Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 207 din 4 decembrie 2008  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 207 din 4 decembrie 2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 10 decembrie 2008
Întrucât la data de 1 ianuarie 2007 România a devenit stat membru al Uniunii Europene, dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 2.252/2004 din 29 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de cãlãtorie emise de statele membre au devenit obligatorii şi pentru statul român,
luând în considerare necesitatea reglementãrii cu celeritate a regimului de eliberare şi emitere a acestor documente şi dispunerii unor mãsuri pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 2.252/2004,
având în vedere cã data de 31 decembrie 2008 este termenul-limitã de punere în circulaţie a paşapoartelor electronice, se impune luarea unor mãsuri de naturã legislativã pentru încadrarea în acest termen,
ţinând seama de faptul cã aceste elemente constituie situaţii extraordinare vizând interesul public şi contribuie la îndeplinirea obligaţiilor asumate de România, potrivit calitãţii sale de stat membru al Uniunii Europene,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Tipurile de documente de cãlãtorie pe baza cãrora cetãţenii români pot cãlãtori în strãinãtate, eliberate în condiţiile prezentei legi, sunt urmãtoarele:
a) paşaport diplomatic;
b) paşaport de serviciu;
c) paşaport simplu;
d) paşaport simplu temporar;
e) titlu de cãlãtorie.
(2) Forma şi conţinutul documentelor de cãlãtorie prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi a Ministerului Afacerilor Externe.
(3) Guvernul va stabili, prin hotãrâre, data de la care paşapoartele prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) vor cuprinde un mediu de stocare electronicã a datelor biometrice ale persoanei şi a altor date personale dintre cele cuprinse în fila informatizatã şi se vor elibera, în mod etapizat, ca: «paşaport diplomatic electronic», «paşaport de serviciu electronic» şi «paşaport simplu electronic». De la aceeaşi datã se elibereazã şi paşaportul simplu temporar prevãzut la alin. (1) lit. d).
(4) Documentele de cãlãtorie prevãzute la alin. (1) sunt proprietatea statului român şi fac dovada, în faţa autoritãţilor române şi strãine, a identitãţii, cetãţeniei, calitãţii, precum şi a dreptului titularului de a cãlãtori în strãinãtate.
(5) Cetãţenii români pot cãlãtori în strãinãtate şi în baza altor documente stabilite prin acordurile internaţionale la care România sau, dupã caz, Guvernul României este parte.
(6) Procedura depunerii şi soluţionãrii cererilor pentru eliberarea documentelor de cãlãtorie în strãinãtate, actele care trebuie prezentate de solicitanţi la depunerea cererilor, precum şi termenele în care se soluţioneazã acestea se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."

2. La capitolul II, dupã articolul 6^1 se introduce o nouã secţiune, secţiunea 1^1, cu urmãtorul titlu:
"SECŢIUNEA 1^1
Stocarea datelor persoanei"

3. Articolul 7 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Datele biometrice incluse în paşapoarte sunt imaginea facialã şi impresiunea digitalã a douã degete.
(2) Datele biometrice prevãzute la alin. (1) sunt folosite numai în scopurile prevãzute la art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 2.252/2004 din 29 decembrie 2004 privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de cãlãtorie emise de statele membre, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 385 din 29 decembrie 2004.
(3) Procedura preluãrii imaginii faciale şi a impresiunilor digitale se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) Sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale urmãtoarele categorii de persoane:
a) minorii sub vârsta de 6 ani;
b) persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilã."

4. La articolul 8 alineatul (1), literele c), p) şi r) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"c) membrii Senatului, membrii Camerei Deputaţilor şi membrii Parlamentului European;
.......................................................................
p) membrii corpului diplomatic şi consular şi persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în Ministerul Afacerilor Externe, prin detaşare de la alte instituţii, pe funcţii corespunzãtoare membrilor corpului diplomatic şi consular;
.......................................................................
r) ataşaţii militari şi ataşaţii de afaceri interne, ataşaţii pe probleme de muncã, judecãtorii sau procurorii de legãturã, adjuncţii acestora, precum şi funcţionarii superiori din organizaţiile internaţionale şi interguvernamentale;".

5. La articolul 8 alineatul (1), litera q) se abrogã.

6. La articolul 9, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Paşapoartele diplomatice se elibereazã de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializatã, la solicitarea instituţiilor sau a autoritãţilor publice interesate, care achitã taxele prevãzute de lege şi precizeazã scopul şi calitatea în care titularii urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate pe baza acestor documente de cãlãtorie."

7. La articolul 10, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Paşapoartele diplomatice electronice se elibereazã cu o valabilitate de 5 ani, respectiv 3 ani pentru minorii cu vârsta mai micã de 6 ani."

8. La articolul 11, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Titularii paşapoartelor diplomatice sunt obligaţi sã le predea instituţiei din care fac parte, dupã cum urmeazã:
a) persoanele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. c), d), cu excepţia primului-ministru, e), g), i), j), l), m) şi o), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, la încheierea mandatului cu care au fost învestite;
b) persoanele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. f), h), k) şi n), precum şi soţul, soţia şi copiii minori ai acestora, în termen de 5 zile de la întoarcerea din deplasarea în strãinãtate care a determinat necesitatea folosirii paşaportului diplomatic.
......................................................................
(3) La încetarea calitãţii prevãzute la art. 8 alin. (1), instituţia din cadrul cãreia face parte titularul are obligaţia sã predea paşaportul diplomatic Ministerului Afacerilor Externe, în vederea anulãrii, cu excepţia persoanelor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. v)."

9. Articolul 13 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - (1) Paşapoartele de serviciu se elibereazã de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializatã, la solicitarea instituţiilor, autoritãţilor publice sau organizaţiilor interesate, care achitã taxele prevãzute de lege şi precizeazã scopul şi calitatea în care titularii urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate în baza acestor documente de cãlãtorie.
(2) Paşapoartele de serviciu se elibereazã cu o valabilitate de 5 ani, care poate fi prelungitã o singurã datã, fãrã a se putea depãşi 10 ani de la data emiterii.
(3) Paşapoartele de serviciu electronice se elibereazã cu o valabilitate de 5 ani, respectiv de 3 ani pentru minorii cu vârsta mai micã de 6 ani."

10. La capitolul II, titlul secţiunii a 4-a se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4-a
Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic şi paşaportul simplu temporar"

11. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Paşaportul simplu se elibereazã, la cerere, cetãţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege şi nu se aflã în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a cãlãtori în strãinãtate.
(2) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple se depun personal de cãtre solicitanţi, în ţarã, la serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a cãror razã de competenţã au domiciliul sau, dupã caz, reşedinţa, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(3) În cazul în care, din motive obiective, solicitantul paşaportului simplu nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliu sau reşedinţã, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(4) Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple, în cazul persoanelor lipsite temporar de capacitatea de exerciţiu, pot fi depuse în numele titularului, de cãtre reprezentantul legal sau de cãtre autoritãţile medicale române, la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.
(5) Paşapoartele simple se elibereazã titularului sau reprezentantului legal dupã achitarea contravalorii acestora şi a taxelor consulare prevãzute de lege.
(6) Eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţã este supusã plãţii unui tarif suplimentar de 100 lei. Prin excepţie, în cazul îmbolnãvirii grave ori al decesului unei rude apropiate, al efectuãrii unui tratament medical de urgenţã sau al citãrii într-un proces în strãinãtate, eliberarea paşapoartelor simple în regim de urgenţã este scutitã de plata tarifului suplimentar.
(7) În situaţia în care titularul sau reprezentantul legal al acestuia constatã faptul ca datele înscrise în paşaportul simplu sunt incomplete sau inexacte, trebuie sã sesizeze autoritatea emitentã, care este obligatã sã îi elibereze un nou document. În acest caz, eliberarea noului paşaport se face fãrã plata sumelor prevãzute la alin. (5) şi, dupã caz, la alin. (6).
(8) Prevederile alin. (1), (2), (5) şi (7) se aplicã în mod corespunzãtor şi cu privire la cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice. Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se primesc de cãtre serviciile publice comunitare pentru evidenţa persoanelor prevãzute la alin. (2), numai pe mãsura dotãrii cu echipamentele tehnice corespunzãtoare."

