Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 53 din 21 aprilie 2008  privind modificarea si completarea   Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 53 din 21 aprilie 2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 30 aprilie 2008
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 53 din 21 aprilie 2008
privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 30 aprilie 2008


Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeanã şi necesitatea de a transpune în legislaţia internã Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizãrii sistemului financiar în scopul spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, şi Directiva 2006/70/CE a Comisiei Europene din 1 august 2006 de stabilire a mãsurilor de punere în aplicare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte definiţia "persoanelor expuse politic" şi criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de exonerare pe motivul unei activitãţi financiare desfãşurate în mod ocazional sau la scarã foarte limitatã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006,
întrucât termenul-limitã de implementare pentru toate statele membre a fost 15 decembrie 2007, neexistând derogãri pentru noile state membre,
vãzând şi necesitatea adoptãrii unor mãsuri privind aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006 cu privire la informaţiile privind plãtitorul, care însoţesc transferurile de fonduri, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 345 din 8 decembrie 2006,
se impune modificarea în regim de urgenţã a cadrului legal, fiind vorba de o situaţie extraordinarã a cãrei reglementare nu poate fi amânatã.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, literele c) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) prin tranzacţie suspectã se înţelege operaţiunea care aparent nu are un scop economic sau legal ori care, prin natura ei şi/sau caracterul neobişnuit în raport cu activitãţile clientului uneia dintre persoanele prevãzute la art. 8, trezeşte suspiciunea de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism;
d) prin transferuri externe în şi din conturi se înţelege transferurile transfrontaliere, astfel cum sunt acestea definite potrivit reglementãrilor naţionale în materie, precum şi operaţiunile de plãţi şi încasãri efectuate între rezidenţi şi nerezidenţi pe teritoriul României;".
2. La articolul 2, dupã litera d) se introduc şapte noi litere, literele e)-k), cu urmãtorul cuprins:
"e) prin instituţie de credit se înţelege orice entitate care desfãşoarã una dintre activitãţile definite de <>art. 7 alin. (1) pct. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 ;
f) prin instituţie financiarã se înţelege orice entitate, cu sau fãrã personalitate juridicã, alta decât instituţia de credit, care desfãşoarã una ori mai multe dintre activitãţile prevãzute la art. 18 alin. (1) lit. b)-l) şi n) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , inclusiv oficiile poştale şi alte entitãţi specializate care presteazã servicii de transfer de fonduri şi cele care desfãşoarã activitãţi de schimb valutar. Intrã în aceastã categorie şi:
1. asigurãtorii, reasigurãtorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare, autorizaţi potrivit prevederilor <>Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi sucursalele aflate pe teritoriul României ale asigurãtorilor, reasigurãtorilor şi intermediarilor în asigurãri şi/sau reasigurãri autorizaţi în alte state membre;
2. societãţile de servicii de investiţii financiare, consultanţii de investiţii, societãţile de administrare a investiţiilor, societãţile de investiţii, operatorii de piaţã, operatorii de sistem, aşa cum sunt definiţi potrivit prevederilor <>Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a reglementãrilor emise în aplicarea acesteia;
g) prin relaţie de afaceri se înţelege relaţia profesionalã sau comercialã legatã de activitãţile profesionale ale persoanelor prevãzute la art. 8 şi despre care, la momentul iniţierii, se considerã a fi de o anumitã duratã;
h) prin operaţiuni ce par a avea o legãturã între ele se înţelege operaţiunile aferente unei singure tranzacţii decurgând dintr-un singur contract comercial sau înţelegere de orice naturã între aceleaşi pãrţi şi a cãror valoare este fragmentatã în tranşe mai mici de 15.000 euro ori echivalentul în lei, atunci când acestea sunt efectuate în cursul aceleiaşi zile bancare, în scopul evitãrii cerinţelor legale;
i) prin bancã fictivã se înţelege o instituţie de credit ori o instituţie care desfãşoarã activitate echivalentã, înregistratã într-o jurisdicţie în care aceasta nu are o prezenţã fizicã, respectiv conducerea şi administrarea activitãţii şi evidenţele instituţiei nu sunt situate în acea jurisdicţie, şi care nu este afiliatã la un grup financiar reglementat;
j) prin furnizori de servicii pentru societãţile comerciale şi alte entitãţi sau construcţii juridice se înţelege orice persoanã fizicã sau juridicã care presteazã cu titlu profesional oricare dintre urmãtoarele servicii pentru terţi:
1. constituie societãţi comerciale sau alte persoane juridice;
2. exercitã funcţia de director ori administrator al unei societãţi sau are calitatea de asociat al unei societãţi în comanditã ori o calitate similarã în cadrul altor persoane juridice sau intermediazã ca o altã persoanã sã exercite aceste funcţii ori calitãţi;
3. furnizeazã un sediu social, un domiciliu ales sau orice alt serviciu legat de o societate comercialã, o societate în comanditã sau orice altã persoanã juridicã ori construcţie juridicã similarã;
4. are calitatea de fiduciar în derularea unor activitãţi fiduciare exprese sau a altor operaţiuni juridice similare ori intermediazã ca o altã persoanã sã exercite aceastã calitate;
5. acţioneazã sau intermediazã ca o altã persoanã sã acţioneze ca acţionar pentru o persoanã, alta decât o societate ale cãrei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţã reglementatã care este supusã unor cerinţe de publicitate în conformitate cu legislaţia comunitarã sau cu standarde fixate la nivel internaţional;
k) prin grup se înţelege un grup de entitãţi, aşa cum este definit la <>art. 2 alin. (1) pct. 13 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 98/2006 privind supravegherea suplimentarã a instituţiilor de credit, a societãţilor de asigurare şi/sau de reasigurare, a societãţilor de servicii de investiţii financiare şi a societãţilor de administrare a investiţiilor dintr-un conglomerat financiar, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 152/2007 ."
3. Dupã articolul 2 se introduc douã noi articole, articolele 2^1 şi 2^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - (1) În sensul prezentei legi, persoane expuse politic sunt persoanele fizice care exercitã sau au exercitat funcţii publice importante, membrii direcţi ai familiilor acestora, precum şi persoanele cunoscute public ca asociaţi apropiaţi ai persoanelor fizice care exercitã funcţii publice importante.
(2) Persoanele fizice care exercitã, în sensul prezentei legi, funcţii publice importante sunt:
a) şefii de stat, şefii de guverne, membrii parlamentelor, comisarii europeni, membrii guvernelor, consilierii prezidenţiali, consilierii de stat, secretarii de stat;
b) membrii curţilor constituţionale, membrii curţilor supreme sau ai altor înalte instanţe judecãtoreşti ale cãror hotãrâri nu pot fi atacate decât prin intermediul unor cãi extraordinare de atac;
c) membrii curţilor de conturi sau asimilate acestora, membrii consiliilor de administraţie ale bãncilor centrale;
d) ambasadorii, însãrcinaţii cu afaceri, ofiţerii de rang înalt din cadrul forţelor armate;
e) conducãtorii instituţiilor şi autoritãţilor publice;
f) membrii consiliilor de administraţie şi ai consiliilor de supraveghere şi persoanele care deţin funcţii de conducere ale regiilor autonome, ale societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi ale companiilor naţionale.
(3) Niciuna dintre categoriile prevãzute la alin. (2) lit. a)-f) nu include persoane care ocupã funcţii intermediare sau inferioare. Categoriile prevãzute la alin. (2) lit. a)-e) cuprind, dupã caz, funcţiile exercitate la nivel comunitar sau internaţional.
(4) Membrii direcţi ai familiilor persoanelor expuse politic sunt:
a) soţul/soţia;
b) copiii şi soţii/soţiile acestora;
c) pãrinţii.
(5) Persoanele cunoscute public ca asociaţi apropiaţi persoanelor fizice care exercitã funcţii publice importante sunt persoanele fizice despre care este de notorietate cã:
a) împreunã cu una dintre persoanele prevãzute la alin. (2) deţin ori au o influenţã semnificativã asupra unei persoane juridice ori entitãţi sau construcţii juridice ori au o relaţie de afaceri strânsã cu aceste persoane;
b) deţin sau au o influenţã semnificativã asupra unei persoane juridice ori entitãţi sau construcţii juridice înfiinţate în beneficiul uneia dintre persoanele prevãzute la alin. (2).
(6) Fãrã a aduce atingere aplicãrii, pe baza unei evaluãri a riscului, a mãsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei, dupã împlinirea unui termen de un an de la data la care persoana a încetat sã mai ocupe o funcţie publicã importantã în sensul alin. (2), instituţiile şi persoanele prevãzute la art. 8 nu mai considerã persoana respectivã ca fiind expusã politic.
Art. 2^2. - (1) În sensul prezentei legi, prin beneficiar real se înţelege orice persoanã fizicã ce deţine sau controleazã în cele din urmã clientul şi/sau persoana fizicã în numele ori în interesul cãruia/cãreia se realizeazã, direct sau indirect, o tranzacţie sau o operaţiune.
(2) Noţiunea de "beneficiar real" va include cel puţin:
a) în cazul societãţilor comerciale:
1. persoana sau persoanele fizice care deţin ori controleazã în cele din urmã o persoanã juridicã prin deţinerea, în mod direct sau indirect, a pachetului integral de acţiuni ori a unui numãr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul, inclusiv acţiuni la purtãtor, persoana juridicã deţinutã sau controlatã nefiind o societate comercialã ale cãrei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţã reglementatã şi care este supusã unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia comunitarã ori cu standarde fixate la nivel internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune;
2. persoana sau persoanele fizice care exercitã în alt mod controlul asupra organelor de administrare sau de conducere ale unei persoane juridice;
b) în cazul persoanelor juridice, altele decât cele prevãzute la lit. a), sau al altor entitãţi ori construcţii juridice care administreazã şi distribuie fonduri:
1. persoana fizicã care este beneficiarã a cel puţin 25% din bunurile unei persoane juridice sau ale unei entitãţi ori construcţii juridice, în cazul în care viitorii beneficiari au fost deja identificaţi;
2. grupul de persoane în al cãror interes principal se constituie ori funcţioneazã o persoanã juridicã sau o entitate ori construcţie juridicã, în cazul în care persoanele fizice care beneficiazã de persoana juridicã sau de entitatea juridicã nu au fost încã identificate;
3. persoana sau persoanele fizice care exercitã controlul asupra a cel puţin 25% din bunurile unei persoane juridice sau ale unei entitãţi ori construcţii juridice."
4. La articolul 3, alineatele (1), (1^1), (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) De îndatã ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevãzute la art. 8 are suspiciuni cã o operaţiune ce urmeazã sã fie efectuatã are ca scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, va informa persoana desemnatã conform art. 14 alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, denumit în continuare Oficiul. Persoana desemnatã va analiza informaţiile primite şi va sesiza Oficiul cu privire la suspiciunile motivate rezonabil. Acesta va confirma primirea sesizãrii.
(1^1) Banca Naţionalã a României, Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor sau Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va informa de îndatã Oficiul cu privire la autorizarea ori refuzul autorizãrii operaţiunilor prevãzute la <>art. 28 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, comunicând şi motivul pentru care s-a dispus soluţia respectivã.
(2) Dacã Oficiul considerã necesar, poate dispune, motivat, suspendarea efectuãrii operaţiunii pe o perioadã de 48 de ore. În cazul în care cele 48 de ore se împlinesc într-o zi nelucrãtoare, termenul se prorogã pânã la prima zi lucrãtoare. Suma pentru care s-a dispus suspendarea operaţiunii rãmâne blocatã în contul titularului pânã la expirarea perioadei pentru care s-a dispus suspendarea sau, dupã caz, pânã la dispunerea altei mãsuri de cãtre Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile legii.
(3) Dacã Oficiul considerã cã perioada prevãzutã de alin. (2) nu este suficientã, poate solicita, motivat, înainte de expirarea acestui termen, Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prelungirea suspendãrii efectuãrii operaţiunii cu cel mult 72 de ore. În cazul în care cele 72 de ore se împlinesc într-o zi nelucrãtoare, termenul se prorogã pânã la prima zi lucrãtoare. Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie poate autoriza o singurã datã prelungirea solicitatã sau, dupã caz, poate dispune încetarea suspendãrii operaţiunii. Decizia Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se comunicã de îndatã Oficiului."
5. La articolul 3, alineatele (6)-(9) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(6) Persoanele prevãzute la art. 8 ori persoanele desemnate potrivit dispoziţiilor art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în cel mult 10 zile lucrãtoare, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valutã, a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã prin una sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legãturã între ele.
(7) Prevederile alin. (6) se aplicã şi transferurilor externe în şi din conturi pentru sume a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro.
(8) Persoanele prevãzute la art. 8 lit. e) şi f) nu au obligaţia de a raporta cãtre Oficiu informaţiile pe care le primesc sau pe care le obţin de la unul dintre clienţii lor în cursul determinãrii situaţiei juridice a acestuia ori al apãrãrii sau reprezentãrii acestuia în cadrul unor proceduri judiciare ori în legãturã cu acestea, inclusiv al acordãrii de consultanţã cu privire la declanşarea unor proceduri judiciare, potrivit legii, indiferent dacã aceste informaţii au fost primite sau obţinute înainte, în timpul ori dupã încheierea procedurilor.
(9) Forma şi conţinutul raportului pentru operaţiunile prevãzute la alin. (1), (6) şi (7) vor fi stabilite prin decizie a plenului Oficiului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Raportãrile prevãzute la alin. (6) şi (7) se transmit Oficiului o datã la 10 zile lucrãtoare, în baza unei metodologii de lucru elaborate de Oficiu."
6. La articolul 3, dupã alineatul (9) se introduc trei noi alineate, alineatele (10), (11) şi (12), cu urmãtorul cuprins:
"(10) În cazul persoanelor prevãzute la art. 8 lit. e) şi f), raportãrile se fac cãtre persoanele desemnate de cãtre structurile de conducere ale profesiilor liberale, care au obligaţia de a le transmite Oficiului în cel mult 3 zile de la primire. Informaţiile se transmit Oficiului nealterate.
