Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 23 din 27 martie 2000  privind infiintarea Societatii Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 23 din 27 martie 2000 privind infiintarea Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 136 din 30 martie 2000
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

ART. 1
Se înfiinţeazã Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare care se desfiinţeazã.
ART. 2
(1) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este societate comercialã pe acţiuni de interes naţional, cu capital de stat, cu sediul în municipiul Bucureşti, Sos. Oltenitei nr. 35-37, sectorul 4, şi are în structura sucursale fãrã personalitate juridicã, prevãzute în anexa nr. 2.
(2) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se organizeazã şi funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi statutului prevãzut în anexa nr. 1.
(3) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va funcţiona sub autoritatea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei.
ART. 3
(1) Capitalul social iniţial al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este de 199.829,0 milioane lei şi se constituie prin preluarea unei pãrţi din activul patrimonial al Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, în care nu este inclusã valoarea bunurilor din domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii şi înregistrat în evidenta contabila la data de 31 decembrie 1999.
(2) Predarea-preluarea partii din activul patrimonial al Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare de cãtre Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se face pe baza de protocol încheiat între pãrţi, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 4
(1) Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în numele statului, concesioneaza Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., pe termen de 49 de ani, bunurile aparţinând domeniului public al statului, prevãzute în anexa nr. 3, constituite din lucrãri de irigaţii formate din prize, staţii de pompare de baza, inclusiv cele reversibile, staţii de repompare, canale şi conducte de aductiune şi distribuţie a apei de irigaţii pana la staţiile de pompare de punere sub presiune, canale colectoare principale la lucrãrile de desecare gravitationala şi cu pompare, inclusiv staţiile de pompare aferente acestora, lucrãri de combatere a eroziunii solului, baraje şi diguri de apãrare impotriva inundatiilor la Dunare şi pe râurile interioare proprii. Nivelul redeventei este de 0,2% din valoarea bunurilor care fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Lucrãrile din amenajãrile de irigaţii şi orezãrii, prevãzute în anexa nr. 3, formate din staţii de pompare de punere sub presiune, reţelele interioare de irigaţii din conducte şi canale, lucrãrile de desecare-drenaj formate din staţii de pompare, canale de ordin inferior, drenurile şi colectoarele de drenaj, care nu sunt în domeniul public, vor fi administrate de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. pana la transferul acestora la cerere, fãrã plata, cãtre asociaţiile utilizatorilor de apa, conform legii, în termen de pana la 5 ani, pe mãsura infiintarii acestora.
(3) Clãdirile de producţie şi administrative, cu terenurile aferente, dotãrile, utilajele şi mijloacele de transport, necesare pentru desfãşurarea activitãţii Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., din domeniul privat al statului, prevãzute în anexa nr. 3, se preiau de la Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare prin protocol, iar valoarea acestora se înscrie în capitalul social al societãţii comerciale.
ART. 5
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. îşi desfãşoarã activitatea în domeniul imbunatatirilor funciare, având ca obiect principal de activitate administrarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare de interes naţional din patrimoniu, precum şi aplicarea strategiilor de dezvoltare, a politicilor în domeniul imbunatatirilor funciare, de investiţii şi cercetare ştiinţificã de specialitate.
ART. 6
(1) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. preia toate drepturile şi va fi ţinuta de toate obligaţiile Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, aferente partii din activul patrimonial preluate, în mãsura în care, potrivit reglementãrilor legale sau contractuale, acestea nu se sting.
(2) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se substituie în toate litigiile în curs ale Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, în legatura cu partea din activul patrimonial preluatã.
ART. 7
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta acţiunile Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. sunt deţinute în totalitate de stat, care îşi exercita drepturile şi obligaţiile decurgând din calitatea sa de acţionar unic prin Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
ART. 8
(1) Cheltuielile cu energia electrica necesarã pomparii apei de la priza pana la hidrant şi toate cheltuielile cu evacuarea apei din reţeaua de desecare, cheltuielile de întreţinere şi reparaţii ale lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare în care se cuprind, potrivit legii, şi digurile, barajele şi construcţiile-anexe din patrimoniul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se suporta de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile cu energia electrica necesarã în vederea pomparii apei de la staţiile de pompare de punere sub presiune pana la hidrant sau vaneta din orezãrii, cheltuielile cu evacuarea apei din reţelele de desecare şi cheltuielile de întreţinere şi reparaţii din amenajãrile ce vor fi preluate de asociaţiile utilizatorilor de apa pentru irigaţii nou-înfiinţate se suporta de la bugetul de stat pe o perioada de 5 ani.
(3) Pentru agenţii economici şi instituţiile publice care au sisteme de irigaţii şi sisteme de desecare în afarã celor aflate în patrimoniul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. cheltuielile cu energia electrica necesarã pomparii apei de la priza la hidrant, precum şi cheltuielile cu energia electrica necesarã pentru evacuarea apei din sistemele de desecare se suporta de la bugetul de stat.
(4) Pentru cheltuielile de exploatare a sistemelor de irigaţii din patrimoniu Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va stabili tarife pentru livrarea apei cãtre beneficiarii prestãrilor de servicii.
(5) Cheltuielile privind acţiunile de apãrare impotriva inundatiilor şi fenomenelor meteorologice periculoase, accidentelor la construcţiile hidrotehnice, cheltuielile pentru cercetare, studii şi proiectare, cheltuielile pentru investiţiile în derulare şi pentru cele noi, reabilitarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare existente, conservarea obiectivelor de investiţii sistate, cheltuielile cu protecţia mediului prin lucrãri de îmbunãtãţiri funciare, monitorizarea efectelor şi cadastrul lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, dotãri independente şi alte cheltuieli asimilate investiţiilor din patrimoniul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se suporta de la bugetul de stat.
ART. 9
Personalul Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare va fi preluat de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., fiind considerat transferat de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 10
(1) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor, va elabora şi va supune Guvernului spre aprobare normele metodologice privind condiţiile şi modul de acordare şi utilizare, precum şi controlul utilizãrii sumelor alocate de la bugetul de stat pentru suportarea unor categorii de cheltuieli în domeniul imbunatatirilor funciare.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei se vor aproba normele metodologice pentru implementarea modului de organizare a activitãţii de îmbunãtãţiri funciare.
ART. 11
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei va reorganiza prin divizare Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. în vederea privatizãrii unor activitãţi din domeniul imbunatatirilor funciare, care intra în obiectul de activitate al acesteia.
ART. 12
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 13
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga:
- <>Legea nr. 50/1994 privind unele mãsuri de organizare a activitãţii de îmbunãtãţiri funciare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 15 ianuarie 1996, cu modificãrile ulterioare;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 686/1994 privind înfiinţarea Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 15 februarie 1997, cu modificãrile ulterioare;
- <>art. 21 din Legea imbunatatirilor funciare nr. 84/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 24 iulie 1996, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul agriculturii şi alimentaţiei,
Ioan Avram Muresan

Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remes



ANEXA 1


STATUTUL
Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea
(1) Denumirea societãţii comerciale este Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(2) În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanând de la Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se menţioneazã denumirea acesteia, precedatã sau urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", de capitalul social, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului, de sediu şi de codul fiscal.
ART. 2
Forma juridicã
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este societate comercialã pe acţiuni de interes naţional şi funcţioneazã ca persoana juridicã romana cu capital de stat, pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã, în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul
(1) Sediul central al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este în România, municipiul Bucureşti, Sos. Oltenitei nr. 35-37, sectorul 4.
(2) Sediul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. poate fi schimbat în alta localitate din România, potrivit legii.
(3) La data infiintarii Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. are în structura sa sucursale, unitãţi fãrã personalitate juridicã. Sucursalele pot avea în subordine sisteme, secţii, ateliere, cu gestiune economico-financiarã, şi întocmesc evidenta contabila la nivel de balanţa de verificare.
ART. 4
Durata
Durata Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii ei în registrul comerţului.

CAP. 2
Scopul, obiectul de activitate şi atribuţiile

ART. 5
Scopul
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. are ca scop aplicarea strategiilor de dezvoltare şi a politicilor naţionale în domeniul imbunatatirilor funciare, realizarea de investiţii şi cercetãri ştiinţifice de specialitate.
ART. 6
Obiectul de activitate şi atribuţiile
(1) În calitate de concesionar al lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare din domeniul public, Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., prin sucursalele sale, are urmãtorul obiect de activitate:
1. administrarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrãrilor de irigaţii, desecãri-drenaje, combaterea eroziunii solului, îndiguiri, baraje şi altele asemenea, inclusiv apãrarea impotriva inundatiilor şi gheturilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din amenajãrile proprii;
2. realizarea programelor de investiţii privind studiile, proiectarea şi execuţia lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare;
3. producerea de materiale, echipamente, confecţii şi reconditionari de piese de schimb, necesare în activitatea de îmbunãtãţiri funciare, pentru necesitãţile proprii şi pentru terţi;
4. executarea de prestãri de servicii din domeniul imbunatatirilor funciare, pentru terţe persoane juridice şi fizice;
5. asigurarea asistenţei tehnice în întreţinerea şi exploatarea amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare de cãtre persoane juridice şi fizice, precum şi de asociaţiile utilizatorilor de apa pentru irigaţii;
6. desfãşurarea de activitãţi de import-export, cooperare internationala în domeniul imbunatatirilor funciare, comercializare de echipamente de irigaţii, echipamente şi utilaje agricole, substanţe chimice de protecţie a culturilor agricole, depozitare şi condiţionare a produselor agricole, material semincer, tehnologii şi servicii, precum şi de comercializare şi export de produse agricole;
7. executarea de alte prestãri de servicii în domeniul transporturilor, proiectãrii şi realizãrii lucrãrilor de constructiimontaj, reparaţii prin atelierele proprii, închirieri de mijloace de transport şi utilaje, precum şi spaţii temporar disponibile, pentru persoane juridice şi fizice, fãrã a afecta activitatea de baza;
8. organizarea bazei materiale pentru realizarea programelor economice şi de cercetare ştiinţificã în colaborare cu unitãţi din domeniul proiectãrii şi cercetãrii;
9. realizarea şi funcţionarea sistemului naţional de supraveghere, evaluare, prognoza şi avertizare privind efectele economice şi ecologice ale lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, parte componenta a sistemului naţional de monitorizare pentru protecţia mediului;
10. realizarea sistemului propriu informatic, prestãri de servicii informatice, activitate de software, de baza şi aplicativa pentru calculatoare şi reţele de calculatoare;
11. furnizarea de agent termic prin microcentralele proprii cãtre persoane juridice şi fizice;
12. organizarea şi participarea la manifestãri tehnicostiintifice şi la expoziţii în ţara şi în strãinãtate, servicii de reclama şi publicitate;
13. organizarea altor activitãţi şi servicii pentru valorificarea unor oportunitati profitabile;
14. valorificarea materialelor rezultate din stocuri, reparaţii, demolãri, casãri, precum şi a produselor secundare rezultate din activitatea de baza;
15. operaţiuni de leasing conform legislaţiei în vigoare;
16. realizarea pentru personalul propriu de activitãţi sociale, culturale, turistice, sanitare, sportive;
17. organizarea, realizarea, pãstrarea şi ţinerea la zi a cadastrului de îmbunãtãţiri funciare;
18. gestionarea şi paza bunurilor proprii, precum şi a celor de natura bunurilor prevãzute la art. 135 alin. (5) din Constituţie, concesionate Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.;
19. activitãţi de propaganda, de informare directa şi de sensibilizare a utilizatorilor de apa pentru irigaţii, în scopul transferului la aceştia al managementului aplicãrii udarilor;
20. editarea, tipãrirea şi comercializarea de publicaţii tehnice în domeniul agricol.
(2) Pentru realizarea obiectului sau de activitate Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. are urmãtoarele atribuţii:
1. întocmeşte programele anuale şi de perspectiva în domeniul imbunatatirilor funciare;
2. elaboreazã studii şi programe pentru dezvoltarea, modernizarea şi completarea obiectivelor de investiţii existente, pentru realizarea de obiective noi, în corelare cu exploatarea amenajãrilor acestora;
3. fundamenteazã necesarul de surse şi de fonduri pentru finanţarea tuturor lucrãrilor prevãzute în obiectul sau de activitate şi asigura repartizarea fondurilor aprobate;
4. elaboreazã norme de consum, norme de stoc şi tarife specifice exploatãrii lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare;
5. avizeazã şi aproba documentaţiile tehnice, contractarea şi finanţarea lucrãrilor de investiţii şi de reparaţii, executarea şi receptionarea la termen a lucrãrilor respective, potrivit legii;
6. elaboreazã norme tehnice şi tehnologii privind întreţinerea, repararea şi exploatarea lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare de pe terenurile agricole, cu destinaţie agricolã;
7. asigura funcţionarea lucrãrilor la parametrii proiectati, cu excepţia cazurilor în care funcţionarea este împiedicatã de factori naturali care nu pot fi influentati de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.;
8. urmãreşte impactul lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare asupra factorilor de mediu şi aplica mãsuri de corectie, în cazul constatãrii unor tendinte negative, stabilite prin documentaţii tehnico-economice şi/sau ecologice;
9. evalueaza, dupã caz, direct sau prin alte persoane juridice sau fizice de specialitate, efectele şi pagubele produse lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare din administrare de acţiunile factorilor de risc şi de calamitatile naturale şi face demersurile necesare obţinerii de fonduri în vederea remedierii, potrivit legii;
10. participa la aplicarea prevederilor <>Legii imbunatatirilor funciare nr. 84/1996 ;
11. organizeazã şi aplica acţiunile operative pentru prevenirea şi asigurarea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice din amenajãrile proprii, în conformitate cu <>Hotãrârea Guvernului nr. 638/1999 ;
12. emite acorduri şi avize pentru instalaţiile şi construcţiile care se executa în zona lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare din patrimoniul sau;
13. întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli; analizeazã utilizarea disponibilitãţilor bãneşti, în condiţiile legii;
14. contracteazã credite interne şi externe, potrivit reglementãrilor în vigoare;
15. studiazã piata interna şi externa, pentru asigurarea aprovizionarii cu materiale şi echipamente specifice;
16. efectueazã operaţiuni de comerţ exterior;
17. iniţiazã acţiuni de cooperare tehnico-ştiinţificã cu firme, precum şi acţiuni de colaborare cu organisme internaţionale, în domeniul sau de activitate;
18. participa la acţiunile ce se desfãşoarã pe plan internaţional în organismele la care este afiliatã, precum şi la alte manifestãri internaţionale organizate pe teme de administrare şi exploatare a lucrãrilor de îmbunãtãţiri funciare, în condiţiile legii;
19. organizeazã licitaţii pentru adjudecarea proiectãrii şi executãrii investiţiilor publice, achiziţii publice de bunuri şi executarea de prestãri de servicii şi reparaţii în domeniul imbunatatirilor funciare, potrivit legii;
20. elaboreazã şi realizeazã planul propriu de cercetare, proiectare, informatica;
21. coordoneazã şi indruma metodologic realizarea controlului tehnic în unitãţile proprii privind întreţinerea şi repararea lucrãrilor din domeniul sau de activitate;
22. urmãreşte activitatea de investiţii şi inovaţii şi se preocupa de generalizarea celor mai importante realizari ale acestora, face propuneri cu privire la problemele de standardizare;
23. urmãreşte şi ia mãsurile necesare pentru respectarea normelor legale privind utilizarea aparaturii de mãsura şi control, precum şi a instalaţiilor de ridicat din dotare;
24. avizeazã omologarea şi producerea de noi produse specifice sectorului de îmbunãtãţiri funciare;
25. elaboreazã norme interne de consum pentru combustibili, lubrifianţi, energie electrica pentru tehnologiile specifice activitãţii de exploatare, întreţinere şi reparaţii;
26. colaboreazã şi ia mãsuri, de comun acord cu organele de specialitate ale Ministerului de Interne, pentru asigurarea pazei şi protecţiei lucrãrilor din administrarea proprie;
27. elaboreazã normele proprii de protecţie a muncii, de prevenire a incendiilor pentru activitãţile specifice;
28. elaboreazã studii cu privire la necesarul forţei de munca pe structuri de personal, organizeazã recrutarea cadrelor, pregãtirea şi perfecţionarea întregului personal şi controleazã aplicarea reglementãrilor privind selecţionarea şi promovarea personalului la unitãţile din subordine;
29. asigura îndrumarea şi controlul unitãţilor din subordine, controlul financiar de gestiune, efectueazã analize economice şi tehnice asupra organizãrii şi desfãşurãrii proceselor de producţie şi ia mãsurile corespunzãtoare;
30. întocmeşte şi prezintã bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.

