Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Oportunitatea urgentãrii adoptãrii prezentului proiect de act normativ rezultã din necesitatea îndeplinirii angajamentelor asumate de România, în cadrul negocierilor privind capitolul 13 "Ocupare şi politici sociale", de armonizare a legislaţiei naţionale cu acquis-ul comunitar.
Modificarea şi completarea <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, vizeazã remedierea aspectelor sensibile evidenţiate în Raportul de monitorizare al Comisiei Europene, care a fost publicat în data de 16 mai 2006.
De asemenea, modificarea şi completarea <>Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se numãrã printre mãsurile cuprinse în Programul legislativ prioritar pentru integrarea în Uniunea Europeanã, program care stabileşte adoptarea actului normativ pentru modificarea Codului muncii pânã la începutul lunii septembrie 2006.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Tuturor salariaţilor care presteazã o muncã le sunt recunoscute dreptul la negocieri colective, dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, precum şi dreptul la protecţie împotriva concedierilor nelegale."
2. Dupã alineatul (2) al articolului 6 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru munca egalã sau de valoare egalã este interzisã orice discriminare bazatã pe criteriul de sex cu privire la toate elementele şi condiţiile de remunerare."
3. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Anterior încheierii sau modificãrii contractului individual de muncã, angajatorul are obligaţia de a informa persoana selectatã în vederea angajãrii ori, dupã caz, salariatul, cu privire la clauzele esenţiale pe care intenţioneazã sã le înscrie în contract sau sã le modifice."
4. La articolul 18 alineatul (1), partea introductivã va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) În cazul în care persoana selectatã în vederea angajãrii ori salariatul, dupã caz, urmeazã sã îşi desfãşoare activitatea în strãinãtate, angajatorul are obligaţia de a-i comunica în timp util, înainte de plecare, informaţiile prevãzute la art. 17 alin. (2), precum şi informaţii referitoare la:".
5. La articolul 18 alineatul (1), dupã litera f) se introduce o nouã literã, litera g), cu urmãtorul cuprins:
"g) condiţiile de repatriere a lucrãtorului, dupã caz."
6. Alineatul (1) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) În afara clauzelor esenţiale prevãzute la art. 17, între pãrţi pot fi negociate şi cuprinse în contractul individual de muncã şi alte clauze specifice."
7. La articolul 56, literele a) şi b) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) la data decesului salariatului;
b) la data rãmânerii irevocabile a hotãrârii judecãtoreşti de declarare a morţii sau a punerii sub interdicţie a salariatului;".
8. La articolul 56, litera c) se abrogã.
9. Articolul 65 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - (1) Concedierea pentru motive care nu ţin de persoana salariatului reprezintã încetarea contractului individual de muncã determinatã de desfiinţarea locului de muncã ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fãrã legãturã cu persoana acestuia.
(2) Desfiinţarea locului de muncã trebuie sã fie efectivã şi sã aibã o cauzã realã şi serioasã."
10. La titlul II - Contractul individual de muncã, capitolul V - Încetarea contractului individual de muncã, titlul secţiunii a 5-a va avea urmãtorul cuprins:
"Concedierea colectivã.
Informarea, consultarea salariaţilor
şi procedura concedierilor colective"
11. Articolul 68 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 68. - (1) Prin concediere colectivã se înţelege concedierea, într-o perioadã de 30 de zile calendaristice, din unul sau mai multe motive care nu ţin de persoana salariatului, a unui numãr de:
a) cel puţin 10 salariaţi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraţi mai mult de 20 de salariaţi şi mai puţin de 100 de salariaţi;
b) cel puţin 10% din salariaţi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraţi cel puţin 100 de salariaţi, dar mai puţin de 300 de salariaţi;
c) cel puţin 30 de salariaţi, dacã angajatorul care disponibilizeazã are încadraţi cel puţin 300 de salariaţi.
(2) La stabilirea numãrului efectiv de salariaţi concediaţi colectiv, potrivit alin. (1), se iau în calcul şi acei salariaţi cãrora le-au încetat contractele individuale de muncã din iniţiativa angajatorului, din unul sau mai multe motive, fãrã legãturã cu persoana salariatului, cu condiţia existenţei a cel puţin 5 concedieri."
12. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - (1) În cazul în care angajatorul intenţioneazã sã efectueze concedieri colective, acesta are obligaţia de a iniţia, în timp util şi în scopul ajungerii la o înţelegere, în condiţiile prevãzute de lege, consultãri cu sindicatul sau, dupã caz, cu reprezentanţii salariaţilor, cu privire cel puţin la:
a) metodele şi mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numãrului de salariaţi care vor fi concediaţi;
b) atenuarea consecinţelor concedierii prin recurgerea la mãsuri sociale care vizeazã, printre altele, sprijin pentru recalificarea sau reconversia profesionalã a salariaţilor concediaţi.
(2) În perioada în care au loc consultãri, potrivit alin. (1), pentru a permite sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor sã formuleze propuneri în timp util, angajatorul are obligaţia sã le furnizeze toate informaţiile relevante şi sã le notifice, în scris, urmãtoarele:
a) numãrul total şi categoriile de salariaţi;
b) motivele care determinã concedierea preconizatã;
c) numãrul şi categoriile de salariaţi care vor fi afectaţi de concediere;
d) criteriile avute în vedere, potrivit legii şi/sau contractelor colective de muncã, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere;
e) mãsurile avute în vedere pentru limitarea numãrului concedierilor;
f) mãsurile pentru atenuarea consecinţelor concedierii şi compensaţiile ce urmeazã sã fie acordate salariaţilor concediaţi, conform dispoziţiilor legale şi/sau contractului colectiv de muncã aplicabil;
g) data de la care sau perioada în care vor avea loc concedierile;
h) termenul înãuntrul cãruia sindicatul sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor pot face propuneri pentru evitarea ori diminuarea numãrului salariaţilor concediaţi.
(3) Obligaţiile prevãzute la alin. (1) şi (2) se menţin indiferent dacã decizia care determinã concedierile colective este luatã de cãtre angajator sau de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului.
(4) În situaţia în care decizia care determinã concedierile colective este luatã de o întreprindere care deţine controlul asupra angajatorului, acesta nu se poate prevala, în nerespectarea obligaţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2), de faptul cã întreprinderea respectivã nu i-a furnizat informaţiile necesare."
13. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - Angajatorul are obligaţia sã comunice o copie a notificãrii prevãzute la art. 69 alin. (2) inspectoratului teritorial de muncã şi agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã la aceeaşi datã la care a comunicat-o sindicatului sau, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor."
14. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71. - (1) Sindicatul sau, dupã caz, reprezentanţii salariaţilor pot propune angajatorului mãsuri în vederea evitãrii concedierilor ori diminuãrii numãrului salariaţilor concediaţi, într-un termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificãrii.
(2) Angajatorul are obligaţia de a rãspunde în scris şi motivat la propunerile formulate potrivit prevederilor alin. (1), în termen de 5 zile calendaristice de la primirea acestora."
15. Dupã articolul 71 se introduc douã noi articole, articolele 71^1 şi 71^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 71^1. - (1) În situaţia în care, ulterior consultãrilor cu sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, potrivit prevederilor art. 69 şi 71, angajatorul decide aplicarea mãsurii de concediere colectivã, acesta are obligaţia de a notifica în scris inspectoratul teritorial de muncã şi agenţia teritorialã de ocupare a forţei de muncã, cu cel puţin 30 de zile calendaristice anterioare datei emiterii deciziilor de concediere.
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) trebuie sã cuprindã toate informaţiile relevante cu privire la intenţia de concediere colectivã, prevãzute la art. 69 alin. (2), precum şi rezultatele consultãrilor cu sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, prevãzute la art. 69 alin. (1) şi art. 71, în special motivele concedierilor, numãrul total al salariaţilor, numãrul salariaţilor afectaţi de concediere şi data de la care sau perioada în care vor avea loc aceste concedieri.
(3) Angajatorul are obligaţia sã comunice o copie a notificãrii prevãzute la alin. (1) sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor, la aceeaşi datã la care a comunicat-o inspectoratului teritorial de muncã şi agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã.
(4) Sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor pot transmite eventuale puncte de vedere inspectoratului teritorial de muncã.
(5) La solicitarea motivatã a oricãreia dintre pãrţi, inspectoratul teritorial de muncã, cu avizul agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã, poate dispune reducerea perioadei prevãzute la alin. (1), fãrã a aduce atingere drepturilor individuale cu privire la perioada de preaviz.
(6) Inspectoratul teritorial de muncã are obligaţia de a informa în timp util angajatorul şi sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, dupã caz, asupra reducerii perioadei prevãzute la alin. (1), precum şi despre motivele care au stat la baza acestei decizii.
Art. 71^2. - (1) În perioada prevãzutã la art. 71^1 alin. 1, agenţia teritorialã de ocupare a forţei de muncã trebuie sã caute soluţii la problemele ridicate de concedierile colective preconizate şi sã le comunice în timp util angajatorului şi sindicatului ori, dupã caz, reprezentanţilor salariaţilor.
(2) La solicitarea motivatã a oricãreia dintre pãrţi, inspectoratul teritorial de muncã, cu consultarea agenţiei teritoriale de ocupare a forţei de muncã, poate dispune amânarea momentului emiterii deciziilor de concediere cu maximum 10 zile calendaristice, în cazul în care aspectele legate de concedierea colectivã avutã în vedere nu pot fi soluţionate pânã la data stabilitã în notificarea de concediere colectivã prevãzutã la art. 71^1 alin. (1) ca fiind data emiterii deciziilor de concediere.
(3) Inspectoratul teritorial de muncã are obligaţia de a informa în scris angajatorul şi sindicatul sau reprezentanţii salariaţilor, dupã caz, asupra amânãrii momentului emiterii deciziior de concediere, precum şi despre motivele care au stat la baza acestei decizii, înainte de expirarea perioadei iniţiale prevãzute la art. 71^1 alin. (1)."
16. La articolul 84 alineatul (2), litera c) va avea urmãtorul cuprins:
"c) în cazul în care încheierea unui nou contract individual de muncã pe duratã determinatã se impune datoritã unor motive obiective prevãzute expres de legi speciale;".
17. La articolul 84 alineatul (2), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera c^1), cu urmãtorul cuprins:
"c^1) în cazul în care încheierea unui nou contract individual de muncã pe duratã determinatã se impune datoritã unor motive obiective cuprinse în contractul colectiv de muncã încheiat la nivel naţional şi/sau la nivel de ramurã, pentru desfãşurarea unor lucrãri, proiecte sau programe;".
18. La articolul 85 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) O copie a anunţului prevãzut la alin. (1) se transmite de îndatã sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor."
19. Articolul 86 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - (1) Referitor la condiţiile de angajare şi de muncã, salariaţii cu contract individual de muncã pe duratã determinatã nu vor fi trataţi mai puţin favorabil decât salariaţii permanenţi comparabili, numai pe motivul duratei contractului individual de muncã, cu excepţia cazurilor în care tratamentul diferit este justificat de motive obiective.
(2) În sensul alin. (1), salariatul permanent comparabil reprezintã salariatul al cãrui contract individual de muncã este încheiat pe duratã nedeterminatã şi care desfãşoarã aceeaşi activitate sau una similarã, în aceeaşi unitate, avându-se în vedere calificarea/aptitudinile profesionale.
(3) Atunci când nu existã un salariat permanent comparabil în aceeaşi unitate, se au în vedere dispoziţiile din contractul colectiv de muncã aplicabil. În cazul în care nu existã un contract colectiv de muncã aplicabil, se au în vedere dispoziţiile legislaţiei în vigoare sau contractul colectiv de muncã la nivel naţional."
20. Articolul 101 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 101. - Salariatul cu fracţiune de normã este salariatul al cãrui numãr de ore normale de lucru, calculate sãptãmânal sau ca medie lunarã, este inferior numãrului de ore normale de lucru al unui salariat cu normã întreagã comparabil."
21. Dupã articolul 101 se introduce un nou articol, articolul 101^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 101^1. - (1) Angajatorul poate încadra salariaţi cu fracţiune de normã prin contracte individuale de muncã pe duratã nedeterminatã sau pe duratã determinatã, denumite contracte individuale de muncã cu timp parţial.
(2) Contractul individual de muncã cu timp parţial se încheie numai în formã scrisã.
(3) Salariatul comparabil este salariatul cu normã întreagã din aceeaşi unitate, care are acelaşi tip de contract individual de muncã, presteazã aceeaşi activitate sau una similarã cu cea a salariatului angajat cu contract individual de muncã cu timp parţial, avându-se în vedere şi alte considerente, cum ar fi vechimea în muncã şi calificarea/aptitudinile profesionale.
(4) Atunci când nu existã un salariat comparabil în aceeaşi unitate, se au în vedere dispoziţiile din contractul colectiv de muncã aplicabil. În cazul în care nu existã un contract colectiv de muncã aplicabil, se au în vedere dispoziţiile legislaţiei în vigoare sau contractul colectiv de muncã la nivel naţional."
22. Dupã alineatul (2) al articolului 104 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) O copie a anunţului prevãzut la alin. (2) se transmite de îndatã sindicatului sau reprezentanţilor salariaţilor."
23. Articolul 108 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 108. - Timpul de muncã reprezintã orice perioadã în care salariatul presteazã munca, se aflã la dispoziţia angajatorului şi îndeplineşte sarcinile şi atribuţiile sale, conform prevederilor contractului individual de muncã, contractului colectiv de muncã aplicabil şi/sau ale legislaţiei în vigoare."
