Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 4 din 6 februarie 2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 11 februarie 2008
Având în vedere cã reformarea sistemului administraţiei penitenciare reprezintã o prioritate a României în scopul asigurãrii drepturilor persoanelor private de libertate,
ţinând seama de recentele modificãri legislative din domeniul executãrii pedepselor, respectiv intrarea în vigoare a <>Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal,
luând în considerare necesitatea stabilirii unor competenţe mai judicioase de gestiune a resurselor umane ale ministrului justiţiei, directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale directorilor unitãţilor subordonate, a ocupãrii posturilor vacante din sistemul administraţiei penitenciare, pe baza aplicãrii principiilor de egalitate, merit, capacitate profesionalã şi de transparenţã şi instituirea unor condiţii suplimentare pentru numirea în funcţii de conducere, a necesitãţii stabilirii unei reglementãri eficiente a carierei profesionale, precum şi a condiţiilor pentru modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare,
având în vedere deficitul acut de personal încadrat în sistemul administraţiei penitenciare, din totalul de 15.316 posturi prevãzute, la finele anului 2007 fiind vacante 2.779 de posturi, din care în sectorul siguranţa deţinerii şi regim penitenciar mai mult de 50% din totalul posturilor vacante,
ţinând cont de media europeanã, unde unui cadru de penitenciar îi revin doi/trei deţinuţi, precum şi de media din România, cu mult sub cea europeanã (1/5), în condiţiile în care <>art. 196 din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 , aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.897/2006 , prevede respectarea unei proporţii de minimum un lucrãtor la 3 persoane private de libertate,
luând în seamã cã lipsa acutã de personal poate avea consecinţe negative imediate asupra sistemului penitenciar în ceea ce priveşte: asigurarea dreptului la asistenţã medicalã al persoanelor private de libertate, în general a drepturilor persoanelor private de libertate, precum şi asigurarea drepturilor legale ale personalului de penitenciare, respectiv acordarea concediului legal de odihnã, plata orelor suplimentare,
ţinând seama de necesitatea adaptãrii reglementãrilor aplicabile acestei categorii de funcţionari publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare la actele normative similare care privesc celelalte categorii de personal din instituţiile publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este constituit din funcţionari publici cu statut special, al cãror statut este reglementat de prezenta lege, denumiţi în continuare funcţionari publici cu statut special, şi din personal contractual.
(2) Statutul special al funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare este conferit de natura atribuţiilor de serviciu care implicã îndatoriri şi riscuri deosebite.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale de serviciu, funcţionarul public cu statut special este învestit cu exerciţiul autoritãţii publice, în limitele competenţelor stabilite prin lege. În exercitarea misiunilor de pazã, escortare şi supraveghere a persoanelor private de libertate, precum şi în alte situaţii temeinic justificate, funcţionarul public cu statut special poate folosi, în condiţiile legii, tehnica, mijloacele şi armamentul din dotare. Autoritatea funcţiei nu poate fi exercitatã în interes personal.
(4) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare încadrat în funcţii pe baza contractului individual de muncã se supune legislaţiei muncii."
2. La articolul 4, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Activitatea profesionalã a personalului din sistemul administraţiei penitenciare se desfãşoarã în interesul comunitãţii, prin punerea în aplicare a legislaţiei privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, în limitele competenţelor stabilite prin lege."
3. Articolul 9 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Funcţionarii publici cu statut special se împart în douã categorii, în raport cu nivelul minim al studiilor necesare, dupã cum urmeazã:
a) categoria A - corpul ofiţerilor de penitenciare - cuprinde funcţionarii publici cu statut special cu studii superioare, absolvite cu diplomã de licenţã sau echivalentã, emisã de instituţii acreditate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului;
b) categoria B - corpul agenţilor de penitenciare - cuprinde funcţionarii publici cu statut special cu studii liceale absolvite cu diplomã de bacalaureat.
(2) Categoriile de funcţionari publici cu statut special se împart pe corpuri şi grade profesionale, dupã cum urmeazã:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) chestor de penitenciare;
b) comisar şef de penitenciare;
c) comisar de penitenciare;
d) subcomisar de penitenciare;
e) inspector principal de penitenciare;
f) inspector de penitenciare;
g) subinspector de penitenciare.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef principal de penitenciare;
b) agent şef de penitenciare;
c) agent şef adjunct de penitenciare;
d) agent principal de penitenciare;
e) agent de penitenciare.
(3) Potrivit prevederilor alin. (2) pct. A lit. a)-d), urmãtoarele grade profesionale ale ofiţerilor vor fi echivalate, cu menţinerea drepturilor şi a vechimii în grade câştigate anterior, dupã cum urmeazã:
a) subinspector şef de penitenciare - subcomisar de penitenciare;
b) inspector şef de penitenciare - comisar de penitenciare;
c) inspector şef principal de penitenciare - comisar şef de penitenciare;
d) inspector general de penitenciare - chestor de penitenciare."
4. Denumirea capitolului III se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III
Selecţia, numirea, evidenţa, evaluarea, avansarea, pregãtirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici cu statut special"
5. Denumirea secţiunii 1 a capitolului III, care va cuprinde articolele 11-14, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA 1
Selecţia funcţionarilor publici cu statut special"
6. La articolul 11, literele f) şi g) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"f) îndeplinesc condiţiile specifice postului, inclusiv criteriul de înãlţime pentru posturile din sectorul operativ, stabilit prin ordin al ministrului justiţiei;
g) nu au fost eliberate din motive imputabile sau destituite dintr-o funcţie publicã în ultimii 7 ani."
7. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Încadrarea ca funcţionar public cu statut special se face, în ordine, prin urmãtoarele modalitãţi:
a) repartizarea absolvenţilor instituţiilor de învãţãmânt pentru pregãtirea personalului de penitenciare, ofiţeri şi agenţi;
b) transferul pe funcţii publice al cadrelor militare şi funcţionarilor publici cu statut special de la alte instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului:
c) concurs, din sursã externã.
(2) Absolvenţilor instituţiilor de învãţãmânt superior pentru pregãtirea personalului de penitenciare - curs de zi, cu diplomã de licenţã - li se acordã gradul de subinspector de penitenciare şi sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, fãrã concurs, în funcţii publice de execuţie.
