Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 61 din 23 iunie 2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania
ORDONANTA DE URGENTA nr. 61 din 23 iunie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 30 iunie 2005 Unul dintre angajamentele asumate de România în cadrul procesului de negociere a capitolului 3 "Libera circulaţie a serviciilor" îl reprezintã modificarea şi completarea <>Legii nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România, pana la data de 30 iunie 2005. Acest angajament este cuprins şi în Programul de guvernare al Guvernului României, fiind inclus în Planul de mãsuri prioritare pentru integrare europeanã, monitorizat bilunar. De asemenea, legislaţia secundarã are acelaşi termen de adoptare, sfârşitul lunii iunie 2005, şi este condiţionatã de intrarea în vigoare a legii de modificare a <>Legii nr. 136/1995 . În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta. ART. I <>Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã: 1. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins: "Art. 1^1. - În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: 1. contractant al asigurãrii - persoana care încheie contractul de asigurare pentru asigurarea unui risc privind o alta persoana şi se obliga fata de asigurator sa plãteascã prima de asigurare; 2. autovehicul - vehicul cu propulsie proprie, inclusiv remorci, semiremorci sau atase tractate ori netractate, dupã caz; 3. persoana pagubita - persoana indreptatita sa primeascã despãgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de rãspundere civilã; 4. prejudiciu - efectul negativ suferit de persoana pagubita prin producerea unui risc acoperit printr-un contract de asigurare de rãspundere civilã; 5. Birou Naţional - organizaţie profesionalã, constituitã în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptatã de Subcomitetul de Transport Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU, şi care grupeazã societãţile de asigurare care sunt autorizate într-un stat sa practice asigurarea de rãspundere civilã auto; 6. Biroul Asigurãtorilor de Autovehicule din România - biroul naţional din România; 7. limitele teritoriale de acoperire ale asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule: a) teritoriul României; b) teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene şi cele aparţinând Spaţiului Economic European; c) teritoriul statelor care leagã direct doua tari membre ale Uniunii Europene în care nu exista birou naţional; 8. Carte Verde - document internaţional de asigurare emis în numele biroului naţional, în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptatã de Subcomitetul de Transport Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU; 9. fransiza - partea din prejudiciu suportatã de persoana pagubita, stabilitã ca valoare fixa sau procent din despãgubirea totalã prevãzutã în contractul de asigurare de rãspundere civilã." 2. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 4. - În sensul prezentei legi, este obligatorie asigurarea de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, precum şi tramvaie, în limitele teritoriale de acoperire." 3. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 5. - Asigurarea obligatorie se practica: a) de cãtre societãţile de asigurare din România autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor; b) de cãtre societãţile de asigurare autorizate de autoritãţile competente din statele membre ale Uniunii Europene care desfãşoarã activitate în România conform dreptului de stabilire şi liberei circulatii a serviciilor. Societãţile de asigurare care au dreptul sa practice asigurarea obligatorie conform alin. 1, la cererea potenţialului asigurat, încheie asigurarea eliberand un înscris doveditor." 4. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 9. - Prin contractul de asigurare, contractantul asigurãrii sau asiguratul se obliga sa plãteascã o prima asiguratorului, iar acesta se obliga ca, la producerea riscului asigurat, sa plãteascã asiguratului, beneficiarului asigurãrii sau terţului pagubit despãgubirea ori suma asigurata, denumita în continuare indemnizaţie, rezultatã din contractul de asigurare încheiat în condiţiile prezentei legi, în limitele şi la termenele convenite." 5. La articolul 10 alineatul 3, litera b) va avea urmãtorul cuprins: "b) obiectul asigurãrii: bunuri, persoane, rãspundere civilã, credite şi garanţii, asigurãri de pierderi financiare, alte asigurãri;". 6. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 11. - Încheierea contractului de asigurare se probeazã cu polita de asigurare sau cu certificatul de asigurare emis şi semnat de asigurator ori cu nota de acoperire emisã şi semnatã de brokerul de asigurare. Documentele care atesta încheierea unei asigurãri pot fi semnate şi certificate prin mijloace electronice, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica." 7. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 14. - Dacã, înainte de a începe obligaţia asiguratorului, riscul asigurat s-a produs sau producerea lui a devenit imposibila, precum şi în cazul în care, dupã începerea obligaţiei asiguratorului, producerea riscului asigurat a devenit imposibila, contractul se reziliazã de drept, iar în eventualitatea în care asiguratul sau contractantul asigurãrii a plãtit toatã prima sau o parte din aceasta, acesta este îndreptãţit sa o recupereze proporţional cu perioada neexpirata a contractului de asigurare. Diferenţa dintre prima plãtitã şi cea calculatã conform alin. 1 se restituie asiguratului sau contractantului asigurãrii numai în cazurile în care nu s-au plãtit ori nu se datoreazã despãgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate a asigurãrii." 8. Alineatul 2 al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins: "Asiguratorul este obligat sa îl informeze pe asigurat despre consecinţele neplatii primei la termenul de plata pentru cazul prevãzut la alin. 1 şi sa prevadã aceste consecinţe în contractul de asigurare." 9. Articolul 20^1 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 20^1. - Denunţarea contractului de asigurare de cãtre una dintre pãrţi se poate efectua numai cu notificarea prealabilã a celeilalte pãrţi, care trebuie facuta cu cel puţin 20 de zile înainte de denunţare." 10. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 22. - În limitele indemnizaţiei plãtite, asiguratorul este subrogat în toate drepturile asiguratului sau ale beneficiarului asigurãrii contra celor rãspunzãtori de producerea pagubei, cu excepţia asigurãrilor de persoane, iar în cazul în care în vigoare era o asigurare obligatorie de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule şi impotriva asiguratorului de rãspundere civilã, în limitele obligaţiei acestuia, conform art. 54 alin. 2 şi 3. Asiguratul rãspunde de prejudiciile aduse asiguratorului prin acte care ar impiedica realizarea dreptului prevãzut la alin. 1. Asiguratorul poate renunţa, în totalitate sau în parte, la exercitarea dreptului prevãzut la alin. 1." 11. Alineatul 2 al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins: "Despãgubirile nu pot depãşi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei şi nici suma la care s-a fãcut asigurarea." 12. Dupã alineatul 3 al articolului 31 se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu urmãtorul cuprins: "Un asigurat care a încheiat un contract de asigurare de viata individual trebuie sa aibã la dispoziţie o perioada de 20 de zile de la data semnãrii contractului de cãtre asigurator, în intervalul cãreia poate sa denunţe acel contract. Aceste prevederi nu se aplica contractelor de acest tip cu o durata de 6 luni sau mai mica." 13. Alineatul 2 al articolului 36 va avea urmãtorul cuprins: "Orice alta plata, indiferent de forma sub care este facuta de asigurator, diferita de indemnizaţia de asigurare sau de suma reprezentând restituirea rezervei în condiţiile alin. 1, nu va putea fi efectuatã mai devreme de 6 luni de la data încheierii contractului de asigurare." 14. Dupã alineatul 3 al articolului 44^1 se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu urmãtorul cuprins: "Urmãrirea debitorului dintr-un contract de credit pentru îndeplinirea condiţiilor prevãzute în acesta, inclusiv de plata la scadenta a creditului, înainte de producerea riscului asigurat sau investirea cu formula executorie a unui contract de credit bancar, precum şi a garanţiilor reale şi personale, dupã producerea riscului asigurat, nu constituie acţiune de recuperare a prejudiciului în sensul prevederilor alin. 3." 15. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 48 vor avea urmãtorul cuprins: "Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate autovehicule supuse înmatriculãrii în România, precum şi tramvaie au obligaţia sa se asigure pentru cazurile de rãspundere civilã ca urmare a pagubelor produse prin accidente de autovehicule în limitele teritoriale de acoperire şi sa menţinã valabilitatea contractului de asigurare prin plata primelor de asigurare. Persoanele care intra pe teritoriul României cu autovehicule înmatriculate în afarã teritoriului României se considera asigurate, în condiţiile prezentei legi, în una dintre urmãtoarele situaţii: a) dacã numãrul de înmatriculare atesta asigurarea potrivit legii statului în care este înmatriculat autovehiculul sau acordurilor internaţionale de asigurare valabile în România; b) dacã poseda documente internaţionale de asigurare valabile în România." 