Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 56 din 16 iunie 2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generala in transportul feroviar public de calatori
Având în vedere situaţia economicã actualã a României, necesitatea reducerii deficitului bugetar prin reducerea cheltuielilor şi creşterea veniturilor, concomitent cu reducerea subvenţiilor de la bugetul de stat, precum şi faptul cã în ultimii 3 ani subvenţiile anuale au reprezentat pentru transportul cãlãtorilor pe calea feratã circa 64% din necesarul fundamentat, întrucât creşterea cheltuielilor aferente componentelor de bazã strict necesare întreţinerii şi reparaţiilor materialului rulant a condus la înregistrarea de datorii restante la platã care au crescut an de an şi care la sfârşitul anului 2010 au ajuns în sumã de circa 550 milioane de lei la transportul cãlãtorilor pe calea feratã, deoarece caracterul de urgenţã este justificat şi de necesitatea de a crea un nou soft de vânzare şi rezervare la nivel naţional, pentru care este nevoie de o perioadã de aproximativ 6 luni, pentru programare, testare, implementare şi instruire, astfel încât la intrarea în vigoare a noului plan de mers al trenurilor de cãlãtori la 11 decembrie 2011 sã fie finalizate toate acţiunile necesare, neadoptarea acestor mãsuri ar conduce la creşterea pronunţatã a arieratelor referitoare la serviciul de transport feroviar public de cãlãtori, cu efecte directe în accentuarea blocajului economic. Având în vedere cele de mai sus, se impune adoptarea în regim de urgenţã a unui act normativ privind stabilirea unor noi principii tarifare care sã conducã la adaptarea acţiunilor operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori la necesitãţile pieţei de transport feroviar şi în egalã mãsurã sã permitã continuarea efectuãrii serviciului de transport public de cãlãtori pe calea feratã, în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 1 (1) Principiile avute în vedere la aplicarea tarifelor de transport feroviar public de cãlãtori pe teritoriul României sunt: a) reflectarea în tariful de transport a confortului oferit cãlãtorilor în timpul cãlãtoriei cu diversele categorii de trenuri; b) fiecare rang de tren va avea tarif propriu, tarif care va fi calculat pe zone kilometrice, la care se adaugã tariful de rezervare a locului, în cazul în care se doreşte ocuparea unui loc; c) asigurarea posibilitãţii cãlãtorului sã opteze pentru cãlãtoria cu un alt rang de tren decât cel pentru care şi-a procurat iniţial legitimaţia de cãlãtorie numai în situaţia când trenurile aparţin aceluiaşi operator de transport feroviar de cãlãtori, caz în care cãlãtorul va plãti un preţ care reprezintã diferenţa dintre tarifele celor douã trenuri la aceeaşi zonã kilometricã, la care se adaugã tariful de rezervare a locului pentru noul tren; d) pentru cãlãtoria cu mai multe trenuri tariful de transport va fi suma tarifelor de transport pentru fiecare tren în parte, operatorul de transport feroviar de cãlãtori putând acorda reduceri din tariful trenurilor pentru fidelizarea cãlãtorului, numai dacã toate trenurile îi aparţin. (2) Distanţa kilometricã se calculeazã pe ruta cerutã de cãlãtor la distanţele ce se parcurg în mod efectiv, pentru fiecare tren în parte, conform indicatorului kilometric C.F.R.. (3) Ruta este directã atunci când între staţia de plecare şi cea de destinaţie este urmat drumul cel mai scurt. În acest caz nu este obligatorie indicarea rutei pe legitimaţia de cãlãtorie. (4) În cazul în care nu este urmat drumul cel mai scurt şi cãlãtoria se face pe rutã ocolitoare, trebuie indicatã ruta pe legitimaţia de cãlãtorie, prin denumiri de staţii intermediare care nu sunt de ramificaţie, astfel încât sã nu existe dubiu asupra parcursului de urmat. (5) Ruta poate cuprinde şi porţiuni de linie care se parcurg de douã ori. În astfel de cazuri distanţa kilometricã se calculeazã pe ruta efectiv parcursã. (6) În cazul cãlãtoriilor în circuit, când pe unele porţiuni cãlãtoria se efectueazã cu alte mijloace decât trenurile de cãlãtori, aceste porţiuni nu se iau în calculul distanţei kilometrice. ART. 2 (1) Tarifele maximale pentru deservire generalã în transportul feroviar de cãlãtori - tarife pentru trenuri regio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tarife pentru trenuri interregio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tariful de rezervare a locului, clasa I şi clasa a II-a, care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de cãlãtori se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii pânã la data de 1 noiembrie 2011, cu respectarea prevederilor legale. (2) Nivelul maxim al tarifelor pentru deservirea generalã din transportul feroviar public de cãlãtori nu poate fi depãşit de operatorii de transport feroviar public de cãlãtori. (3) Alte tarife practicate în transportul feroviar public de cãlãtori, în trafic intern, precum tarifele pentru tren Inter City (IC), tarifele auxiliare, facilitãţile sau reducerile comerciale se vor stabili şi se vor aproba de fiecare operator de transport feroviar public de cãlãtori, în condiţiile legii, se vor forma liber pe piaţã şi se vor aduce la cunoştinţa publicului. ART. 3 Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã se aplicã tuturor operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori cu capital de stat şi/sau privat care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) au ca obiect principal de activitate transporturile de cãlãtori pe calea feratã; b) deţin licenţã pentru efectuarea serviciilor de transport public pe cãile ferate române, acordatã de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în condiţiile legii. ART. 4 În termen de 30 zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã în Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi actualizate dispoziţiile cuprinse în Normele uniforme privind transporturile pe cãile ferate din România, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 655/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 şi 16 bis, din 9 ianuarie 2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 5 (1) Principiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se aplicã începând cu data intrãrii în vigoare a noului mers al trenurilor. (2) La data de 11 decembrie 2011 se abrogã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de cãlãtori în transportul feroviar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 743 din 21 noiembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 299/2002.
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneazã:
─────────────── Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Anca Daniela Boagiu
Ministrul administraţiei şi internelor, Constantin-Traian Igaş
Ministrul finanţelor publice, Gheorghe Ialomiţianu
Bucureşti, 16 iunie 2011. Nr. 56. _______
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email