Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 19 din 21 martie 2007  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 19 din 21 martie 2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 208 din 28 martie 2007
Reformarea sistemului public de pensii, obiectiv cuprins în capitolul 7 "Politica de protecţie socialã" din Programul de guvernare 2005-2008, necesitã mãsuri de îmbunãtãţire a standardului de viaţã pentru persoanele vârstnice, în principal prin eliminarea inechitãţilor din sistemul public de pensii, existente între diferite categorii de pensionari.
Pentru îndeplinirea acestui obiectiv au fost recalculate pensiile persoanelor pensionate anterior datei de 1 aprilie 2001, astfel încât toate pensiile sunt stabilite pe baza aceloraşi principii.
Pe parcursul desfãşurãrii procesului de recalculare s-a constatat cã un numãr însemnat de pensionari nu au înregistrate salariile în carnetele de muncã pentru perioadele de pânã în anul 1963, iar în cele mai multe cazuri posibilitatea dovedirii acestora prin adeverinţe este imposibilã.
Acest aspect nu se datoreazã persoanelor în cauzã, ci legislaţiei în vigoare în acea perioadã, precum şi faptului cã multe unitãţi s-au desfiinţat, iar în unele cazuri arhivele au fost distruse. Situaţia creatã influenţeazã cuantumul pensiilor şi produce reale nemulţumuri pensionarilor.
Drept urmare, se impune modificarea cadrului juridic necesar calculãrii punctajului mediu anual pentru perioadele în care nu sunt înregistrate salarii în carnetele de muncã.
De asemenea, este necesarã adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţã în vederea creãrii cadrului legal care sã permitã, pe de o parte, creşterea încrederii beneficiarilor în sistemul public de pensii, iar pe de altã parte, sã permitã asigurarea tuturor mãsurilor tehnico-organizatorice necesare punerii în aplicare a noilor principii.
Pentru asigurarea unei aplicãri corespunzãtoare este absolut necesarã asigurarea unei perioade de pregãtire tehnicã-proceduralã între momentul publicãrii acestui act normativ în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi cel al producerii efectelor, respectiv efectuarea plãţilor corespunzãtoare noilor prevederi.
Totodatã, pentru a rãspunde solicitãrii pensionarilor, au fost diversificate modalitãţile de platã a pensiilor, prin introducerea conturilor curente şi a conturilor de card, deschise la bãnci.
Procedurile tehnice, specifice operaţiunilor bancare, în special în cazul conturilor de card, permit ca drepturile de pensie sã fie încasate şi de cãtre alte persoane decât cele îndreptãţite de lege, chiar şi dupã data la care acestea din urmã nu mai îndeplinesc condiţiile de acordare.
Evidenţa încasãrii pensiilor de cãtre titulari, efectuatã pe baza taloanelor de platã transmise prin poştã la domiciliul acestora, precum şi suspendarea pensiei în caz de neconfirmare a taloanelor sunt de naturã a genera grave nemulţumiri în rândul pensionarilor, cu impact social nedorit. Astfel, în cursul lunii ianuarie 2007, un numãr semnificativ de pensionari dintre cei care au optat pentru plata pensiei prin cont bancar s-a aflat în situaţia de suspendare a pensiei.
În condiţiile în care pânã în prezent s-au încheiat convenţii pentru plata pensiilor cu 7 bãnci, fenomenul prezentat se poate amplifica, cu atât mai mult cu cât pensionarii îşi manifestã preferinţa pentru a încasa drepturile de pensie prin conturi bancare.
Întrucât modificãrile intervenite în starea civilã a persoanei, de naturã a conduce la încetarea plãţii pensiilor, vor fi obţinute de la instituţiile care au ca atribuţii evidenţa persoanelor, respectiv de la Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, se impune abrogarea prevederilor referitoare la suspendarea plãţii pensiei în situaţia în care timp de 3 luni consecutive pensionarul nu confirmã încasarea acesteia.
