────────────────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Preşedintele Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache
ANEXA 1
STATUTUL
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare
ART. 1
Statutul legal
(1) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, denumita în continuare C.N.V.M., este o autoritate administrativã autonomã cu personalitate juridicã.
(2) C.N.V.M. reglementeazã şi supravegheazã piata de capital, pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, precum şi instituţiile şi operaţiunile specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este subordonata Parlamentului şi prezintã rapoarte acestuia prin comisiile pentru buget, finanţe şi bãnci ale Senatului şi Camerei Deputaţilor.
(4) Autoritatea C.N.V.M. se exercita pe întregul teritoriu al României.
(5) C.N.V.M. are sediul central în municipiul Bucureşti şi îşi poate deschide reprezentante în funcţie de necesitaţi.
ART. 2
Obiective fundamentale
C.N.V.M. are drept obiective fundamentale:
a) stabilirea şi menţinerea cadrului necesar dezvoltãrii pieţelor reglementate;
b) promovarea încrederii în pieţele reglementate şi în investiţiile în instrumente financiare;
c) asigurarea protecţiei operatorilor şi investitorilor impotriva practicilor neloiale, abuzive şi frauduloase;
d) promovarea functionarii corecte şi transparente a pieţelor reglementate;
e) prevenirea manipulãrii pieţei şi a fraudei şi asigurarea integritãţii pieţelor reglementate;
f) stabilirea standardelor de soliditate financiarã şi de practica onesta pe pieţele reglementate;
g) adoptarea mãsurilor necesare pentru evitarea apariţiei riscului sistemic pe pieţele reglementate;
h) prevenirea afectãrii egalitãţii de informare şi tratament al investitorilor sau al intereselor acestora.
ART. 3
Compunerea şi funcţionarea C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. este compusa din 7 membri, dintre care un preşedinte, 2 vicepreşedinţi şi 4 comisari. Numirea şi revocarea acestora se fac de cãtre Parlament în şedinţa comuna a celor doua Camere.
(2) Numirea membrilor C.N.V.M., cu nominalizarea funcţiilor, se face la propunerea comuna a Comisiei economice a Senatului, Comisiei pentru politica economicã, reforma şi privatizare a Camerei Deputaţilor şi a comisiilor pentru buget, finanţe şi bãnci ale celor doua Camere.
(3) Preşedintele este reprezentantul de drept al C.N.V.M. ca autoritate administrativã autonomã şi ca persoana juridicã de drept public şi în raporturi de drept comun.
(4) În caz de indisponibilitate temporarã a preşedintelui reprezentarea legalã a C.N.V.M. revine unuia dintre vicepreşedinţii acesteia, cu excepţia situaţiilor prevãzute la alin. (9), când reprezentarea legalã, în absenta preşedintelui şi vicepreşedinţilor, se atribuie comisarului celui mai vârstnic.
(5) C.N.V.M. se întruneşte în prezenta a cel puţin 3 dintre membrii sãi, incluzând preşedintele sau, în absenta acestuia, unul dintre vicepreşedinţi. Membrii C.N.V.M. absenţi pot vota în scris.
(6) Hotãrârile sunt adoptate cu votul a cel puţin 5 membri ai C.N.V.M. În caz de partaj egal al voturilor este decisiv votul preşedintelui sau, în cazul indisponibilitatii acestuia, cel al vicepreşedintelui care conduce şedinţa.
(7) În cazul şedinţelor C.N.V.M. la care se iau decizii privind politica generalã a pieţei de capital, C.N.V.M. se va întruni valabil în prezenta a cel puţin 5 membri.
(8) Hotãrârile adoptate sunt obligatorii pentru toţi membrii C.N.V.M.; membrii care au votat impotriva şi cei absenţi pot consemna opinia separatã în procesul-verbal al şedinţei respective. Preşedintele, respectiv vicepreşedintele care a condus şedinţa, este obligat sa semneze actele ce decurg din hotãrârea adoptatã, chiar dacã a votat impotriva.
