Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 27 din 13 martie 2002  privind pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 27 din 13 martie 2002 privind pietele reglementate de marfuri si instrumente financiare derivate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 8 aprilie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

TITLUL I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileşte modul de reglementare, organizare, funcţionare şi supraveghere a societãţilor de bursa, burselor de mãrfuri, membrilor burselor de mãrfuri, precum şi a caselor de compensaţie.
ART. 2
Punerea în aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, supravegherea, precum şi controlul respectãrii dispoziţiilor sale sunt încredinţate Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, denumita în continuare C.N.V.M., investitã în acest scop cu puteri de reglementare şi supraveghere, incluzând puterea de autorizare, delegare, decizie, interdicţie, intervenţie, monitorizare, inspecţie, ancheta şi sancţionare administrativã, în condiţiile, modalitãţile şi limitele stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta şi prin reglementãrile C.N.V.M.
ART. 3
C.N.V.M. este singura instituţie abilitata sa autorizeze societãţile de bursa, casele de compensaţie şi asociaţiile profesionale cu personalitate juridicã ca organisme cu putere de autoreglementare în condiţiile reglementãrilor privind autorizarea organismelor de autoreglementare.
ART. 4
(1) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
1. activ suport - activul, precum marfa, titlul reprezentativ de marfa, activul financiar, fãrã a se limita la acestea, care sta la baza tranzactionarii instrumentelor financiare derivate pe pieţele dezvoltate de bursele de mãrfuri;
2. activ financiar - activul ce consacra drepturi bãneşti ale deţinãtorului acestuia, precum şi drepturi asupra veniturilor viitoare rezultate din valorificarea unor fonduri. Activele financiare includ, fãrã a se limita la acestea:
a) valori mobiliare;
b) efecte de comerţ emise de cãtre o societate comercialã;
c) instrumente sintetice de tipul indicilor bursieri;
d) rata dobânzii, instrumente sintetice care au la baza rata dobânzii;
e) instrumente având la baza moneda nationala, devize convertibile;
f) contracte futures, contracte cu optiuni, alte instrumente financiare derivate calificate astfel de C.N.V.M.;
3. apel în marja - cererea cu titlu de obligativitate pentru încadrarea în limitele impuse contului în marja;
4. broker - persoana fizica atestata de consiliul bursei de mãrfuri şi autorizata de C.N.V.M. sa negocieze cereri şi oferte şi sa încheie tranzacţii exclusiv în numele unui membru al bursei de mãrfuri;
5. casa de compensaţie - societatea comercialã sau departamentul din cadrul societãţii de bursa care efectueazã zilnic pentru membrii compensatori reevaluarea poziţiilor deschise, calculul şi reţinerea garanţiilor, compensarea şi decontarea;
6. client - persoana fizica sau juridicã parte într-un contract de intermediere încheiat cu un membru al bursei de mãrfuri;
7. cont de client - contul din evidentele membrului bursei de mãrfuri, în care sunt evidentiate sumele, valorile şi bunurile clientului, precum şi obligaţiile asumate şi drepturile dobândite de acesta din tranzacţiile încheiate la bursa de mãrfuri;
8. cont în marja - contul în care se evidenţiazã sumele, valorile sau bunurile necesare garantarii poziţiilor deschise, precum şi drepturile dobândite şi obligaţiile asumate;
9. contracte forward - contracte ce creeazã pentru pãrţi obligaţia de a vinde, respectiv de a cumpara o anumitã marfa la un preţ convenit în momentul încheierii tranzacţiei şi care se executa prin livrarea efectivã a mãrfii şi plata preţului la o anumitã data viitoare;
10. contracte futures - contracte standardizate care creeazã pentru pãrţi obligaţia de a vinde sau de a cumpara un anumit activ suport la data scadentei şi la un preţ convenit la momentul încheierii tranzacţiei;
11. contracte cu optiuni (optiuni) - contracte standardizate care, în schimbul plãţii unei prime, creeazã pentru cumpãrãtorul opţiunii dreptul, dar nu şi obligaţia, de a cumpara sau de a vinde un anumit activ suport la un preţ prestabilit, numit preţ de exercitare, pana la sau la data expirãrii;
12. contracte spot - contracte cu executare imediata prin livrarea efectivã a mãrfii şi plata preţului;
13. data expirãrii - ziua din luna şi anul pana la care sau la care poate avea loc exercitarea unei optiuni;
14. data scadentei - ziua din luna şi anul la care s-a convenit executarea obligaţiilor asumate prin tranzacţiile încheiate pe pieţele dezvoltate de bursele de mãrfuri;
15. informaţii privilegiate - informaţiile de orice natura privitoare la operaţiunile de bursa sau activele tranzacţionate care nu au devenit încã publice şi a cãror divulgare ar putea influenta cotatiile sau alte aspecte ale tranzacţiilor prin bursele de mãrfuri;
16. instrumente financiare derivate - contractele futures, opţiunile, precum şi alte asemenea instrumente calificate astfel de C.N.V.M., ale cãror active suport includ marfa, titlul reprezentativ de marfa sau activul financiar;
17. investitor - orice persoana fizica sau juridicã care urmãreşte obţinerea de profit din tranzacţiile încheiate la o bursa de mãrfuri în contul sau;
18. încheierea unei tranzacţii - acordul de vointa dat asupra unuia sau mai multor contracte spot, forward, futures sau cu optiuni identice;
19. închiderea unei poziţii deschise - stingerea de cãtre client, membrul bursei, membrul compensator sau casa de compensaţie a obligaţiilor contractuale dintr-o poziţie deschisã, prin efectuarea unei tranzacţii în sens contrar sau prin exercitarea dreptului conferit de opţiune;
20. marfa - orice bun mobil, inclusiv mobil prin anticipatie, fungibil prin natura sa, precum şi orice serviciu standardizat;
21. membru al bursei de mãrfuri - persoana juridicã care, indeplinind condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi regulamentele C.N.V.M., are dreptul de a încheia tranzacţii pe una sau mai multe pieţe dezvoltate de bursa de mãrfuri;
22. membru compensator - persoana juridicã care, indeplinind condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi regulamentele C.N.V.M., are dreptul sa înregistreze tranzacţiile cu instrumente financiare derivate la o casa de compensaţie;
23. ordin de bursa - instrucţiunea ferma care consemneazã modalitatea de negociere a unei cereri sau oferte pe pieţele la disponibil sau a instrumentelor financiare derivate;
24. pieţe la disponibil - pieţele specializate, dezvoltate de o bursa de mãrfuri, care asigura condiţiile pentru încheierea de tranzacţii cu contracte spot şi forward;
25. pieţe ale instrumentelor financiare derivate - pieţe specializate, dezvoltate de o bursa de mãrfuri care asigura condiţiile pentru încheierea de tranzacţii cu instrumente financiare derivate;
26. pieţe reglementate - pieţe la disponibil sau ale instrumentelor financiare derivate, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) funcţioneazã regulat şi opereazã în mod ordonat;
b) respecta reglementãrile C.N.V.M., precum şi regulamentele bursei de mãrfuri autorizate de C.N.V.M., care definesc condiţiile de acces pe piata, precum şi cele de operare;
c) respecta cerinţe de raportare şi transparenta, în vederea asigurãrii protecţiei investitorilor;
27. poziţii deschise - totalitatea instrumentelor financiare derivate, înregistrate la casa de compensaţie, care nu au ajuns la scadenta sau ale cãror drepturi nu au fost exercitate ori ale cãror obligaţii nu au fost stinse;
28. preţ de exercitare - preţul la care deţinãtorul unei optiuni poate sa îşi exercite dreptul de cumpãrare sau de vânzare;
29. societate de brokeraj - societatea comercialã autorizata de C.N.V.M. sa presteze servicii de negociere a cererilor şi ofertelor şi de încheiere de tranzacţii pe pieţele dezvoltate de o bursa de mãrfuri în cont propriu şi în contul clienţilor sau numai în cont propriu;
30. societate de bursa - societatea comercialã pe acţiuni, constituitã conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi prezentei ordonanţe de urgenta, autorizata de C.N.V.M., autonomã în raport cu participanţii la piata care presteazã servicii de interes public prin intermediul bursei de mãrfuri înfiinţate;
31. trader - persoana fizica atestata profesional de cãtre consiliul bursei de mãrfuri şi autorizata de C.N.V.M., care are în atributia sa negocierea cererilor şi ofertelor, precum şi încheierea de tranzacţii exclusiv în nume şi pe cont propriu numai pe pieţele instrumentelor financiare derivate.
(2) Termenii, abrevierile şi expresiile nedefinite la alin. (1) şi care sunt definite în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investiţii financiare şi pieţele reglementate, respectiv în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, au înţelesul prevãzut în cuprinsul acestora.
(3) Calificarea unei persoane, instituţii, situaţii, informaţii, operaţiuni sau a unui act juridic ori instrument negociabil, cu privire la includerea în sau excluderea din sfera termenilor şi expresiilor cu semnificatia stabilitã prin prezenta ordonanta de urgenta, în vederea determinãrii incidentei dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta, se poate face de cãtre C.N.V.M. din oficiu sau la cererea partii interesate.
(4) Casa de compensaţie, membrii compensatori, bursa de mãrfuri, membrii bursei de mãrfuri, brokerii, traderii şi orice alta entitate care opereazã pe o bursa de mãrfuri vor asigura confidenţialitatea asupra conturilor deschise şi a structurii acestora, cu excepţiile prevãzute de legislaţia în vigoare şi de regulamentele burselor de mãrfuri şi ale caselor de compensaţie.
(5) În caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire la calificarile prevãzute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs în fata Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.

TITLUL II
Bursele de mãrfuri

CAP. 1
Societatea de bursa

ART. 5
(1) Societatea de bursa se constituie sub forma unei societãţi pe acţiuni, persoana juridicã romana, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Societatea de bursa emite acţiuni nominative care trebuie sa fie plãtite în întregime, exclusiv în numerar, la momentul depunerii cererii de autorizare.
(3) Un acţionar al societãţii de bursa nu poate sa detina direct sau prin persoane implicate mai mult de 5% din acţiunile ordinare emise de aceasta.
(4) Capitalul minim subscris şi vãrsat al unei societãţi de bursa este stabilit prin reglementãri emise de C.N.V.M.
(5) La constituire societatea de bursa solicita C.N.V.M. autorizaţia de înfiinţare, în temeiul cãreia se va putea inregistra la oficiul registrului comerţului. În baza dovezii de înregistrare la oficiul registrului comerţului societatea de bursa solicita C.N.V.M. autorizaţia de funcţionare.
(6) Condiţiile care stau la baza autorizaţiei emise de C.N.V.M. trebuie menţinute pe toatã durata de existenta a unei societãţi de bursa. Orice modificare a acestora este supusã autorizãrii C.N.V.M.
(7) Regulamentele societãţii de bursa, ale burselor de mãrfuri, precum şi orice modificare a acestora sunt supuse autorizãrii C.N.V.M.
ART. 6
Obiectul principal de activitate al societãţii de bursa este înfiinţarea şi administrarea bursei de mãrfuri. Societatea de bursa poate, de asemenea, îndeplini activitãţi conexe, cum ar fi: organizarea de licitaţii pentru vânzãri şi achiziţii de produse, servicii şi lucrãri, active ale persoanelor juridice şi fizice, realizarea, administrarea şi comercializarea sistemelor informatice specifice burselor de mãrfuri, organizarea de seminarii şi cursuri în scopul pregãtirii participanţilor în domeniul burselor de mãrfuri sau alte activitãţi calificate astel de C.N.V.M.
ART. 7
(1) Bursa de mãrfuri, precum şi totalitatea bunurilor corporale şi necorporale necesare organizãrii şi functionarii acesteia fac parte din fondul de comerţ al societãţii de bursa.
(2) Societatea de bursa va asigura logistica şi personalul de specialitate necesare functionarii în condiţii optime a bursei de mãrfuri.
(3) Pentru administrarea bursei de mãrfuri înfiinţate de aceasta, societatea de bursa stabileşte şi percepe cotizatii, tarife şi comisioane care intra în vigoare dupã aprobarea lor de cãtre C.N.V.M.
ART. 8
Societatea de bursa are legitimare procesuala activa, respectiv pasiva, pentru orice drepturi şi obligaţii, pretenţii şi reclamaţii legate de activitatea bursei de mãrfuri înfiinţate şi, dacã este cazul, de cea a casei de compensaţie organizate ca departament.
ART. 9
(1) Adunarea generalã a actionarilor societãţii de bursa hotãrãşte, la propunerea actionarilor sau a consiliului de administraţie, în condiţiile de cvorum stabilite de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru adunarea generalã ordinarã, şi asupra urmãtoarelor:
a) înfiinţarea, funcţionarea şi desfiinţarea bursei de mãrfuri;
b) înfiinţarea, funcţionarea şi desfiinţarea comisiilor;
c) admiterea categoriei traderilor ca operatori la tranzacţionarea pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de bursa de mãrfuri;
d) ratificarea hotãrârilor consiliului de administraţie privind:
1. aprobarea regulamentelor bursei de mãrfuri;
2. admiterea de membri ai bursei în condiţiile art. 10 lit. c);
3. pierderea dreptului de tranzactionare al membrilor bursei de mãrfuri;
4. retragerea de la tranzactionare, la cerere, a membrilor bursei de mãrfuri;
5. categoriile, nivelurile şi plafoanele comisioanelor şi tarifelor practicate;
6. admiterea traderilor la tranzacţionarea pe pieţele instrumentelor financiare derivate, dezvoltate de bursa de mãrfuri;
7. numirea preşedintelui şi a membrilor consiliului bursei de mãrfuri.
(2) Termenul de întrunire a adunãrii generale a actionarilor pentru ratificarea hotãrârilor consiliului de administraţie conform alin. (1) lit. d) nu poate fi în nici un caz mai mare de 60 de zile de la data hotãrârilor respective.
ART. 10
Actionarii societãţii de bursa au, pe lângã drepturile prevãzute de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, urmãtoarele drepturi specifice:
a) dreptul de a tranzactiona în bursa de mãrfuri numai cu autorizarea acestora de cãtre C.N.V.M.;
b) dreptul de a dobândi calitatea de membru compensator, în situaţia în care casa de compensaţie este organizatã ca departament al societãţii de bursa;
c) dreptul de a transmite, cãtre orice persoana juridicã agreatã de societatea de bursa, folosinta unuia sau mai multor locuri de tranzactionare;
d) dreptul de a deţine unul sau mai multe locuri de tranzactionare în condiţiile actului constitutiv al societãţii de bursa.
ART. 11
Societatea de bursa, în vederea asigurãrii condiţiilor minimale de funcţionare stabilite prin reglementãrile C.N.V.M., va repartiza profitul net cu prioritate pentru modernizarea şi dezvoltarea bursei de mãrfuri înfiinţate de aceasta.

CAP. 2
Bursele de mãrfuri

SECŢIUNEA 1
Prevederi generale

ART. 12
(1) Bursele de mãrfuri sunt pieţe de interes public care asigura, în condiţii centralizate de negociere, eficienta şi transparenta, efectuarea de operaţiuni privind:
a) vânzãri şi cumpãrãri de mãrfuri pe pieţe la disponibil;
b) vânzãri şi cumpãrãri, pe pieţe la disponibil, de titluri reprezentative de mãrfuri;
c) vânzãri şi cumpãrãri de instrumente financiare derivate;
d) navlosiri şi negocieri de asigurãri maritime şi fluviale de nave şi incarcatura;
e) vânzãri şi cumpãrãri de alte instrumente autorizate de C.N.V.M.
(2) Reglementãrile, cotatiile burselor de mãrfuri, precum şi volumul tranzactionat sunt informaţii de interes public şi trebuie fãcute accesibile publicului.
ART. 13
(1) O bursa de mãrfuri se înfiinţeazã în baza autorizãrii C.N.V.M. numai de cãtre o societate de bursa. Orice modificare a condiţiilor în baza cãrora s-a obţinut autorizaţia C.N.V.M. este supusã autorizãrii acesteia.
(2) O bursa de mãrfuri dezvolta pieţe numai dupã ce minimum 20 de entitãţi, astfel cum sunt ele definite la art. 18 alin. (1), au fost autorizate sau, dupã caz, avizate sa desfãşoare tranzacţii la bursa respectiva.
(3) Activitatea curenta de administrare a unei burse de mãrfuri este asigurata de consiliul bursei de mãrfuri.

SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul bursei de mãrfuri

ART. 14
(1) Conducerea bursei de mãrfuri este încredinţatã consiliului bursei de mãrfuri, numit de consiliul de administraţie al societãţii de bursa pentru un mandat de 4 ani, sub condiţia ratificãrii de cãtre adunarea generalã a actionarilor conform art. 9 alin. (1) lit. d) pct. 7.
(2) Persoanele care sunt propuse sa facã parte din consiliul bursei de mãrfuri trebuie anterior validate individual de care C.N.V.M.
(3) Membrii consiliului bursei de mãrfuri trebuie sa fie domiciliaţi în România şi sa îndeplineascã condiţiile de integritate, pregãtire şi experienta profesionalã impuse prin reglementãrile C.N.V.M.
(4) Membrii consiliului bursei de mãrfuri nu pot fi administratori, cenzori, auditori, acţionari sau asociaţi la o alta societate de bursa, la o alta casa de compensaţie, consultant de investiţii şi nu pot face parte din consiliul unei alte burse de mãrfuri sau dintr-o structura similarã acesteia, specifica unei pieţe reglementate.
(5) În cazul apariţiei unei situaţii de incompatibilitate ori a unui impediment legal, a imposibilitãţii definitive de exercitare a mandatului ori în caz de vacanta a postului, consiliul de administraţie al societãţii de bursa va desemna o alta persoana care va fi validatã de C.N.V.M., în condiţiile alin. (2), pentru exercitarea mandatului pana la expirarea acestuia.
ART. 15
(1) Consiliul bursei de mãrfuri are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã propriul regulament de organizare şi funcţionare şi îl supune spre aprobare consiliului de administraţie al societãţii de bursa;
b) elaboreazã regulamentele necesare functionarii bursei de mãrfuri, le propune spre aprobare consiliului de administraţie al societãţii de bursa, supravegheazã şi asigura respectarea acestora;
c) propune consiliului de administraţie sau stabileşte, în cazul în care i s-a delegat aceasta atribuţie, categoriile, nivelurile şi plafoanele comisioanelor şi tarifelor practicate de bursa de mãrfuri;
d) atesta brokerii şi traderii care opereazã în bursa de mãrfuri;
e) propune consiliului de administraţie admiterea de membri ai bursei de mãrfuri;
f) propune consiliului de administraţie pierderea dreptului de tranzactionare al membrilor bursei de mãrfuri, brokerilor sau traderilor;
g) hotãrãşte suspendarea dreptului de tranzactionare al membrilor bursei de mãrfuri, brokerilor sau traderilor pentru o perioada de pana la 6 luni;
h) elaboreazã şi transmite rapoartele cerute prin reglementãrile C.N.V.M. cu privire la funcţionarea bursei de mãrfuri;
i) supravegheazã existenta şi ţinerea corecta a registrelor şi a altor documente privind tranzacţionarea în bursa de mãrfuri, stabilite prin reglementãrile C.N.V.M.;
j) supune spre avizare C.N.V.M. tranzacţionarea pe piata instrumentelor financiare derivate de noi instrumente financiare derivate şi de noi active suport;
k) numeşte coordonatorii şedinţelor de tranzactionare;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite sau delegate de consiliul de administraţie al societãţii de bursa respective, stabilite prin actul constitutiv al acesteia ori prin regulamentele de organizare şi funcţionare ale bursei de mãrfuri.
(2) Consiliul bursei de mãrfuri îşi poate desfasura activitatea pe secţiuni, dacã modul de organizare a bursei de mãrfuri necesita aceasta.
(3) Activitatea consiliului bursei de mãrfuri este coordonata de un preşedinte, numit de consiliul de administraţie al societãţii de bursa dintre membrii consiliului bursei de mãrfuri.
(4) În cazul în care nu este şi administrator, preşedintele consiliului bursei de mãrfuri are dreptul de a participa, cu rol consultativ, la şedinţele consiliului de administraţie al societãţii de bursa.
(5) Organizarea şi modul de lucru ale consiliului bursei de mãrfuri se stabilesc de cãtre consiliul de administraţie.

TITLUL III
Operatorii la bursa de mãrfuri

CAP. 1
Membrii bursei de mãrfuri

ART. 16
(1) În condiţiile stabilite de actul constitutiv al societãţii de bursa actionarii pot dobândi unul sau mai multe locuri de tranzactionare la bursa de mãrfuri.
(2) Actionarii unei societãţi de bursa pot transmite folosinta locurilor de tranzactionare la bursa respectiva uneia sau mai multor societãţi comerciale persoane juridice romane, agreate de societatea de bursa, în scopul exclusiv de a negocia şi încheia tranzacţii, precum şi societãţilor de servicii de investiţii financiare din alt stat, autorizate de C.N.V.M. sa presteze în mod direct servicii de investiţii financiare pe teritoriul României.
ART. 17
Pentru a fi autorizata sau, dupã caz, avizatã ca membru al unei burse de mãrfuri, o entitate trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa detina dreptul de tranzactionare în bursa de mãrfuri respectiva, fie în calitate de acţionar al societãţii de bursa, fie în condiţiile art. 16 alin. (2);
b) sa îndeplineascã cumulativ condiţiile prevãzute de reglementãrile C.N.V.M. şi ale bursei de mãrfuri.
ART. 18
(1) Pot dobândi calitatea de membru al unei burse de mãrfuri în condiţiile art. 17:
a) societãţi de servicii de investiţii financiare, în baza autorizãrii C.N.V.M.;
b) bãnci, cu avizul C.N.V.M., pentru tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate;
c) societãţi de brokeraj, în baza autorizãrii C.N.V.M.;
d) societãţi comerciale, cu avizul C.N.V.M., exclusiv pentru tranzacţii pe pieţele la disponibil, în nume propriu şi pe contul lor;
e) alte entitãţi autorizate de C.N.V.M.
(2) Operaţiunile pe pieţele dezvoltate de bursele de mãrfuri pot fi efectuate numai de cãtre membrii burselor de mãrfuri autorizaţi sau, dupã caz, avizaţi, precum şi de cãtre traderii autorizaţi de C.N.V.M., în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 19
(1) Dreptul de a tranzactiona al unui membru al bursei de mãrfuri se suspenda motivat, prin hotãrârea consiliului bursei de mãrfuri, pentru maximum 6 luni, sau se pierde prin hotãrârea consiliului de administraţie al societãţii de bursa, în condiţiile şi în situaţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta, de reglementãrile C.N.V.M., precum şi de regulamentele bursei de mãrfuri.
(2) Membrul sancţionat conform alin. (1) este ţinut sa îndeplineascã obligaţiile rezultate din tranzacţiile încheiate înainte de momentul sanctionarii.
ART. 20
(1) Pentru promovarea, susţinerea şi protejarea intereselor lor membrii unei burse de mãrfuri pot constitui asociaţia bursei de mãrfuri.
(2) La nivelul unei burse de mãrfuri se poate constitui o singura asociaţie agreatã de societatea de bursa.
ART. 21
Asociaţia bursei de mãrfuri va fi consultata cu privire la deciziile luate de consiliul bursei de mãrfuri care pot afecta costul, natura, caracteristicile tehnice sau structura serviciilor oferite de societatea de bursa.
ART. 22
Membrii bursei de mãrfuri prevãzuţi la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) pot presta pe cont propriu, respectiv pe contul clienţilor, urmãtoarele servicii de brokeraj:
a) negocierea cererilor şi ofertelor şi încheierea tranzacţiilor pe pieţele dezvoltate de bursa de mãrfuri;
b) negocierea şi încheierea operaţiunilor privind navlosiri şi asigurãri maritime şi fluviale de nave şi incarcatura;
c) gestiunea sumelor, valorilor şi bunurilor depuse pentru garantarea tranzacţiilor încheiate şi plata obligaţiilor asumate;
d) servicii conexe prevãzute de reglementãrile C.N.V.M.
ART. 23
(1) Membrii bursei de mãrfuri negociaza cererile şi ofetele şi încheie tranzacţii folosind exclusiv sistemele de tranzactionare ale bursei de mãrfuri.
(2) Negocierea cererilor şi ofertelor şi încheierea tranzacţiilor de cãtre membrul bursei de mãrfuri pe pieţele instrumentelor financiare derivate se face numai dacã, în prealabil, acesta a dobândit calitatea de membru compensator sau a încheiat un contract de compensare cu un membru compensator.
ART. 24
Membrii bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) au urmãtoarele drepturi, care se constituie şi ca obligaţii corelative ale clienţilor:
a) sa solicite clienţilor sumele, valorile sau bunurile necesare în vederea negocierii ordinelor primite de la aceştia;
b) sa solicite clienţilor garanţii suplimentare pentru acoperirea riscului financiar propriu rezultat din obligaţiile asumate pe contul acestora;
c) sa încheie tranzacţii pe contul unui client în scopul închiderii de poziţii pentru care clientul nu poate asigura sumele necesare garantarii;
d) sa solicite clienţilor notificare privind orice modificare a datelor şi informaţiilor cuprinse în contractul de intermediere, precum şi despre orice modificare a situaţiei lor financiare care poate sa afecteze exectuarea obligaţiilor viitoare;
e) sa solicite clienţilor notificarea de îndatã a declansarii procedurii de reorganizare judiciarã sau faliment asupra acestora;
f) sa solicite clienţilor sa se abţinã de la orice acţiuni sau inacţiuni menite sa creeze prejudicii operatorilor la o bursa de mãrfuri, societãţilor de bursa şi caselor de compensaţie.
ART. 25
Membrii bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) au urmãtoarele obligaţii, care se constituie şi ca drepturi ale clienţilor:
a) sa informeze clientul asupra riscurilor pe care acesta şi le asuma în urma încheierii de tranzacţii;
b) sa informeze clientul cu privire la rezultatul negocierii ordinului de bursa dat de acesta, precum şi cu privire la situaţia contului sau;
c) sa pãstreze confidenţialitatea în legatura cu persoana pe contul cãreia negociaza, cu excepţiile prevãzute de legislaţia în vigoare, regulamentele C.N.V.M., ale societãţii de bursa şi, dacã este cazul, ale casei de compensaţie;
d) sa evidentieze şi sa trateze distinct ca bunuri ale clientului toate sumele, valorile şi bunurile primite în scopul garantarii tranzacţiilor încheiate şi/sau îndeplinirii obligaţiilor asumate; aceste sume, valori şi bunuri vor fi înregistrate separat şi nu vor fi confundate cu fondurile membrului respectiv ori utilizate în folosul altui client;
e) sa rãspundã fata de clienţi pentru încheierea defectuoasã de tranzacţii în contul acestora;
f) sa punã la dispoziţie clientului, la cererea acestuia, sumele, valorile şi bunurile aflate în contul acestuia şi care sunt libere de obligaţii.
ART. 26
Membrii bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) au urmãtoarele obligaţii:
a) sa solicite clientului suma minima necesarã stabilitã de membrul compensator pentru garantarea poziţiilor deschise în contul clientului, conform reglementãrilor C.N.V.M. şi ale casei de compensaţie;
b) sa nu negocieze un ordin de bursa în cazul în care clientul nu a constituit sumele, valorile şi bunurile necesare garantarii obligaţiilor ce se pot naşte în urma încheierii unei tranzacţii;
c) sa deschidã şi sa ţinã registrele specifice;
d) sa respecte în încheierea tranzacţiilor prioritãţile de executare a ordinelor de bursa stabilite de C.N.V.M. şi de regulamentele bursei de mãrfuri;
e) sa notifice de îndatã societãţii de bursa, casei de compensaţie şi membrului compensator declanşarea unei proceduri de reorganizare juridiciara sau faliment asupra clienţilor care au obligaţii în derulare fata de societatea de bursa şi/sau fata de casa de compensaţie;
f) sa notifice de îndatã societãţii de bursa, casei de compensaţie, membrului compensator şi clienţilor proprii declanşarea unei proceduri de reorganizare judiciarã sau faliment asupra lor.
ART. 27
Membrilor bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) le este interzis:
a) sa se asocieze cu alt membru al bursei de mãrfuri în vederea executãrii ordinelor de bursa;
b) sa încheie tranzacţii prin intermediul unui alt membru al bursei de mãrfuri;
c) sa negocieze cereri şi oferte şi sa încheie tranzacţii în contul unei persoane aflate în reorganizare judiciarã sau faliment;
d) sa înregistreze în contul clienţilor alte tranzacţii decât cele încheiate prin bursa de mãrfuri;
e) sa menţinã deschise, pentru un client, poziţii de sensuri contrare la aceleaşi instrumente financiare derivate sau aceeaşi serie de optiuni;
f) sa încheie tranzacţii pe contul unui client în scopul închiderii de poziţii în lipsa unui ordin al acelui client, dacã acesta dispune de sumele sau bunurile necesare garantarii poziţiilor deschise;
g) sa sugereze clienţilor, prin orice mijloace, garantarea obţinerii de profituri sau a limitãrii pierderilor;
h) sa facã publicitate propriilor activitãţi într-o maniera care ar putea sugera obţinerea de profituri sigure.
ART. 28
Membrilor bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. d) le este interzis:
a) sa se asocieze cu un alt membru al bursei de mãrfuri în vederea executãrii ordinelor de bursa;
b) sa încheie tranzacţii prin intermediul unui alt membru al bursei de mãrfuri pe pieţele pentru care are avizul C.N.V.M. de tranzactionare în nume şi pe cont propriu;
c) sa înregistreze în evidentele specifice în nume şi pe cont propriu alte tranzacţii ca fiind încheiate prin bursa de mãrfuri;
d) sa negocieze cereri şi oferte şi sa încheie tranzacţii pe seama altor persoane.
ART. 29
(1) Membrii unei burse de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b), c) şi, dupã caz, lit. e) pot efectua, în contul clienţilor, serviciile prevãzute în prezentul capitol numai în baza unui contract de intermediere.
(2) În urma încheierii contractului de intermediere membrul bursei de mãrfuri deschide clientului un cont de client.

CAP. 2
Brokerul

ART. 30
(1) Brokerul este persoana fizica atestata profesional de cãtre consiliul bursei de mãrfuri şi autorizata de C.N.V.M., aflatã în relaţii prevãzute de dreptul muncii cu un membru al bursei de mãrfuri.
(2) Atestarea profesionalã a brokerului se face conform reglementãrilor societãţii de bursa, separat pentru pieţele la disponibil, pieţele instrumentelor financiare derivate, precum şi pentru pieţele destinate navlosirilor şi negocierii asigurãrilor maritime şi fluviale de nave şi de incarcatura.
ART. 31
(1) Brokerul este autorizat de C.N.V.M., la cererea membrului bursei de mãrfuri angajator, în baza atestatului profesional obţinut de la consiliul bursei de mãrfuri la care intenţioneazã sa negocieze şi sa încheie tranzacţii.
(2) Condiţiile necesare calificãrii pentru calitatea de broker şi procedura de autorizare sunt cele prevãzute de reglementãrile C.N.V.M.
ART. 32
Brokerului îi este interzis:
a) sa fie acţionar cu poziţie de control, administrator, auditor sau cenzor, dupã caz, la o societate de bursa sau casa de compensaţie, la un membru al bursei de mãrfuri sau consultant de investiţii;
b) sa negocieze cereri şi oferte şi sa încheie tranzacţii fãrã a folosi sistemele de tranzactionare puse la dispoziţie de bursa de mãrfuri;
c) sa detina cont la un membru al bursei de mãrfuri şi sa încheie tranzacţii în contul sau, direct sau prin persoane interpuse;
d) sa divulge sub orice forma vreo informaţie cuprinsã într-un ordin de bursa primit sau la care are acces.
ART. 33
(1) Brokerul este obligat sa negocieze cererile şi ofertele şi sa încheie tranzacţii strict în conformitate cu ordinele de bursa primite.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale brokerul va acţiona cu diligenta profesionalã maxima.
(3) Orice informaţii cuprinse într-un ordin de bursa primit de broker, precum şi orice informaţii referitoare la tranzacţiile încheiate de un broker în conturile clienţilor vor fi considerate informaţii privilegiate.

CAP. 3
Traderul

ART. 34
(1) Societatea de bursa elaboreazã regulamentul specific privind regimul traderilor pentru pieţele instrumentelor financiare derivate.
(2) Traderul este persoana fizica atestata de consiliul bursei de mãrfuri şi autorizata de C.N.V.M. sa opereze direct în sistemul de tranzactionare al unei burse de mãrfuri.
(3) Traderul are dreptul de a dispune de sumele, valorile şi bunurile, aflate în contul sau la membrul compensator, comunicate ca fiind libere de obligaţii.
ART. 35
(1) Traderului îi este interzis:
a) sa încheie cu alte persoane înţelegeri exprese sau tacite cu scopul de a acţiona concertat pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de bursele de mãrfuri;
b) sa negocieze şi sa încheie tranzacţii pe seama altor persoane;
c) sa dispunã unui membru al bursei de mãrfuri, direct sau prin interpusi, negocierea şi încheierea, în numele sau în contul sau, de tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate pentru care a fost autorizat sa opereze ca trader;
d) sa se afle în relaţii prevãzute de dreptul muncii cu un membru al bursei de mãrfuri.
(2) Interdicţiile prevãzute la art. 32 lit. a) şi b) sunt aplicabile şi traderului.

TITLUL IV
Tranzacţiile la bursele de mãrfuri

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 36
(1) În vederea atingerii scopului pentru care au fost înfiinţate bursele de mãrfuri dezvolta pieţe la disponibil sau pieţe ale instrumentelor financiare derivate.
(2) Pe pieţele dezvoltate de o bursa de mãrfuri se tranzactioneaza mãrfuri fizice cu un grad ridicat de fungibilitate, cum ar fi: cereale, petrol, metale, servicii standardizate şi altele asemenea, aprobate de consiliul de administraţie al societãţii de bursa, precum şi instrumente financiare derivate având ca active suport mãrfuri, titluri reprezentative de mãrfuri, active financiare şi orice alte active suport aprobate de C.N.V.M.
ART. 37
(1) Serviciile de brokeraj sunt activitãţi profesionale desfãşurate pe cont propriu sau în contul clienţilor, constând în operaţiuni cu mãrfuri, titluri reprezentative de mãrfuri ori instrumente financiare derivate, precum şi servicii conexe cum sunt: deţinerea de sume, valori sau bunuri ale clienţilor în scopul executãrii ordinelor şi/sau administrãrii portofoliilor acestora, consultanţa de investiţii.
(2) Toate operaţiunile încheiate într-o bursa de mãrfuri sunt realizate şi înregistrate conform reglementãrilor specifice. Regimul acestor operaţiuni în privinta elementelor, formei, mecanismului, condiţiilor, efectelor, decontãrii, compensãrii şi înregistrãrii se stabileşte pe categorii, prin regulamente şi proceduri elaborate de consiliul bursei de mãrfuri şi autorizate de C.N.V.M.
(3) Controlul intern al respectãrii prevederilor legale este efectuat de persoane autorizate de C.N.V.M., în condiţiile stabilite prin reglementãrile emise de aceasta.
ART. 38
(1) Orice tranzacţie efectuatã la o bursa de mãrfuri şi înregistratã în conformitate cu reglementãrile specifice acesteia este act de comerţ şi da naştere unei obligaţii valabile, cãreia nu i se poate opune excepţia de joc.
(2) Tranzacţiile încheiate la o bursa de mãrfuri, care nu are autorizare de funcţionare emisã de C.N.V.M., sunt nule de drept.
ART. 39
(1) Serviciile de consultanţa de investiţii includ, fãrã a se limita la acestea: tehnica negocierii la bursa de mãrfuri, analiza instrumentelor financiare derivate, a pieţelor la disponibil şi a pieţelor instrumentelor financiare derivate, analiza eficientei investiţiilor, servicii de selectare şi administrare a portofoliului, servicii de evaluare şi gestionare a riscului, precum şi activitãţi de publicare, furnizare de opinii şi recomandãri de investiţii în active.
(2) Prestarea de servicii de consultanţa de investiţii exclude acceptarea, prelucrarea, executarea şi decontarea ordinelor clienţilor în scopul dobândirii şi înstrãinãrii de active şi/sau deţinerea de disponibilitati bãneşti sau active în contul clienţilor.
(3) Prestarea de servicii de consultanţa de investiţii cu titlu profesional se face de cãtre persoane fizice sau juridice, numai cu autorizarea C.N.V.M.
(4) Condiţiile de autorizare ale serviciilor de consultanţa de investiţii prevãzute la alin. (3) sunt stabilite prin regulamente adoptate de C.N.V.M.
ART. 40
Reglementãrile C.N.V.M. privind serviciile de consultanţa de investiţii stabilesc:
a) reguli de conduita şi nivelurile de calificare profesionalã pentru prestarea unor astfel de servicii;
b) sancţiuni, inclusiv suspendarea, retragerea şi anularea de autorizaţii, în caz de nerespectare a cerinţelor legale, a dispoziţiilor prevãzute de reglementãrile C.N.V.M. sau a regulilor de conduita şi integritate profesionalã;
c) principii şi proceduri privind supravegherea şi controlul consultantilor de investiţii, precum şi modalitatea de raportare a activitãţii acestora.

CAP. 2
Pieţe dezvoltate în cadrul burselor de mãrfuri

SECŢIUNEA 1
Pieţe la disponibil

ART. 41
Pieţele la disponibil sunt dezvoltate exclusiv de cãtre bursa de mãrfuri înfiinţatã de o societate de bursa autorizata de C.N.V.M. şi în condiţiile avizului dat de cãtre C.N.V.M.
ART. 42
Pe pieţele la disponibil se tranzactioneaza contracte spot şi forward cu clauze standardizate, negocierea realizandu-se exclusiv cu privire la preţ.
ART. 43
(1) Clauzele şi modul de încheiere a tranzacţiilor cu contracte spot şi forward se stabilesc prin regulamentele bursei de mãrfuri.
(2) Reglementãrile privind pieţele la disponibil sunt emise de societãţile de bursa şi avizate de C.N.V.M.
ART. 44
(1) Mãrfurile pentru care se emit titluri reprezentative de tipul certificatului de depozit sau al conosamentului pot fi tranzacţionate exclusiv în baza acestora, conform regulamentelor emise de consiliul bursei de mãrfuri.
(2) În cazul încãlcãrii dispoziţiilor alin. (1) tranzacţiile sunt nule de drept.

SECŢIUNEA a 2-a
Pieţe ale instrumentelor financiare derivate

ART. 45
O bursa de mãrfuri dezvolta pieţe ale instrumentelor financiare derivate în condiţiile autorizãrii C.N.V.M., cu respectarea legislaţiei bancare şi a regimului operaţiunilor valutare.
ART. 46
(1) Elementele caracteristice ale contractelor futures şi cu optiuni vor fi supuse avizãrii şi înregistrãrii la C.N.V.M.
(2) Clauzele standardizate ale unui contract futures vor conţine cel puţin:
a) activul suport;
b) data scadentei;
c) mãrimea obiectului contractului;
d) prima şi ultima zi de tranzactionare;
e) preţul de executare la scadenta;
f) modalitatea de executare la scadenta a poziţiilor rãmase deschise în evidenta casei de compensaţie, respectiv regularizare valoricã sau livrare fizica.
(3) Clauzele standardizate ale unui contract cu optiuni vor conţine cel puţin:
a) activul suport;
b) data expirãrii opţiunii;
c) mãrimea obiectului contractului;
d) preţul de exercitare;
e) prima şi ultima zi de tranzactionare;
f) modul de exercitare a opţiunii.
ART. 47
Orice alt instrument financiar derivat calificat astfel de C.N.V.M. poate fi tranzactionat la o bursa de mãrfuri dupã ce este avizat şi înregistrat la C.N.V.M.

CAP. 3
Tranzacţionarea

ART. 48
Modalitãţile de negociere a cererilor şi ofertelor, precum şi de încheiere a tranzacţiilor pe pieţele dezvoltate de bursa de mãrfuri sunt prevãzute în regulamentele de funcţionare ale acesteia, elaborate de consiliul bursei de mãrfuri.
ART. 49
Bursa de mãrfuri poate organiza şedinţe de tranzactionare pe secţiuni distincte pentru mãrfurile care fac parte din aceeaşi clasa, cum ar fi: cereale, petrol şi produsele sale derivate, metale.
ART. 50
Este interzisã unui membru al bursei de mãrfuri sau unui client, persoana juridicã sau persoana fizica, direct sau prin persoane interpuse, tranzacţionarea de instrumente financiare derivate care au ca suport acele active asupra cãrora acesta poate exercita o influenta semnificativã asupra preţului.
ART. 51
(1) Atât pentru tranzacţionarea prin strigare, cat şi pentru tranzacţionarea în sistem electronic, consiliul bursei de mãrfuri va numi, pentru pieţele la disponibil şi pentru pieţele instrumentelor financiare derivate, un coordonator al şedinţei de tranzactionare ales dintre salariaţii societãţii de bursa.
(2) Coordonatorul şedinţei de tranzactionare trebuie sa fie cetãţean roman, domiciliat în România, şi sa îndeplineascã condiţiile de integritate, pregãtire şi experienta profesionalã impuse prin reglementãrile proprii ale societãţii de bursa şi are urmãtoarele atribuţii:
a) sa deschidã, respectiv sa inchida, şedinţele de tranzactionare prin strigare;
b) sa intrerupa şedinţele de tranzactionare, cu avizul consiliului bursei de mãrfuri sau al preşedintelui acestuia;
c) sa interzicã accesul brokerilor excluşi sau suspendaţi de la tranzactionare;
d) sa interzicã accesul membrilor bursei de mãrfuri excluşi sau suspendaţi de la tranzactionare;
e) sa supravegheze respectarea reglementãrilor privind modalitãţile de negociere a cererilor şi ofertelor, precum şi de încheiere a tranzacţiilor;
f) sa permitã accesul, în şedinţele de tranzactionare pe pieţele instrumentelor financiare derivate, persoanei desemnate de casa de compensaţie sau de departamentul de compensaţie din cadrul societãţii de bursa, la cererea expres formulatã de aceasta.
ART. 52
La sfârşitul şedinţei de tranzactionare, pentru fiecare piata dezvoltata, bursa de mãrfuri elaboreazã şi transmite fiecãrui membru al bursei de mãrfuri un raport al tranzacţiilor încheiate de brokerii acestuia.

CAP. 4
Interzicerea manipulãrii pieţei şi tranzacţiilor bazate pe informaţii privilegiate

ART. 53
Prin manipularea pieţei se înţelege:
a) încheierea de tranzacţii sau lansarea de ordine de bursa care dau sau sunt în mãsura sa dea indicaţii false ori inselatoare cu privire la oferta, cererea sau preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate;
b) încheierea de tranzacţii sau lansarea de ordine de bursa care menţin preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate, la un nivel artificial;
c) încheierea de tranzacţii care incalca practicile oneste;
d) diseminarea de ştiri, informaţii sau zvonuri prin orice mijloace, care dau sau sunt în mãsura sa dea indicaţii false ori inselatoare cu privire la oferta, cererea sau preţul activelor, inclusiv al instrumentelor financiare derivate.
ART. 54
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta orice persoana va fi consideratã deţinãtor de informaţii privilegiate sau persoana initiata dacã:
a) are acces la asemenea informaţii:
1. ca membru al organismului de conducere sau supraveghere ori al unei structuri similare a unui membru al bursei de mãrfuri sau a unui investitor în bursa de mãrfuri;
2. pe durata angajãrii sale sau pe durata activitãţii profesionale în serviciul unui membru al bursei de mãrfuri ori în legatura cu acesta, respectiv al unui investitor la bursa de mãrfuri sau în legatura cu acesta;
b) are acces la astfel de informaţii datoritã unei poziţii sau legãturi identice cu cele prevãzute la lit. a) cu o persoana juridicã având ea însãşi acces la astfel de informaţii;
c) a obţinut astfel de informaţii de la oricare dintre persoanele menţionate la lit. a) sau prin orice alta modalitate.
ART. 55
Orice deţinãtor de informaţii privilegiate nu poate efectua operaţiuni la o bursa de mãrfuri pentru sine sau pentru altul, direct sau indirect, sau nu poate valorifica respectivele informaţii privilegiate în orice alt mod şi nici sa le transmitã ori sa faciliteze publicarea lor în avantajul propriu sau al unor terţi şi se va supune normelor de conduita prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta.

TITLUL V
Compensarea şi decontarea operaţiunilor bursiere

CAP. 1
Casa de compensaţie

ART. 56
Toate contractele tranzacţionate pe pieţele instrumentelor financiare derivate dezvoltate de o bursa de mãrfuri se garanteazã, se compenseazã şi se deconteazã printr-o casa de compensaţie a carei activitate se stabileşte prin regulament propriu de funcţionare, cu autorizarea C.N.V.M.
ART. 57
Casa de compensaţie se poate infiinta ca:
a) societate pe acţiuni având ca acţionari şi membri ai bursei de mãrfuri;
b) departament în cadrul unei societãţi de bursa.
ART. 58
C.N.V.M. reglementeazã procedura de autorizare a infiintarii şi functionarii caselor de compensaţie, inclusiv condiţiile de capital social, cerinţele operationale, principiile privind evaluarea şi gestionarea riscului şi încadrarea în limitele de risc stabilite.
ART. 59
În cazul în care o casa de compensaţie garanteazã, compenseazã şi deconteazã operaţiuni desfãşurate pe pieţele instrumentelor financiare derivate ale unei burse de mãrfuri, societatea de bursa îşi va desemna un reprezentant cu drept de vot în consiliul de administraţie al casei de compensaţie, exclusiv în problemele care privesc bursa de mãrfuri.
ART. 60
În momentul înregistrãrii unor instrumente financiare derivate, prin novatie cu schimbare de subiect, casa de compensaţie, în ceea ce priveşte vânzãtorul, exercita drepturile şi executa obligaţiile cumpãrãtorului, iar în ceea ce priveşte cumpãrãtorul, exercita drepturile şi executa obligaţiile vânzãtorului.
ART. 61
(1) Casa de compensaţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) deschide şi tine un cont în marja pentru fiecare membru compensator;
b) deschide şi opereazã fonduri individuale de garantare şi/sau un fond comun de garantare al membrilor compensatori; sursele de constituire a acestuia sunt stabilite prin norme proprii şi cu respectarea reglementãrilor C.N.V.M. în domeniu;
c) stabileşte pentru membrii compensatori proceduri de evaluare şi gestionare a riscului, precum şi de urmãrire a încadrãrii în limitele acestuia;
d) stabileşte şi actualizeazã nivelul de garantare pentru poziţiile deschise;
e) ajusteaza zilnic conturile în marja prin înregistrarea diferenţelor favorabile sau nefavorabile din reevaluarea poziţiilor deschise ale membrilor;
f) executa transferul primelor pentru contractele cu optiuni înregistrate;
g) stabileşte zilnic pentru fiecare membru compensator suma necesarã în contul în marja pentru garantarea poziţiilor deschise în numele acestuia şi, dacã este cazul, îl someaza la actualizarea acestei sume;
h) închide poziţiile futures, respectiv exercita opţiunile, rãmase deschise la scadenta conform specificatiilor contractelor futures şi cu optiuni;
i) în cazul în care casa de compensaţie este organizatã ca societate pe acţiuni, stabileşte, actualizeazã şi percepe comisioanele, tarifele şi cotizaţiile pentru serviciile prestate;
j) stabileşte pentru fiecare instrument financiar derivat tranzactionat pe pieţele instrumentelor financiare derivate limitele de preţ ale anunţurilor în şedinţa de tranzactionare.
(2) Casa de compensaţie stabileşte procedurile pentru situaţia în care membrul compensator, în urma somaţiei casei de compensaţie, nu poate acoperi debitele apãrute în contul în marja.
(3) Consiliul bursei de mãrfuri atesta un salariat al casei de compensaţie, care, la ordinul acesteia, va închide poziţiile deschise pentru membrii care nu au rãspuns apelului în marja, conform regulamentelor de funcţionare ale casei de compensaţie şi reglementãrilor C.N.V.M.
(4) În limitele stabilite de C.N.V.M., casa de compensaţie poate delega atribuţii privind compensarea, decontarea şi garantarea tranzacţiilor cãtre membrii compensatori.

CAP. 2
Membrii compensatori

ART. 62
(1) Pot fi membri compensatori membrii bursei acţionari ai casei de compensaţie agreate de societatea de bursa, care îndeplinesc condiţiile stabilite de aceasta prin regulamentele proprii de funcţionare.
(2) Membrul compensator funcţioneazã conform condiţiilor stabilite de casa de compensaţie şi numai în baza autorizãrii C.N.V.M.
ART. 63
Înregistrarea instrumentelor financiare derivate la casa de compensaţie se face numai prin intermediul membrilor compensatori.
ART. 64
Membrii compensatori au urmãtoarele drepturi:
a) sa încaseze comisioane şi tarife de la membrii bursei de mãrfuri şi, dacã este cazul, de la traderii cu care au încheiate contracte de compensare;
b) sa exercite atribuţiile delegate de casa de compensaţie.
ART. 65
Membrii compensatori au urmãtoarele obligaţii:
a) sa înregistreze la casa de compensaţie tranzacţiile încheiate pe pieţele instrumentelor financiare derivate;
b) sa constituie şi sa menţinã sumele cerute de casa de compensaţie în conturile în marja şi/sau fondul de garantare deschise în numele lor, respectiv în fondul comun de garantare;
c) sa acopere cu propriile fonduri debitele apãrute pe seama terţilor cu care au contracte de compensare;
d) sa înştiinţeze de îndatã bursa de mãrfuri, casa de compensaţie şi, dacã este cazul, membrii bursei de mãrfuri şi traderii cu care au încheiat contracte de compensare despre declanşarea procedurii de reorganizare judiciarã sau a falimentului.

TITLUL VI
Dispoziţii speciale

ART. 66
(1) Reorganizarea judiciarã şi falimentul societãţilor a cãror activitate este reglementatã de prezenta ordonanta de urgenta se supun prevederilor <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(2) Dispoziţiile speciale cuprinse în prezentul titlu se aplica membrilor bursei de mãrfuri mentionati la art. 18 alin. (1) lit. a), b) şi c) şi, dupã caz, lit. e), membrilor compensatori, societãţilor de bursa şi caselor de compensaţie.
ART. 67
Deschiderea procedurii falimentului unei societãţi de bursa, unui membru al bursei, unei case de compensaţie sau unui membru compensator nu va afecta, sub rezerva fraudei:
a) irevocabilitatea unei tranzacţii, validitatea sa fata de terţi şi obligativitatea garantarii contractelor în curs de derulare în momentul deschiderii procedurii falimentului;
b) sumele, valorile şi bunurile menţinute în conturi de cãtre casa de compensaţie, în numele şi pe contul membrilor compensatori, precum şi cele menţinute în conturi de cãtre membrii compensatori şi membrii bursei de mãrfuri în nume propriu şi pe contul clienţilor.
ART. 68
(1) Dupã deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã C.N.V.M., în calitate de autoritate de supraveghere, poate hotãrî mãsuri de instituire a supravegherii şi administrãrii speciale a societãţilor de bursa conform reglementãrilor C.N.V.M.
(2) Dupã deschiderea procedurii falimentului asupra unei societãţi de bursa membrii bursei de mãrfuri administrate de aceasta:
a) nu vor mai încheia tranzacţii pe pieţele la disponibil ale bursei;
b) pot încheia tranzacţii pe pieţele instrumentelor financiare derivate ale bursei exclusiv în scopul închiderii poziţiilor deschise la casa de compensaţie.
(3) În cazul deschiderii procedurii de faliment toate conturile deschise la o banca pe numele societãţii de bursa debitoare vor fi tratate de cãtre judecãtorul-sindic separat de conturile pe care aceasta le-a deschis pe contul membrilor bursei de mãrfuri administrate.
ART. 69
(1) Dupã deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã C.N.V.M., în calitate de autoritate de supraveghere, poate hotãrî mãsuri de instituire a supravegherii şi administrãrii speciale a caselor de compensaţie, conform reglementãrilor C.N.V.M.
(2) Dupã deschiderea procedurii de faliment asupra unei case de compensaţie membrii compensatori ai acesteia pot inregistra contracte futures sau optiuni, exclusiv în scopul închiderii poziţiilor deschise.
(3) În cazul deschiderii procedurii de faliment toate conturile deschise la o banca pe numele casei de compensaţie debitoare vor fi tratate de cãtre judecatorulsindic separat de conturile în marja şi de garantare specificate la art. 61 alin. (1) lit. a) şi b).
ART. 70
(1) În cazul deschiderii procedurii de reorganizare judiciarã sau a falimentului toate conturile deschise la o banca pe numele membrului bursei de mãrfuri debitor vor fi tratate de cãtre judecãtorul-sindic separat de conturile pe care membrul bursei le-a deschis în contul clienţilor sãi.
(2) În cazul deschiderii procedurii de reorganizare judiciarã sau a falimentului toate conturile deschise la o banca pe numele membrului compensator debitor vor fi tratate de cãtre judecãtorul-sindic separat de conturile pe care membrul compensator le-a deschis în contul clienţilor sãi.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (2) contul în marja şi fondurile de garantare vor fi asimilate conturilor deschise în numele clienţilor sãi în ordinea: cont în marja, fond individual de garantare, fond comun de garantare.
(4) Dupã acoperirea debitelor cãtre clienţii membrului compensator debitor sumele rãmase în contul în marja şi fondurile de garantare care îi revin membrului compensator, conform regulamentelor casei de compensaţie, sunt la dispoziţia judecãtorului-sindic, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 64/1995 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(5) Soldul conturilor deschise pe numele membrului bursei de mãrfuri debitor sau membrului compensator debitor nu va putea fi compensat cu soldul rezultând din conturile pe care membrul bursei de mãrfuri sau membrul compensator le-a deschis în contul clienţilor sãi.
ART. 71
(1) Dupã deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã a unui membru al bursei de mãrfuri efectuarea de tranzacţii de cãtre acesta se poate face numai cu acordul judecãtorului-sindic.
(2) Deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã a unui membru al bursei de mãrfuri nu determina anularea obligaţiilor ce revin în derularea tranzacţiilor încheiate, conform regulilor bursei de mãrfuri şi ale casei de compensaţie.
(3) Deschiderea procedurii de lichidare voluntara a unui membru al bursei de mãrfuri nu determina anularea obligaţiilor ce revin în derularea tranzacţiilor încheiate, conform regulilor bursei de mãrfuri şi ale casei de compensaţie.
ART. 72
Pentru toate poziţiile deschise la casa de compensaţie de cãtre un membru compensator asupra cãruia s-a declansat procedura de reorganizare judiciarã, judecãtorul-sindic, respectiv administratorul, este obligat sa ia toate mãsurile necesare pentru a da curs solicitãrilor casei de compensaţie privind completarea contului în marja, având posibilitatea sa le inchida sau sa le transfere unui alt membru compensator cu acordul scris al clienţilor.
ART. 73
(1) Nici o tranzacţie nu va putea fi încheiatã de un membru al bursei de mãrfuri dacã asupra sa a fost deschisã procedura de faliment.
(2) Dupã deschiderea procedurii falimentului asupra unui membru al bursei de mãrfuri judecãtorul-sindic va proceda de îndatã la identificarea unui alt membru al bursei de mãrfuri dispus sa preia toate obligaţiile în curs ale clienţilor acestuia, rezultate din tranzacţiile încheiate pe pieţele la disponibil şi/sau pieţele instrumentelor financiare derivate, procedând la transferarea imediata a acestora.
(3) Dupã deschiderea procedurii falimentului asupra unui membru compensator judecãtorul-sindic va proceda de îndatã la identificarea unui alt membru compensator dispus sa preia toate poziţiile deschise ale clienţilor acestuia, procedând la transferarea imediata a acestora.

TITLUL VII
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 74
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta şi a reglementãrilor adoptate în aplicarea acesteia se sancţioneazã contraventional sau penal, dupã caz.
ART. 75
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) desfãşurarea neautorizata sau cu încãlcarea termenilor prevãzuţi în autorizaţie a oricãror activitãţi sau operaţiuni pentru care prezenta ordonanta de urgenta prevede obligativitatea autorizãrii de cãtre C.N.V.M.;
b) nerespectarea prevederilor legale privind incompatibilitãţile desfãşurãrii unei activitãţi sau operaţiuni;
c) nerespectarea obligaţiilor de transparenta şi raportare prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi de regulamentele şi instrucţiunile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia;
d) ţinerea evidentelor de cãtre societãţile de bursa, membrii bursei de mãrfuri, casele de compensaţie sau membrii compensatori în alte condiţii decât cele prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi de regulamentele şi instrucţiunile C.N.V.M. emise în aplicarea acesteia;
e) nerespectarea condiţiilor exercitãrii unei activitãţi sau a desfãşurãrii unei operaţiuni prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta şi de regulamentele şi instrucţiunile emise de C.N.V.M. în aplicarea acesteia;
f) nerespectarea obligaţiilor de certificare a situaţiilor financiare sau certificarea lor de persoane neautorizate.
ART. 76
(1) Sãvârşirea uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 75 se sancţioneazã cu:
a) amenda contravenţionalã;
b) sancţiuni contravenţionale complementare:
1. suspendarea autorizaţiei;
2. retragerea autorizaţiei;
3. anularea autorizaţiei;
4. interzicerea temporarã sau definitiva, pentru persoanele fizice sau juridice, a desfãşurãrii unor servicii legate de pieţele reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Sancţiunile contravenţionale prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate cumulativ, dupã caz.
(3) Sancţiunea retragerii, respectiv a anulãrii autorizaţiei se va aplica întotdeauna cumulativ cu interzicerea pe o perioada de minimum 5 ani a desfãşurãrii direct sau indirect, individual sau împreunã şi în legatura cu terţii, de cãtre contravenientul persoana fizica, a activitãţii la care se referã autorizaţia.
ART. 77
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 75 se constata de cãtre agenţii împuterniciţi în acest scop de C.N.V.M.
(2) Agenţii constatatori pot aplica numai sancţiunea amenzii, în condiţiile şi în limitele stabilite prin reglementãrile C.N.V.M.
(3) La primirea proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor întocmite de agenţii constatatori C.N.V.M. poate dispune extinderea investigatiilor, luarea de mãsuri conservatorii şi audierea persoanelor vizate, precum şi sancţionarea persoanelor care se fac vinovate de sãvârşirea contravenţiilor.
(4) Aplicarea sancţiunilor se face prin acte individuale emise de C.N.V.M.; acestea îşi produc efectele de la data notificãrii lor persoanei sancţionate.
(5) Notificarea se face prin scrisoare recomandatã, cu confirmare de primire sau prin publicare în Buletinul C.N.V.M.
ART. 78
(1) La individualizarea sancţiunii se va tine seama de circumstanţele personale şi reale ale sãvârşirii faptei şi de conduita fãptuitorului.
(2) În cazul sãvârşirii repetate, în decurs de 3 ani, a uneia dintre contravenţiile prevãzute la art. 75 sau în cazul sãvârşirii contravenţiei de cãtre o persoana sancţionatã pentru sãvârşirea, în decurs de 3 ani precedand constatarea acesteia, a unei alte contravenţii dintre cele prevãzute la art. 75, cumulativ cu sancţiunea stabilitã, alta decât amenda, se aplica şi maximul amenzii prevãzute pentru ultima contravenţie sãvârşitã.
(3) În cazul constatãrii sãvârşirii a doua sau mai multe contravenţii ce urmeazã sa fie sancţionate, sancţiunile principale prevãzute pentru fiecare dintre ele se cumuleazã.
(4) Pentru contravenţiile sãvârşite în condiţiile alin. (2) şi (3) aplicarea dispoziţiilor alin. (1) se face numai cu privire la stabilirea duratei interzicerii exercitãrii activitãţilor la care se referã autorizaţia.
ART. 79
(1) Limitele amenzilor se stabilesc dupã cum urmeazã:
a) între 0,5 şi 5% din capitalul vãrsat, în funcţie de gravitatea faptei sãvârşite, pentru persoanele juridice;
b) între 3.000.000 lei şi 3.000.000.000 lei pentru persoanele fizice.
(2) Limitele minime şi maxime ale amenzilor se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) În cazul sancţiunilor contravenţionale cu amenda nu se aplica prevederile art. 28 şi 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
ART. 80
C.N.V.M. poate sanctiona cu avertisment scris sau publicat faptele sãvârşite din culpa care nu au cauzat daune patrimoniale semnificative sau prejudicii de alta natura persoanelor fizice sau juridice aflate sub incidenta prezentei ordonanţe de urgenta ori protecţiei investitorilor, dacã asemenea fapte nu sunt sãvârşite în condiţiile art. 78 alin. (2) sau (3).
ART. 81
(1) În cazul sanctionarii persoanelor juridice, C.N.V.M. poate aplica sancţiuni cel mult egale prin gravitate pentru contravenţia respectiva şi persoanelor fizice cãrora, în calitate de administratori, reprezentanţi legali sau exercitând, de drept şi de fapt, funcţii de conducere ori exercitând cu titlu profesional activitãţi reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, le este imputabilã respectiva contravenţie pentru ca, deşi puteau şi trebuiau sa previnã sãvârşirea ei, nu au fãcut-o.
(2) Persoanele fizice prevãzute la alin. (1) sunt ţinute şi la repararea prejudiciilor patrimoniale cauzate prin fapta care constituie contravenţie. Dacã fapta este imputabilã mai multor persoane, acestea sunt ţinute solidar la repararea prejudiciului cauzat.
ART. 82
Termenul de prescripţie pentru aplicarea sancţiunii contravenţionale şi a executãrii sancţiunii contravenţionale este de 3 ani.
ART. 83
(1) Sãvârşirea cu intenţie a faptelor prevãzute la art. 53, 55 şi 75 lit. a) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amenda în limitele prevãzute la art. 79 alin. (1) lit. b) şi cu pedeapsa accesorie a interdicţiei prevãzute la art. 76 alin. (1) lit. b) pct. 4.
(2) Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani sau cu amenda în limitele prevãzute la art. 79 alin. (1) lit. b) accesarea cu intenţie de cãtre persoane neautorizate a sistemelor electronice de tranzactionare.

TITLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 84
(1) C.N.V.M. va elabora şi va adopta reglementãrile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Normele de reglementare, respectiv regulamentele şi instrucţiunile emise de C.N.V.M. în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 85
Desfãşurarea oricãrei activitãţi de tipul celor reglementate prin prezenta ordonanta de urgenta şi a reglementãrilor C.N.V.M. aplicabile în materie, precum şi utilizarea în legatura cu aceste activitãţi a sintagmelor: bursa, bursa de mãrfuri, societate de bursa, casa de compensaţie, membru al bursei de mãrfuri, consiliul bursei de mãrfuri, piata reglementatã de instrumente financiare derivate, societate de brokeraj, trader sau a altora similare, precum şi derivatele denumirilor acestora, fãrã autorizarea C.N.V.M., vor fi sancţionate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 86
(1) Pana la emiterea reglementãrilor prevãzute la art. 84 alin. (1) rãmân în vigoare normele reglementate existente, astfel cum sunt modificate prin prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Bursele de mãrfuri, casele de compensaţie şi societãţile de brokeraj înfiinţate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se vor reorganiza în termen de 12 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a reglementãrilor emise de C.N.V.M.
(3) Pentru casele de compensaţie autorizate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta C.N.V.M. va stabili prin regulament data limita pana la care acestea vor face, dacã este cazul, majorãrile de capital social necesare.
ART. 87
Societãţile de bursa şi casele de compensaţie au dreptul sa constituie provizioane de risc, deductibile la calculul profitului impozabil, pentru operaţiunile realizate pe pieţele instrumentelor financiare derivate.
ART. 88
(1) Pana la momentul aderãrii României la Uniunea Europeanã entitatile reglementate de autoritãţi ale statelor membre vor fi asimilate cu cele autorizate de C.N.V.M., pe baza de reciprocitate.
(2) Dupã integrarea României în Uniunea Europeana entitatile reglementate ale statelor membre pot opera pe pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare din România fãrã a fi necesarã autorizarea acestora de cãtre C.N.V.M.
ART. 89
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind pieţele reglementate de mãrfuri, servicii şi instrumente derivate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 129/2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 3 august 2000, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Preşedintele Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016