Luând în considerare cã situaţiile expuse mai sus constituie situaţii extraordinare ce vizeazã elemente de interes public, se impune promovarea prezentei ordonanţe de urgenţã.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã alineatul (2) al articolului 91 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Modificãrile intervenite în starea civilã a persoanei, de naturã a conduce la încetarea plãţii pensiilor conform alin. (1) lit. a), vor fi furnizate de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor."
2. Articolele 92^1, 93^1 şi 93^2 se abrogã.
3. Alineatul (2) al articolului 161 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În condiţiile în care, pentru o anumitã perioadã care constituie stagiu de cotizare, în carnetul de muncã nu sunt înregistrate drepturile salariale, asiguratul poate prezenta acte doveditoare ale acestora. În caz contrar, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeazã salariul minim pe ţarã, în vigoare în perioada respectivã."
4. Dupã alineatul (2) al articolului 161 se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) şi (5), cu urmãtorul cuprins:
"(3) Fac excepţie de la aplicarea prevederilor alin. (2) perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1963 pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, se utilizeazã:
a) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele anterioare datei de 1 septembrie 1947, indiferent de nivelul drepturilor salariale înregistrate în carnetul de muncã sau dovedite ori pentru care în carnetul de muncã nu sunt înregistrate drepturile salariale;
b) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962 şi pentru care în carnetul de muncã nu sunt înregistrate drepturile salariale şi nici nu sunt dovedite;
c) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962, în situaţia în care prin valorificarea drepturilor salariale din actele doveditoare rezultã, pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare, un numãr de puncte mai mic decât cel prevãzut la lit. b).
(4) În situaţia în care, pentru perioade ulterioare datei de 31 august 1947, în documentele doveditoare sunt înregistrate drepturi salariale nedenominate, acestea vor fi denominate în funcţie de reformele monetare.
(5) Prevederile alin. (3) şi (4) se aplicã pentru toate perioadele care constituie stagiu de cotizare în sistemul public, cu excepţia perioadelor asimilate prevãzute de lege."
ART. II
(1) Prevederile <>art. 161 alin. (3), (4) şi (5) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã şi persoanelor:
a) ale cãror drepturi de pensie au fost stabilite pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, în temeiul <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) ale cãror drepturi de pensie au fost recalculate conform dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, aprobatã cu completãri prin <>Legea nr. 78/2005 , cu completãrile ulterioare;
c) cãrora, la stabilirea drepturilor de pensie, conform legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, le-au fost valorificate perioade de vechime în muncã, respectiv vechime în serviciu, realizate în sisteme neintegrate în sistemul public de pensii.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) cota-parte din punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în platã, aferent perioadelor contributive anterioare datei de 1 ianuarie 1963, se înlocuieşte cu cota-parte din punctajul mediu anual aferent aceleiaşi perioade, calculat conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) În cazul în care, pentru situaţiile prevãzute la alin. (1), din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã rezultã un punctaj mediu anual mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se pãstreazã punctajul mediu anual, respectiv cuantumul avantajos.
ART. III
(1) Prevederile <>art. 161 alin. (2), (3), (4) şi (5) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, astfel cum se modificã şi se completeazã la art. I, se aplicã începând cu data de 1 iulie 2007.
(2) Drepturile rezultate în urma aplicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã, cuvenite persoanelor prevãzute la art. II alin. (1), se acordã începând cu pensia aferentã lunii iulie 2007, fondurile fiind asigurate din bugetul asigurãrilor sociale de stat, potrivit legii.
(3) Pânã la data de 30 iunie 2007, casele teritoriale de pensii au obligaţia sã definitiveze mãsurile cu caracter tehnic-organizatoric, în vederea aplicãrii prevederilor alin. (1) şi (2).
ART. IV
Pe data de 1 iulie 2007 se abrogã prevederile <>art. 15 alin. (2) din anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1 octombrie 2004, cu completãrile ulterioare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:


───────────────
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Bucureşti, 21 martie 2007.
Nr. 19.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016