(9) În situaţii de urgenta, când cvorumul prevãzut mai sus nu poate fi întrunit, hotãrârea va fi adoptatã cu majoritatea simpla a membrilor prezenţi, indiferent de numãrul acestora, şi va fi astfel pusã în aplicare, urmând sa fie confirmatã, modificatã sau revocatã de cãtre C.N.V.M. în prima şedinţa, în conformitate cu prevederile alineatelor precedente.
(10) Membrii C.N.V.M. îşi exercita mandatul potrivit legii. Ei rãspund pentru activitatea lor în mod solidar, cu excepţia situaţiei în care au votat impotriva unei hotãrâri şi au consemnat opinia separatã în procesul-verbal.
(11) Îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii cu buna-credinţa şi fãrã neglijenţa a oricãrui act sau fapt în legatura cu exercitarea, în condiţiile legii, a atribuţiilor de supraveghere şi control nu poate atrage rãspunderea civilã sau penalã, dupã caz, a membrilor C.N.V.M. numiţi conform prevederilor prezentului articol sau a persoanelor delegate de aceasta în acest sens. În cazul declansarii cercetãrii penale impotriva membrilor C.N.V.M. va fi informat în prealabil Parlamentul României.
ART. 4
Calitatea de membru al C.N.V.M. Incompatibilitãţi
(1) Durata mandatului de membru al C.N.V.M. este de 5 ani, fiecare membru putând fi reinvestit o singura data.
(2) În cazul imposibilitãţii definitive de exercitare a mandatului de cãtre unul dintre membri comisiile parlamentare menţionate la art. 3 alin. (2) vor propune Parlamentului, în termen de 30 de zile, persoana care va fi numita pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de exercitare a mandatului orice împrejurare care creeazã o indisponibilizare cu o durata mai mare de 90 de zile consecutive.
(3) Membrii C.N.V.M. trebuie sa fie cetãţeni romani, cu domiciliul stabil în România, în varsta de minimum 30 de ani, cu o buna reputaţie şi pregãtire profesionalã în domeniul economic sau juridic, având o vechime în specialitate de minimum 5 ani.
(4) Membrii C.N.V.M.:
a) nu pot fi soţi şi nici rude ori afini pana la gradul al treilea cu Preşedintele României, preşedinţii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, guvernatorul Bãncii Naţionale a României, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor şi nu se pot inrudi între ei;
b) nu pot fi membri ai vreunui partid politic;
c) nu pot exercita o alta funcţie remuneratã, publica sau privatã, cu excepţia celor de cadru didactic universitar şi de consultant sau expert al autoritãţilor publice ori al organismelor internaţionale;
d) nu pot fi membri în consiliile de administraţie, directori executivi, cenzori sau auditori ai persoanelor juridice subiecte ale supravegherii C.N.V.M., Comisiei de Supraveghere a Asigurãrilor sau Bãncii Naţionale a României ori acţionari semnificativi la astfel de persoane juridice;
e) nu trebuie sa fi fost declaraţi faliţi;
f) nu trebuie sa aibã cazier judiciar.
(5) Calitatea de membru al C.N.V.M. înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit, în condiţiile alin. (1) şi (2);
b) prin demisie;
c) prin revocare de cãtre Parlament în urmãtoarele situaţii:
1. la apariţia unei incompatibilitãţi sau a unui impediment dintre cele prevãzute la alin. (4);
2. impotriva acestuia a fost pronunţatã o condamnare penalã cu pedeapsa privativã de libertate, rãmasã definitiva;
d) prin înlocuire, în condiţiile prevãzute la alin. (2). (6) Membrii C.N.V.M. au obligaţia sa notifice de îndatã, în scris, Parlamentului apariţia oricãreia dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute la alin. (4). Pana la decizia Parlamentului membrul C.N.V.M. este suspendat de drept.
ART. 5
Colaborarea cu autoritãţile statului şi cu alte instituţii publice
(1) C.N.V.M. colaboreazã cu Banca Nationala a României, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, Consiliul Concurentei, autoritãţile judecãtoreşti şi cu alte autoritãţi şi instituţii publice în vederea îndeplinirii obiectivelor sale prevãzute la art. 2.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale fundamentale C.N.V.M. va fi consultata în prealabil cu privire la actele normative ale autoritãţilor publice cu impact asupra pieţei de capital, pieţelor reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, precum şi asupra instituţiilor şi operaţiunilor specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este invitata de drept la şedinţele autoritãţilor publice în care se adopta actele normative menţionate la alin. (2).
(4) C.N.V.M. poate face schimb de informaţii atât publice, cat şi confidenţiale cu Banca Nationala a României, Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, Consiliul Concurentei, precum şi cu alte autoritãţi şi instituţii publice. În aplicarea prevederilor prezentului articol aceste autoritãţi nu vor invoca secretul de serviciu sau orice alta obligaţie legalã de pãstrare a confidenţialitãţii informaţiilor deţinute.
(5) C.N.V.M. poate încheia acorduri de schimb de informaţii cu alte autoritãţi publice, prin care se stabilesc modalitãţile concrete de efectuare a schimbului acestor informaţii.
ART. 6
Cooperarea internationala
(1) C.N.V.M. poate participa la activitatea organizaţiilor internaţionale de profil şi poate deveni membra a acestor organizaţii.
(2) C.N.V.M. poate acorda, pe baza de reciprocitate, asistenta autoritãţilor de reglementare strãine care au nevoie de aceasta pentru îndeplinirea obiectivelor lor de supraveghere. Acest tip de asistenta include, fãrã a se limita la acestea:
a) furnizarea de informaţii publice sau nesupuse publicitãţii despre ori în legatura cu o persoana fizica sau juridicã subiect al reglementãrii, supravegherii ori controlului C.N.V.M.;
b) furnizarea de copii ale înregistrãrilor ţinute de entitatile supravegheate;
c) colaborãri cu persoanele care deţin informaţii despre obiectul unei anchete.
ART. 7
Prerogativele şi actele C.N.V.M.
(1) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale stabilite la art. 2 C.N.V.M. îşi exercita prerogativele legale privind reglementarea prin adoptarea de norme, emiterea de acte individuale şi dispunerea de mãsuri, dupã deliberare în şedinţe ţinute conform prevederilor art. 3.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale privind protecţia operatorilor şi investitorilor impotriva practicilor neloiale, precum şi pentru funcţionarea corecta şi transparenta a pieţei, prevenirea manipulãrii şi evitarea apariţiei riscului sistemic pe pieţele reglementate, C.N.V.M. va supraveghea în timp real şi periodic instituţiile, operatorii şi operaţiunile de pe piata de capital şi de pe pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate.
(3) C.N.V.M. adopta norme prin regulamente şi instrucţiuni care sunt puse în aplicare prin ordin al preşedintelui acesteia.
(4) Actele individuale emise de cãtre C.N.V.M. sunt deciziile, ordonanţele, atestatele şi avizele.
(5) Actele individuale ale C.N.V.M. sunt înscrisuri oficiale şi beneficiazã de forta probanta a înscrisurilor autentice, conţinutul lor putând fi contrazis numai prin procedura înscrierii în fals.
(6) C.N.V.M. poate realiza, la cerere sau din oficiu, interpretarea oficialã a tuturor normelor juridice emise de aceasta, aplicabile entitatilor reglementate şi supravegheate.
(7) C.N.V.M. este singura autoritate în mãsura sa se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, evaluãrilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale, prevãzute la alin. (1) şi (2). În caz de litigiu actele individuale emise de cãtre C.N.V.M. cu privire la interpretarile prevãzute la alin. (6) pot fi atacate cu recurs în fata Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ. Pana la pronunţarea unei hotãrâri definitive şi irevocabile de cãtre instanta judecãtoreascã executarea actelor C.N.V.M. nu se suspenda.
(8) C.N.V.M. are legitimare procesuala activa şi poate interveni în orice proces privind normele adoptate sau actele individuale emise de aceasta, fãrã obligaţia de a proba un interes.
(9) Accesul la documentele ţinute de C.N.V.M. se face în condiţiile legii.
(10) C.N.V.M. va edita şi va publica periodic un buletin, care este publicaţia oficialã a acesteia. Actele publicate în acest buletin sunt opozabile terţilor. Buletinul va conţine, fãrã a se limita la acestea:
a) reglementãrile adoptate de C.N.V.M.;
b) comunicate şi acte cu privire la pieţele reglementate;
c) interpretarea oficialã a reglementãrilor proprii care guverneazã pieţele reglementate şi entitatile supravegheate.
(11) C.N.V.M. poate infiinta o Camera arbitralã în scopul rezolvarii litigiilor izvorand din contractele încheiate pe pieţele de capital, pe pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate sau în legatura cu instituţiile ori operaţiunile acestora. În soluţionarea litigiilor Camera arbitralã va aplica:
a) legislaţia pieţelor de capital, a pieţelor reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, precum şi reglementãrile C.N.V.M. în materie;
b) uzanţele comerciale în materie;
c) dispoziţiile dreptului comun.
(12) C.N.V.M. îşi stabileşte prin regulament propriu structura organizatoricã, atribuţiile de conducere şi de execuţie ale personalului sau.
(13) C.N.V.M. stabileşte prin regulament propriu regimul şi principiile remunerãrii membrilor şi a personalului angajat.
(14) C.N.V.M. adopta prin decizie nivelul remunerãrii membrilor şi personalului angajat, cu luarea în considerare a nivelului remuneraţiei acordate unor poziţii şi funcţii similare din piata financiarã.
(15) Normele adoptate de C.N.V.M. se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 8
Reglementãrile C.N.V.M.
Regulamentele şi instrucţiunile stabilesc norme şi reguli cu privire la aplicarea legilor specifice pieţei de capital, a pieţelor reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, organismelor de plasament colectiv, precum şi instituţiilor şi operaţiunilor specifice acestora.
ART. 9
Actele individuale emise de C.N.V.M.
(1) Deciziile sunt acte individuale prin care C.N.V.M. înfiinţeazã instituţii şi organisme ori le dizolva, acorda sau retrage autorizaţii, anuleazã ori confirma acte ale agenţilor sãi, deleagã ori retrage puteri, aproba regulamente ale instituţiilor şi organismelor pieţei de valori mobiliare, aproba sau respinge prospectele de oferta publica, stabileşte remunerarea membrilor şi a personalului sau, aproba reglementãrile privind salarizarea personalului Bursei de Valori Bucureşti ca instituţie publica şi da interpretarea oficialã a propriilor reglementãri care guverneazã piata de capital şi pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate.
(2) Ordonanţele sunt acte prin care C.N.V.M. da dispoziţii privind prezentarea de documente, situaţii şi informaţii, audieri, impune interdicţii sau suspendãri de autorizaţii ori activitãţi, dispune anchete sau alte investigaţii, mãsuri conservatorii, precum ridicarea şi depunerea de documente sau titluri, indisponibilizarea unor bunuri sau fonduri, aplica sancţiuni disciplinare şi administrative.
(3) Atestatele sunt acte prin care C.N.V.M. confirma ori recunoaşte situaţii sau calitãţi, raportari ori comunicãri de date şi informaţii.
(4) Avizele sunt acte prin care C.N.V.M. formuleazã raspunsuri oficiale la chestiuni privind aplicarea legii şi a normelor reglementare ori da calificãri privind pieţele reglementate şi instrumentele financiare.
ART. 10
Delegarea prerogativelor C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. poate delega unor agenţi ai sãi ori unor instituţii sau organisme ale pieţelor reglementate, subordonate acesteia, una sau mai multe dintre prerogativele cu care este investitã prin lege.
(2) Delegarea de prerogative prevãzutã la alin. (1) va desemna persoana investitã şi va arata prerogativa delegatã şi actele prin care o va exercita, mãsurile pe care le poate lua, durata delegarii, precum şi modul de supraveghere a exercitãrii prerogativei respective. Delegarea de prerogative nu poate avea ca obiect adoptarea de norme, ci numai acte individuale emise în numele C.N.V.M.
(3) Actele individuale emise şi mãsurile dispuse în exercitarea delegarii de putere pot fi atacate înaintea C.N.V.M., care le poate confirma, modifica sau anula cu audierea persoanei investite şi, dacã apreciazã necesar, a celor cãrora li se aplica astfel de acte. C.M.V.M. poate dispune, la cerere sau din oficiu, suspendarea ori anularea actelor emise şi a mãsurilor dispuse în exercitarea delegarii de putere.
(4) C.N.V.M. poate retrage delegarea unei prerogative în orice moment, dar numai cu audierea persoanei sau a instituţiei cãreia i-a fost acordatã.
ART. 11
Confidenţialitatea informaţiilor
(1) Membrii şi angajaţii C.N.V.M. vor respecta, în privinta informaţiilor obţinute în cursul sau ca urmare a exercitãrii atribuţiilor şi care nu au devenit accesibile publicului larg, regimul juridic aplicabil secretului de serviciu. În sensul prezentei ordonanţe de urgenta transmiterea de informaţii în cadrul prevãzut la art. 6 alin. (2) nu reprezintã o încãlcare a acestei obligaţii.
(2) Furnizarea de informaţii de natura celor prevãzute la alin. (1) va putea fi facuta sub semnatura preşedintelui C.N.V.M. sau a persoanelor împuternicite în acest sens, dupã deliberarea în şedinţa conform art. 3, în urmãtoarele situaţii:
a) în cadrul unor proceduri judiciare, prin dispoziţie a procurorului sau a instanţelor de judecata, dupã caz;
b) în cadrul negocierii sau al derulãrii unor acorduri internaţionale la care România este parte;
c) în cadrul acordurilor de cooperare cu alte autoritãţi, cu organizaţii internaţionale din care C.N.V.M. face parte sau din propria initiativa a C.N.V.M., în scopul asigurãrii îndeplinirii atribuţiilor specifice de supraveghere şi control asupra respectãrii prevederilor legale.
ART. 12
Transparenta informatiei
(1) C.N.V.M. organizeazã un Oficiu de Evidenta a Valorilor Mobiliare cãruia îi sunt transmise toate informaţiile necesare cu privire la valorile mobiliare care se supun prevederilor prezentului statut şi la emitentii acestora.
(2) Obligaţiunile şi alte valori mobiliare de natura acestora, emise de cãtre stat, judeţ, oraş, comuna şi de cãtre autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, vor fi înregistrate la primirea documentului de emisiune.
(3) Evidentele ţinute de Oficiul de Evidenta a Valorilor Mobiliare sunt accesibile publicului în condiţiile stabilite de C.N.V.M.
ART. 13
Surse de finanţare
(1) C.N.V.M. se finanţeazã integral din venituri extrabugetare.
(2) Veniturile C.N.V.M. provin din:
a) o cota de 0,08% din valoarea tranzacţiilor derulate pe orice piata reglementatã, suportate de cãtre cumpãrãtor, cu excepţia pieţelor reglementate de instrumente financiare derivate;
b) o cota de 0,1% din valoarea activului net al organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
c) o cota de 0,5% din valoarea ofertelor publice de vânzare;
d) o cota de 2% din valoarea ofertelor publice de cumpãrare-preluare;
e) tarife sau comisioane pentru tranzacţiile derulate pe pieţele reglementate de instrumente financiare derivate;
f) tarife şi comisioane percepute la activitãţi pentru care se emite de cãtre C.N.V.M. un act individual;
g) tarife percepute pentru prestarea de servicii cãtre entitãţi supravegheate sau terţe persoane;
h) penalitãţi stabilite prin reglementãri proprii ca sancţiuni patrimoniale;
i) donaţii;
j) activitãţi de editura, publicitate, multiplicare;
k) orice alte surse legale.
(3) Cuantumul tarifelor, comisioanelor şi veniturilor prevãzute la alin. (2) lit. e) şi k) se stabilesc prin anexa la bugetul C.N.V.M., care se aproba de Parlamentul României şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
Cheltuieli
(1) Pentru a permite C.N.V.M. şi reprezentantelor acesteia sa îşi desfãşoare activitatea, Guvernul sau consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, ori consiliile locale vor incredinta prin hotãrâre acesteia administrarea bunurilor imobiliare necesare (terenuri şi clãdiri) aparţinând domeniului public sau privat al statului, de interes naţional sau local, în termen de 60 de zile de la cererea temeinic justificatã a C.N.V.M.
(2) În cazul în care autoritãţile prevãzute la alin. (1) nu pun la dispoziţie C.N.V.M., în termenele prevãzute la alin. (1), imobilele respective, aceasta este în drept sa cumpere, sa închirieze sau sa dobândeascã în proprietate ori în folosinta în orice alt mod prevãzut de lege imobilele necesare desfãşurãrii activitãţii sale din sursele de finanţare prevãzute la art. 13.
(3) Cheltuielile sunt stabilite prin bugetul anual al C.N.V.M. în conformitate cu obiectivele şi sarcinile acesteia, fiind aprobate de Parlamentul României.
ART. 15
Personalul C.N.V.M.
(1) Personalul C.N.V.M. va fi angajat conform prevederilor Codului muncii.
(2) Angajaţii C.N.V.M. nu pot exercita alte activitãţi profesionale remunerate, cu excepţia celor prevãzute la art. 4 alin. (4) lit. c).
(3) Membrii personalului pot fi detasati în condiţiile legii la alte autoritãţi de reglementare din ţara sau din strãinãtate, respectiv la entitãţi supravegheate. În timpul detaşãrii aceştia rãmân angajaţi ai C.N.V.M. şi semneazã un contract de confidenţialitate cu entitatea la care au fost detasati.
ART. 16
Raportul anual de activitate
(1) Cel târziu pana la data de 30 aprilie a fiecãrui an C.N.V.M. va trimite comisiilor pentru buget, finanţe şi bãnci ale Senatului şi Camerei Deputaţilor raportul sau anual de activitate, raportul anual de audit financiar şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul precedent, care vor fi dezbãtute în şedinţa comuna a Camerelor.
(2) Comisiile pentru buget, finanţe şi bãnci ale Senatului şi Camerei Deputaţilor pot dispune oricând verificarea activitãţilor C.N.V.M în conformitate cu regulamentele Senatului şi ale Camerei Deputaţilor.
ART. 17
Mãsuri asiguratorii şi sancţiuni
(1) C.N.V.M. poate impune, în cazuri bine justificate şi pe o perioada determinata, entitatilor reglementate, emitentilor sau altor entitãţi care desfãşoarã activitãţi în legatura cu pieţele reglementate, mãsuri asiguratorii sau restrictionarea exercitãrii unor drepturi. Asemenea mãsuri se pot referi la blocarea de conturi bancare, restrangerea unor transferuri patrimoniale ale emitentilor sau blocarea transferului unor valori mobiliare ori al altor instrumente financiare pe o perioada care nu poate depãşi doua sãptãmâni.
(2) În cazul nerespectãrii legilor care guverneazã pieţele de capital, pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, organismele de plasament colectiv în valori mobiliare sau a reglementãrilor sale, C.N.V.M. poate dispune sesizarea organului de urmãrire penalã, pentru situaţia în care fapta sãvârşitã constituie infracţiune potrivit reglementãrilor specifice, sau aplicarea urmãtoarelor sancţiuni contravenţionale:
a) avertisment scris;
b) amenzi;
c) suspendarea autorizaţiei;
d) retragerea autorizaţiei;
e) anularea autorizaţiei.
(3) Sancţiunile contravenţionale vor fi stabilite de legile care guverneazã piata de capital, pieţele reglementate de mãrfuri şi instrumente financiare derivate, instituţiile şi operaţiunile specifice acestora, precum şi organismele de plasament colectiv. Amenzile se fac venit la bugetul C.N.V.M., conform prevederilor legale, şi pot fi actualizate anual de cãtre aceasta conform ratei inflaţiei.
────────────────