(3) Absolvenţilor instituţiei de învãţãmânt pentru pregãtirea agenţilor de penitenciare, cu durata de un an, li se acordã gradul de agent de penitenciare şi sunt încadraţi ca funcţionari publici cu statut special definitivi, fãrã concurs.
(4) Candidaţii declaraţi "ADMIS" la instituţiile de învãţãmânt superior pentru pregãtirea personalului de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obligã sã lucreze cel puţin 10 ani în sistemul administraţiei penitenciare, dupã absolvirea studiilor.
(5) Candidaţii declaraţi "ADMIS" la instituţia de învãţãmânt pentru pregãtirea agenţilor de penitenciare vor semna un angajament scris prin care se obligã sã lucreze cel puţin 5 ani în sistemul administraţiei penitenciare, dupã absolvirea studiilor.
(6) Persoanele prevãzute la alin. (4) şi (5), care nu respectã angajamentul, sunt obligate sã restituie cheltuielile de şcolarizare, proporţional cu perioada rãmasã pânã la împlinirea termenelor pentru care au semnat angajamentul, cu excepţia cazului în care nerespectarea angajamentului se datoreazã unor motive neimputabile acestora sau a transferului la alte instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului."
8. Denumirea secţiunii a 2-a din capitolul III, care va cuprinde articolele 15-20^1 , se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2-a
Numirea funcţionarilor publici cu statut special"
9. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Numirea în funcţii publice de conducere a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu statut special definitivi. La concurs pot participa persoanele care au cel puţin 3 (trei) ani vechime efectivã într-un post cu acelaşi nivel de studii şi aceeaşi specialitate cu a postului scos la concurs.
(2) Numirea în funcţii publice de execuţie a candidaţilor admişi la concurs se face ca funcţionari publici cu statut special, debutanţi cu o perioadã de stagiu cu excepţia situaţiilor prevãzute la alin. (4) şi (5). Ofiţerii şi agenţii admişi la concurs în funcţii publice de execuţie din sectorul siguranţa deţinerii şi aplicarea regimurilor vor fi încadraţi ca debutanţi, cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (5).
(3) Perioada de stagiu este de un an şi constituie vechime în muncã, în serviciu sau în specialitate.
(4) Candidaţii admişi la concurs care au cel puţin 3 ani vechime efectivã într-un post cu acelaşi nivel de studii şi aceeaşi specialitate cu a postului scos la concurs, sunt încadraţi ca funcţionari publici definitivi, în condiţiile prevãzute de prezenta lege.
(5) Candidaţii admişi la concurs, care au cel puţin 3 ani vechime efectivã ca militar activ şi/sau funcţionar public cu statut special în instituţii de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, sunt încadraţi ca funcţionari publici definitivi, în condiţiile prevãzute de prezenta lege.
(6) Candidaţilor admişi la concurs şi încadraţi ca funcţionari publici cu statut special li se acordã grade profesionale, potrivit metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(7) Ofiţerii în activitate sau în rezervã nu pot fi încadraţi în sistemul administraţiei penitenciare în funcţii vacante prevãzute cu grade profesionale de agent de penitenciare - agent şef principal de penitenciare."
10. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Funcţionarii publici cu statut special debutanţi au obligaţia sã urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de pregãtire şi specializare organizate de Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor.
(2) Funcţionarii publici cu statut special definitivi au obligaţia sã urmeze un curs de perfecţionare corespunzãtor postului în care au fost numiţi, cu excepţia celor încadraţi potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) şi (3)."
11. La articolul 19, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Jurãmântul, semnat de funcţionarul public definitiv, de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de directorul unitãţii din subordinea acesteia, se depune la dosarul profesional al funcţionarului public cu statut special."
12. Articolul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Numirea şi eliberarea din funcţie, precum şi celelalte modificãri ale raporturilor de serviciu pentru funcţiile de director general, director general adjunct şi director în sistemul administraţiei penitenciare se dispun prin ordin al ministrului justiţiei. Pentru celelalte funcţii de conducere, precum şi pentru funcţiile de execuţie din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile de penitenciare, se dispun, dupã caz, prin decizie a directorului general sau a directorilor unitãţilor de penitenciare, potrivit competenţelor legale."
13. Articolul 20^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20^1 . - Ofiţerii se numesc în funcţiile prevãzute în statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu douã grade faţã de cele pe care le au. Prin excepţie, ofiţerii pot fi numiţi în funcţii prevãzute în statele de organizare cu cel mult trei grade profesionale faţã de cele pe care le au, numai cu aprobarea ministrului justiţiei."
14. Dupã articolul 20^1 se introduce o nouã secţiune, secţiunea a 2^1 -a, cuprinzând articolul 20^2 , cu denumirea "Evidenţa funcţionarilor publici cu statut special".
15. La articolul 20^2 , dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Emiterea, folosirea, evidenţa şi gestionarea legitimaţiilor de serviciu pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei."
16. La articolul 23, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Ofiţerul sau agentul din sistemul administraţiei penitenciare care a fost notat cu calificativul «nesatisfãcãtor» va fi trecut într-o funcţie inferioarã, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a directorului unitãţii din care face parte. Funcţionarul public care nu acceptã trecerea în funcţia inferioarã va fi destituit din funcţie, în temeiul art. 57 lit. a).
(3) Ofiţerii sau agenţii din sistemul administraţiei penitenciare notaţi cu calificativul «nesatisfãcãtor», în anul urmãtor trecerii într-o funcţie inferioarã, potrivit alin. (2), vor fi destituiţi din funcţie, în temeiul art. 57 lit. a)."
17. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În cariera profesionalã, în urma rezultatelor obţinute la evaluarea activitãţii profesionale, funcţionarii publici cu statut special au dreptul de a avansa în funcţie şi în grad profesional conform prevederilor prezentei legi.
(2) Avansarea în funcţii publice vacante a funcţionarilor publici cu statut special, care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege, se face pe bazã de concurs, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare.
(3) Avansarea funcţionarilor publici cu statut special într-o funcţie imediat superioarã la aceeaşi poziţie din stat se face fãrã concurs, pe baza criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(4) Avansarea în gradele profesionale se face de cãtre:
a) Preşedintele României, pentru chestorul de penitenciare, la propunerea ministrului justiţiei;
b) ministrul justiţiei, pentru ofiţerii din sistemul administraţiei penitenciare;
c) directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pentru agenţii din sistemul administraţiei penitenciare.
