Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 30 septembrie 1998 *** Republicata  privind regimul zonelor defavorizate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 30 septembrie 1998 *** Republicata privind regimul zonelor defavorizate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 545 din 8 noiembrie 1999

*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 20 din 15 ianuarie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1999, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24 din 30 septembrie 1998 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 2 octombrie 1998.


ART. 1
(1) Zonele defavorizate, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, reprezintã arii geografice, strict delimitate teritorial, care îndeplinesc cel puţin una dintre urmãtoarele condiţii:
a) au structuri productive monoindustriale, care, în activitatea zonei, mobilizeaza mai mult de 50% din populaţia salariata;
b) sunt zone miniere unde personalul a fost disponibilizat, în proporţie de peste 25%, prin concedieri colective;
c) s-au efectuat concedieri colective în urma lichidãrii, restructurãrii sau privatizãrii unor agenţi economici, care au afectat mai mult de 25% din numãrul angajaţilor cu domiciliul în zona respectiva;
d) rata somajului depãşeşte cu 30% media existenta la nivel naţional;
e) sunt zone izolate, lipsite de mijloace de comunicaţii şi infrastructura este slab dezvoltata.
(2) O zona defavorizatã, delimitata potrivit alin. (1), poate aparţine uneia sau mai multor unitãţi administrativ-teritoriale.
ART. 2
(1) La propunerea consiliilor locale sau, dupã caz, judeţene, consiliile pentru dezvoltare regionala, în baza documentaţiei prezentate de agenţiile pentru dezvoltare regionala, vor aviza înfiinţarea, în cadrul regiunilor, a unor zone defavorizate. Documentaţia aferentã, însoţitã de avizul favorabil, va fi înaintatã Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala. Propunerea de înfiinţare a zonei defavorizate va fi înaintatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, spre aprobare, Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala, care o propune spre adoptare Guvernului.
(2) În cazul în care aria geograficã a unei zone defavorizate aparţine la doua sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, propunerea de înfiinţare, documentaţiile şi avizele se fac de cãtre organele abilitate, conform alin. (1), din unitãţile administrativ-teritoriale respective, sub conducerea Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala.
(3) În cazul zonelor defavorizate care aparţin la doua sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, agenţii economici respectivi vor transmite datele prevãzute la alin. (1) Agenţiei Naţionale pentru Dezvoltare Regionala.
ART. 3
Declararea şi delimitarea zonelor defavorizate se fac prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Consiliului Naţional pentru Dezvoltare Regionala.
ART. 4
Prin hotãrârea Guvernului de declarare a zonei defavorizate se aproba:
a) perioada pentru care o arie geograficã este declarata zona defavorizatã, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta;
b) domeniile de interes pentru realizarea de investiţii;
c) finantarile necesare şi facilitãţile prevãzute de lege ce se acorda agenţilor economici care efectueazã investiţii.
ART. 5
O arie geograficã poate fi declarata zona defavorizatã pentru o perioada de cel puţin 3 ani, dar nu mai mult de 10 ani, cu posibilitatea de prelungire, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 6
(1) Societãţile comerciale cu capital majoritar privat, persoane juridice romane, precum şi întreprinzãtorii particulari sau asociaţiile familiale, autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfãşurarea unor activitãţi economice pe baza liberei iniţiative, care îşi au sediul şi îşi desfãşoarã activitatea în zona defavorizatã, beneficiazã pentru investiţiile nou-create de urmãtoarele facilitãţi:
a) scutirea de la plata:
- taxelor vamale şi a taxei pe valoarea adãugatã pentru maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri amortizabile, care se importa în vederea efectuãrii de investiţii în zona;
- taxei pe valoarea adãugatã pentru maşinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele, mijloacele de transport, alte bunuri amortizabile, produse în ţara, în vederea efectuãrii şi derulãrii de investiţii în zona;
b) restituirea taxelor vamale pentru materiile prime, piesele de schimb şi/sau componentele importate necesare realizãrii producţiei proprii în zona. Restituirea sumelor se va face pe baza aprobãrii de cãtre agenţiile pentru dezvoltare regionala a documentelor care atesta valorificarea producţiei de cãtre agenţii economici. Sumele necesare restituirii cãtre agenţii economici din zona a taxelor vamale plãtite de cãtre aceştia vor fi puse la dispoziţie Agenţiei pentru dezvoltare regionala din Fondul pentru dezvoltare regionala. În cazul zonelor defavorizate care aparţin la doua sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, sumele necesare restituirii cãtre agenţii economici din zona defavorizatã a taxelor vamale plãtite de aceştia vor fi puse la dispoziţie de Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala din Fondul naţional pentru dezvoltare regionala;
c) scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata de existenta a zonei defavorizate;
d) scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinaţiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizãrii investiţiei;
e) acordarea, cu prioritate, din Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului, constituit potrivit <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 59/1997 privind destinaţia sumelor încasate de Fondul Proprietãţii de Stat în cadrul procesului de privatizare a societãţilor comerciale la care statul este acţionar, a unor sume pentru:
- stimularea activitãţii de export al produselor finite şi/sau al serviciilor industriale, dupã caz;
- garantarea creditelor externe, în limita unui plafon anual stabilit de Ministerul Finanţelor;
- finanţarea unor programe speciale, aprobate prin hotãrâre a Guvernului;
- finanţarea proiectelor de investiţii ale societãţilor comerciale prin coparticiparea statului la capitalul social.
(2) Acordarea facilitãţilor şi finantarilor prevãzute la alin. (1) lit. e) se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 7
În situaţia în care o investiţie care beneficiazã de prevederile prezentei ordonanţe de urgenta este lichidatã voluntar într-o perioada mai mica decât dublul perioadei în care s-a bucurat de facilitãţile acordate prin hotãrârea Guvernului de înfiinţare a zonei defavorizate, lichidatorul/lichidatorii are/au obligaţia ca din sumele rezultate în urma lichidãrii sa achite cu prioritate cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale sumele aferente facilitãţilor acordate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 8
Facilitãţile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pentru societãţile comerciale, persoane juridice romane cu capital majoritar privat, precum şi pentru întreprinzãtorii particulari sau asociaţiile familiale, autorizate conform <>Decretului-lege nr. 54/1990 , care au sediul social şi îşi desfãşoarã activitatea în aceasta zona, dacã prin investiţia realizatã se creeazã noi locuri de munca pentru forta de munca neocupata sau pentru membrii de familie ai acestora, care domiciliazã în zona defavorizatã.
ART. 9
Societãţile comerciale constituite într-o zona defavorizatã îşi pot inceta voluntar activitatea în zona respectiva, iar cele care îşi deschid filiale cu personalitate juridicã într-o astfel de zona le pot desfiinta sau schimba sediul din zona defavorizatã, într-o perioada mai scurta decât cea prevãzutã la art. 7, numai sub sancţiunea achitãrii sumelor datorate cãtre bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, aferente facilitãţilor acordate în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 10
Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala este autoritatea de reglementare pentru zonele defavorizate.
ART. 11
(1) În temeiul hotãrârii Guvernului de înfiinţare a zonei defavorizate, Agenţia pentru dezvoltare regionala va asigura şi administrarea specifica acesteia, având, pentru zona defavorizatã, urmãtoarele atribuţii principale:
a) promoveazã initiativa publica şi privatã;
b) elaboreazã propuneri pentru îmbunãtãţirea activitãţii economico-sociale din zona;
c) urmãreşte împreunã cu organele abilitate de lege modul în care agenţii economici din zona îşi îndeplinesc obligaţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta;
d) centralizeazã, cu sprijinul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al organelor teritoriale ale Ministerului Finanţelor şi ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, datele privind activitatea agenţilor economici din zona şi asigura transmiterea acestora cãtre Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala;
e) elaboreazã norme şi reglementeazã activitãţile din interiorul zonei, pe durata de existenta a acesteia;
f) informeazã periodic Consiliul Naţional pentru Dezvoltare Regionala despre activitãţile din zona.
(2) În cazul zonelor defavorizate care aparţin la doua sau mai multe unitãţi administrativ-teritoriale, administrarea specifica a acestora va fi efectuatã de Agenţia Nationala pentru Dezvoltare Regionala.
ART. 12
(1) Utilizarea totalã sau parţialã a sumelor alocate din Fondul pentru dezvoltare regionala pentru proiectele de dezvoltare în cadrul zonelor defavorizate, fãrã respectarea destinaţiei şi a termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor, se constata de cãtre organele de control abilitate, potrivit legii.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se restituie în cuantum dublu, în termen de 60 de zile de la constatarea de cãtre organele de control a schimbãrii destinaţiei fondurilor, termen în care se instituie sechestrul asigurator, în regim de urgenta, în favoarea Agenţiei pentru dezvoltare regionala.
ART. 13
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta atrage rãspunderea administrativã, civilã sau penalã, dupã caz, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 14
Pana la data infiintarii agentiilor pentru dezvoltare regionala, pentru zonele miniere Agenţia Nationala pentru Dezvoltarea şi Implementarea Programelor de Dezvoltare a Zonelor Miniere va avea şi atribuţiile şi responsabilitãţile acestora, putând propune Guvernului declararea unor zone miniere ca zone defavorizate, în sensul prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 15
Guvernul va aproba prin hotãrâre, la propunerea Consiliului pentru Reforma*) a Ministerului Industriei şi Comerţului, a Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi cu avizul Ministerului Finanţelor, normele metodologice**) de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta, în termen de 45 de zile de la intrarea ei în vigoare.

--------
*) Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998, Consiliul pentru Reforma a fost desfiinţat, iar atribuţiile din domeniul administraţiei publice şi din domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii au fost preluate de Departamentul pentru Reforma Administraţiei Publice Centrale şi, respectiv, de Agenţia pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii.
**) A se vedea <>Hotãrârea Guvernului nr. 525 din 29 iunie 1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999.
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016