CAP. 3
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
(1) Capitalul social iniţial al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este de 199.829,0 milioane lei, împãrţit în 199.829 acţiuni nominative în valoare nominalã de 1.000.000 lei. Capitalul social iniţial al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este constituit prin preluarea unei pãrţi din activul patrimonial al Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare, în care nu este inclusã valoarea bunurilor din domeniul public al statului, reevaluat potrivit legii şi înregistrat în evidenta contabila la data de 31 decembrie 1999.
(2) Bunurile aparţinând domeniului public al statului, constituite din lucrãri de irigaţii formate din prize, staţii de pompare de baza inclusiv cele reversibile, staţii de repompare, canale şi conducte de aductiune şi distribuţie a apei de irigaţii pana la staţiile de pompare de punere sub presiune, canale colectoare principale la lucrãrile de desecare gravitationala şi cu pompare, inclusiv staţiile de pompare aferente acestora, lucrãri de combatere a eroziunii solului, baraje şi diguri de apãrare impotriva inundatiilor la Dunare şi pe râurile interioare, şi care nu sunt incluse în capitalul social al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se concesioneaza de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, în numele statului, pe un termen de 49 de ani, Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. Nivelul redeventei este de 0,2% din valoarea bunurilor care fac obiectul contractului de concesionare.
(3) Lucrãrile din amenajãrile de irigaţii şi orezãrii, formate din staţii de pompare de punere sub presiune, reţelele interioare de irigaţii din conducte şi canale, lucrãrile de desecare-drenaj formate din staţii de pompare, canale de ordin inferior, drenurile şi colectoarele de drenaj, care nu aparţin domeniului public al statului, vor fi administrate de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. pana la transferul acestora, la cerere, fãrã plata, la asociaţiile utilizatorilor de apa pentru irigaţii, conform legii, în termen de pana la 5 ani, pe mãsura infiintarii acestora.
(4) Clãdirile de producţie şi administrative, împreunã cu terenurile aferente, dotãrile, utilajele şi mijloacele de transport necesare pentru desfãşurarea activitãţii Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. din domeniul privat al statului se preiau de la Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare prin protocol şi se includ în capitalul social al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(5) Capitalul social prevãzut la alin. (1) este cel care rezulta din inventarierea patrimoniului Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare reflectat în bilanţul contabil încheiat la predarea-preluarea patrimoniului între Regia Autonomã a Imbunatatirilor Funciare şi Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., potrivit prevederilor art. 3 din ordonanta de urgenta.
(6) Pana la transmiterea acţiunilor cãtre terţe persoane fizice sau juridice, romane ori strãine, în condiţiile legii, acestea sunt deţinute în totalitate de stat, care îşi exercita drepturile şi obligaţiile decurgând din calitatea sa de acţionar unic prin Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei.
ART. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
(1) Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurilor prevãzute de lege.
(2) În cazul în care administratorul unic constata pierderea a jumãtate din capitalul social, acesta este obligat sa convoace, în termen de maximum 60 de zile, adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, care va decide fie reîntregirea capitalului social, fie reducerea la valoarea rãmasã, fie dizolvarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. Reducerea capitalului social se va putea face numai dupã doua luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
ART. 9
Acţiunile
(1) Acţiunile nominative ale Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
(2) Acţiunile nominative emise de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. vor fi în forma dematerializatã, prin înscriere în cont, caz în care se vor emite certificate de acţionar potrivit legii.
(3) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat, care se pãstreazã la sediul acesteia. Modificãrile care se opereazã în registru vor respecta prevederile legislaţiei în vigoare.
(4) Acţiunile emise de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. pot fi grevate de un drept de uzufruct sau pot fi gajate, în condiţiile legii.
(5) Persoanele fizice sau juridice, romane ori strãine, vor putea dobândi acţiuni la Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. potrivit prevederilor legale în vigoare, fãrã însã ca poziţia statului de acţionar majoritar sa fie afectatã.
ART. 10
Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
(1) Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã de acţionar, potrivit legii, conferã acţionarului dreptul la un vot în adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, respectiv alte drepturi prevãzute de statut.
(2) Deţinerea acţiunii implica adeziunea de drept la statut.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Când o acţiune nominativã devine proprietatea mai multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care acestea desemneazã un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând din acţiuni.
(5) Obligaţiile Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii rãspund în limitele valorii acţiunilor pe care le deţin.
(6) Patrimoniul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale actionarilor.
ART. 11
Cesiunea acţiunilor
(1) Acţiunile sunt indivizibile cu privire la Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., care nu recunoaşte decât un singur proprietar pentru fiecare acţiune.
(2) Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau cãtre terţi se efectueazã în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
(3) Transmiterea dreptului de proprietate asupra acţiunilor nominative emise de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se realizeazã prin declaraţie facuta în registrul actionarilor, subscrisã de cedent şi de cesionar sau de mandatarii lor. De asemenea, transmiterea se mai poate realiza şi prin act autentic, cu efectuarea mentiunilor corespunzãtoare în registrul actionarilor.
ART. 12
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii unor acţiuni proprietarul va trebui sa anunţe administratorul unic şi sa facã public faptul prin presa, în cel puţin doua ziare de larga circulaţie din localitatea în care se afla sediul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. Acţiunile pierdute se anuleazã. Anularea lor se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Dupã 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.

CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor

ART. 13
Atribuţii
(1) Adunarea generalã a actionarilor Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este organul de conducere al acesteia, care decide asupra activitãţii şi politicii ei economice.
(2) Pana la apariţia unor noi reglementãri privind situaţia societãţilor comerciale având ca acţionar unic statul interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de un împuternicit al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, numit prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(3) Adunãrile generale ale actionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
(4) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba strategia globalã de dezvoltare, retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiarã a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.;
b) numeşte şi înlocuieşte administratorul unic şi cenzorii, conform prevederilor legale;
c) aproba descãrcarea de gestiune a administratorului unic şi dispune revocarea acestuia;
d) stabileşte nivelul remuneraţiei administratorului unic şi a cenzorilor;
e) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli şi programul de activitate pentru exerciţiul financiar urmãtor;
f) aproba bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, dupã analizarea raportului administratorului unic şi al cenzorilor, şi repartizeazã profitul conform legii;
g) hotãrãşte cu privire la folosirea dividendelor aferente acţiunilor gestionate pentru restructurare şi dezvoltare, conform legii;
h) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe; stabileşte competentele şi nivelul de contractare a împrumuturilor bancare de pe piata interna şi externa, a creditelor comerciale şi a garanţiilor, inclusiv prin gajarea acţiunilor, potrivit legii;
i) analizeazã rapoartele administratorului unic privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende, poziţia pe piata interna şi internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protecţia mediului, relaţiile cu clienţii;
j) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a administratorului unic, a directorului general şi a cenzorilor, pentru recuperarea prejudiciilor produse de aceştia Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.;
k) hotãrãşte cu privire la gajarea, ipotecarea sau la închirierea unor bunuri, unitãţi sau sedii proprii;
l) aproba structura organizatoricã şi Regulamentul de organizare şi funcţionare ale Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(5) Pentru atribuţiile menţionate la lit. e), f), g), h), i), j) şi k) adunarea generalã a actionarilor nu va putea lua hotãrâri decât în urma obţinerii de cãtre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la organul care l-a numit.
(6) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor se întruneşte ori de câte ori este necesar sa fie luatã o hotãrâre pentru:
a) mutarea sediului;
b) prelungirea duratei;
c) majorarea capitalului social;
d) reducerea capitalului social sau reîntregirea lui prin emisiune de noi acţiuni;
e) fuziunea cu alte societãţi comerciale sau divizarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.;
f) dizolvarea anticipata;
g) conversia acţiunilor dintr-o categorie în alta;
h) conversia unei categorii de obligaţiuni în alta categorie sau în acţiuni;
i) emisiunea de obligaţiuni;
j) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotãrâre pentru care este cerutã aprobarea adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
(7) Pentru atribuţiile adunãrii generale extraordinare a actionarilor fiecare reprezentant trebuie sa obţinã un mandat special prealabil de la organul care l-a numit. Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor va putea delega administratorului unic exerciţiul atribuţiilor sale, menţionate la lit. a), d) şi i).
ART. 14
Convocarea adunãrii generale a actionarilor
(1) Adunarea generalã ordinarã a actionarilor se convoacã de administratorul unic. Adunarea generalã ordinarã a actionarilor are loc cel puţin o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul în curs.
(2) Convocarea adunãrii generale a actionarilor se va face cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã, va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de larga circulaţie din Bucureşti şi va cuprinde locul şi data ţinerii acesteia, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor. Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte la sediul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. sau în alt loc indicat în convocare.
(3) Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor va fi convocatã ori de câte ori va fi nevoie, la solicitarea acţionarului unic sau la cererea administratorului unic ori a cenzorilor, în conformitate cu dispoziţiile statutului, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
(4) Când pe ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
ART. 15
Organizarea adunãrii generale a actionarilor
(1) În ziua şi la ora precizate în convocare şedinţa adunãrii generale a actionarilor va fi deschisã de administratorul unic sau, în lipsa acestuia, de persoana care îi tine locul.
(2) În cazul în care la data stabilitã nu sunt prezenţi deţinãtorii a cel puţin jumãtate din capitalul social, adunarea generalã a actionarilor se convoacã din nou dupã 7 zile calendaristice, în acelaşi loc şi la aceeaşi ora, şi va avea loc indiferent de numãrul actionarilor prezenţi.
(3) Adunarea generalã a actionarilor va desemna dintre actionarii prezenţi un secretar care va verifica lista de prezenta a actionarilor, indicând capitalul social pe care îl reprezintã fiecare şi îndeplinirea tuturor formalitãţilor cerute de lege şi de statut pentru ţinerea adunãrii, şi va întocmi procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor. Procesul-verbal, semnat de preşedintele şedinţei şi de secretar, va constata îndeplinirea formalitãţilor de convocare, iar la cererea actionarilor, declaraţiile fãcute de ei în şedinţa. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum şi listele de prezenta a actionarilor. Procesul-verbal al şedinţei va fi trecut în registrul adunãrii generale a actionarilor, sigilat şi parafat.
(4) La şedinţele adunãrii generale ordinare şi extraordinare a actionarilor, în care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu personalul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., pot fi invitaţi reprezentanţii sindicatului şi/sau reprezentanţii salariaţilor care nu sunt membri de sindicat.
ART. 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor
(1) Hotãrârile adunãrilor generale ale actionarilor se iau de regula prin vot deschis. Cvorumul de prezenta şi majoritatea necesarã pentru luarea hotãrârilor sunt cele prevãzute de lege.
(2) La propunerea persoanei care prezideazã adunarea generalã a actionarilor sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi, care deţin cel puţin o pãtrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea cenzorilor şi pentru revocarea lor.
(3) Pentru a fi opozabile terţilor hotãrârile adunãrii generale a actionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului pentru a fi menţionate în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. În cazul în care aceste hotãrâri implica modificarea actului constitutiv, se va putea publica numai actul adiţional cuprinzând textul integral al clauzelor modificate.
(4) Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor nu vor putea fi executate înainte de aducerea la îndeplinire a formalitãţilor prevãzute la alin. (3).
(5) Hotãrârile luate de adunãrile generale ale actionarilor în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii chiar şi pentru actionarii absenţi sau nereprezentati în adunarea generalã a actionarilor sau care au votat impotriva.
(6) Actionarii care nu sunt de acord cu hotãrârile luate de adunãrile generale ale actionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a sediului sau a formei juridice au dreptul sa se retragã din Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi sa recupereze contravaloarea acţiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.

CAP. 5
Administrarea

ART. 17
Organizarea
(1) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este administratã, conform legii, de un administrator unic, persoana fizica sau juridicã.
(2) Administratorul unic este numit pe o perioada de 1-4 ani prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor. În perioada în care statul este acţionar unic administratorul unic este numit prin ordin al ministrului agriculturii şi alimentaţiei.
(3) Administratorul unic va depune o garanţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Administratorul unic îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi hotãrãşte în toate problemele privind activitatea acesteia, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt de competenta altor organe.
(5) Administratorul unic poate delega o parte din atribuţiile sale directorului general al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., comitetului director şi directorilor de sucursale şi poate recurge, de asemenea, la experţi pentru studierea şi soluţionarea anumitor probleme.
(6) Administratorul unic este obligat sa punã la dispoziţie actionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(7) Administratorul unic poate oricând revoca persoanele numite în comitetul director.
ART. 18
Atribuţiile şi obligaţiile administratorului unic
(1) Administratorul unic are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
1. elaboreazã strategia globalã de dezvoltare, retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiarã a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi o supune aprobãrii adunãrii generale a actionarilor;
2. elaboreazã structura organizatoricã a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi o supune aprobãrii adunãrii generale a actionarilor;
3. aproba nivelul garanţiilor pentru persoanele care au calitatea de gestionar, potrivit legii;
4. face propuneri cu privire la fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., pe care le supune aprobãrii adunãrii generale a actionarilor;
5. aproba delegarea de competente pentru directorul general, directorii executivi şi directorii sucursalelor, în vederea executãrii atribuţiilor acestora;
6. supune anual aprobãrii adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la data încheierii exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs;
7. propune repartizarea profitului conform legii şi majorarea sau diminuarea capitalului social, precum şi emisiunea de obligaţiuni în condiţiile legii;
8. negociaza contractul colectiv de munca împreunã cu reprezentanţii salariaţilor;
9. aproba încheierea de contracte de închiriere;
10. propune, în condiţiile legii, asocierea cu alţi agenţi economici pentru realizarea de activitãţi de interes comun;
11. face propuneri privind folosirea dividendelor aferente acţiunilor gestionate pentru restructurare şi dezvoltare, conform legii;
12. analizeazã activitatea economicã a sucursalelor şi încadrarea acestora în prevederile bugetului de venituri şi cheltuieli şi stabileşte mãsurile corespunzãtoare;
13. aproba orice alte mãsuri pentru activitatea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., cu excepţia celor date în competenta altor organe, potrivit legii.
(2) Administratorul unic poate atrage în activitatea sa de analiza a unor probleme complexe specialişti din diferite sectoare. Activitatea acestora va putea fi remuneratã pe baza de convenţii civile de prestãri de servicii, încheiate potrivit legii.
(3) Administratorul unic prezintã Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, o data pe an, dupã aprobarea de cãtre adunarea generalã a actionarilor, un raport privind activitatea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
(4) Administratorul unic are urmãtoarele obligaţii prevãzute de lege:
a) organizeazã selectarea, angajarea şi concedierea personalului, cu respectarea prevederilor legislaţiei muncii şi a contractului colectiv de munca;
b) reprezintã Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice;
c) încheie actele juridice, în numele şi pe seama Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., conform legii;
d) asigura convocarea adunãrilor generale ordinare şi extraordinare ale actionarilor;
e) alte prerogative încredinţate de adunarea generalã a actionarilor sau de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, dupã caz, ori prevãzute de lege;
f) asigura realizarea obiectivelor şi criteriilor de performanta;
g) promoveazã şi asigura întocmirea în termen a documentaţiilor de privatizare, în conformitate cu prevederile programului de guvernare şi al instituţiei publice implicate;
h) prezintã semestrial în adunarea generalã a actionarilor Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. sau ori de câte ori se solicita de cãtre instituţia publica implicata situaţia economico-financiarã a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., stadiul realizãrii investiţiilor, al realizãrii obiectivelor şi criteriilor de performanta, precum şi alte documentaţii solicitate, vizate şi certificate de cenzori. La solicitarea scrisã a organizaţiilor de sindicat din Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., administratorul unic va pune la dispoziţie date privind administrarea acesteia;
i) constituie garanţiile bãneşti în condiţiile prevãzute de lege;
j) nu cesioneaza contractul de administrare altei persoane;
k) în cadrul procesului de privatizare a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., în perioada dintre aprobarea de cãtre ministerul de resort a initierii procedurii de privatizare pentru vânzarea pachetului/pachetelor de acţiuni deţinute de acestea şi achitarea sumei prevãzute prin contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni, sa nu efectueze vânzarea de active, încheierea de contracte de leasing imobiliar, gajarea de active, angajarea de credite (în afarã celor necesare pentru desfãşurarea activitãţii curente) sau orice alte activitãţi de natura sa impieteze asupra acestui proces. În aceasta perioada administratorul unic va putea efectua operaţiunile mai sus amintite numai cu mandat special din partea instituţiei publice implicate.

CAP. 6
Comitetul director

ART. 19
(1) Administratorul unic poate forma un comitet director cãruia îi deleagã o parte din atribuţiile sale.
(2) Comitetul director al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este constituit din directorul general şi directorii executivi. Acesta se întruneşte în şedinţa saptamanala pentru rezolvarea operativã a problemelor curente.
(3) Comitetul director prezintã lunar raportul sau de activitate administratorului unic.
(4) Deciziile comitetului director se iau cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor sãi.
(5) În comitetul director votul nu poate fi dat prin delegaţie.
(6) Membrii comitetului director nu vor putea fi, fãrã autorizarea administratorului unic, administratori, membri în comitetul director, cenzori sau asociaţi cu rãspundere nelimitatã în alte societãţi comerciale concurente sau având acelaşi obiect şi nici nu vor putea exercita acelaşi comerţ sau altul concurent, pe cont propriu sau al altei persoane, sub sancţiunea revocãrii şi rãspunderii pentru daune.

CAP. 7
Gestiunea

ART. 20
Cenzorii
(1) Gestiunea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este controlatã de acţionari şi de 3 cenzori care sunt aleşi de adunarea generalã a actionarilor. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert contabil.
(2) În perioada în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finanţelor.
(3) Adunarea generalã a actionarilor alege, de asemenea, acelaşi numãr de cenzori supleanţi, care îi vor înlocui, în condiţiile legii, pe cenzorii titulari.
(4) În scopul exercitãrii drepturilor şi executãrii obligaţiilor ce le revin, cenzorilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., la situaţia patrimoniului, a profitului şi a pierderilor.
(5) Cenzorii au urmãtoarele atribuţii principale:
a) în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã administratorul unic despre neregulile constatate;
b) la încheierea exerciţiului financiar controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de administratorul unic asupra conturilor Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., a bilanţului şi contului de profit şi pierderi, prezentând adunãrii generale a actionarilor un raport scris;
c) prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul lor de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate ale Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(6) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
a) sa facã, în fiecare luna şi inopinat, inspecţii ale casei şi sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" S.A. sau care au fost primite în gaj, în cauţiune sau în depozit;
b) sa ia parte la adunãrile ordinare şi extraordinare ale actionarilor, putând insera pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
c) sa constate depunerea în mod regulat a garanţiei din partea administratorului unic;
d) sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului sa fie îndeplinite de administratorul unic şi de lichidatori.
(7) Cenzorii se întrunesc la sediul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi iau decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale a actionarilor.
(8) Cenzorii pot convoca adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, dacã aceasta nu a fost convocatã de administratorul unic, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.) sau ori de câte ori considera necesar pentru alte situaţii privind încãlcarea dispoziţiilor legale şi statutare.
(9) Atribuţiile cenzorilor, precum şi drepturile şi obligaţiile lor se completeazã cu dispoziţiile legale în acest domeniu.
(10) Cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt numiţi pe o perioada de cel mult 3 ani şi pot fi realeşi.
(11) Nu pot fi cenzori persoanele care sunt incompatibile potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã.
(12) Cenzorii sunt obligaţi sa depunã înainte de începerea activitãţii o garanţie egala cu o treime din garanţia administratorului unic.
(13) În caz de deces, împiedicare fizica sau legalã, încetare sau renunţare la mandat de cãtre un cenzor, cenzorul supleant cel mai în varsta îl înlocuieşte.
(14) Dacã în acest mod numãrul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii rãmaşi numesc alta persoana în locul vacant pana la cea mai apropiatã întrunire a adunãrii generale a actionarilor.
(15) În cazul în care nu mai rãmâne în funcţie nici un cenzor, administratorul unic va convoca adunarea generalã a actionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
(16) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberãrile, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor.
(17) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generalã a actionarilor, cu votul cerut la adunãrile generale extraordinare ale actionarilor.

CAP. 8
Activitatea

ART. 21
(1) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. este proprietara bunurilor din patrimoniul sau, cu excepţia celor care i-au fost concesionate. Bunurile proprietate publica concesionate Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se evidenţiazã distinct şi au regimul prevãzut de lege.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al sucursalelor va trebui sa asigure funcţionarea corecta şi dezvoltarea tehnologicã la nivelul standardelor ale activitãţilor de exploatare, de întreţinere a amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare şi de apãrare impotriva inundatiilor.
(3) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. are în structura sa sucursale ale cãror atribuţii se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare. În cadrul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. funcţioneazã direcţii, servicii, inspecţii, birouri şi alte compartimente, ale cãror norme de structura se propun de cãtre administratorul unic şi se aproba de adunarea generalã a actionarilor.
ART. 22
Finanţarea activitãţii proprii
(1) Pentru îndeplinirea obiectului sau de activitate şi în conformitate cu atribuţiile stabilite, Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. utilizeazã surse de finanţare proprii, alocaţii bugetare prevãzute anual prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere şi reparaţii ale amenajãrilor de îmbunãtãţiri funciare şi a cheltuielilor cu energia electrica pentru pomparea apei de irigaţii şi evacuarea din sistemele de desecare, precum şi pentru investiţii de construcţii-montaj, dotãri specifice, credite bancare şi alte surse financiare.
(2) Cheltuielile pentru aparatul propriu al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se acoperã dintr-o cota din veniturile realizate de sucursalele sale.
ART. 23
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
ART. 24
Personalul
(1) Personalul de conducere al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi al sucursalelor este numit sau concediat de cãtre administratorul unic al acesteia.
(2) Personalul de execuţie al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi al sucursalelor este angajat sau concediat potrivit prevederilor contractului colectiv de munca.
(3) Salarizarea se face în conformitate cu prevederile legale şi ale contractului colectiv de munca.
(4) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a cotelor de asigurãri sociale, precum şi a altor obligaţii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
(5) Drepturile şi obligaţiile personalului Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin contractul colectiv de munca.
ART. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Administratorul unic stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a activelor corporale şi necorporale din patrimoniul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
ART. 26
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
(1) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va tine evidenta contabila separat pe sucursale şi pe activitãţi şi va întocmi anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pentru aceste activitãţi, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
(2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi ale Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.
ART. 27
Operaţiunile de încasãri şi plati ale Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se efectueazã în conturi deschise la bãnci. În limitele prevederilor stabilite de Banca Nationala a României pentru necesitaţi curente, Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. poate efectua operaţiuni de încasãri şi plati în lei şi în valuta. Operaţiunile de încasãri şi plati cu strainatatea se vor efectua prin unitãţile bancare.
ART. 28
Calculul şi repartizarea profitului
(1) Profitul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se stabileşte, în condiţiile legii, pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generalã a actionarilor.
(2) Profitul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., rãmas dupã plata impozitului pe profit, se va repartiza conform hotãrârii adunãrii generale a actionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. îşi constituie un fond de rezerva şi alte fonduri în condiţiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de cãtre Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. în condiţiile legii, dupã aprobarea bilanţului contabil de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
(5) În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a actionarilor va analiza cauzele producerii acestora şi va hotãrî în consecinta asupra modului de suportare a acestor pierderi. Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul la capitalul social şi în limita capitalului social subscris.
ART. 29
Registrele
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va tine prin grija administratorului unic şi a cenzorilor toate registrele prevãzute de lege.

CAP. 9
Asocierea

ART. 30
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se poate asocia cu societãţi comerciale din alte sectoare de activitate, romane sau strãine, care au legatura cu obiectul de activitate al acesteia. Asocierea se face pe baza de contract de asociere.
ART. 31
Societãţile comerciale asociate cu Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. vor respecta şi vor aplica procedurile şi metodologiile unitare, stabilite de comun acord în contractul de asociere, pentru desfãşurarea principalelor relaţii comerciale, de producţie, financiare etc.
ART. 32
Asocierea unei societãţi comerciale cu Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se propune de cãtre administratorul unic, sub rezerva aprobãrii de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
ART. 33
Condiţiile de parteneriat pe perioada asocierii, precum şi cele de retragere vor fi stipulate în contractele de asociere care se vor încheia între Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi fiecare societate comercialã asociata.

CAP. 10
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 34
Modificarea formei juridice
(1) Modificarea formei juridice a Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. se va putea face numai în temeiul hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor şi cu îndeplinirea tuturor formelor prevãzute de lege.
(2) Noua societate comercialã va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societãţilor comerciale.
ART. 35
Dizolvarea
(1) Urmãtoarele situaţii conduc la dizolvarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.:
a) imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate;
b) declararea nulitãţii;
c) hotãrârea adunãrii generale a actionarilor;
d) falimentul;
e) pierderea unei jumãtãţi din capitalul social, dupã ce s-a consumat fondul de rezerva, dacã adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau limitarea lui la suma rãmasã;
f) când numãrul actionarilor scade sub numãrul minim legal;
g) la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forta majorã şi consecinţele lor dureazã mai mult de 8 luni, iar adunarea generalã extraordinarã a actionarilor constata ca funcţionarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. nu este posibila;
h) alte cauze prevãzute de lege sau de actul constitutiv al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.
(2) Dizolvarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va fi înscrisã la oficiul registrului comerţului şi va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 36
Lichidarea
(1) Dizolvarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
(2) Lichidarea Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi repartizarea patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 37
Litigii
(1) Litigiile de orice fel apãrute între Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi persoane fizice sau juridice, romane ori strãine, sunt de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun.
(2) Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. şi persoane juridice romane sau strãine pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 11
Dispoziţii finale

ART. 38
Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. va practica în raporturile cu terţii preţuri şi tarife în condiţiile legii.
ART. 39
Statutul Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. poate fi modificat prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor.
ART. 40
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, ale Codului comercial şi ale celorlalte acte normative în materie comercialã.


ANEXA 2


SUCURSALELE
Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.




Nr.
crt. Denumirea Sediul
----------------------------------------------------------------------------
1. Sucursala Arad Municipiul Arad, Splaiul Mures nr. 6D, judeţul Arad
2. Sucursala Arges Municipiul Pitesti, Bd Republicii nr. 98,
judeţul Arges
3. Sucursala Bacau Municipiul Bacau, str. Alexei Tolstoi nr. 69,
judeţul Bacau
4. Sucursala Bihor Municipiul Oradea, str. Mihai Eminescu nr. 18,
judeţul Bihor
5. Sucursala Botosani Municipiul Botosani, str. Mihail Kogalniceanu nr. 4,
judeţul Botosani
6. Sucursala Braşov Municipiul Braşov, Str. Feldioarei nr. 6A,
judeţul Braşov
7. Sucursala Brãila Municipiul Brãila, Str. Vapoarelor nr. 13A,
judeţul Brãila
8. Sucursala Bucureşti Municipiul Bucureşti, Sos. Oltenitei nr. 35-37,
sectorul 4
9. Sucursala Buzau Municipiul Buzau, str. Lt. col. Gheorghe Iacob nr. 2,
judeţul Buzau
10. Sucursala Municipiul Resita, Str. Sportului nr. 4A, judeţul
Caras-Severin Caras-Severin
11. Sucursala Calarasi Municipiul Calarasi, Prelungirea Bucureşti nr. 2,
judeţul Calarasi
12. Sucursala Cluj Municipiul Cluj-Napoca, Str. Sobarilor nr. 36A,
judeţul Cluj
13. Sucursala Constanta Municipiul Constanta, Str. Sburatorului nr. 4,
judeţul Constanta
14. Sucursala Dolj Municipiul Craiova, Calea Dunãrii nr. 35, judeţul Dolj
15. Sucursala Galaţi Municipiul Galaţi, Str. Ştiinţei nr. 97, judeţul Galaţi
16. Sucursala Ialomita Municipiul Slobozia, str. Cuza Voda nr. 5, judeţul
Ialomita
17. Sucursala Iaşi Municipiul Iaşi, Str. Sarariei nr. 16, judeţul Iaşi
18. Sucursala Mures Oraşul Sangiorgiu de Mures, str. Raul Morii nr. 1.357,
judeţul Mures
19. Sucursala Prahova Municipiul Ploiesti, str. Anton Pann nr. 7, judeţul
Prahova
20. Sucursala Satu Mare Municipiul Satu Mare, str. Mircea cel Batran nr. 81A,
judeţul Satu Mare
21. Sucursala Sibiu Municipiul Sibiu, Str. Autogarii nr. 12, judeţul Sibiu
22. Sucursala Teleorman Comuna Nanov, judeţul Teleorman
23. Sucursala Timis Municipiul Timişoara, str. Coriolan Brediceanu nr. 8,
judeţul Timis
24. Sucursala Tulcea Municipiul Tulcea, Str. Viticulturii nr. 10, judeţul
Tulcea
25. Sucursala Vaslui Municipiul Vaslui, str. Spiru Haret nr. 5, judeţul
Vaslui
----------------------------------------------------------------------------



ANEXA 3


LISTA
cuprinzând bunurile care vor fi administrate de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A.

1. Lucrãri de irigaţii formate din prize, staţii de pompare de baza, inclusiv cele reversibile, staţii de repompare, canale şi conducte de aductiune şi distribuţie a apei de irigaţii pana la staţiile de pompare de punere sub presiune, canale colectoare principale la lucrãrile de desecare gravitationala şi cu pompare, inclusiv staţiile de pompare aferente acestora, lucrãri de combatere a eroziunii solului, baraje şi diguri de apãrare impotriva inundatiilor la Dunare şi pe râurile interioare, în valoare de 3.040.828,0 milioane lei la data de 31 decembrie 1999.
2. Lucrãrile din amenajãrile de irigaţii şi din orezãrii, formate din staţii de pompare de punere sub presiune, reţelele interioare de irigaţii din conducte şi canale, lucrãrile de desecare-drenaj formate din staţii de pompare, canale de ordin inferior, drenurile şi colectoarele de drenaj care nu sunt în domeniul public vor fi administrate de Societatea Nationala "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A. pana la transferul, la cerere, fãrã plata, conform legii, cãtre asociaţiile utilizatorilor de apa, pe mãsura infiintarii acestora, în valoare de 1.570.280,0 milioane lei la data de 31 decembrie 1999.
3. Clãdirile de producţie şi administrative, cu terenurile aferente, dotãrile, utilajele şi mijloacele de transport din domeniul privat al statului şi care se constituie în capitalul social iniţial al Societãţii Naţionale "Îmbunãtãţiri Funciare" - S.A., în valoare de 199.829,0 milioane lei.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016