24. Dupã alineatul (1) al articolului 122 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Salariatul de noapte reprezintã, dupã caz:
a) salariatul care efectueazã muncã de noapte cel puţin 3 ore din timpul sãu zilnic de lucru;
b) salariatul care efectueazã muncã de noapte în proporţie de cel puţin 30% din timpul sãu lunar de lucru."
25. Alineatul (2) al articolului 122 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Durata normalã a timpului de lucru, pentru salariatul de noapte, nu va depãşi o medie de 8 ore pe zi, calculatã pe o perioadã de referinţã de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea prevederilor legale cu privire la repausul sãptãmânal."
26. Dupã alineatul (2) al articolului 122 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Durata normalã a timpului de lucru, pentru salariaţii de noapte a cãror activitate se desfãşoarã în condiţii speciale sau deosebite de muncã, stabilite potrivit dispoziţiilor legale, nu va depãşi 8 ore pe parcursul oricãrei perioade de 24 de ore, în care presteazã muncã de noapte."
27. Articolul 123 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 123. - Salariaţii de noapte beneficiazã:
a) fie de program de lucru redus cu o orã faţã de durata normalã a zilei de muncã, pentru zilele în care efectueazã cel puţin 3 ore de muncã de noapte, fãrã ca aceasta sã ducã la scãderea salariului de bazã;
b) fie de un spor la salariu de minimum 15% din salariul de bazã pentru fiecare orã de muncã de noapte prestatã."
28. Alineatul (1) al articolului 124 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 124. - (1) Salariaţii care urmeazã sã desfãşoare muncã de noapte în condiţiile art. 122 alin. (1^1) sunt supuşi unui examen medical gratuit înainte de începerea activitãţii şi dupã aceea, periodic."
29. Dupã titlul capitolului II "Repausuri periodice" al titlului III "Timpul de muncã şi timpul de odihnã" se introduce un nou articol, articolul 129^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 129^1. - Perioada de repaus reprezintã orice perioadã care nu este timp de muncã."
30. Dupã articolul 131 se introduce un nou articol, articolul 131^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 131^1. - (1) Muncã în schimburi reprezintã orice mod de organizare a programului de lucru, potrivit cãruia salariaţii se succed unul pe altul la acelaşi post de muncã, potrivit unui anumit program, inclusiv program rotativ, şi care poate fi de tip continuu sau discontinuu, implicând pentru salariat necesitatea realizãrii unei activitãţi în intervale orare diferite în raport cu o perioadã zilnicã sau sãptãmânalã, stabilitã prin contractul individual de muncã.
(2) Salariat în schimburi reprezintã orice salariat al cãrui program de lucru se înscrie în cadrul programului de muncã în schimburi."
31. Alineatul (4) al articolului 132 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În situaţii de excepţie zilele de repaus sãptãmânal sunt acordate cumulat, dupã o perioadã de activitate continuã ce nu poate depãşi 14 zile calendaristice, cu autorizarea inspectoratului teritorial de muncã şi cu acordul sindicatului sau, dupã caz, al reprezentanţilor salariaţilor."
32. Articolul 296 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 296. - (1) Vechimea în muncã stabilitã pânã la data de 31 decembrie 2008 se probeazã cu carnetul de muncã.
(2) Dupã data abrogãrii <>Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncã, cu modificãrile ulterioare, vechimea în muncã stabilitã pânã la data de 31 decembrie 2008 se reconstituie, la cererea persoanei care nu posedã carnet de muncã, de cãtre instanţa judecãtoreascã competentã sã soluţioneze conflictele de muncã, pe baza înscrisurilor sau a altor probe din care sã rezulte existenţa raporturilor de muncã. Cererile de reconstituire formulate anterior datei abrogãrii <>Decretului nr. 92/1976 , cu modificãrile ulterioare, se vor soluţiona potrivit dispoziţiilor acestui act normativ.
(3) Angajatorii care pãstreazã şi completeazã carnetele de muncã le vor elibera titularilor în mod eşalonat, pânã la data de 30 iunie 2009, pe bazã de proces-verbal individual de predare-primire.
(4) Inspectoratele teritoriale de muncã ce deţin carnetele de muncã ale salariaţilor le vor elibera pânã la data prevãzutã la alin. (3), în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului muncii, solidaritãţii sociale şi familiei."
33. Alineatul (3) al articolului 298 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pe data de 1 ianuarie 2009 se abrogã dispoziţiile <>Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de muncã, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 37 din 26 aprilie 1976, cu modificãrile ulterioare."
ART. II
<>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul muncii, solidaritãţii sociale şi familiei,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
p. Ministrul integrãrii europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 30 august 2006.
Nr. 55.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: