Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 21 din 30 mai 2012  privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 21 din 30 mai 2012 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 372 din 31 mai 2012

    Ţinând seama de necesitatea sprijinirii educaţiei timpurii, asigurãrii accesului egal la educaţie şi egalitãţii de şanse, sporirii accesului tuturor copiilor la o educaţie de calitate şi a creşterii ratei de succes şcolar, prin asigurarea resursei umane calificate la clasa pregãtitoare, în toate localitãţile din mediul rural şi mediul urban,
    având în vedere cã, începând cu anul şcolar 2012-2013, în învãţãmântul primar funcţioneazã clasa pregãtitoare, unde se impune a fi încadrat, cu precãdere, personal didactic titular în învãţãmântul preuniversitar,
    întrucât Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu a fost precedatã de efectuarea unui studiu de impact prin care sã fie evaluate infrastructura şcolarã, logisticã, materialele didactice adecvate şi resursele umane necesare funcţionãrii normale a acestei clase, aceastã lege fiind promovatã prin asumarea rãspunderii Guvernului, situaţia prezentã impune mãsuri excepţionale, care nu pot fi luate decât modificând cadrul legislativ.
    Luând în considerare programul naţional de formare continuã care urmeazã sã fie derulat în luna iulie 2012 pentru cadrele didactice care vor preda la clasa pregãtitoare în anul şcolar 2012-2013, precum şi necesitatea asigurãrii funcţiilor de conducere în unitãţile de învãţãmânt preuniversitar, a funcţiilor de conducere, de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare şi a funcţiilor de conducere în casele corpului didactic, în anul şcolar 2012-2013, pânã la organizarea concursurilor pentru ocuparea acestor funcţii,
    ţinând seama de gravele perturbãri ce altereazã actul educaţional din instituţiile de învãţãmânt de stat - organizarea şcolilor doctorale, îndeplinirea standardelor de acreditare/autorizare, asigurarea calitãţii - începând cu anul universitar 2012-2013, ca urmare a diminuãrii drastice a numãrului de conferenţiari şi profesori universitari, determinatã de aplicarea mãsurilor de pensionare forţatã combinatã cu imposibilitatea de promovare în astfel de funcţii, cauzatã de introducerea obligatorie a condiţiei de abilitare, pentru îndeplinirea cãreia sunt necesare realizarea unei teze de abilitare de cãtre candidat şi achitarea unei taxe în cuantum de 1.500 de euro, în acelaşi timp, procedura de abilitare fiind costisitoare şi greoaie, dacã nu chiar imposibilã uneori, având în vedere cã unii dintre membrii comisiilor de specialitate ale Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare sunt cadre didactice la universitãţi din Statele Unite ale Americii, Germania, Franţa, Elveţia, Olanda, Anglia etc.,
    având în vedere faptul cã, deşi Legea nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a intrat în vigoare încã din februarie 2011, procedurile privind organizarea şi funcţionarea învãţãmântului superior nu au fost elaborate în vederea pregãtirii deschiderii noului an universitar, iar fãrã adecvarea legislativã necesarã se produc efecte perturbatoare cu consecinţe grave,
    observând faptul cã, în contextul celor de mai sus, sunt necesare modificãri ale unor prevederi referitoare la efectivele de elevi la clasã şi la încadrarea şi stimularea personalului didactic şi didactic auxiliar, în caz contrar producându-se efecte perturbatoare cu consecinţe grave, precum: imposibilitatea încadrãrii la toate clasele pregãtitoare a personalului didactic calificat; imposibilitatea asigurãrii funcţiilor de conducere în unitãţile de învãţãmânt, unitãţile conexe ale învãţãmântului preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, precum şi a funcţiilor de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare; instabilitatea încadrãrii cu personal didactic calificat, datoritã pãrãsirii sistemului de învãţãmânt preuniversitar de cãtre cadrele didactice titulare nevoite sã facã naveta pe distanţe lungi sau aflate în imposibilitatea de a face naveta, întrucât prevederile legale actuale nu prevãd posibilitatea mobilitãţii personalului didactic pe parcursul anului şcolar; supraîncãrcarea personalului didactic titular, ca urmare a încadrãrii în plata cu ora cu un numãr mare de ore peste norma didacticã de predare de bazã, întrucât prevederile legale actuale prevãd numai posibilitatea încadrãrii în plata cu ora pe parcursul anului şcolar,
    întrucât învãţãmântul constituie prioritate naţionalã,
    deoarece toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

     ARTICOL UNIC
    Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

    1. La articolul 63, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
    "(3) În situaţii excepţionale, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificãri corespunzãtoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numãrul maxim de posturi aprobat pentru învãţãmântul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti."

    2. La articolul 158, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), pânã la finalul anului universitar 2012-2013, evaluarea şcolilor doctorale se face de cãtre ARACIS sau de cãtre o altã agenţie de asigurare a calitãţii, din ţarã sau din strãinãtate. Sistemul de criterii şi metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, pe baza propunerilor ARACIS. Fiecare şcoalã doctoralã este evaluatã periodic, din 5 în 5 ani."

    3. La articolul 160, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) şi (4), pentru anul universitar 2012-2013, numãrul granturilor doctorale se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului şi se repartizeazã IOSUD prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului. IOSUD repartizeazã şcolilor doctorale granturile doctorale prin competiţie între acestea, pe baza unei metodologii aprobate de senatul universitãţii"

    4. La articolul 162, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anul universitar 2012-2013, studiile universitare de doctorat se pot organiza şi în cotutelã, caz în care studentul doctorand îşi desfãşoarã activitatea sub îndrumarea concomitentã a unui conducãtor de doctorat din România şi a unui conducãtor de doctorat dintr-o altã ţarã sau sub îndrumarea concomitentã a 2 conducãtori de doctorat din instituţii diferite din România, pe baza unui acord scris între instituţiile organizatoare implicate. Doctoratul în cotutelã poate fi organizat şi în cazul în care conducãtorii de doctorat sunt din aceeaşi IOSUD, dar au specializãri/domenii diferite de studii, conform prevederilor din Carta universitarã"

    5. La articolul 193, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(9^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (9), în anul universitar 2012-2013, programele de excelenţã prevãzute la alin. (8) se stabilesc pe baza evaluãrii prevãzute la alin. (3)."

    6. La articolul 193, dupã alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmãtorul cuprins:
    "(11) Prin excepţie de la prevederile alin. (10), în anul universitar 2012-2013 sunt finanţate din fonduri publice, ţinând cont de evaluarea realizatã conform alin. (3), programe de licenţã, master şi doctorat în universitãţile de stat menţionate la alin. (4)."

    7. La articolul 252, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 252. - (1) Personalul didactic titular în sistemul de învãţãmânt preuniversitar la data intrãrii în vigoare a prezentei legi îşi pãstreazã dreptul dobândit la concursul naţional unic de titularizare, prin repartiţie guvernamentalã sau prin orice altã formã legalã.
    (2) Personalul didactic din sistemul de învãţãmânt preuniversitar titularizat dupã intrarea în vigoare a prezentei legi beneficiazã de aceleaşi drepturi ca şi personalul didactic prevãzut la alin. (1)."

    8. La articolul 252, dupã alineatul (4) se introduc douã noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu urmãtorul cuprins:
    "(5) Cadrele didactice titulare în sistemul de învãţãmânt preuniversitar beneficiazã, la cerere, de pretransfer consimţit între unitãţile de învãţãmânt preuniversitar. Pretransferul este etapa de mobilitate a personalului didactic din învãţãmântul preuniversitar în cadrul cãreia un cadru didactic titular în sistemul de învãţãmânt preuniversitar, la cererea acestuia, poate trece de la o unitate de învãţãmânt preuniversitar cu personalitate juridicã/conexã la o altã unitate de învãţãmânt preuniversitar cu personalitate juridicã/conexã, cu pãstrarea statutului de cadru didactic în sistemul de învãţãmânt preuniversitar.
    (6) Pretransferul se realizeazã în aceeaşi localitate, în localitatea în care îşi are domiciliul cadrul didactic titular în sistemul de învãţãmânt preuniversitar sau pentru apropiere de domiciliu, conform metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului."

    9. Articolul 253 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 253. - (1) Cadrele didactice netitulare calificate care au participat la concursuri de titularizare în anii 2008, 2009, 2010 şi 2011, care au obţinut cel puţin nota 7 şi au ocupat un post/o catedrã, devin titulare în sistemul de învãţãmânt preuniversitar, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii generale:
    a) se certificã viabilitatea postului/catedrei;
    b) consiliul de administraţie al şcolii respective este de acord.
    (2) Condiţiile specifice pentru titularizarea personalului didactic care a participat la concursuri de titularizare în anul 2011, în condiţiile alin. (1), se stabilesc prin metodologie elaboratã cu consultarea partenerilor de dialog social şi aprobatã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului"

    10. La articolul 254, alineatele (11), (13), (16), (17) şi (19) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(11) În învãţãmântul preuniversitar de stat, validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice se face de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt care organizeazã concursul. Angajarea pe post a personalului didactic cu contract individual de muncã se face de directorul unitãţii de învãţãmânt, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general.
    ............................................................................
    (13) Candidaţii care au dobândit definitivarea în învãţãmânt, profesori cu drept de practicã, şi au ocupat prin concurs validat, în condiţiile metodologiei, de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt un post didactic vacant sunt titulari în învãţãmântul preuniversitar. Pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general, directorul unitãţii de învãţãmânt încheie cu aceştia contractul individual de muncã pe perioadã nedeterminatã.
    ............................................................................
    (16) Directorii unitãţilor de învãţãmânt comunicã în scris inspectoratului şcolar, imediat dupã concurs, urmãtoarele situaţii:
    a) angajarea cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã pe posturi didactice a candidaţilor validaţi dupã concurs;
    b) debutanţii care au ocupat prin concurs validat, în condiţiile metodologiei, de consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt un post didactic vacant şi pentru care consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt poate hotãrî modificarea duratei contractului individual de muncã din perioadã determinatã în perioadã nedeterminatã, în situaţia în care aceşti candidaţi promoveazã examenul pentru definitivarea în învãţãmânt;
    c) candidaţii participanţi la concurs şi nerepartizaţi;
    d) posturile didactice şi orele rãmase neocupate dupã concursul organizat la nivelul unitãţii sau al consorţiilor şcolare.
    (17) Inspectoratul şcolar centralizeazã la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti posturile didactice şi orele rãmase neocupate, care vor fi repartizate în ordinea stabilitã prin metodologie elaboratã cu consultarea partenerilor de dialog social şi aprobatã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    .............................................................................
    (19) Posturile didactice rãmase neocupate prin concurs sau eliberate în timpul anului şcolar se ocupã pe perioadã determinatã, prin detaşare sau prin plata cu ora, pânã la sfârşitul anului şcolar ori pânã la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei. În situaţia în care posturile didactice eliberate în timpul anului şcolar nu pot fi astfel ocupate, consiliile de administraţie din unitãţile de învãţãmânt sunt abilitate sã organizeze şi sã desfãşoare individual, în consorţii şcolare sau în asocieri temporare la nivel local, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice în vederea angajãrii cu contract individual de muncã pe perioadã determinatã a personalului didactic calificat. În mod excepţional, consiliile de administraţie din unitãţile de învãţãmânt pot organiza testãri prin interviu şi lucrare scrisã, în profilul postului solicitat, în vederea angajãrii cu contract individual de muncã pe perioadã determinatã a personalului fãrã studii corespunzãtoare postului."

    11. Dupã articolul 254 se introduce un nou articol, articolul 254^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 254^1. - (1) Personalul didactic titular în învãţãmântul preuniversitar poate fi detaşat în interesul învãţãmântului, cu acordul sãu, pentru ocuparea unor posturi din unitãţi/instituţii de învãţãmânt şi unitãţi conexe, la solicitarea acestuia, precum şi pentru asigurarea pe perioadã determinatã de cel mult un an şcolar a conducerii unitãţilor de învãţãmânt, unitãţilor conexe ale învãţãmântului preuniversitar, inspectoratelor şcolare şi caselor corpului didactic şi a funcţiilor de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare. Detaşarea în interesul învãţãmântului se realizeazã conform metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    (2) Detaşarea la cerere a personalului didactic titular în învãţãmântul preuniversitar se realizeazã prin concurs sau concurs specific, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului. Detaşarea la cerere a personalului didactic titular în învãţãmântul preuniversitar se realizeazã pe o perioadã de cel mult 5 ani şcolari consecutivi, cu pãstrarea calitãţii de titular în învãţãmântul preuniversitar.
    (3) Asigurarea conducerii unei unitãţi de învãţãmânt preuniversitar particular, pânã la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfârşitul anului şcolar, se poate realiza de cadre didactice care se disting prin calitãţi profesionale, manageriale şi morale, dupã cum urmeazã:
    a) prin numirea în funcţia de conducere de cãtre conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unitãţii de învãţãmânt particular, a unui cadru didactic din cadrul unitãţii de învãţãmânt respective sau a unui cadru didactic pensionat; actul de numire se aduce la cunoştinţa inspectoratului şcolar pe raza cãruia îşi desfãşoarã activitatea unitatea şcolarã;
    b) prin detaşarea în interesul învãţãmântului a cadrelor didactice titulare în învãţãmântul preuniversitar de stat sau a cadrelor didactice titulare în alte unitãţi de învãţãmânt particular, la propunerea conducerii persoanei juridice finanţatoare şi cu acordul scris al persoanelor solicitate, prin decizie a inspectorului şcolar general."

    12. La articolul 255, dupã alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmãtorul cuprins:
    "(9) Personalului didactic titular în învãţãmântul preuniversitar care beneficiazã de pensie de invaliditate de gradul III i se va rezerva catedra/postul didactic pe durata invaliditãţii. Contractul de muncã este suspendat pânã la data la care medicul expert al asigurãrilor sociale emite decizia prin care constatã schimbarea gradului de invaliditate sau redobândirea capacitãţii de muncã. Rezervarea catedrei/postului didactic înceteazã de la data emiterii de cãtre medicul expert al asigurãrilor sociale a deciziei prin care se constatã pierderea definitivã a capacitãţii de muncã."

    13. La articolul 285, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), în anul universitar 2012-2013, în învãţãmântul superior poate funcţiona personal didactic asociat pentru funcţiile didactice prevãzute la alin. (1)."

    14. La articolul 289, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), (2) şi (4), în cazul în care instituţiile de învãţãmânt superior nu pot acoperi normele cu titulari, pot hotãrî menţinerea calitãţii de titular în învãţãmânt şi/sau în cercetare pe baza evaluãrii anuale a performanţelor academice, dupã o metodologie stabilitã de senatul universitar"

                                 PRIM-MINISTRU
                              VICTOR-VIOREL PONTA

                                Contrasemneazã:
                                ---------------
               Ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului
                             şi sportului, interimar,
                                Liviu Marian Pop

               Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
                                Mariana Câmpeanu

    Bucureşti, 30 mai 2012.
    Nr. 21.

                                    ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Alexandru E
07 Iunie 2012
pare interesant, sa nu mai stau sa tot caut pe net.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016