Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 5 martie 2008  privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 5 martie 2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 182 din 10 martie 2008

În perioada de dictaturã comunistã, cuprinsã între 6 martie 1945-22 decembrie 1989, Partidul Comunist Român a exercitat, în special prin intermediul Securitãţii, o permanentã teroare împotriva cetãţenilor ţãrii, drepturilor şi libertãţilor lor fundamentale. Aceasta îndreptãţeşte accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã. Cunoaşterea istoriei recente constituie o prioritate pentru societatea româneascã şi de aceea administrarea şi valorificarea istoricã a arhivelor fostei Securitãţi, care cuprind documente relevante cu privire la acţiunile întreprinse împotriva regimului totalitar comunist, precum şi cu privire la reprimarea acestor acţiuni, sunt necesare într-o Românie europeanã. Consemnarea publicã a acestor abuzuri contribuie la o mai bunã înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvatã a viitorului societãţii româneşti.
Cum prin publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, a <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 50/2008 s-a arãtat cã <>Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste în ansamblul sãu este neconstituţionalã şi având în vedere faptul cã, potrivit art. 147 alin. (1) din Constituţie, dispoziţiile declarate neconstituţionale de cãtre organul de contencios constituţional sunt suspendate de drept pe o duratã de maxim 45 de zile de la data declarãrii neconstituţionalitãţii lor, datã dupã care prevederile legii îşi înceteazã efectele juridice, se impune adoptarea de urgenţã a unei noi reglementãri menite sã asigure atât continuarea exercitãrii dreptului de acces la propriul dosar cât şi a activitãţii de deconspirare a Securitãţii.
Reglementãrile din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2008 pentru asigurarea continuitãţii unor activitãţi ale Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii au avut un caracter exclusiv tranzitoriu, fiind emise ca urmare a <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 51/2008 , însã ele nu pot suplini totalitatea normelor necesare acţiunii de deconspirare a Securitãţii, care a vizat îngrãdirea şi chiar suprimarea unor drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului.
Consecinţele nereglementãrii în ansamblu a acestei problematici în termenul de 45 de zile ar fi extrem de grave, de la dezincriminarea, prin efectul legii, a infracţiunilor cuprinse în actul normativ - şi care sunt în prezent suspendate - la menţinerea unei naturi juridice neclare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii în sistemul instituţiilor publice şi pânã la încetarea, pentru o perioadã nedeterminatã, a procesului de consemnare publicã a acţiunilor întreprinse împotriva regimului totalitar comunist, precum şi a reprimãrilor acestor acţiuni. Este necesarã, prin urmare, o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, ca autoritate administrativã autonomã, lipsitã de atribuţii jurisdicţionale, ale cãrui acte privind accesul la dosar şi deconspirarea Securitãţii sã fie supuse controlului instanţelor de judecatã, şi o continuare, într-un mecanism nou, a procesului de devoalare a activitãţilor exercitate de regimul comunist.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Orice cetãţean român sau cetãţean strãin care dupã 1945 a avut cetãţenie românã, precum şi orice cetãţean al unei ţãri membre a Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord sau al unui stat membru al Uniunii Europene au dreptul de acces la propriul dosar întocmit de Securitate, precum şi la alte documente şi informaţii care privesc propria persoanã, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã şi în conformitate cu prevederile legii privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã. Acest drept se exercitã la cerere şi constã în studierea nemijlocitã a dosarului şi eliberarea de copii de pe actele dosarului şi de pe alte înscrisuri care privesc propria persoanã.
(2) Accesul vizeazã toate tipurile de informaţii culese de Securitate, precum şi de alte instituţii care sprijineau activitatea Securitãţii, prin acţiuni conexe sau prin emiterea de acte, dispoziţii sau alte tipuri de înscrisuri.
(3) Persoana îndreptãţitã, potrivit prevederilor alin. (1), poate solicita Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii exercitarea dreptului de acces la propriul dosar.
(4) În termen de 30 de zile de la primirea cererii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii înştiinţeazã petentul cu privire la demersurile efectuate pentru asigurarea exercitãrii dreptului de acces la propriul dosar.
(5) În rãspunsul comunicat petentului se precizeazã dacã în evidenţele informatizate ale Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, precum şi în cele ale celorlalte instituţii deţinãtoare ale arhivelor Securitãţii se regãsesc menţiuni referitoare la existenţa/inexistenţa unor documente întocmite de structurile aparatului represiv comunist, care se referã la persoana petentului; data şi locul unde pot fi consultate documentele, precum şi date despre existenţa anterioarã a documentelor, în cazul în care acestea nu s-au pãstrat.
(6) Accesul la informaţiile prevãzute la alin. (2) este permis în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, indiferent de suportul pe care se aflã acestea, precum hârtie, microfilm, dischetã, bandã audio sau video.
(7) Persoana, subiect al unui dosar din care rezultã cã a fost urmãritã de Securitate, are dreptul, la cerere, sã afle identitatea lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia, care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, şi poate solicita verificarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. Procedura este aceeaşi şi pentru lucrãtorii Securitãţii identificaţi în urma verificãrilor din oficiu, prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(8) De drepturile prevãzute la alin. (1)-(7) beneficiazã soţul supravieţuitor şi rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv ale persoanei decedate ori moştenitorii sãi testamentari. De aceste drepturi beneficiazã în primul rând soţul supravieţuitor şi dupã aceea rudele în ordinea proximitãţii legãturii de rudenie. În cazul rudelor de acelaşi grad, au acces la dosar toţi în mod egal, iar în cazul publicãrii dosarului sau elementelor din dosar, este nevoie de consimţãmântul tuturor.
(9) Exercitarea drepturilor prevãzute la alin. (1)-(3), (6) şi (7) se face personal sau prin reprezentant cu procurã specialã şi autenticã.
(10) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii elibereazã petentului îndreptãţit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate tipurile de informaţii strânse de structurile de represiune ale regimului totalitar comunist, indiferent de suportul pe care se aflã acestea.
(11) Copiile de pe acele înscrisuri al cãror conţinut poate afecta o terţã persoanã se elibereazã cu anonimizarea informaţiilor referitoare la respectiva persoanã fizicã, în special a celor prin care persoana poate fi identificatã, direct sau indirect, precum cele referitoare la un numãr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identitãţii sale fizice.
(12) Pentru eliberarea copiei, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii percepe o taxã, care se constituie venit la bugetul de stat.
(13) În situaţia în care sunt identificate înscrisuri originale sau obiecte personale reţinute de Securitate sau de cãtre alte structuri ale regimului totalitar comunist în urma unor acţiuni de represiune, acestea se restituie, la cerere, titularului dreptului de acces, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã. În termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii va proceda la restituirea înscrisului original, la dosar pãstrându-se o fotocopie conformã cu originalul. În cazul restituirii, predarea-primirea se va consemna într-un proces-verbal, întocmit în douã exemplare originale. Procesul-verbal se arhiveazã în locul înscrisului sau obiectului restituit.
ART. 2
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) lucrãtor al Securitãţii - orice persoanã care, având calitatea de ofiţer sau de subofiţer al Securitãţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate, inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfãşurat activitãţi prin care a suprimat sau îngrãdit drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitar comuniste;
b) colaborator al Securitãţii - persoana care a furnizat informaţii, indiferent sub ce formã, precum note şi rapoarte scrise, relatãri verbale consemnate de lucrãtorii Securitãţii, prin care se denunţau activitãţile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrãdirea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului. Persoana care a furnizat informaţii cuprinse în declaraţii, procesele-verbale de interogatoriu sau de confruntare, date în timpul anchetei şi procesului, în stare de libertate, de reţinere ori de arest, pentru motive politice privind cauza pentru care a fost fie cercetatã, fie judecatã şi condamnatã, nu este consideratã colaborator al Securitãţii, potrivit prezentei definiţii, iar actele şi documentele care consemnau aceste informaţii sunt considerate parte a propriului dosar. Persoanele care, la data colaborãrii cu Securitatea, nu împliniserã 16 ani nu sunt avute în vedere de prezenta definiţie;
c) asimilaţi colaboratorilor - persoanele care, având competenţe decizionale, juridice ori politice, au luat decizii, la nivel central sau local, cu privire la activitãţile Securitãţii ori cu privire la activitatea altor structuri de represiune ale regimului totalitar comunist, care au vizat îngrãdirea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului;
d) terţã persoanã - orice persoanã, alta decât cea care face obiectul verificãrii sau care este titular al dreptului de acces la documentele întocmite de Securitate. Nu se considerã terţi lucrãtorii Securitãţii şi colaboratorii acesteia care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului;
e) propriul dosar - orice material întocmit de Securitate şi de cãtre alte structuri de represiune ale regimului totalitar comunist, indiferent de suport, despre persoana îndreptãţitã la acces sau despre alte persoane, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 3
Pentru a asigura dreptul de acces la informaţii de interes public, orice cetãţean român, cu domiciliul în ţarã sau în strãinãtate, precum şi presa scrisã şi audiovizualã, partidele politice, organizaţiile neguvernamentale legal constituite, autoritãţile şi instituţiile publice au dreptul de a fi informate, la cerere, în legãturã cu calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, a candidaţilor la alegerile prezidenţiale, generale, locale şi pentru Parlamentul European, precum şi a persoanelor care ocupã urmãtoarele demnitãţi sau funcţii:
a) Preşedintele României;
b) deputat sau senator în Parlamentul României, membru în Parlamentul European;
c) membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat, secretar general, secretar general adjunct din Guvern şi din ministere, director în minister şi asimilaţi ai acestor funcţii, Comisar European;
d) secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai Camerelor Parlamentului, directorii departamentelor celor douã Camere, consilierii prezidenţiali şi de stat;
e) prefecţii, subprefecţii, secretarii generali ai consiliilor judeţene, secretarul general al Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
f) directori în prefecturã, conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, organizate la nivel local;
g) primarii, viceprimarii, consilierii judeţeni, consilierii în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, consilierii locali;
h) directorul şi adjuncţii sãi, conducãtorii structurilor centrale şi judeţene de la Serviciul Român de Informaţii, directorul, adjuncţii sãi şi conducãtorii structurilor centrale de la Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pazã, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Internã din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
i) personalul diplomatic şi consular;
j) Avocatul Poporului şi adjuncţii acestuia;
k) membrii în Consiliul Naţional al Audiovizualului;
l) judecãtorii şi magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de la Curtea Constituţionalã, procurorii de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, inclusiv cei din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, judecãtorii, procurorii şi prim-grefierii de la instanţele şi parchetele civile şi militare, avocaţii şi notarii publici;
m) personalul cu funcţii de conducere, cu excepţia celui prevãzut la lit. c), din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, precum şi ceilalţi ofiţeri şi subofiţeri/agenţi din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative;
n) preşedintele, vicepreşedinţii şi consilierii de conturi din cadrul Curţii de Conturi; persoanele cu funcţii de conducere, la nivel naţional şi judeţean, în Garda Financiarã şi în organele vamale;
o) preşedintele şi preşedintele de secţie la Consiliul Legislativ, membrii Consiliului Legislativ, persoanele cu funcţii de conducere din Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi din Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici, preşedinţii şi membrii Consiliului Concurenţei, ai Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, ai Institutului Naţional de Statisticã şi ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã;
p) membru în consiliile de administraţie ale societãţilor publice de radio şi de televiziune, acţionar, administrator, director, redactor-şef, redactor în serviciile publice ori private de televiziune, radio sau presa scrisã, analiştii politici şi asimilaţii acestora;
q) guvernatorul Bãncii Naţionale a României, preşedinte, vicepreşedinte de bancã şi membrii consiliului de administraţie din sectorul bancar;
r) membru, membru corespondent, membru de onoare sau secretar al Academiei Române;
s) rectorul, prorectorul, secretarul ştiinţific al senatului universitar, decanul, prodecanul, secretarul ştiinţific de facultate şi şefii de catedrã din instituţiile de învãţãmânt superior de stat şi private;
ş) inspector general sau adjunct, inspector de specialitate al inspectoratului şcolar judeţean, director de liceu ori de grup şcolar, precum şi director în instituţiile de culturã, la nivel naţional, judeţean, municipal şi local;
t) preşedinte, vicepreşedinte, secretar general şi ceilalţi membri ai organelor de conducere statutare ale partidelor politice, la nivel naţional, judeţean şi local, sau ai unei organizaţii neguvernamentale şi asimilaţii acestor funcţii;
ţ) personalul militar şi civil cu funcţii de conducere, cu excepţia celui prevãzut la lit. c), din Ministerul Apãrãrii şi din statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, conform nomenclatoarelor de funcţii, precum şi comandanţii de unitãţi sau echivalente;
u) ierarhii şi şefii cultelor religioase recunoscute de lege, pânã la nivel de preot inclusiv, precum şi asimilaţii lor de la parohiile din ţarã şi din strãinãtate;
v) preşedinte, vicepreşedinte şi secretar general de organizaţii patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional şi asimilaţii acestor funcţii, precum şi ceilalţi membri ai conducerilor executive respective;
w) director al direcţiei de poştã şi telecomunicaţii, şefi de serviciu de poştã şi de telecomunicaţii, şefi de centralã telefonicã;
x) persoanele cu funcţie de conducere din direcţiile sanitare judeţene, din direcţiile judeţene de sãnãtate publicã şi a municipiului Bucureşti, din Colegiul Medicilor din România, din casele de asigurãri de sãnãtate, directorii de spitale, precum şi medicii psihiatri, anatomo-patologi şi legişti;
y) persoanele cu funcţii de conducere, inclusiv membru al consiliului de administraţie în regii autonome, companii şi societãţi naţionale, societãţi comerciale având ca obiect activitãţi de interes public sau strategic, precum şi membrii conducerii fundaţiilor, asociaţiilor şi filialelor care activeazã pe teritoriul României, inclusiv fondatorii acestora;
z) persoanele care deţin titlul de revoluţionar sau de luptãtor cu merite deosebite în Revoluţia din decembrie 1989.

CAP. II
Proceduri privind accesul la dosar şi deconspirarea Securitãţii

SECŢIUNEA 1
Procedura de verificare a persoanelor care candideazã la funcţia de Preşedinte al României

ART. 4
(1) Persoanele care candideazã pentru funcţia de Preşedinte al României vor face o declaraţie publicã pe propria rãspundere, conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta ordonanţã de urgenţã, în sensul cã au avut sau nu calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia. Declaraţiile pe propria rãspundere se depun la Biroul Electoral Central, care, în termen de 24 de ore de la înregistrare, le înainteazã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(2) În acest caz, verificarea de cãtre Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii a existenţei documentelor şi informaţiilor privind calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia a candidaţilor se face din oficiu, în termen de 7 zile de la primirea declaraţiei pe propria rãspundere, potrivit procedurii din prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Nota de constatare sau adeverinţa emisã de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii potrivit art. 8, respectiv art. 9, se comunicã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în 48 de ore de la emitere, candidatului verificat. Adeverinţa emisã potrivit art. 8 alin. (1) lit. b) sau art. 9 se publicã de îndatã pe pagina de internet a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(4) Acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva adeverinţei prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi art. 9 se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de constatare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Aceasta se pronunţã în 48 de ore. Hotãrârea instanţei se atacã cu recurs în 24 de ore, recursul soluţionându-se în 48 de ore de Completul de 9 judecãtori al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Hotãrârea instanţei, rãmasã irevocabilã, se publicã de îndatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de verificare a persoanelor care candideazã sau ocupã unele funcţii ori demnitãţi publice

ART. 5
(1) Persoanele care candideazã, au fost alese sau au fost numite în una dintre demnitãţile ori funcţiile prevãzute la art. 3 lit. b)-h), cu excepţia celor care la data de 22 decembrie 1989 nu împliniserã vârsta de 16 ani, vor face o declaraţie publicã pe propria rãspundere, conform modelului prevãzut în anexa la prezenta ordonanţã de urgenţã, în sensul cã au avut sau nu calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia. Verificarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia se face din oficiu pentru persoanele care au candidat, au fost alese sau numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la art. 3 lit. b)-h), inclusiv pentru cele aflate în exerciţiul respectivelor demnitãţi ori funcţii la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Declaraţia prevãzutã la alin. (1) se va depune la şeful instituţiei care numeşte sau la instituţia care valideazã alegerea ori la alte persoane sau instituţii, dupã cum urmeazã:
a) deputaţii şi senatorii, precum şi secretarii generali şi secretarii generali adjuncţi ai Camerelor Parlamentului, directorii departamentelor celor douã Camere - la preşedintele Camerei Deputaţilor, respectiv al Senatului României;
b) membrii Parlamentului European - la Biroul Electoral Central;
c) Comisarul European, membrii Guvernului, secretarii de stat, subsecretarii de stat, secretarul general, secretarii generali adjuncţi din Guvern şi din ministere, consilierii de stat şi personali ai primului-ministru, prefecţii şi subprefecţii, directorii generali şi directorii din Cancelaria Primului-Ministru, din Secretariatul General al Guvernului, precum şi directorii generali şi directorii din ministere şi asimilaţii acestor funcţii - la Cancelaria Primului-ministru;
d) consilierii prezidenţiali şi de stat din Administraţia Prezidenţialã - la Preşedintele României;
e) directorul în prefecturã, conducãtorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, organizate la nivel local - la prefect;
f) consilierul judeţean, consilierul în cadrul Consiliului General al Municipiului Bucureşti, secretarul general al consiliului judeţean şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti - la preşedintele consiliului judeţean, respectiv primarul general al Municipiului Bucureşti;
g) primarul, viceprimarul, consilierul municipal şi local - la primar;
h) directorul şi adjuncţii sãi, conducãtorii structurilor centrale şi judeţene de la Serviciul Român de Informaţii, directorul, adjuncţii sãi şi conducãtorii structurilor centrale de la Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Protecţie şi Pazã, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Direcţia Generalã de Informaţii şi Protecţie Internã din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative - la şeful instituţiei din care fac parte aceştia.
(3) Candidaţii la funcţiile prevãzute la art. 3 lit. b) şi e) depun declaraţiile la biroul electoral competent, în aceeaşi zi cu depunerea candidaturii.
(4) Autoritãţile la care se depun declaraţiile sunt obligate sã trimitã Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau numirii în funcţie, lista persoanelor care îndeplinesc funcţiile prevãzute la art. 3 lit. b)-h), însoţitã de declaraţiile pe propria rãspundere. Lista trebuie sã cuprindã urmãtoarele date:
a) numele şi prenumele, inclusiv numele anterioare, acolo unde este cazul, precum şi data şi locul naşterii;
b) numele şi prenumele tatãlui, numele şi prenumele mamei;
c) locul de muncã şi funcţia pe care o ocupã;
d) domiciliul din actul de identitate.
(5) Verificãrile se fac în ordinea stabilitã la art. 3, respectându-se procedurile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã. Se verificã cu prioritate persoanele care candideazã, sunt alese sau numite în demnitãţi sau funcţii la nivel naţional.
(6) Persoanele care depun declaraţia pe propria rãspundere sunt exonerate de obligaţia asigurãrii protecţiei informaţiilor secrete de stat sau secrete de serviciu, în cadrul procedurilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, cu privire la calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia.

SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii procedurale comune

ART. 6
(1) Direcţia de specialitate din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, ca urmare a sesizãrii din oficiu a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sau la solicitarea persoanei îndreptãţite, desfãşoarã activitãţi specifice administrative de verificare a documentelor şi informaţiilor deţinute în legãturã cu o anumitã persoanã în arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, precum şi la instituţii care mai deţin documente create de Securitate.
(2) Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, la cererea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, pune la dispoziţia acestuia toate informaţiile necesare în termen de 30 de zile de la primirea solicitãrii.
ART. 7
(1) În baza verificãrilor prevãzute la art. 6 alin. (1), direcţia de specialitate întocmeşte o notã de constatare cu privire la calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia pentru persoana care a fãcut obiectul verificãrii.
(2) Nota de constatare se înainteazã Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, însoţitã de întreaga documentaţie care a stat la baza întocmirii ei, precum şi de avizul Direcţiei juridice din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(3) Nota de constatare va cuprinde: numele, prenumele, numele conspirativ, acolo unde existã, ale persoanei verificate, perioada activitãţii în cadrul Securitãţii sau a colaborãrii cu aceasta, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi lista documentelor pe baza cãrora a fost emisã.
ART. 8
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii va lua în discuţie nota de constatare şi, dupã caz:
a) aprobã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia;
b) infirmã nota de constatare şi dispune Direcţiei juridice eliberarea unei adeverinţe din care sã rezulte cã persoana verificatã nu a avut calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia.
ART. 9
În cazul în care din nota de constatare rezultã cã nu existã date sau documente privind calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia pentru persoana care a fãcut obiectul verificãrii, Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii dispune eliberarea unei adeverinţe în acest sens.
ART. 10
(1) Notele de constatare şi adeverinţele emise de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se comunicã persoanelor verificate, precum şi persoanelor care au solicitat verificarea, în cazul verificãrii la cerere, prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(2) Adeverinţele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi art. 9 se publicã de îndatã pe pagina de internet a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii şi pot fi contestate în faţa instanţei de contencios administrativ de cãtre orice persoanã interesatã, în termen de 30 de zile de la publicarea lor.
ART. 11
(1) Acţiunea în constatarea calitãţii de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia se introduce la secţia de contencios administrativ a Tribunalului Bucureşti, fiind scutitã de taxã de timbru.
(2) Hotãrârea tribunalului poate fi atacatã cu recurs, în condiţiile legii.
(3) La dosarul cauzei se depun copii certificate de pe documentele aflate în arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, documentele originale putând fi consultate la arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
ART. 12
(1) Hotãrârea judecãtoreascã irevocabilã se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se pune la dispoziţia mijloacelor de informare în masã de cãtre Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(2) Publicarea se face cu respectarea confidenţialitãţii informaţiilor privind terţele persoane.

CAP. III
Organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii

SECŢIUNEA 1
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii şi Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii

ART. 13
(1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este autoritate administrativã autonomã cu personalitate juridicã, instituţie publicã finanţatã integral de la bugetul de stat, aflatã sub controlul Parlamentului. Anual sau la cererea Parlamentului, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii prezintã rapoarte.
(2) Sediul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este în municipiul Bucureşti.
(3) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii funcţioneazã la nivel naţional, ca structurã unicã.
(4) Bugetul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se aprobã în condiţiile legislaţiei privind finanţele publice.
ART. 14
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigurã exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, constând în studierea nemijlocitã a dosarului, eliberarea de copii ale actelor dosarului şi ale altor înscrisuri care privesc propria persoanã;
b) comunicã, la cererea persoanelor îndreptãţite, identitatea lucrãtorilor Securitãţii şi a colaboratorilor acesteia, care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, în condiţiile art. 1 alin. (7);
c) transmite, în vederea publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, hotãrârile judecãtoreşti irevocabile;
d) asigurã exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public cetãţenilor români cu domiciliul în ţarã şi în strãinãtate, precum şi presei scrise şi audiovizuale, partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite, autoritãţilor şi instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) dã publicitãţii informaţiile şi documentele cu privire la activitatea, structura şi componenţa Securitãţii, care atestã implicarea Securitãţii şi a altor structuri politice şi represive ale regimului totalitar comunist în sãvârşirea unor fapte împotriva vieţii, integritãţii fizice sau psihice, a drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului, precum şi a unor acte de trãdare a intereselor naţionale, cu respectarea legislaţiei privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa naţionalã;
f) organizeazã şi desfãşoarã activitãţi formativ-educative şi sprijinã cercetãrile, prin conferinţe şi expoziţii, în vederea consemnãrii istorice a activitãţilor represive ale regimului comunist, precum şi editarea de studii ştiinţifice şi documentare;
g) dã publicitãţii documente cu privire la cazurile neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legãturã cu activitatea Securitãţii şi sesizeazã organele de cercetare penalã, dacã este cazul;
h) pune la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii documente şi informaţii complete cu privire la structura, componenţa, metodele şi activitãţile Securitãţii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;
i) pune la dispoziţia Comisiei pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã din cadrul Ministerului Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, care fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
j) pune la dispoziţia persoanelor interesate copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, care fac obiectul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 103/2000 privind decoraţia "Crucea Comemorativã a Rezistenţei Anticomuniste", aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 767/2001 , în vederea acordãrii decoraţiei "Crucea Comemorativã a Rezistenţei Anticomuniste".
ART. 15
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor publice care îi revin, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se poate adresa oricãror instituţii publice sau entitãţi private autoritãţi şi persoane, solicitându-le informaţii, documente sau acte în legãturã cu domeniul sãu de activitate.
(2) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii poate utiliza şi alte categorii de surse, precum arhive strãine sau mãrturiile unor cetãţeni strãini.
ART. 16
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este condus de un Colegiu, care îşi constituie aparatul propriu. Structura organizatoricã a aparatului propriu, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structura acestuia se aprobã de cãtre Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
ART. 17
(1) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este compus din 11 membri.
(2) Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sunt numiţi de Parlament, dupã cum urmeazã:
a) un membru, reprezentant al societãţii civile, propus de Preşedintele României, pe baza consultãrii cu organizaţii neguvernamentale;
b) un membru, reprezentant al societãţii civile, propus de primul-ministru, pe baza consultãrii cu organizaţii neguvernamentale;
c) 9 membri, la propunerea grupurilor parlamentare, potrivit configuraţiei politice a celor douã Camere.
(3) Pe baza raportului comun, întocmit de comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în şedinţã comunã, membrii Colegiului sunt numiţi pentru un mandat de 6 ani, cu respectarea procedurilor de numire prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(4) Propunerile nominale pentru Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se depun la birourile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului de cãtre Administraţia Prezidenţialã, Cancelaria Primului-Ministru, liderii grupurilor parlamentare, în limita numãrului de locuri stabilit potrivit alin. (1) şi (2), cu cel puţin 60 de zile înaintea expirãrii mandatului membrilor Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, care le trimit comisiilor juridice. Propunerile sunt însoţite de: curriculum vitae, copii de pe fişele cu privire la antecedentele penale, declaraţiile pe propria rãspundere ale candidaţilor în sensul cã nu au avut calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia.
(5) Comisiile juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului audiazã în şedinţã comunã şi verificã îndeplinirea condiţiilor impuse candidaţilor prin prezenta ordonanţã de urgenţã, candidaturile fiind avizate individual. Raportul comun cuprinzând rezultatul audierilor se înainteazã birourilor permanente ale celor douã Camere în termen de 10 zile calendaristice de la primirea listelor cuprinzând candidaţii.
(6) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã sunt înlocuiţi, la cererea comisiilor juridice ale celor douã Camere, dupã caz, de Preşedinte, prim-ministru sau grupurile parlamentare care i-au propus. Noile propuneri se înainteazã în termen de 5 zile de la comunicarea fãcutã de birourile permanente ale celor douã Camere, dupã caz, Preşedintelui, primului-ministru şi grupurilor parlamentare care i-au propus. Locurile rãmase vacante ca urmare a nedepunerii propunerilor de candidaţi în termenul de 5 zile se redistribuie între grupurile parlamentare, potrivit alin. (2) lit. c).
(7) Camera Deputaţilor şi Senatul, întrunite în şedinţã comunã, pe baza raportului comun al comisiilor juridice, se pronunţã prin vot asupra listei cuprinzând candidaţii pentru Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, în cel mult 10 zile calendaristice de la data depunerii raportului comisiilor juridice. Votul se exprimã prin apel nominal.
(8) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii îşi alege, în termen de 5 zile de la numire, un birou de coordonare dintre membrii sãi, compus dintr-un preşedinte, un vicepreşedinte şi un secretar. Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii lucreazã în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor şi avizeazã notele de constatare cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. Dezbaterile Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sunt publice, cu excepţia situaţiilor în care se decide cu minimum 6 voturi ca şedinţa sã fie secretã. Colegiul funcţioneazã pe principiul egalitãţii membrilor sãi.
(9) În cazul absenţei nemotivate la mai mult de 3 şedinţe consecutive a unuia dintre membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sau la mai mult de o treime din şedinţele desfãşurate într-un an, preşedintele Colegiului este obligat sã sesizeze de îndatã birourile permanente ale celor douã Camere ale Parlamentului, care, în termen de 30 de zile de la sesizare, iniţiazã procedura de înlocuire a acestuia. Procedura de înlocuire urmeazã prevederile alin. (2)-(6).
(10) Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Apãrãrii, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Public au obligaţia de a pune la dispoziţie comisiilor juridice ale Camerei Deputaţilor şi Senatului materialele solicitate cu privire la persoana candidaţilor Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(11) Din Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii nu pot face parte lucrãtorii Securitãţii sau colaboratorii acesteia, cei ai altor structuri informative interne şi strãine şi ai organizaţiilor ce au desfãşurat şi desfãşoarã activitãţi care contravin drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului. De asemenea, nu pot face parte din Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii persoanele care au antecedente penale. Pe perioada mandatului, membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii nu pot face parte din partide politice şi sunt obligaţi sã respecte jurãmântul depus.
(12) La învestirea în funcţie membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii depun urmãtorul jurãmânt în faţa Parlamentului:
"Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii, drepturile şi libertãţile fundamentale ale omului, sã îmi îndeplinesc cu conştiinciozitate, onoare şi fãrã pãrtinire îndatoririle ce îmi revin în calitate de membru al Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
Jur sã pãstrez secretul informaţiilor care privesc securitatea naţionalã, atât pe perioada exercitãrii mandatului, cât şi dupã încetarea acestuia. Aşa sã îmi ajute Dumnezeu!"
(13) Formula religioasã de încheiere a jurãmântului va respecta libertatea convingerilor religioase.
ART. 18
(1) În cazul în care, ulterior alegerii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, se constatã cã unul dintre membrii acestuia nu îndeplineşte condiţiile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã, se procedeazã la revocarea mandatului şi la o nouã alegere. Verificarea îndeplinirii condiţiilor se face la cererea oricãrei persoane, potrivit procedurii prevãzute la art. 17 alin. 6.
(2) Revocarea se dispune numai pentru cazurile prevãzute la art. 17 alin. (9) sau (11) şi se face potrivit procedurii prevãzute la art. 17 alin. (6) şi (7).
ART. 19
(1) Biroul de coordonare al Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii conduce activitatea curentã a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, informând membrii Colegiului despre mãsurile luate.
(2) Preşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este ordonator principal de credite. În exercitarea atribuţiilor sale administrative interne, preşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii emite ordine.
(3) Preşedintele convoacã şi conduce şedinţele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. În absenţa preşedintelui, atribuţiile sale se exercitã de drept de cãtre vicepreşedinte.
ART. 20
Preşedintele reprezintã şi angajeazã Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii din ţarã, precum şi în relaţiile internaţionale, în baza mandatului stabilit de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
ART. 21
(1) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii rãspunde pentru mãsurile întreprinse. Fiecare membru al Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este rãspunzãtor pentru propria activitate.
(2) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii în întregul sãu şi fiecare dintre membrii sãi rãspund în faţa Parlamentului României pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor ce le revin.
ART. 22
Pentru membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii activitatea în cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se considerã vechime în specialitate.
ART. 23
(1) Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se întruneşte în plen cel puţin de douã ori pe sãptãmânã, la convocarea preşedintelui sau la cererea a cel puţin 4 membri ai sãi. Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii lucreazã în prezenţa a cel puţin 8 membri.
(2) Actele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se adoptã prin majoritate simplã. Votul este nominal şi public, cu excepţia votului privind alegerea Biroului de coordonare.
ART. 24
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte în gestiune toate documentele referitoare la exercitarea atribuţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, cu excepţia celor care privesc securitatea naţionalã. Stabilirea în concret a dosarelor şi a celorlalte materiale arhivistice care privesc securitatea naţionalã se va face de comun acord de cãtre comisii mixte paritare, alcãtuite de membrii ai Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, împreunã cu conducerea instituţiilor deţinãtoare. În caz de divergenţã, hotãrârea va fi adoptatã de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii. Dosarele şi celelalte materiale arhivistice, stabilite ca privind securitatea naţionalã şi care nu au fãcut obiectul preluãrii, vor fi studiate în comisii mixte paritare, cu respectarea <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii din comisia mixtã, care au studiat respectivele dosare, pot cere declasificarea acestora, solicitare ce va fi soluţionatã de o comisie formatã din preşedintele sau vicepreşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ori împuterniciţii acestora, directorul sau directorul adjunct al serviciului de informaţii deţinãtor al dosarelor, preşedintele comisiei parlamentare de resort, consilierul prezidenţial pe probleme de securitate naţionalã şi consilierul primului-ministru pe probleme de securitate naţionalã. În caz de divergenţã, hotãrârea va fi adoptatã de Consiliul Suprem de Apãrare a Ţãrii.
b) confirmã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, înştiinţãrile ce urmeazã a fi comunicate persoanelor verificate;
c) adoptã, prin hotãrâre, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii;
d) aprobã sau infirmã note de constatare şi emite adeverinţe, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;
e) coordoneazã activitãţile educaţionale şi de cercetare desfãşurate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii;
f) acrediteazã cercetãtori, cãrora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, componenţa, metodele şi activitãţile Securitãţii, în scopul stabilirii adevãrului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste;
g) asigurã colaborarea şi cooperarea ştiinţificã între Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii şi instituţiile similare din Europa Centralã şi de Est, precum şi cu orice alte instituţii interesate în cercetarea activitãţilor represive ale regimului comunist.

SECŢIUNEA a 2-a
Personalul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii

ART. 25
(1) Personalul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este alcãtuit din funcţionari publici şi personal contractual, care se supun prevederilor legale care le reglementeazã activitatea.
(2) Din Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii nu pot face parte lucrãtorii Securitãţii sau colaboratorii acesteia, astfel cum sunt definiţi prin prezenta ordonanţã de urgenţã, cei ai altor servicii de informaţii strãine, ai altor structuri informative interne şi strãine şi ai altor organizaţii care au desfãşurat sau desfãşoarã activitãţi ce contravin drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului.
(3) De asemenea, nu pot face parte din Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii persoanele care au suferit condamnãri pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate.
ART. 26
Numirea personalului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se face prin ordin al preşedintelui Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
ART. 27
Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii şi personalul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sunt obligaţi sã respecte normele de confidenţialitate privind problemele de serviciu şi dupã pierderea calitãţii de membru sau de angajat.

CAP. IV
Deconspirarea Securitãţii prin cercetarea ştiinţificã şi valorificarea patrimoniului arhivistic

ART. 28
(1) În scopul stabilirii adevãrului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii acrediteazã cercetãtori, inclusiv din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cãrora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activitãţile Securitãţii.
(2) Cercetãtorii acreditaţi pot solicita accesul la documentele şi informaţiile din arhiva fostei Securitãţi, pe baza unei cereri în care se menţioneazã caracterul cercetãrii - studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic -, precum şi forma de valorificare - carte, articol, conferinţã, temã de cercetare.
(3) Cercetãtorii acreditaţi au obligaţia sã respecte şi sã ocroteascã viaţa intimã, familialã şi privatã a persoanelor menţionate în documentele consultate.
(4) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii este obligat sã punã la dispoziţia cercetãtorilor acreditaţi, în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, documentele şi informaţiile cu privire la tema de cercetare menţionatã.
(5) Cercetãtorii care au consultat documente din arhiva fostei Securitãţi pot solicita copii dupã acestea. Eliberarea copiilor se face în termen de 60 de zile de la data solicitãrii.
ART. 29
(1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii organizeazã şi desfãşoarã activitãţi formativeducative privind funcţionarea şi implicarea structurilor represive în menţinerea regimului totalitar comunist, precum şi pentru conservarea şi cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de conferinţe, expoziţii şi programe educative în şcoli, publicarea de studii ştiinţifice, documente, realizarea de filme documentare.
(2) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii realizeazã, în colaborare cu instituţii abilitate legal, proiecte de cercetare şi educaţionale care sã vizeze cunoaşterea trecutului României în perioada 1945-1989.
(3) Veniturile obţinute din eliberarea de copii potrivit art. 28 precum şi cele realizate prin valorificarea produselor editoriale şi pe suport audiovideo editate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sau la care acesta a colaborat se constituie venituri la bugetul de stat.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 30
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã atrage rãspunderea penalã, civilã, administrativã sau disciplinarã, dupã caz.
(2) Furtul, falsificarea, distrugerea ori degradarea dosarelor, registrelor şi a oricãror documente ale Securitãţii se pedepsesc potrivit legii penale, maximul pedepsei majorându-se cu 2 ani.
(3) Eliberarea de documente din dosare sau de copii de pe astfel de documente ori furnizarea de informaţii din dosare, de cãtre personalul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, cu nerespectarea atribuţiilor de serviciu constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(4) Dacã fapta prevãzutã la alin. (3) este sãvârşitã de un membru al Colegiului Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 6 ani.
(5) Darea spre publicitate, de cãtre personalul Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, a unor date sau informaţii din dosare, neadevãrate, de naturã sã lezeze viaţa privatã sau demnitatea unei persoane, precum şi prezentarea denaturatã a datelor sau informaţiilor din dosare, de cãtre personalul Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, în scopul de a leza viaţa privatã sau demnitatea unei persoane ori în scopul nedeconspirãrii, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(6) Dacã fapta prevãzutã la alin. (5) este sãvârşitã de un membru al Colegiului Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 6 ani.
(7) Nerespectarea prevederilor art. 28 alin. (3) constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.

CAP. VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii

ART. 31
(1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii continuã sã preia în gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, precum acte, dosare, registre, înregistrãri foto, video, audio şi informatice, baze de date, inclusiv dosarele de cadre ale ofiţerilor şi subofiţerilor de Securitate şi ale ofiţerilor acoperiţi, identificaţi cu activitate prin care au fost suprimate sau îngrãdite drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare comuniste, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) De la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã şi pânã la data preluãrii, membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, precum şi alţi funcţionari împuterniciţi de Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii au acces neîngrãdit în spaţiile de arhivare la documentele prevãzute la alin. (1), precum şi la orice copii de pe acestea, care, în aceastã perioadã, se pãstreazã şi se studiazã la sediile deţinãtorilor.
(3) Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Ministerul Justiţiei, Ministerul Apãrãrii, Ministerul Afacerilor Externe, Arhivele Naţionale şi orice alte instituţii publice sau entitãţi private care deţin asemenea documente sunt obligate sã asigure dreptul de acces prevãzut la alin. (2) pânã la predarea documentelor Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
(4) Pânã la preluarea dosarelor de cadre solicitate în cazul lucrãtorilor Securitãţii, identificaţi cã au desfãşurat activitãţi prin care au fost suprimate sau îngrãdite drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare comuniste, la cererea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, instituţiile deţinãtoare ale acestora vor pune la dispoziţie, în termen de 15 zile, datele de identitate, inclusiv numele conspirative, precum şi funcţiile acestora.
(5) Drepturile şi obligaţiile prevãzute la alin. (1)-(4) se referã şi la instrumentele de evidenţã, adicã indexuri, cartoteci, registre de evidenţã a reţelei informative, registre privind aprobarea folosirii membrilor de partid în munca de securitate, registreinventar ale arhivelor, procese-verbale de distrugere sau de constatare a dispariţiei dosarelor, indiferent de suportul lor, precum şi la înregistrãrile audio şi video, dischete, hard diskuri, fotografii, filme şi microfilme.
(6) Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la alin. (1)-(5) atrage, dupã caz, rãspunderea penalã, administrativã, civilã sau disciplinarã a conducãtorilor organelor, instituţiilor şi persoanelor fizice respective.
ART. 32
În cazul în care, urmare a preluãrii prevãzute la art. 31, rezultã documente şi informaţii noi şi neprocesate cu privire la calitatea de lucrãtor al Securitãţii sau de colaborator al acesteia a unei persoane pentru care a fost emisã anterior prezentei ordonanţe de urgenţã o decizie de neapartenenţã sau de necolaborare cu Securitatea, dacã persoana face parte din categoriile persoanelor verificate din oficiu, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii iniţiazã şi aplicã, în mod corespunzãtor, procedura cuprinsã în prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 33
(1) Verificãrile aflate în curs de desfãşurare la Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã vor continua potrivit procedurii prevãzute de aceasta.
(2) Actele şi lucrãrile efectuate în cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, altele decât cele supuse reexaminãrii potrivit prevederilor prezentului capitol, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, rãmân valabile.
ART. 34
Cauzele aflate pe rolul instanţelor civile la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se trimit instanţelor de contencios administrativ competente. Acestea, la primul termen de judecatã, verificã dacã pãrţile stãruie în continuarea judecãţii, iar în caz afirmativ continuã judecata potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, examinând cauza sub toate aspectele şi apreciind care acte şi lucrãri efectuate rãmân valabile.
ART. 35
Dispoziţiile <>art. 45 alin. (2) din Legea nr. 14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale art. 20 alin. (2) şi ale art. 22 cu referire la anexa nr. 6 din <>Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu sunt aplicabile documentelor care fac obiectul activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. Nicio altã prevedere legalã privitoare la regimul documentelor nu poate fi interpretatã astfel încât sã împiedice aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 36
Sediul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, precum şi sediul propriei sale arhive beneficiazã de pazã permanentã cu titlu gratuit, asiguratã de Comandamentul Trupelor de Jandarmi.
ART. 37
(1) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii continuã sã funcţioneze în structura organizatoricã, cu patrimoniul şi bugetul existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii aflaţi în exerciţiu la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã îşi continuã activitatea, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, pânã la data expirãrii mandatului lor.
(3) Personalul Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii îşi pãstreazã toate drepturile şi obligaţiile rezultate din raporturile de muncã sau de serviciu, dupã caz, obţinute pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 38
(1) Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2008 pentru asigurarea continuitãţii unor activitãţi ale Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, şi <>Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
ART. 39
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii adoptã prin hotãrâre Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul justiţiei,
Cãtãlin Marian Predoiu

Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Paul Pãcuraru

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 5 martie 2008.
Nr. 24.

ANEXĂ

DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE

Subsemnatul/Subsemnata ......(numele şi toate prenumele din actul de identitate, precum şi eventualele nume anterioare)........, cetãţean român, fiul/fiica lui ....(numele şi prenumele tatãlui)..... şi al/a ....(numele şi prenumele mamei)........, nãscut/nãscutã la ....(ziua, luna, anul).... în ....(locul naşterii: localitatea/judeţul)......., domiciliat/domiciliatã în ....(domiciliul din actul de identitate)......, legitimat/legitimatã cu ...(felul, seria şi numãrul actului de identitate)....., cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declaraţii, dupã luarea la cunoştinţã a conţinutului <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securitãţii, declar prin prezenta, pe propria rãspundere, cã am fost/nu am fost lucrãtor al Securitãţii sau colaborator al acesteia, în sensul art. 2 lit. a)-c) din ordonanţa de urgenţã.
De asemenea, am luat cunoştinţã despre prevederile art. 5 alin. (5) din ordonanţa de urgenţã, potrivit cãrora: "Persoanele care depun declaraţia pe propria rãspundere sunt exonerate de obligaţia asigurãrii protecţiei informaţiilor secrete de stat sau secrete de serviciu".

............ ............
(Data) (Semnãtura)

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016