16. Articolul 48^1 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 48^1. - La înscrierea în circulaţie, la efectuarea de modificãri în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a unui autovehicul şi la efectuarea verificãrilor tehnice periodice, este obligatorie prezentarea dovezii existenţei unei asigurãri de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, în condiţiile prezentei legi. Contractul de asigurare atesta existenta asigurãrii de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule. Încheierea contractului de asigurare de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de vehicule se dovedeşte cu polita de asigurare/documentul Carte Verde." 17. Articolul 49 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 49. - Asiguratorul acorda despãgubiri, în baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguraţii rãspund fata de terţe persoane pagubite prin accidente de autovehicule, precum şi tramvaie şi pentru cheltuielile fãcute de asiguraţi în procesul civil, în conformitate cu: a) legislaţia în vigoare din statul pe teritoriul cãruia s-a produs accidentul de autovehicul şi cu cel mai mare nivel de despãgubire dintre cel prevãzut în legislaţia respectiva şi cel prevãzut în contractul de asigurare; b) legislaţia româneascã în vigoare, în cazul în care persoanele pagubite sunt cetãţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, în timpul unei cãlãtorii ce leagã direct doua teritorii în care este valabil tratatul de instituire a Comunitãţii Economice Europene, dacã nu exista birou naţional pe teritoriul traversat în care s-a produs accidentul." 18. Alineatele 2 şi 4 ale articolului 50 vor avea urmãtorul cuprins: "În caz de vãtãmare corporalã sau deces, despãgubirile se acorda atât pentru persoanele aflate în afarã autovehiculului care a produs accidentul, cat şi pentru persoanele aflate în acel autovehicul, cu excepţia conducatorului autovehiculului respectiv. .................................................................. Pentru avarierea sau distrugerea bunurilor, despãgubirile se acorda pentru bunurile aflate în afarã autovehiculului care a produs accidentul, iar pentru bunurile aflate în acel autovehicul, numai dacã acestea nu erau transportate în baza unui raport contractual existent cu proprietarul sau cu utilizatorul autovehiculului respectiv, precum şi dacã nu aparţineau proprietarului, utilizatorului ori conducatorului autovehiculului rãspunzãtor de producerea accidentului." 19. Alineatul 1 al articolului 52 va avea urmãtorul cuprins: "În cazul în care, pentru acelaşi proprietar de autovehicul, la data producerii accidentului, existau mai multe asigurãri valabile, despãgubirea se suporta în pãrţi egale de cãtre toţi asiguratorii. Despãgubirea se va plati integral de cãtre asiguratorul la care s-a adresat persoana pagubita, urmând ca ulterior asiguratorul în cauza sa se îndrepte impotriva celorlalţi asiguratori pentru recuperarea partii de despãgubire, plãtitã în numele acestora." 20. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 53. - Prin norme adoptate de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor conform legii se stabilesc: aplicarea asigurãrii obligatorii de rãspundere civilã auto, limitele teritoriale de acoperire, nivelul despãgubirilor, condiţiile de plata, durata asigurãrii, facilitãţile şi penalizãrile aplicabile asiguraţilor, criteriile şi condiţiile pentru acordarea sau retragerea autorizaţiei, persoanele care au obligaţia sa încheie contracte de asigurare, modalitatea de gestionare a cazurilor de refuz al asiguratorului de a încheia asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto, dacã este cazul, precum şi alte informaţii referitoare la acest tip de asigurare." 21. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 54. - Despãgubirile se stabilesc în conformitate cu art. 49 pe baza convenţiei dintre asigurat, persoana pagubita şi asigurator ori, în cazul în care nu s-a realizat înţelegerea, prin hotãrâre judecãtoreascã. În cazul stabilirii despãgubirii prin hotãrâre judecãtoreascã, drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse de autovehicule aflate în proprietatea persoanelor asigurate în România se exercita impotriva asiguratorului de rãspundere civilã, în limitele obligaţiei acestuia, stabilitã în prezentul capitol, cu citarea obligatorie a persoanei/persoanelor rãspunzãtoare de producerea accidentului în calitate de intervenienţi fortati. Drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse pe teritoriul României de autovehicule aflate în proprietatea persoanelor asigurate în strãinãtate se exercita impotriva asiguratorului prin reprezentantele de despãgubiri sau prin Biroul Asigurãtorilor de Autovehicule din România, dupã