Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Luând în considerare situaţia economico-financiarã actualã în contextul manifestãrii crizei economice în execuţia veniturilor bugetului general consolidat, este necesarã, în primul rând, îmbunãtãţirea climatului de parteneriat între stat şi contribuabilii viabili şi de bunã-credinţã prin recunoaşterea creanţelor contribuabililor asupra bugetului la data emiterii certificatului de atestare fiscalã şi compensarea lor potrivit solicitãrii contribuabilului în scopul evitãrii blocajelor financiare, acumulãrii de arierate artificiale şi a situaţiilor litigioase nejustificate.
Pe de altã parte, administraţia fiscalã trebuie sã îşi simplifice procedurile şi sã aplice principii de eficienţã în colectarea veniturilor bugetare, sã limiteze posibilitãţile de evaziune fiscalã în segmentul stabilirii obligaţiilor şi al colectãrii acestora, prin consolidarea competenţelor şi creşterea vitezei de reacţie a organelor sale operative, prin luarea de mãsuri asigurãtorii în faza incipientã a investigaţiilor şi direcţionarea mãsurilor de recuperare spre persoanele beneficiare ale veniturilor nefiscalizate prin atragerea lor în rãspundere solidarã, urmãrindu-se de fapt corelarea tratamentului fiscal al administraţiei fiscale cu comportamentul fiscal al contribuabilului faţã de stat.
În considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul general public şi constituie situaţii de urgenţã a cãror reglementare nu poate fi amânatã, cu impact direct asupra execuţiei bugetare a veniturilor,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
CAP. I
Mãsuri în domeniul procedurilor fiscale
ART. I
<>Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 18, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Împuternicitul este obligat sã depunã la organul fiscal actul de împuternicire, în formã scrisã, în original sau copie legalizatã. Revocarea împuternicirii opereazã faţã de organul fiscal de la data depunerii actului de revocare."
2. La articolul 47, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Desfiinţarea totalã sau parţialã, potrivit legii, a actelor administrative prin care s-au stabilit creanţe fiscale principale atrage desfiinţarea totalã sau parţialã a actelor administrative prin care s-au stabilit creanţe fiscale accesorii aferente creanţelor fiscale principale anulate, chiar dacã acestea au devenit definitive în sistemul cãilor administrative de atac."
3. La articolul 78, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitãţi fãrã personalitate juridicã sunt declaraţi inactivi şi le sunt aplicabile prevederile <>art. 11 alin. (1^1) şi (1^2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã îndeplinesc una dintre urmãtoarele condiţii:
a) nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativã prevãzutã de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat cã nu funcţioneazã la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat."
4. La articolul 78, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
"(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), nu vor fi declaraţi inactivi contribuabilii aflaţi în stare de insolvenţã sau contribuabilii pentru care s-a pronunţat sau a fost adoptatã o hotãrâre de dizolvare."
5. La articolul 81, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) În caz de inactivitate temporarã sau în cazul obligaţiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit, organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene sau condiţii de depunere a declaraţiilor fiscale, în funcţie de necesitãţile administrãrii obligaţiilor fiscale. Asupra termenelor şi condiţiilor va decide organul fiscal potrivit competenţelor aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã."
6. La articolul 83, alineatele (1) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(1) Declaraţia fiscalã se depune la registratura organului fiscal competent sau se comunicã prin poştã cu confirmare de primire. Declaraţia fiscalã poate fi transmisã prin mijloace electronice sau prin sisteme de transmitere la distanţã. În cazul impozitelor, taxelor şi al contribuţiilor administrate de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, procedura privind transmiterea declaraţiilor prin mijloace electronice sau prin sisteme de transmitere la distanţã se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.
......................................................................
(4) Nedepunerea declaraţiei fiscale dã dreptul organului fiscal sã procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat. Stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se poate face înainte de împlinirea unui termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depãşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale. În cazul contribuabililor care au obligaţia declarãrii bunurilor sau veniturilor impozabile, stabilirea din oficiu a obligaţiei fiscale se face prin estimarea bazei de impunere, potrivit art. 67. Pentru impozitele, taxele şi contribuţiile administrate de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, înştiinţarea pentru nedepunerea declaraţiilor şi stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se face în cazul contribuabililor inactivi, atât timp cât se gãsesc în aceastã situaţie."
7. Articolul 112 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Certificatul de atestare fiscalã se emite de organul fiscal competent la solicitarea contribuabililor. Certificatul se emite şi din oficiu sau la solicitarea altor autoritãţi publice, în cazurile şi în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare. Prevederile art. 11 se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) Certificatul de atestare fiscalã se elibereazã pe baza datelor cuprinse în evidenţa pe plãtitor a organului fiscal competent şi cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii, denumitã lunã de referinţã, şi neachitate pânã la data eliberãrii acestuia.
(3) În situaţia în care se emit certificate de atestare fiscalã în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii, acestea vor cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold la sfârşitul lunii anterioare lunii de referinţã şi neachitate pânã la data eliberãrii acestora.
(4) Certificatul de atestare fiscalã se emite în termen de 5 zile lucrãtoare de la data depunerii cererii şi poate fi utilizat de persoana interesatã pe o perioadã de pânã la 30 de zile de la data eliberãrii. În cazul persoanelor fizice, perioada în care poate fi utilizat este de pânã la 90 de zile de la data eliberãrii. Pe perioada de utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil, în original sau în copie legalizatã, oricãrui solicitant.
(5) În certificatul de atestare fiscalã vor fi cuprinse orice alte menţiuni cu privire la situaţia fiscalã a contribuabilului, prevãzute prin ordin al ministrului finanţelor publice."
8. La articolul 115, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Pentru debitorii care se aflã sub incidenţa <>Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ordinea de stingere este urmãtoarea:
a) obligaţii fiscale cu termene de platã dupã data deschiderii procedurii insolvenţei, în ordinea vechimii, cu excepţia celor prevãzute în planul de reorganizare confirmat;
b) sume datorate în contul ratelor din programele de plãţi ale obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciarã confirmat, precum şi obligaţiile accesorii datorate pe perioada reorganizãrii, dacã în plan s-au prevãzut calcularea şi plata acestora;
c) obligaţii fiscale datorate şi neachitate cu termene de platã anterioare datei la care s-a deschis procedura insolvenţei, în ordinea vechimii, pânã la stingerea integralã a acestora, în situaţia contribuabililor aflaţi în stare de faliment;
d) alte obligaţii fiscale în afara celor prevãzute la lit. a)-c).
(4) Organul fiscal competent va comunica debitorului modul în care a fost efectuatã stingerea datoriilor prevãzutã la alin. (1), cu cel puţin 5 zile înainte de urmãtorul termen de platã a obligaţiilor fiscale."
9. La articolul 115, alineatul (5) se abrogã.
10. Dupã articolul 122^1 se introduce un nou articol, articolul 122^2, cu urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 122^2
Majorãri de întârziere în cazul contribuabililor pentru care s-a pronunţat o hotãrâre de dizolvare
(1) Pentru creanţele fiscale nãscute anterior sau ulterior datei înregistrãrii hotãrârii de dizolvare a contribuabilului la registrul comerţului, începând cu aceastã datã nu se mai datoreazã şi nu se calculeazã majorãri de întârziere.
(2) În cazul în care prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã a fost desfiinţat actul care a stat la baza înregistrãrii dizolvãrii, se calculeazã majorãri de întârziere între data înregistrãrii la registrul comerţului a actelor de dizolvare şi data rãmânerii irevocabile a hotãrârii de desfiinţare."
11. La articolul 164, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
"(4^1) Suma reprezentând diferenţa de preţ şi/sau cheltuielile prevãzute la alin. (1) şi (4) se stabilesc de organul de executare, prin proces-verbal, care constituie titlu executoriu potrivit prezentului cod. Contestarea procesului-verbal se face potrivit procedurii prevãzute la titlul IX."
12. La articolul 176, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(6) Creanţele fiscale datorate de debitori, persoane juridice, radiaţi din registrele în care au fost înregistraţi potrivit legii se scad din evidenţa analiticã pe plãtitor dupã radiere, indiferent dacã s-a atras sau nu rãspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor fiscale, în condiţiile legii."
13. La articolul 219, litera b^1) a alineatului (1) şi litera h) a alineatului (2) se abrogã.
14. La articolul 221, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la art. 219-220 se aplicã, dupã caz, persoanelor fizice sau persoanelor juridice. În cazul asocierilor şi al altor entitãţi fãrã personalitate juridicã, sancţiunile se aplicã reprezentanţilor acestora."
15. La articolul 228, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Pentru aplicarea Codului de procedurã fiscalã, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã poate emite ordine."
CAP. II
Repunerea în termen a înlesnirilor la platã care şi-au pierdut valabilitatea ca urmare a efectelor crizei economice
ART. II
(1) Debitorii care au beneficiat de înlesniri la plata obligaţiilor fiscale restante acordate în baza reglementãrilor legale în materie beneficiazã de menţinerea înlesnirilor pentru sumele rãmase de platã, cu toate efectele prevãzute de lege, în situaţia în care sunt îndeplinite, cumulativ, urmãtoarele condiţii:
a) pânã la data de 30 septembrie 2008 au respectat termenele de platã şi condiţiile de menţinere a valabilitãţii înlesnirilor la platã acordate în baza prevederilor legale în materie;
b) depun la organul fiscal competent în a cãrui administrare fiscalã se aflã, conform legii, pânã cel târziu 30 iunie 2009 inclusiv, o cerere prin care solicitã menţinerea efectelor înlesnirilor la platã, precum şi o cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscalã pentru persoane juridice. În certificatele de atestare fiscalã pentru persoane juridice, organele fiscale emitente vor menţiona distinct atât sumele rãmase de platã din eşalonãrile la platã acordate în baza reglementãrilor legale în materie, cât şi celelalte obligaţii fiscale care nu au fãcut obiectul acestor înlesniri la platã, în cadrul bugetului pentru care a fost aprobatã înlesnirea, cu excepţia celor prevãzute la alin. (9);
c) pânã la data de 31 iulie 2009 inclusiv fac dovada stingerii, prin orice modalitate prevãzutã de lege, a sumelor restante cuprinse în rate şi neachitate pânã la aceastã datã, precum şi a altor obligaţii fiscale decât cele care au fãcut obiectul înlesnirilor la platã în cadrul bugetului pentru care a fost aprobatã înlesnirea la platã, cu termene de platã pânã la data eliberãrii certificatului de atestare fiscalã menţionate în acesta;
d) fac dovada constituirii garanţiei prevãzute la alin. (7), dupã caz;
e) acordarea iniţialã a înlesnirilor la platã s-a realizat cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat.
(2) Pentru sumele restante şi care urmeazã sã fie plãtite pânã la data de 31 iulie 2009, se datoreazã majorãri de întârziere în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Acestea se comunicã de cãtre organul fiscal competent pânã la data de 1 august 2009 şi se achitã nu mai târziu de data de 1 noiembrie 2009.
(3) Obligaţiile fiscale principale şi accesorii constatate de cãtre organele de inspecţie fiscalã competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã ulterior emiterii certificatului de atestare fiscalã se achitã în cel mult 90 de zile de la termenul scadent, dar nu mai târziu de data de 25 decembrie a fiecãrui an fiscal.
(4) Pentru debitorii care depun cererea prevãzutã la alin. (1), mãsurile de executare silitã se suspendã în perioada cuprinsã între data depunerii şi data soluţionãrii cererii debitorului.
(5) Organul fiscal de administrare competent, conform legii, va soluţiona cererea de menţinere a valabilitãţii înlesnirii la platã prevãzutã la alin. (1) în termen de 45 de zile de la data înregistrãrii acesteia. În situaţia în care este necesarã completarea documentaţiei în vederea punerii în aplicare a prezentului articol, termenul de 45 de zile se calculeazã de la data depunerii întregii documentaţii.
(6) Organul fiscal de administrare competent conform legii va comunica:
a) graficele de eşalonare refãcute pentru sumele rãmase de platã, fãrã a se depãşi termenul de finalizare a înlesnirii la platã aprobatã iniţial;
b) cuantumul sumelor scutite la platã ca urmare a producerii efectelor înlesnirilor la platã acordate iniţial.
(7) În cazul în care garanţia constituitã la începutul acordãrii înlesnirii la platã s-a utilizat pentru stingerea creanţelor fiscale, debitorul are obligaţia constituirii unei noi garanţii pentru sumele rãmase de platã, pânã la urmãtorul termen de platã din noul grafic de eşalonare. Garanţiile pot fi constituite prin consemnarea de mijloace bãneşti la o unitate a Trezoreriei Statului în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul fiscal al contribuabilului sau sub forma unei scrisori de garanţie bancarã.
(8) Beneficiazã de toate efectele juridice ale înlesnirilor la platã debitorii care achitã anticipat ratele din graficul de eşalonare, dar nu au îndeplinit celelalte condiţii de menţinere a valabilitãţii înlesnirilor la platã, fãrã a mai fi necesarã constituirea garanţiei prevãzute la alin. (7), cu excepţia debitorilor pentru care contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni a fost desfiinţat din vina cumpãrãtorului.
(9) Debitorii care se încadreazã în prevederile alin. (1) nu datoreazã obligaţii fiscale accesorii aferente obligaţiilor fiscale care au fãcut obiectul scutirilor la platã, de la data nerespectãrii condiţiilor legale de menţinere a valabilitãţii înlesnirilor la platã şi pânã la data soluţionãrii cererii, cu excepţia celor deja stinse de cãtre debitori, care nu se restituie şi nu se compenseazã.
(10) În cazul în care se constatã cã de la data nerespectãrii condiţiilor de menţinere a valabilitãţii înlesnirilor la platã pânã la data soluţionãrii cererii s-au încasat sume reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv obligaţii fiscale accesorii aferente, prin platã, compensare, executare silitã şi alte modalitãţi prevãzute de reglementãrile legale în materie şi care sunt cuprinse în suma care face obiectul eşalonãrii la platã, debitorii vor achita ratele eşalonate pânã la concurenţa sumelor rãmase de platã, iar în cazul în care sunt cuprinse în suma care face obiectul scutirii la platã, acestea nu se restituie şi nu se compenseazã.
(11) Prevederile alin. (1)-(10) se aplicã în mod corespunzãtor şi pentru debitorii care au beneficiat de înlesniri la plata obligaţiilor reprezentând creanţe proprii ale instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare, precum şi creanţele fiscale sau de altã naturã preluate în vederea recuperãrii de cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului.
(12) În cazul instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare care au acordat înlesniri la plata obligaţiilor restante din cele prevãzute la alin. (11), sumele de platã vor fi stabilite prin notificare a instituţiei publice.
CAP. III
Mãsuri pentru diminuarea evaziunii fiscale
ART. III
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gãrzii Financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 132/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Garda Financiarã se organizeazã ca instituţie publicã de control, cu personalitate juridicã, în subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, finanţatã de la bugetul de stat.
........................................................................
(3) Garda Financiarã exercitã controlul operativ şi inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricãror acte şi fapte care au ca efect frauda şi evaziunea fiscala, precum şi alte fapte date prin lege în competenţa sa."
2. La articolul 3, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Garda Financiarã este condusã de un comisar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii. Structura organizatoricã a Gãrzii Financiare, numãrul de posturi, normele generale şi speciale de dotare, însemnele distinctive şi modelele de uniformã se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gãrzii Financiare stabileşte relaţiile de coordonare, colaborare şi rãspundere pentru toate structurile Gãrzii Financiare, competenţele şi atribuţiile personalului care ocupã funcţii publice de conducere şi de execuţie, precum şi ale personalului contractual. Regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobã de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, la propunerea comisarului general."
3. La articolul 4, alineatul (1^1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1^1) Garda Financiarã poate, la solicitarea procurorului, sã efectueze constatãri cu privire la faptele care constituie încãlcãri ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a cãror respectare o controleazã, întocmind procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent operaţiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de probã, potrivit legii."
4. La articolul 5, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Garda Financiarã, în exercitarea atribuţiilor proprii, încheie, ca urmare a controalelor executate, acte de control pentru stabilirea stãrii de fapt fiscale, pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor, precum şi pentru constatarea împrejurãrilor privind sãvârşirea unor fapte prevãzute de legea penalã, sesizând, dupã caz, organele de urmãrire penalã competente."
5. La articolul 6, alineatele (3) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Controlul tematic se executã de cãtre comisarii Gãrzii Financiare în baza ordinelor date de cãtre ministrul finanţelor publice, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã sau de cãtre comisarul general.
.....................................................................
(7) La constatarea unor împrejurãri privind sãvârşirea unor fapte prevãzute de legea penalã în domeniul financiar-fiscal, organele Gãrzii Financiare întocmesc procese-verbale în baza cãrora sesizeazã organele de urmãrire penalã cu privire la faptele constatate."
6. Dupã articolul 6 se introduce un nou articol, articolul 6^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - Procedura de aplicare, forma şi conţinutul proceselor-verbale încheiate de Garda Financiarã în aplicarea prevederilor art. 6 alin. (7) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
7. La articolul 7, literele f)-h) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"f) sã constate acte şi fapte care au avut ca efect evaziunea şi frauda fiscalã, sã stabileascã implicaţiile fiscale ale acestora şi sa dispunã, în condiţiile Codului de procedura fiscala, luarea masurilor asiguratorii ori de câte ori existã pericolul ca debitorul sã se sustragã de la urmãrire sau sã îşi ascundã ori sã îşi risipeascã averea şi sã sesizeze, dupã caz, organele de urmãrire penalã;
g) sã legitimeze şi sã stabileascã identitatea administratorilor unitãţilor controlate, precum şi a oricãror persoane implicate în sãvârşirea faptelor constatate şi sã solicite acestora explicaţii scrise, dupã caz;
h) sa reţinã documente, în condiţiile Codului de procedurã fiscalã, sã solicite copii certificate de pe documentele originale, sã preleveze probe, eşantioane, mostre etc. şi sã solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizãrii actului de control. Analiza şi examinarea probelor, eşantioanelor şi mostrelor, precum şi expertizele tehnice se fac în laboratoare de specialitate, cheltuielile privind efectuarea acestora, inclusiv cele legate de depozitarea şi manipularea mãrfurilor confiscate fiind suportate din fondurile special alocate Gãrzii Financiare prin bugetul de venituri şi cheltuieli;".
8. La articolul 7, dupã litera n) se introduc douã noi litere, literele o) şi p), cu urmãtorul cuprins:
"o) sã constituie şi sã utilizeze baze de date necesare pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor şi a altor fapte ilicite în domeniul fiscal;
p) sã efectueze, în exercitarea controlului operativ şi inopinant, monitorizãri şi verificãri necesare prevenirii, descoperirii şi combaterii faptelor de fraudã şi evaziune fiscalã."
9. La articolul 8, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Comisarii Gãrzii Financiare sunt permanent la dispoziţia serviciului, poartã uniformã cu însemne specifice şi sunt dotaţi cu armament şi mijloace de autoapãrare, stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în condiţiile legii."
ART. IV
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gãrzii Financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 132/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
ART. V
<>Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) În cazierul fiscal se ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice, precum şi a asociaţilor, acţionarilor şi reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au sãvârşit fapte sancţionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum şi cele care privesc disciplina financiarã, denumiţi în continuare contribuabili.
(2) În cazierul fiscal al persoanelor fizice şi juridice se înscriu şi:
a) atragerea rãspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilitã prin decizie a organului fiscal competent rãmasã definitivã în sistemul cãilor administrative de atac sau prin hotãrâre judecãtoreascã, dupã caz;
b) inactivitatea fiscalã, declaratã potrivit legii.
(3) În cazul situaţiei prevãzute la alin. (2) lit. b), inactivitatea fiscalã se înscrie atât în cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactivã, cât şi al reprezentanţilor legali ai acesteia.
(4) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va comunica, în format electronic, în termen de maximum 30 de zile de la solicitare, lista reprezentanţilor legali ai persoanelor juridice care au fost declarate inactive din punct de vedere fiscal."
2. La articolul 4, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) În cazierul fiscal se înscriu date privind sancţiunile aplicate contribuabililor pentru faptele prevãzute la art. 2 alin. (1), precum şi date din documentele prevãzute la art. 2 alin. (2)."
3. La articolul 8, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Judecãtorul delegat, instanţele şi organele competente nu dispun, respectiv nu autorizeazã operaţiunile prevãzute la alin. (1), în cazul în care în cazierul fiscal existã înscrise fapte de naturã penalã şi/sau fapte prevãzute la art. 2 alin. (2)."
ART. VI
<>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 11, alineatul (1^2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1^2) De asemenea, nu sunt luate în considerare de autoritãţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi stabilitã prin ordin. Lista contribuabililor declaraţi inactivi se publicã pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice - portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã şi va fi adusã la cunoştinţa publicã în conformitate cu cerinţele prevãzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã."
2. La articolul 153, alineatul (8) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(8) Organele fiscale competente pot anula înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA, conform prezentului articol, dacã, potrivit prevederilor prezentului titlu, persoana nu era obligatã sã solicite înregistrarea sau nu avea dreptul sã solicite înregistrarea în scopuri de TVA, conform prezentului articol. De asemenea, organele fiscale competente pot anula din oficiu înregistrarea unei persoane în scopuri de TVA, conform prezentului articol, în cazul persoanelor impozabile care figureazã în lista contribuabililor declaraţi inactivi potrivit art. 11, precum şi a persoanelor impozabile în inactivitate temporarã, înscrisã în registrul comerţului, potrivit legii. Procedura de scoatere din evidenţã este stabilitã prin normele procedurale în vigoare. Dupã anularea înregistrãrii în scopuri de TVA, persoanele impozabile pot solicita înregistrarea în scopuri de TVA numai dacã înceteazã situaţia care a condus la scoaterea din evidenţã."
3. La articolul 156^3, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
"(5^1) În aplicarea prevederilor alin. (5) lit. b), organele fiscale competente în administrarea persoanelor prevãzute la alin. (3), respectiv a persoanelor care nu sunt înregistrate şi care nu trebuie sã se înregistreze conform art. 153, indiferent dacã sunt sau nu sunt înregistrate conform art. 153^1, vor elibera, în scopul înmatriculãrii mijlocului de transport nou, un certificat care sã ateste plata taxei, ale cãrui model şi conţinut vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã. În cazul achiziţiilor intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt noi în sensul art. 125^1 alin. (3), efectuate de persoanele prevãzute la alin. (3), în vederea înmatriculãrii, organele fiscale competente vor elibera un certificat din care sã rezulte cã nu se datoreazã taxa în România. Prin organe fiscale competente se înţelege organele fiscale prevãzute la <>art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii
ART. VII
Înscrierea în cazierul fiscal a faptelor prevãzute la <>art. 2 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru persoanele juridice aflate în inactivitate fiscalã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi pentru reprezentanţii legali ai acestora, se realizeazã în termen de 60 de zile de la publicarea acesteia.
ART. VIII
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
----------------
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru,
ministrul administraţiei şi internelor,
Dan Nica
Bucureşti, 13 mai 2009.
Nr. 46.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: