Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 61 din 6 septembrie 2006
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 19 septembrie 2006
Având în vedere necesitatea şi urgenta compatibilizarii depline a legislaţiei naţionale cu cea a Uniunii Europene în domeniul prevenirii generarii deşeurilor şi a gestionãrii eficiente a acestora,
ţinând cont de faptul ca modificãrile survenite la nivel european în domeniul deşeurilor, prin adoptarea şi intrarea în vigoare a Directivei 2006/12/CE privind deşeurile, ce realizeazã un cadru legislativ unitar în acest domeniu, impun armonizarea legislaţiei naţionale cu noile prevederi comunitare,
conform angajamentelor asumate de România în Documentul de poziţie complementar - capitolul 22 "Mediu", Partea I, CONF-RO 27/04, finalizarea elaborãrii şi aprobarea Planurilor regionale de gestionare a deşeurilor trebuie realizate pana la sfârşitul lunii noiembrie 2006, iar ulterior acestea trebuie notificate cãtre Comisia Europeanã,
luând în considerare faptul ca între momentul intrãrii în vigoare a actului normativ de transpunere şi momentul aprobãrii Planurilor regionale de gestionare a deşeurilor trebuie sa existe o perioada de timp suficienta pentru evaluarea strategica de mediu, aceasta constituind o etapa obligatorie, în conformitate cu prevederile Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2001/42/CE privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului, transpusa în legislaţia nationala prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluãrii de mediu pentru planuri şi programe,
având în vedere faptul ca în lipsa introducerii modificãrilor propuse nu se pot realiza transpunerea integrala şi implementarea corecta a Directivei 2003/12/CE privind deşeurile şi a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2001/42/CE privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului,
ţinând cont de faptul ca acţiunea de finalizare şi aprobare a Planurilor regionale de gestionare a deşeurilor constituie un domeniu sensibil, pentru care România a fost şi este monitorizata,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
ART. I
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iulie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 , cu modificãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Obiectul prezentei ordonanţe de urgenta îl constituie reglementarea activitãţilor de producere şi gestionare a deşeurilor din categoriile prevãzute în anexa nr. I B, cu asigurarea unui nivel corespunzãtor de protecţie a mediului şi a sãnãtãţii populaţiei, pe baza principiilor şi elementelor strategice care conduc la dezvoltarea durabila a societãţii.
(2) Listele de deşeuri corespunzãtoare fiecãrei categorii de deşeuri stabilite la nivel comunitar se aproba prin ordin al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului."
2. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta nu se aplica efluentilor gazosi emisi în atmosfera, precum şi urmãtoarelor categorii de deşeuri, în mãsura în care acestea se supun unor reglementãri speciale:
a) deşeurilor radioactive;
b) deşeurilor rezultate din prospectari, extracţie, tratare şi depozitare a resurselor minerale şi celor rezultate din exploatãri în cariere;
c) cadavrelor de animale şi materiilor fecale sau altor substanţe naturale nepericuloase utilizate în agricultura;
d) apelor uzate, cu excepţia deşeurilor lichide;
e) explozibililor expirati."
3. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Obiectivele prioritare ale gestionãrii deşeurilor sunt:
a) prevenirea sau reducerea producerii de deşeuri şi a gradului de periculozitate al acestora prin:
1. dezvoltarea de tehnologii curate, cu consum redus de resurse naturale;
2. dezvoltarea tehnologiei şi comercializarea de produse care prin modul de fabricare, utilizare sau eliminare nu au impact sau au cel mai mic impact posibil asupra creşterii volumului sau periculozitatii deşeurilor ori asupra riscului de poluare;
3. dezvoltarea de tehnologii adecvate pentru eliminarea finala a substanţelor periculoase din deşeurile destinate valorificãrii;
b) reutilizarea, valorificarea deşeurilor prin reciclare, recuperare sau orice alt proces prin care se obţin materii prime secundare ori utilizarea deşeurilor ca sursa de energie.
(2) România va informa Comisia Europeanã conform procedurilor comunitare stabilite pentru furnizarea de informaţii cu privire la mãsurile luate pentru atingerea obiectivelor stabilite la alin. (1)."
4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Procesele şi metodele folosite pentru valorificarea sau eliminarea deşeurilor trebuie sa nu punã în pericol sãnãtatea populaţiei şi a mediului şi în mod deosebit:
a) sa nu prezinte riscuri pentru apa, aer, sol, fauna sau vegetaţie;
b) sa nu producã poluare fonica sau miros neplacut;
c) sa nu afecteze peisajele sau zonele protejate/zonele de interes special.
(2) Se interzice abandonarea, aruncarea sau eliminarea necontrolata a deşeurilor."
5. Articolul 6 se abroga.
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului colaboreazã cu celelalte autoritãţi publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul gestionãrii deşeurilor şi cu autoritãţile competente din statele membre pentru crearea unei reţele integrate adecvate de instalaţii de eliminare a deşeurilor, ţinând seama de cele mai bune tehnologii disponibile, care nu implica costuri excesive, cu respectarea cerinţelor prevãzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã. Aceasta reţea trebuie sa asigure Comunitãţii Europene în ansamblu eliminarea integrala a deşeurilor sale, iar României, îndeplinirea aceluiaşi obiectiv în mod individual, ţinând cont de condiţiile geografice sau de necesitatea de instalaţii specializate pentru anumite tipuri de deşeuri.
(2) Reţeaua integrata prevãzutã la alin. (1) asigura eliminarea deşeurilor în instalaţiile conforme cele mai apropiate, prin intermediul celor mai adecvate metode şi tehnologii, care sa asigure un nivel ridicat de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului."
7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Pentru îndeplinirea obiectivelor prezentei ordonanţe de urgenta se elaboreazã planuri de gestionare a deşeurilor la nivel naţional, regional, judeţean, inclusiv al municipiului Bucureşti.
(2) Planurile prevãzute la alin. (1) trebuie sa conţinã informaţii referitoare la:
a) tipurile, cantitãţile, originea deşeurilor care urmeazã sa fie valorificate sau eliminate;
b) cerinţele tehnice generale;
c) prevederi speciale pentru anumite categorii de deşeuri;
d) amplasamente şi instalaţii adecvate pentru valorificarea, eliminarea sau depozitarea finala a deşeurilor.
(3) Planurile prevãzute la alin. (1) pot include şi:
a) persoanele fizice şi juridice autorizate sa gestioneze deşeuri;
b) estimarea costurilor pentru operaţiile de valorificare şi eliminare;
c) mãsurile de încurajare a eficientizarii operaţiilor de colectare, sortare şi tratare a deşeurilor."
8. Articolul 8^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - (1) Planul naţional de gestionare a deşeurilor se elaboreazã de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului.
(2) La elaborarea planului prevãzut la alin. (1), autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului colaboreazã cu autoritãţile competente din statele membre şi cu Comisia Europeanã.
(3) Planul prevãzut la alin. (1) se aproba prin hotãrâre a Guvernului şi se notifica Comisiei Europene."
9. Articolul 8^2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8^2. - (1) În baza Planului naţional de gestionare a deşeurilor se elaboreazã în comun planurile regionale de gestionare a deşeurilor, denumite în continuare PRGD, de cãtre consiliile judeţene ale judeţelor din raza de competenta a fiecãrei agenţii regionale pentru protecţia mediului, denumite în continuare ARPM, în colaborare cu acestea, sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, denumita în continuare ANPM.
(2) PRGD se aproba prin ordin comun al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi al conducatorului autoritãţii publice centrale pentru dezvoltare regionala."
10. Dupã articolul 8^2 se introduc doua noi articole, articolele 8^3 şi 8^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^3. - (1) În baza Planului regional de gestionare a deşeurilor se elaboreazã planurile judeţene de gestionare a deşeurilor, denumite în continuare PJGD, de cãtre consiliul judeţean, în colaborare cu agenţia judeteana pentru protecţia mediului, denumita în continuare APM, sub coordonarea ARPM, şi Planul de gestionare a deşeurilor pentru municipiul Bucureşti, denumit în continuare PMGD, de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în colaborare cu APM Bucureşti, sub coordonarea ARPM Bucureşti.
(2) PJGD se aproba prin hotãrâre a consiliului judeţean, iar PMGD, prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Art. 8^4. - (1) Elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor poate fi încredinţatã unor structuri specializate, cu respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(2) Elaborarea şi avizarea planurilor de gestionare a deşeurilor se face cu respectarea procedurii de realizare a evaluãrii de mediu pentru planuri şi programe.
(3) Autoritãţile publice şi operatorii economici au obligaţia furnizarii datelor necesare elaborãrii planurilor, conform prevederilor legale."
11. Articolul 9^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) Persoanele fizice sau juridice care desfãşoarã operaţiile prevãzute în anexele nr. II A şi II B au obligaţia solicitãrii şi obţinerii autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu de la autoritatea competenta pentru protecţia mediului.
(2) Autorizaţia/autorizaţia integrata de mediu cuprinde:
a) tipul şi cantitatea de deşeuri;
b) cerinţele tehnice;
c) mãsuri de precautie;
d) locul de desfãşurare a activitãţii;
e) metoda de tratare.
(3) Autorizaţia/autorizaţia integrata de mediu se emite pe o perioada determinata, poate fi refuzatã, poate cuprinde condiţii de conformare sau obligaţii de mediu şi poate fi refuzatã în cazul în care metoda folositã pentru valorificarea sau eliminarea deşeurilor este inacceptabila din punctul de vedere al protecţiei mediului.
(4) Se excepteazã de la obligaţia prevãzutã la alin. (1), în mãsura în care deşeurile nu sunt deşeuri periculoase, activitãţile desfãşurate de persoanele fizice autorizate/persoanele juridice care elimina propriile lor deşeuri la locul de producere, precum şi cele care desfãşoarã operaţii de valorificare, dacã:
a) autoritãţile competente au adoptat reglementãri generale pentru fiecare tip de activitate, prin care se stabilesc tipurile şi cantitãţile de deşeuri şi condiţiile impuse pentru ca activitatea respectiva sa poatã fi exceptatã de la autorizare; şi
b) tipurile sau cantitãţile de deşeuri şi metodele de eliminare sau valorificare sunt în conformitate cu condiţiile prevãzute la art. 5.
(5) Persoanele fizice autorizate/persoanele juridice prevãzute la alin. (4) se supun procedurii de înregistrare stabilite de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului.
(6) Persoanele fizice autorizate/persoanele juridice care asigura, cu titlu profesional, colectarea sau transportul deşeurilor, precum şi cele care intermediaza eliminarea sau valorificarea deşeurilor pentru terţi se supun procedurii de autorizare conform legislaţiei în vigoare."
12. Articolele 12 şi 13 se abroga.
13. Articolul 13^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13^1. - (1) În conformitate cu principiul "poluatorul plãteşte", costurile operaţiilor de eliminare se suporta de cãtre:
a) deţinãtorul de deşeuri care încredinţeazã deşeurile unui colector sau unui operator economic prevãzut la art. 9^1; şi/sau
b) deţinãtorul anterior al deşeurilor sau producãtorul produsului din care a rezultat deseul.
(2) În situaţia în care producãtorul/deţinãtorul de deşeuri este necunoscut, cheltuielile legate de curatarea şi refacerea mediului sunt suportate de cãtre autoritatea administraţiei publice locale. Dupã identificarea fãptuitorului, acesta urmeazã sa suporte atât cheltuielile efectuate de autoritatea administraţiei publice locale, cat şi pe cele legate de acţiunile întreprinse pentru identificare."
14. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Persoanele fizice autorizate/persoanele juridice sau instalaţiile care efectueazã operaţiile prevãzute la art. 9^1 alin. (1), (4) şi (6) se supun inspectiilor periodice ale autoritãţii publice pentru protecţia mediului în a cãror raza teritorialã isi desfãşoarã activitatea."
15. Alineatul (4) al articolului 14^1 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Autoritãţile publice teritoriale pentru sãnãtate exercita controlul sanitar al activitãţilor din domeniul gestiunii deşeurilor cu impact asupra sãnãtãţii populaţiei."
16. Articolele 14^3-14^7, precum şi articolele 14^9 şi 14^10 se abroga.
17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Deţinãtorii/producãtorii de deşeuri au obligaţia:
a) sa predea deşeurile, pe baza de contract, unor colectori sau unor operatori care desfãşoarã operaţiuni cuprinse în anexa nr. II A ori nr. II B sau sa asigure valorificarea ori eliminarea deşeurilor prin mijloace proprii;
b) sa desemneze o persoana, din rândul angajaţilor proprii, care sa urmãreascã şi sa asigure îndeplinirea obligaţiilor prevãzute de lege în sarcina deţinãtorilor/producãtorilor de deşeuri;
c) sa permitã accesul autoritãţilor de inspecţie şi control la metodele, tehnologiile şi instalaţiile pentru tratarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor tehnologice, precum şi la documentele care se referã la deşeuri;
d) sa prevadã şi sa realizeze mãsurile care trebuie sa fie luate dupã încheierea activitãţilor şi închiderea amplasamentelor;
e) sa nu amestece diferitele categorii de deşeuri periculoase sau deşeuri periculoase cu deşeuri nepericuloase;
f) sa separe deşeurile, în vederea valorificãrii sau eliminãrii acestora.
(2) Producãtorii de produse şi cei care efectueazã activitãţi care genereazã deşeuri sunt obligaţi:
a) sa adopte, încã de la faza de conceptie şi proiectare a unui produs, soluţiile şi tehnologiile de eliminare sau de diminuare la minimum posibil a producerii deşeurilor;
b) sa ia mãsurile necesare de reducere la minimum a cantitãţilor de deşeuri rezultate din activitãţile existente;
c) sa nu introducã pe piata produse, dacã nu exista posibilitatea eliminãrii acestora ca deşeuri, în condiţiile respectãrii prevederilor art. 5;
d) sa conceapa şi sa proiecteze tehnologiile şi activitãţile specifice, astfel încât sa se reducã la minimum posibil cantitatea de deşeuri generata de aceste tehnologii;
e) sa ambaleze produsele în mod corespunzãtor, pentru a preveni deteriorarea şi transformarea acestora în deşeuri;
f) sa valorifice subprodusele rezultate din procesele tehnologice în totalitate, dacã este posibil din punct de vedere tehnic şi economic."
18. Articolul 19^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19^1. - Producãtorii de deşeuri sunt obligaţi sa implementeze prevederile Planului naţional de gestionare a deşeurilor, ale planurilor regionale de gestionare a deşeurilor şi ale planurilor judeţene de gestionare a deşeurilor."
19. Dupã alineatul (2) al articolului 21 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Persoanele juridice/persoanele fizice autorizate prevãzute la art. 9^1 alin. (1) şi (4), precum şi producãtorii de deşeuri cuprinse în anexa nr. I B sunt obligaţi sa ţinã evidenta cantitãţii, a naturii, originii şi, dupã caz, a destinaţiei, frecvenţei, modului de transport, a metodei de tratare, precum şi a operaţiilor cuprinse în anexa nr. II A, respectiv nr. II B, şi sa o punã la dispoziţia autoritãţilor competente, la cererea acestora."
20. Dupã litera h) a articolului 23 se introduce o noua litera, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) sa valorifice deşeurile rezultate din activitatea proprie, iar pe cele nevalorificabile sa le depoziteze în depozitele conforme de deşeuri sau în cele care au perioada de tranzitie, prevãzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã."
21. La articolul 25, litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) sa foloseascã cele mai bune tehnologii disponibile şi care nu implica costuri excesive pentru valorificarea deşeurilor;".
22. La articolul 26, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) sa foloseascã cele mai bune tehnologii disponibile şi care nu implica costuri excesive pentru eliminarea deşeurilor;".
23. La articolul 27, litera c) se abroga.
24. La articolul 28, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) sa ţinã o evidenta stricta a producerii, transportului, valorificãrii şi eliminãrii deşeurilor, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3);".
25. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Pana la data aderãrii la Uniunea Europeanã, introducerea în România a deşeurilor de orice natura, în stare bruta sau prelucrata, este interzisã, cu excepţia anumitor categorii de deşeuri ce constituie resurse secundare de materii prime utile, în conformitate cu prevederile actelor normative propuse de autoritatea publica centrala pentru protecţia mediului şi aprobate prin hotãrâre a Guvernului."
26. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Dupã data aderãrii la Uniunea Europeanã, transportul deşeurilor peste frontiera României se face în conformitate cu prevederile comunitare referitoare la transportul deşeurilor în, înspre şi dinspre Uniunea Europeanã.
(2) La controlul şi supravegherea transporturilor deşeurilor peste frontiera României se iau în considerare, dupã data aderãrii, perioadele de tranzitie prevãzute în Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã."
27. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - Transportul deşeurilor periculoase peste frontiera României se realizeazã cu respectarea prevederilor Convenţiei de la Basel privind controlul transportului peste frontiera al deşeurilor periculoase şi al eliminãrii acestora, la care România a aderat prin <>Legea nr. 6/1991 , cu modificãrile ulterioare."
28. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Se interzice introducerea pe teritoriul României a oricãror tipuri de deşeuri în vederea eliminãrii pana la finalizarea perioadelor de tranzitie obţinute pentru depozitarea deşeurilor prin Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã."
29. Alineatul (1) al articolului 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Autoritatea competenta de decizie şi control în domeniul gestiunii deşeurilor este Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor. Alte autoritãţi publice cu atribuţii în domeniul gestionãrii deşeurilor sunt: Ministerul Sãnãtãţii Publice, Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerul Apãrãrii, consiliile locale şi consiliile judeţene."
30. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Ministerul Mediului şi Gospodãririi Apelor are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã Strategia nationala de gestionare a deşeurilor şi Planul naţional de gestionare a deşeurilor;
b) iniţiazã şi propune spre adoptare proiecte de acte normative care privesc gestionarea deşeurilor;
c) avizeazã reglementãrile specifice în domeniul gestionãrii deşeurilor, elaborate de celelalte autoritãţi publice;
d) monitorizeazã impactul activitãţilor de producere şi gestionare a deşeurilor asupra factorilor de mediu;
e) controleazã şi reglementeazã activitãţile de gestionare a deşeurilor în conformitate cu atribuţiile şi competentele stabilite prin lege;
f) autorizeaza, prin unitãţile sale subordonate, activitãţile cuprinse în anexa nr. II A sau nr. II B;
g) prezintã anual Guvernului rapoarte privind gestionarea deşeurilor;
h) organizeazã împreunã cu celelalte autoritãţi publice centrale şi locale şi cu organizaţiile neguvernamentale programe de instruire şi educare a populaţiei în domeniul gestionãrii deşeurilor;
i) reglementeazã împreunã cu celelalte autoritãţi publice activitatea de import, export şi tranzit al deşeurilor;
j) aplica sancţiuni titularilor de activitãţi pentru nerespectarea legislaţiei de mediu în domeniul gestionãrii deşeurilor şi pentru neconformarea la condiţiile impuse prin actele de reglementare;
k) informeazã Comisia Europeanã asupra mãsurilor preconizate pentru încurajarea realizãrii obiectivelor prevãzute la art. 3 alin. (1), cu excepţia standardelor şi reglementãrilor tehnice prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informationale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã;
l) informeazã Comisia Europeanã despre reglementãrile generale adoptate conform dispoziţiilor prevãzute la art. 9^1 alin. (4) lit. a);
m) raporteazã Comisiei Europene, la intervale de 3 ani începând cu data aderãrii, informaţii privind stadiul implementarii prezentei ordonanţe de urgenta, în forma solicitatã de aceasta."
31. Articolul 40 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - Ministerul Sãnãtãţii Publice are urmãtoarele atribuţii:
a) evalueaza impactul produs de deşeuri asupra sãnãtãţii populaţiei;
b) elaboreazã strategia şi programul de gestionare a deşeurilor rezultate de la unitãţile sanitare de asistenta medicalã, de cercetare medicalã şi învãţãmânt medical de stat şi privat şi asigura condiţiile de ducere la îndeplinire a acestora;
c) elaboreazã reglementãri specifice pentru gestionarea deşeurilor provenite de la unitãţile sanitare, de asistenta medicalã, de cercetare medicalã şi de învãţãmânt medical, cu avizul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului;
d) controleazã activitãţile de gestionare a deşeurilor în conformitate cu atribuţiile şi competentele stabilite prin lege;
e) coordoneazã implementarea prevederilor legislative în domeniul gestionãrii deşeurilor rezultate din activitatea medicalã;
f) aproba fonduri autoritãţilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti pentru monitorizarea activitãţilor legate de gestionarea deşeurilor rezultate din activitatea medicalã la nivel local;
g) gestioneazã baza de date a deşeurilor rezultate din activitatea medicalã."
32. La articolul 41 alineatul (1), litera d) şi alineatul (2) se abroga.
33. Articolul 46 se abroga.
34. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Ministerul Administraţiei şi Internelor are urmãtoarele atribuţii:
a) participa la elaborarea planurilor de gestionare a deşeurilor în domeniul serviciilor publice de gospodãrie comunalã şi asigura condiţiile de ducere la îndeplinire a acestora;
b) urmãreşte îndeplinirea obiectivelor din Planul naţional de gestionare a deşeurilor, planurile regionale şi judeţene de gestionare a deşeurilor şi sprijinã administraţiile publice locale pentru aplicarea acestora;
c) sprijinã administraţiile publice locale în îndeplinirea atribuţiilor şi raspunderilor ce le revin pentru aplicarea şi respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a altor prevederi legale referitoare la deşeuri."
35. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Primãrii şi consiliile locale au urmãtoarele obligaţii:
a) asigura implementarea la nivel local a obligaţiilor privind gestionarea deşeurilor asumate de România în vederea integrãrii în Uniunea Europeanã;
b) urmãresc şi asigura îndeplinirea prevederilor din planurile regionale şi judeţene de gestionare a deşeurilor;
c) elaboreazã strategii şi programe proprii pentru gestionarea deşeurilor;
d) hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrãri de interes public privind gestiunea deşeurilor, în condiţiile prevãzute de lege;
e) asigura colectarea selectiva, transportul, neutralizarea, valorificarea şi eliminarea finala a deşeurilor municipale, inclusiv a deşeurilor menajere periculoase în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) asigura spaţiile necesare pentru colectarea selectiva a deşeurilor, dotarea acestora cu containere specifice fiecãrui tip de deseu, precum şi functionalitatea acestora;
g) asigura informarea prin mijloace adecvate a locuitorilor asupra sistemului de gestionare a deşeurilor din cadrul localitãţilor;
h) acţioneazã pentru refacerea şi protecţia mediului."
36. Articolul 49^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49^1. - Consiliile judeţene au urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã şi adopta planurile judeţene de gestionare a deşeurilor şi participa la elaborarea planurilor regionale de gestionare a deşeurilor;
b) coordoneazã activitatea consiliilor locale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean privind gestionarea deşeurilor;
c) acorda consiliilor locale sprijin şi asistenta tehnica în implementarea planurilor judeţene şi regionale de gestionare a deşeurilor;
d) hotãrãsc asocierea cu alte autoritãţi ale administraţiei publice judeţene pentru realizarea unor lucrãri de interes public privind gestiunea deşeurilor;
e) analizeazã propunerile fãcute de consiliile locale, în vederea elaborãrii de prognoze pentru refacerea şi protecţia mediului;
f) urmãresc şi asigura respectarea de cãtre consiliile locale a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta."
37. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
A. Cu amenda de la 200 lei la 2.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice, pentru:
a) abandonarea deşeurilor urbane şi a ambalajelor pe spaţiile verzi, cãile de comunicaţie, în locuri publice sau în alte locuri nepermise;
b) nerespectarea prevederilor planurilor de gestionare a deşeurilor;
c) necontractarea cu unitãţi specializate a colectãrii, reutilizarii, reciclarii, transportului şi eliminãrii deşeurilor, în situaţia în care aceste activitãţi nu se pot executa prin mijloace proprii;
d) producerea de deşeuri prin formarea unor stocuri de materii prime, materiale auxiliare, produse, subproduse şi ambalaje, care depãşesc necesitãţile de producţie, de consum şi de desfacere;
e) transportul şi eliminarea deşeurilor fãrã asigurarea mãsurilor de protecţie a sãnãtãţii populaţiei şi a mediului;
f) acceptarea la depozitare a deşeurilor urbane şi periculoase, fãrã a fi supuse unor operaţiuni de tratare;
g) refuzul furnizarii datelor necesare elaborãrii planurilor privind gestionarea deşeurilor, conform prevederilor legale;
h) lipsa unei evidente stricte a producerii, transportului, valorificãrii şi eliminãrii deşeurilor.
B. Cu amenda de la 3.000 lei la 15.000 lei pentru neîndeplinirea obligaţiilor şi responsabilitãţilor ce revin consilierilor locali, consilierilor judeţeni, primarilor, viceprimarilor, primarului general al municipiului Bucureşti, primarilor şi viceprimarilor subdiviziunilor administrativ-teritoriale, preşedinţilor consiliilor judeţene, conform art. 49 şi 49^1.
(2) Cuantumul amenzilor contravenţionale se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevãzute la alin. (1) se realizeazã de comisari şi persoane împuternicite din cadrul Garzii Naţionale de Mediu, precum şi din cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale, conform atribuţiilor stabilite prin lege.
(4) Contravenientul poate achitã pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia jumãtate din minimul amenzii prevãzute la alin. (1), agentul constatator fãcând menţiune despre aceasta posibilitate în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
(5) Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere la instanta competenta, în termen de 15 zile de la data comunicãrii procesului-verbal de contravenţie."
38. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - Dispoziţiile art. 51 referitoare la contravenţii se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
39. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Constituie infracţiune şi se sancţioneazã cu închisoare de la 1 la 5 ani urmãtoarele fapte:
a) importul de aparate, instalaţii, echipamente, utilaje, substanţe şi produse folosite şi uzate, din categoria deşeurilor interzise la import;
b) neluarea sau nerespectarea mãsurilor obligatorii în desfãşurarea activitãţilor de colectare, tratare, transport, valorificare şi eliminare a deşeurilor periculoase;
c) comercializarea, pierderea sau abandonarea deşeurilor pe durata şi pe parcursul tranzitarii teritoriului României;
d) refuzul de returnare în ţara de origine a deşeurilor introduse în ţara în alte scopuri decât cel al eliminãrii şi pentru care s-a dispus mãsura returnarii de cãtre autoritatea competenta;
e) introducerea în ţara a deşeurilor în scopul eliminãrii şi/sau neutilizarea acestora în scopul pentru care au fost introduse;
f) acceptarea de cãtre operatorii de depozite/incineratoare, în vederea eliminãrii, a deşeurilor introduse ilegal în ţara şi/sau a deşeurilor introduse în ţara în alte scopuri decât cel al eliminãrii şi care nu au putut fi utilizate în scopul pentru care au fost introduse.
(2) Tentativa se pedepseşte.
(3) Constatarea şi cercetarea infracţiunilor se fac din oficiu de organele de urmãrire penalã, conform competentelor legale."
40. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, se reglementeazã:
a) modalitãţile de gestionare pentru categoriile de deşeuri prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta;
b) condiţiile de funcţionare a instalaţiilor de tratare şi eliminare a deşeurilor;
c) condiţiile pentru transportul deşeurilor;
d) condiţiile pentru importul şi exportul deşeurilor, precum şi tranzitul acestora pe teritoriul României;
e) alte aspecte care pot interveni în activitatea de gestionare a deşeurilor."
41. Anexele nr. I A, I B, II A şi II B se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 care fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
42. Dupã articolul 58 se introduce urmãtoarea menţiune:
"Prezenta ordonanta de urgenta transpune în legislaţia nationala Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2006/12/CE privind deşeurile, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 114/9 din 27 aprilie 2006."
ART. II
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. I pct. 30 referitor la dispoziţiile <>art. 39 lit. k)-m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 , astfel cum a fost modificatã prin prezenta ordonanta de urgenta, care intra în vigoare la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneazã:
Ministrul mediului şi gospodãririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul economiei şi comerţului,
Codrut Ioan Seres
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu
Bucureşti, 6 septembrie 2006.
Nr. 61.
ANEXA 1
(Anexa nr. I A la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 )
SEMNIFICATIILE
unor termeni în sensul ordonanţei de urgenta
a) colectare - strângerea, sortarea şi/sau amestecarea deşeurilor, în vederea transportãrii lor;
b) deseu - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite în anexa nr. I B, de care deţinãtorul se debaraseaza, are intenţia sau obligaţia de a se debarasa;
c) deşeuri menajere - deşeurile provenite din activitãţi casnice şi care fac parte din categoriile 15.01 şi 20 din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase;
d) deşeuri asimilabile cu deşeuri menajere - deşeurile provenite din industrie, din comerţ, din sectorul public sau administrativ, care prezintã compoziţie şi proprietãţi similare cu deşeurile menajere şi care sunt colectate, transportate, prelucrate şi depozitate împreunã cu acestea;
e) deşeuri industriale - deşeurile de producţie ce fac parte din categoriile 03-14 din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 856/2002 ;
f) deşeuri industriale reciclabile - deşeurile industriale care pot fi supuse unei operaţii de reciclare;
g) deşeuri periculoase - deşeurile menţionate la art. 18 1 alin. (1), care se încadreazã la categoriile sau tipurile generice de deşeuri periculoase, prezentate în anexa nr. I C, şi constituentii acestor deşeuri, prezentaţi în anexa nr. I D, constituenti care fac ca aceste deşeuri sa fie periculoase atunci când au una sau mai multe dintre proprietãţile descrise în anexa nr. I E;
h) deţinãtor - producãtorul de deşeuri ori persoana fizica sau juridicã ce are deşeuri în posesie;
i) eliminare - orice operaţiune prevãzutã în anexa nr. II A;
j) gestionare - colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supravegherea acestor operaţii şi îngrijirea zonelor de depozitare dupã închiderea acestora;
k) producãtor - orice persoana din a carei activitate rezulta deşeuri (producãtor iniţial) şi/sau care efectueazã operaţiuni de pretratare, de amestecare sau alte operaţiuni care genereazã schimbarea naturii ori a compoziţiei acestor deşeuri;
l) reciclare - operaţiunea de reprelucrare într-un proces de producţie a deşeurilor pentru scopul original sau pentru alte scopuri;
m) reutilizare - orice operaţiune prin care un produs care a fost conceput şi proiectat pentru a realiza un anumit scop este refolosit pentru acelaşi scop pentru care a fost conceput;
n) tratare - totalitatea proceselor fizice, chimice şi biologice care schimba caracteristicile deşeurilor, în scopul reducerii volumului şi caracterului periculos al acestora, facilitand manipularea sau valorificarea lor;
o) valorificare - orice operaţiune menţionatã în anexa nr. II B.
ANEXA 2
(Anexa nr. II A la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 )
OPERAŢII DE ELIMINARE
NOTA:
Prezenta anexa are scopul de a enumera operaţiile de eliminare care sunt efectuate în practica. Conform art. 5, deşeurile trebuie sa fie eliminate fãrã a pune în pericol sãnãtatea populaţiei şi fãrã utilizarea procedeelor sau metodelor susceptibile de a prejudicia mediul.
D1 Depozitarea pe sol şi în sol (de exemplu, depozite şi altele asemenea)
D2 Tratarea în contact cu solul (de exemplu, biodegradarea în sol a deşeurilor lichide sau a namolurilor şi altele asemenea)
D3 Injectarea la adancime (de exemplu, injectarea deşeurilor pompabile în puţuri, saline sau cavitati naturale şi altele asemenea)
D4 Reţinerea pe suprafata delimitata (de exemplu, deversarea de deşeuri lichide sau de namoluri în batale, iazuri ori lagune şi altele asemenea)
D5 Depozitarea în depozite special amenajate (de exemplu, dispunerea în celule etanse separate, care sunt acoperite şi izolate unele fata de celelalte şi fata de mediu şi altele asemenea)
D6 Evacuarea deşeurilor într-un corp de apa, cu excepţia marilor/oceanelor
D7 Evacuarea în mari/oceane, inclusiv introducerea în subsolul marin
D8 Tratamentul biologic nespecificat la celelalte operaţii din prezenta anexa, din care rezulta compuşi sau amestecuri finale care sunt eliminate prin intermediul oricãrei operaţii numerotate de la D1 la D7 şi de la D9 la D12
D9 Tratamentul fizico-chimic nespecificat la celelalte operaţii din prezenta anexa, din care rezulta compuşi sau amestecuri finale care sunt inlaturate/indepartate prin intermediul oricãrei operaţii numerotate de la D1 la D8 şi de la D10 la D12 (de exemplu, evaporare, uscare, calcinare şi altele asemenea)
D10 Incinerarea pe sol
D11 Incinerarea pe mare
D12 Stocarea permanenta (de exemplu, amplasarea de containere într-o mina şi altele asemenea)
D13 Amestecarea/combinarea deşeurilor înainte de a fi supuse oricãrei operaţii numerotate de la D1 la D12
D14 Reambalarea deşeurilor înainte de a fi supuse oricãrei operaţii numerotate de la D1 la D13
D15 Stocarea înaintea oricãrei operaţii numerotate de la D1 la D14, excluzând stocarea temporarã, pana la colectare, la locul de producere.
ANEXA 3
(Anexa nr. I B la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 )
CATEGORII DE DEŞEURI
Q1 Reziduuri de producţie sau consum nespecificate în continuare
Q2 Produse în afarã standardelor
Q3 Produse cu valabilitate expiratã
Q4 Materiale deversate accidental, pierdute sau care au suferit alte incidente, inclusiv orice material, echipament etc. contaminat ca rezultat al unui incident
Q5 Materiale contaminate sau impurificate ca rezultat al unei acţiuni voluntare (de exemplu, reziduuri de la operaţiile de curatare, materiale de ambalare, containere şi altele asemenea)
Q6 Elemente neutilizabile (de exemplu, baterii consumate, catalizatori epuizati - terminati şi altele asemenea)
Q7 Substanţe devenite improprii utilizãrii (de exemplu, acizi contaminati, solventi contaminati, saruri de amestec epuizate)
Q8 Reziduuri de la procese industriale (de exemplu, zguri, blazuri de distilare şi altele asemenea)
Q9 Reziduuri de la procese de combatere a poluarii (de exemplu, namol de la instalaţii de purificare a gazelor, pulberi din filtrele de aer, filtre uzate şi altele asemenea)
Q10 Reziduuri de prelucrare/finisare (de exemplu, span provenit de la operaţiile de strunjire sau frezare şi altele asemenea)
Q11 Reziduuri provenite de la extractia şi procesarea materiilor prime (de exemplu, reziduuri de la exploatãrile miniere sau petroliere şi altele asemenea)
Q12 Materiale contaminate (de exemplu, uleiuri contaminate cu PCB şi altele asemenea)
Q13 Toate materialele, substantele sau produsele a cãror utilizare este interzisã de lege
Q14 Produse de care deţinãtorul nu mai are trebuinta (de exemplu, reziduuri inlaturate/indepartate din agricultura, birouri, magazine, din sfera menajera, din circuitul comercial şi altele asemenea)
Q15 Materiale, substanţe sau produse contaminate ce rezulta din acţiunea de refacere a solului
Q16 Toate materialele, substantele sau produsele neincluse în categoriile de mai sus.
ANEXA 4
(Anexa nr. II B la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 )
OPERAŢII DE VALORIFICARE
NOTA:
Prezenta anexa are scopul de a enumera operaţiile de valorificare care sunt efectuate în practica. Conform art. 5, deşeurile trebuie sa fie valorificate fãrã a pune în pericol sãnãtatea umanã şi fãrã a utiliza metode sau procedee susceptibile de a prejudicia mediul.
R1 Utilizarea în principal drept combustibil sau alte mijloace de generare de energie
R2 Recuperarea sau regenerarea solventilor
R3 Reciclarea/recuperarea de substanţe organice care nu sunt utilizate ca solventi (incluzând compostarea şi alte procese de transformare biologica)
R4 Reciclarea/recuperarea metalelor şi a compusilor metalici
R5 Reciclarea/recuperarea altor materiale anorganice
R6 Regenerarea acizilor sau bazelor
R7 Valorificarea componentelor folosite pentru reducerea poluarii
R8 Valorificarea componentelor din catalizatori
R9 Rerafinarea uleiurilor sau alte reutilizari ale acestora
R10 Tratarea solului cu rezultate benefice pentru agricultura sau reabilitari ecologice
R11 Utilizarea deşeurilor obţinute din oricare dintre operaţiile numerotate de la R1 la R10
R12 Schimb de deşeuri în vederea efectuãrii oricãreia dintre operaţiile numerotate de la R1 la R11
R13 Stocarea de deşeuri înaintea efectuãrii oricãreia dintre operaţiile numerotate de la R1 la R12, excluzând stocarea temporarã, pana la colectare, la locul de producere.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: