Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 29 din 31 martie 2010 privind valorificarea surplusului de unitati ale cantitatii atribuite Romaniei prin Protocolul de la Kyoto
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 13 aprilie 2010
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 29 din 31 martie 2010
privind valorificarea surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite României prin <>Protocolul de la Kyoto
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 13 aprilie 2010
Având în vedere evoluţia negocierilor în cadrul Conferinţei Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice de la Copenhaga privind posibilitatea de reportare a surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite între perioada de angajament a <>Protocolului de la Kyoto (2008-2012) şi perioada de angajament post-Kyoto,
ţinându-se cont de contextul actual în materia comercializãrii internaţionale de unitãţi ale cantitãţii atribuite, care induce aprecierea scãderii semnificative a preţului per unitate a cantitãţii atribuite,
luând în considerare criza economicã şi faptul cã venitul obţinut din comercializarea surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite conduce la un impact pozitiv asupra deficitului bugetar şi reprezintã o sursã de finanţare pentru proiectele de mediu, urgente, necesare în economie, cu precãdere în sectorul energetic, precum şi pentru proiectele din sectorul rezidenţial, agriculturã şi transporturi, în vederea pregãtirii aplicãrii pachetului legislativ energie - schimbãri climatice,
toate cele de mai sus justificã reglementarea în regim de urgenţã a unor mãsuri referitoare la valorificarea surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite în condiţii de eficienţã.
Neadoptarea soluţiei legislative preconizate ar avea drept consecinţã negativã întârzierea valorificãrii surplusului de AAU-ri, fapt ce conduce la pierderea veniturilor obţinute ca urmare a comercializãrii surplusului de AAU-ri, în contextul european nefavorabil al reportãrii acestuia, iar pe cale de consecinţã diminuarea sumelor destinate finanţãrii de investiţii verzi, finanţãrii timpurii, precum şi a campaniilor de informare şi conştientizare în domeniul schimbãrilor climatice.
Întrucât aceste elemente anterior menţionate vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã ,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 1
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte unele mãsuri pentru valorificarea eficientã a surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite României prin <>Protocolul de la Kyoto la <>Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice, în cadrul stabilit de art. 17 al acestui protocol şi de deciziile subsecvente adoptate de conferinţa pãrţilor.
(2) Valorificarea eficientã a surplusului de unitãţi ale cantitãţii atribuite se face în cadrul schemelor de investiţii verzi.
ART. 2
Pentru aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
a) <>Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice - UNFCCC, semnatã la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificatã prin <>Legea nr. 24/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 12 mai 1994;
b) <>Protocolul de la Kyoto - Protocolul de la Kyoto la <>Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbãrilor climatice, ratificat prin <>Legea nr. 3/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 16 februarie 2001;
c) cantitatea atribuitã - cantitatea de emisii de gaze cu efect de serã care poate fi emisã de un stat prevãzut în <>anexa B la Protocolul de la Kyoto , în prima perioadã de angajament 2008-2012, fiind alcãtuitã din numãrul total de unitãţi ale cantitãţii atribuite;
d) unitate a cantitãţii atribuite - AAU - 1 tonã CO(2) echivalent, calculatã pe baza potenţialului de încãlzire global;
e) rezerva perioadei de angajament - rezerva de AAU-uri necesarã pentru îndeplinirea angajamentului de limitare a emisiilor de gaze cu efect de serã, prevãzut în Protocolul de la Kyoto, pentru conformarea cu reglementãrile europene în materie şi pentru dezvoltarea economiei;
f) surplusul de AAU-uri - disponibilul pentru comercializare, rezultat al diferenţei dintre cantitatea atribuitã şi rezerva perioadei de angajament;
g) comercializarea internaţionalã a emisiilor - IET - mecanism flexibil prevãzut la <>art. 17 din Protocolul de la Kyoto prin care statele prevãzute în <>anexa B la Protocolul de la Kyoto pot comercializa între ele unitãţi ale cantitãţii atribuite;
h) schema de investiţii verzi - instrument de asigurare a unor beneficii pentru mediu, care constã în valorificarea surplusului de AAU-uri, atât prin comercializarea surplusului de AAU-uri în baza IET, cât şi prin utilizarea veniturilor rezultate pentru finanţarea proiectelor care genereazã reduceri de emisii de gaze cu efect de serã;
i) contractul de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri - înţelegere încheiatã de cãtre statul român cu alt stat, prevãzut în <>anexa B la Protocolul de la Kyoto , sau cu altã entitate autorizatã de cãtre acesta ce nu are calitatea de subiect de drept internaţional şi care nu este guvernatã de dreptul internaţional public;
j) finanţare timpurie - angajamentul asumat de cãtre România în cadrul Consiliului European din decembrie 2009 de a aloca asistenţã financiarã statelor aflate în curs de dezvoltare, în vederea adaptãrii la efectele schimbãrilor climatice şi a reducerii emisiilor de gaze cu efect de serã, în perioada 2010-2012.
ART. 3
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, cantitatea atribuitã are regimul juridic de bun mobil, incorporal, aflat în proprietatea privatã a statului.
ART. 4
(1) Comercializarea surplusului de AAU-uri se realizeazã prin transmiterea dreptului de proprietate asupra surplusului de AAU-uri de cãtre Guvernul României, în calitate de reprezentant al statului român, parte la <>Protocolul de la Kyoto , cãtre celãlalt stat contractant sau cãtre statul care a autorizat entitatea contractantã.
(2) Guvernul României asigurã îndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru utilizarea mecanismului IET, prevãzute în deciziile aprobate la prima conferinţã a pãrţilor la <>Protocolul de la Kyoto , la Montreal în decembrie 2005.
(3) Deciziile care prevãd criteriile de eligibilitate se publicã prin ordin al ministrului afacerilor externe în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 5
(1) Transmiterea dreptului de proprietate prevãzut la art. 4 alin. (1) se face la data operãrii transferului de AAU-uri, în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã al statului contractant sau statului care a autorizat entitatea contractantã, sub condiţia confirmãrii de cãtre Trezoreria Statului a plãţii integrale a contravalorii acestora.
(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face prin negociere directã cu toate entitãţile prevãzute la art. 2 lit. i).
(3) Criteriul esenţial avut în vedere la încheierea contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri este oferta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic.
(4) Iniţierea şi dezvoltarea schemelor de investiţii verzi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 6
Principiile care stau la baza schemelor de investiţii verzi sunt urmãtoarele:
a) tratamentul egal şi nediscriminatoriu faţã de cumpãrãtorii surplusului de AAU-uri;
b) comercializarea eficientã a surplusului de AAU-uri;
c) utilizarea eficientã a fondurilor obţinute;
d) transparenţã în selecţionarea proiectelor care genereazã reduceri de emisii de gaze cu efect de serã;
e) promovarea conceptului de dezvoltare durabilã prin proiectele selecţionate.
ART. 7
(1) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face în baza contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri.
(2) Contractul de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri este guvernat şi redactat în concordanţã cu prevederile legislaţiei române, indiferent de naţionalitatea cumpãrãtorului, cu excepţia situaţiei în care pãrţile dispun altfel, şi se încheie cel puţin în 4 exemplare, douã în limba românã şi douã într-o altã limbã aleasã de pãrţi.
(3) Fiecare parte va avea cel puţin câte un exemplar în limba românã şi un exemplar în limba strãinã în care a fost redactat contractul de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri.
(4) În caz de litigiu prevaleazã textul în limba românã al contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, cu excepţia situaţiei în care pãrţile dispun altfel.
ART. 8
Elementele de mandat pentru negocierea şi, respectiv, încheierea contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri sunt cuprinse în memorandumuri, aprobate de Guvern.
ART. 9
Sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri au ca destinaţie finanţarea proiectelor care genereazã reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã.
ART. 10
(1) Sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri se fac venit la Fondul pentru mediu şi sunt gestionate de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu, potrivit prevederilor <>art. 60 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), 10% din valoarea fiecãrei tranzacţii pânã la îndeplinirea sumei angajate de România pentru finanţarea timpurie se fac venit la bugetul de stat.
(3) Proiectele finanţate de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu din veniturile prevãzute la alin. (1) se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
--------------
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul mediului şi pãdurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 31 martie 2010.
Nr. 29.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: