Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere întârzierea adoptãrii legii organice a Curţii de Conturi care sa reflecte modificãrile constituţionale din octombrie 2003, semnalizata în zona de atentie (steag galben) în Raportul de monitorizare al Comisiei Europene din 16 mai 2006,
având în vedere ca din luna noiembrie 2005 se afla în dezbatere la Senat propunerea legislativã "Legea Curţii de Conturi", pentru care Direcţia Generalã Buget a Comisiei Europene şi-a exprimat acordul, apreciind ca este conformã cu recomandãrile internaţionale în domeniu (INTOSAI), Declaraţia de la Lima, precum şi cu cerinţele Uniunii Europene în domeniul auditului extern, şi a recomandat adoptarea acesteia pana la sfârşitul anului 2005,
având în vedere ca Raportul de monitorizare al Comisiei Europene din 16 mai 2006 semnaleaza calitatea scãzutã a activitãţii de audit şi recomanda eforturi suplimentare pentru instruirea personalului Curţii de Conturi la toate nivelurile şi finalizarea revizuirii metodologiei de audit în vederea dezvoltãrii şi diseminarii standardelor de audit INTOSAI şi a liniilor directoare de implementare pana la momentul integrãrii,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeazã competenta, rolul, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi.
(2) Rolul Curţii de Conturi este sa contribuie la buna gestiune financiarã a fondurilor publice şi a patrimoniului public, sa furnizeze Parlamentului şi, respectiv, autoritãţilor publice deliberative ale unitãţilor administrativ-teritoriale rapoarte privind utilizarea şi administrarea acestora, în conformitate cu principiile legalitãţii, regularitatii, economicitatii, eficientei şi eficacitatii.
ART. 2
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) auditul extern în sectorul public - activitatea de audit desfasurata de Curtea de Conturi, care cuprinde doua componente de baza: auditul financiar extern şi auditul performantei în sectorul public;
b) auditul financiar extern în sectorul public - activitatea de verificare a legalitãţii şi regularitatii operaţiunilor, de examinare a înregistrãrilor financiare, de evaluare a sistemelor de management şi control intern, având drept rezultat exprimarea opiniei asupra situaţiilor financiare ale instituţiilor publice;
c) auditul performantei în sectorul public - o evaluare independenta a mãsurii în care o activitate, un program sau o instituţie funcţioneazã în mod economic, eficient şi eficace;
d) auditor public - persoana angajata în cadrul Curţii de Conturi, care desfãşoarã activitãţi specifice de audit extern în sectorul public;
e) buna gestiune financiarã - asigurarea legalitãţii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii şi eficientei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public de cãtre persoanele însãrcinate cu gestionarea acestora;
f) economicitate - minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activitãţi, cu menţinerea calitãţii corespunzãtoare a acestor rezultate;
g) eficacitate - gradul de îndeplinire a obiectivelor programate pentru fiecare dintre activitãţi şi raportul dintre efectul proiectat şi rezultatul efectiv al activitãţii respective;
h) eficienta - maximizarea rezultatelor unei activitãţi în relatie cu resursele utilizate;
i) entitate publica - autoritate publica, instituţie publica, companie/societate nationala, regie autonomã, societate comercialã la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar şi care are personalitate juridicã;
j) Federaţia Internationala a Contabililor - IFAC - organizaţie internationala a asociaţiilor contabililor profesionisti, constituitã în vederea protejãrii interesului public prin promovarea celor mai bune practici în domeniul auditului, educaţiei şi eticii profesiei. Emite cadrul general al standardelor internaţionale de audit, ca baza de efectuare a auditului financiar;
k) fonduri publice - sumele alocate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul Trezoreriei Statului, bugetele autoritãţilor administrative autonome, bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz, bugetele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat şi ale cãror rambursare, dobânzi şi alte costuri se asigura din fonduri publice, bugetul fondurilor externe nerambursabile, bugetul împrumuturilor externe şi interne, pentru care rambursarea, plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor şi a altor costuri se asigura din bugetele locale şi care provin din: împrumuturi externe contractate de stat şi subimprumutate autoritãţilor administraţiei publice locale şi/sau agenţilor economici şi serviciilor publice din subordinea acestora; împrumuturi externe contractate de autoritãţile administraţiei publice locale şi garantate de stat; împrumuturi externe şi/sau interne contractate sau garantate de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi din bugetele instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetele locale;
l) instituţie publica - denumire generica ce include Parlamentul, Administraţia Prezidentiala, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice, alte autoritãţi publice, autoritãţile administrative autonome, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi instituţiile din subordinea acestora, indiferent de modul lor de finanţare;
m) instituţie suprema de audit - autoritate publica a statului care îndeplineşte funcţia de audit public, la nivelul cel mai înalt în stat;
n) legalitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta toate prevederile legale care îi sunt aplicabile, în vigoare la data efectuãrii acesteia;
o) ordonator de credite - persoana imputernicita prin lege sau prin delegare, potrivit legii, sa dispunã şi sa aprobe acţiuni cu efect financiar pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, indiferent de natura acestora;
p) opinie de audit - concluziile scrise ale auditorului public asupra situaţiilor financiare, ca urmare a desfãşurãrii auditului financiar extern;
q) Organizaţia Internationala a Instituţiilor Supreme de Audit INTOSAI - cuprinde instituţiile supreme de audit din statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, care emite standarde de audit, metodologii şi asigura instruirea în domeniul auditului public;
r) patrimoniu public - totalitatea drepturilor şi obligaţiilor statului, unitãţilor administrativ-teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, dobândite sau asumate cu orice titlu; fac parte din patrimoniul public drepturile şi obligaţiile referitoare atât la bunurile din domeniul public, cat şi la cele din domeniul privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale;
s) regularitate - caracteristica unei operaţiuni de a respecta sub toate aspectele ansamblul principiilor şi regulilor procedurale şi metodologice care sunt aplicabile categoriei de operaţiuni din care face parte;
t) scrisoare cãtre conducerea entitatii auditate - document oficial, care conţine constatãrile cu impact financiar, constatãrile cu privire la rezultatele evaluãrii sistemelor de management, precum şi recomandãrile pentru corectarea deficienţelor constatate;
u) standarde de audit - set de concepte, principii directoare, proceduri şi metode pe baza cãrora auditorul public determina ansamblul etapelor şi procedurilor de verificare, care sa permitã atingerea obiectivului fixat.
CAP. II
Competenta şi atribuţiile Curţii de Conturi
ART. 3
(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, precum şi asupra modului de gestionare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) Funcţia de control a Curţii de Conturi se realizeazã prin proceduri de audit public extern prevãzute în standardele proprii de audit elaborate în conformitate cu standardele de audit internaţional general acceptate.
(3) Curtea de Conturi este autoritatea publica a statului care exercita auditul extern în sectorul public în calitate de instituţie suprema de audit.
(4) Curtea de Conturi desfãşoarã activitatea de audit extern la instituţii publice şi la alte entitãţi, pentru care prin lege este prevãzutã competenta Curţii de Conturi.
(5) În scopul realizãrii obiectivelor auditului extern în sectorul public, Curtea de Conturi are competenta de a solicita informaţii şi documente şi de a face verificãrile pe care le considera necesare, inclusiv la fata locului, la persoane juridice care:
a) administreazã şi/sau utilizeazã fonduri publice;
b) sunt companii/societãţi naţionale, regii autonome, societãţi comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã este acţionar majoritar;
c) administreazã bunuri ori servicii aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale în baza unor contracte de concesiune, de închiriere sau a altor forme de administrare;
d) beneficiazã de garanţii guvernamentale pentru credite, de subvenţii sau de alte forme de sprijin financiar din partea statului, a unitãţilor administrativ-teritoriale sau a instituţiilor publice.
(6) Curtea de Conturi desfãşoarã activitãţi de audit la autoritãţi publice internaţionale şi la alte instituţii cu sediul în ţara sau în strãinãtate, dacã prin acorduri, memorandumuri de înţelegere, convenţii sau alte forme de înţelegere internationala se stabileşte aceasta competenta.
ART. 4
(1) Curtea de Conturi, în exercitarea rolului sau, efectueazã audit financiar extern şi audit al performantei în sectorul public, precum şi alte acţiuni specifice de audit, cu respectarea prevederilor Constituţiei României, republicatã, şi a reglementãrilor legale.
(2) Curtea de Conturi poate desfasura tipurile de audit prevãzute la alin. (1) atât în mod distinct, cat şi în forma combinata, atunci când obiectivele auditului se intrepatrund.
(3) Curtea de Conturi, pe lângã atribuţiile de audit, are şi atribuţii de raportare, consultare, avizare şi informare publica, potrivit legii.
SECŢIUNEA 1
Auditul financiar extern în sectorul public
ART. 5
Curtea de Conturi efectueazã auditul financiar extern în sectorul public asupra urmãtoarelor conturi de execuţie:
a) contul general anual de execuţie a bugetului de stat;
b) contul general anual de execuţie a bugetului asigurãrilor sociale de stat;
c) conturile anuale de execuţie a bugetelor fondurilor speciale;
d) conturile anuale de execuţie a bugetelor locale ale municipiului Bucureşti, judeţelor, sectoarelor municipiului Bucureşti, municipiilor, oraşelor şi comunelor;
e) contul anual de execuţie a bugetului Trezoreriei Statului;
f) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice autonome;
g) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale, dupã caz;
h) conturile anuale de execuţie a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii;
i) contul general anual al datoriei publice a statului;
j) contul anual de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile;
k) alte conturi de execuţie a unor bugete prevãzute de lege.
ART. 6
Curtea de Conturi este abilitata sa efectueze audit financiar extern asupra conturilor de execuţie prevãzute la art. 5, la instituţiile publice conduse de ordonatori principali de credite, precum şi la instituţiile publice subordonate, conduse de ordonatori secundari sau terţiari de credite, pe baza selectiva, conform programului anual propriu de activitate.
ART. 7
Auditul financiar extern al Curţii de Conturi asupra conturilor de execuţie prevãzute la art. 5 poate începe pe parcursul exerciţiului financiar şi se finalizeazã dupã încheierea acestuia.
ART. 8
(1) Auditul financiar extern asupra contului de execuţie a bugetului instituţiei publice conduse de ordonatorul principal de credite se finalizeazã prin elaborarea şi prezentarea unei opinii de audit şi a unui raport de audit. Raportul de audit financiar conţine, în principal, constatãri cu impact financiar, constatãri cu privire la rezultatele evaluãrii sistemelor de management şi control intern, precum şi recomandãri pentru corectarea deficienţelor constatate.
(2) Acţiunile de audit efectuate asupra conturilor de execuţie a bugetelor instituţiilor publice conduse de ordonatorii secundari sau terţiari de credite din subordinea ordonatorului principal de credite se încheie prin emiterea de scrisori cãtre conducerile instituţiilor publice auditate, care conţin constatãri şi recomandãri.
(3) Aspectele relevante, rezultate ca urmare a acţiunilor de audit la instituţiile publice subordonate, sunt luate în considerare la definitivarea raportului de audit elaborat la nivelul instituţiei publice conduse de ordonatorul principal de credite.
ART. 9
Activitatea de audit financiar extern în sectorul public a Curţii de Conturi se desfãşoarã cu respectarea standardelor proprii de audit, adoptate pe baza standardelor de audit INTOSAI, Liniilor directoare europene de aplicare a standardelor INTOSAI şi a altor standarde de audit relevante pentru sectorul public, elaborate de IFAC şi acceptate spre aplicare în Uniunea Europeanã.
SECŢIUNEA a 2-a
Auditul performantei în sectorul public
ART. 10
(1) Curtea de Conturi efectueazã auditul performantei utilizãrii resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, precum şi al modului de gestionare a patrimoniului public şi privat al statului şi al unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) Curtea de Conturi efectueazã o evaluare independenta asupra economicitatii, eficientei şi eficacitatii cu care o entitate publica, un program, un proiect, un proces sau o activitate utilizeazã resursele publice alocate pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite.
(3) Auditul performantei se poate efectua atât la finalul, cat şi pe parcursul desfãşurãrii proiectelor, programelor, proceselor sau activitãţilor.
ART. 11
(1) Activitatea de audit al performantei se desfãşoarã în conformitate cu metodologia proprie de audit al performantei, adoptatã pe baza standardelor de audit INTOSAI şi a celei mai bune practici în domeniu şi se finalizeazã prin elaborarea unui raport de audit.
(2) Prin constatãrile şi recomandãrile sale, auditul performantei trebuie sa conducã la diminuarea costului resurselor sau la sporirea rezultatelor.
SECŢIUNEA a 3-a
Alte acţiuni specifice de audit
ART. 12
(1) Curtea de Conturi auditeaza modul în care autoritãţile cu atribuţii în domeniul privatizãrii respecta metodele şi procedurile de privatizare prevãzute de lege, precum şi modul în care acestea au asigurat respectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractele de privatizare, indiferent de momentul în care s-a desfãşurat procesul de privatizare.
(2) Curtea de Conturi auditeaza modul în care sunt respectate dispoziţiile legale referitoare la administrarea şi întrebuinţarea resurselor financiare rezultate din acţiunile de privatizare.
(3) Curtea de Conturi efectueazã, de asemenea, auditul asupra sistemelor informatice ale entitatilor publice.
(4) La cererea Camerei Deputaţilor sau a Senatului, Curtea de Conturi controleazã modul de gestionare a resurselor publice şi raporteazã asupra celor constatate.
(5) Curtea de Conturi auditeaza sistemul colectãrii veniturilor care formeazã bugetul general consolidat. În acest scop, auditorii publici au acces neingradit la actele şi documentele din dosarele fiscale ale contribuabililor.
(6) Curtea de Conturi auditeaza buna gestiune financiarã a achiziţiilor publice, concesiunilor, inchirierilor sau alte forme de administrare a bunurilor şi serviciilor aparţinând domeniului public ori privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 13
Acţiunile specifice de audit prevãzute la art. 12, precum şi cele efectuate la persoanele juridice prevãzute la art. 3 alin. (5) sunt organizate şi se desfãşoarã în conformitate cu metodologia specifica.
SECŢIUNEA a 4-a
Rapoartele Curţii de Conturi
ART. 14
(1) Curtea de Conturi transmite Parlamentului:
a) raportul public anual asupra conturilor de execuţie a bugetelor publice prevãzute la art. 5, pentru anul precedent, pana la data de 30 septembrie a anului curent;
b) rapoartele elaborate ca urmare a controalelor efectuate la cererea Camerei Deputaţilor sau a Senatului;
c) raportul cu privire la activitatea proprie desfasurata în anul precedent, pana la data de 31 martie a anului curent.
(2) Curtea de Conturi poate transmite Parlamentului, în condiţiile legii, şi urmãtoarele rapoarte:
a) rapoarte de audit al performantei;
b) rapoarte asupra rezultatelor auditurilor desfãşurate conform art. 3 alin. (4), (5) şi (6) şi art. 12 alin. (1), (2), (3), (5) şi (6), dacã aceste audituri au evidenţiat rezultate semnificative;
c) alte rapoarte pe care Plenul Curţii de Conturi considera ca este necesar sa le transmitã.
(3) Rapoartele prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi înaintate Parlamentului prin Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancarã şi piata de capital a Senatului şi Comisia pentru buget, finanţe şi bãnci a Camerei Deputaţilor.
ART. 15
Curtea de Conturi poate hotãrî asupra transmiterii cãtre Guvern a unor rapoarte de audit, dacã acestea conţin constatãri care necesita luarea de mãsuri la acest nivel.
ART. 16
(1) Curtea de Conturi, prin direcţiile de audit teritoriale, transmite autoritãţilor publice deliberative ale unitãţilor administrativ-teritoriale rapoarte anuale asupra conturilor de execuţie ale bugetelor locale, care au fãcut obiectul verificãrilor Curţii, respectiv ale:
a) municipiului Bucureşti;
b) judeţelor;
c) sectoarelor municipiului Bucureşti;
d) municipiilor;
e) oraşelor;
f) comunelor.
(2) Rapoartele anuale prevãzute la alin. (1) conţin şi constatãrile rezultate în urma acţiunilor de audit efectuate la regiile autonome de interes local şi la societãţile comerciale la care unitãţile administrativ-teritoriale deţin majoritatea capitalului social, precum şi alte aspecte considerate relevante.
(3) Rapoartele anuale prevãzute la alin. (1) se dezbat de consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, cu prilejul aprobãrii conturilor de execuţie a bugetelor respective.
SECŢIUNEA a 5-a
Avizare şi informare publica
ART. 17
La solicitarea Parlamentului, Curtea de Conturi emite avize consultative asupra proiectelor legilor bugetare, programelor finanţate din fonduri publice şi asupra unor proiecte de lege sau reglementãri privind auditul fondurilor publice.
ART. 18
(1) Curtea de Conturi avizeazã înfiinţarea de cãtre Guvern sau ministere a unor organe de specialitate în subordinea lor.
(2) Obţinerea avizului Curţii de Conturi este obligatorie, iar caracterul avizului este consultativ.
ART. 19
Rapoartele prevãzute la art. 14 alin. (1) şi (2) şi la art. 16 alin. (1) sunt fãcute publice în termen de maximum 10 zile de la transmiterea lor Parlamentului, respectiv autoritãţilor publice deliberative ale unitãţilor administrativ-teritoriale.
CAP. III
Independenta Curţii de Conturi şi relaţiile acesteia cu unitãţile auditate
SECŢIUNEA 1
Independenta Curţii de Conturi
ART. 20
Curtea de Conturi isi desfãşoarã activitatea în mod independent, în conformitate cu dispoziţiile prevãzute în Constituţie şi în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 21
(1) Curtea de Conturi decide în mod independent asupra programului sau de activitate.
(2) Hotãrârile Camerei Deputaţilor sau ale Senatului prin care se cere Curţii de Conturi efectuarea unor acţiuni de control, în limitele competentelor sale, sunt obligatorii; Curtea de Conturi nu poate fi obligatã de nicio alta autoritate publica sa efectueze acţiuni de control.
ART. 22
Consilierii de conturi sunt independenţi în exercitarea mandatului lor şi inamovibili pe toatã durata acestuia.
ART. 23
Auditorii publici sunt independenţi în realizarea activitãţilor de audit şi se bucura de stabilitate.
ART. 24
(1) Curtea de Conturi isi întocmeşte propriul proiect de buget, pe care îl înainteazã Guvernului în vederea includerii în proiectul legii bugetului de stat.