(5) Funcţionarii publici cu statut special sunt avansaţi în gradul profesional urmãtor dacã au împlinit stagiul minim în gradul profesional deţinut şi dacã au fost apreciaţi pe perioada stagiului minim în grad cu cel puţin calificativul «bun». Anii din perioada de stagiu în care au fost apreciaţi cu un calificativ inferior sau în care nu au fost apreciaţi nu se iau în calculul stagiului minim în grad.
(6) Funcţionarii publici cu statut special pot fi avansaţi în gradul profesional urmãtor înaintea împlinirii stagiului minim, dacã au fost apreciaţi în ultimul an cu calificativul «excepţional» şi dacã au efectuat jumãtate din stagiul minim în grad.
(7) Pentru obţinerea gradului profesional de chestor de penitenciare este necesarã promovarea examenului organizat în acest scop.
(8) Comisarii şefi de penitenciare în activitate, care au o vechime în gradul profesional de minimum 5 ani şi au fost încadraţi, în aceastã perioadã, cel puţin 3 ani în funcţii prevãzute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de penitenciare şi care au fost apreciaţi în ultimii 3 ani cu calificativul de cel puţin «foarte bun», la încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare, în condiţiile legii, pot fi avansaţi în gradul profesional de chestor de penitenciare şi le vor înceta raporturile de serviciu cu noul grad profesional, potrivit competenţelor şi criteriilor stabilite prin ordin al ministrului justiţiei.
(9) Funcţionarii publici cu statut special rezervişti din grupa de evidenţã «sistemul administraţiei penitenciare», specialitatea «penitenciare», cãrora le-au încetat raporturile de serviciu ca urmare a pensionãrii, în condiţiile legii, pot fi avansaţi în gradul urmãtor la propunerea asociaţiilor foştilor ofiţeri şi agenţi de penitenciare. Criteriile de avansare în rezervã în gradul urmãtor se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei."
18. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Stagiul minim în gradele profesionale este:
A. Corpul ofiţerilor de penitenciare:
a) comisar şef de penitenciare 3 ani;
b) comisar de penitenciare 3 ani;
c) subcomisar de penitenciare 4 ani;
d) inspector principal de penitenciare 3 ani;
e) inspector de penitenciare 3 ani;
f) subinspector de penitenciare 4 ani.
B. Corpul agenţilor de penitenciare:
a) agent şef de penitenciare 4 ani;
b) agent şef adjunct de penitenciare 4 ani;
c) agent principal de penitenciare 4 ani;
d) agent de penitenciare 5 ani."
19. La articolul 26, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Funcţionarul public cu statut special cu gradul de comisar şef de penitenciare, care a dobândit titlul ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei pe care o deţine sau într-o specialitate înruditã, este exceptat de la prevederile art. 24 alin. (6)."
20. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor din sistemul administraţiei penitenciare se realizeazã prin concurs, numai în funcţii publice de execuţie, în limita posturilor prevãzute în statele de organizare ale unitãţilor de penitenciare, dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute în prezenta lege.
(2) Acordarea gradului profesional de ofiţer agenţilor prevãzuţi la alin. (1) se face în funcţie de vechimea ca agent sau subofiţer în instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei."
21. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Funcţiile de execuţie vacante din sistemul administraţiei penitenciare se ocupã strict în ordinea urmãtoare, prin :
a) avansarea prin concurs a ofiţerilor în funcţii de execuţie;
b) avansarea prin concurs a agenţilor în funcţii de execuţie de agent;
c) schimbarea ofiţerilor şi agenţilor definitivi din funcţiile deţinute, în cadrul aceleiaşi unitãţi, cu respectarea prevederilor art. 51 alin. (4);
d) mutarea ofiţerilor şi agenţilor definitivi din sistemul administraţiei penitenciare, la cerere sau în interesul serviciului, în aceeaşi ori în altã funcţie publicã, cu acelaşi coeficient de ierarhizare sau inferior, în unitãţi ale sistemului administraţiei penitenciare;
e) repartizarea absolvenţilor instituţiilor de formare a personalului pentru sistemul administraţiei penitenciare, în ordinea descrescãtoare a mediilor obţinute la examenul de absolvire;
f) trecerea agenţilor în corpul ofiţerilor, prin concurs;
g) transferul cadrelor militare şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului şi Ministerul Justiţiei, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 11, pe funcţii vacante;
h) selecţionarea prin concurs a candidaţilor din sursã externã.
(2) Funcţiile de conducere vacante din sistemul administraţiei penitenciare, cu excepţia celor prevãzute la alin. (5), se ocupã, strict în ordinea urmãtoare, prin:
a) avansarea prin concurs a ofiţerilor;
b) schimbarea ofiţerilor definitivi care ocupã funcţii de conducere, în alte funcţii, în cadrul aceleiaşi unitãţi, cu respectarea prevederilor art. 51 alin. (4);
c) mutarea ofiţerilor definitivi din sistemul administraţiei penitenciare, care ocupã funcţii de conducere, cu respectarea prevederilor art. 51^1;
d) transferul cadrelor militare şi al funcţionarilor publici cu statut special din alte instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului şi Ministerul Justiţiei, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 11;
e) încadrarea prin concurs a candidaţilor din sursã externã.
(3) La concursurile de încadrare din sursã externã, prevãzute la alin. (1) lit. h) şi alin. (2) lit. e), pot participa persoanele care nu au calitatea de funcţionar public cu statut special în sistemul administraţiei penitenciare. La aceste concursuri poate participa şi personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare care îndeplineşte condiţiile.
(4) Ofiţerii care au o vechime de cel puţin 3 ani în categorie în sistemul administraţiei penitenciare pot avansa, prin concurs, în funcţii vacante de conducere. Pentru posturile de specialitate trebuie îndeplinitã, cumulativ, şi condiţia de studii superioare, absolvite în specialitatea postului.
(5) Funcţiile de director general, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, director de direcţie şi director de penitenciar din sistemul administraţiei penitenciare se ocupã prin concurs, la care pot participa numai ofiţerii de penitenciare, personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare şi magistraţii. Magistraţii declaraţi admişi la concurs sunt detaşaţi pe funcţia pentru care au candidat, pe perioada mandatului.
(6) Directorul general, directorii generali adjuncţi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi directorii de penitenciare se numesc pentru un mandat de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii o singurã datã pentru încã 4 ani. Propunerea de prelungire a mandatului se face de cãtre o comisie, constituitã prin ordin al ministrului justiţiei, care evalueazã activitatea pe baza criteriilor prevãzute la art. 51^2 alin. (2)-(5).
(7) Personalul contractual din sistemul administraţiei penitenciare, care ocupã funcţiile de director general, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi director de penitenciar, este asimilat, pe perioada mandatului, funcţionarilor publici cu statut special - corpul ofiţerilor, prevederile prezentei legi aplicându-se în mod corespunzãtor. În cazul ofiţerilor şi personalului contractual din cadrul sistemului administraţiei penitenciare, numite în condiţiile legii în funcţiile de director general, director general adjunct al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi director de penitenciar, pe perioada exercitãrii mandatului, se suspendã din funcţia deţinutã anterior, cu pãstrarea acesteia."
22. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Metodologia privind ocuparea funcţiilor de conducere, de execuţie şi a celor prevãzute la art. 28 alin. (5) se aprobã prin ordin al ministrului justiţiei."
23. La articolul 33, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Prevederile alin. (1) nu se aplicã în cazul în care nerespectarea angajamentului se datoreazã unor motive neimputabile funcţionarului public cu statut special sau în cazul transferului."
24. Denumirea capitolului IV se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Drepturile, condiţiile de muncã şi îndatoririle funcţionarilor publici cu statut special"
25. La articolul 34, literele f), k) şi p) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"f) o primã de concediu egalã cu salariul de bazã din luna anterioarã plecãrii în concediu, pe lângã drepturile salariale aferente lunii în care se efectueazã concediul;
..................................................................
k) decontarea cheltuielilor de transport, în cazul deplasãrii în interes de serviciu, în cazul mutãrii în alte localitãţi, în cazul deplasãrii de la domiciliu la locul de muncã când domiciliazã în altã localitate decât cea în care îşi desfãşoarã activitatea pânã la 70 km şi, o datã pe an, pentru efectuarea concediului de odihnã, precum şi în alte situaţii, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului;
..................................................................
p) consultanţã juridicã asiguratã de unitate, la cerere, în cazul cercetãrii, urmãririi penale sau judecãrii sale pentru fapte comise în timpul ori în legãturã cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, potrivit metodologiei aprobate prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor."
26. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Pentru apãrarea intereselor profesionale, economice, sociale şi culturale, personalul din sistemul administraţiei penitenciare are dreptul la asociere sindicalã sau în alte organizaţii profesionale, dreptul la grevã, precum şi la libertatea întrunirilor, cu condiţia asigurãrii a cel puţin unei treimi din activitate şi a garantãrii drepturilor deţinuţilor şi a siguranţei locurilor de detenţie.
(2) Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor poate încheia anual, în condiţiile legii, cu organizaţiile sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici cu statut special sau cu reprezentanţii funcţionarilor publici cu statut special, la solicitarea acestora, acorduri colective care sã cuprindã numai mãsuri referitoare la:
a) constituirea şi folosirea fondurilor destinate îmbunãtãţirii condiţiilor la locul de muncã;
b) sãnãtatea şi securitatea în muncã;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfecţionarea profesionalã;
e) alte mãsuri decât cele prevãzute de lege, referitoare la protecţia celor aleşi în organele de conducere ale organizaţiilor sindicale.
(3) În cazul în care sindicatul nu este reprezentativ sau funcţionarii publici cu statut special nu sunt organizaţi în sindicat, acordul se încheie cu reprezentanţii funcţionarilor publici cu statut special, desemnaţi în condiţiile legii.
(4) Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi unitãţile de penitenciare vor furniza sindicatelor reprezentative sau reprezentanţilor funcţionarilor publici cu statut special informaţiile necesare pentru încheierea acordurilor privind raporturile de serviciu, în condiţiile legii."
27. La articolul 36, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Funcţionarii publici cu statut special, titulari ai contractului de închiriere a locuinţei de serviciu, care au lucrat în sistemul administraţiei penitenciare peste 15 ani şi care s-au pensionat potrivit legii, precum şi cei care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de muncã şi s-au pensionat pentru invaliditate, în condiţiile legii, îşi pãstreazã dreptul de folosinţã asupra locuinţei de serviciu şi dupã încetarea raporturilor de serviciu prin pensionare. În cazul decesului titularului, soţul/soţia îşi pãstreazã drepturile locative pe tot parcursul vieţii."
28. Articolul 37 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Funcţionarii publici cu statut special îşi pãstreazã, pe perioada delegãrii, detaşãrii ori trecerii temporare în altã funcţie, funcţia, gradul şi drepturile salariale avute anterior, acordate conform prevederilor actelor normative privind salarizarea acestora.
(2) În situaţia în care drepturile salariale corespunzãtoare funcţiei pe care este delegat, detaşat sau, dupã caz, trecut temporar în altã funcţie sunt mai mari, personalul prevãzut la alin. (1) beneficiazã de aceste drepturi salariale."
29. Articolul 38 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Funcţionarii publici cu statut special încadraţi conform prevederilor art. 13 alin. (1), la prima numire în funcţie ca urmare a încadrãrii, au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu, dacã ei sau soţul/soţia nu deţin locuinţã în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale. Acest drept se pãstreazã şi în cazul numirii ulterioare în alte funcţii în cadrul aceleiaşi unitãţi.
(2) Au dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu şi funcţionarii publici cu statut special definitivi, mutaţi în interesul serviciului, trecuţi temporar în altã funcţie sau detaşaţi, dacã în localitatea unde urmeazã sã îşi desfãşoare activitatea, ei sau soţul/soţia, nu deţin locuinţã în proprietate ori nu li s-a atribuit locuinţã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(3) Funcţionarii publici cu statut special, cãrora nu li s-a acordat locuinţã potrivit alin. (1) şi (2) şi care nu au în proprietate o locuinţã, au dreptul la compensarea lunarã a chiriei în cuantum de pânã la 50% din venitul net realizat, dar nu mai mult decât chiria prevãzutã în contractul de închiriere încheiat în condiţiile legii.