12. Articolul 17 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Minorilor cetãţeni români care nu se aflã în una dintre situaţiile de suspendare a exercitãrii dreptului la libera circulaţie în strãinãtate li se elibereazã paşapoarte simple sau paşapoarte simple electronice în urmãtoarele condiţii:
a) în cazul minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani, numai la cererea ambilor pãrinţi, a pãrintelui supravieţuitor, a pãrintelui cãruia i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau, dupã caz, a reprezentantului legal;
b) în cazul minorului care a împlinit vârsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor pãrinţi, a pãrintelui supravieţuitor, a pãrintelui cãruia i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã sau, dupã caz, a reprezentantului legal.
(2) Emiterea paşaportului simplu sau a paşaportului simplu electronic pentru minor, în situaţia în care existã neînţelegeri între pãrinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre pãrinţi se aflã în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 17^1 alin. (1) lit. e), se efectueazã numai dupã soluţionarea acestor situaţii de cãtre instanţa de judecatã, care se pronunţã în condiţiile legii."

13. Dupã articolul 17 se introduc douã noi articole, articolele 17^1 şi 17^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - (1) Paşaportul simplu temporar se elibereazã cetãţenilor români care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta lege şi nu se aflã în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a cãlãtori în strãinãtate, respectiv condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (3) - (5) şi alin. (7) şi, dupã caz, la art. 17, în termen de cel mult 3 zile lucrãtoare, în urmãtoarele situaţii:
a) pentru persoanele care nu dispun de timpul necesar pentru eliberarea unui paşaport simplu electronic;
b) în cazul în care titularul declarã în scris cã urmeazã sã cãlãtoreascã în state între care existã stare de beligeranţã ori conflict diplomatic şi are aplicatã în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilã ori o vizã eliberatã de statul cu care ţara în care cãlãtoreşte se aflã în conflict;
c) când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizãrii filelor destinate aplicãrii acestora cãlãtoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilã;
d) când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi trebuie sã cãlãtoreascã de urgenţã în strãinãtate;
e) când minorul urmeazã sã se deplaseze în strãinãtate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fãrã de care viaţa ori sãnãtatea îi este pusã în pericol şi nu existã timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt pãrinte prevãzut la art. 17. În aceste situaţii, autoritãţile care elibereazã paşaportul simplu temporar au obligaţia de a informa celãlalt pãrinte, concomitent sau de îndatã ce este posibil;
f) pentru cetãţenii români aflaţi în strãinãtate care nu mai posedã documente de cãlãtorie valabile şi care declarã cã este necesar sã îşi continue cãlãtoria în strãinãtate sau sã îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), eliberarea paşaportului simplu temporar este condiţionatã de depunerea unei cereri pentru eliberarea paşaportului simplu electronic.
(3) Situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. e) trebuie dovedite cu documente emise de instituţia care organizeazã studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativã românã cu competenţe în domeniu sau, dupã caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicalã românã, din care sã rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfãşura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical.
(4) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se depun la autoritãţile prevãzute la art. 15 alin. (2), cu excepţia serviciilor publice comunitare pentru evidenţa persoanelor.
(5) Cu excepţia situaţiei prevãzute la alin. (1) lit. a), pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se percepe suplimentar un tarif de 100 lei sau, în strãinãtate, suma stabilitã potrivit Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe şi nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate.
Art. 17^2. - (1) Cetãţenii români nu pot deţine decât un paşaport simplu sau un paşaport simplu electronic valabil şi, doar în situaţiile prevãzute la art. 17^1 alin. (1) lit. b)-d), pot deţine, concomitent, şi un paşaport simplu temporar.
(2) Cetãţenii români care sunt, concomitent, titulari ai unui paşaport simplu temporar şi ai unui paşaport simplu sau paşaport simplu electronic valabil au obligaţia ca, în termen de 15 zile de la încetarea situaţiilor prevãzute la art. 17^1 alin. (1) lit. b)-d) sau la eliberarea unui paşaport simplu electronic, sã predea autoritãţilor competente paşaportul simplu temporar."