caz, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 48 alin. 2. Încuviinţarea cu privire la stabilirea despãgubirii pe baza convenţiei dintre asiguraţi, persoane pagubite şi asiguratori se da: a) de cãtre proprietarul autovehiculului rãspunzãtor de producerea pagubei sau de conducãtorul acestuia - numai în cazul în care despãgubirile nu urmeazã sa fie recuperate potrivit prevederilor art. 58, pe actele eliberate de autoritãţile publice competente sa constate şi sa cerceteze accidentele de autovehicule, pe înştiinţarea sau pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de asigurator. Aceasta încuviinţare constituie şi avizare de dãuna pentru asiguratorul de rãspundere civilã; b) de cãtre persoana fizica sau de reprezentantul legal al persoanei juridice pagubite, dupã caz, pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de asigurator în dublu exemplar. În situaţiile prevãzute la alin. 4, în cazul persoanelor fizice încuviinţarea poate fi data de sotia (soţul) asiguratului, respectiv a persoanei pagubite, ori, în caz de imposibilitate temeinic motivatã a ambilor soţi, cum ar fi: spitalizare, deces, detenţie, lipsa îndelungatã din localitate, de oricare dintre urmãtoarele persoane majore: copii, pãrinţi, surori sau fraţi ai asiguratului, respectiv ai persoanei pagubite ori ai sotiei (soţului) acestora." 22. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 55. - Despãgubirile se plãtesc de cãtre asigurator persoanelor fizice sau juridice pagubite. Despãgubirile nu pot fi urmãrite de creditorii asiguratului. Despãgubirile se plãtesc asiguraţilor dacã aceştia dovedesc ca au despãgubit persoanele pagubite şi despãgubirile nu urmeazã sa fie recuperate potrivit prevederilor art. 58. Odatã cu încasarea despãgubirii, persoanele pagubite vor declara în scris ca au fost despagubite pentru pagubele suferite şi ca nu mai au nici o pretentie de la asiguratorul de rãspundere civilã şi asigurat (persoana vinovata) în legatura cu paguba respectiva. În situaţia efectuãrii plãţii de cãtre asiguratorul de rãspundere civilã direct în contul bancar al persoanei pagubite, aceasta se considera a fi integral despagubita dacã în termen de 30 de zile de la data intrãrii sumei în contul sau bancar nu a notificat asiguratorului de rãspundere civilã eventualele obiecţii referitoare la cuantumul despãgubirii. În cazul în care în drepturile persoanei pagubite s-a subrogat asiguratorul conform prevederilor art. 22, eventuala diferenţa de despãgubire dintre asigurarea facultativã şi asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto rãmâne pe contul asigurãrii facultative, neputând fi recuperatã de la asigurat (persoana vinovata), dacã despãgubirea plãtitã din asigurarea facultativã nu depãşeşte limita maxima a despãgubirii ce poate fi acordatã de asigurator pentru prejudiciile cauzate în unul şi acelaşi accident de autovehicul, prevãzutã de legislaţia în vigoare." 23. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 56. - Persoanele care folosesc pe teritoriul României autovehicule înmatriculate în strãinãtate şi neasigurate în strãinãtate, potrivit art. 48 alin. 2, sau a cãror asigurare expira pe durata şederii în România datoreazã prime de asigurare conform prevederilor legale. Personalul poliţiei de frontiera nu va verifica documentele de asigurare pentru autovehiculele înmatriculate în statele membre ale Uniunii Europene, pentru acestea numerele de înmatriculare fiind dovada asigurãrii. La intrarea sau ieşirea din ţara, personalul poliţiei de frontiera de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României va controla documentele de asigurare şi va solicita proprietarului, împuternicitului acestuia sau conducatorului autovehiculului înmatriculat în state terţe dovada plãţii primei de asigurare datorate. Persoanele neasigurate sau persoanele care la control nu pot face dovada asigurãrii ori a plãţii acesteia vor fi obligate sa încheie asigurarea de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule şi sa achite prima de asigurare la entitatile desemnate în acest sens de cãtre asiguratorii care au dreptul sa practice asigurarea obligatorie conform art. 5 alin. 1. Autovehiculele înmatriculate în state terţe care intra pe teritoriul României de pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene nu vor fi supuse controlului privind documentele de asigurare, acest control putând fi efectuat numai prin sondaj." 24. Articolul 57 se abroga. 25. Dupã alineatul 2 al articolului 60 se introduce un nou alineat, alineatul 2^1, cu urmãtorul cuprins: "Contribuţia la Fondul de garantare se va calcula, evidenţia, achitã şi se va raporta de cãtre asiguratori separat pentru asigurãrile generale şi, respectiv, pentru asigurãrile de viata." 