Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 244 din 28 noiembrie 2000 (*republicata*)  privind siguranta barajelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 244 din 28 noiembrie 2000 (*republicata*) privind siguranta barajelor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 96 din 4 februarie 2002
----------------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 466/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 31 iulie 2001, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 244/2000 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 633 din 6 decembrie 2000 şi a fost aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2001 .

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Dreptul de realizare şi de exploatare în siguranta a barajelor, precum şi obligaţiile corespunzãtoare rezultate din actele normative privind protecţia mediului vor fi exercitate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta, precum şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2) Respectarea exigenţelor de performanta referitoare la siguranta barajelor este obligatorie în toate etapele de realizare şi de exploatare a acestora: proiectare, execuţie, exploatare în perioada de execuţie, exploatare curenta şi postutilizare sau abandonare.
(3) Evaluarea stãrii de siguranta în exploatare şi verificarea respectãrii exigenţelor de performanta referitoare la siguranta barajelor se realizeazã de experţi şi specialişti atestaţi de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi certificati/avizaţi de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin urmãtorii termeni se înţelege:
a) baraj - orice lucrare hidrotehnica având o structura existenta sau propusã, care este capabilã sa asigure acumularea, permanenta sau nepermanenta, de apa, de deşeuri industriale lichide sau solide depuse subacvatic (din industria chimica, industria energetica şi din iazurile de decantare din industria miniera), a cãror rupere poate produce pierderea necontrolata a conţinutului acumulat, cu efecte negative deosebit de importante asupra mediului social, economic şi/sau natural. Noţiunea de baraj cuprinde:
1. totalitatea elementelor constructive realizate, inclusiv construcţiile şi instalaţiile-anexa aferente acestuia, precum şi cele naturale, terenul de fundaţie şi versantii care asigura acumularea, reprezentând cuveta lacului de acumulare;
2. barajele şi digurile care realizeazã retentii permanente sau nepermanente de apa;
3. lucrãrile hidrotehnice speciale (centrale hidroelectrice şi ecluze din frontul barat, derivatii cu nivel liber realizate în rambleu, rezervoare supraterane cu volume de peste 5.000 mc şi conducte forţate);
4. barajele şi digurile care realizeazã depozite de deşeuri industriale;
b) categorie de importanta a barajelor - clasificare bazatã pe cuantificarea riscului unui baraj, utilizându-se un sistem de criterii, indici şi notari, conform metodologiei de încadrare în categorii de importanta aprobate prin ordin comun al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi ministrului apelor şi protecţiei mediului.
În funcţie de valoarea indicelui de risc asociat barajului, care pentru barajele cu risc acceptabil are o valoare adimensionala, mai mica sau egala cu 1, barajele se încadreazã în una dintre urmãtoarele categorii de importanta:
● A - baraj de importanta exceptionala;
● B - baraj de importanta deosebita;
● C - baraj de importanta normalã;
● D - baraj de importanta redusã.
În cazul unei valori a indicelui de risc asociat barajului mai mare de 1, riscul este inacceptabil, iar barajul nu poate fi exploatat;
c) baraj cu risc sporit - baraj care este declarat de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului ca fiind cu potenţial crescut privind consecinţele produse asupra populaţiei, proprietãţii şi mediului, în cazul cedarii;
d) expert certificat/avizat - expert tehnic sau specialist verificator de proiecte, atestat de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei pentru construcţii hidrotehnice în domeniile A7 (rezistenta şi stabilitatea la solicitãri statice, dinamice, inclusiv la cele seismice, pentru construcţii şi amenajãri hidrotehnice) şi B5 (siguranta în exploatare pentru construcţii şi amenajãri hidrotehnice) şi certificat/avizat de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului pentru evaluarea stãrii de siguranta în exploatare a barajelor;
e) CONSIB - Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor şi lucrãrilor Hidrotehnice, înfiinţatã conform legii;
f) deţinãtor de baraj - persoana juridicã cu orice titlu, care are în pãstrare, proprietate şi/sau administrare un baraj.
ART. 3
(1) Încadrarea în categorii de importanta a barajelor reprezintã o obligaţie legalã a deţinãtorilor/administratorilor cu orice titlu, denumiţi în continuare deţinãtori de baraje, şi este utilizata pentru:
a) stabilirea tipului de urmãrire în timp a barajelor - specialã sau curenta -, în conformitate cu rigorile impuse de sistemul calitãţii în construcţii;
b) ierarhizarea barajelor în vederea stabilirii programelor de evaluare a stãrii de siguranta în exploatare a acestora;
c) stabilirea listei cuprinzând barajele cu risc sporit;
d) stabilirea atribuţiilor de verificare şi control al barajelor, care revin Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului;
e) stabilirea obligaţiilor ce revin deţinãtorilor de baraje, precum şi altor persoane juridice şi fizice privind siguranta în exploatare a acestor tipuri de lucrãri şi luarea mãsurilor corespunzãtoare de reducere a riscului.
(2) La stabilirea categoriei de importanta a barajelor deţinãtorii acestor tipuri de lucrãri, Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, vor tine seama de:
a) caracteristicile tehnice ale lucrãrii, furnizate de deţinãtor;
b) necesitatea protecţiei populaţiei, a proprietãţii şi a mediului impotriva consecinţelor potenţiale produse în cazul cedarii acestor lucrãri;
c) mãrimea pagubelor potenţiale sau a prejudiciului pe care îl poate aduce un accident la barajul respectiv;
d) costul mãsurilor de siguranta impuse şi dacã acestea sunt acceptabile sub aspectul eficientei economice;
e) impactul social-economic în cazul ruperii unui baraj;
f) modul în care barajul este proiectat, construit, exploatat, reparat, afectat în timpul exploatãrii, inspectat periodic, menţinut în exploatare, postutilizat sau abandonat;
g) modul în care apa şi deseul industrial lichid ori depus hidraulic sunt acumulate în cuveta lacului de acumulare;
h) persoana care a avut responsabilitatea proiectãrii, construcţiei, repararii, exploatãrii, inspecţiei, deciziei de postutilizare sau de abandonare a barajului.
(3) În scopul protecţiei populaţiei, a proprietãţii şi a mediului Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului poate majorã categoria de importanta a unui baraj fata de cea declarata de deţinãtor şi îl poate declara cu risc sporit. Lista cuprinzând barajele cu risc sporit şi cele cu categorie de importanta majoratã se aproba prin ordin al conducatorului acestei autoritãţi.
(4) Metodologiile privind stabilirea categoriilor de importanta a barajelor şi metodologiile de evaluare a stãrii de siguranta în exploatare a barajelor se aproba prin ordin comun al ministrului apelor şi protecţiei mediului şi ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei, pe baza avizului tehnic consultativ al CONSIB.
ART. 4
(1) Stabilirea exigenţelor de performanta care definesc sistemul calitãţii în domeniul construcţiilor de baraje, procedurile şi reglementãrile tehnice, precum şi controlul respectãrii acestora sunt asigurate de Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.
(2) Reglementãrile şi procedurile cu caracter general, aferente sistemului calitãţii în domeniul construcţiilor de baraje, se stabilesc prin ordine comune ale conducãtorilor autoritãţilor menţionate la alin. (1).
(3) Normele tehnice aferente asigurãrii calitãţii în construcţiile de baraje se elaboreazã de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi se aproba prin ordin al ministrului.
(4) Normele tehnice referitoare la comportarea în exploatare, expertizarea proiectelor şi regimul de exploatare în siguranta a barajelor se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului. Iazurile de decantare din industria miniera se realizeazã, se exploateazã şi se conserva conform normelor specifice întocmite prin grija Ministerului Industriei şi Resurselor şi aprobate prin ordine comune ale ministrului apelor şi protecţiei mediului, ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei şi ministrul industriei şi resurselor.
(5) Aspectele tehnice ale reglementãrilor şi normelor, precum şi prioritãţile de întocmire a acestora sunt avizate de CONSIB.
(6) Prevederile alin. (3) se aplica şi în cazul iazurilor de decantare miniere care îşi înceteazã activitatea la expirarea licenţei de concesionare.
(7) Experţii certificati/avizaţi pentru evaluarea stãrii de siguranta în exploatare a barajelor îşi desfãşoarã activitatea în baza regulamentului privind organizarea şi certificarea corpului de experţi şi a procedurii de avizare a specialiştilor pentru evaluarea stãrii de siguranta a barajelor din categoriile de importanta C şi D. Regulamentul şi procedura se elaboreazã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi se aproba prin ordin al conducatorului acestuia.
(8) Certificarea personalului de exploatare privind activitatea de urmãrire a comportãrii în timp a barajelor se efectueazã în baza regulamentului specific. Regulamentul se elaboreazã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi se aproba prin ordin al conducatorului acestuia.
ART. 5
(1) Deţinãtorii cu orice titlu de baraje sunt direct responsabili de realizarea şi de menţinerea siguranţei în exploatare a acestora în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Pentru barajele existente la care nu exista sau nu este cunoscut un proprietar sau administrator legal rolul de deţinãtor revine administraţiei publice locale - comuna, oraş, municipiu, judeţ - pe teritoriul cãreia se gãsesc acestea, la cererea Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului sau/şi a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.

CAP. 2
Regimul de folosire a barajelor

ART. 6
(1) Pentru barajele noi sau în cazul interventiilor constructive care modifica parametrii de baza ai barajelor existente deţinãtorii acestora sunt obligaţi sa obţinã de la Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului acordul de funcţionare în siguranta.
(2) Prin excepţie, ministrul apelor şi protecţiei mediului stabileşte prin ordin ca pentru lucrãrile încadrate în categoriile de importanta C şi D acordul de funcţionare în siguranta sa fie emis de unitãţile teritoriale ale Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, pe baza avizului unui expert certificat/avizat.
(3) Acordul de funcţionare în siguranta se referã la încadrarea în categorii de importanta a barajului, la adoptarea soluţiilor de proiectare, la condiţiile de amplasament şi la respectarea normelor şi reglementãrilor legale, precum şi a experienţei în domeniu.
(4) Acordul de funcţionare în siguranta este obligatoriu pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie.
ART. 7
(1) Pentru barajele aflate în exploatare sau în faza provizorie de punere în exploatare deţinãtorul acestora este obligat sa obţinã o autorizaţie de funcţionare în condiţii de siguranta, emisã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, pe baza recomandãrilor din documentaţia avizatã de expertul certificat.
(2) Prin excepţie, la recomandarea CONSIB, pentru lucrãrile încadrate în categoriile de importanta C şi D autorizaţia de funcţionare în condiţii de siguranta se poate emite de cãtre unitãţile teritoriale ale Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului, pe baza unei documentaţii privind starea de siguranta avizate de expertul certificat.
(3) Autorizaţia de funcţionare în condiţii de siguranta certifica îndeplinirea exigenţelor de performanta în perioada de exploatare şi este obligatorie pentru obţinerea autorizaţiilor de gospodãrire a apelor şi de protecţie a mediului.
(4) Autorizaţia de funcţionare în condiţii de siguranta se emite pe o durata determinata, stabilitã prin autorizaţie, de maximum 10 ani şi se reînnoieşte la expirare sau în cazul producerii unor incidente ori accidente în exploatare.
ART. 8
Procedurile şi competentele de emitere a acordului de funcţionare în siguranta şi a autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta pentru baraje se aproba prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, pe baza avizului tehnic consultativ al CONSIB.
ART. 9
(1) Exploatarea barajelor, indiferent de destinaţia acestora, de cãtre deţinãtorii cu orice titlu fãrã autorizaţia de funcţionare în condiţii de siguranta prevãzutã de prezenta ordonanta de urgenta este interzisã.
(2) Îndeplinirea condiţiilor de exploatare în condiţii de siguranta prevãzute prin expertize avizate de CONSIB sau a condiţiilor stabilite prin ordine ale ministrului apelor şi protecţiei mediului şi ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei este obligatorie.
ART. 10
(1) Deţinãtorii de baraje sunt obligaţi sa urmãreascã comportarea în timp a acestor construcţii pe baza unor proiecte specializate, elaborate prin grija acestora.
(2) Proiectele de urmãrire a comportãrii în timp a barajelor trebuie sa respecte reglementãrile generale în domeniu, prevãzute de legislaţia în vigoare şi de normativele tehnice specifice, precum şi elementele stabilite la proiectare sau prin evaluarile periodice ale stãrii de siguranta.
(3) Activitatea de urmãrire a comportãrii în timp a barajelor se organizeazã pe 3 niveluri, astfel:
a) nivelul I, cuprinzând inspectiile vizuale, mãsurãtorile la aparate de mãsura şi control şi interpretarea primara a rezultatelor - depãşirea unor valori de atentie şi alarma -, realizate de personalul de exploatare cu sarcini specifice, certificat de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului;
b) nivelul II, cuprinzând sinteza periodicã a observaţiilor, a mãsurãtorilor şi a inspectiilor tehnice anuale şi interpretarea acestora din punct de vedere al siguranţei barajului, realizatã prin grija deţinãtorului de specialişti care întocmesc rapoarte sintetice anuale;
c) nivelul III, cuprinzând analiza şi avizarea rapoartelor de sinteza anuale, realizate de o comisie de urmãrire a comportãrii în timp a barajelor, organizatã de cãtre deţinãtor, a carei componenta este avizatã de CONSIB şi aprobatã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului; în cazul deţinãtorilor care nu organizeazã comisii proprii, analiza şi avizarea rapoartelor anuale vor fi realizate fie de comisiile aprobate ale altor deţinãtori, fie de grupuri de specialişti aprobaţi de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, cu avizul tehnic consultativ al CONSIB.
(4) Rapoartele anuale privind comportarea şi siguranta în exploatare a barajelor aflate în administrarea unui deţinãtor sunt analizate în cadrul evaluãrii periodice a siguranţei, iar îndeplinirea corecta din punct de vedere legal, tehnic şi organizatoric a obligaţiilor prevãzute în proiectele de urmãrire a comportãrii în timp a construcţiilor conditioneaza emiterea autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta sau reînnoirea acesteia.
(5) Nerespectarea proiectului de urmãrire a comportãrii în timp a construcţiilor atrage suspendarea autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta pe o perioada de 30 de zile, timp în care trebuie realizatã conformarea cu proiectul.
ART. 11
Pentru prevenirea unor accidente sau a unor avarii datorate sabotajelor, vandalismului ori unor acţiuni iresponsabile deţinãtorii de baraje cu risc sporit sunt obligaţi sa organizeze şi sa realizeze un sistem de securitate şi paza a barajelor, aprobat de inspectoratele judeţene de protecţie civilã*).

--------------
*) Conform <>art. 4 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenta, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001, serviciile publice comunitare profesioniste se înfiinţeazã în subordinea consiliilor judeţene prin preluarea de la Ministerul de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protecţie civilã, a grupurilor şi brigazilor de pompieri militari.

ART. 12
(1) În scopul asigurãrii protecţiei şi siguranţei barajelor se interzice realizarea unor construcţii, depozite, amenajãri sau a altor activitãţi în ampriza barajelor ori în zonele de protecţie stabilite la aprobarea proiectului sau conform prevederilor legale.
(2) Realizarea de lucrãri de traversare a barajelor sau în zonele lor de protecţie se poate face în baza permisului de traversare obţinut conform procedurii emise de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului.
ART. 13
În cazul trecerii în conservare, al postutilizarii sau al abandonarii unui baraj, deţinãtorul acestuia va întocmi o documentaţie distinctã. Deţinãtorul va stabili şi va asigura, pe cheltuiala proprie, lucrãrile şi mãsurile de încadrare într-o categorie de folosinta posibila a barajului sau va demola construcţia, cu asigurarea corespunzãtoare a curgerii apelor, inclusiv a apelor maxime, în secţiunea barata iniţial. Procedura de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor se elaboreazã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi se aproba prin ordin.
ART. 14
Deţinãtorii cu orice titlu de baraje au obligaţia de a declara public caracteristicile generale, categoria de importanta şi gradul de risc asociat acestora. Declaraţia se efectueazã conform procedurii care se elaboreazã de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului şi se aproba prin ordin.

CAP. 3
Controlul în domeniul siguranţei barajelor

ART. 15
Controlul îndeplinirii exigenţelor de performanta şi al respectãrii prevederilor legale aferente siguranţei barajelor se face de Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului sau de împuterniciţi ai acestuia.
ART. 16
Controlul îndeplinirii exigenţelor de performanta privind calitatea în construcţii, stabilite prin <>Legea nr. 10/1995 , se face de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei sau de cãtre organele teritoriale ale acestuia.
ART. 17
Controlul curent al activitãţii de urmãrire a comportãrii în timp a barajelor va fi asigurat de împuterniciţii Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi ai Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 18
În scopul îndeplinirii atribuţiilor de control împuterniciţii cu drept de control, dupã declinarea identitãţii şi calitãţii, au dreptul:
a) de acces la baraje, indiferent de deţinãtorul şi destinaţia acestora, pentru a face constatãri privind respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta şi ale reglementãrilor ce decurg din aceasta;
b) de a controla existenta şi functionalitatea aparaturii de mãsura şi control prevãzute pentru urmãrirea comportãrii în timp a barajelor, în conformitate cu prevederile proiectelor specifice;
c) de a constata contravenţii şi de a aplica sancţiuni conform competentelor acordate.
ART. 19
Pentru efectuarea controlului în unitãţile cu regim special de acces împuterniciţii cu drept de control vor primi aprobare şi din partea autoritãţii publice centrale care coordoneazã unitãţile respective.

CAP. 4
Sancţiuni

ART. 20
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage rãspunderea disciplinarã, materialã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 21
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) funcţionarea barajelor fãrã autorizaţie de funcţionare în siguranta şi fãrã proiect de urmãrire a comportãrii în timp a construcţiei;
b) neîndeplinirea condiţiilor de siguranta prevãzute prin ordine ale ministrului apelor şi protecţiei mediului şi ale ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei;
c) nerespectarea prevederilor acordului de funcţionare în siguranta şi nerespectarea prevederilor autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta;
d) realizarea unor construcţii, depozite, amenajãri sau a altor activitãţi în ampriza barajelor ori în zonele de protecţie;
e) nerealizarea remedierilor în termenul prevãzut de prezenta ordonanta de urgenta, în cazul suspendãrii autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta;
f) abandonarea unui baraj fãrã proiect de abandonare şi conservare elaborat de un expert certificat/avizat;
g) declararea eronatã a caracteristicilor barajului în scopul obţinerii de avantaje;
h) neîndeplinirea prevederilor legale privind reevaluarea siguranţei barajelor existente;
i) nerealizarea sistemului de securitate şi paza prevãzut de prezenta ordonanta de urgenta;
j) neîndeplinirea condiţiilor de exploatare în siguranta stabilite prin ordine ale ministrului apelor şi protecţiei mediului şi/sau ale ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi locuinţei.
ART. 22
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 21, sãvârşite de persoane fizice, se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amenda de la 50.000.000 lei la 500.000.000 lei cele prevãzute la art. 21 lit. a), b), c), d), g) şi h);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei cele prevãzute la art. 21 lit. e), f), i) şi j).
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) pot fi aplicate şi persoanelor juridice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi actualizat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 23
Constituie infracţiuni urmãtoarele fapte:
a) executarea barajelor fãrã acordul de funcţionare în siguranta a barajului;
b) funcţionarea barajelor fãrã autorizaţie de funcţionare în condiţii de siguranta, punând în pericol populaţia şi mediul;
c) nedeclararea barajelor deţinute şi a caracteristicilor acestora;
d) neîndeplinirea mãsurilor stabilite prin expertize avizate de CONSIB, dacã fapta pune în pericol siguranta construcţiei şi produce urmãri grave pentru populaţie sau pentru factorii de mediu;
e) deteriorarea sau distrugerea aparaturii de mãsura şi control montate în baraje, precum şi folosirea unei aparaturi neetalonate.
ART. 24
Infracţiunile prevãzute la art. 23 se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
ART. 25
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la art. 22 se fac de inspectori din cadrul Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi de împuterniciţi ai acestuia.
ART. 26
Infracţiunile prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se constata de organele abilitate, precum şi de personalul prevãzut la art. 17, care înainteazã actul de constatare la organul local de cercetare penalã.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 27
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va elabora regulamentul privind organizarea şi certificarea corpurilor de experţi, respectiv procedura de avizare a experţilor şi a specialiştilor pentru întocmirea evaluãrii stãrii de siguranta în exploatare a barajelor, care vor fi aprobate prin ordin al ministrului.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va elabora procedura de autorizare, care va fi aprobatã prin ordin al ministrului.
ART. 28
(1) În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a procedurilor de autorizare deţinãtorii cu orice titlu ai barajelor sunt obligaţi sa declare la Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului lucrãrile deţinute şi încadrarea lor în categorii de importanta, în vederea eşalonãrii obţinerii autorizarilor.
(2) Depunerea documentaţiei pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare în siguranta a barajului se va face la termenele stabilite prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, în baza eşalonãrii propuse de CONSIB.
ART. 29
Deţinãtorii cu orice titlu ai barajelor aflate în exploatare, care în urma evaluãrii stãrii de siguranta nu îndeplinesc exigenţele de performanta necesare pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare în condiţii de siguranta decât dupã realizarea unor mãsuri şi lucrãri propuse prin raportul de evaluare a stãrii de siguranta, sunt obligaţi sa realizeze aceste exigente de performanta în termenul stabilit de comun acord cu reprezentanţii Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului şi ai Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, dar nu mai târziu de 2 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 30
(1) Nerealizarea prevederilor art. 28 conduce imediat la introducerea restrictiilor de exploatare şi, dupã caz, la declanşarea operaţiunilor de abandonare.
(2) Pentru barajele care prezintã un indice de risc asociat inacceptabil va fi declansata operaţiunea de abandonare.
(3) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului va elabora metodologia de declarare a operaţiunilor de abandonare a barajelor, care va fi aprobatã prin ordin al ministrului.
ART. 31
(1) Deţinãtorul barajului are obligaţia sa ţinã o fişa de evidenta a barajului*) cuprinzând datele importante privind construcţia şi evenimentele care au avut loc în timp. Fişa actualizatã va fi transmisã anual la Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, împreunã cu un raport privind starea barajului. La fiecare 2 ani raportul va fi completat cu o analiza aprofundata a comportãrii în timp a barajului.
(2) În cazul barajelor utilizate pentru alimentari cu apa sau al barajelor care realizeazã acumulari de apa în scopuri multiple, deţinãtorul cu orice titlu al barajului va transmite Ministerului Apelor şi Protecţiei Mediului un raport privind prima umplere a lacului de acumulare realizat prin barajul respectiv.

---------------
*) Conform <>art. III din Legea nr. 466/2001 conţinutul fisei de evidenta se va stabili prin ordin al ministrului apelor şi protecţiei mediului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a acestei legi.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016