(11) Autoritatea Naţionalã a Vãmilor comunicã lunar Oficiului toate informaţiile pe care le deţine, potrivit legii, în legãturã cu declaraţiile persoanelor fizice privind numerarul în valutã şi/sau în monedã naţionalã, care este egal sau depãşeşte limita stabilitã prin Regulamentul (CE) nr. 1.889/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului privind controlul numerarului la intrarea sau la ieşirea din Comunitate, deţinute de acestea la intrarea sau ieşirea din Comunitate. Autoritatea Naţionalã a Vãmilor va comunica Oficiului de îndatã, dar nu mai târziu de 24 de ore, toate informaţiile legate de suspiciunile de spãlare de bani sau finanţare a terorismului ce sunt identificate în cursul activitãţii specifice.
(12) Sunt exceptate de la obligaţiile de raportare prevãzute la alin. (6) urmãtoarele operaţiuni derulate în nume şi pe cont propriu: între instituţii de credit, între instituţii de credit şi Banca Naţionalã a României, între instituţii de credit şi trezoreria statului, între Banca Naţionalã a României şi trezoreria statului. Prin hotãrâre a Guvernului se pot stabili, la propunerea plenului Oficiului, şi alte exceptãri de la cerinţele de raportare prevãzute la alin. (6), pe duratã determinatã."
7. La articolul 5, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Secretul profesional şi bancar la care sunt ţinute persoanele prevãzute la art. 8 nu sunt opozabile Oficiului."
8. La articolul 6, alineatele (4)-(6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Dupã primirea sesizãrilor, Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau alte structuri din cadrul Ministerului Public, competente potrivit legii, pot solicita, motivat, Oficiului completarea acestora.
(5) Oficiul are obligaţia de a pune la dispoziţie Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau altor structuri din cadrul Ministerului Public, competente potrivit legii, la solicitarea acestora, datele şi informaţiile pe care le-a obţinut potrivit dispoziţiilor prezentei legi.
(6) Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau structurile din cadrul Ministerului Public, competente potrivit legii, care au formulat solicitãri potrivit alin. (4), vor comunica trimestrial Oficiului stadiul de rezolvare a sesizãrilor transmise, precum şi cuantumul sumelor aflate în conturile persoanelor fizice sau juridice pentru care s-a dispus blocarea, ca urmare a suspendãrilor efectuate sau a mãsurilor asigurãtorii dispuse."
9. La articolul 6, dupã alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu urmãtorul cuprins:
"(7^1) Oficiul furnizeazã persoanelor prevãzute la art. 8 lit. a) şi b), ori de câte ori este posibil, în regim de confidenţialitate, printr-o modalitate de comunicare securizatã, informaţii cu privire la clienţi, persoane fizice şi/sau juridice expuse la risc de spãlare a banilor şi de finanţare a actelor de terorism."
10. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Aplicarea, cu bunã-credinţã, a prevederilor art. 3-5 de cãtre persoane fizice şi/sau juridice nu poate atrage rãspunderea disciplinarã, civilã sau penalã a acestora."
11. Articolul 8 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Intrã sub incidenţa prezentei legi urmãtoarele persoane fizice sau juridice:
a) instituţiile de credit şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit strãine;
b) instituţiile financiare, precum şi sucursalele din România ale instituţiilor financiare strãine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administreazã, agenţii de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordã consultanţã fiscalã sau contabilã;
f) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care exercitã profesii juridice liberale, în cazul în care acordã asistenţã în întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpãrarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau pãrţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienţilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionãrii sau administrãrii unei societãţi comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societãţilor comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfãşurarea, potrivit legii, a altor activitãţi fiduciare, precum şi în cazul în care îşi reprezintã clienţii în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii privind societãţi comerciale sau alte entitãţi, alţii decât cei prevãzuţi la lit. e) sau f);
h) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;
i) agenţii imobiliari;
j) asociaţiile şi fundaţiile;
k) alte persoane fizice sau juridice care comercializeazã bunuri şi/sau servicii, numai în mãsura în care acestea au la bazã operaţiuni cu sume în numerar, în lei sau în valutã, a cãror limitã minimã reprezintã echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacã tranzacţia se executã printr-o singurã operaţiune sau prin mai multe operaţiuni ce par a avea o legãturã între ele."
12. Dupã articolul 8 se introduc douã noi articole, articolele 8^1 şi 8^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Persoanele prevãzute la art. 8 sunt obligate ca în desfãşurarea activitãţii lor sã adopte mãsuri adecvate de prevenire a spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism şi, în acest scop, pe bazã de risc, aplicã mãsuri-standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, care sã le permitã identificarea, dupã caz, şi a beneficiarului real.
Art. 8^2. - Instituţiile de credit nu vor intra în relaţii de corespondent cu o bancã fictivã sau cu o instituţie de credit despre care se ştie cã permite unei bãnci fictive sã îi utilizeze conturile şi dacã au astfel de relaţii le vor termina."
13. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Persoanele prevãzute la art. 8 au obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii:
a) la stabilirea unei relaţii de afaceri;
b) la efectuarea tranzacţiilor ocazionale în valoare de cel puţin 15.000 euro ori echivalent, indiferent dacã tranzacţia se realizeazã printr-o singurã operaţiune sau mai multe operaţiuni ce par a avea o legãturã între ele;
c) când existã suspiciuni cã operaţiunea în cauzã are drept scop spãlarea banilor sau finanţarea actelor de terorism, indiferent de incidenţa prevederilor derogatorii de la obligaţia de a aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei stabilite în prezenta lege şi de valoarea operaţiunii;
d) dacã existã îndoieli privind veridicitatea sau pertinenţa informaţiilor de identificare deja deţinute despre client;
e) la cumpãrarea sau schimbarea în cazinouri de jetoane a cãror valoare minimã reprezintã echivalentul în lei a 2.000 euro.
(2) Când suma nu este cunoscutã în momentul acceptãrii tranzacţiei, persoana fizicã sau juridicã obligatã sã stabileascã identitatea clienţilor va proceda la identificarea de îndatã a acestora, atunci când este informatã despre valoarea tranzacţiei şi când a stabilit cã a fost atinsã limita minimã prevãzutã la alin. (1) lit. b).
(3) Persoanele prevãzute la art. 8 au obligaţia sã asigure aplicarea prevederilor acestei legi şi în cazul activitãţilor externalizate ori al celor desfãşurate prin agenţi.
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare trebuie sã aplice proceduri de cunoaştere a clientelei şi de pãstrare a evidenţelor referitoare la aceasta cel puţin echivalente cu cele prevãzute în prezenta lege în toate sucursalele şi filialele acestora situate în state terţe."
14. Dupã articolul 9 se introduc douã noi articole, articolele 9^1 şi 9^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - Persoanele prevãzute la art. 8 vor aplica mãsurilestandard de cunoaştere a clientelei tuturor clienţilor noi, precum şi, cât mai curând posibil, în funcţie de risc, în cazul clienţilor existenţi.
Art. 9^2. - (1) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare nu vor deschide şi nu vor opera conturi anonime, respectiv conturi pentru care identitatea titularului sau beneficiarului nu este cunoscutã şi evidenţiatã în mod corespunzãtor.
(2) În aplicarea prevederilor art. 9^1, persoanele prevãzute la art. 8 vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei tuturor titularilor şi beneficiarilor conturilor anonime existente cât mai curând posibil şi oricum înainte ca acestea sã fie utilizate în vreun fel."
15. Articolul 12 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Persoanele prevãzute la art. 8 pot aplica mãsurile simplificate de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul poliţelor de asigurare de viaţã, dacã prima de asigurare sau ratele de platã anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul în lei al sumei de 1.000 euro ori prima unicã de asigurare plãtitã este în valoare de pânã la echivalentul în lei a 2.500 euro. Dacã ratele de primã periodice sau sumele de platã anuale sunt ori urmeazã sã fie mãrite în aşa fel încât sã depãşeascã limita echivalentului în lei a 1.000 euro, respectiv a echivalentului în lei a 2.500 euro, se vor aplica mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei;
b) în cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;
c) în cazul monedei electronice definite potrivit legii, în situaţiile şi în condiţiile prevãzute de regulamentul la prezenta lege;
d) în cazul în care clientul este o instituţie de credit sau financiarã, în înţelesul art. 8, dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori, dupã caz, o instituţie de credit ori financiarã dintr-un stat terţ, care impune cerinţe similare cu cele prevãzute de prezenta lege şi le supravegheazã referitor la aplicarea acestora;
e) în alte cazuri şi condiţii, referitoare la clienţi, operaţiuni sau produse, care prezintã risc scãzut în privinţa spãlãrii banilor şi a finanţãrii actelor de terorism, prevãzute de regulamentul de aplicare a prezentei legi."
16. Dupã articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 12^1. - (1) Persoanele prevãzute la art. 8 aplicã, în plus faţã de mãsurile-standard de cunoaştere a clientelei, mãsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei în urmãtoarele situaţii care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism:
a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor;
b) în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau nu aparţin Spaţiului Economic European;
c) în cazul tranzacţiilor sau relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat terţ.
(2) Persoanele prevãzute la art. 8 aplicã mãsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei şi în alte cazuri decât cele prevãzute la alin. (1), care, prin natura lor, prezintã un risc sporit de spãlare a banilor sau de finanţare a actelor de terorism."
17. La articolul 14, alineatul (1^1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Persoanele prevãzute la art. 8 lit. a)-d), g)-j), precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale prevãzute la art. 8 lit. e) şi f) vor desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitãţi în aplicarea prezentei legi, ale cãror nume vor fi comunicate Oficiului, cu precizarea naturii şi limitelor responsabilitãţilor încredinţate, şi vor stabili politici şi proceduri adecvate în materie de cunoaştere a clientelei, de raportare, de pãstrare a evidenţelor secundare sau operative, de control intern, evaluare şi gestionare a riscurilor, managementul de conformitate şi comunicare, pentru a preveni şi a împiedica operaţiunile suspecte de spãlarea banilor sau finanţarea terorismului, asigurând instruirea corespunzãtoare a angajaţilor. Instituţiile de credit şi instituţiile financiare au obligaţia de a desemna un ofiţer de conformitate subordonat conducerii executive, care coordoneazã implementarea politicilor şi procedurilor interne pentru aplicarea prezentei legi."
18. La articolul 14, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Dispoziţiile alin. (1), (1^1) şi (2) nu sunt aplicabile persoanelor fizice şi juridice prevãzute la art. 8 lit. k).
(4) Instituţiile de credit şi instituţiile financiare trebuie sã informeze toate sucursalele şi filialele lor situate în state terţe asupra politicilor şi procedurilor stabilite potrivit alin. (1^1)."
19. La articolul 16, alineatul (1) se abrogã.
20. La articolul 16, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Oficiul poate organiza seminarii de instruire în domeniul prevenirii spãlãrii banilor şi finanţãrii actelor de terorism. Oficiul şi autoritãţile de supraveghere pot participa la programele speciale de instruire a reprezentanţilor persoanelor prevãzute la art. 8."
21. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Modul de aplicare a prevederilor prezentei legi se verificã şi se controleazã, în cadrul atribuţiilor de serviciu, de urmãtoarele autoritãţi sau structuri:
a) autoritãţile de supraveghere prudenţialã, pentru persoanele supuse acestei supravegheri, potrivit legii;
b) Garda Financiarã, precum şi orice alte autoritãţi cu atribuţii de control financiar-fiscal, conform legii;
c) structurile de conducere ale profesiilor liberale, pentru persoanele prevãzute la art. 8 lit. e) şi f);
d) Oficiul, pentru toate persoanele prevãzute la art. 8, cu excepţia celor pentru care modul de aplicare a prevederilor prezentei legi se verificã şi se controleazã de autoritãţile şi structurile prevãzute la lit. a).
(2) Când din datele obţinute rezultã suspiciuni de spãlare a banilor, de finanţare a actelor de terorism sau alte încãlcãri ale dispoziţiilor prezentei legi, autoritãţile şi structurile prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) vor informa de îndatã Oficiul.
(3) Oficiul poate efectua verificãri şi controale comune cu autoritãţile prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c)."
22. La articolul 18, dupã alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Sãvârşirea urmãtoarelor fapte în exercitarea atribuţiilor de serviciu nu constituie o încãlcare a interdicţiei prevãzute la alin. (2):
a) furnizarea de informaţii autoritãţilor competente prevãzute la art. 17 şi furnizarea de informaţii în cazurile prevãzute în mod expres de lege;
b) transmiterea de informaţii între instituţiile de credit şi instituţiile financiare din state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori din state terţe care aparţin aceluiaşi grup şi aplicã proceduri de cunoaştere a clientelei şi de pãstrare a evidenţelor referitoare la aceasta echivalente cu cele prevãzute în prezenta lege şi sunt supravegheate referitor la aplicarea acestora de o manierã echivalentã celei reglementate prin prezenta lege;
c) transmiterea de informaţii între persoanele prevãzute la art. 8 lit. e) şi f) din state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori state terţe care impun condiţii echivalente cu cele prevãzute în prezenta lege, care îşi desfãşoarã activitatea profesionalã în cadrul aceleiaşi entitãţi juridice ori al aceleiaşi structuri în care acţionariatul, administrarea sau controlul de conformitate este comun;
d) transmiterea de informaţii între persoanele prevãzute la art. 8 lit. a), b), e) şi f), situate în state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European ori state terţe care impun cerinţe echivalente cu cele din prezenta lege, în cazurile legate de acelaşi client şi de aceeaşi tranzacţie derulatã prin douã sau mai multe dintre persoanele anterior menţionate, cu condiţia ca acestea sã provinã din aceeaşi categorie profesionalã şi sã li se aplice cerinţe echivalente în privinţa secretului profesional şi al protecţiei datelor cu caracter personal.
(5) Atunci când Comisia Europeanã adoptã o decizie prin care constatã cã un stat terţ nu îndeplineşte cerinţele prevãzute la alin. (4) lit. b), c) sau d), persoanele prevãzute la art. 8 şi salariaţii acestora au obligaţia de a nu transmite cãtre acest stat sau cãtre instituţii ori persoane din statul în cauzã informaţiile deţinute în legãturã cu spãlarea banilor şi finanţarea actelor de terorism.
(6) Nu se considerã o încãlcare a obligaţiilor prevãzute la alin. (2) fapta persoanelor prevãzute la art. 8 lit. e) şi f) care, în conformitate cu prevederile statutare, încearcã sã descurajeze un client sã desfãşoare activitãţi ilicite."
23. La articolul 19, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Oficiul efectueazã analiza tranzacţiilor suspecte:
a) la sesizarea oricãreia dintre persoanele prevãzute la art. 8;
b) din oficiu, când ia cunoştinţã pe orice cale despre o tranzacţie suspectã."
24. La articolul 19, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) Activitatea deliberativã şi de decizie prevãzutã la alin. (5) se referã la lucrãrile de specialitate analizate de plenul Oficiului. Asupra chestiunilor de naturã economico-administrativã plenul Oficiului se pronunţã doar la solicitarea preşedintelui.
25. La articolul 19, alineatul (16) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(16) Oficiul poate participa la activitãţile organismelor internaţionale de specialitate şi poate fi membru al acestora."
26. La articolul 22 alineatul (1), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 5 alin. (2), art. 9, 9^1, 9^2, 12, art. 12^1 alin. (1), art. 13-15 şi la 17."
27. La articolul 22, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Contravenţiile se constatã şi sancţiunile prevãzute la alin. (2) se aplicã de reprezentanţii împuterniciţi, dupã caz, de Oficiu sau de altã autoritate competentã, potrivit legii, sã efectueze controlul. În cazul în care controlul este efectuat de autoritãţile de supraveghere, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi anume desemnaţi de respectivele autoritãţi."
28. La articolul 22, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Pentru faptele prevãzute la alin. (1), pe lângã sancţiunile contravenţionale se pot aplica de cãtre autoritãţile de supraveghere şi mãsuri sancţionatorii specifice, potrivit competenţei acestora."
29. La articolul 23, dupã alineatul (3) se introduc douã noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Dacã fapta a fost sãvârşitã de o persoanã juridicã, pe lângã pedeapsa amenzii se aplicã, dupã caz, una sau mai multe dintre pedepsele complementare prevãzute la art. 53^1 alin. (3) lit. a)-c) din Codul penal.
(5) Cunoaşterea, intenţia sau scopul, ca elemente ale faptelor prevãzute la alin. (1), pot fi deduse din circumstanţele faptice obiective."
30. Dupã articolul 23 se introduce un nou articol, articolul 23^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - Persoana care a comis infracţiunea prevãzutã la art. 23, iar în timpul urmãririi penale denunţã şi faciliteazã identificarea şi tragerea la rãspundere penalã a altor participanţi la sãvârşirea infracţiunii beneficiazã de reducerea la jumãtate a limitelor pedepsei prevãzute de lege."
31. Articolul 26 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - În cazul infracţiunilor prevãzute la art. 23 şi 24, precum şi în cazul infracţiunii de finanţare a actelor de terorism, secretul bancar şi secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmãrire penalã şi nici instanţelor de judecatã. Datele şi informaţiile se transmit la solicitarea scrisã a procurorului sau a organelor de cercetare penalã, dacã cererea acestora a fost autorizatã de procuror, ori a instanţelor de judecatã."
32. La articolul 27 alineatul (1), dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera d), cu urmãtorul cuprins:
"d) livrarea supravegheatã a sumelor de bani;".
33. La articolul 27, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Mãsura prevãzutã la alin. (1) lit. d) poate fi dispusã de procuror şi este autorizatã prin ordonanţã motivatã care trebuie sã cuprindã, pe lângã menţiunile prevãzute la art. 203 din Codul de procedurã penalã, urmãtoarele:
a) indiciile temeinice care justificã mãsura şi motivele pentru care mãsura este necesarã;
b) detalii cu privire la banii care fac obiectul supravegherii;
c) timpul şi locul efectuãrii livrãrii sau, dupã caz, itinerarul ce urmeazã a fi parcurs în vederea efectuãrii livrãrii, dacã acestea sunt cunoscute;
d) datele de identificare a persoanelor autorizate sã supravegheze livrarea."
34. Dupã articolul 27^1 se introduce un nou articol, articolul 27^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 27^2. - (1) Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie trimite trimestrial Oficiului copii ale hotãrârilor judecãtoreşti definitive privind infracţiunea prevãzutã la art. 23.
(2) Oficiul ţine evidenţa statisticã a persoanelor condamnate pentru infracţiunea prevãzutã la art. 23."
35. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Limitele minime ale operaţiunilor prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. b) şi e) şi limitele maxime ale sumelor prevãzute la art. 12 lit. a) pot fi modificate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Oficiului."
36. Dupã articolul 31 se introduce urmãtoarea menţiune:
"Prin prezenta lege sunt transpuse prevederile art. 1 alin. (5), art. 2 alin. (1), art. 3 pct. 1, 2 şi 6-10, art. 4, 5, 6, 7, art. 8 alin. (2), art. 9 alin. (1), (5) şi (6), art. 10 alin. (1), art. 11 alin. (1)-(3) şi (5), art. 13, 14, 17, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, art. 28 alin. (2)-(7), art. 29, art. 31 alin. (1) şi (3), art. 32, art. 33 alin. (1) şi (2), art. 34, art. 35 alin. (1) şi (3), art. 37 alin. (1)-(3) şi (5), precum şi ale art. 39 din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2005/60/CE din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizãrii sistemului financiar în scopul spãlãrii banilor şi finanţãrii terorismului, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 309 din 25 noiembrie 2005, şi ale art. 2 din Directiva Comisiei Europene 2006/70/CE din 1 august 2006 de stabilire a mãsurilor de punere în aplicare a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2005/60/CE în ceea ce priveşte definiţia «persoanelor expuse politic» şi criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauţie privind clientela, precum şi de exonerare pe motivul unei activitãţi financiare desfãşurate în mod ocazional sau la scarã foarte limitatã, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 214 din 4 august 2006."
ART. II
(1) Prevederile punctelor 13-17 ale articolului I intrã în vigoare la 45 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pânã la intrarea în vigoare a acestor prevederi rãmân aplicabile dispoziţiile legale în vigoare anterior acestei date.
(2) Guvernul adoptã, prin hotãrâre, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, cu consultarea autoritãţilor de supraveghere prudenţialã, a celor de control financiar-fiscal, a structurilor de conducere ale profesiilor liberale şi a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, un regulament de aplicare a <>Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în care vor fi detaliate mãsurile standard, simplificate sau suplimentare de cunoaştere a clientelei, precum şi conţinutul şi condiţiile de aplicare a <>Legii nr. 656/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor adoptã metodologia de lucru prevãzutã la <>art. 3 alin. (9) din Legea nr. 656/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(4) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor va prezenta Guvernului spre aprobare un nou regulament de organizare şi funcţionare.
(5) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritãţile de supraveghere prudenţialã, autoritãţile de control financiar-fiscal al persoanelor prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 656/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi structurile de conducere ale profesiilor liberale emit, potrivit competenţei lor, norme de cunoaştere a clientelei.
(6) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, structurile de conducere ale profesiilor liberale vor încheia cu Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor protocoale de colaborare, iar protocoalele existente se vor actualiza în funcţie de prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. III
(1) În aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006 cu privire la informaţiile privind plãtitorul, care însoţesc transferurile de fonduri, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, nr. L 345 din 8 decembrie 2006, se desemneazã în calitate de autoritãţi responsabile cu supravegherea respectãrii dispoziţiilor privind informaţiile despre plãtitor, care însoţesc transferurile de fonduri:
a) Banca Naţionalã a României, pentru instituţiile de credit;
b) Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, pentru orice altã persoanã juridicã ce presteazã servicii de transfer de fonduri.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006 transferurile de fonduri prevãzute la art. 3 alin. 6 din regulament.
(3) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 9 alin. (2) ultima tezã din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006 din 15 noiembrie 2006;
b) încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 4, art. 5 alin. (1), (2), (4) şi (5), art. 6 alin. (2), art. 7 alin. (2), art. 8, art. 9 alin. (1) şi alin. (2) prima tezã, art. 11, art. 12, art. 13 alin. (3), (4) şi (5) şi art. 14 prima tezã din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.781/2006.
(4) Contravenţiile prevãzute la alin. (3) lit. a) se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei, iar contravenţiile prevãzute la alin. (3) lit. b), cu amendã de la 15.000 lei la 50.000 lei.
(5) Contravenţiile se constatã şi sancţiunile contravenţionale se aplicã de cãtre reprezentanţii împuterniciţi anume desemnaţi de Banca Naţionalã a României, respectiv de Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor, potrivit competenţelor.
(6) Prevederile <>art. 22 din Legea nr. 656/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã în mod corespunzãtor.
ART. IV
<>Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, precum şi pentru instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a finanţãrii actelor de terorism, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica, dupã aprobarea acesteia prin lege, în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu

p. Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat

Departamentul
pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocãnea,
secretar de stat

p. Ministrul economiei
şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 21 aprilie 2008.
Nr. 53.
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016