26. Alineatul 3 al articolului 60 va avea urmãtorul cuprins: "În scopul unei cat mai bune fructificari, disponibilitãţile Fondului de garantare astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului în instrumente purtãtoare de dobanda, la instituţii de credit, în instrumente ale pieţei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administraţiei publice locale, precum şi în alte plasamente sau alocari stabilite prin legislaţia în vigoare." 27. La articolul 60 alineatul 4, litera b) va avea urmãtorul cuprins: "b) modul de constituire, administrare, structura bugetului de venituri şi cheltuieli a Fondului de garantare." 28. Alineatul 6 al articolului 60 se abroga. 29. Alineatele 1 şi 2 ale articolului 61 vor avea urmãtorul cuprins: "Se constituie Fondul de protecţie a victimelor strazii, în vederea protejãrii persoanelor pagubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculãrii, precum şi de tramvaie, în care autorul a rãmas neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat pentru rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule. Asiguratorii care practica asigurarea de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule conform art. 5 sunt obligaţi sa contribuie la constituirea fondului prevãzut la alin. 1 proporţional cu volumul primelor încasate pentru aceasta asigurare, pana la acoperirea obligaţiilor de plata ale acestuia. Aceasta contribuţie nu va depãşi 5% din volumul primelor brute încasate pentru aceasta asigurare." 30. Alineatul 4 al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins: "În cazul avarierii sau distrugerii bunurilor prin accidente produse de autovehicule, respectiv tramvaie, neasigurate, rãmâne în sarcina persoanei pagubite o fransiza, care va fi egala cu limita minima a despãgubirilor acordate la asigurarea obligatorie de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, stabilitã prin normele adoptate în baza art. 53." 31. Alineatul 6 al articolului 61 va avea urmãtorul cuprins: "În scopul unei cat mai bune fructificari, disponibilitãţile Fondului de protecţie a victimelor strazii astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului în instrumente purtãtoare de dobanda, la instituţii de credit, în instrumente ale pieţei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administraţiei publice locale." 32. La articolul 61, dupã alineatul 7 se introduce un nou alineat, alineatul 8, cu urmãtorul cuprins: "În caz de litigiu, drepturile persoanelor pagubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculãrii, precum şi de tramvaie, în care autorul a rãmas neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, se exercita impotriva administratorului Fondului de protecţie a victimelor strazii, desemnat de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, în conformitate cu prevederile alin. 5." 33. Dupã alineatul 6 al articolului 61^1 se introduce un nou alineat, alineatul 7, cu urmãtorul cuprins: "Sumele depuse la fondurile de protecţie pot fi urmãrite silit numai în vederea executãrii obligaţiilor pentru care au fost constituite." 34. Alineatele 1, 2 şi 3 ale articolului 63 vor avea urmãtorul cuprins: "Constituie contravenţie sãvârşirea urmãtoarelor fapte: a) neplata la termen a despãgubirilor datorate din asigurarea obligatorie de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, cãtre persoanele pagubite sau cãtre asiguraţi, în condiţiile normelor emise în baza art. 53; b) neplata la termen a sumelor destinate fondurilor de protecţie, precum şi a contribuţiei procentuale din valoarea primelor brute încasate aferente asigurãrilor obligatorii; c) nedepunerea la asiguratori de cãtre intermediarii în asigurãri a sumelor încasate cu titlu de prime de asigurare; d) nerespectarea de cãtre asiguratori a obligaţiilor prevãzute la art. 36 alin. 2; e) nerespectarea de cãtre asiguratori a obligaţiilor prevãzute la art. 49; f) neluarea de cãtre asiguratori a declaraţiei de despãgubire prevãzute la art. 55 alin. 4; g) nerespectarea de cãtre asiguratori a interdicţiei de recuperare a diferenţei de despãgubire dintre asigurarea facultativã şi asigurarea obligatorie de rãspundere civilã auto, în condiţiile art. 55 alin. 6; h) necomunicarea de cãtre brokerul de asigurare cãtre asigurator a producerii riscului asigurat, în termenul prevãzut în contractul de asigurare, în condiţiile art. 19 alin. 3. Contravenţiile prevãzute la alin. 1 se sancţioneazã dupã cum urmeazã: a) pentru faptele asigurãtorilor prevãzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) şi g), cu avertisment scris sau cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei şi cu limitarea operaţiunilor, cu interzicerea temporarã sau definitiva pentru asiguratori a exercitãrii activitãţii de asigurare, pentru