14. Articolul 18 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Valabilitatea paşapoartelor simple este stabilitã dupã cum urmeazã:
a) 3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 14 ani;
b) 5 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsã între 14 şi 25 de ani;
c) 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 25 de ani.
(2) Valabilitatea paşapoartelor simple electronice este stabilitã dupã cum urmeazã:
a) 3 ani pentru persoanele care nu au împlinit 6 ani;
b) 5 ani pentru persoanele cu vârsta de peste 6 ani.
(3) Valabilitatea paşapoartelor simple temporare este de cel mult 6 luni.
(4) Valabilitatea paşapoartelor prevãzute la alin. (1) - (3) înceteazã de drept la data la care se constatã de cãtre autoritãţile competente faptul cã sunt deteriorate ori distruse sau, dupã caz, existenţa în conţinutul acestora a unor ştersãturi ori modificãri operate fãrã drept."

15. Articolul 19 se abrogã.

16. Articolul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare se pãstreazã de cãtre titulari, care au obligaţia de a nu le înstrãina, cu excepţia situaţiilor în care documentele se reţin de autoritãţile competente sau se depun la misiunile diplomatice ori oficiile consulare strãine, în vederea aplicãrii vizei.
(2) Paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani se pãstreazã de cãtre pãrinţii acestora, reprezentanţii legali sau, dupã caz, de cãtre însoţitori, atunci când minorii se deplaseazã în strãinãtate împreunã cu alte persoane, în condiţiile prezentei legi.
(3) Paşapoartele simple, paşapoartele simple electronice şi paşapoartele simple temporare pot fi reţinute numai de organele de poliţie, autoritãţile judiciare, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din strãinãtate, serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, precum şi cele pentru evidenţa persoanelor, doar în cazul în care situaţia o impune, pentru exercitarea atribuţiilor specifice prevãzute de lege. În aceste situaţii autoritãţile care reţin paşapoartele au obligaţia sã elibereze titularului o dovadã care sã ateste faptul cã paşaportul a fost reţinut, precum şi motivele care au stat la baza acestei mãsuri.
(4) Persoanele prevãzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a pãstra paşapoartele în condiţii care sã nu implice riscul deteriorãrii, distrugerii sau pierderii acestora.
(5) În termen de 5 zile de la data pierderii cetãţeniei române în condiţiile legii, titularul paşaportului simplu, al paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, dupã caz, pãrinţii ori reprezentantul legal al minorului sunt obligaţi sã predea documentul de cãlãtorie, în ţarã, la oricare dintre serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau la sediul Direcţiei Generale de Paşapoarte, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
(6) Titularii paşapoartelor simple, paşapoartelor simple electronice ori ai paşapoartelor simple temporare sau, dupã caz, persoanele prevãzute la alin. (2) au obligaţia de a preda paşapoartele simple, la solicitarea autoritãţilor competente prevãzute la alin. (3)."

17. La articolul 21, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Dacã în urma depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului simplu, paşaportului simplu electronic ori a paşaportului simplu temporar se constatã faptul cã nu sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege în acest sens, solicitantului i se respinge cererea."

18. La articolul 22, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Minorilor aflaţi în strãinãtate neînsoţiţi de pãrinţi li se poate elibera un titlu de cãlãtorie fãrã acordul acestora, în vederea întoarcerii în ţarã."

19. La articolul 23^1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23^1. - (1) Începând de la data punerii în circulaţie a paşapoartelor simple temporare, titlul de cãlãtorie se elibereazã de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României cetãţenilor români aflaţi în strãinãtate, care nu mai posedã document de cãlãtorie valabil, numai pentru ca titularul sã se întoarcã în ţarã."

20. Articolul 24 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Prevederile art. 20 referitoare la obligaţia neînstrãinãrii şi condiţiile pãstrãrii paşapoartelor simple, a paşapoartelor simple electronice şi a paşapoartelor simple temporare se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul titlurilor de cãlãtorie."

21. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Pierderea documentelor de cãlãtorie se declarã de cãtre titular sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2), în termen de 48 de ore de la constatarea evenimentului, la cea mai apropiatã unitate de poliţie sau la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple ori la Direcţia Generalã de Paşapoarte, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.
(2) Distrugerea documentului de cãlãtorie se declarã de cãtre titular sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2), la autoritatea competentã, cu ocazia solicitãrii eliberãrii unui nou paşaport.
(3) Furtul documentului de cãlãtorie se declarã de cãtre titular sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2), de îndatã, la cea mai apropiatã unitate de poliţie din ţarã sau, dupã caz, de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverinţe care sã ateste declararea evenimentului respectiv.
(4) În cazul pierderii, distrugerii sau furtului paşapoartelor diplomatice şi de serviciu, titularul are obligaţia de a informa de îndatã Ministerul Afacerilor Externe şi, dupã caz, instituţia din care face parte.
(5) Organele de poliţie române sesizate în legãturã cu pierderea sau furtul documentului de cãlãtorie sunt obligate sã elibereze titularului sau persoanelor prevãzute la art. 20 alin. (2) o adeverinţã care sã ateste declararea evenimentului respectiv."

22. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Autoritãţile competente pot elibera, la cerere, noi documente de cãlãtorie în locul celor declarate distruse, pierdute sau furate şi care nu au fost recuperate, numai dacã evenimentul a fost declarat de titular în condiţiile prevãzute la art. 25.
(2) În cazul în care titularul unui document de cãlãtorie eliberat în condiţiile prevãzute la alin. (1) sau, dupã caz, persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2) gãsesc documentul declarat pierdut ori furat, au obligaţia de a nu-l folosi şi de a-l depune de îndatã la autoritatea emitentã sau, dupã caz, la instituţia din care fac parte.
(3) Documentul declarat pierdut ori furat, gãsit de titular sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2), dupã ce au declarat evenimentul în condiţiile prevãzute la art. 25, dar înainte de a se elibera un nou document, poate fi folosit în continuare, în condiţiile prezentei legi, numai dupã ce informeazã autoritatea emitentã cu privire la gãsirea acestuia.
(4) Titularul paşaportului simplu, paşaportului simplu electronic ori al paşaportului simplu temporar sau, dupã caz, persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2) au obligaţia de a nu folosi documentul de cãlãtorie când au intervenit modificãri privind datele de identificare ale titularului ori schimbãri majore în fizionomia acestuia."

23. La articolul 30, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - (1) Organele poliţiei de frontierã permit ieşirea din România a cetãţenilor români minori numai dacã sunt însoţiţi de o persoanã fizicã majorã, în urmãtoarele cazuri:
a) minorului care este titular al unui document de cãlãtorie individual ori, dupã caz, al unei cãrţi de identitate şi cãlãtoreşte în strãinãtate însoţit de ambii pãrinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreunã cu aceştia;
b) minorului care este titular al unui document de cãlãtorie individual ori, dupã caz, al unei cãrţi de identitate şi cãlãtoreşte în strãinãtate împreunã cu unul dintre pãrinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreunã cu acesta numai dacã pãrintele însoţitor prezintã o declaraţie a celuilalt pãrinte din care sã rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea cãlãtoriei respective în statul sau în statele de destinaţie, precum şi cu privire la perioada acesteia sau, dupã caz, face dovada decesului celuilalt pãrinte;
c) minorului care este titular al unui document de cãlãtorie individual ori, dupã caz, al unei cãrţi de identitate şi cãlãtoreşte în strãinãtate împreunã cu unul dintre pãrinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreunã cu acesta, fãrã a mai fi necesarã declaraţia celuilalt pãrinte, numai dacã pãrintele însoţitor face dovada faptului cã minorul i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã;
d) minorului care este titular al unui document de cãlãtorie individual sau, dupã caz, al unei cãrţi de identitate şi cãlãtoreşte însoţit de o altã persoanã fizicã majorã i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreunã cu aceasta numai dacã persoana însoţitoare prezintã o declaraţie a ambilor pãrinţi sau, dupã caz, a pãrintelui cãruia minorul i-a fost încredinţat prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã, a pãrintelui supravieţuitor ori a reprezentantului sãu legal, care sã cuprindã acordul acestora cu privire la efectuarea cãlãtoriei respective de cãtre minor, la statul sau statele de destinaţie, la perioada în care urmeazã sã se desfãşoare cãlãtoria, precum şi datele de identitate ale însoţitorului respectiv."

24. La articolul 31, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Ieşirea din România a minorilor, în situaţia în care existã neînţelegeri între pãrinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre pãrinţi se aflã în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cu excepţia situaţiilor prevãzute la art. 30 alin. (2) şi (3), se permite numai dupã soluţionarea neînţelegerilor de cãtre instanţa de judecatã, în condiţiile legii.
(4) În vederea constatãrii de cãtre organele poliţiei de frontierã a situaţiei prevãzute la alin. (2) lit. e), hotãrârea instanţei prin care s-a dispus mãsura educativã a libertãţii supravegheate se comunicã Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã şi Direcţiei Generale de Paşapoarte din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative."

25. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Cetãţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în strãinãtate poate solicita eliberarea unui paşaport simplu, a unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu, când se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) a dobândit un drept de şedere pentru o perioadã de cel puţin un an sau, dupã caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de şedere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
b) a dobândit un drept de şedere pe teritoriul statului respectiv, în scopul reunificãrii familiale cu o persoanã care domiciliazã pe teritoriul acelui stat;
c) a dobândit un drept de lungã şedere sau, dupã caz, un drept de şedere permanentã pe teritoriul statului respectiv;
d) a dobândit cetãţenia statului respectiv;
e) a dobândit un drept de muncã ori este înscris într-o instituţie privatã sau publicã cu scopul principal de a urma studii, inclusiv de formare profesionalã.
(2) Cetãţeanul român posesor al unui certificat de înregistrare ori al unui document care atestã rezidenţa într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, eliberat de autoritãţile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, poate solicita eliberarea unui paşaport simplu, a unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu în acel stat.
(3) În cazul solicitãrii unui paşaport simplu sau a unui paşaport simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu, cererea se depune personal la serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a cãrui razã a avut ultimul domiciliu sau, dupã caz, reşedinţa, iar în strãinãtate, la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României. Prevederile art. 15 alin. (3) şi (4) referitoare la depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului simplu temporar se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul solicitãrii unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu.
(4) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu ori a paşaportului simplu electronic cu menţionarea ţãrii de domiciliu se soluţioneazã, dupã caz, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de Direcţia Generalã de Paşapoarte.
(5) Cererile pentru eliberarea paşaportului simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu se soluţioneazã, dupã caz, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple sau de misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României.
(6) Cetãţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în strãinãtate are obligaţia ca, la înmânarea paşaportului simplu, a paşaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţãrii de domiciliu, sã predea actul de identitate care atestã existenţa domiciliului în România, emis de autoritãţile române.
(7) Actele necesare, procedura, condiţiile şi termenele de soluţionare a cererilor privind eliberarea paşapoartelor cu menţionarea ţãrii de domiciliu se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi."

26. La articolul 36, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Cetãţeanului român care a împlinit vârsta de 18 ani şi minorului cãsãtorit cu respectarea legii, care şi-au stabilit domiciliul în România, li se anuleazã menţiunea privind stabilirea domiciliului în strãinãtate sau, dupã caz, paşapoartele prevãzute la art. 34 şi li se elibereazã carte de identitate, în condiţiile legii."

27. La articolul 39, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) În cazurile prevãzute la alin. (1) şi (2), instanţa se pronunţã, prin hotãrâre, în termen de 5 zile de la primirea solicitãrii autoritãţilor competente şi comunicã hotãrârea persoanei, Direcţiei Generale de Paşapoarte, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontierã şi serviciului public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple de la domiciliul persoanei împotriva cãreia a fost dispusã mãsura."

28. La articolul 39, alineatul (8) se abrogã.

29. La articolul 46, literele e), g), j), k) şi m) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"e) nerespectarea de cãtre titularii mai multor paşapoarte sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2) a obligaţiei de a preda paşaportul suplimentar, conform art. 16 alin. (2) sau, dupã caz, art. 17^2 alin. (2);
......................................................................
g) nerespectarea condiţiei privind pãstrarea paşapoartelor simple, paşapoartelor simple electronice sau a paşapoartelor simple temporare ale minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani de cãtre pãrinţi, reprezentanţi legali sau însoţitori, prevãzutã la art. 20 alin. (2);
......................................................................
j) nerespectarea obligaţiei de a nu folosi paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic sau paşaportul simplu temporar declarat furat ori pierdut, de cãtre persoanele prevãzute la art. 27 alin. (2);
k) folosirea paşaportului simplu, paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar declarat furat ori pierdut, fãrã îndeplinirea condiţiei prevãzute la art. 27 alin. (3);
......................................................................
m) nerespectarea termenului prevãzut la art. 36 alin. (2) de cãtre persoana returnatã/expulzatã de pe teritoriul statului unde îşi stabilise domiciliul;".

30. La articolul 46, dupã litera e) se introduce o nouã literã, litera e^1), cu urmãtorul cuprins:
"e^1) folosirea de cãtre titular sau, dupã caz, de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2) a paşapoartelor care au încetat sã mai fie valabile conform art. 18 alin. (4);".

31. La articolul 46, dupã litera k) se introduc trei noi litere, literele k^1), k^2) şi k^3), cu urmãtorul cuprins:
"k^1) nerespectarea de cãtre titular sau persoanele prevãzute la art. 20 alin. (2) a obligaţiei prevãzute la art. 27 alin. (4);
k^2) nerespectarea de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (5) a obligaţiei de predare a paşaportului simplu, paşaportului simplu electronic sau a paşaportului simplu temporar în termen de 5 zile;
k^3) nerespectarea de cãtre persoanele prevãzute la art. 20 alin. (6) a obligaţiei de a preda paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic sau paşaportul simplu temporar autoritãţilor prevãzute la art. 20 alin. (3);".

32. La articolul 47, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Contravenţiile prevãzute la art. 46 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 30 lei la 50 lei, cele prevãzute la lit. a), d), e), g) şi i);
b) cu amendã de la 50 lei la 100 lei, cele prevãzute la lit. b), c), f), j) şi k);
c) cu amendã de la 100 lei la 150 lei, cele prevãzute la lit. m) şi n);
d) cu amendã de la 150 lei la 300 lei, cea prevãzutã la lit. l);
e) cu amendã de la 300 lei la 500 lei, cele prevãzute la lit. e^1), h), k^1), k^2) şi k^3)."

ART. II
În tot cuprinsul <>Legii nr. 248/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referirile la "paşaportul diplomatic" şi "paşaportul de serviciu", cu excepţia celor care vizeazã valabilitatea acestora, se considerã a fi fãcute şi la "paşaportul diplomatic electronic", respectiv "paşaportul de serviciu electronic".
ART. III
(1) Guvernul va stabili, prin hotãrâre, data de la care serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple, precum şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în strãinãtate, dotate cu echipamentele tehnice necesare eliberãrii paşapoartelor electronice, vor primi şi vor soluţiona numai cereri privind eliberarea acestor documente şi a paşapoartelor simple temporare, potrivit competenţelor.
(2) Autoritãţile competente care la data prevãzutã la alin. (1) nu sunt dotate cu echipamentele tehnice necesare eliberãrii paşapoartelor electronice vor primi şi vor soluţiona în continuare cereri pentru eliberarea paşapoartelor simple, dar nu mai târziu de data de 1 iulie 2009.
(3) Pe mãsura dotãrii cu echipamentele tehnice necesare eliberãrii paşapoartelor simple electronice, instituţiile prefectului în subordinea cãrora funcţioneazã serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple procedeazã potrivit alin. (1), având obligaţia de a înştiinţa cetãţenii şi de a notifica Ministerul Internelor şi Reformei Administrative cu privire la eliberarea noilor documente de cãlãtorie.
ART. IV
Cererile pentru eliberarea documentelor de cãlãtorie depuse la autoritãţile competente şi nesoluţionate pânã la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor aplicabile la data depunerii cererii.
ART. V
(1) Paşapoartele prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 460/2001 privind punerea în circulaţie a noilor tipuri de paşapoarte româneşti, cu modificãrile ulterioare, îşi pãstreazã valabilitatea, retrãgându-se treptat din circulaţie, potrivit solicitãrilor cetãţenilor.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi menţiunilor efectuate în cuprinsul acestor paşapoarte.
ART. VI
La data de 1 iulie 2009, prevederile <>art. 16 din Legea nr. 248/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.
ART. VII
În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 94/2006 , cu modificãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. VIII
<>Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetãţenilor români în strãinãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul afacerilor externe,
Lazãr Comãnescu

Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat

Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian

Bucureşti, 4 decembrie 2008.
Nr. 207.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016