(2) Parlamentul aproba bugetul Curţii de Conturi odatã cu adoptarea legii bugetului de stat.
ART. 25
Salarizarea personalului Curţii de Conturi se efectueazã prin lege specialã.
ART. 26
(1) Verificarea contului anual de execuţie a bugetului Curţii de Conturi se exercita de Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancarã şi piata de capital a Senatului şi Comisia pentru buget, finanţe şi bãnci a Camerei Deputaţilor.
(2) Raportul comisiilor va fi transmis Parlamentului, pentru a fi dezbãtut în plenul Parlamentului în prima sesiune a anului, împreunã cu raportul anual de activitate al Curţii de Conturi.
SECŢIUNEA a 2-a
Relaţiile Curţii de Conturi cu entitatile auditate
ART. 27
(1) Curtea de Conturi are acces neingradit la acte, documente, informaţii şi baze de date necesare exercitãrii atribuţiilor sale, oricare ar fi persoanele juridice sau fizice deţinãtoare.
(2) Entitatile supuse auditului Curţii de Conturi sunt obligate sa-i transmitã actele, documentele, informaţiile şi bazele de date solicitate, inclusiv în forma electronica, la termenele şi în structura stabilite de Curtea de Conturi şi sa-i asigure accesul în sediile lor.
(3) La solicitarea auditorilor publici, persoanele fizice sau juridice deţinãtoare de acte ori documente sunt obligate sa le punã la dispoziţie în forma solicitatã.
(4) Entitatile auditate sunt obligate sa sprijine activitatea auditorilor publici, în cazul efectuãrii misiunilor de audit la sediile acestora, prin asigurarea unor spaţii de lucru adecvate şi a accesului logistic corespunzãtor.
ART. 28
Entitatile publice auditate poarta intreaga rãspundere pentru acţiunile lor şi nu pot fi absolvite de aceasta rãspundere, prin invocarea rapoartelor de audit ale Curţii de Conturi.
ART. 29
Autoritãţile publice cu atribuţii de control financiar, control fiscal, precum şi de control sau de supraveghere prudentiala în alte domenii au obligaţia sa efectueze cu prioritate verificãri specifice la solicitarea Curţii de Conturi.
CAP. IV
Organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi
SECŢIUNEA 1
Organizarea Curţii de Conturi
ART. 30
(1) Curtea de Conturi este o autoritate administrativã autonomã, cu personalitate juridicã, finanţatã de la bugetul statului. Sediul Curţii de Conturi este în municipiul Bucureşti.
(2) Curtea de Conturi este organizatã la nivel central şi la nivel teritorial.
(3) La nivel teritorial, funcţiile Curţii de Conturi se exercita prin direcţiile de audit judeţene şi a municipiului Bucureşti, unitãţi fãrã personalitate juridicã. Sediile direcţiilor de audit sunt în oraşele resedinta de judeţ şi în municipiul Bucureşti.
(4) În cadrul sediului central al Curţii de Conturi funcţioneazã Secretariatul general.
ART. 31
(1) Curtea de Conturi se compune din departamente, conduse de câte un consilier de conturi.
(2) În cadrul departamentelor pot fi organizate direcţii, servicii şi birouri.
(3) Secretariatul general este condus de un secretar general.
ART. 32
Direcţiile de audit teritoriale sunt conduse de câte un director, cu excepţia Direcţiei de Audit a Municipiului Bucureşti, a carei conducere este asigurata de un director ajutat de un director adjunct. În cadrul direcţiilor de audit teritoriale pot fi organizate servicii şi birouri.
ART. 33
Pe lângã Curtea de Conturi funcţioneazã Autoritatea de audit pentru fondurile nerambursabile acordate României de cãtre Uniunea Europeanã. Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii de audit sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
SECŢIUNEA a 2-a
Conducerea Curţii de Conturi
ART. 34
(1) Conducerea Curţii de Conturi se exercita de Plenul Curţii de Conturi, constituit din 18 consilieri de conturi, care sunt membrii Curţii de Conturi.
(2) Conducerea executivã a Curţii de Conturi se exercita de cãtre un preşedinte ajutat de 2 vicepreşedinţi, care sunt consilieri de conturi.
ART. 35
(1) Plenul Curţii de Conturi isi exercita atribuţiile în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi hotãrãşte cu votul majoritãţii celor prezenţi. În caz de paritate de voturi, preşedintele de şedinţa are vot decisiv.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, Plenul Curţii de Conturi adopta hotãrâri.
ART. 36
(1) Principalele atribuţii ale Plenului Curţii de Conturi sunt urmãtoarele:
a) adopta politicile şi strategiile Curţii de Conturi;
b) aproba standardele proprii de audit ale Curţii de Conturi şi dispune publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I;
c) aproba manuale de audit şi ghiduri pe domenii specifice, elaborate pe baza standardelor proprii de audit ale Curţii de Conturi, şi alte norme procedurale;
d) aproba programele multianuale şi anuale de activitate ale Curţii de Conturi;
e) aproba modul de desfãşurare a acţiunilor de control solicitate prin hotãrârile Camerei Deputaţilor sau ale Senatului, precum şi a altor acţiuni, care nu sunt prevãzute în programul anual de activitate a Curţii de Conturi;
f) aproba structura pe funcţii a auditorilor publici;
g) aproba denumirea, sfera de activitate şi structura organizatoricã ale departamentelor Curţii de Conturi;
h) aproba proiectul de buget al Curţii de Conturi;
i) dezbate şi avizeazã execuţia anuala a bugetului Curţii de Conturi;
j) aproba regulamentul propriu al Plenului, Regulamentul de organizare şi funcţionare al Curţii de Conturi, Codul de conduita etica şi profesionalã al personalului Curţii de Conturi;
k) aproba Normele de recrutare şi promovare a personalului Curţii de Conturi;
l) aproba statul de funcţii, precum şi lista cuprinzând posturile vacante, în vederea ocupãrii acestora;
m) aproba rapoartele prevãzute la art. 14 alin. (1) şi (2), în vederea transmiterii cãtre Parlament;
n) aproba rapoartele prevãzute la art. 15, în vederea transmiterii cãtre Guvern;
o) aproba avize potrivit art. 17 şi 18.
(2) Prin regulamentul de organizare şi funcţionare se pot stabili şi alte atribuţii ale Plenului Curţii de Conturi.
ART. 37
(1) Principalele atribuţii ale preşedintelui Curţii de Conturi sunt:
a) reprezintã Curtea de Conturi în relaţiile acesteia cu terţe persoane fizice şi juridice din ţara şi strãinãtate;
b) are calitatea de ordonator principal de credite şi poate delega aceasta calitate, în condiţiile prevãzute de lege;
c) coordoneazã activitatea Curţii de Conturi, inclusiv în domeniul integrãrii europene;
d) convoacã şi prezideazã dezbaterile Plenului Curţii de Conturi şi asigura executarea hotãrârilor acestuia;
e) propune ordinea de zi a şedinţelor Plenului Curţii de Conturi şi o supune aprobãrii acestuia;
f) urmãreşte transmiterea cãtre Parlament a rapoartelor Curţii de Conturi;
g) deleagã atribuţii vicepreşedinţilor;
h) repartizeazã consilierii de conturi ca şefi ai departamentelor;
i) aproba structura organizatoricã a Secretariatului general şi atribuţiile compartimentelor din cadrul Secretariatului general;
j) numeşte personalul Curţii de Conturi şi dispune, dacã este cazul, revocarea din funcţie a acestuia, în condiţiile legii;
k) comunica posturile vacante de membri ai Curţii de Conturi cãtre Parlament, pentru luarea de mãsuri în vederea ocupãrii acestora;
l) aproba fişele posturilor personalului Curţii de Conturi;
m) hotãrãşte constituirea de echipe mixte de audit din cadrul departamentelor şi/sau direcţiilor de audit judeţene, care vor funcţiona numai pe durata realizãrii acţiunilor de audit respective;
n) aproba efectuarea concediilor anuale de odihna ale personalului cu funcţii de conducere;
o) alte atribuţii care pot fi stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Curţii de Conturi.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Curţii de Conturi emite ordine.
ART. 38
Atribuţiile consilierilor de conturi se stabilesc şi se aproba prin regulamentul propriu, de Plenul Curţii de Conturi, la propunerea preşedintelui.
ART. 39
(1) Parlamentul numeşte membrii Curţii de Conturi în şedinţa comuna a Camerei Deputaţilor şi a Senatului, la propunerea Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancarã şi piata de capital a Senatului şi Comisiei pentru buget, finanţe şi bãnci a Camerei Deputaţilor. Înainte de începerea exercitãrii mandatului, membrii Curţii de Conturi depun în fata preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului României urmãtorul jurãmânt: "Jur sa respect Constituţia şi celelalte legi ale tarii, sa apar interesele României, ordinea de drept, drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, sa-mi îndeplinesc cu onoare, constiinta şi fãrã partinire atribuţiile ce-mi revin ca membru al Curţii de Conturi."
(2) Cerinţele pentru numirea consilierilor de conturi sunt:
a) studii superioare în domeniul stiintelor economice de lungã durata;
b) experienta în domeniul economico-financiar de minimum 12 ani;
c) inalta competenta profesionalã;
d) nu au fost membri ai Guvernului în ultimii 3 ani ce preceda începerea mandatului;
e) nu au antecedente penale şi cazier fiscal.
(3) Durata mandatului unui consilier de conturi este de 9 ani şi nu poate fi prelungit sau înnoit.
(4) Plenul Curţii de Conturi se înnoieşte cu o treime din consilierii de conturi numiţi de Parlament, din 3 în 3 ani, cu respectarea cerinţelor prevãzute la alin. (2).
(5) Mandatul de membru al Curţii de Conturi înceteazã:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) în cazul imposibilitãţii exercitãrii mandatului pe o perioada mai mare de 6 luni;
d) în cazul revocãrii;
e) în caz de deces.
(6) Revocarea membrilor Curţii de Conturi se face de cãtre Parlament, la propunerea comisiilor prevãzute la alin. (1), în cazurile în care sunt incalcate prevederile art. 41 şi 42.
(7) În cazul imposibilitãţii definitive de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membri, comisiile prevãzute la alin. (1) vor propune persoana care urmeazã sa fie numita de Parlament pentru durata rãmasã a mandatului.
(8) Dintre consilierii de conturi Parlamentul numeşte preşedintele Curţii de Conturi şi cei 2 vicepreşedinţi ai Curţii de Conturi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit o singura data.
(9) Consilierii de conturi ale cãror mandate au expirat rãmân în funcţie pana la numirea noilor consilieri de conturi.
ART. 40
(1) Competenta de judecata pentru infracţiunile sãvârşite de membrii Curţii de Conturi aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(2) De la data trimiterii în judecata penalã, membrul Curţii de Conturi este suspendat de drept din funcţia sa. În caz de condamnare definitiva, el este revocat de drept, iar în caz de achitare, suspendarea înceteazã.
ART. 41
Membrii Curţii de Conturi sunt supuşi incompatibilitãţilor prevãzute de lege pentru judecãtori.
ART. 42
Membrii Curţii de Conturi sunt obligaţi:
a) sa isi îndeplineascã cu impartialitate şi cu respect fata de Constituţie şi fata de legile tarii funcţia încredinţatã;
b) sa nu acorde consultanţa în mod privat, în probleme de competenta Curţii de Conturi;
c) sa comunice Parlamentului în termen de maximum 3 zile lucrãtoare, în scris, orice situaţie care ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercita; pana la decizia Parlamentului, consilierul de conturi este suspendat de drept;
d) sa pãstreze secretele de stat, de serviciu şi orice alte secrete protejate de lege şi sa nu dezvaluie fapte şi împrejurãri care le-au fost aduse la cunostinta în cursul sau în legatura cu exercitarea atribuţiilor lor decât în cadrul unei anchete penale;
e) sa se abţinã de la orice manifestare sau activitate contrarã independentei şi demnitãţii funcţiei lor.
ART. 43
Raporturile de munca pentru persoanele numite în funcţia de consilier de conturi se suspenda pe toatã perioada exercitãrii mandatului, posturile respective putând fi ocupate pe perioada determinata.
CAP. V
Personalul Curţii de Conturi
ART. 44
(1) Curtea de Conturi isi desfãşoarã activitatea prin personalul sau de audit, personalul cu statut de funcţionar public şi personalul contractual.
(2) Personalul de audit este personalul de specialitate al Curţii de Conturi, cu statut special.
(3) Selectarea, angajarea şi promovarea personalului se realizeazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi cu Normele de recrutare şi promovare a personalului Curţii de Conturi.
SECŢIUNEA 1
Personalul cu atribuţii de audit
ART. 45
(1) Auditorii publici sunt angajaţi pe baza de concurs, pe perioada nedeterminatã sau determinata.
(2) Condiţiile minime pentru angajarea auditorilor publici sunt: studii superioare de lungã durata în domeniul stiintelor economice, experienta în domeniul economico-financiar de minimum un an.
(3) Curtea de Conturi poate angaja în calitate de auditor public şi personal de alta specialitate decât economicã, pe durata determinata sau nedeterminatã, în funcţie de necesitaţi.
ART. 46
(1) Auditorii publici isi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al Curţii de Conturi.
(2) În exercitarea atribuţiilor lor, auditorii publici sunt investiti cu exerciţiul autoritãţii publice şi beneficiazã de protecţie, potrivit legii.
(3) Auditorii publici se obliga sa respecte Codul de conduita etica şi profesionalã al personalului Curţii de Conturi.
(4) Dacã în exercitarea funcţiilor lor auditorii publici iau cunostinta despre informaţii cu caracter de secret de stat, de serviciu şi orice alte secrete protejate de lege, aceştia sunt obligaţi sa respecte caracterul lor şi sa le facã cunoscute numai autoritãţilor îndreptãţite.
ART. 47
Auditorii publici au obligaţia de a-şi perfectiona cunoştinţele profesionale şi au dreptul la formare profesionalã continua, organizatã în cadrul Curţii de Conturi. Conducerea Curţii de Conturi va asigura condiţiile necesare pregãtirii profesionale, perioada destinatã acestui scop fiind de minimum 20 de zile/an.
ART. 48
Auditorii publici sunt supuşi incompatibilitãţilor prevãzute de lege pentru functionarii publici.
ART. 49
(1) Auditorii publici rãspund disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu, precum şi pentru faptele care afecteazã prestigiul instituţiei.
(2) Rãspunderea disciplinarã a auditorilor publici poate fi angajata potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 50
Constituie abateri disciplinare:
a) încãlcarea prevederilor legale referitoare la declaraţiile de avere, declaraţiile de interese şi incompatibilitãţile prevãzute de legislaţia în vigoare, precum şi de interdicţiile stabilite de Codul de conduita etica şi profesionalã al personalului Curţii de Conturi;
b) desfãşurarea de activitãţi publice cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
c) nerespectarea confidenţialitãţii informaţiilor care au acest caracter, dobândite pe parcursul desfãşurãrii activitãţilor specifice;
d) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire de serviciu;
e) exercitarea funcţiei cu rea-credinţa sau grava neglijenţa, dacã fapta nu constituie infracţiune;
f) efectuarea cu întârziere a lucrãrilor, din motive imputabile;
g) absentele nemotivate de la serviciu, în mod repetat;
h) atitudinea nedemna în timpul exercitãrii atribuţiilor de serviciu fata de colegi sau reprezentanţii entitatilor auditate;
i) nerespectarea altor prevederi care pot fi considerate abateri disciplinare din Codul de conduita etica şi profesionalã al personalului Curţii de Conturi.
ART. 51
Sancţiunile disciplinare care se pot aplica auditorilor publici, proporţional cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea salariului cu pana la 15% pe o perioada de la o luna la 3 luni;
c) suspendarea dreptului la avansare pe o perioada de 1-3 ani;
d) retrogradarea din funcţie pe timp de maximum 6 luni;
e) desfacerea contractului de munca.
ART. 52
(1) Aplicarea sancţiunii disciplinare pentru abaterile prevãzute la art. 50 se dispune prin ordin al preşedintelui Curţii de Conturi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrãrii actului de constatare, dar nu mai târziu de un an de la data sãvârşirii faptei.
(2) Ordinul dispus pentru sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 51 lit. a)-d) poate fi contestat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luãrii la cunostinta, la Comisia de disciplina formatã din 3 consilieri de conturi numiţi de Plenul Curţii de Conturi.
(3) Hotãrârea Comisiei de disciplina poate fi atacatã, în termen de 15 zile de la comunicare, la instanta judecãtoreascã competenta.
(4) Ordinul dispus pentru sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 51 lit. e) poate fi contestat, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luãrii la cunostinta, la instanta judecãtoreascã competenta.
SECŢIUNEA a 2-a
Personalul cu statut de funcţionar public şi personalul contractual
ART. 53
Secretarul general este înalt funcţionar public şi aceasta funcţie se ocupa în condiţiile legii.
ART. 54
(1) Personalul Secretariatului general se compune din funcţionari publici şi personal contractual care are drepturile şi obligaţiile prevãzute de lege pentru aceste categorii de personal.
(2) Personalul Secretariatului general isi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al Curţii de Conturi.
(3) Funcţionarilor publici din cadrul Curţii de Conturi le sunt aplicabile pe întregul parcurs al carierei lor dispoziţiile legale în materie.
ART. 55
Rãspunderea disciplinarã a personalului din cadrul Secretariatului general, condiţiile şi procedura de aplicare a acesteia se stabilesc în condiţiile legii.
CAP. VI
Funcţionarea Curţii de Conturi
ART. 56
Curtea de Conturi isi desfãşoarã activitatea în conformitate cu politicile şi strategiile proprii, programele multianuale şi anuale de activitate.
ART. 57
(1) Curtea de Conturi elaboreazã, adopta şi aplica standarde proprii de audit pe baza standardelor de audit INTOSAI, a Liniilor directoare europene de aplicare a standardelor INTOSAI şi a oricãror standarde de audit relevante pentru sectorul public elaborate de Federaţia Internationala a Contabililor - IFAC şi acceptate spre aplicare în Uniunea Europeanã.
(2) Standardele de audit ale Curţii de Conturi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În vederea aplicãrii standardelor de audit Curtea de Conturi elaboreazã manuale de audit şi ghiduri pe domenii specifice.
ART. 58
La finalizarea acţiunilor de audit financiar, auditorii publici întocmesc proiectul raportului de audit, al opiniei de audit şi al scrisorii cãtre conducerea entitatii auditate.
ART. 59
(1) Rezultatele auditului, consemnate în proiectul raportului de audit sau în scrisoarea cãtre conducere, se comunica conducerii entitatii auditate.
(2) În termenul stabilit de consilierul de conturi, conducãtor al departamentului, sau de directorul direcţiei teritoriale de audit, dupã caz, conducãtorul entitatii auditate are obligaţia de a comunica punctul de vedere ale acesteia cu privire la rezultatele auditului.
(3) Observaţiile entitatii auditate se includ sau se anexeazã la raportul de audit.
ART. 60
(1) În urma examinãrii rãspunsului entitatii auditate, auditorii publici definitiveaza raportul de audit şi opinia de audit sau scrisoarea cãtre conducere, dupã caz.
(2) Opinia de audit şi scrisoarea cãtre conducerea entitatii auditate sunt semnate de consilierul de conturi, conducãtor al departamentului, sau de directorul direcţiei teritoriale de audit, dupã caz.
(3) Sintezele rapoartelor de audit asupra conturilor de execuţie ale bugetelor aprobate de Parlament sunt transmise Plenului Curţii de Conturi, care le analizeazã în vederea transmiterii acestora cãtre Parlament.
ART. 61
Rapoartele prevãzute la art. 14 sunt supervizate de nivelurile ierarhice stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 62
Rapoartele finale de audit financiar, audit al performantei şi rapoartele aferente celorlalte tipuri de audit se transmit entitatilor auditate.
ART. 63
(1) În situaţia în care, cu prilejul efectuãrii acţiunilor de audit, se constata existenta unor abateri de la legalitate sau regularitate, care au determinat producerea unor pagube pe seama fondurilor publice, a patrimoniului public şi/sau privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, conducerea entitatii auditate are obligaţia de a lua mãsuri pentru stabilirea întinderii pagubelor şi recuperarea acestora.
(2) Rãspunderea pentru neluarea mãsurilor prevãzute la alin. (1) revine conducerii entitatii auditate, în condiţiile legii.
ART. 64
Entitatile auditate elaboreazã planuri de mãsuri pentru implementarea recomandãrilor formulate, informand Curtea de Conturi, în termenele stabilite de aceasta, asupra stadiului implementarii.
ART. 65
(1) În situaţia în care Curtea de Conturi constata ca mãsurile luate de conducerea entitatii auditate nu asigura recuperarea pagubelor, aceasta sesizeazã organele competente.
(2) Organele sesizate sunt obligate sa ia mãsurile ce se impun pentru recuperarea pagubelor şi sa informeze Curtea de Conturi.
ART. 66
Dacã pe parcursul auditului sau la finalizarea acestuia auditorii publici constata fapte pentru care exista indicii ca au fost sãvârşite cu încãlcarea legii penale, conducãtorul departamentului, respectiv directorul direcţiei teritoriale, sesizeazã organele în drept.
CAP. VII
Infracţiuni şi contravenţii
ART. 67
Neluarea mãsurilor necesare de cãtre conducerea entitatii publice pentru recuperarea pagubelor constatate de auditorii publici în termenul stabilit de Curtea de Conturi constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
ART. 68
(1) Nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda în cuantum egal cu drepturile salariale cuvenite pentru o perioada de 1-3 luni persoanei vinovate.
(2) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac de cãtre personalul Curţii de Conturi împuternicit în acest scop.
ART. 69
Contravenţiei prevãzute la art. 68 îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. VIII
Colaborarea şi reprezentarea internationala
ART. 70
(1) Curtea de Conturi colaboreazã cu Curtea Europeanã a Auditorilor, instituţiile supreme de audit din alte tari, Organizaţia Internationala a Instituţiilor Supreme de Audit şi structurile sale regionale, precum şi cu alte organisme internaţionale, în domenii care intra în sfera sa de activitate.
(2) Curtea de Conturi reprezintã România în organizaţiile internaţionale ale instituţiilor supreme de audit.
(3) Curtea de Conturi poate efectua audituri comune cu alte instituţii supreme de audit din alte tari, în baza unor acorduri, memorandumuri de înţelegere, convenţii, schimb de scrisori sau alte forme de înţelegere.
CAP. IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 71
Posturile din cadrul Plenului Curţii de Conturi rãmase vacante pe perioada mandatului actualilor consilieri de conturi pot fi ocupate doar pentru perioada rãmasã a mandatului existent, cu respectarea prevederilor art. 39 alin. (1), (2), (5), (6), (7) şi (9).
ART. 72
Pentru asigurarea innoirii Plenului Curţii de Conturi din 3 în 3 ani, la expirarea mandatului actualilor consilieri de conturi, aceştia vor putea fi numiţi pentru încã un mandat de 3 ani sau de 6 ani ori pot opta pentru ocuparea unor posturi în cadrul personalului cu atribuţii de audit al Curţii de Conturi.
ART. 73
(1) Personalul angajat pe funcţia de controlor financiar în cadrul Curţii de Conturi la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta va dobândi calitatea de auditor public.
(2) Auditorii publici au obligaţia de a parcurge o perioada de pregãtire de 2 ani în cadrul instituţiei, care se va finaliza prin susţinerea unui examen de confirmare pe post.
(3) Modul de organizare a perioadei de pregãtire şi de examinare a personalului cu atribuţii de audit se realizeazã în conformitate cu normele speciale aprobate în acest sens de Plenul Curţii de Conturi, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 74
(1) Pana la intrarea în vigoare a legii speciale de salarizare prevãzute la art. 25 salarizarea personalului cu atribuţii de audit al Curţii de Conturi se efectueazã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) În scopul aplicãrii prevederilor alin. (1), denumirea funcţiei de controlor financiar se va înlocui cu denumirea auditor public.
ART. 75
(1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, Plenul Curţii de Conturi va asigura îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 36 alin. (1) lit. a)-d), precum şi începerea activitãţilor de audit extern în sectorul public, prevãzute la art. 5-13.
(2) Actele întocmite ca urmare a controalelor efectuate, precum şi acţiunile de control aflate în curs de desfãşurare vor fi finalizate conform procedurilor existente pana la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(3) Termenul prevãzut la art. 14 alin. (1) lit. a) nu este obligatoriu în primul an de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 76
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
Bucureşti, 14 iunie 2006.
Nr. 43.
ANEXA
ATRIBUŢIILE, ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA AUTORITĂŢII DE AUDIT
ART. 1
Autoritatea de audit este un organism fãrã personalitate juridicã, independent din punct de vedere operational fata de Curtea de Conturi, şi are sediul în municipiul Bucureşti.
ART. 2
Autoritatea de audit isi desfãşoarã activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale aplicabile fondurilor aferente asistenţei financiare acordate României de Uniunea Europeanã şi are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
- efectuarea unor verificãri selective şi adecvate asupra mãsurilor/programelor operationale în scopul de a evalua eficienta sistemelor de management şi de control existente şi de a verifica, pe baza unei analize de risc, declaraţiile de cheltuieli;
- efectuarea unor verificãri adecvate în vederea emiterii declaraţiilor la finalizarea mãsurilor;
- certificarea conturilor anuale ale agentiilor de implementare, precum şi a contului în euro în ceea ce priveşte integralitatea, acuratetea şi veridicitatea acestor conturi;
- verificarea compatibilitatii sistemelor de management şi de control ale agentiilor de implementare în ceea ce priveşte capacitatea lor de a asigura conformitatea cu prevederile Acordului multianual de finanţare;
- verificarea existenţei şi corectitudinii elementului de cofinantare naţional;
- efectuarea auditului final al programelor/memorandumurilor de finanţare/acordurilor de finanţare PHARE, prin selecţia proiectelor din cadrul programelor PHARE.
ART. 3
Pentru realizarea atribuţiilor prevãzute la art. 2, Autoritatea de audit are în vedere urmãtoarele:
a) realizarea verificãrilor în conformitate cu prevederile memorandumurilor şi acordurilor de finanţare încheiate de Guvernul României cu Comisia Europeanã;
b) pãstrarea rapoartelor de audit la dispoziţia Comisiei Europene şi a structurilor responsabile pentru coordonarea fondurilor aferente programelor PHARE, ISPA şi SAPARD, precum şi a structurilor responsabile pentru coordonarea fondurilor aferente asistenţei financiare acordate României de Uniunea Europeanã în perioada postaderare;
c) colaborarea cu reprezentanţii Comisiei Europene şi ai Curţii Europene a Auditorilor cu prilejul verificãrilor independente efectuate de aceste organisme asupra modului de utilizare a asistenţei financiare comunitare în România;
d) respectarea de cãtre întregul personal al Autoritãţii de audit a prevederilor Codului de conduita etica şi profesionalã al personalului Curţii de Conturi.
ART. 4
Autoritatea de audit este singura autoritate nationala competenta sa efectueze audit extern, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi cu legislaţia nationala, asupra fondurilor aferente asistenţei financiare nerambursabile acordate României de cãtre Uniunea Europeanã.
ART. 5
În scopul desfãşurãrii activitãţii, Autoritatea de audit elaboreazã norme şi proceduri de lucru proprii, care vor fi aprobate de preşedintele acesteia.
ART. 6
Pentru realizarea atribuţiilor sale, Autoritatea de audit poate încheia acorduri cu structurile responsabile pentru coordonarea fondurilor aferente programelor PHARE, ISPA şi SAPARD, precum şi a fondurilor aferente asistenţei financiare acordate României de cãtre Uniunea Europeanã în perioada postaderare.
ART. 7
(1) Autoritatea de audit este condusã de un preşedinte ajutat de un vicepreşedinte, numiţi prin hotãrâre a Parlamentului, la propunerea Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancarã şi piata de capital a Senatului şi a Comisiei pentru buget, finanţe şi bãnci a Camerei Deputaţilor, pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit o singura data.
(2) Prevederile art. 39 alin. (1), (2), (5), (6), (7) şi (9) precum şi ale art. 40-43 din ordonanta de urgenta se aplica în mod corespunzãtor şi preşedintelui şi vicepreşedintele Autoritãţii de audit.
(3) Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte ai Autoritãţii de audit sunt asimilate cu funcţiile de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat.
(4) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Autoritãţii de audit emite decizii şi instrucţiuni.
(5) Atribuţiile preşedintelui se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Autoritãţii de audit.
ART. 8
(1) Structura organizatoricã şi schema de personal ale Autoritãţii de audit se aproba de Plenul Curţii de Conturi, la propunerea preşedintelui Autoritãţii de audit. Coordonarea şi atribuţiile structurilor din aparatul propriu al Autoritãţii de audit şi ale personalului se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, parte integrantã a Regulamentului de organizare şi funcţionare al Curţii de Conturi.
(2) Numãrul maxim de posturi al Autoritãţii de audit este de 170. Toate posturile aferente Autoritãţii de audit sunt incluse în schema de personal a Curţii de Conturi.
(3) În scopul realizãrii atribuţiilor, Autoritatea de audit poate angaja şi personal de alta specialitate decât cea economicã şi poate încheia cu societãţi specializate sau cu experţi autorizaţi contracte pentru prestarea unor servicii de expertiza tehnica.
ART. 9
(1) Salarizarea personalului din cadrul Autoritãţii de audit se face în conformitate cu legislaţia privind salarizarea personalului din cadrul Curţii de Conturi şi cu prevederile legislaţiei în vigoare privind stimularea financiarã a personalului care gestioneazã fonduri comunitare.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii de audit au dreptul la o indemnizaţie de conducere care, împreunã cu indemnizaţia de baza, nu poate depãşi cu mai mult de 15% salariul maxim ce se acorda personalului de specialitate al Autoritãţii de audit.
ART. 10
Fondurile necesare pentru desfãşurarea activitãţii Autoritãţii de audit se asigura de la bugetul de stat prin bugetul de venituri şi cheltuieli al Curţii de Conturi.
ART. 11
Pentru desfãşurarea activitãţii Autoritãţii de audit, Guvernul României şi Curtea de Conturi se obliga sa asigure condiţiile necesare pregãtirii profesionale a personalului, spaţiile de lucru, dotãrile şi logistica aferente.
ART. 12
Se autorizeaza Ministerul Finanţelor Publice şi Curtea de Conturi sa introducã în buget influentele ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 13
Autoritatea de audit prezintã anual sau ori de câte ori este nevoie rapoarte de activitate Plenului Curţii de Conturi.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: