la nivelul programelor operaţionale ordonatorilor de credite cu rol de organism intermediar, în limita competenţelor reglementate prin ordin comun al conducãtorilor celor douã instituţii implicate şi/sau pe baza acordului de delegare de atribuţii încheiat între Autoritatea de management şi organismul intermediar, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare. Ordonatorul principal de credite cu rol de Autoritate de management nu este exonerat de rãspundere prin actul de delegare.
(2) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 500/2002 , cu modificãrile ulterioare, ordonatorul de credite cu rol de organism intermediar poate angaja cheltuieli în baza creditelor de angajament prevãzute la art. 18 alin. (3), cu avizul Autoritãţii de management, şi poate efectua unele operaţiuni specifice fazei de lichidare a acestor cheltuieli.
(3) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, în calitate de autoritate de management pentru Programul operaţional regional, poate delega agenţiilor pentru dezvoltare regionalã, în calitatea acestora de organisme intermediare, angajarea şi/sau lichidarea cheltuielilor aferente proiectelor finanţate în cadrul programului, în baza acordului de delegare de atribuţii încheiat cu fiecare dintre acestea, în conformitate cu prevederile reglementãrilor comunitare. Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei nu este exonerat de rãspundere prin actul de delegare.

CAP. VI
Pãstrarea documentelor, control, audit, nereguli

ART. 20
(1) Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor derulate la nivelul programelor operaţionale se exercitã la nivelul Autoritãţii de management/organismului intermediar şi Autoritãţii de certificare şi platã, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Prin derogare de la prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercitã asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul Autoritãţii de management/ organismului intermediar/Autoritãţii de certificare şi platã în vederea gestionãrii financiare a programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale, cu excepţia proiectelor de operaţiuni privind proiectele pentru care Autoritatea de management/organismul intermediar/Autoritatea de certificare şi platã are calitatea de beneficiar.
ART. 21
(1) Beneficiarul unui proiect finanţat din instrumente structurale are obligaţia îndosarierii şi pãstrãrii în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006.
(2) Beneficiarul are obligaţia de a asigura accesul neîngrãdit al autoritãţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control şi audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al reprezentanţilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudã - OLAF, precum şi al reprezentanţilor Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF, în limitele competenţelor care le revin, în cazul în care aceştia efectueazã verificãri/controale/audit la faţa locului şi solicitã declaraţii, documente, informaţii.
(3) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (1) şi (2), beneficiarul este obligat sã restituie întreaga sumã primitã, aferentã proiectului, reprezentând asistenţã financiarã nerambursabilã din instrumente structurale, cofinanţarea şi finanţarea contravalorii taxei pe valoarea adãugatã plãtite din fonduri de la bugetul de stat, dupã caz, inclusiv dobânzile/penalizãrile aferente.
ART. 22
(1) Autoritatea de management este responsabilã de recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Autoritatea de certificare şi platã recupereazã de la autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sumele pe care Comisia Europeanã le-a diminuat din plãţile din instrumente structurale efectuate cãtre Autoritatea de certificare şi platã, ca urmare a compensãrii acestora cu sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene de cãtre autoritãţile române.
(3) Autoritatea de certificare şi platã recupereazã de la ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management, pânã cel târziu la data închiderii programului operaţional, orice sume din instrumentele structurale şi din categoriile prevãzute la art. 11 lit. a), b), c) şi e), plãtite beneficiarilor în cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii directe, precum şi din categoriile prevãzute la art. 11 lit. b) şi c), transferate unitãţilor de platã în cazul programelor operaţionale care utilizeazã mecanismul plãţii indirecte şi care, ulterior plãţilor efectuate cãtre beneficiari, nu au fost incluse sau au fost deduse de Autoritatea de management/Autoritatea de certificare şi platã în/din cheltuielile eligibile declarate Comisiei Europene ca urmare a sesizãrii unor nereguli şi nu au fost recuperate de la beneficiari.

CAP. VII
Proiecte implementate în parteneriat

ART. 23
Proiectele finanţate din instrumente structurale în cadrul programelor operaţionale pentru obiectivul convergenţã pot avea ca beneficiari parteneriate compuse din douã sau mai multe entitãţi cu personalitate juridicã, înregistrate în România şi/sau în statele membre ale Uniunii Europene, cu condiţia desemnãrii ca lider al parteneriatului a unei entitãţi înregistrate fiscal în România, excepţie fãcând proiectele pentru care beneficiar este o grupare europeanã de cooperare teritorialã.
ART. 24
Pentru implementarea proiectelor prevãzute la art. 23, autoritãţile sau instituţiile finanţate din fonduri publice pot stabili parteneriate cu entitãţi din sectorul privat, numai prin aplicarea unei proceduri transparente şi nediscriminatorii privind alegerea partenerilor din sectorul privat.
ART. 25
Aspectele legale, financiare şi de altã naturã privind proiectele implementate în parteneriat, finanţate în cadrul programelor operaţionale pentru obiectivul convergenţã, vor fi reglementate prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 26
În termen de 10 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, prin ordin al ministrului finanţelor publice, se aprobã normele metodologice de aplicare.
ART. 27
Sumele neutilizate pânã la data de 31 decembrie 2008, rãmase în conturile de disponibilitãţi ale beneficiarilor care au în implementare proiecte finanţate din instrumente structurale, se utilizeazã în continuare din conturile respective în scopul pentru care au fost acordate, pânã la lichidarea lor.
ART. 28
(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţãrii şi a cofinanţãrii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 249/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, dispoziţiile contrare acesteia, cuprinse în <>Legea bugetului de stat nr. 18/2009 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile proiectelor/propunerilor de proiecte finanţate din instrumente structurale.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea

Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei
şi internelor,
Dan Nica

Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş


Bucureşti, 3 iunie 2009.
Nr. 64.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016