Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 231 din 24 noiembrie 2000  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 231 din 24 noiembrie 2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 612 din 29 noiembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii construcţiilor şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Titlul legii va avea urmãtorul cuprins:
"Lege privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii şi unele mãsuri pentru realizarea locuinţelor"

2. Titlul capitolului I va avea urmãtorul cuprins:
"Autorizarea lucrãrilor de construcţii"

3. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Executarea lucrãrilor de construcţii este permisã numai pe baza unei autorizaţii de construire sau de desfiinţare. Autorizaţia de construire sau de desfiinţare se emite la solicitarea deţinãtorului titlului de proprietate asupra unui imobil - teren şi/sau construcţii - sau al altui act care conferã dreptul de construire sau de desfiinţare, în condiţiile prezentei legi.
(2) Construcţiile civile, industriale, agricole, hidrotehnice sau cu orice alta destinaţie se pot realiza numai cu respectarea autorizaţiei de construire, emisã în condiţiile prezentei legi şi ale reglementãrilor privind proiectarea şi executarea construcţiilor."

4. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Autorizaţia de construire constituie actul de autoritate al administraţiei publice locale pe baza cãruia se asigura aplicarea mãsurilor prevãzute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea şi funcţionarea construcţiilor.
(2) Autorizaţia de construire se emite în temeiul şi cu respectarea prevederilor planurilor urbanistice şi de amenajare a teritoriului, avizate şi aprobate potrivit legii.
(3) Autorizaţiile de construire pentru reţele magistrale de transport energetic, cai de comunicaţie, amenajãri pentru îmbunãtãţiri funciare, reţele de telecomunicaţii ori alte lucrãri de infrastructura, care se executa în extravilanul localitãţilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului, avizate şi aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizaţii de construire şi fãrã documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate, pentru:
a) lucrãri de modificare, reparare, protejare, restaurare, conservare a clãdirilor de orice fel, cu condiţia menţinerii aceleiaşi funcţiuni, a suprafeţei construite la sol şi a volumetriei acestora;
b) lucrãri de reparare privind cai de comunicaţie, dotãri tehnico-edilitare şi altele asemenea, fãrã modificarea traseului şi a functionalitatii acestora;
c) lucrãri de reparare privind împrejmuiri, mobilier urban, amenajãri de spaţii verzi, parcuri şi grãdini publice, pieţe pietonale şi celelalte lucrãri de amenajare a spaţiilor publice;
d) lucrãri de cercetare şi de prospectare a terenurilor foraje şi excavari - necesare studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze şi de petrol, precum şi altor exploatãri."

5. La articolul 3, literele a), b), c), d) e) şi g) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) lucrãri de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinaţie ori alte intervenţii care afecteazã siguranta construcţiei sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora, cu excepţia celor prevãzute la art. 8 lit. f);
b) lucrãri de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrãri, indiferent de valoarea lor, ce urmeazã sa fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice;
c) lucrãri de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparaţii capitale, modernizare şi reabilitare privind cai de comunicaţie, dotãri tehnico-edilitare subterane şi aeriene, realizarea de noi capacitãţi energetice de producere, de transport, de distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, reabilitarea şi retehnologizarea celor existente, împrejmuiri şi mobilier urban, amenajãri de spaţii verzi, parcuri, pieţe şi alte lucrãri de amenajare a spaţiilor publice;
d) lucrãri de foraje şi excavari necesare studiilor geotehnice, exploatarilor de cariere, balastiere, sonde de gaze şi petrol, precum şi alte exploatãri;
e) lucrãri, amenajãri şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizãrii execuţiei lucrãrilor de baza, dacã nu au fost autorizate o data cu acestea;"
...........................................................................
g) lucrãri de construcţii cu caracter provizoriu, precum şi anexele gospodãreşti ale exploatarilor agricole situate în extravilan."

6. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Autorizaţiile de construire se emit de preşedinţii consiliilor judeţene, de primarul general al municipiului Bucureşti sau de primari, dupã cum urmeazã:
a) de preşedinţii consiliilor judeţene, cu avizul primarilor, pentru:
- investiţiile care se aproba de cãtre Guvern;
- lucrãrile prevãzute la art. 3 lit. b) şi c), atunci când sunt efectuate în teritoriul administrativ al comunelor;
b) de primãrii municipiilor sau oraşelor, pentru construcţiile şi lucrãrile de orice fel din intravilanul şi extravilanul localitãţii, cu excepţia investiţiilor prevãzute la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucureşti, pentru construcţiile şi lucrãrile prevãzute la lit. a) şi b), precum şi de primãrii sectoarelor pentru toate categoriile de construcţii şi amenajãri urbanistice din cadrul sectoarelor, stabilite prin hotãrâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, la propunerea consiliilor locale ale sectoarelor;
d) de primãrii comunelor, pentru:
- lucrãrile publice, lacasurile de cult, construcţiile pentru industrie, comerţ, prestãri de servicii, social-culturale, precum şi casele de vacanta situate în intravilan, numai pe baza avizului favorabil al Comisiei tehnice de urbanism a consiliului judeţean, constituitã potrivit legii;
- lucrãrile prevãzute la art. 3 lit. d), precum şi construcţiile de infrastructura care se executa în extravilanul localitãţilor;
- construcţiile de locuinţe şi anexele gospodãreşti ale acestora, situate în intravilanul localitãţii de resedinta şi al satelor componente;
- anexele exploatarilor agricole situate în extravilan."

7. Dupã articolul 4 se introduc articolele 4^1 şi 4^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 4^1. - (1) În vederea simplicarii procedurii de autorizare, obţinerea avizelor legale privind racordarea la reţelele de utilitãţi şi influentele asupra altor reţele de transport energetic sau tehnologic din zona de amplasament, racordarea la reţeaua de transporturi, precum şi cele specifice privind prevenirea şi stingerea incendiilor, apãrarea civilã şi protecţia mediului, asa cum sunt specificate în anexa nr. 1 la prezenta lege, se asigura de cãtre emitentul autorizaţiei prin serviciile publice organizate în acest scop de consiliile locale, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pentru a cãror funcţionare se vor putea stabili taxe speciale în condiţiile legii.
(2) Consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, precum şi consiliile locale vor organiza, în cadrul aparatului propriu, compartimentul de specialitate necesar pentru îndeplinirea urmãtoarelor atribuţii aflate în responsabilitatea arhitectului-şef:
- avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi emiterea certificatelor de urbanism;
- obţinerea avizelor legale solicitate prin certificatul de urbanism, necesare în vederea emiterii autorizaţiei de construire sau de desfiinţare;
- analizarea şi avizarea documentaţiilor depuse pentru autorizare, precum şi întocmirea şi emiterea autorizaţiei de construire sau de desfiinţare.
Art. 4^2. - (1) Pentru creşterea operativitatii, prin hotãrâri ale consiliilor judeţene, municipale, orãşeneşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi sub autoritatea acestora se vor constitui comisii tehnice de urbanism - organisme tehnice de lucru pe lângã autoritatea administraţiei publice locale -, formate din specialişti provenind din structura proprie, specialişti de pe plan local atrasi, precum şi din reprezentanţii delegaţi ai administratorilor/factorilor de autoritate abilitaţi sa emita avizele menţionate la art. 4^1 alin. (1), care vor emite acorduri unice pentru fiecare solicitare de autorizaţie.
(2) Comisiile tehnice de urbanism constituite pe lângã consiliile judeţene acorda asistenta tehnica de specialitate privind dezvoltarea urbanistica a localitãţilor judeţului, analizeazã şi avizeazã atât planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism aferente localitãţilor judeţului, cat şi documentaţiile tehnice pentru autorizaţiile de construire din competenta de emitere a primarilor comunelor, potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d), la cererea acestora.
(3) În cazul în care, din cauza lipsei de specialişti, nu se pot constitui comisiile tehnice de urbanism prevãzute la alin. (1) la nivelul oraşelor sau al municipiilor, se vor aplica în mod corespunzãtor prevederile alin. (2).
(4) Finanţarea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a comisiilor tehnice de urbanism se asigura din bugetul propriu al judeţului, municipiului Bucureşti, al municipiului sau oraşului, dupã caz."

8. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritãţile prevãzute la art. 4, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupã caz, avizate şi aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic şi tehnic al terenurilor şi construcţiilor existente la data solicitãrii şi stabilesc cerinţele urbanistice care urmeazã sa fie îndeplinite în funcţie de specificul amplasamentului, precum şi lista cuprinzând avizele şi acordurile legale necesare în vederea autorizãrii.
(2) În anexa la certificatul de urbanism emitentul are obligaţia sa furnizeze solicitantului, la cerere, spre a fi introduse în proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor, toate elementele şi datele referitoare la imobil cuprinse în documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului anterior avizate şi aprobate.
(3) Certificatul de urbanism se emite de cãtre autoritãţile prevãzute la art. 4, abilitate sa autorizeze lucrãrile de construcţii, şi se elibereazã solicitantului în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, menţionându-se în mod obligatoriu scopul emiterii actului.
(4) Certificatul de urbanism se semneazã de preşedintele consiliului judeţean sau de primar, dupã caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autoritãţii administraţiei publice emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind, în mod solidar, tuturor semnatarilor. Delegarea competentelor de semnare este interzisã, potrivit legii, iar lipsa unei semnãturi atrage nulitatea actului.
(5) Prin certificatul de urbanism autoritãţile prevãzute la art. 4 pot cere solicitantului elaborarea unei alte documentaţii de urbanism prin care sa se justifice şi sa se demonstreze posibilitatea intervenţiei urbanistice solicitate, dacã:
a) prin documentaţia înaintatã se solicita o derogare de la prevederile documentaţiilor de urbanism aprobate pentru zona respectiva;
b) condiţiile specifice de amplasament şi/sau importanta obiectivului de investiţii o impun.
Dupã aprobarea noii documentaţii de urbanism - plan urbanistic zonal ori plan urbanistic de detaliu - se poate întocmi proiectul pentru autorizarea execuţiei lucrãrilor, urmând ca, prin grija compartimentelor de specialitate ale aparatului primãriilor, prevederile documentaţiilor urbanistice sa fie preluate în cadrul P.U.Z. sau P.U.G., dupã caz.
(6) Certificatul de urbanism nu conferã dreptul de a executa lucrãri de construcţii.
(7) Certificatul de urbanism se emite şi în vederea concesionarii de terenuri, a adjudecãrii prin licitaţie a proiectãrii lucrãrilor publice în faza de studiu de fezabilitate, precum şi pentru operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliarã.
(8) În vederea constituirii bãncii de date necesare pentru emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire/desfiinţare, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, toţi posesorii de reţele tehnico-edilitare supra- şi subterane au obligaţia de a depune planurile acestora pe suport cadastral la primãriile de arondare."

9. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Autorizaţia de construire se emite în baza documentaţiei depuse la autoritãţile prevãzute la art. 4, care cuprinde:
- certificatul de urbanism;
- dovada titlului asupra terenului şi/sau construcţiilor;
- proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii;
- avizele şi acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
- dovada achitãrii taxei legale;
- expertiza tehnica, dupã caz;
- proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor, dupã caz.
(2) Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se elaboreazã în conformitate cu conţinutul-cadru cuprins în anexa nr. 1 la prezenta lege şi este extras din proiectul tehnic, în concordanta cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi acordurilor cerute prin acesta, şi se întocmeşte, se semneazã şi se verifica potrivit legii.
(3) Execuţia lucrãrilor de construcţii se face numai pe baza proiectului tehnic de execuţie - cu detalii - întocmit conform prevederilor legale, iar proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii are valoare de martor al autorizãrii lucrãrilor, fiind interzisã realizarea de lucrãri numai în baza acestuia.
(4) În termen de cel mult 5 zile de la data depunerii cererii şi a documentaţiei pentru emiterea autorizaţiei, emitentul are obligaţia de a verifica conţinutul acesteia, procedând dupã cum urmeazã:
a) în situaţia depunerii unei documentaţii incomplete - contrar prevederilor alin. (1) şi prevederilor legale în vigoare - aceasta se restituie solicitantului, cu menţionarea în scris a elementelor necesare în vederea completãrii documentaţiei;
b) în cazul depunerii unei documentaţii complete, emitentul are obligaţia de a emite autorizaţia de construire în maximum 30 de zile de la data înregistrãrii cererii.
(5) Autoritatea emitenta stabileşte o perioada de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval de timp în care solicitantul este obligat sa înceapã lucrãrile. În aceasta situaţie valabilitatea autorizaţiei se extinde pe toatã durata de execuţie a lucrãrilor, prevãzutã prin autorizaţie. În cazul în care lucrãrile de construcţii nu au fost începute ori nu au fost executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritãţii emitente prelungirea valabilitãţii autorizaţiei cu cel puţin 15 zile înaintea expirãrii acesteia. Prelungirea valabilitãţii autorizaţiei se poate acorda o singura data şi nu mai mult de 12 luni. Neinceperea lucrãrilor ori nefinalizarea acestora în termenele stabilite conduce la pierderea valabilitãţii autorizaţiei.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), numai în vederea finalizarii lucrãrilor autorizate prelungirea valabilitãţii autorizaţiilor emise se poate reacorda în transe de maximum 12 luni, pentru lucrãrile prevãzute la art. 3 lit. b) şi pentru lacasurile noi de cult, cu avizul Ministerului Culturii, respectiv al Secretariatului de Stat pentru Culte, precum şi pentru lucrãri finanţate de la bugetul de stat sau din fonduri special constituite prin lege, în situaţia neasigurarii finanţãrii acestora la termenele stabilite, cu avizul Ministerului Finanţelor.
(7) Investitorul are obligaţia sa înştiinţeze autoritãţile prevãzute la art. 4, precum şi Inspecţia teritorialã în construcţii despre data începerii lucrãrilor autorizate, cu cel puţin 10 zile înainte. În caz contrar, dacã constatarea faptei de a începe lucrãrile fãrã înştiinţare s-a fãcut:
- în termenul de valabilitate a autorizaţiei, data începerii lucrãrilor se considera ca fiind ziua urmãtoare datei de emitere a autorizaţiei;
- dupã expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei lucrarea se considera ca fiind executatã fãrã autorizaţie.
(8) O data cu depunerea cererii pentru emiterea autorizaţiei de construire solicitantul deţinãtor cu titlu de proprietate al unui imobil sau cu alt act care îi conferã dreptul de execuţie de lucrãri de construcţii are obligaţia de a prezenta o declaraţie autentificatã notarial din care sa rezulte ca imobilul - teren şi/sau construcţii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul instanţei judecãtoreşti. În caz contrar documentaţia se restituie solicitantului, care o va putea depune spre autorizare numai dupã soluţionarea definitiva în instanta a litigiului.
(9) În condiţiile prezentei legi nu se emit autorizaţii provizorii.
(10) Autorizaţiile de construire/desfiinţare se emit numai în baza unor documentaţii complete, neadmitandu-se completãri ulterioare sau modificãri ale documentaţiei depuse - obţinerea de avize, completãri sau modificãri în piesele scrise şi desenate -, cu excepţia celor prevãzute la alin. (13).
(11) Autorizaţia de construire se semneazã de preşedintele consiliului jduetean sau de primar, dupã caz, de secretar şi de arhitectul-şef sau de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului şi urbanismului din aparatul propriu al autoritãţii administraţiei publice emitente, responsabilitatea emiterii acesteia revenind, în mod solidar, tuturor semnatarilor. Delegarea competentelor de semnare este interzisã, potrivit legii, iar lipsa unei semnãturi atrage nulitatea actului.
(12) Valabilitatea autorizaţiei se menţine în cazul schimbãrii investitorului înaintea finalizarii lucrãrilor, cu condiţia respectãrii prevederilor acesteia şi a transcrierii actelor care conferã dreptul de construire.
(13) Autorizaţia de construire pentru lucrãrile de intervenţie de prima necesitate în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati, ori alte evenimente cu caracter excepţional, inclusiv la construcţiile prevãzute la art. 3 lit. b), se emite imediat de cãtre autoritatea administraţiei publice abilitata, conform legii, urmând ca documentaţia necesarã în vederea autorizãrii sa fie definitivata pe parcursul sau la încheierea executãrii lucrãrilor, cu respectarea avizelor legale.
(14) Taxa de autorizare se calculeazã, potrivit legii, pe baza declaraţiei solicitantului şi în conformitate cu prevederile proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii prezentat pentru autorizare, dupã caz, în funcţie de:
- suprafata desfasurata a construcţiilor;
- devizul general al investiţiei.
(15) Instituţiile abilitate prin lege sa emita avize şi acorduri în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcţii au obligaţia sa le emita în maximum 15 zile de la înregistrarea cererii, direct solicitantului, respectiv compartimentului care funcţioneazã în cadrul aparatului consiliilor locale, în conformitate cu prevederile art. 4^1 din prezenta lege."

10. Dupã articolul 6 se introduc articolele 6^1 şi 6^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 6^1. - (1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea - parţialã sau totalã - a construcţiilor şi instalaţiilor aferente, precum şi a oricãror amenajãri se face numai pe baza autorizaţiei de desfiinţare obţinute în prealabil de la autoritãţile prevãzute la art. 4.
(2) Autorizaţia de desfiinţare se emite în aceleaşi condiţii ca şi autorizaţia de construire, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice şi ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu excepţiile prevãzute la art. 8 alin. (3).
Art. 6^2. - (1) Proiectele tehnice (P.Th.) în baza cãrora se întocmesc proiectele pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii se elaboreazã de colective tehnice de specialitate şi se insusesc şi se semneazã de cadre tehnice cu pregãtire superioarã numai din domeniul construcţiilor, astfel:
a) de arhitect diplomat, pentru proiectarea partii de arhitectura pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanta a construcţiilor supraterane şi a celor subterane;
b) de inginer diplomat, de construcţii şi de instalaţii, pentru pãrţile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investiţii cuprinse la toate categoriile de importanta a construcţiilor şi pentru instalaţiile aferente acestora;
c) de arhitect colegiu şi/sau inginer colegiu de construcţii şi de instalaţii, pentru clãdiri de importanta redusã şi numai în afarã zonelor protejate, stabilite conform legii.
(2) Semnarea documentaţiilor de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1) angajeazã rãspunderea acestora în condiţiile legii."

11. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii în zonele asupra cãrora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protecţie, prevãzut în planurile urbanistice şi în planurile de amenajare a teritoriului aprobate, se va proceda astfel:
a) pentru lucrãrile prevãzute la art. 3 lit. b), solicitantul va obţine avizul Ministerului Culturii şi al Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, potrivit competentelor specifice;
b) pentru lucrãrile prevãzute la art. 3 lit. a), c), d), e), f) şi g), care se executa în ansamblurile de arhitectura, rezervaţiile de arhitectura şi de urbanism, în cazul siturilor istorice, al parcurilor şi gradinilor monument istoric, cuprinse în listele aprobate conform legii, precum şi în cazul lucrãrilor de orice natura care se executa în zonele de protecţie ale monumentelor, solicitantul va obţine avizul Ministerului Culturii şi al Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, potrivit competentelor specifice, dacã pentru aceste zone nu exista regulamente urbanistice aprobate potrivit legii sau dacã solicitarea nu corespunde prevederilor acestora;
c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranta şi protecţie ale amenajãrilor hidrotehnice de interes public, precum şi în alte arii protejate solicitantul va obţine acordul Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului;
d) în zonele de siguranta şi protecţie a infrastructurilor de transport de interes public, stabilite prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism, se va obţine autorizaţia Ministerului Transporturilor, conform prevederilor legale;
e) în zonele expuse la riscuri tehnologie se va obţine avizul Ministerului Industriei şi Comerţului sau al organelor abilitate de acesta, inclusiv al Inspecţiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat;
f) în zonele în care s-a instituit alt tip de restrictie, solicitantul va obţine avizul organismelor competente.
(2) Pentru autorizarea executãrii lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. b), privind intervenţii asupra construcţiilor monumente istorice, pe lângã avizele de specialitate din competenta de avizare a Ministerului Culturii solicitantul are obligaţia de a obţine şi avizele specifice cerinţelor de calitate a construcţiilor, potrivit prevederilor legale.
(3) Avizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului în care se gãsesc monumente istorice, clasate conform legii, se face de cãtre Comisia Interministeriala pentru Zone Construite Protejate. Organizarea şi funcţionarea acestei comisii vor fi reglementate prin hotãrâre a Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi."

12. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Se pot executa fãrã autorizaţie de construire urmãtoarele lucrãri:
a) reparaţii la împrejmuiri, acoperisuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimba forma acestora şi materialele din care sunt executate;
b) reparaţii şi înlocuiri de tâmplãrie interioarã şi exterioarã, dacã se pãstreazã forma, dimensiunile golurilor şi tamplariei;
c) reparaţii şi înlocuiri de sobe de încãlzit;
d) zugraveli şi vopsitorii interioare;
e) zugraveli şi vopsitorii exterioare, dacã nu se modifica elementele de fatada şi culorile clãdirilor;
f) reparaţii la instalaţiile interioare şi la bransamentele exterioare, de orice fel, aferente clãdirilor, fãrã modificarea structurii de rezistenta, a caracteristicilor iniţiale, sau a aspectului arhitectural al acestora;
g) reparaţii şi înlocuiri la pardoseli;
h) reparaţii şi înlocuiri la finisaje interioare şi exterioare - tencuieli, placaje şi altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin şi la scãri de acces, fãrã modificarea elementelor constructive;
i) lucrãri de întreţinere, reparaţii curente şi periodice la infrastructura cãilor de comunicaţie, care se executa în extravilanul şi intravilanul localitãţilor, cu menţinerea aceloraşi funcţiuni, suprafata şi volumetrie în zonele de siguranta şi protecţie a infrastructurilor de transport şi la instalaţiile aferente;
j) lucrãri de investigare, cercetare şi expertizare la construcţiile prevãzute la art. 3 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii;
k) lucrãri de foraje şi sondaje geotehnice de pana la 5 metri adancime, pentru construcţii de importanta normalã sau redusã, situate în afarã zonelor de protecţie instituite pentru zãcãminte acvifere.
(2) Dacã lucrãrile prevãzute la alin. (1), cu excepţia celor specificate la lit. j), se executa la construcţiile menţionate la art. 3 lit. b), este obligatorie emiterea autorizaţiei de construire.
(3) Primãriile pot dezafecta, fãrã autorizaţie de desfiinţare, construcţiile proprietatea unitãţii administrativ-teritoriale, aflate în stare avansatã de degradare şi care pun în pericol siguranta publica, cu excepţia construcţiilor monument istoric."

13. Articolul 9 se abroga.

14. Dupã articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 9^1. - (1) Autorizaţiile de construire sau de desfiinţare emise cu încãlcarea prevederilor legale vor fi anulate de instanţele de contencios administrativ, potrivit legii. Anularea autorizaţiilor de construire sau de desfiinţare va fi cerutã, în condiţiile legii, şi de cãtre prefect, inclusiv la sesizarea expresã a organelor de control ale Inspecţiei de stat în construcţii.
(2) Prin introducerea acţiunii autorizaţia de construire sau de desfiinţare se suspenda de drept."

15. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Terenurile aparţinând domeniului privat al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate executãrii de construcţii, pot fi vândute, concesionate ori închiriate prin licitaţie publica, potrivit legii, în condiţiile respectãrii prevederilor planurilor urbanistice şi a regulamentelor locale de urbanism aferente, aprobate potrivit legii, şi realizãrii de cãtre titular a construcţiei.
(2) Terenurile aparţinând domeniului public al statului sau al unitãţilor administrativ-teritoriale se pot concesiona numai în vederea realizãrii de construcţii sau de obiective de uz şi/sau interes public, cu respectarea planurilor urbanistice, aprobate potrivit legii, precum şi cu respectarea reglementãrilor legale privind integritatea fondului forestier.
(3) Concesionarea se face pe baza de oferte prezentate de solicitanti, cu respectarea prevederilor legale, urmãrindu-se valorificarea superioarã a potenţialului terenului."

16. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 10 alin. (1) terenurile destinate executãrii de construcţii se pot concesiona fãrã licitaţie publica, cu plata taxei de redeventa stabilite potrivit legii, ori pot fi date în folosinta gratuita pe termen limitat, dupã caz, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publica sau de binefacere, cu caracter social, ori de sedii ale organizaţiilor nonguvernamentale recunoscute ca persoane juridice de utilitate publica, altele decât cele care se realizeazã de colectivitatile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinţe de cãtre Agenţia Nationala de Locuinţe, potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinţe pentru tineri casatoriti pana la împlinirea vârstei de 35 de ani;
d) pentru strãmutarea gospodariilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru extinderea construcţiilor pe terenuri alãturate, la cererea proprietarului, în cazul în care vecinii nu au ori nu îşi exercita dreptul de preemţiune dacã:
- construcţiile sunt realizate anterior în regim de concesionare, în conformitate cu prevederile art. 10;
- terenurile invecinate sunt improprii realizãrii de construcţii noi independente datoritã suprafeţei şi dimensiunilor acestora;
f) pentru lucrãri de protejare ori de punere în valoare a monumentelor istorice şi de arhitectura, cu avizul Ministerului Culturii, atunci când terenul se afla în zona de protecţie a acestora."

17. La articolul 13, alineatele (2), (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Publicaţiile privind licitaţia vor cuprinde data şi locul desfãşurãrii acesteia, suprafata şi destinaţia terenului, stabilite prin planurile urbanistice, precum şi taxa anuala minimala de redeventa.
(3) Oferta solicitanţilor va fi însoţitã de un studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate, dupã caz, cuprinzând în mod obligatoriu elementele tehnice necesare în vederea caracterizarii functionalitatii şi capacitãţii construcţiei, a gradului de ocupare a terenului, precum şi a celorlalte elemente cuprinse în certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decât oferte care corespund prevederilor planurilor urbanistice aprobate potrivit legii.
(4) Licitaţia se efectueazã, în condiţiile legii, de comisiile instituite în acest scop prin hotãrâre a consiliilor locale şi/sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu competentele de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile funcţioneazã la sediul consiliilor locale în a cãror unitate administrativ-teritorialã sunt situate terenurile."

18. La articolul 15, litera a) liniuta a patra şi litera b) vor avea urmãtorul cuprins:
"- pentru clãdirile cu mai mult de 6 apartamente suprafata de teren va fi stabilitã potrivit planurilor urbanistice;
b) în localitãţile rurale, pana la 1.000 m² pentru o locuinta."

19. Articolul 19 va avea urmãtorul curpins:
"Art. 19. - Concesionarea terenurilor prevãzute la art. 10-16 se face în conformitate cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilitã de cãtre consiliile locale, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în funcţie de prevederile planurilor urbanistice şi de natura construcţiei. Pentru clãdirile de locuinţe concesionarea se face pe durata existenţei construcţiilor."

20. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Intravilanul localitãţilor se stabileşte şi se modifica în conformitate cu nivelul şi tendintele de dezvoltare urbana ale acestora, prin planurile urbanistice generale (P.U.G.), aprobate în condiţiile legii.
(2) Ulterior aprobãrii Planului urbanistic general (P.U.G.), vor putea fi introduse în intravilanul localitãţilor şi unele terenuri din extravilan, numai în condiţii temeinic fundamentate pe baza de planuri urbanistice zonale (P.U.Z.), aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii, evidentiate în intravilan, se scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv, prin autorizaţia de construire şi se comunica de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene, de primarul general al municipiului Bucureşti sau de primari, în termen de 10 zile de la eliberarea autorizaţiei de construire, la oficiile teritoriale de cadastru, în vederea stabilirii taxei pentru constituirea Fondului pentru amelioarea fondului funciar, în conformitate cu categoria de folosinta agricolã şi cu fertilitatea solului, conform evidentelor agricole şi pentru operare în aceste evidente, potrivit prevederilor legale.
(4) Terenurile cu destinaţie forestierã cuprinse în intravilanul localitãţilor pot fi scoase din circuitul silvic numai cu aprobarea Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului sau a Guvernului, potrivit legii."

21. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) executarea sau desfiinţarea totalã ori parţialã, fãrã autorizaţie, a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor de la lit. b), de cãtre investitor şi executant;
b) executarea sau desfiinţarea cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei ori a proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii - PAC, PAD, POE - "vizat spre neschimbare", a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor de la lit. b), de cãtre investitor şi executant;
c) aprobarea şi executarea lucrãrilor de bransamente şi racorduri la reţele pentru construcţii noi neautorizate;
d) menţinerea, dupã expirarea termenului prevãzut prin autorizaţie sau dupã terminarea lucrãrilor autorizate, ori adaptarea în alte scopuri decât cele prevãzute în autorizaţie a construcţiilor, lucrãrilor şi amenajãrilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea terenurilor la starea şi funcţiunea iniţialã, ca urmare a desfiinţãrii construcţiilor, precum şi dupã terminarea executãrii lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. c);
f) împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate;
g) neanuntarea datei începerii lucrãrilor de construcţii autorizate, în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (7);
h) emiterea de certificate de urbanism:
- incomplete, cu date eronate, cu nerespectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism aprobate, cu depãşirea termenului legal sau formal întocmite;
- care nu conţin lista cuprinzând avizele şi acordurile legale, necesar a fi obţinute în vederea autorizãrii;
- care impun obţinerea unor avize şi/sau acorduri care nu sunt legal necesare ori care nu sunt justificate în raport cu obiectivul de investiţii;
i) emiterea de autorizaţii de construire/desfiinţare:
- în lipsa titlului de proprietate sau a oricãrui alt act care conferã dreptul de construire ori de desfiinţare, dupã caz;
- în lipsa planurilor urbanistice aprobate potrivit legii sau cu nerespectarea prevederilor acestora;
- în baza unor documentaţii care sunt incomplete sau care sunt întocmite în neconcordanta cu prevederile Codului civil, cu conţinutul-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii ori cu normele tehnice de proiectare în vigoare, care nu conţin avizele şi acordurile legale necesare, care nu sunt întocmite şi verificate de persoanele abilitate potrivit legii, care contravin prevederilor certificatului de urbanism sau ale normelor metodologice emise pentru aplicarea prezentei legi, dupã caz;
- în lipsa expertizei tehnice privind punerea în siguranta a întregii construcţii, în cazul lucrãrilor de consolidare;
- în baza altor documente decât cele cerute prin prezenta lege;
- cu date eronate sau formal întocmite;
- cu nerespectarea dispoziţiilor art. 6 alin. (14);
- cu depãşirea termenului legal de 30 de zile prevãzut la art. 6 alin. (4) lit. b);
j) neorganizarea şi neexercitarea controlului de cãtre serviciile sau persoanele abilitate cu sarcini în acest scop din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi al primãriilor, în unitãţile lor administrativ-teritoriale şi în concordanta cu competentele de autorizare ori exercitarea formala a acestor obligaţii, precum şi neurmarirea modului de îndeplinire a celor dispuse de Inspecţia de stat în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului în conformitate cu dispoziţiile art. 24^1 alin. (3);
k) neîndeplinirea la termenul stabilit a mãsurilor dispuse de Inspecţia de stat în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului la controlul anterior efectuat la serviciile sau la persoanele cu sarcini în acest scop din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi locale;
l) refuzul sau obstructionarea de orice fel a accesului persoanelor fizice sau al reprezentanţilor persoanelor juridice la documentele prevãzute la art. 29^1 alin. (1);
m) întocmirea ori semnarea proiectelor tehnice pentru alte specialitãţi decât cele certificate prin diploma universitarã, în condiţiile prevãzute la art. 6^2;
n) depãşirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor şi acordurilor necesare în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcţii, conform prevederilor art. 6 alin. (15);
o) netransmiterea la primãrii, în termen de 60 zile, a planurilor pe suport cadastral ale reţelelor tehnico-edilitare, conform prevederilor art. 5 alin. (8);
p) neraportarea la termen sau raportarea de date eronate pentru constituirea bãncii de date prevãzute la art. 32 alin. (4).
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1), sãvârşite de persoanele fizice sau juridice, se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
- cele de la lit. a) şi b), cu amenda de la 40.000.000 lei la 110.000.000 lei;
- cele de la lit. c), d) e), m) şi n), cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei;
- cele de la lit. i) şi f), cu amenda de la 25.000.000 lei la 35.000.000 lei;
- cele de la lit. g), h), j), k), o) şi p), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
- cele de la lit. l), cu amenda de la 2.000.000 lei la 3.000.000 lei.
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Sancţiunea amenzii poate fi aplicatã şi persoanei juridice.
(5) Sancţiunea amenzii pentru faptele prevãzute la alin. (1) lit. h) şi i) se aplica funcţionarilor publici responsabili de verificarea documentaţiilor care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism sau a autorizaţiilor de construire ori de desfiinţare, precum şi celor care au semnat aceste documente."

22. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) Organele de control ale consiliilor judeţene şi ale primãriilor au obligaţia de a monitoriza respectarea disciplinei în domeniul autorizãrii execuţiei lucrãrilor de construcţii în cadrul unitãţilor lor administrativ-teritoriale.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 23 se constata de organele de control ale consiliilor judeţene şi ale primãriilor pentru faptele sãvârşite în cadrul unitãţilor lor administrativ-teritoriale, respectiv de cãtre organele de control ale consiliilor judeţene la primãriile din cadrul unitãţilor lor administrativ-teritoriale, cu excepţia contravenţiilor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. h), i), j), k), l), m), n) şi p), care se constata în condiţiile stabilite la art. 24^1.
(3) Procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, încheiate de organele de control ale administraţiei publice locale, se înainteazã, în vederea aplicãrii sancţiunii, şefului compartimentului care coordoneazã activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, dupã caz, preşedintelui consiliului judeţean ori primarului unitãţii administrativteritoriale unde s-a sãvârşit contravenţia.
(4) Contravenţiile privind executarea sau desfiinţarea construcţiilor fãrã autorizaţie, prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a), c) şi e), pot fi constatate şi de organele de poliţie. Procesul-verbal de constatare a contravenţiei se trimite de îndatã autoritãţii administraţiei publice pe teritoriul cãreia s-a sãvârşit contravenţia, care va aplica sancţiunea potrivit legii."

23. Dupã articolul 24 se introduc articolele 24^1 şi 24^2 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 24^1. - (1) Controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se exercita de cãtre Inspecţia de stat în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pe întreg teritoriul tarii şi de cãtre inspectiile teritoriale ale acestuia, care pot dispune mãsurile şi sancţiunile prevãzute de lege.
(2) Inspecţia de stat în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului şi inspectiile teritoriale pot dispune oprirea executãrii lucrãrilor de construire sau de desfiinţare, dupã caz, atunci când constata ca acestea se realizeazã cu încãlcarea dispoziţiilor legale privind asigurarea calitãţii în construcţii, fãrã proiect tehnic de execuţie ori pe baza unor autorizaţii emise nelegal.
(3) Inspecţia de stat în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului şi inspectiile teritoriale încunoştinţeazã autoritatea administraţiei publice pe teritoriul cãreia s-a efectuat controlul, asupra conţinutului proceselor-verbale de constatare, precum şi asupra mãsurilor dispuse. În aceasta situaţie organele de control ale consiliilor judeţene, respectiv ale primãriilor, dupã caz, au obligaţia de a urmãri modul de conformare privind cele dispuse de inspecţia de stat.
Art. 24^2. - (1) Cheltuielile pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se suporta de cãtre investitori, în valoare echivalenta cu o cota de 0,1% din valoarea lucrãrilor autorizate, cu excepţia celor prevãzute la art. 3 lit. b).
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispoziţiilor de la alin. (1) se face în contul inspectiilor în construcţii, lucrãri publice, urbanism şi amenajarea teritoriului judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, o data cu transmiterea înştiinţãrii privind data începerii lucrãrilor, asa cum se prevede la art. 6 alin. (7) din prezenta lege. Întârzierile la plata a cotelor prevãzute la alin. (1) se penalizeaza cu 0,15% pe zi de întârziere, fãrã a se depãşi suma datoratã. Disponibilitãţile la finele anului din veniturile extrabugetare se reporteazã în anul urmãtor şi au aceeaşi destinaţie.
(3) Cota stabilitã la alin. (1) se aplica şi diferenţelor rezultate din actualizarea valorii lucrãrilor autorizate, care se face o data cu recepţia la terminarea lucrãrilor."

24. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) O data cu aplicarea amenzii pentru contravenţiile prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a) şi b) se dispune oprirea executãrii lucrãrilor, precum şi, dupã caz, luarea mãsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizaţiei de construire sau de desfiinţare a lucrãrilor executate fãrã autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(2) În cazul în care persoanele sancţionate contraventional au oprit executarea lucrãrilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, potrivit prevederilor alin. (1), şefii autoritãţii administraţiei publice pe teritoriul cãreia s-a constatat contravenţia vor sesiza instanţele judecãtoreşti pentru a dispune, dupã caz:
a) încadrarea lucrãrilor în prevederile autorizaţiei;
b) desfiinţarea construcţiilor nelegal realizate.
(3) În cazul admiterii cererii instanta va stabili termenele limita de executare a mãsurilor prevãzute la alin. (2).
(4) În cazul nerespectãrii termenelor limita stabilite, mãsurile dispuse de instanta, în conformitate cu prevederile alin. (2), se vor aduce la îndeplinire prin grija primarului, cu sprijinul organelor de poliţie, cheltuielile urmând sa fie suportate de cãtre persoanele vinovate.
(5) În situaţiile prevãzute la art. 21 organele de control vor putea cere instanţei sa dispunã, prin hotãrârea de condamnare, mãsurile menţionate la alin. (2) lit. a) sau b). Organele de control pot cere organelor de urmãrire penalã sesizate şi, dupã caz, instanţei sa dispunã ca mãsura provizorie, în tot cuprinsul procesului penal, oprirea executãrii lucrãrilor.
(6) Decizia tehnica privind menţinerea sau desfiinţarea construcţiilor realizate fãrã autorizaţie de construire ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, în condiţiile alin. (1), se va lua de cãtre autoritatea administraţiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice şi a regulamentelor aferente, avizate şi aprobate în condiţiile legii. Pentru lucrãri ce se executa la clãdirile prevãzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii."

25. Dupã articolul 25 se introduce articolul 25^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 25^1. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 25, construcţiile executate fãrã autorizaţie de construire pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului, al judeţelor, oraşelor sau comunelor vor fi desfiinţate pe cale administrativã de cãtre autoritatea administraţiei publice locale competente, fãrã sesizarea instanţelor judecãtoreşti, la expirarea termenului stabilit prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, pe cheltuiala contravenientului, scop în care primãriile comunale, orãşeneşti, municipale ori consiliile judeţene, dupã caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu societãţi comerciale, în condiţiile legii.
(2) Persoanele care au beneficiat de subventie pentru construirea de locuinţe şi pentru care s-a dispus mãsura prevãzutã la art. 25 alin. (2) lit. b) vor restitui subvenţiile primite, cu plata dobânzilor legale pentru perioada în care le-au folosit."

26. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Dreptul de a constata contravenţiile şi de a aplica amenzile prevãzute la art. 23 se prescrie în termen de 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrãrilor, în cazul investitorilor şi executantilor, respectiv 3 ani de la sãvârşirea faptei, în cazul personalului cu atribuţii în domeniul autorizãrii şi controlului disciplinei în construcţii din cadrul administraţiei publice locale."

27. Articolul 27 se abroga.

28. Articolul 28 se abroga.

29. Dupã articolul 29 se introduce articolul 29^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29^1. - (1) Studiile de teren şi documentaţiile elaborate pentru realizarea investiţiilor, precum şi a lucrãrilor de urbanism, amenajarea teritoriului, gospodãrie comunalã ori alte elemente de infrastructura, elaborate la comanda fostelor consilii populare şi preluate, la constituire, în patrimoniul unitãţilor de proiectare judeţene, aflate în arhivele acestora, constituie proprietate publica şi se gestioneazã, potrivit legii, de consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
(2) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentanţilor persoanelor juridice la documentaţiile prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe baza regulamentului-cadru aprobat de Guvern.
(3) Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului împreunã cu Ministerul Funcţiei Publice vor iniţia şi vor supune spre aprobare Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, proiectul regulamentului-cadru prevãzut la alin. (2)."

30. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"<>Art. 30. - Dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor se aplica în mod corespunzãtor, cu excepţia art. 25-27."

31. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Persoanele fizice şi juridice care realizeazã lucrãri de construcţii au obligaţia de a executa integral lucrãrile la termenul prevãzut în autorizaţie, în condiţiile prezentei legi.
(2) Lucrãrile de construcţii autorizate se considera finalizate dacã s-au realizat toate elementele prevãzute în autorizaţie şi dacã s-a efectuat recepţia la terminarea lucrãrilor, în condiţiile legii, emiterea autorizaţiei de funcţionare fiind condiţionatã de existenta procesului-verbal de recepţie. Efectuarea recepţiei la terminarea lucrãrilor este obligatorie şi în situaţia realizãrii lucrãrilor în regie proprie.
(3) Construcţiile executate fãrã autorizaţie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum şi cele care nu au efectuatã recepţia la terminarea lucrãrilor, potrivit legii, nu se considera finalizate şi nu pot primi titlul de proprietate ori nu pot fi intabulate în registrul de evidenta imobiliarã. În aceasta situaţie se aplica în continuare sancţiunile prevãzute prin prezenta lege.
(4) În vederea constituirii, actualizãrii şi gestionãrii bãncii de date cuprinzând lucrãrile publice şi construcţiile autorizate, care se realizeazã din fonduri publice sau private, autoritãţile emitente ale autorizaţiilor de construire, prevãzute la art. 4, au obligaţia de a raporta trimestrial Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului stadiul şi parametrii tehnico-financiari ai lucrãrilor pana la recepţia acestora, conform legislaţiei în vigoare."

32. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite în caz de succesiune sau de înstrãinare a construcţiei pentru a carei realizare acesta a fost constituit."

33. Dupã articolul 35 se introduce articolul 35^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - (1) Autorizaţia de construire pentru lucrãrile de intervenţie în scopul asigurãrii cerinţelor de rezistenta, stabilitate şi siguranta în exploatare a construcţiilor asupra cãrora au intervenit factori distructivi de origine naturala sau umanã se emite pentru consolidarea întregii construcţii.
(2) Emiterea autorizaţiei de construire în vederea executãrii lucrãrilor de intervenţie pentru consolidarea construcţiilor cu destinaţia de locuinţe, precum şi a monumentelor istorice, cu excepţia celor în care se desfãşoarã activitãţi comerciale, este scutitã de taxa de autorizare."

34. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Autorizarea construcţiilor cu caracter militar se face în condiţiile stabilite de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului împreunã cu ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale interesate."

35. Dupã articolul 36 se introduce articolul 36^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 36^1. - (1) În condiţiile prezentei legi, în vederea creãrii unui cadru unitar privind autorizarea lucrãrilor de construcţii, reglementãrile tehnice - norme, normative, instrucţiuni - cu aplicabilitate în domeniul construcţiilor şi urbanismului, elaborate şi aprobate de ministere şi de alte organe centrale, se transmit în mod obligatoriu spre avizare Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
(2) Ministerele şi celelalte organe centrale care au elaborat astfel de reglementãri tehnice anterior apariţiei prezentei legi le vor transmite Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului spre avizare.

36. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - În vederea aplicãrii prevederilor prezentei legi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, cu consultarea autoritãţilor administraţiei publice locale şi a autoritãţilor administraţiei publice centrale de specialitate, va emite norme metodologice."

ART. 2
Anexa nr. 1 privind conţinutul-cadru al Proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii şi anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de specialitate utilizaţi în cuprinsul legii la prezenta ordonanta de urgenta devin anexele nr. 1 şi 2 la <>Legea nr. 50/1991 , iar anexa la aceasta lege devine anexa nr. 3.
ART. 3
<>Legea nr. 50/1991 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 13 ianuarie 1997, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã adoptarea acesteia de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul lucrãrilor
publice şi amenajãrii
teritoriului,
Nicolae Noica

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes

p. Ministrul
funcţiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat

Ministrul apelor,
pãdurilor şi
protecţiei mediului,
Romica Tomescu

Ministrul industriei
şi comerţului,
Radu Berceanu

Ministrul
transporturilor,
Anca Boagiu

Ministrul culturii,
Ion Caramitru


ANEXA 1


CONŢINUTUL-CADRU
al Proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii

Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii (PAC/PAD/POE) se elaboreazã de proiectanţi autorizaţi, persoane fizice sau juridice, în condiţiile prevederilor art. 6^2 din prezenta lege, şi este extras din proiectul tehnic întocmit conform prevederilor legale în vigoare, în concordanta cu cerinţele certificatului de urbanism, cu conţinutul avizelor şi al acordurilor cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii se întocmeşte pentru:
- Proiect pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construire - PAC;
- Proiect pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinţare - PAD;
- Proiect pentru autorizarea organizãrii executãrii lucrãrilor - POE.
Conţinutul-cadru al Proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii cuprinde opisul pieselor scrise şi desenate, necesar a fi prezentate pentru autorizare.
În situaţii cu totul excepţionale, în funcţie de complexitatea investiţiei supuse autorizãrii, cu avizul Comisiei tehnice de urbanism, vor putea fi cerute, prin Certificatul de urbanism, şi alte elemente tehnice cu rol de precizare suplimentarã, care sa fie cuprinse în cadrul Proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii (PAC/PAD).

A. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construire (PAC)

I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Se prezintã elemente generale de identificare a obiectivului Proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcţii, cu referiri la:
- amplasament, topografia acestuia, trasarea lucrãrilor;
- clima şi fenomenele naturale specifice;
- geologia şi seismicitatea;
- categoria de importanta a obiectivului.
2.2. Memorii pe specialitãţi
Se prezintã descrierea lucrãrilor de:
- arhitectura;
- structura - inclusiv breviarul de calcul;
- instalaţii;
- dotãri şi instalaţii tehnologice (dupã caz);
- amenajãri exterioare şi sistematizare pe verticala.
2.3. Date şi indicii care caracterizeazã investiţia proiectata, cuprinse în anexa la cererea pentru autorizare:
- suprafeţele: construitã desfasurata, construitã la sol, utila;
- inaltimile clãdirilor şi numãrul de niveluri;
- volumul construcţiilor;
- procentul de ocupare a terenului (POT);
- coeficientul de utilizare a terenului (CUT).
2.4. Devizul general al lucrãrilor, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare
2.5. Anexe la memoriu:
2.5.1. studiu geotehnic;
2.5.2. referatele de verificare a proiectului, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind calitatea în construcţii (se întocmesc de verificatori atestaţi M.L.P.A.T., agreati de investitor);
2.5.3. "Fise tehnice" cuprinzând elementele de aviz necesare pentru emiterea acordului unic (prin grija emitentului autorizaţiei), cu privire la utilitatile urbane necesare, inclusiv pentru organizarea execuţiei lucrãrilor (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicaţii, salubritate, transport urban), precum şi de la comisiile tehnice ale administraţiei publice locale, cerute prin Certificatul de urbanism;
2.5.4. documentaţiile specifice necesare pentru obţinerea (prin grija emitentului autorizaţiei) a avizelor Brigazii de pompieri, Comandamentului apãrãrii civile, autorizaţiilor emise de Ministerul Transporturilor, precum şi a acordurilor de gospodãrire a apelor şi de mediu, dupã caz;
2.5.5. avize specifice cerute prin Certificatul de urbanism, ca urmare a condiţiilor speciale de amplasament sau a functionalitatii investiţiei, obţinute în prealabil de solicitant (avizul Ministerului Culturii - Direcţia monumentelor istorice, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de Informaţii, altor organisme ale administraţiei centrale sau ale serviciilor descentralizate ale acestora, dupã caz, conform reglementãrilor legale în vigoare);
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în forma autenticã, pentru construcţiile noi amplasate adiacent construcţiilor existente - sau în imediata lor vecinãtate - şi numai dacã sunt necesare mãsuri de intervenţie pentru protejarea acestora, pentru lucrãri de construcţii necesare în vederea schimbãrii de destinaţii în clãdiri existente, precum şi în cazul amplasarii de construcţii cu alta destinaţie decât cea a clãdirilor invecinate.

II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de încadrare în teritoriu (plansa pe suport topografic scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz, vizat de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie);
1.2. Plan de situaţie (privind amplasarea obiectivelor investiţiei) (plansa pe suport topografic scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, vizat de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie), prin care se precizeazã:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis Certificatul de urbanism (descrisã prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru suprafata, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv poziţia şi înãlţimea la coama a calcanelor limitrofe, precum şi poziţia reperelor fixe şi mobile de trasare);
- amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine, desfiinta sau construi (noi);
- cotele construcţiilor proiectate şi menţinute, pe cele trei dimensiuni (cotele ±0,00; cote de nivel; distanţe de amplasare; axe; cotele trotuarelor; cotele şi distanţele principale de amplasare a drumurilor, trotuarelor, aleilor, platformelor etc);
- denumirile şi destinatiile fiecãrui corp de construcţie;
- sistematizarea pe verticala a terenului şi modul de scurgere a apelor pluviale;
- accesele pietonale şi carosabile din incinta şi clãdiri, plantaţiile prevãzute;
1.3. Planul privind construcţiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilitãţi urbane din zona amplasamentului - trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea cãminelor (radier şi capac) şi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnicoedilitara se vor indica instalaţiile proprii prevãzute prin proiect (în special cele pentru alimentare cu apa şi canalizare).
2. Planşe pe specialitãţi
2.1. Arhitectura
Piesele desenate de arhitectura vor cuprinde planşele principale privind arhitectura fiecãrui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, dupã cum urmeazã:
- planurile tuturor nivelurilor subterane şi supraterane, cu indicarea funcţiunilor, dimensiunilor (cote) şi a suprafeţelor, precum şi a finisajelor;
- planurile acoperişurilor (terasa sau sarpanta), cu indicarea pantelor de scurgere a apelor meteorice şi a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea materialelor din care se executa invelitorile;
- secţiuni caracteristice (în special pe linia de cea mai mare panta - acolo unde este cazul) care sa cuprindã cota ±0,00, cotele tuturor nivelurilor, inaltimile determinante ale acoperişului (cotele la coama şi la cornisa), fundaţiile clãdirilor invecinate la care se alãturã construcţiile proiectate;
- toate fatadele, cu indicarea materialelor şi finisajelor (inclusiv culorile), cotate şi cu indicarea racordarii la nivelul terenului amenajat;
- în situaţia integrãrii construcţiilor într-un front existent se va prezenta şi desfãşurarea stradala prin care se va arata modul de integrare a acestora în tesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundaţiilor
Se redacteazã la scara 1:50 şi va releva:
- modul de respectare a condiţiilor din avizul geotehnic;
- mãsurile de protejare a fundaţiilor clãdirilor invecinate la care se alãturã construcţiile proiectate.
2.2.2. Detalii de fundaţii
2.3. Instalaţii
2.3.1. Schemele instalaţiilor
Se vor prezenta parametrii principali şi schemele functionale ale instalaţiilor proiectate.
2.4. Dotãri şi instalaţii tehnologice
În situaţia în care investiţia urmeazã sa funcţioneze pe baza unor dotãri şi instalaţii tehnologice, determinante pentru configuraţia planimetrica a construcţiilor, se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare plansa prezentatã în cadrul secţiunii II "Piese desenate" va avea în partea dreapta jos un cartus care va cuprinde numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaţiei, dupã caz, titlul proiectului şi al plansei, numãrul proiectului şi al plansei, data elaborãrii, numele, calitatea şi semnatura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.

B. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinţare (PAD)

I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Se face descrierea construcţiei care urmeazã sa fie desfiintata:
- scurt istoric (anul edificarii, mesteri cunoscuţi etc);
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului arhitectonic;
- menţionarea şi descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmeazã sa fie prelevate;
- fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor fatadelor (acolo unde este cazul se vor prezenta desfasurari rezultate din asamblarea mai multor fotografii);
- descrierea lucrãrilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de desfiinţare.
2.2. Fise tehnice, cuprinzând elementele de aviz necesare emiterii Acordul unic (prin grija emitentului autorizaţiei), cu privire la utilitatile urbane necesare, inclusiv pentru organizarea execuţiei lucrãrilor (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicaţii, salubritate, transport urban), cerute prin Certificatul de urbanism.

II. Piese desenate
1. Plan de încadrare în teritoriu
(plansa pe suport topografic scarile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz, vizat de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie);
2. Plan de situaţie a imobilelor
(plansa pe suport topografic scarile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, vizat de Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie), prin care se precizeazã:
- parcela cadastrala pentru care a fost emis Certificatul de urbanism;
- amplasarea tuturor construcţiilor care se vor menţine sau se vor desfiinta;
- modul de amenajare a terenului dupã desfiinţarea construcţiilor;
- sistematizarea pe verticala a terenului rezultatã şi modul de scurgere a apelor pluviale;
- plantaţiile existente şi care se menţin dupã desfiinţare.
Pe plansa se vor indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiinţeazã şi cele propuse (plan de situaţie construcţii noi sau umpluturi de pãmânt, plantaţii etc., dupã caz).
3. Planul privind construcţiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reţelelor de utilitãţi urbane din zona amplasamentului (trasee, dimensiuni, cote de nivel privind pozitionarea cãminelor (radier şi capac) şi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reţele publice de echipare tehnico-edilitara se vor indica instalaţiile proprii prevãzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apa şi canalizare.
4. Releveul construcţiilor care urmeazã sa fie desfiinţate
Planşele se vor redacta la o scara convenabila (1:100 sau 1:50), care sa permitã evidentierea spaţiilor şi a funcţiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafeţelor şi a materialelor din opera:
- planurile tuturor nivelurilor şi acoperişului;
- principalele secţiuni (transversala, longitudinala etc.);
- toate fatadele.
Fiecare plansa prezentatã în cadrul secţiunii II "Piese desenate" va avea în partea dreapta jos un cartus care va cuprinde numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaţiei, dupã caz, titlul proiectului şi al plansei, numãrul proiectului şi al plansei, data elaborãrii, numele, calitatea şi semnatura elaboratorilor şi ale şefului de proiect.
În situaţia în care desfiinţarea necesita operaţiuni tehnice complexe se va prezenta şi Proiectul de organizare a lucrãrilor de desfiinţare a construcţiilor.

C. Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor (POE)

Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor (POE) este necesar în toate cazurile în care se realizeazã o investiţie. În situaţia în care acesta nu se prezintã împreunã cu proiectul de autorizare a execuţiei lucrãrilor, se va obţine o autorizaţie de construire separatã de cea pentru investiţia propriu-zisa.
Proiectul de organizare a execuţiei lucrãrilor trebuie sa cuprindã descrierea tuturor lucrãrilor provizorii pregãtitoare şi necesare în vederea asigurãrii tehnologiei de execuţie a investiţiei, atât pe terenul aferent investiţiei, cat şi pe spaţiile ocupate temporar în afarã acestuia (inclusiv cele de pe domeniul public), dupã cum urmeazã:

I. Piese scrise
1. Lista şi semnãturile proiectanţilor
Se completeazã cu numele în clar şi calitatea proiectanţilor, precum şi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
Se vor face referiri la:
- descrierea lucrãrilor provizorii (organizarea incintei, modul de amplasare a construcţiilor, amenajãrilor şi depozitelor de materiale);
- asigurarea şi procurarea de materiale şi echipamente;
- asigurarea racordarii provizorii la reţeaua de utilitãţi urbane din zona amplasamentului;
- accese, împrejmuiri;
- precizãri privind protecţia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitatile urbane din zona, necesare în vederea obţinerii Acordului unic, se vor prezenta în cadrul "Fişelor tehnice" întocmite în proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii (PAC sau PAD, dupã caz).

II. Piese desenate
Plan general
a) La lucrãrile de mai mare amploare se redacteazã o plansa realizatã conform planului de situaţie (privind amplasarea obiectivelor investiţiei), cuprinzând amplasamentul investiţiei şi toate amenajãrile şi construcţiile provizorii necesare în vederea realizãrii acesteia.
b) La lucrãri de mai mica amploare, elementele de organizare a execuţiei lucrãrilor vor putea fi prezentate şi în planul de situaţie (privind amplasarea obiectivelor investiţiei).


ANEXA 2

DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizaţi în cuprinsul <>Legii nr. 50/1991

● Acord unic
Document cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea şi emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare, întocmit în baza concluziilor şi propunerilor rezultate ca urmare a examinãrii şi aprobãrii documentaţiilor tehnice depuse în vederea autorizãrii, insumand condiţiile şi recomandãrile formulate de:
- gestionãrii de utilitãţi urbane privind racordarea obiectivului şi a organizãrii execuţiei lucrãrilor la reţelele de utilitãţi urbane (apa/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicaţii, salubritate, transport urban);
- comisiile tehnice ale administraţiei publice locale.
Acordul unic se elaboreazã de Comisia tehnica de urbanism, constituitã sub autoritatea administraţiei publice locale, în condiţiile prevederilor art. 4^2 alin. (1) din prezenta lege.
● Autorizaţia de construire/desfiinţare
Actul de autoritate al administraţiei publice locale - consilii judeţene şi consilii locale municipale, orãşeneşti şi comunale - pe baza cãruia se pot realiza lucrãri de construcţii.
Procedura de emitere a autorizaţiilor de construire/desfiinţare este reglementatã prin prezenta lege şi prin normele metodologice de aplicare a acesteia, elaborate de Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în conformitate cu prevederile art. 38 din prezenta lege.
● Anexe gospodãreşti
Construcţii cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sa adaposteasca activitãţi specifice, complementare funcţiunii de locuire, care prin amplasarea în vecinãtatea locuinţei alcãtuiesc împreunã cu aceasta o unitate funcţionalã distinctã.
În categoria anexelor gospodãreşti, de regula în mediul rural, sunt cuprinse: bucatarii de vara, grajduri pentru animale mari, patule, magazii, depozite şi altele asemenea.
În mod similar sunt asimilabile notiunii de anexe gospodãreşti: garajele, serele, piscinele şi altele asemenea.
● Anexe ale exploatarilor agricole
Construcţii situate în zone izolate în extravilan şi indepartate de localitatea de resedinta a lucrãtorilor agricoli, menite sa adaposteasca scule, utilaje, maşini agricole, mici ateliere, alte bunuri ale acestora, inclusiv animale, precum şi spaţii pentru cazarea temporarã pe timpul campaniilor agricole.
● Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analiza şi de exprimare a punctului de vedere al unei comisii tehnice din structura ministerelor, administraţiei publice locale ori a altor organisme centrale sau teritoriale interesate, având ca obiect analiza soluţiilor functionale, a indicatorilor tehnico-economici şi sociali ori a altor elemente prezentate prin documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea execuţiei lucrãrilor, extras din proiectul tehnic pe baza cãruia se vor executa lucrãrile.
Avizarea se concretizeazã printr-un act (aviz - favorabil sau nefavorabil) care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - opţiunea forului deliberativ al autoritãţii competente de însuşire a propunerilor din documentaţiile prezentate şi susţinute de avizele tehnice favorabile, prealabil emise.
Prin actul de aprobare se conferã documentaţiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic în vederea realizãrii programelor de dezvoltare teritorialã şi urbanistica, precum şi al autorizãrii lucrãrilor de execuţie a obiectivelor de investiţii.
● Clãdiri de importanta redusã
Construcţii cu funcţii obişnuite, cu un grad de risc scãzut, care afecteazã un numãr redus de oameni:
- clãdiri cu S+P+1E adapostind locuinţe, cu maximum 6 apartamente;
- clãdiri pentru învãţãmânt, cu cel mult 4 unitãţi functionale;
- dispensare comunale, fãrã stationar;
- sedii administrative în mediul rural: primãrii, posturi de poliţie, cooperative de credit rural, biblioteci, oficii poştale şi altele asemenea;
- clãdiri pentru comerţ şi alimentaţie publica, cu o suprafata de pana la 500 m²;
- hale şi ateliere pentru activitãţi meşteşugãreşti care nu genereazã vibratii, cu o suprafata de pana la 200 m² şi cu deschideri pana la 6 m;
- dependinţe şi anexe gospodãreşti: garaje, bucatarii de vara, grajduri, suri şi altele asemenea;
- construcţii cu caracter provizoriu.
● Construcţii cu caracter provizoriu
Construcţii autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin specificul funcţiunii adapostite ori datoritã cerinţelor urbanistice impuse de autoritatea publica, au o durata de existenta limitatã, precizatã prin autorizaţia de construire.
De regula, construcţiile cu caracter provizoriu se realizeazã din materiale şi alcatuiri care permit demontarea rapida în vederea aducerii terenului la starea iniţialã - confecţii metalice, piese de cherestea, materiale plastice, ori altele asemenea - şi sunt de dimensiuni reduse.
Din categoria construcţiilor cu caracter provizoriu fac parte: chioscuri, tonete, cabine, locuri de expunere situate pe cãile şi în spaţiile publice, corpuri şi panouri de afisaj, firme şi reclame, copertine, pergole ori altele asemenea.
În sensul prezentei legi, realizarea construcţiilor provizorii se autorizeaza în aceleaşi condiţii în care se autorizeaza construcţiile definitive.
● Construcţii speciale
Construcţiile cu caracter militar, care se autorizeaza în condiţiile prevederilor art. 36 din prezenta lege.
● Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism
Ansambluri de documente scrise şi desenate referitoare la un teritoriu definit, prin care se analizeazã situaţia existenta şi se stabilesc obiectivele, acţiunile şi mãsurile de dezvoltare pe o perioada determinata.
Structura documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea şi conţinutul-cadru al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se fac prin Legea amenajãrii teritoriului şi urbanismului.
● Drept de execuţie a lucrãrilor de construcţii
Dreptul real - moştenire, act de vânzare-cumpãrare, donaţie, comodat, hotãrâre judecãtoreascã ori concesiune - care conferã titularului dreptul de a solicita emiterea autorizaţiei de construire sau de desfiinţare.
Dreptul de a solicita autorizarea lucrãrilor de construcţii se poate obţine şi în baza închirierii în condiţiile legii, dar numai pentru construcţii cu caracter provizoriu.
● Extravilanul localitãţii
Teritoriul cuprins între limita intravilanului şi limita teritorial-administrativã a localitãţii.
● Firma
În sensul prezentei legi, prin firma se înţelege un element constructiv aplicabil pe clãdire sau independent, pe care se inscriptioneaza date de identificare a unei instituţii, societãţi comerciale, fundaţii, denumirea comercialã, obiectul de activitate sau orice alt text specific sub care o persoana fizica sau juridicã îşi exercita activitatea într-o clãdire sau într-o incinta.
● Inginer diplomat de construcţii
Cadru tehnic cu pregãtire superioarã, absolvent, cu diploma recunoscuta de statul roman, al unei instituţii de învãţãmânt universitar de lungã durata cu profil de construcţii, cu urmãtoarele specialitãţi:
- construcţii civile, industriale şi agricole;
- construcţii hidrotehnice;
- construcţii de drumuri, poduri şi cai ferate.
● Inginer diplomat de instalaţii
Cadru tehnic cu pregãtire superioarã, absolvent, cu diploma recunoscuta de statul roman, al unei instituţii de învãţãmânt universitar de lungã durata cu profil de construcţii cu specialitatea "instalaţii pentru construcţii". Pentru specialitatea "instalaţii electrice" poate fi asimilat şi absolventul, cu diploma recunoscuta de statul roman, al unei facultãţi de profil din cadrul institutelor politehnice.
● Intravilanul localitãţii
Teritoriul determinat prin Planul urbanistic general (PUG) care cuprinde ansamblul terenurilor cu şi fãrã construcţii, ce constituie o localitate.
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea în extravilan numai pe baza de proiecte urbanistice zonale (PUZ), cu condiţia integrãrii prevederilor acestora în Planul urbanistic general (PUG) revizuit al localitãţii.
● Împrejmuiri
Construcţii definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafeţe, arii sau parcele, asupra cãrora exista forme de proprietate, executate pentru protecţia impotriva intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton, caramida, piatra, lemn, metal (inclusiv sarma ghimpata întinsã pe bulumaci) şi altele asemenea - ori prin plantaţii specifice.
● Lucrãri de construcţii
Operaţiuni specifice prin care:
- se realizeazã construcţii de orice fel - civile, industriale, agrozootehnice, edilitare subterane şi aeriene, cai de comunicaţii, lucrãri inginereşti, de arta etc.;
- se desfiinţeazã astfel de construcţii, prin demolare, dezmembrare, dinamitare etc.
● Lucrãri specifice la infrastructura cãilor de comunicaţie care nu necesita autorizaţie de construire
Lucrãri care nu necesita proiect şi deviz general, care se executa la infrastructura cãilor de comunicaţie:
- întreţinerea - complex de lucrãri care se executa în mod permanent în vederea menţinerii construcţiilor (instalaţiilor) în condiţii tehnice corespunzãtoare desfãşurãrii continue, confortabile şi în deplina siguranta a circulaţiei, la nivelul traficului maxim;
- reparaţia curenta - ansamblu de lucrãri cu caracter de intervenţie care se executa în tot timpul anului, ori de câte ori este necesar, în scopul remedierii unor defecte sau deformatii ale construcţiilor (instalaţiilor) peste limitele de toleranta sau pentru prevenirea unor deranjamente izolate;
- reparaţia periodicã - lucrãri care se fac la intervale regulate, precizate prin normele de funcţionare şi întreţinere şi care aduc construcţiile (instalaţiile) la parametrii normali de funcţionare.
● Mobilier urban
Elemente functionale şi/sau decorative amplasate în spaţiile publice, care prin alcãtuire, aspect, amplasare conferã personalitate aparte zonei sau localitãţii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilabile construcţiilor, necesitand autorizarea amplasarii lor. Fac parte din categoria "mobilier urban": jardiniere, lampadare, bãnci, bazine, pavaje decorative, pergole, cabine telefonice şi altele asemenea.
● Parcelare
Operaţiunea de proiectare urbanistica prin care se determina divizarea uneia sau mai multor proprietãţi funciare distincte, destinate construirii, în scopul atribuirii, concesionarii sau vânzãrii loturilor rezultate.
● Proiect tehnic (P. Th.)
Documetatia - piese scrise şi desenate - care cuprinde soluţiile tehnice şi economice de realizare a obiectivului de investiţii, pe baza cãreia se executa lucrãrile.
● Proiect pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, necesar emiterii autorizaţiei de construire, este extras din Proiectul tehnic (P. Th.) şi se elaboreazã în condiţiile prevederilor prezentei legi şi în conformitate cu conţinutul-cadru cuprins în anexa nr. 1.
● Recepţia lucrãrilor
Recepţia constituie o componenta a sistemului calitãţii în construcţii şi este actul prin care se certifica finalizarea lucrãrilor executate în conformitate cu prevederile proiectului tehnic şi cu detaliile de execuţie.
Recepţia lucrãrilor de construcţii de orice categorie şi de instalaţii se efectueazã atât la lucrãri noi, cat şi la intervenţii în timp asupra construcţiilor existente, conform legii.
● Zone protejate
Teritorii delimitate geografic, în cuprinsul cãrora se afla elemente sau ansambluri ale patrimoniului naţional-cultural, sau natural, cu valoare deosebita.
În raport cu natura elementelor de patrimoniu zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebita;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului construit cu valoare istorica, culturalã sau memorialistica deosebita.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016