una sau mai multe categorii de asigurãri, sau cu suspendarea ori retragerea autorizaţiei asigurãtorilor; b) pentru faptele administratorilor, directorilor sau directorilor executivi, prevãzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) şi g), cu amenda între 1-6 salarii medii pe societate, din luna precedenta datei constatãrii faptei; c) pentru faptele agenţilor de asigurare, prevãzute la alin. 1 lit. c), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei; d) pentru faptele brokerilor prevãzute la alin. 1 lit. c) şi h), cu avertisment scris sau amenda de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei şi cu interzicerea temporarã sau definitiva a activitãţii definite la <>art. 2 lit. C pct. 62 din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau cu suspendarea ori retragerea autorizaţiei. Sancţiunile pentru faptele prevãzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) şi g) se aplica fie asigurãtorilor prevãzuţi la alin. 2 lit. a), fie persoanelor prevãzute la alin. 2 lit. b)." 35. Alineatul 1 al articolului 64 va avea urmãtorul cuprins: "Încãlcarea de cãtre persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de asigurare prevãzute la art. 48 şi 56 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului, pana la prezentarea documentului privind încheierea asigurãrii." 36. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins: "Art. 69. - Unitãţile de poliţie, unitãţile de pompieri, unitãţile medicale din cadrul sistemului medical public şi privat, medicii de familie şi celelalte autoritãţi publice competente sa cerceteze accidente de autovehicule sau alte evenimente, dupã caz, vor comunica, la cererea asigurãtorilor, în termen de cel mult 30 de zile de la solicitare, actele şi datele cu privire la cauzele şi împrejurãrile producerii riscurilor asigurate şi la pagubele provocate, în vederea stabilirii şi plãţii de cãtre asiguratori a indemnizaţiilor de asigurare." ART. II Prezenta ordonanta de urgenta transpune urmãtoarele prevederi ale directivelor europene: 1. Directiva 72/166/CEE a Consiliului din 24 aprilie 1972 privind coordonarea legilor din statele membre privind asigurarea de rãspundere civilã în legatura cu utilizarea vehiculelor cu motor şi legalizarea obligaţiei de asigurarea pentru aceasta rãspundere (Prima directiva privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 103, 02/05/1972, p. 1) - Art. 1, art. 2, art. 3, art. 6, art. 7. 2. Directiva 84/5/CEE a Consiliului din 30 decembrie 1983 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la asigurarea de rãspundere civilã pentru pagubele produse de autovehicule (A doua directiva privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 8, 11/01/1984, p. 17) - Art. 1, art. 4. 3. Directiva 90/232/CEE a Consiliului din 14 mai 1990 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la asigurarea de rãspundere civilã pentru pagubele produse de autovehicule (A treia directiva privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 129, 19/05/1990, p. 0033-0035) - Art. 1, art. 2. 4. Directiva 2000/26/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 mai 2000 privind armonizarea legislaţiei în statele membre privind asigurarea de rãspundere civilã auto (A patra directiva privind asigurarea auto) (Jurnalul Oficial L 181, 20/07/2000, p. 0065) - Art. 1, art. 2 lit. c) şi d), art. 3. ART. III De la data introducerii primei unice pentru asigurarea obligatorie de rãspundere civilã pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, atât pe teritoriul României, cat şi în afarã teritoriului acesteia, Fondul de protecţie a victimelor strazii va fi preluat de Fondul de compensare prevãzut la <>art. 25 alin. 4 din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Preluarea se va face în condiţiile normelor emise în aplicarea <>Legii nr. 32/2000 , precum şi a <>Legii nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. IV Contractele de asigurare încheiate pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta vor continua în condiţiile şi termenii acceptaţi la data încheierii acestora. ART. V Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la 10 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia prevederilor care implica statutul României de stat membru, care se vor aplica de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã. ART. VI Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>art. 37 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 32/2000 privind societãţile de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. VII <>Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurarile în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o noua numerotare. PRIM-MINISTRU CALIN POPESCU-TARICEANU Contrasemneazã: