Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României şi ale art. 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea şi ratificarea tratatelor, Guvernul României adopta prezenta ordonanţa de urgenta. ART. 1 Se ratifica Memorandumul de înţelegere privind cooperarea AIJ/JI dintre Guvernul României şi Guvernul Elvetiei şi Înţelegerea asupra proiectului Proiect elveţian privind energia termica (Buzău, Paşcani), semnate la Bucureşti la 8 ianuarie 1999. ART. 2 Implementarea Memorandumului de înţelegere privind cooperarea AIJ/JI dintre Guvernul României şi Guvernul Elvetiei şi a Înţelegerii asupra proiectului Proiect elveţian privind energia termica (Buzău, Paşcani) se realizează de Consiliul Local al Municipiului Buzău şi de Consiliul Local al Municipiului Paşcani, desemnate ca agenţii de implementare şi ca beneficiari ai proiectului. ART. 3 Finanţarea obiectivelor de investiţii cuprinse în Proiectul elveţian privind energia termica (Buzău, Paşcani) se asigura din fonduri nerambursabile acordate de Guvernul Elvetiei, în suma de 3.933.000 dolari S.U.A., iar în completare, pana la valoarea legal aprobată a indicatorilor tehnicoeconomici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 837/1998 pentru municipiul Buzău şi a indicatorilor tehnico-economici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 901/1998 pentru municipiul Paşcani, se asigura din bugetele locale ale celor doua autorităţi publice locale, inclusiv din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte surse constituite cu aceasta destinaţie, potrivit legii. ART. 4 Taxele şi impozitele aferente obiectivelor de investiţii respective, datorate pe teritoriul României, se suporta din bugetele locale ale celor doua autorităţi publice locale, inclusiv din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte surse constituite cu aceasta destinaţie, potrivit legii. ART. 5 Se autorizează Guvernul României, prin Ministerul Apelor şi Protecţiei Mediului, ca, de comun acord cu Guvernul Elvetiei, sa introducă pe parcursul utilizării fondurilor, în raport cu condiţiile de derulare a Memorandumului de înţelegere privind cooperarea AIJ/JI dintre Guvernul României şi Guvernul Elvetiei şi a Înţelegerii asupra proiectului - Proiect elveţian privind energia termica (Buzău, Paşcani), amendamente la conţinutul acestora, care privesc realocari de fonduri, modificări în structura pe componente, modificări de termene, precum şi orice alte modificări care nu sunt de natura sa sporeasca obligaţiile financiare ale României sau sa determine noi condiţionalităţi economice fata de cele convenite iniţial între părţi. PRIM-MINISTRU ADRIAN NĂSTASE Contrasemnează: ────────────── Ministrul apelor şi protecţiei mediului, Aurel Constantin Ilie p. Ministrul afacerilor externe, Cristian Diaconescu, secretar de stat Ministrul finanţelor publice, Mihai Nicolae Tănăsescu Ministrul administraţiei publice, Octav Cozmanca MEMORANDUM DE ÎNŢELEGEREprivind cooperarea AIJ/JI dintre Guvernul României şi Guvernul Elvetiei Având în vedere ca Guvernul României şi Guvernul Elvetiei (guvernele participante) au ratificat Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite privind schimbările climatice (UNFCCC) şi doresc sa contribuie la implementarea art. 4.2 din aceasta, prin care fiecare ţara parte cuprinsă în anexa nr. I se obliga sa ia măsuri pentru limitarea emisiilor antropogenice de gaze cu efect de sera; având în vedere ca părţile UNFCCC se vor ghida după principiile stabilite în art. 3.3 din convenţie, care stipulează, printre altele, ca părţile trebuie sa ia în considerare faptul ca "politicile şi măsurile stabilite pentru schimbările climatice trebuie sa fie eficiente din punct de vedere al costurilor, astfel încât sa asigure beneficii globale la cel mai mic cost posibil"; având în vedere ca art. 4.2 din UNFCCC permite acestor părţi sa implementeze măsuri în comun cu alte părţi; având în vedere ca la Conferinţa părţilor la UNFCCC în prima sa sesiune a fost adoptată o decizie pentru stabilirea unei faze-pilot pentru activităţile implementate în comun (Decizia 5/CP.1); având în vedere ca Guvernul României a însărcinat Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului cu implementarea proiectelor AIJ/JI şi Guvernul Elvetiei a stabilit un program-pilot elveţian pentru AIJ, care, printre altele, are ca scop implementarea proiectelor AIJ finanţate de Guvern în timpul fazei-pilot; având în vedere ca art. 6 din Protocolul de la Kyoto, adoptat de Conferinţa părţilor la UNFCCC la cea de-a treia sa sesiune, permite oricărei părţi cuprinse în anexa nr. I sa transfere sau sa dobândească de la oricare alta parte unităţi de reducere a emisiilor rezultate din proiectele care îşi propun sa reducă emisiile antropogenice la surse sau sa intensifice transferurile antropogenice prin rezervoare de gaze cu efect de sera în orice sector al economiei, în scopul îndeplinirii angajamentelor asumate conform art. 3 din protocol, Guvernul României şi Guvernul Elvetiei au convenit asupra celor ce urmează: ART. 1 Scopul memorandumului de înţelegere Guvernele participante convin: a) sa deruleze unul sau mai multe proiecte pentru a câştiga experienţa în folosirea instrumentului JI sub auspiciile UNFCCC şi instrumentelor legale asociate. Detaliile fiecărui proiect, agreate de guvernele participante (inclusiv cantitatea planificata de unităţi de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, care va rezulta pe durata derulării proiectului, comparata cu valoarea stabilită iniţial în proiect şi în planurile pentru monitorizarea şi verificarea de către a treia parte independenta), vor fi furnizate sub forma unui document numit înţelegere asupra proiectului; b) punctele de contact pentru entitatea autorizata sa accepte, sa aprobe sau sa gireze activităţile implementate în comun şi sa raporteze Conferintei părţilor, Elveţia şi România, vor furniza fiecare câte o declaraţie scrisă privind acest accept, aprobare sau gir Secretariatului UNFCCC. Aceste puncte de contact pentru România şi Elveţia (după cum este indicat în documentul FCCC/SBSTA/1998/INF. 3) sunt indicate mai jos: România: Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului Direcţia Integrare Europeană, Programe şi Relaţii Internaţionale Elveţia: Secretariatul Programului-pilot pentru AIJ Biroul Federal Elveţian pentru Afaceri Economice Externe; c) ca aceasta aprobare atesta guvernelor participante faptul ca proiectul îndeplineşte criteriile de eligibilitate, regulile relevante adoptate de Conferinţa părţilor la UNFCCC şi instrumentele legale asociate referitoare la transferul de unităţi de reducere de emisii, precum şi ca este în conformitate cu criteriile de selectare a proiectelor stabilite de Programul-pilot elveţian pentru AIJ; d) sa includă un plan de monitorizare în fiecare înţelegere asupra proiectului, care va conţine o descriere generală a tipului şi frecvenţei de monitorizare care vor fi aplicate, precum şi desemnarea responsabilităţii în ceea ce priveşte modul de derulare şi raportare. Orice abatere semnificativă în realizarea proiectului în privinţa previziunilor ex ante calculate pentru emisii în cadrul proiectului trebuie sa fie raportată imediat tuturor partenerilor implicaţi în proiect; e) sa includă în fiecare înţelegere asupra proiectului proceduri pentru a asigura o verificare a derulării proiectului ex post de către o a treia parte independenta; f) sa raporteze în comun, în mod sistematic, rezultatele proiectului (proiectelor). Raportarea trebuie sa fie în conformitate cu orice linie directoare relevanta stabilită de UNFCCC şi de instrumentele legale asociate; g) atâta timp cat transferul şi dobândirea unităţilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera sunt permise sub auspiciile UNFCCC şi ale instrumentelor sale legale asociate între România şi Elveţia, unităţile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, certificate, rezultate din proiectul (proiectele) din acea data, vor fi distribuite între partenerii de proiect, în concordanta cu fiecare înţelegere asupra proiectului, luându-se în considerare deciziile relevante ale UNFCCC. ART. 2 Soluţionarea diferendelor Orice eventual diferend în legătura cu interpretarea sau cu aplicarea prezentului memorandum de înţelegere va fi soluţionat în mod amiabil, prin consultări între guvernele participante. ART. 3 Intrarea în vigoare Acest memorandum de înţelegere intra în vigoare la data semnării. Acest memorandum de înţelegere este întocmit în doua exemplare, în limbile engleza şi romana; în caz de divergenta textul în limba engleza va prevala. Bucureşti, 8 ianuarie 1999. Guvernul României Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului, Romica Tomescu Guvernul Elvetiei Ambasador, Jean Claude Joseph ÎNŢELEGERE ASUPRA PROIECTULUI Proiect elveţian privind energia termica (Buzău, Paşcani) Guvernele participante aproba prin prezenta înţelegere Proiectul elveţian privind energia termica sub forma unui proiect AIJ sub auspiciile fazei-pilot UNFCCC. Principalele obiective ale proiectului sunt castigarea de experienţa prin intermediul instrumentului de aplicare în comun, iniţierea unui proiect care poate genera unităţi de reducere a emisiilor în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, în particular dioxid de carbon şi metan. O descriere completa şi detaliile proiectului agreat de guvernele participante şi partenerii de proiect sunt incluse în formularul uniform de raportare (URF) anexat. Linii de baza şi beneficii pentru mediu Linia de baza dezvoltată pentru proiect este descrisă în detaliu în URF anexat. Este acceptat faptul ca sistemul de încălzire local va continua sa opereze în primii 8 ani de aplicare a proiectului, cu investiţii minime în anii 2003 şi 2008 pentru păstrarea sistemului în funcţiune şi cu o creştere a temperaturii furnizate către locatari de la 17°C la 20°C în anul 2003. In anii 9-15 (durata proiectului = 15 ani) o investiţie alternativa care corespunde performantelor standard aşteptate din partea Proiectului B.E.R.D. de conservare a energiei termice, în prezent în implementare în aceste oraşe şi în alte câteva oraşe, este agreată ca baza. Reducerile de gaze cu efect de sera aşteptate pe durata proiectului, comparativ cu proiectul de baza agreat de guvernele participante, au fost estimate în studiul de fezabilitate ca fiind în jur de 139.000 tone emisie de dioxid de carbon. Emisiile anticipate anual sunt indicate în URF. Baza şi beneficiile de mediu trebuie adaptate în cazul adăugării unor consumatori suplimentari la reţeaua locală de încălzire. Monitorizare şi verificare Guvernele participante au căzut de acord ca monitorizarea actualelor emisii de dioxid de carbon va fi realizată de operatorii fiecărei instalaţii termice. Următorii parametri vor fi monitorizati continuu prin folosirea echipamentului de măsurare automat şi verificat anual: (i) consumul de combustibil al boilerelor şi al centralelor de cogenerare (separat); (ii) căldura produsă, masurata la ieşirea din boiler; (iii) căldura furnizată, masurata la contoarele de căldura din staţiile componente; şi (iv) electricitatea produsă. Factorul de emisie folosit pentru energia înlocuită ca baza (echivalent cărbune) de către electricitatea produsă de facilităţi de cogenerare în proiectul JI este de 950 t CO(2)/GWh electric şi factorul de emisie folosit pentru calcularea emisiilor de dioxid de carbon provenit din combustia metanului combustibil este de 201 t CO(2)/GWh căldura. Aceste valori corespund valorilor standard prevăzute în IPCC (1995). Proiectul va fi înregistrat şi verificat în concordanta cu procedurile Centrului de Înregistrare pentru Implementare Comuna (JIRC) din Olanda. Costurile de verificare vor fi incluse în costurile adăugate, calculate pentru componenta JI a proiectului. Guvernul Elvetiei poate asigura procedurile JIRC şi poate verifica rezultatele într-un studiu separat. Dacă sunt divergenţe între rezultatele JIRC şi orice alta certificare complementara a Guvernului Elvetiei, guvernele participante vor cădea de acord asupra acelei verificări a rezultatelor care va fi aceptata şi raportată către UNFCCC. Repartizarea unităţilor de emisie In concordanta cu hotărârile importante ale UNFCCC guvernele participante vor împărţi unităţile de reducere a emisiilor generate de proiect în baza contribuţiilor lor la finanţarea costurilor de incrementare ale proiectului JI, care reprezintă costurile reale suportate de guvernele participante. In cazul în care se aplica o abordare a costurilor de incrementare către STEP, România primeşte un beneficiu net financiar de 3,26 milioane dolari S.U.A., care reprezintă diferenţa dintre costurile totale de incrementare de 673.000 dolari S.U.A. şi investiţia elvetiana (într-o singura transa) de 3,933 milioane dolari S.U.A. Astfel costurile de incrementare ale STEP sunt acoperite complet de Elveţia şi toate creditele generate de STEP vor reveni Elvetiei. Transferul unităţilor de reducere a emisiilor (credite) de la România către Elveţia va începe în acelaşi timp cu permiterea transferului şi stocării unităţilor de reducere a emisiilor conform UNFCCC şi instrumentelor legale asociate. Notificare şi raportare Guvernele participante vor notifica Secretariatului UNFCCC prin punctele lor de contact, asa cum este indicat în memorandumul de înţelegere, cu privire la acceptul, aprobarea şi girul asupra proiectului STEP AIJ în interval de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei înţelegeri asupra proiectului. Guvernele participante vor raporta în comun asupra proiectului, astfel cum este cerut de: (i) UNFCCC şi instrumentele sale legale asociate, în concordanta cu liniile directoare relevante; şi (ii) JIRC. Intrarea în vigoare Aceasta înţelegere asupra proiectului va intra în vigoare după aprobarea oficială de către Elveţia a finanţării Asistenţei financiare elvetiene "Înţelegere privind acordarea de asistenta financiară între Guvernul României şi Guvernul Federaţiei Elvetiene", semnată la 26 noiembrie 1992. Aceasta înţelegere asupra Proiectului este întocmită în doua exemplare originale, în limbile engleza şi romana, versiunea engleza servind ca versiune originala. Bucureşti, 8 ianuarie 1999 Guvernul Elvetiei Ambasador, Jean Claude Joseph Guvernul României Ministrul apelor, pădurilor şi protecţiei mediului, Romica Tomescu FORMULAR UNIFORM DE RAPORTARE PENTRU AIJ IN FAZA - PILOT Textul care urmează este reprodus din anexa nr. III la documentul FCCC/SBSTA/1997/4 (Raport privind lucrările celei de-a cincea sesiuni a Organizaţiei Complementare de Consiliere Ştiinţifică şi Tehnologică, Bonn, 25-28 februarie 1997). Formularul uniform de raportare redat mai jos este destinat folosirii în raportarea privind activităţile aplicate în comun în timpul fazei-pilot. Se menţionează ca raportarea trebuie sa fie compatibila cu deciziile 5/CP.1 şi 8/CP.2 (reproduse în anexele nr. I şi II la formularul de raportare, care vor fi disponibile). SBSTA menţionează ca formularul uniform de raportare poate necesita revizuire, având în vedere experienţa dobandita şi metodologia din timpul fazei-pilot. A. Descrierea proiectului A.1. Titlul proiectului: Proiectul elveţian privind energia termica în Buzău şi Paşcani, România (STEP) Ultima modificare a documentului: 24 noiembrie 1998 2 martie 1998(pentru detalierea informaţiilor, a se consulta raportul "Proiectul elveţian privind energia termica în Buzău şi Paşcani, România", partea B "Propunere pentru implementarea în comun a STEP", pregatita pentru Biroul Federal Elveţian pentru Afaceri Economice Externe de către Ernst Basler Partners Ltd, 2 martie 1998). A.2. Participanţi/Factori implicaţi
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ Bundesamt fur Aussenwirtschaft │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Biroul Federal Elveţian pentru Afaceri │
│ │ Economice Externe │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ Proiectul-pilot elveţian AIJ │
│ │ │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ SWAPP │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Punctul focal AIJ, Elveţia │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Effingerstr. 1 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ 3003 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Berna │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ Elveţia │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│WWW-UL │ http://www.admin.ch/swissaji │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact (pentru aceasta│ │
│activitate) │ --------------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Arquit Niederberger │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Anne │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Director de program │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ 41 31 323 08 85 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ 41 31 324 09 58 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ anne,arquit-niederberger@bawi.admin.ch │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ Bundesamt fur Aussenwirtschaft │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Biroul Federal Elveţian pentru Afaceri │
│ │ Economice Externe │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ Asistenta Financiară pentru Europa │
│ │ Centrala şi de Est
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ BAWI │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ FOFEA │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Coordonator de proiect, Guvernul Elvetiei│
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Effingerstr. 1 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ 3003 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Berna │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ Elveţia │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 41 31 324 09 91 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 41 31 324 09 64 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ -------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Chauhan │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Samridhi │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Coordonator de proiect, FOFEA │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ 41 31 324 08 39 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ 41 31 324 09 65 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ samridhi.chauhan@bawi.admin.ch │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Ministerul Apelor, Pădurilor şi │
│ │ Protecţiei Mediului │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Punctul focal AIJ, România │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Bd Libertăţii nr. 12 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Bucureşti, sectorul 5 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ România │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 401 410 02 17 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 401 410 02 17 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│WWW-URL │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ ------------ │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Adler │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Serena │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ - │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Ministerul Lucrărilor Publice şi │
│ │ Amenajării Teritoriului │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │Direcţia generală pentru lucrări publice │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │Coordonator de proiect, Guvernul României │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │Apolodor nr. 17 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │70563 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │Bucureşti, sectorul 5 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │România │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │401 301 16 25 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │401 411 11 35 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│WWW-URL │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ -------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │Ionita │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │Jeni │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │Director general adjunct │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ - │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ Regia Autonomă Municipala Buzău │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ RAM │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Operator de proiect, Buzău │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Unirii bl. 8 FGH │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ 5100 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Buzău │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ România │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 40 38 720 356 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 40 38 445 786 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│WWW-URL │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ -------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Busuioc │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Victor │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Director │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ 40 38 720 766 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ 40 38 720 766 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ - │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ Regia Autonomă de Gospodărire Comunală │
│ │ şi Locativă │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Regia Autonomă de Gospodărire Comunală │
│ │ şi Locativă │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ Unitatea de implementare a proiectului │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ RAGCL │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Operator de proiect, Paşcani │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Moldovei nr. 21 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ 5725 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Paşcani │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ România │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 40 32 764 160 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 40 32 764 160 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail │ ragcl@sicme.ccc.ro │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│WWW-URL │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ -------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Cojocaru │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ C. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Director │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ 40 32 763 621 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax direct │ 40 32 763 621 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ - │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ Ernst Basler Partner AG │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Ernst Basler Partners Ltd │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ Departamentul energiei │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ EBP │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ EBP │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Consultanţa inginereasca, faza de │
│ │ fezabilitate şi de prefezabilitate │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ Zollikerstrasse 65 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ 8702 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Zollikon │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ Elveţia │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 41 1 395 11 11 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 41 1 395 12 34 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ -------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Luchinger │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Alexander │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Director │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ 41 1 395 12 42 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ alexander.luechinger@ebp.ch │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
┌───────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐
│Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei(a) │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Denumirea organizaţiei (engleza) │ Centrul de Înregistrare pentru │
│ │ Implementare Comuna │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Departament │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Abreviere (engleza) │ JIRC │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Sarcina în cadrul activităţii │ Înregistrare proiect, verificare terta │
│ │ parte (si certificare) │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Strada │ C.P. 30732 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Cod poştal │ NL-2500 GS │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Oraşul │ Haga │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Ţara │ Olanda │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon │ 31 70 361 03 54 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Fax │ 31 70 361 44 30 │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Persoana de contact │ │
│(pentru aceasta activitate) │ --------- │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Nume │ Vosbeek │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Prenume, alt nume │ Marielle │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Titlul funcţiei │ Consultant proiect │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│Telefon direct │ - │
├───────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┤
│E-mail direct │ vosbeek@mta6.kema.nl │
└───────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────┘
a) Organizaţia include: instituti, ministere, companii, organizaţii neguvernamentale etc. implicate în activitate, de exemplu: institute de cercetare asociate în proiect, auditori, agenţie guvernamentală care sa urmărească îndeaproape activitatea.
A. 3 Activitatea
┌────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi, dacă este cazul. │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Descriere generală │ Reconstructia a doua sisteme de încălzire judeţene în │
│ │ oraşele româneşti Buzău şi Paşcani │
│ │ Sistemele existente, bazate pe arderea combustibilului,│
│ │ au eficienta foarte scăzută, acest lucru însemnând │
│ │ consum ridicat de combustibil şi confort scăzut pentru │
│ │ persoanele cărora li se furnizează căldura. Fondul │
│ │ disponibil pentru întreţinere este insuficient, ducand │
│ │ în continuare la deteriorarea componentelor tehnice. │
│ │ STEP este finanţat împreună de către guvernele României │
│ │ şi Elvetiei. El include: │
│ │● doua noi centrale de încălzire bazate pe arderea │
│ │ gazului, fiecare cu o centrala de cogenerare, │
│ │ 3 boilere/arzătoare, pompe, armături, echipament │
│ │ de măsura şi control │
│ │● doua noi reţele de distribuţie a caldurii cu doua linii│
│ │ preizolate (în loc de 4 linii existente) │
│ │● substatii anterior fabricate pentru construcţii │
│ │● reabilitarea sistemului de ţevi de la subsolul │
│ │ clădirilor │
│ │● reabilitarea termica a 2x1 construcţii în scopuri │
│ │ demonstrative │
│ │● dispozitive de măsurare pentru consumatori individuali │
│ │ de energie în 2x2 construcţii (1 cu izolator │
│ │ de căldura existent şi 1 îmbunătăţit) în scopuri │
│ │ demonstrative │
│ │ STEP va permite furnizarea de căldura în cantităţi │
│ │ mai mari decât cea furnizată în prezent rezidenţilor, │
│ │ pe măsura reducerii costurilor combustibilului şi a │
│ │ impactelor negative de mediu. │
│ │ Temperatura medie din camera în clădiri se aşteaptă sa │
│ │ crească de la 17°C la 20°C pe durata sezonului de │
│ │ încălzire. │
│ │ Elementele principale ale STEP sunt considerate din │
│ │ punct de vedere al protecţiei climatului: │
│ │. modulele combinate căldura şi putere care permit o │
│ │ utilizare eficienta a combustibilului. │
│ │ Electricitatea produsă se poate presupune ca │
│ │ înlocuieşte electricitatea din uzinele româneşti │
│ │ existente │
│ │. reţele de transmisie a caldurii pe doua linii care │
│ │ reduc pierderile în mod semnificativ, comparativ cu │
│ │ reţelele pe 4 linii │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Tipul proiectului │ Eficienta energiei │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Localizare │ Oraşele Buzău şi Paşcani, România │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Data de începere a │ Începutul anului 2000 │
│activităţii │ │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Data estimată de │ Sfârşitul anului 2014 │
│încheiere a │ │
│activităţii │ │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Stadiul activităţii │ In pregătire/Exista studiile de fezabilitate │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Durata activităţii, │ Durata tehnica de viaţa a componentelor este │
│dacă este diferita │ de 15-30 de ani │
│de data de │ │
│încheiere │ │
│a activităţii │ │
├────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────┤
│Date tehnice: │ Componentele STEP includ: │
│ │● doua module CHP, fiecare de 680 kW(el), 850 kW(th) │
│ │● incalzitoare cu emisii reduse de NO(x): 6 │
│ │ boilere/arzătoare, 23,5 MW(th) în total │
│ │● cele doua sisteme de încălzire vor deservi împreună │
│ │ aproximativ 5.700 de persoane │
│ │● consumul total de energie: 60.000 MWh gaz natural │
│ │ pe an │
│ │● energia totală rezultată: 37.500 MWh(th)/a, │
│ │ 7.200 MWh(el)/a │
└────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────┘
A. 4 Cost (pe cat posibil detaliat) Aspectele financiare ale STEP şi baza de plecare au fost examinate în cadrul unei analize comerciale de profitabilitate (analiza cost-beneficiu) pentru toată perioada de derulare a activităţii de 15 ani, care include: ● din punct de vedere al costurilor: investiţii, cheltuieli pentru funcţionare şi întreţinere, monitorizare şi raportare; ● din punct de vedere al beneficiilor: venituri din vânzarea de electricitate (doar STEP) şi căldura; valoarea bunurilor rămase la sfârşitul activităţii. STEP necesita investiţii relativ mari, dar este de aşteptat sa producă beneficii financiare nete comparate cu baza de plecare, ca rezultat al folosirii eficiente a energiei primare. Rezultatele analizei cost-beneficiu sunt după cum urmează (preţuri din ianuarie 1998):
Investiţii STEP (1999): 6.478.000 dolari S.U.A.*)
Componenta de activităţi 673.000 dolari S.U.A. (calculat ca diferenţa
implementate în comun: între valoarea neta prezenta între STEP si
scenariul de baza; rata de reducere a preţului
real - 8%)*)
Reducerile estimate de gaze 139.000 t CO(2) (vezi secţiunea E)
cu efect de sera: 8 dolari S.U.A./t CO(2) (cu balanţele de CO(2)
Costuri de reducere a CO(2) reduse la 8% pe an pentru a reflecta sporirea
anuala ex post a creditelor)*)
──────────── *) Excluzând investiţiile pentru reabilitarea termica a doua clădiri alese pentru demonstratie (540.000 dolari S.U.A.). Impactul asupra balantelor de CO(2) în cazul clădirilor alese pentru demonstratie este neglijabil. A.5. Proceduri de evaluare convenite mutual ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Descrieţi procedurile, inclusiv denumirile organizaţiilor implicate(a) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Monitorizarea emisiilor actuale de dioxid de carbon va fi condusă de operatorii fiecărei centrale termice. Următorii parametri vor fi monitorizati continuu, folosindu-se echipament de măsura automat şi verificat anual: (i) consumul de combustibil al boilerelor şi al centralelor de cogenerare (separat); (ii) căldura produsă, masurata la ieşirea din boiler; (iii) căldura furnizată, masurata la contoarele de căldura în substatii; şi (iv) electricitatea produsă. Factorul de emisie care se va folosi pentru obţinerea iniţială de energie (arderea cărbunelui), înlocuită de electricitatea produsă prin facilitatea de cogenerare în proiectele de implementare în comun, este de 950 t CO(2)/GWh(electric) şi factorul de emisie care se va folosi la calcularea emisiilor de dioxid de carbon de la arderea combustibilului gaz metan este de 201 t CO(2)/GWh(căldura). Aceste valori corespund valorilor-etalon din IPCC (1995). Proiectul va fi înregistrat şi verificat în conformitate cu procedurile stabilite de Centrul de Înregistrare pentru Implementare Comuna (JIRC) din Olanda. Costul verificării va fi inclus în costurile mărite calculate pentru componenta de aplicare în comun a proiectului. Guvernul Elvetiei poate evalua procedurile JIRC şi poate verifica rezultatele într-un studiu separat. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── a) Va rugăm sa va asiguraţi ca sunt menţionate informaţii detaliate pentru toate organizaţiile menţionate în secţiunea A.2. B. Acceptul, aprobarea şi girul guvernamental Se va avea în vedere ca toate activităţile aplicate în comun în aceasta faza-pilot necesita acceptul, aprobarea şi girul guvernelor părţilor la acest tip de activitate, care va fi evidenţiată după cum urmează: a) în cazul raportarii comune raportul este prezentat de autoritatea naţionala desemnată a uneia dintre părţi cu concursul tuturor participanţilor, fapt subliniat prin scrisori insotitoare emise de autorităţile naţionale relevante; b) în cazul raportarii separate rapoartele sunt prezentate separat de autoritatea naţionala desemnată de fiecare participant şi de toţi participanţii. Informaţiile vor fi compilate doar după primirea tuturor rapoartelor. B.1. Pentru activitate ● Primul raport şi rapoartele comune: va rugăm anexaţi copii de pe scrisorile de girare pentru fiecare autoritate naţionala desemnată şi implicata în activitate. (- -) ● Rapoartele următoare: Activitatea a fost: [] suspendată [] terminată mai devreme Descrieţi: B.2. Acest raport este un raport comun: B.3. Scurt comentariu general al Guvernului/guvernelor, dacă este necesar: C. Sprijinul dezvoltării economice şi socioeconomice naţionale compatibile cu priorităţile şi strategiile de mediu ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Descrieţi (cat mai detaliat) în ce mod activitatea sprijină dezvoltarea economică şi socioeconomica naţionala, compatibila cu priorităţile şi strategiile de mediu. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Proiectul este în conformitate cu obiectivele de mediu şi de dezvoltare economică din România. In particular, emisiile de poluanti în aer sunt reduse şi creste eficienta economică a folosirii energiei. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── D. Beneficii obţinute în urma proiectului de activităţi implementate în comun Dacă este posibil, trebuie furnizate informaţii cantitative. Dacă acest lucru nu este posibil, trebuie furnizată o descriere calitativă. Dacă informaţiile cantitative devin disponibile, acestea pot fi prezentate folosindu-se actualizarea. (In cazul în care volumul de informaţii cantitative este prea mare, trebuie indicată sursa.)
┌──────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│ │ │
│Descrieţi în detaliu beneficiile aduse │ Proiectul va scădea consumul │
│mediului │ de combustibil la boilere, │
│ │ electricitatea generata va │
│ │ înlocui electricitatea produsă│
│ │ de centralele existente. Alte │
│ │ beneficii sunt: │
│ │● reducerea emisiilor de gaze │
│ │ cu efect de sera │
│ │● reducerea emisiilor de │
│ │ poluanti locali (NO(x),SO(2) │
│ │ etc.) │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Exista date cantitative pentru evaluarea │ Vezi estimarea reducerilor de │
│beneficiilor aduse mediului? │ gaze cu efect de sera, │
│ │ prezentată în secţiunea E │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Descrieţi în detaliu beneficiile │ Creşterea standardului de │
│sociale/culturale │ viaţa (creşterea medie a │
│ │ temperaturii în camere de la │
│ │ 17°C la 20°C) pentru circa │
│ │ 5.700 de persoane care │
│ │ vor beneficia în mod direct │
│ │ de acest proiect │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Exista date cantitative pentru evaluarea │ - │
│beneficiilor sociale? │ │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Descrieţi detaliat beneficiile economice: │ ● creează locuri de munca în │
│ │ domeniul construcţiilor şi │
│ │ instalaţiilor │
│ │ ● transfer de tehnologie │
│ │ energetica moderna şi de │
│ │ know-how │
│ │ ● perfecţionarea capitalului │
│ │ uman prin cursuri de │
│ │ perfecţionare │
│ │ ● eficienta sporită a │
│ │ utilizării energiei, care │
│ │ ar determina reducerea │
│ │ necesarului de import de │
│ │ gaze naturale si, în │
│ │ consecinţa, un mai bun │
│ │ management al resurselor │
│ │ şi al schimburilor │
│ │ internaţionale │
│ │ ● costuri energetice reduse │
│ │ pentru rezidenţi, datorită │
│ │ eficientei energetice │
│ │ sporite │
├──────────────────────────────────────────────┼───────────────────────────────┤
│Exista date cantitative pentru evaluarea │Beneficiile financiare nete │
│beneficiilor economice? │pentru România, datorate │
│ │eficientei energetice sporite, │
│ │sunt estimate la 3,3 milioane │
│ │dolari S.U.A. pe o perioada de │
│ │15 ani (la o rata de reducere │
│ │de 8%) │
└──────────────────────────────────────────────┴───────────────────────────────┘
E. Calcularea contribuţiilor proiectelor cu activităţi implementate în comun care aduc beneficii de mediu reale, masurabile şi pe termen lung, în ceea ce priveşte atenuarea schimbărilor climatice şi care nu ar fi apărut în absenta acestor activităţi E.1. Emisii estimate în absenta activităţii (valoare de referinţa pentruproiect) Scenariul de referinţa pentru proiectul privind emisiile este următorul: ● "Continuitate" pentru primii 8 ani de aplicare a proiectului. Instalaţiile existente sunt menţinute în funcţiune, dar se aşteaptă o creştere anuala de 2% a consumului de combustibil, datorită deteriorării sistemelor tehnice. Investiţii minime vor fi făcute în anul 2003 pentru a se menţine sistemele în stare de funcţionare. Simultan creste cantitatea de căldura furnizată, în vederea acoperirii cererii rezidenţilor pentru o temperatura mai ridicată în camera (creştere de la 17°C în prezent la 20°C). In mod corespunzător, se estimează o creştere neta cu 7% (consumul în anul 5 comparativ cu anul 4) a consumului de combustibil/emisiei de CO(2). ● In anii 9-15 (2008-2014) se are în vedere ca referinţa o investiţie alternativa, corespunzătoare standardului de performanta aşteptat în urma desfăşurării Proiectului B.E.R.D. de conservare a energiei termice, care este în curs de derulare în România. Proiectul B.E.R.D. cuprinde o reţea de transmisie a caldurii pe 4 cai fata de reţeaua pe doua cai STEP, rezultând astfel pierderi de căldura mai mari la distribuire si, în consecinţa, o eficienta mai scăzută de utilizare a energiei primare (gaze naturale). ● Generatoarele mixte de căldura şi energie electrica aferente STEP vor produce aproximativ 7,2 GWh electricitate anual. Se presupune ca producţia de energie electrica a STEP va fi echilibrata de o descreştere echivalenta a producţiei în centralele româneşti existente, deoarece: (i) cererea de electricitate a fost acoperită în trecut (Compania romana de electricitate RENEL are în prezent capacităţi mult supradimensionate); şi (ii) nu este de aşteptat ca STEP sa influenteze balanţa de import/export de electricitate, dat fiind ca în prezent nu exista import net sau export net semnificativ de electricitate in/din România. Reţeaua românească de centrale electrice cuprinde un număr de centrale pe lignit de eficienta redusă, având factori de emisie de pana la mai mult de 2.000 t CO(2)/GWh(el). Se aşteaptă ca STEP sa înlocuiască electricitatea produsă de aceste centrale datorită costurilor variabile de producţie ridicate ale acestora, cel puţin pe parcursul primei jumătăţi a duratei activităţii. Drept urmare, ca valoare de referinţa pentru producţia de electricitate se foloseşte un factor de emisie de 950 t CO(2)/GWh(el), corespunzător pentru aproximativ 90% din factorul mediu naţional de emisie din prezent. Astfel, scenariul de referinţa cuprinde emisii de CO(2) de 7,2 GWh(el)/a x 950 t CO(2)/GWh(el) = 6.800 t CO(2)/a pentru electricitatea înlocuită de STEP. Aceasta valoare se aplica pentru întreaga durata a proiectului, de 15 ani. E.2. Emisii estimate cu activitatea
Tabel rezumat: Reduceri de emisii proiectate
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GHG 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009-2013 2014
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A. Scenariul de baza al CO2 21.700 22.000 22.300 22.600 24.400 24.700 25.100 25.500 18.400 18.400 p.a. 18.400
proiectului CH4 n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d.
N2O 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Altele 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B. Scenariul activitatii CO2 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 11.900 p.a. 11.900
proiectului CH4 n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d.
N2O 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Altele 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
C. Efect (B-A) CO2 -9.800 -10.100 -10.400 -10.700 -12.500 -12.800 -13.200 -13.600 -6.500 -6.500 p.a. -6.500
CH4 n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d.
N2O 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Altele 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
D. Efect cumulativ CO2 -9.800 -19.900 -30.300 -41.000 -53.500 -66.300 -79.500 -93.100 -99.600 - -138.600
CH4 n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d. n.d.
N2O 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Altele 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
STEP va reduce consumul de gaze naturale în centralele termice din zona Buzău şi Paşcani, prin reducerea emisiilor de preardere de CO(2) şi CH(4), asociata cu producţia de combustibil şi transportul. Aceste efecte nu au fost cuantificate. Tabel rezumat: Reduceri de emisii actuale Proiectul nu a fost încă implementat. F. Ţinând seama de faptul ca finanţarea activităţilor implementate în comun va fi suplimentară fata de obligaţiile financiare ale părţilor, incluse în anexa nr. II la convenţie, în cadrul mecanismului financiar, precum şi al fluctuatiilor curente oficiale de dezvoltare a asistenţei, va rugăm sa indicaţi:
┌────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
│Sursa de finanţare a proiectului, │ Suma (dolari S.U.A., │
│incluzând faza de prefezabilitate │ preţuri conform lunii │
│ │ ianuarie 1998) │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│Finanţare elvetiana (FOFEA) │ │
│ Faza de prefezabilitate │ 50.000 │
│ Faza de fezabilitate │ 100.000 │
│Implementare (numai investiţii)*) │ 3.933.000 │
│ │ │
│Finanţare romana (regii/Guvern) │ │
│ Faza de prefezabilitate │ n.d. │
│ Faza de fezabilitate │ n.d. │
│Implementare (numai investiţii)*) │ 2.545.000 │
└────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘
FOFEA = Biroul Federal Elveţian pentru Afaceri Economice Externe n.d. = nedeterminat───────────── *) In afară investiţiilor pentru reabilitarea termica a clădirilor alese pentru demonstratie (540.000 dolari S.U.A. în total). G. Contribuţia la construirea capacităţii, la transferul de tehnologii eficiente de mediu şi de know-how către alte părţi, în special dezvoltarea părţilor tip ţara, pentru a le da posibilitatea de a implementa prevederile convenţiei. In acest proces părţile tip ţara dezvoltate vor susţine dezvoltarea şi intensificarea capacităţilor endogene şi a tehnologiilor din părţile tip ţara în curs de dezvoltare. Personalul centralelor termice din Buzău şi Paşcani şi alte părţi implicate vor realiza punerea în aplicare şi know-how corespunzător: ● operare, întreţinere şi realizarea unor centrale de cogenerare la scara mica, arzătoare moderne cu NO(x) scăzut, echipament tehnic corespunzător şi reţele de transmisie a caldurii din doua ţevi; ● potentialele tehnicilor de izolare la construcţii, care reduc consumul de energie; ● avantaje ale înregistrării consumului individual de energie (ilustrata prin construcţiile alese pentru demonstratie). H. Comentarii suplimentare, dacă exista, incluzând orice experienţa practica câştigată sau dificultăţi tehnice, efecte, impacte sau alte obstacole intalnite H.1. Orice experienţa practica câştigată: H.2. Dificultăţi tehnice: H.3. Impacte negative si/sau efecte intalnite: Acolo unde se poate, trebuie furnizate informaţii cantitative. Dacă nu se realizează acest lucru, trebuie făcuta o descriere calitativă. Dacă informaţiile cantitative devin disponibile, ele pot fi înaintate în forma actualizată. (In situaţia în care volumul de informaţii cantitative este prea mare, trebuie indicată sursa.)
┌────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────┐
│ Titlul │ Va rugăm sa completaţi │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Descrieţi impactele/efectele negative de │ │
│ mediu în detaliu │ │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Exista date cantitative pentru evaluarea │ │
│ impactelor/efectelor negative de mediu? │ │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Descrieţi impactele/efectele sociale/culturale │ │
│ în detaliu │ │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Exista date cantitative pentru evaluarea │ │
│ impactelor/efectelor negative sociale? │ │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Descrieţi impactele/efectele negative │ │
│ economice în detaliu │ │
├────────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────┤
│ Exista date cantitative pentru evaluarea │ │
│ impactelor/efectelor negative economice? │ │
└────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────┘
H.4. Alte obstacole intalnite: H.5. Altele: ───────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.