(4) Dreptul privind atribuirea unei locuinţe de serviciu potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) sau compensarea lunarã a chiriei, potrivit prevederilor alin. (3), se pierde în situaţia în care funcţionarii publici cu statut special definitivi, beneficiari ai acestui drept, solicitã mutarea, la cerere, la o altã unitate penitenciarã sau în situaţia în care funcţionarii publici cu statut special ori soţul/soţia au înstrãinat o locuinţã proprietate personalã, dupã data încadrãrii în sistemul administraţiei penitenciare.
(5) Condiţiile de acordare a drepturilor prevãzute la alin. (1)-(3) se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei.
(6) Nu se acordã compensaţia lunarã pentru chirie în situaţia în care contractul de închiriere a fost încheiat cu rudele de pânã la gradul II inclusiv ale funcţionarului public cu statut special ori ale soţiei/soţului acestuia/acesteia.
(7) Absolvenţilor instituţiilor de învãţãmânt prevãzute la art. 13 alin. (2) şi (3), declaraţi "şef de promoţie", li se vor acorda recompense materiale cu ocazia absolvirii, stabilite prin ordin al ministrului justiţiei."
30. La articolul 39, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Conducerea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a unitãţilor din subordinea acesteia este obligatã sã asigure personalului prevãzut la alin. (1) protecţie împotriva ameninţãrilor, violenţelor şi faptelor de ultraj cãrora le-ar putea fi victimã în exercitarea funcţiei sau în legãturã cu aceasta. Modalitãţile de acordare a protecţiei se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor."
31. Articolul 40 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Funcţionarul public cu statut special, în activitate ori pensionat, precum şi soţul sau soţia, copiii aflaţi în întreţinerea legalã a acestuia beneficiazã, în mod gratuit, de servicii de asistenţã medicalã, medicamente şi proteze, în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, în condiţiile respectãrii dispoziţiilor legale privind plata contribuţiei la asigurãrile sociale de sãnãtate.
(2) Pentru acordarea, potrivit legii, a asistenţei medicale specifice personalului din sistemul administraţiei penitenciare, în statele de organizare ale Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale fiecãrei unitãţi de penitenciare se prevãd şi se încadreazã posturi de personal medico-sanitar superior şi mediu."
32. La articolul 43 alineatul (3), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) 100% din salariul de bazã pentru orele urmãtoare. Cu un spor de 100% se plãtesc şi orele lucrate în zilele de repaus sãptãmânal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementãrile în vigoare, nu se lucreazã."
33. La articolul 43, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Munca peste durata normalã a timpului de lucru poate fi prestatã şi sporurile prevãzute la alin. (3) se pot plãti numai dacã efectuarea orelor suplimentare a fost dispusã în scris de şeful ierarhic, fãrã a se depãşi 120 de ore anual, iar în cazuri cu totul deosebite se poate aproba efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite şi cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate."
34. La articolul 46, literele c), d), e) şi n) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) sã împiedice orice acţiune care presupune discriminare pe criterii de etnie, rasã, limbã, naţionalitate, sex, apartenenţã sindicalã şi religie;
d) sã execute, cu profesionalism şi în termenul stabilit, toate atribuţiile de serviciu stabilite prin fişa postului, precum şi dispoziţiile date de conducãtorii ierarhici;
e) sã fie disciplinat, respectuos şi corect faţã de şefi, colegi sau subalterni şi sã respecte ierarhia conferitã de funcţia şi gradul profesional deţinute;
................................................................
n) în situaţii de catastrofe, calamitãţi, alarmare ca urmare a revoltelor în penitenciar, evadãrilor, pãrãsirii locurilor de deţinere sau alte tulburãri de amploare ale activitãţilor în unitãţile de penitenciare, personalul de penitenciare aflat în activitate este obligat sã se prezinte, de îndatã, la unitatea din care face parte."
35. La articolul 46, dupã litera p) se introduc douã noi litere, literele q) şi r), cu urmãtorul cuprins:
"q) sã informeze şeful ierarhic despre existenţa în unitatea în care îşi desfãşoarã activitatea a unor persoane private de libertate care au calitatea de soţ/soţie sau rude pânã la gradul II inclusiv cu acesta ori cu soţul/soţia;
r) sã aducã la cunoştinţa persoanelor competente modificãrile privind domiciliul, dupã caz, reşedinţa, precum şi schimbãrile intervenite în starea civilã sau situaţia socioprofesionalã, în termen de 15 zile de la producerea acestora."
36. Articolul 47 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Ofiţerilor şi agenţilor din sistemul administraţiei penitenciare le este interzis:
a) sã dispunã, sã exercite, sã instige ori sã tolereze acte de torturã sau orice forme de tratament inuman ori degradant asupra persoanelor aflate în aşezãmintele de deţinere;
b) sã primeascã, sã solicite ori sã accepte, direct sau indirect, pentru sine ori pentru alte persoane, în considerarea calitãţii sale oficiale, cadouri, bani, împrumuturi sau orice alte valori sau servicii;
c) sã intervinã pentru soluţionarea unor cereri sau lucrãri care nu sunt de competenţa lor ori nu le-au fost repartizate de conducãtorii ierarhici sau care nu sunt activitãţi specifice funcţiei pe care au fost numiţi;
d) sã recurgã la forţã sau la folosirea mijloacelor de imobilizare împotriva persoanelor private de libertate, în alte condiţii decât cele expres prevãzute de lege;
e) sã facã parte din partide, formaţiuni sau organizaţii politice ori sã desfãşoare propagandã în favoarea acestora;
f) sã adere la secte, organizaţii religioase sau alte organizaţii, interzise prin lege."
37. Dupã articolul 47 se introduc douã noi articole, articolele 47^1 şi 47^2 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 47^1. - (1) Funcţionarii publici cu statut special sunt în conflict de interese dacã se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) sunt chemaţi sã rezolve cereri, sã ia decizii sau sã participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice şi juridice cu care sunt soţ/soţie, rude de gradul I sau, dupã caz, au relaţii cu caracter patrimonial;
b) sunt chemaţi sã participe în cadrul unor comisii constituite, conform legii, din care face parte soţul/soţia sau o rudã de gradul I;
c) interesele lor patrimoniale, ale soţului sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie sã le ia în exercitarea atribuţiilor de serviciu.
(2) Nu sunt permise raporturile ierarhice directe între funcţionarii publici cu statut special care sunt soţi sau rude de gradul I.
Art. 47^2. - Calitatea de funcţionar public cu statut special este incompatibilã cu orice altã funcţie publicã sau privatã remuneratã, cu excepţia funcţiilor: didactice din cadrul instituţiilor de învãţãmânt, din domeniul cercetãrii ştiinţifice şi cel al creaţiei literar-artistice."
38. Denumirea capitolului V se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Modificarea, punerea la dispoziţie, suspendarea din funcţie şi încetarea raporturilor de serviciu"
39. La articolul 49, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Raporturile de serviciu ale personalului prevãzut la alin. (1) se nasc şi se exercitã în baza actului de numire şi se pot modifica, suspenda sau înceta numai în cazurile şi în condiţiile prezentei legi."
40. La articolul 51, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Trecerea temporarã în altã funcţie se poate dispune fãrã acordul funcţionarului public cu statut special în caz de forţã majorã şi ca mãsurã de protecţie a funcţionarului public cu statut special."
41. La articolul 51, dupã alineatul (2) se introduc douã noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Ofiţerii pot fi împuterniciţi în funcţii de conducere, în unitatea în care sunt încadraţi sau în care au fost detaşaţi. Împuternicirea pe funcţie se poate face pentru o perioadã de maximum 6 (şase) luni şi se poate prelungi, cu acordul scris al acestora, potrivit competenţelor, cu încã 6 (şase) luni. Ofiţerii beneficiazã pe perioada respectivã de salariul pentru funcţia în care sunt împuterniciţi şi de indemnizaţia de conducere corespunzãtoare funcţiei respective. Ofiţerii împuterniciţi îşi menţin salariile pentru funcţia îndeplinitã şi indemnizaţiile de conducere avute anterior, dacã acestea sunt mai mari decât cele ale funcţiei pe care sunt împuterniciţi.
(4) Funcţionarii publici cu statut special definitivi pot fi schimbaţi din funcţiile deţinute, în cadrul aceleiaşi unitãţi, la cerere şi pot fi numiţi în alte funcţii prevãzute cu acelaşi coeficient de ierarhizare sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei."
42. Articolul 51^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51^1. - Funcţionarii publici cu statut special definitivi pot fi mutaţi în alte unitãţi ale sistemului administraţiei penitenciare, la cerere sau în interesul serviciului, cu acordul lor, în aceeaşi ori în altã funcţie prevãzutã cu un coeficient de ierarhizare identic sau inferior, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului justiţiei. Funcţionarii publici cu statut special mutaţi în interesul serviciului beneficiazã de drepturile prevãzute în legea salarizãrii."
43. Dupã articolul 51^1 se introduce un nou articol, articolul 51^2 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 51^2. - (1) Revocarea din funcţia de conducere şi numirea într-o altã funcţie se dispun în cazul în care nu mai sunt întrunite condiţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiei de conducere, prin exercitarea necorespunzãtoare a atribuţiilor manageriale privind organizarea eficientã, comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilitãţilor şi aptitudinile manageriale.
(2) La verificarea organizãrii eficiente a activitãţii vor fi avute în vedere, în principal, urmãtoarele criterii: folosirea adecvatã şi eficientã a resurselor umane, materiale şi financiare, evitarea pierderilor, evaluarea necesitãţilor, gestionarea situaţiilor de crizã, raportul resurse investite - rezultate obţinute, gestionarea informaţiilor, organizarea pregãtirii şi perfecţionãrii profesionale şi repartizarea sarcinilor.
(3) La verificarea comportamentului şi comunicãrii vor fi avute în vedere, în principal, comportamentul şi comunicarea cu subalternii, cu persoanele aflate în stare de detenţie, cu alte persoane sau instituţii cu care intrã în contact, precum şi cu mass-media, asigurarea accesului la informaţiile de interes public şi transparenţa actului de conducere.
(4) La verificarea asumãrii responsabilitãţii vor fi avute în vedere, în principal, modul de îndeplinire a atribuţiilor prevãzute de lege şi regulamente, implementarea strategiilor naţionale şi secvenţiale în domeniu şi modul în care sunt respectate drepturile persoanelor private de libertate, precum şi celelalte dispoziţii legale privind executarea pedepselor.
(5) La verificarea aptitudinilor manageriale vor fi avute în vedere, în principal, capacitatea de organizare, capacitatea rapidã de decizie, rezistenţa la stres, autoperfecţionarea, capacitatea de analizã, sintezã, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu şi lung, iniţiativã şi capacitatea de adaptare rapidã.
(6) Împotriva ordinului sau deciziei de revocare din funcţie se poate face plângere la instanţa competentã, potrivit legii."
44. La capitolul V, denumirea secţiunii a 3-a va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 3-a
Punerea la dispoziţie, suspendarea din funcţie şi întreruperea raporturilor de serviciu"
45. Dupã articolul 52 se introduce un nou articol, articolul 52^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 52^1. - Funcţionarii publici cu statut special, rãmaşi neîncadraţi în funcţii din diferite cauze neimputabile, sunt puşi la dispoziţie, potrivit competenţelor. Pe aceastã perioadã beneficiazã de salariul de bazã avut şi de celelalte drepturi bãneşti cuvenite pentru activitatea desfãşuratã, cu excepţia indemnizaţiei de conducere, pentru ofiţerii cu funcţii de conducere. Situaţia ofiţerilor şi agenţilor puşi la dispoziţie se soluţioneazã în termen de 3 luni."
46. La articolul 53, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Raportul de serviciu al funcţionarului public cu statut special se poate suspenda, de drept sau la cerere, pentru un interes personal legitim. Metodologia şi situaţiile în care se aprobã suspendarea raporturilor de serviciu se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei."
47. La capitolul V, denumirea secţiunii a 4-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4-a
Încetarea raporturilor de serviciu"
48. Articolul 54 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special înceteazã prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) destituire din funcţie;
d) pensionare, în condiţiile legii;
e) împlinirea vârstei prevãzute la art. 57^1 alin. (1) sau (2);
f) deces;
g) desfiinţarea unitãţii ori mutarea acesteia în altã localitate, în cazul în care ofiţerul sau agentul nu acceptã sã o urmeze;
h) reducerea personalului unitãţii prin desfiinţarea unor posturi de natura celui ocupat de ofiţerul sau agentul în cauzã, ca urmare a reorganizãrii, în cazul în care acesta refuzã oferta conducerii unitãţii de trecere în altã funcţie;
i) revocarea actului de numire în funcţie, ca urmare a refuzului depunerii jurãmântului de credinţã;
j) ca urmare a constatãrii nulitãţii actului de numire în funcţie, de la data rãmânerii definitive a hotãrârii judecãtoreşti prin care nulitatea a fost constatatã."
49. Dupã articolul 55 se introduce un nou articol, articolul 55^1 , cu urmãtorul cuprins:
"Art. 55^1. - Funcţionarii publici cu statut special definitivi se pot transfera în alte instituţii publice de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã ale statului, cu respectarea reglementãrilor legale specifice instituţiei la care solicitã transferul."
50. Articolul 57 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) Funcţionarii publici cu statut special sunt destituiţi din funcţiile pe care le deţin numai în urmãtoarele situaţii:
a) sunt declaraţi necorespunzãtori din punct de vedere profesional, ca funcţionari publici cu statut special, debutanţi, sau sunt notaţi cu calificativul «nesatisfãcãtor», ca funcţionari publici cu statut special, definitivi, în condiţiile prezentei legi;
b) nu mai îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 11 lit. a) sau d);
c) au fost condamnaţi prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã pentru sãvârşirea de infracţiuni;
d) li s-a aplicat sancţiunea disciplinarã a destituirii din funcţie.
(2) Funcţionarii publici cu statut special pot fi menţinuţi în activitate ca funcţionari publici cu statut special în funcţiile publice pe care le deţin în cazul când, pentru o infracţiune sãvârşitã din culpã, li s-a aplicat prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã pedeapsa închisorii cu suspendarea condiţionatã a executãrii ori a amenzii penale, precum şi în cazurile când au beneficiat de amnistie sau graţiere înainte de începerea executãrii pedepsei. Menţinerea în activitate se dispune în baza aprobãrii persoanelor care acordã gradele profesionale prevãzute la art. 24, la propunerea directorului unitãţii.
(3) Cu data aprobãrii menţinerii în activitate conform alin. (2), funcţionarul public cu statut special va fi repus în funcţia deţinutã anterior potrivit competenţelor de numire în funcţie."
51. Articolul 57^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - (1) Funcţionarii publici cu statut special nu pot fi menţinuţi în activitate şi în funcţie dupã împlinirea vârstei de pensionare pentru limitã de vârstã de 55 de ani.
(2) În mod excepţional, funcţionarii publici cu statut special pot fi menţinuţi în activitate şi în funcţie cel mult 2 ani peste limita de vârstã prevãzutã la alin. (1), la cerere, dacã starea sãnãtãţii le permite şi cu aprobarea ministrului justiţiei, a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, a directorului unitãţii subordonate."
52. Articolul 58^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58^1. - Funcţionarii publici cu statut special sunt eliberaţi din funcţiile pe care le deţin în cazurile de încetare a raporturilor de serviciu şi de schimbare din funcţie în sistemul administraţiei penitenciare."
53. Articolul 59 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - Împotriva ordinului sau deciziei de destituire din funcţie se poate face plângere la instanţa competentã, potrivit legii."
54. Denumirea capitolului VI se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VI
Rãspunderea funcţionarilor publici cu statut special"
55. La articolul 61, literele a), b), c), d) şi l) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) manifestãrile care aduc atingere prestigiului autoritãţii sau instituţiei publice în care îşi desfãşoarã activitatea;
b) neglijenţã şi superficialitate manifestatã în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, a dispoziţiilor legale sau a celor primite de la şefii ierarhici ori de la autoritãţile anume abilitate de lege;
c) întârzierea repetatã şi nejustificatã în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depãşirea atribuţiilor de serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzãtor faţã de persoanele private de libertate, care contravine legii privind executarea pedepselor, sau faţã de alte persoane cu care intrã în contact în timpul serviciului;
................................................................
l) nerespectarea prevederilor referitoare la incompatibilitãţi, conflicte de interese şi interdicţii;".
56. La articolul 61, dupã litera o) se introduce o nouã literã, litera p), cu urmãtorul cuprins:
"p) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 46."
57. Articolul 62 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - Pentru faptele ce constituie abateri disciplinare, sãvârşite de cãtre funcţionarii publici cu statut special, poate fi aplicatã una dintre urmãtoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrarea scrisã;
b) diminuarea drepturilor salariale corespunzãtoare funcţiei ocupate cu 5-10%, pe o perioadã de la o lunã la 3 luni;
c) suspendarea dreptului de avansare în funcţie sau grad profesional pe o perioadã de la un an la 2 ani;
d) trecerea într-o funcţie inferioarã;
e) destituirea din funcţie."
58. La articolul 63, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sancţiunea disciplinarã poate fi aplicatã numai dupã efectuarea cercetãrii prealabile a faptei ce constituie abatere disciplinarã sãvârşitã de funcţionarul public în cauzã şi audierea acestuia de cãtre comisiile prevãzute la art. 67, cu excepţia sancţiunii disciplinare prevãzute la art. 62 lit. a), care se poate aplica potrivit prevederilor art. 64."
59. Articolul 64 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - (1) Sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 62 lit. a) poate fi aplicatã direct, la propunerea şefilor ierarhici ai ofiţerului sau agentului care a sãvârşit abaterea disciplinarã, ori din oficiu, de cãtre directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de directorul unitãţii de penitenciare în care îşi desfãşoarã activitatea funcţionarul public cu statut special.
(2) Anterior emiterii deciziei de sancţionare aplicate potrivit prevederilor alin. (1), ofiţerul sau agentul propus a fi sancţionat este audiat, sub sancţiunea nulitãţii, de cãtre persoana care are competenţã de emitere. Audierea este consemnatã în scris."
60. Articolul 65 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 62 lit. b)-e) se aplicã de ministrul justiţiei, directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor sau, dupã caz, de conducãtorul unitãţii din subordinea acesteia, la propunerea comisiei de disciplinã, în funcţie de competenţele prevãzute la art. 20."
61. La articolul 67, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 67. - (1) Comisiile de disciplinã se constituie în Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor şi în fiecare unitate de penitenciar şi au competenţa de a efectua cercetarea faptei ce constituie abatere disciplinarã şi de a propune, dacã se constatã vinovãţia, una dintre sancţiunile disciplinare ce urmeazã sã fie aplicate persoanei în cauzã. Comisia de disciplinã din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor are competenţa de a cerceta faptele comise de funcţionarii publici cu statut special din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ofiţerii numiţi în funcţii publice de conducere din unitãţile de penitenciare, iar comisiile de disciplinã constituite la nivelul unitãţilor de penitenciare au competenţa de a cerceta faptele comise de ofiţerii care îndeplinesc funcţii de execuţie şi agenţii, încadraţi în statele de organizare ale unitãţii de penitenciare."
62. Articolul 69 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - (1) Sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 62 lit. a) şi d) se radiazã de drept în termen de 6 luni de la aplicare, dacã ofiţerul sau agentul sancţionat nu a mai sãvârşit o abatere disciplinarã în aceastã perioadã.
(2) Sancţiunile disciplinare prevãzute la art. 62 lit. b) şi c) se radiazã de drept în termen de 6 luni de la expirarea perioadei pentru care au fost aplicate, dacã ofiţerul sau agentul sancţionat nu a mai sãvârşit o abatere disciplinarã în aceastã perioadã.
(3) Sancţiunea disciplinarã prevãzutã la art. 62 lit. e) se radiazã de drept în termenul prevãzut la art. 11 lit. g).
(4) Radierea sancţiunilor disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale acestora."
63. La articolul 70, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Repararea pagubelor aduse Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi unitãţilor de penitenciare în situaţiile prevãzute la alin. (1) se dispune prin emiterea de cãtre directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor ori de cãtre directorii unitãţilor de penitenciare a unei dispoziţii de imputare, în termen de 30 de zile de la constatarea pagubei, sau, dupã caz, prin semnarea unui angajament de platã, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului justiţiei. Împotriva dispoziţiei de imputare personalul în cauzã se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile legii. Dreptul de a emite dispoziţia de imputare se prescrie în termen de 3 ani de la data producerii pagubei."
64. La articolul 71, alineatele (2) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Statele de organizare şi structura personalului din sistemul administraţiei penitenciare se aprobã de cãtre ministrul justiţiei. Aceastã competenţã nu poate fi delegatã directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(3) Atribuţiile şi competenţele personalului din sistemul administraţiei penitenciare se stabilesc prin fişele posturilor, întocmite în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi ale Regulamentului unitãţilor de penitenciare, aprobate prin ordin al ministrului justiţiei sau, dupã caz, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor."
65. Articolul 71^1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 71^1. - La elaborarea actelor normative prevãzute de prezenta lege sau a altor acte normative în domeniu este obligatorie consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative din sistemul administraţiei penitenciare."
66. Articolul 74 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 74. - (1) Prevederile prezentei legi se aplicã şi funcţionarilor publici cu statut special din Ministerul Justiţiei, care au atribuţii de coordonare şi control ale activitãţii din sistemul administraţiei penitenciare sau alte atribuţii în legãturã cu activitatea administraţiei penitenciare.
(2) Funcţionarii publici cu statut special din cadrul sistemului administraţiei penitenciare pot fi delegaţi sau detaşaţi în cadrul Ministerului Justiţiei, pe posturi de funcţionar public cu statut special ori pe posturi de altã naturã, dupã caz, dacã pregãtirea profesionalã corespunde atribuţiilor şi responsabilitãţilor funcţiei pe care sunt delegaţi sau detaşaţi, cu pãstrarea drepturilor salariale avute la data delegãrii ori a detaşãrii.
(3) Funcţionarii publici cu statut special din Ministerul Justiţiei pot fi delegaţi sau detaşaţi în cadrul sistemului administraţiei penitenciare, pe posturi de funcţionar public cu statut special, dacã pregãtirea profesionalã corespunde atribuţiilor şi responsabilitãţilor funcţiei pe care sunt delegaţi ori detaşaţi."
67. La articolul 76, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - (1) Evidenţa ofiţerilor şi agenţilor din sistemul administraţiei penitenciare dupã încetarea raporturilor de serviciu se stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei."
68. La articolul 76, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Ministerul Justiţiei va iniţia procedura încheierii unui protocol cu Ministerul Apãrãrii în scopul înfiinţãrii grupei de evidenţã «sistemul administraţiei penitenciare», specialitatea «penitenciare» pentru ofiţerii şi agenţii de penitenciare trecuţi în rezervã cu grade militare echivalente. Clasele de evidenţã în rezervã se stabilesc prin ordin al ministrului justiţiei."
69. Articolul 78 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - Condiţiile privind salarizarea funcţionarilor publici cu statut special se stabilesc prin lege specialã."
70. La articolul 79, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Dispoziţiile legale referitoare la pensionarea cadrelor militare, stabilite prin <>Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, rãmân aplicabile în continuare şi funcţionarilor publici cu statut special."
71. La articolul 80^1, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Clerul din sistemul administraţiei penitenciare este asimilat gradelor profesionale ale ofiţerilor corespunzãtoare gradelor militare prevãzute în <>Legea nr. 195/2000 privind constituirea şi organizarea clerului militar, drepturile salariale fiind cele prevãzute de legea salarizãrii şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special, iar încadrarea, numirea, avansarea în funcţie, evaluarea şi pensionarea se fac potrivit dispoziţiilor aplicabile funcţionarilor publici cu statut special."
72. În tot cuprinsul legii, denumirea de "funcţionari publici" se înlocuieşte cu cea de "funcţionari publici cu statut special".
ART. II
La data intrãrii în vigoare a prevederilor <>art. 38 alin. (1)-(4) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţã de urgenţã, funcţionarii publici cu statut special care beneficiau de compensarea lunarã a chiriei îşi pãstreazã acest drept pânã la expirarea termenului pentru care a fost încheiat contractul de închiriere. Dupã expirarea acestui termen, acordarea compensaţiei lunare a chiriei se va face potrivit prevederilor art. 38 alin. (3) din aceeaşi lege.
ART. III
Ofiţerii care la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã erau numiţi în funcţii prevãzute cu mai mult de trei grade profesionale decât cele pe care le aveau îşi pãstreazã drepturile dobândite pânã la numirea într-o altã funcţie.
ART. IV
<>Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul justiţiei,
Zsuzsanna Peter,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei
şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru
p. Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul apãrãrii,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul economiei
şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 6 februarie 2008.
Nr. 4.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: