Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 55 din 20 iunie 2007  privind infiintarea Oficiului Roman pentru Imigrari prin reorganizarea Autoritatii pentru straini si a Oficiului National pentru Refugiati, precum si modificarea si completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 55 din 20 iunie 2007 privind infiintarea Oficiului Roman pentru Imigrari prin reorganizarea Autoritatii pentru straini si a Oficiului National pentru Refugiati, precum si modificarea si completarea unor acte normative

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 424 din 26 iunie 2007
Având în vedere importanţa acordatã domeniului migraţiei şi azilului la nivelul Uniunii Europene, adoptarea unei politici comune europene în aceste domenii, modelul instituţional şi recomandãrile experţilor din unele state membre,
luând în considerare faptul cã înfiinţarea unei instituţii responsabile la nivel naţional de gestionarea unitarã a problematicii migraţiei şi azilului a fost amânatã pentru a evita apariţia unor întârzieri în îndeplinirea angajamentelor punctuale asumate de România în procesul de aderare la Uniunea Europeanã în domeniul justiţie şi afaceri interne,
întrucât este necesar ca autoritãţile române sã îşi asigure cât mai urgent capacitatea instituţionalã de îndeplinire a obligaţiilor de stat membru, precum şi de gestionare eficientã a problematicii din ce în ce mai complexe din domeniul migraţiei şi azilului, la nivel naţional,
ţinând cont de faptul cã orice întârziere în procesul de înfiinţare a noii instituţii poate crea sincope în gestionarea problematicii la nivel intern, riscul pierderii unor fonduri comunitare şi a altor oportunitãţi ce decurg din statutul României de stat membru al Uniunii Europene, precum şi întârzieri în abordarea pragmaticã a admisiei şi şederii în România a strãinilor în conformitate cu interesul economic al statului român,
întrucât toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Oficiul Român pentru Imigrãri, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, prin reorganizarea Autoritãţii pentru strãini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, care se desfiinţeazã.
(2) Oficiul Român pentru Imigrãri preia toate drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncã în domeniul eliberãrii documentului care atestã dreptul la muncã al strãinilor.
(3) Oficiul Român pentru Imigrãri îşi exercitã atribuţiile ce îi sunt date prin lege pentru implementarea politicilor României în domeniile migraţiei, azilului, al integrãrii strãinilor şi a legislaţiei relevante în aceste domenii.
(4) Personalul Oficiului Român pentru Imigrãri este constituit din poliţişti, funcţionari publici şi personal contractual.
(5) Sediul Oficiului Român pentru Imigrãri se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 2
(1) Activitatea Oficiului Român pentru Imigrãri constituie serviciu public şi se desfãşoarã în interesul persoanei şi al comunitãţii, în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii.
(2) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Oficiul Român pentru Imigrãri coopereazã cu alte structuri din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi cu alte instituţii ale statului care au atribuţii în asigurarea ordinii de drept, colaboreazã în acest sens cu cetãţenii şi poate încheia acorduri cu instituţii similare din strãinãtate, precum şi cu organizaţii internaţionale, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Finanţarea cheltuielilor Oficiului Român pentru Imigrãri se asigurã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, precum şi din alte surse, în condiţiile legii.
(2) Oficiul Român pentru Imigrãri poate utiliza, în condiţiile legii, fonduri bãneşti sau bunuri materiale provenite din donaţii şi sponsorizãri ori obţinute în baza unor acorduri interne sau internaţionale.
ART. 4
(1) Personalul Autoritãţii pentru strãini şi al Oficiului Naţional pentru Refugiaţi se transferã în interesul serviciului sau, dupã caz, se preia şi se numeşte în funcţii la Oficiul Român pentru Imigrãri, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(2) Posturile din cadrul Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncã cu atribuţii pe linia eliberãrii permiselor de muncã se preiau, în condiţiile legii, de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri.
(3) Personalul din cadrul Oficiului pentru Migraţia Forţei de Muncã cu atribuţii pe linia eliberãrii permiselor de muncã se transferã sau, dupã caz, se preia de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri şi se numeşte în funcţii, în condiţiile legii.
(4) Patrimoniul Oficiului Român pentru Imigrãri se compune din cel al Autoritãţii pentru strãini şi al Oficiului Naţional pentru Refugiaţi.
(5) Oficiul Român pentru Imigrãri preia drepturile şi obligaţiile Autoritãţii pentru strãini şi ale Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi ale structurilor teritoriale ale acestora şi continuã litigiile în curs.
(6) Oficiul Român pentru Imigrãri preia de la Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncã baza de date referitoare la eliberarea permiselor de muncã pentru strãini, precum şi echipamentele, aplicaţiile informatice şi arhiva aferente acesteia.
(7) Se autorizeazã Ministerul Economiei şi Finanţelor sã introducã modificãrile corespunzãtoare în structura bugetului de stat, în bugetele ordonatorilor principali de credite pe anul 2007 şi în anexele la acestea, corespunzãtor prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, la propunerea ordonatorilor principali de credite, pe bazã de protocol de predare-preluare.
ART. 5
Structura organizatoricã şi atribuţiile Oficiului Român pentru Imigrãri se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 6
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, urmãtoarele acte normative se modificã dupã cum urmeazã:
I. <>Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 3 se abrogã.
2. Alineatul (2) al articolului 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru aplicarea dispoziţiilor prezentei legi se pot înfiinţa în subordinea Oficiului Român pentru Imigrãri, prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative, centre regionale de proceduri şi cazare a solicitanţilor de azil şi a celor cãrora le-a fost acordatã o formã de protecţie în România."
3. Litera m) a alineatului (1) al articolului 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"m) dreptul de a primi gratuit asistenţã medicalã primarã şi tratament corespunzãtor, asistenţã medicalã spitaliceascã de urgenţã, precum şi asistenţã medicalã şi tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care îi pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional de asistenţã medicalã de urgenţã şi de prim ajutor calificat.
Aceste servicii se asigurã, dupã caz, prin serviciul medical al centrelor de cazare sau/şi prin alte unitãţi sanitare acreditate şi autorizate conform legii;".
4. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 35
Competenţa primirii cererilor de azil
Autoritãţile competente sã primeascã o cerere de azil sunt urmãtoarele:
a) structurile Oficiului Român pentru Imigrãri;
b) structurile Poliţiei de Frontierã Române;
c) struturile Poliţiei Române;
d) structurile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei."
5. Alineatul (5) al articolului 38 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Cererile de azil depuse într-un punct de control pentru trecerea frontierei şi cele depuse la organele Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei se înregistreazã în registre speciale."
6. Alineatul (3) al articolului 70 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazul în care, din motive obiective, strãinul nu poate pãrãsi teritoriul României în termenul prevãzut la art. 53 alin. (3) sau, dupã caz, la art. 51 alin. (6), Oficiul Român pentru Imigrãri acordã acestuia permisiunea de a rãmâne pe teritoriul României, în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale privind regimul strãinilor în România."
7. Articolul 118 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 118
Obligaţia de informare
Dupã înregistrarea cererii de azil, solicitantul va fi informat, în scris, de cãtre funcţionarul desemnat al autoritãţii la care a fost depusã cererea, cu privire la faptul cã informaţii referitoare la cererea şi persoana sa, inclusiv amprentele papilare prelevate, pot face obiectul schimbului de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene ori alte state care au convenit printr-un acord special participarea la acest mecanism, cu scopul exclusiv de a stabili statul membru responsabil cu analizarea unei cereri de azil."
8. Articolul 122 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 122
Procedura de determinare a statului responsabil în cazul cetãţenilor strãini
(1) Cetãţenii strãini cu şedere ilegalã vor fi informaţi, în scris, de cãtre funcţionarii desemnaţi din cadrul Oficiului Român pentru Imigrãri, cu privire la faptul cã informaţii referitoare la cererea şi persoana acestora, inclusiv amprentele papilare luate, pot face obiectul schimbului de informaţii între statele membre ale Uniunii Europene ori alte state care au convenit printr-un acord special participarea la acest mecanism, cu scopul exclusiv de a stabili statul membru responsabil cu analizarea cererii de azil.
(2) Oficiul Român pentru Imigrãri întreprinde demersurile necesare pentru a verifica dacã un strãin descoperit cu şedere ilegalã pe teritoriul României a depus anterior o solicitare de azil pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al altui stat care a convenit printr-un acord special participarea la acest mecanism, cu scopul exclusiv de a stabili statul membru responsabil cu analizarea cererii de azil.
(3) În cazul în care, în urma verificãrii amprentelor papilare, cetãţeanul strãin a fost identificat într-un alt stat membru ori existã dovezi sau argumente circumstanţiale care conduc la stabilirea responsabilitãţii altui stat, structura responsabilã din cadrul Oficiului Român pentru Imigrãri iniţiazã procedura prevãzutã de convenţiile sau actele direct aplicabile ale Uniunii Europene.
(4) Condiţiile pentru verificarea amprentelor papilare ale unui cetãţean strãin cu privire la depunerea anterioarã a unei solicitãri de azil pe teritoriul unui alt stat membru sunt îndeplinite dacã:
a) strãinul declarã cã a depus solicitare de azil fãrã sã indice statul membru respectiv;
b) strãinul nu solicitã azil, dar se opune returnãrii în ţara de origine, susţinând cã se aflã în pericol;
c) strãinul încearcã sã împiedice îndepãrtarea sa, refuzând cã coopereze în stabilirea identitãţii sale, în special prezentând documente de identitate false sau neprezentând niciun document.
(5) În urma analizei dovezilor şi a argumentelor circumstanţiale aflate la dosar şi a rãspunsului primit din partea statului solicitat, funcţionarii anume desemnaţi potrivit prevederilor art. 120 alin. (1) pot decide transferul în statul membru responsabil cu analizarea cererii de azil, prin hotãrâre motivatã.
(6) Hotãrârea prevãzutã la alin. (5) se comunicã de îndatã cetãţeanului strãin, în scris, prin comunicare directã de cãtre reprezentanţii Oficiului Român pentru Imigrãri ori prin trimitere poştalã la ultima reşedinţã declaratã a acestuia.
(7) Hotãrârea prevãzutã la alin. (5) este executorie.
(8) În situaţia în care statul sesizat nu îşi recunoaşte responsabilitatea ori dovezile sau argumentele circumstanţiale nu indicã responsabilitatea unui alt stat, Oficiul Român pentru Imigrãri întreprinde mãsurile legale ce se impun potrivit prevederilor legale privind regimul juridic al strãinilor în România."
9. În cuprinsul alineatului (1) al articolului 123 şi alineatului (2) al articolului 125, sintagma "art. 122 alin. (6)" se înlocuieşte cu sintagma "art. 122 alin. (5)".
10. În cuprinsul articolului 129 sintagma "art. 122 alin. (9)" se înlocuieşte cu sintagma "art. 122 alin. (6)".
11. La articolul 133 alineatul (1), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) dreptul de a primi gratuit asistenţã medicalã primarã şi tratament corespunzãtor, asistenţã medicalã spitaliceascã de urgenţã, precum şi asistenţã medicalã şi tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care îi pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional de asistenţã medicalã de urgenţã şi de prim ajutor calificat. Aceste servicii se asigurã, dupã caz, prin serviciul medical al centrelor de cazare sau/şi prin alte unitãţi sanitare acreditate şi autorizate conform legii;".
12. La articolul 38 alineatele (1)-(3), articolul 56 alineatul (1), articolul 64 alineatul (1), articolul 71 alineatul (2), articolul 80 alineatul (2), articolul 88 alineatul (4), articolul 89 alineatul (3), articolul 103 alineatul (1), articolul 109 alineatul (1), articolul 111 alineatul (1) şi articolul 123 alineatul (2), sintagma "Oficiul Naţional pentru Refugiaţi" şi, dupã caz, sintagma "Oficiul Naţional pentru Refugiaţi sau, dupã caz, structurile teritoriale ale acestuia" se înlocuieşte cu sintagma "structura specializatã pe probleme de azil a Oficiului Român pentru Imigrãri."
II. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) strãin - persoana care nu are cetãţenia românã sau cetãţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European;".
2. La articolul 2, litera c) se abrogã.
3. La articolul 2, dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera g^1), cu urmãtorul cuprins:
"g^1) permis de şedere în scop de muncã - documentul de identitate care se elibereazã strãinului de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri, în condiţiile legii, şi atestã dreptul de şedere şi de muncã pe teritoriul României;".
4. La articolul 2, dupã litera j) se introduce o nouã literã, litera k), cu urmãtorul cuprins:
"k) cercetãtor - strãinul, titular al unei diplome de absolvire a unor studii superioare de naturã sã îi permitã accesul la programe de doctorat şi care este acceptat de o unitate de cercetare-dezvoltare sã desfãşoare activitãţi de cercetare ştiinţificã în cadrul unui proiect."
5. La articolul 5 alineatul (1), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) numãrul autorizaţiilor de muncã ce pot fi eliberate strãinilor, conform prevederilor legislaţiei speciale privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României;".
6. La articolul 20, litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) viza de lungã şedere, identificatã prin unul dintre urmãtoarele simboluri, în funcţie de activitatea pe care urmeazã sã o desfãşoare în România strãinul cãruia i-a fost acordatã:
(i) desfãşurarea de activitãţi economice, identificatã prin simbolul D/AE;
(ii) desfãşurarea de activitãţi profesionale, identificatã prin simbolul D/AP;
(iii) desfãşurarea de activitãţi comerciale, identificatã prin simbolul D/AC;
(iv) angajare în muncã, identificatã prin simbolul D/AM;
(v) studii, identificatã prin simbolul D/SD;
(vi) reîntregirea familiei, identificatã prin simbolul D/VF;
(vii) activitãţi religioase sau umanitare, identificatã prin simbolul D/RU;
(viii) activitãţi de cercetare ştiinţificã, identificatã prin simbolul D/CS;
(ix) viza diplomaticã şi viza de serviciu, identificatã prin simbolul DS;
(x) alte scopuri, identificatã prin simbolul D/AS;".
7. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 21
Viza de tranzit aeroportuar
Viza de tranzit aeroportuar este obligatorie pentru cetãţenii statelor cuprinse în lista stabilitã în anexa nr. 3 la Instrucţiunile consulare comune adoptate prin decizie a Consiliului Uniunii Europene sau în baza deciziilor Consiliului Uniunii Europene. Acelaşi regim se aplicã şi strãinilor care, fãrã a fi cetãţeni ai acestor state, sunt în posesia unui document de trecere a frotierei de stat, eliberat de autoritãţile statelor respective."
8. Articolul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 22
Viza de tranzit
Viza de tranzit este viza care permite unui strãin sã tranziteze teritoriul României. Viza de tranzit poate fi eliberatã pentru unul, douã sau mai multe tranzituri, fãrã ca durata fiecãrui tranzit sã depãşeascã 5 zile."
9. La articolul 24 alineatul (1), dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera h^1), cu urmãtorul cuprins:
"h^1) activitãţi de cercetare ştiinţificã - strãinilor care urmeazã sã intre în România pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã."
10. Alineatul (4) al articolului 26 se abrogã.
11. Alineatul (1) al articolului 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Valabilitatea documentului de cãlãtorie în care urmeazã sã fie aplicatã viza trebuie sã depãşeascã valabilitatea vizei solicitate cu cel puţin 3 luni."
12. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 30 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Lista statelor ai cãror cetãţeni au nevoie de vizã pentru a intra pe teritoriul României este cea prevãzutã în anexa nr. I la Regulamentul Consiliului (CE) nr. 539/2001 de stabilire a listei ţãrilor terţe ai cãror resortisanţi trebuie sã deţinã vizã pentru trecerea frontierelor externe şi a listei ţãrilor terţe ai cãror resortisanţi sunt exoneraţi de aceastã obligaţie, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene seria L nr. 81 din 21 martie 2001.
(3) Viza de scurtã şedere se acordã de cãtre misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, astfel:
a) fãrã aprobarea prealabilã a Centrului Naţional de Vize, pentru strãinii care provin din statele prevãzute în lista menţionatã la alin. (2), pentru care nu este necesarã procedura invitaţiei;
b) cu aprobarea prealabilã a Centrului Naţional de Vize, pentru strãinii care provin din statele menţionate în lista prevãzutã la art. 36 alin. (2)."
13. Articolul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 31
Acordarea vizei române de cãtre organele poliţiei de frontierã
Vizele de scurtã şedere şi de tranzit se pot acorda, cu titlu de excepţie, şi de cãtre organele poliţiei de frontierã, în punctele de trecere a frontierei de stat, în conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 415/2003 privind eliberarea vizelor la frontierã, inclusiv marinarilor în tranzit, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 64 din 7 martie 2003, şi ale Regulamentului (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 105 din 13 aprilie 2006."
14. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 36
Domeniul de aplicare
(1) Acordarea vizelor de scurtã şedere strãinilor proveniţi din statele menţionate în lista prevãzutã la art. 30 alin. (2) pentru care este stabilitã procedura invitaţiei se face potrivit prevederilor art. 27-29, cu respectarea condiţiilor speciale din prezenta secţiune.
(2) Lista statelor pentru ai cãror cetãţeni sunt aplicabile aceste prevederi se stabileşte de cãtre Ministerul Afacerilor Externe, cu avizul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative."
15. Articolul 44 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 44
Viza de lungã şedere pentru angajare în muncã
(1) Viza de lungã şedere pentru angajare în muncã se acordã strãinilor pe baza autorizaţiei de muncã eliberate de Oficiul Român pentru Imigrãri.
(2) Autorizaţia de muncã se elibereazã, la solicitarea angajatorului, dacã se constatã îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) angajatorul face dovada faptului cã desfãşoarã o activitate legalã în România, cã nu are datorii şi cã a fãcut o selecţie legalã, cu prezentarea dovezilor care sã ateste acestea, potrivit prevederilor legislaţiei speciale privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României;
b) strãinul îndeplineşte condiţiile speciale de pregãtire profesionalã, experienţã în activitate şi autorizare, este apt din punct de vedere medical sã desfãşoare activitatea respectivã, nu are antecedente penale, se încadreazã în contingentul anual aprobat prin hotãrâre a Guvernului, potrivit prevederilor legislaţiei speciale privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, precum şi a celor prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a), e) e^1), e^2) şi f), art. 8 alin. (1) lit. b)-d), art. 27 alin. (2) lit. b^1) şi b^3).
(3) Autorizaţia de muncã nu se acordã strãinilor care în ultimii 2 ani au avut un drept de şedere pentru desfãşurarea de activitãţi comerciale şi nu au respectat planul de afaceri prevãzut la art. 43 alin. (2) lit. a).
(4) Oficiul Român pentru Imigrãri emite autorizaţia în termen de 30 de zile de la data primirii solicitãrii din partea angajatorului. În cazurile în care pentru constatarea îndeplinirii condiţiilor de obţinere a autorizaţiei sunt necesare verificãri suplimentare, termenul de soluţionare a cererii poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.
(5) Solicitarea de vizã trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) autorizaţia de muncã, eliberatã de Oficiul Român pentru Imigrãri;
b) dovada mijloacelor de întreţinere la nivelul salariului minim garantat în platã pentru întreaga perioadã înscrisã în vizã;
c) certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridicã, eliberat de autoritãţile din ţara de domiciliu sau de reşedinţã;
d) asigurarea medicalã pe perioada valabilitãţii vizei.
(6) Strãinul poate solicita viza de lungã şedere pentru angajare în muncã în termen de 30 de zile de la eliberarea autorizaţiei. Viza se aprobã de Centrul Naţional de Vize, fãrã a mai fi necesarã şi obţinerea avizului prevãzut la art. 30 alin. (7)."
16. Dupã alineatul (5) al articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Strãinii prevãzuţi la alin. (1), titulari ai unui drept de şedere pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã, pot solicita reîntregirea familiei, chiar dacã valabilitatea permisului de şedere este mai micã de un an."
17. Dupã articolul 47 se introduce un nou articol, articolul 47^1, cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 47^1
Viza de lungã şedere pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã
(1) Viza de lungã şedere pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã se acordã strãinilor în baza avizului Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã şi al Oficiului Român pentru Imigrãri.
(2) Avizul Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã se elibereazã la solicitarea unitãţilor şi instituţiilor de cercetare-dezvoltare, cu îndeplinirea urmãtoarelor condiţii:
a) unitãţile de cercetare-dezvoltare sã fie atestate în condiţiile legii;
b) sã existe un acord de primire între unitãţile prevãzute la lit. a) şi cercetãtorul care a fost acceptat sã desfãşoare activitãţi în cadrul unui proiect de cercetare ştiinţificã. Forma şi condiţiile în care se încheie acordul de primire vor fi stabilite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
(3) Solicitarea de vizã trebuie sã fie însoţitã de urmãtoarele documente:
a) acordul de primire avizat de Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã;
b) certificatul de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridicã, eliberat de autoritãţile din ţara de domiciliu sau de reşedinţã;
c) asigurarea medicalã valabilã pe perioada valabilitãţii vizei."
18. La articolul 48 alineatul (1) litera b^1), punctul iv) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"iv) societatea comercialã în cauzã a realizat un aport de capital sau transfer de tehnologie de cel puţin 50.000 euro."
19. La articolul 50 alineatul (2), litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"d) solicitã acordarea sau prelungirea dreptului de şedere pentru acelaşi scop pentru care i s-a acordat viza sau i s-a prelungit dreptul de şedere în baza cãruia se aflã pe teritoriul României, cu excepţia membrilor de familie ai cetãţeanului român, dacã solicitã prelungirea dreptului de şedere temporarã pentru reîntregirea familiei;".
20. La alineatul (2) al articolului 50, dupã litera g) se introduce o nouã literã, litera g^1), cu urmãtorul cuprins:
"g^1) prezintã dovada achitãrii taxelor aferente prelungirii dreptului de şedere şi a costului documentului ce se emite în acest scop;".
21. Alineatul (2) al articolului 51 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Cererea va fi însoţitã de documentul de trecere a frontierei de stat, în original şi în copie, de un certificat medical eliberat de o instituţie sanitarã publicã sau privatã, din care sã rezulte cã nu suferã de boli care pot pune în pericol sãnãtatea publicã, de dovada deţinerii legale a spaţiului de locuit la adresa la care declarã cã are reşedinţa pe teritoriul României, de dovada asigurãrii sociale de sãnãtate, a mijloacelor de întreţinere şi a taxelor aferente prelungirii dreptului de şedere şi costului documentului ce se emite în acest scop, precum şi de celelalte acte prevãzute în prezentul capitol, în funcţie de scopul pentru care solicitã aprobarea şederii în România."
22. La articolul 55 alineatul (2), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) investiţia este concretizatã fie în aport de capital sau tehnologie în valoare de 70.000 euro, în cazul acţionarului, sau 50.000 euro, în cazul asociatului, fie, alternativ, în crearea a cel puţin 15 locuri de muncã, în cazul acţionarului, şi 10 în cazul asociatului. În cazul creãrii de locuri de muncã, acestea trebuie sã fie încadrate cu persoane angajate cu normã întreagã de muncã, în condiţiile legii;".
23. La articolul 55 alineatul (3), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"e) certificatul cuprinzând principalii indicatori economico-financiari emis de instituţia competentã, care sã cuprindã, conform bilanţului anual, date referitoare la active imobilizate total, cifra de afaceri, profitul net sau pierderi;".
24. Alineatul (5) al articolului 55 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Dreptul de şedere temporarã în acest scop se prelungeşte succesiv pentru perioade de un an, iar în cazul strãinilor care fac dovada cã au efectuat investiţii de minimum 500.000 de euro sau cã au creat peste 50 de locuri de muncã cu normã întreagã, dreptul de şedere se prelungeşte pe perioade de 3 ani."
25. La articolul 55, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Cuantumul investiţiei şi numãrul locurilor de muncã se calculeazã în funcţie de cota de participare a asociatului sau acţionarului la societatea comercialã."
26. Articolul 56 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 56
Prelungirea dreptului de şedere temporarã în scop de muncã
(1) Strãinilor intraţi în România în scopul angajãrii în muncã li se prelungeşte dreptul de şedere temporarã, dacã:
a) sunt titulari ai unei autorizaţii de muncã valabile;
b) prezintã contractul individual de muncã vizat de inspectoratul teritorial de muncã în a cãrui razã îşi are sediul angajatorul sau o convenţie civilã încheiatã cu o structurã sportivã, în condiţiile legii, dacã strãinii desfãşoarã activitãţi în calitate de sportiv profesionist;
c) salariul înscris în contractul individual de muncã este cel puţin la nivelul salariului minim garantat în platã;
d) actul medical de atestare a stãrii de sãnãtate, din care sã rezulte cã strãinul este apt pentru a fi încadrat în muncã;
e) certificatul de atestare fiscalã emis de administraţia finanţelor publice în a cãrei razã teritorialã îşi are sediul angajatorul privind achitarea la zi a obligaţiilor cãtre bugetul public naţional, doar la prelungirile ulterioare sau dacã între data înregistrãrii solicitãrii pentru eliberarea autorizaţiei şi data înregistrãrii cererii pentru eliberarea permisului de şedere au trecut mai mult de 60 de zile;
f) copia actului de identitate şi, dupã caz, a autorizaţiei sau a altui document legal care atestã exercitarea unei activitãţi ori profesii independente, dacã angajatorul este persoanã fizicã.
(2) Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporarã în scop de muncã se acordã dacã strãinul prezintã documentele prevãzute la alin. (1) lit. b), c) şi e), precum şi dacã îndeplineşte condiţiile pentru prelungirea autorizaţiei de muncã.
(3) Cererea pentru prelungirea dreptului de şedere temporarã se depune de cãtre strãin cel târziu la data încetãrii dreptului de şedere.
(4) Dreptul de şedere temporarã se prelungeşte pentru o perioadã egalã cu perioada de valabilitate a autorizaţiei de muncã sau, dupã caz, cu perioada pentru care valabilitatea acesteia se prelungeşte.
(5) Strãinilor care pot fi încadraţi în muncã la persoane fizice sau juridice din România, fãrã autorizaţie de muncã, în condiţiile legii, li se poate prelungi dreptul de şedere fãrã îndeplinirea condiţiei prevãzute la alin. (1) lit. a)."
27. Articolul 59 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 59
Schimbarea profilului de studiu
(1) Strãinul cãruia i s-a acordat sau, dupã caz, i s-a prelungit dreptul de şedere în scop de studii în România poate schimba profilul de studiu sau al specializãrii profesionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu condiţia ca durata totalã a şederii prevãzutã pentru studiile iniţiale sã nu fie depãşitã.
(2) În situaţia în care, prin schimbarea profilului de studiu sau a specializãrii profesionale, se depãşeşte durata totalã a şederii prevãzutã pentru studiile iniţiale, este necesarã obţinerea unei noi vize de lungã şedere în scop de studii."
28. La articolul 62 alineatul (3), partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Strãinilor membri de familie ai unui cetãţean român li se poate prelungi dreptul de şedere, dacã cetãţeanul român, potrivit legii, are domiciliul sau reşedinţa în România, astfel:".
29. Alineatul (2) al articolului 66 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Autorizaţia de muncã sau, dupã caz, autorizaţia de desfãşurare a activitãţii se elibereazã în condiţiile legii, pe baza dreptului de şedere."
30. Dupã articolul 67 se introduce un nou articol, articolul 67^1, cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 67^1
Prelungirea dreptului de şedere temporarã pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã
(1) Strãinilor intraţi în România în scopul desfãşurãrii de activitãţi de cercetare ştiinţificã li se prelungeşte dreptul de şedere temporarã dacã prezintã acordul de primire avizat de Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã.
(2) Dreptul de şedere în acest scop se prelungeşte pentru o perioadã egalã cu durata prevãzutã în acordul de primire, dar nu mai mult de 5 ani consecutiv.
(3) Cercetãtorul, posesor al unui permis de şedere în acest scop eliberat de un alt stat membru, aflat pe teritoriul României, poate depune cerere pentru prelungirea dreptului de şedere temporarã în scopul desfãşurãrii de activitãţi de cercetare ştiinţificã fãrã a mai fi necesarã obţinerea în prealabil a unei vize de lungã şedere în acest scop. Permisul de şedere se acordã în baza avizului Autoritãţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţificã, prevãzut la art. 47^1 alin. (2), în condiţiile alin. (2)."
31. Dupã articolul 67^1 se introduce un nou articol, articolul 67^2, cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 67^2
Activitatea didacticã
Strãinii titulari ai unui drept de şedere pentru desfãşurarea de activitãţi de cercetare ştiinţificã pot desfãşura activitãţi didactice în condiţiile legii."
32. La articolul 68 alineatul (1), litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) strãinii detaşaţi - cu prezentarea autorizaţiei de muncã eliberate în condiţiile legii. Dreptul de şedere pentru acest scop poate fi prelungit pentru întreaga perioadã de valabilitate a autorizaţiei de muncã, pentru prelungirile ulterioare fiind aplicabile dispoziţiile legale privind prelungirea dreptului de şedere a strãinilor angajaţi în muncã;".
33. La alineatul (1) al articolului 68, dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) strãinii angajaţi ai persoanelor juridice cu sediul într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau într-unul dintre statele semnatare ale Acordului privind Spaţiul Economic European detaşaţi în România - cu prezentarea urmãtoarelor documente:
(i) copia actului de detaşare tradus şi apostilat în condiţiile legii;
(ii) permisul de şedere eliberat de statul în care îşi are sediul angajatorul, în original şi în copie."
34. La articolul 68 alineatul (1) litera b^1), punctul iv) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(iv) societatea comercialã în cauzã a realizat un aport de capital sau transfer de tehnologie de cel puţin 50.000 euro. La prelungirile ulterioare trebuie sã facã dovada cã aportul de capital s-a concretizat în realizarea sau achiziţionarea de construcţii destinate desfãşurãrii activitãţilor prevãzute de Nomenclatorul Clasificãrii Activitãţilor din Economia Naţionalã sau în transfer de tehnologie."
35. Alineatul (4) al articolului 68 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Strãinii prevãzuţi la alin. (1) lit. d) sunt exceptaţi de la obligaţia prezentãrii dovezii mijloacelor de întreţinere şi sunt scutiţi de la plata taxelor consulare. Dreptul de şedere pentru aceastã categorie se prelungeşte pe perioade de 4 ani."
36. Alineatul (1) al articolului 79 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Împotriva strãinilor care au intrat ilegal, a cãror şedere pe teritoriul României a devenit ilegalã, a cãror vizã sau drept de şedere a fost anulat sau revocat, a acelora cãrora li s-a refuzat prelungirea dreptului de şedere temporarã, a acelora cãrora le-a încetat dreptul de şedere permanentã, precum şi a foştilor solicitanţi de azil Oficiul Român pentru Imigrãri poate dispune mãsura returnãrii de pe teritoriul României."
37. La articolul 80 alineatul (3), litera c) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"c) în termen de 90 de zile, pentru:
(i) strãinul cãruia i-a fost anulat sau revocat dreptul de şedere temporarã pentru desfãşurarea de activitãţi comerciale ori i-a fost refuzatã prelungirea acestui drept, precum şi membrii de familie ai acestuia care au beneficiat de un drept de şedere pentru reîntregirea familiei;
(ii) strãinul cãruia i-a încetat dreptul de şedere permanentã, dacã nu îndeplineşte condiţiile de prelungire a dreptului de şedere temporarã pentru unul din scopurile prevãzute în prezenta ordonanţã."
38. Alineatul (5) al articolului 80 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Strãinilor care au trecut ilegal frontiera de stat, precum şi celor cu şedere ilegalã a cãror identitate nu a putut fi stabilitã li se emite decizie de returnare sub escortã, care va fi însoţitã de luarea în custodie publicã, în condiţiile prevãzute la art. 93."
39. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 82 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul strãinilor prevãzuţi la art. 80 alin. (5), decizia de returnare sub escortã poate fi contestatã la curtea de apel competentã teritorial pe raza cãreia se aflã centrul de cazare, în termen de 3 zile de la data comunicãrii. Instanţa se pronunţã în termen de 5 zile, hotãrârea fiind definitivã şi irevocabilã.
(3) Contestaţia prevãzutã la alin. (1) şi (2) suspendã executarea mãsurii de îndepãrtare."
40. Alineatul (2) al articolului 89 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Persoanelor prevãzute la alin. (1) li se poate acorda sau, dupã caz, prelungi dreptul de şedere în România de cãtre Oficiul Român pentru Imigrãri, pentru unul dintre scopurile şi în condiţiile prevãzute la capitolul IV, fãrã a mai fi necesarã obţinerea în prealabil a unei vize de lungã şedere."
41. Alineatele (4) şi (5) ale articolului 93 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Luarea în custodie publicã a strãinilor declaraţi indezirabili se dispune de instanţa de judecatã care a dispus mãsura declarãrii ca indezirabil prin hotãrârea prevãzutã la art. 83 alin. (5). Custodia publicã a strãinilor declaraţi indezirabili înceteazã la data punerii în executare a hotãrârii instanţei de judecatã, în condiţiile prevãzute la art. 83 alin. (8).
(5) Prelungirea duratei de luare în custodie publicã a strãinilor prevãzuţi la alin. (2) care nu au putut fi îndepãrtaţi de pe teritoriul României în termen de 30 de zile se dispune de cãtre curtea de apel în a cãrei razã de competenţã teritorialã se aflã locul de cazare, la solicitarea motivatã a Oficiului Român pentru Imigrãri. Instanţa trebuie sã se pronunţe înainte de expirarea termenului luãrii în custodie publicã dispuse anterior, iar hotãrârea instanţei este irevocabilã."
42. Alineatul (8) al articolului 100 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(8) În situaţia nerespectãrii obligaţiilor prevãzute la alin. (6) sau (7) poate fi dispusã mãsura luãrii în custodie publicã a strãinului."
43. Alineatul (4) al articolului 102 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Împotriva strãinilor care au trecut ilegal ori au încercat sã treacã fraudulos frontiera de stat, durata interdicţiei va fi de 5 ani."
44. La articolul 103 alineatul (1), dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) permisul de şedere în scop de muncã strãinului cãruia i s-a acordat sau, dupã caz, i s-a prelungit dreptul de şedere temporarã şi dreptul de muncã;".
45. Dupã alineatul (1) al articolului 103 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile referitoare la permisul de şedere temporarã se aplicã în mod corespunzãtor şi permisului de şedere în scop de muncã."
46. Articolul 120 se abrogã.
47. La articolul 124, punctul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"9. nerespectarea obligaţiei ce revine strãinului cu privire la permisul de şedere, prevãzutã la art. 104 alin. (2), respectiv cu privire la cartea de rezidenţã, prevãzutã la art. 109^3 alin. (4), precum şi neprezentarea documentelor de cãlãtorie, în cazul strãinilor aflaţi în România în baza unei vize sau în temeiul unor convenţii internaţionale sau acte normative prin care se desfiinţeazã unilateral regimul de vize;".
48. Alineatul (2) al articolului 127 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 124 pct. 4, 9 şi 14, contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, dupã caz, de la data comunicãrii acestuia, jumãtate din minimul amenzii prevãzute la art. 125, agentul constatator fãcând menţiune despre aceastã posibilitate în procesul-verbal."
49. Alineatele (1)-(3) şi (5) ale articolului 131 se abrogã.
50. La articolul 131 alineatul (4), partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţei de urgenţã, poliţiştii din cadrul Oficiului Român pentru Imigrãri sunt abilitaţi:".
51. La articolul 132, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Unitatea de cercetare-dezvoltare este obligatã sã suporte cheltuielile de îndepãrtare a strãinului care a fost acceptat de cãtre aceasta sã desfãşoare activitãţi de cercetare ştiinţificã în cadrul unui proiect, în cazul în care acesta rãmâne pe teritoriul României dupã încetarea dreptului de şedere. Rãspunderea unitãţii de cercetare-dezvoltare privind suportarea cheltuielilor înceteazã dupã 6 luni de la încetarea valabilitãţii acordului de acceptare."
52. Alineatul (2) al articolului 134^1 se abrogã.
ART. 7
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strãinilor în România, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. 8
În cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagmele "Autoritatea pentru Strãini" şi "Oficiul Naţional pentru Refugiaţi" se înlocuiesc, în mod corespunzãtor, cu sintagma "Oficiul Român pentru Imigrãri".

*

Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune Directiva Consiliului 2005/71/CE privind o procedurã specialã de admisie a resortisanţilor ţãrilor terţe în scopul desfãşurãrii unei activitãţi de cercetare ştiinţificã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 289 din 3 noiembrie 2005.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu

Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul sãnãtãţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolãescu

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 20 iunie 2007.
Nr. 55.
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016