Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 189 din 25 noiembrie 2008  privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 189 din 25 noiembrie 2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 817 din 5 decembrie 2008

Având în vedere faptul cã aplicarea dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005 privind managementul instituţiilor publice de culturã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 114/2006 , a generat numeroase contestaţii şi litigii,
în considerarea problemelor existente în reglementarea actualã: inexistenţa unor definiţii care sã clarifice specificul noţiunilor cu care opereazã actul normativ, lipsa unei delimitãri clare între proiectul de management - documentul de referinţã, care stã la baza angajãrii, elaborat întotdeauna pe duratã determinatã - şi contractul de management, "asimilat contractului de muncã pe duratã nedeterminatã", conform dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 114/2006 ; natura juridicã incertã a actului juridic în baza cãruia îşi desfãşoarã activitatea conducãtorul instituţiei - contractul de management; neclaritatea dispoziţiilor cu privire la pãrţile raportului contractual; dispoziţiile succinte referitoare la modalitatea de aplicare a dispoziţiilor legale, la procedura de concurs şi cea de evaluare, coroborate cu lipsa unor prevederi prin care sã se dispunã elaborarea de norme subsecvente; insuficienta reglementare a interimatului,
având în vedere faptul cã lipsa unitãţii de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor actului normativ creeazã premisa unor abuzuri ale autoritãţilor administraţiei publice în subordinea cãrora funcţioneazã instituţiile publice de culturã, care pot merge pânã la desfiinţarea acestora,
în considerarea faptului cã, în prezent, majoritatea instituţiilor publice de culturã se confruntã cu dificultãţi în derularea actului managerial,
menţinerea situaţiei existente, în care natura juridicã a contractului de management este incertã, ameninţã cu înmulţirea situaţiilor litigioase şi cu perpetuarea acestora. Confuziile existente în reglementarea actualã şi lipsa temeiului legal expres pentru elaborarea reglementãrilor subsecvente priveazã instanţele de judecatã de instrumentele necesare pentru soluţionarea respectivelor litigii.
Consecinţa gravã la nivelul instituţiilor de culturã este blocarea activitãţii, determinatã fie de prelungirea, în mod nefiresc, a conducerii interimare, fie de anularea concursurilor organizate de autoritate pentru selectarea unui nou manager, la un moment ulterior, prin sentinţa instanţei de judecatã, care obligã la repunerea în situaţia anterioarã procesului.
Mai mult decât atât, neclarificarea naturii juridice a contractului de management creeazã premisa ultrctivãrii unor reglementãri abrogate prin menţinerea neschimbatã a raportului contractual, contrar prevederilor exprese existente.
Pe de altã parte, inexistenţa unor sancţiuni pentru fapte precum prelungirea conducerii interimare mult peste perioada necesarã îndeplinirii procedurilor de selecţie a noului manager împiedicã desfãşurarea normalã a activitãţii multor instituţii de culturã, care se regãsesc astfel în imposibilitatea de a realiza scopul şi obiectivele pentru care au fost înfiinţate.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã are ca obiect stabilirea regulilor, principiilor şi condiţiilor privind managementul instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice, bibliotecilor şi aşezãmintelor culturale, persoane juridice de drept public, denumite în continuare instituţii.
ART. 2
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) instituţie - instituţia de spectacole sau concerte, muzeul, colecţia publicã, biblioteca sau aşezãmântul cultural de drept public;
b) autoritate - organ al administraţiei publice centrale sau al administraţiei publice locale în subordinea cãruia funcţioneazã instituţia;
c) management - organizarea, gestionarea şi conducerea activitãţii instituţiei de cãtre o persoanã fizicã, pe baza cererii definite de autoritate în caietul de sarcini, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;
d) caiet de sarcini - cererea de oferte din partea autoritãţii în vederea satisfacerii, prin intermediul instituţiei, a nevoilor culturale ale comunitãţii, pentru o perioadã determinatã de timp;
e) proiect de management - oferta candidatului prin care rãspunde cererii formulate de autoritate în caietul de sarcini, oferind soluţii concrete prin care managementul va atinge obiectivele şi va îndeplini sarcinile;
f) contract de management - contractul dintre autoritate şi manager, încheiat pe duratã determinatã, prin care se încredinţeazã managementul instituţiei, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã;
g) program - ansamblul de proiecte structurate organic conform viziunii manageriale, cu caracter multianual, prin care se realizeazã obiectivele specifice misiunii instituţiei şi prin care managementul rãspunde nevoilor culturale ale comunitãţii;
h) proiect - ansamblul de acţiuni sau activitãţi specifice fiecãrei categorii de instituţii, realizat într-o perioadã de timp determinatã, care nu depãşeşte, de regulã, durata unui exerciţiu bugetar;
i) program minimal - parte din proiectul de management, care cuprinde un numãr de proiecte realizabile în intervalul de timp şi în condiţiile negociate prin contractul de management.
ART. 3
Managementul instituţiilor poate fi asigurat de persoana fizicã care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) are cetãţenie românã sau a unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene;
b) are capacitate de exerciţiu deplinã;
c) întruneşte condiţiile de studii, de pregãtire culturalã şi managerialã, precum şi alte condiţii cerute de autoritate;
d) nu deţine funcţia de director general/director la o altã instituţie.
ART. 4
(1) În vederea asigurãrii managementului instituţiilor, autoritatea organizeazã concurs de proiecte de management.
(2) Câştigãtorul concursului prevãzut la alin. (1), cu care autoritatea încheie contract de management, este conducãtorul instituţiei - directorul general sau, dupã caz, directorul -, denumit în continuare manager.

CAP. II
Concursul de proiecte de management

SECŢIUNEA 1
Organizarea concursului

ART. 5
(1) Pregãtirea concursului de proiecte de management constã în:
a) întocmirea caietului de sarcini;
b) desemnarea membrilor comisiei de concurs şi ai celei de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Etapele concursului de proiecte de management sunt:
a) analiza proiectului de management;
b) susţinerea proiectului de management în cadrul unui interviu.
ART. 6
Regulamentul de organizare a concursului şi modelul caietului de sarcini, cu luarea în considerare a specificului fiecãrei instituţii, se elaboreazã de Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 7
(1) Caietul de sarcini se întocmeşte de autoritate şi se aprobã prin ordin sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii.
(2) Autoritatea are obligaţia sã demareze procedurile prevãzute la alin. (1) cu 120 de zile lucrãtoare înainte de data încetãrii contractului de management.
(3) În cazurile în care contractul de management înceteazã înainte de termen, prin excepţie de la dispoziţiile alin. (2), termenul de 120 de zile curge de la data constatãrii cauzei de încetare.
ART. 8
Autoritatea are obligaţia de a stabili termenele pentru depunerea proiectelor de management şi a dosarelor, precum şi pe cele pentru desfãşurarea etapelor de concurs, astfel încât sã asigure:
a) minimum 21 de zile calendaristice pentru elaborarea proiectului de management;
b) între 7 şi 14 zile calendaristice pentru analizarea acestora de cãtre membrii comisiei de concurs.
ART. 9
Condiţiile de participare la concurs, caietul de sarcini, bibliografia, regulamentul de organizare a concursului, precum şi datele de desfãşurare a etapelor acestuia sunt aduse la cunoştinţa publicã de cãtre autoritate prin mijloace de informare în masã şi prin afişarea la sediul sãu şi al instituţiei în cauzã.
ART. 10
(1) În vederea participãrii la concurs, candidaţii depun la sediul autoritãţii proiectul de management, pe suport hârtie şi în format electronic, şi dosarul cuprinzând documentele solicitate în anunţul public.
(2) Secretariatul comisiei de concurs are obligaţia de a verifica conformitatea administrativã a documentelor depuse de candidaţi.

SECŢIUNEA a 2-a
Caietul de sarcini şi proiectul de management

ART. 11
(1) Caietul de sarcini se întocmeşte de autoritate în conformitate cu obiectivele acesteia şi misiunea instituţiei, cu luarea în considerare a evoluţiilor economice şi socioculturale ale mediului în care instituţia îşi desfãşoarã activitatea, precum şi a evoluţiei specifice a acesteia.
(2) Caietul de sarcini cuprinde, fãrã a se limita la acestea, prevederi organizatorice, financiare şi tehnice privind proiectul de management, dupã cum urmeazã:
a) perioada de management, în intervalul de minimum 3 ani şi maximum 5 ani;
b) date despre activitatea instituţiei;
c) sarcini şi obiective pentru management;
d) structura obligatorie a proiectului de management.
ART. 12
(1) Prin caietul de sarcini, autoritatea solicitã candidaţilor:
a) o analizã socioculturalã a mediului în care îşi desfãşoarã activitatea instituţia şi propuneri privind evoluţia acesteia în sistemul instituţional existent;
b) o analizã a activitãţii profesionale a instituţiei şi propuneri privind îmbunãtãţirea acesteia;
c) o analizã a organizãrii/sistemului organizaţional al instituţiei şi propuneri de restructurare şi/sau reorganizare, dupã caz;
d) o analizã a situaţiei economico-financiare a instituţiei;
e) strategia, programele şi planul de acţiune pentru îndeplinirea misiunii specifice instituţiei, conform sarcinilor şi obiectivelor managementului;
f) o previziune a evoluţiei economico-financiare a instituţiei, cu menţionarea resurselor financiare necesare de alocat de cãtre autoritate.
(2) Prevederile alin. (1) reprezintã criteriile generale de analizã şi notare a proiectelor de management.
ART. 13
Proiectele de management sunt elaborate de cãtre candidaţi fãrã a fi personalizate, fãrã a avea semnãturi şi fãrã a conţine indicii privind identitatea autorului, cu respectarea cerinţelor caietului de sarcini, în considerarea legislaţiei indicate în bibliografie.
ART. 14
Candidaţii, în baza unei cereri motivate, pot solicita informaţii suplimentare, necesare elaborãrii proiectelor de management, iar instituţia pentru care se organizeazã concursul este obligatã sã le furnizeze în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data solicitãrii.
ART. 15
(1) Dupã încheierea contractului de management, proiectul de management constituie documentul de referinţã pentru evaluarea managementului.
(2) Documentul de referinţã se aduce la cunoştinţa publicã prin grija autoritãţii.

SECŢIUNEA a 3-a
Desfãşurarea concursului

ART. 16
(1) Pentru desfãşurarea concursului de proiecte de management, la nivelul autoritãţii se înfiinţeazã comisii de concurs, pentru fiecare categorie de instituţie.
(2) Comisia de concurs este alcãtuitã din:
a) reprezentanţi ai autoritãţii;
b) experţi-evaluatori pe domenii, în funcţie de tipul instituţiei pentru care se organizeazã concursul de proiecte de management.
(3) Numãrul de reprezentanţi ai autoritãţii nu poate depãşi o treime din numãrul total al membrilor comisiei de concurs.
(4) Experţii-evaluatori nu pot face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncã încheiat cu autoritatea sau cu instituţia pentru care se organizeazã concursul.
(5) Membrii comisiei de concurs sunt numiţi prin ordin sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii.
(6) Componenţa nominalã a comisiei de concurs va fi adusã la cunoştinţa publicã numai dupã încheierea concursului.
ART. 17
(1) Secretariatul comisiei este asigurat prin grija compartimentului resurse umane din cadrul autoritãţii.
(2) Secretariatul comisiei are rolul de a verifica legalitatea şi conformitatea documentelor depuse de candidaţi conform dispoziţiilor art. 10, de a asigura buna desfãşurare a concursului, precum şi de a comunica rezultatele.
(3) Secretariatul comisiei eliminã din concurs dosarele incomplete şi pe cele care conţin documente neconforme cu cerinţele din anunţul public şi anunţã candidaţii în cauzã.
(4) Proiectele de management ale candidaţilor cu dosare admise sunt înaintate membrilor comisiei în vederea analizãrii.
ART. 18
Comisia de concurs are urmãtoarele atribuţii principale:
a) eliminã din concurs proiectele de management care conţin informaţii privind identitatea autorului;
b) analizeazã proiectele de management depuse de candidaţi, acordând note pentru etapele concursului prevãzute la art. 5 alin. (2);
c) stabileşte rezultatul concursului pe baza rezultatelor fiecãrei etape, potrivit prevederilor regulamentului de organizare a concursului;
d) poate formula recomandãri autoritãţii privind durata contractului de management, în limitele prevãzute la art. 11 alin. (2) lit. a), şi, dupã caz, privind conţinutul acestuia;
e) alte atribuţii stabilite prin regulamentul de organizare a concursului.

SECŢIUNEA a 4-a
Rezultatul concursului şi soluţionarea contestaţiilor

ART. 19
(1) Concursul de proiecte de management se desfãşoarã în etapele prevãzute la art. 5 alin. (2).
(2) Nota obţinutã în etapa prevãzutã la art. 5 alin. (2) lit. a) se aduce la cunoştinţa candidatului, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea acesteia.
(3) Sunt declaraţi admişi pentru susţinerea interviului candidaţii ale cãror proiecte de management au obţinut, în prima etapã a concursului, note mai mari de 7 (şapte).
(4) Rezultatul fiecãrui candidat este media aritmeticã dintre notele obţinute pentru fiecare etapã.
(5) Este declarat câştigãtor candidatul care a obţinut cea mai mare medie, cu condiţia ca aceasta sã fie mai mare de 7 (şapte).
(6) În cazul în care mai mulţi candidaţi obţin rezultate egale, este declarat câştigãtor candidatul care a obţinut nota mai mare la proiectul de management.
(7) În cazul în care niciun candidat nu a obţinut o notã de 7 (şapte), se reia procedura de concurs, în termen de maximum 30 de zile, cu respectarea dispoziţiilor art. 8 şi 9.
(8) Rezultatul concursului se aduce la cunoştinţa candidaţilor, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea ultimei etape.
ART. 20
(1) Candidaţii au dreptul sã formuleze contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfãşurarea concursului.
(2) Contestaţiile se depun în condiţiile stabilite de autoritate, într-un termen care nu poate depãşi 3 zile lucrãtoare de la data aducerii la cunoştinţa candidaţilor a rezultatului concursului.
(3) Contestaţiile se soluţioneazã în termen de 3 zile lucrãtoare de la data expirãrii termenului pentru depunerea contestaţiilor.
(4) În termen de 24 de ore de la expirarea termenului în care pot fi depuse contestaţii sau, dupã caz, de la data soluţionãrii acestora, rezultatul final al concursului, lista nominalã a candidaţilor şi alte informaţii de interes public sunt aduse la cunoştinţa publicã, prin grija autoritãţii.
(5) Rezultatul final al concursului, proiectul de management câştigãtor şi durata pentru care se va încheia contractul de management se aprobã prin ordin sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii.
(6) Actul administrativ prevãzut la alin. (5) poate fi atacat în justiţie în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 21
(1) În vederea soluţionãrii contestaţiilor depuse de candidaţi, la nivelul autoritãţii se înfiinţeazã comisii de soluţionare a contestaţiilor, constituite din reprezentanţi ai acesteia.
(2) În comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot fi numiţi membrii care au fãcut parte din comisia de concurs.
ART. 22
În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data aducerii la cunoştinţa publicã a rezultatului final al concursului, potrivit prevederilor art. 20 alin. (4), câştigãtorul acestuia şi autoritatea au obligaţia de a negocia, pe baza proiectului de management şi a recomandãrilor comisiei de concurs, clauzele contractului de management.

CAP. III
Contractul de management

ART. 23
(1) Contractul de management se încheie pe o duratã determinatã, egalã cu cea pentru care a fost aprobat proiectul de management, şi nu poate depãşi finele ultimului exerciţiu bugetar din aceasta.
(2) Durata contractului de management se stabileşte întotdeauna începând din luna ianuarie a anului imediat urmãtor celui în care s-a organizat concursul de proiecte de management, datã la care începe executarea acestuia.
(3) În cazul în care încetarea contractului de management înainte de ajungerea la termen face imposibilã aplicarea dispoziţiilor alin. (2), durata noului contract de management se stabileşte cel târziu de la începutul semestrului al II-lea, datã la care începe executarea acestuia.
ART. 24
(1) Contractul de management cuprinde clauze organizatorice, financiare şi tehnice prevãzute în caietul de sarcini şi clauzele convenite de pãrţile contractante, în urma negocierii prevãzute la art. 22.
(2) Contractul de management cuprinde, fãrã a se limita la acestea, clauze privind:
a) pãrţile contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) remuneraţia managerului;
e) drepturile şi obligaţiile managerului;
f) drepturile şi obligaţiile autoritãţii;
g) limitele de competenţã;
h) programul minimal, precum şi obiectivele şi criteriile de performanţã;
i) evaluarea managementului;
j) clauze speciale;
k) rãspunderea contractualã;
l) clauza penalã, forţa majorã;
m) modificarea contractului;
n) încetarea contractului;
o) soluţionarea litigiilor;
p) dispoziţii finale.
(3) Modelul contractului de management este elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 25
(1) Autoritatea poate modifica unilateral, din motive excepţionale, legate de interesul naţional sau local, dupã caz, clauzele contractuale prevãzute la art. 24 alin. (2) lit. e)-h).
(2) Modificarea prevãzutã la alin. (1) se poate face numai cu notificarea prealabilã a managerului, comunicatã cu 15 zile înainte de data intrãrii în vigoare a respectivei modificãri.
(3) Pe durata contractului de management, autoritatea verificã modul în care sunt respectate clauzele acestuia de cãtre manager în cadrul evaluãrilor periodice ale managementului.
(4) Pãrţile au dreptul de a reanaliza periodic sumele necesare realizãrii programelor în raport cu valorile propuse în documentul de referinţã şi obligaţia de a negocia anual programul minimal.
ART. 26
(1) Managerul îşi executã obligaţiile asumate prin contractul de management potrivit termenilor şi condiţiilor acestuia şi cu respectarea prevederilor legale.
(2) În activitatea sa managerul este asistat de organe colegiale, dupã cum urmeazã:
a) un consiliu administrativ;
b) un consiliu consultativ de specialitate, în funcţie de domeniul de activitate al instituţiei.
(3) În executarea contractului de management, managerul poate fi asistat de o echipã managerialã formatã din specialişti şi/sau experţi.
ART. 27
(1) Managerul are urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã şi propune spre aprobare autoritãţii proiectul de buget al instituţiei;
b) decide asupra modului de utilizare a bugetului aprobat al instituţiei, conform prevederilor contractului de management, cu respectarea prevederilor legale, fiind ordonator de credite pentru bugetul acesteia;
c) selecteazã, angajeazã şi concediazã personalul salariat, în condiţiile legii;
d) negociazã clauzele contractelor de muncã, în condiţiile legii;
e) negociazã clauzele contractelor încheiate conform prevederilor codului civil sau, dupã caz, conform legilor speciale;
f) dispune, în funcţie de rezultatele evaluãrii performanţelor profesionale ale salariaţilor, menţinerea, diminuarea sau creşterea drepturilor salariale ale acestora, precum şi alte mãsuri legale ce se impun;
g) reprezintã instituţia în raporturile cu terţii;
h) încheie acte juridice în numele şi pe seama instituţiei, în limitele de competenţã stabilite prin contractul de management.
(2) Managerul poate îndeplini şi alte atribuţii stabilite prin contractul de management, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei sau prevãzute de lege.
(3) În exercitarea atribuţiei prevãzute la alin. (1) lit. d), managerul poate încheia contracte individuale de muncã pe duratã determinatã cu respectarea prevederilor din Codul muncii şi, dupã caz, din legile speciale, fãrã ca durata acestora sã depãşeascã durata contractului de management.
ART. 28
(1) Pentru activitatea depusã, managerul are dreptul la o remuneraţie, plãtitã de cãtre autoritate conform contractului de management, din sume prevãzute în bugetul acesteia, în conformitate cu prevederile legale privind salarizarea personalului bugetar.
(2) Remuneraţia managerului se stabileşte la nivelul salariului de bazã maxim care se plãteşte în instituţie şi poate fi majoratã cu pânã la 55%.
(3) Remuneraţia lunarã a managerului se poate diminua sau majora în funcţie de rezultatul fiecãrei evaluãri, raportat la obiectivele şi criteriile de performanţã stabilite prin contractul de management.
ART. 29
(1) Remuneraţia managerului este asimilatã din punct de vedere fiscal veniturilor salariale şi se impoziteazã potrivit legislaţiei în materie.
(2) Remuneraţia managerului, obţinutã în temeiul contractului de management, este asimilatã salariului, din punctul de vedere al obligaţiilor decurgând pentru manager şi autoritate din legislaţia privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de muncã şi boli profesionale, din legislaţia privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, precum şi din legislaţia privind asigurãrile de sãnãtate.
ART. 30
Managerul care nu are domiciliul în localitatea în care instituţia îşi are sediul poate beneficia de locuinţã de serviciu sau, dupã caz, poate primi din bugetul autoritãţii o sumã lunarã forfetarã neimpozabilã, în cuantum de pânã la 50% din câştigul salarial mediu net pe economie, pentru a-şi asigura cazarea şi poate beneficia lunar de decontarea cheltuielilor de transport pentru douã deplasãri dus-întors în localitatea de domiciliu, în condiţiile legii, conform clauzelor contractului de management.
ART. 31
Neîndeplinirea obiectivelor, nerespectarea programului minimal din motive imputabile managerului, nerealizarea indicatorilor de referinţã stabiliţi prin contractul de management atrag diminuarea remuneraţiei managerului, în conformitate cu clauzele convenite la încheierea acestuia sau prin acte adiţionale.
ART. 32
(1) Contractul de management înceteazã în urmãtoarele cazuri:
a) rezultatul oricãrei evaluãri a managementului este nesatisfãcãtor;
b) expirarea duratei pentru care a fost încheiat;
c) managerul nu mai îndeplineşte oricare dintre condiţiile prevãzute la art. 3;
d) renunţarea managerului la mandatul încredinţat în situaţia neasigurãrii de cãtre autoritate, în alte condiţii decât cele prevãzute la art. 25 alin. (1), a condiţiilor prevãzute în contract ori în alte situaţii întemeiate;
e) prin acordul pãrţilor;
f) decesul sau punerea sub interdicţie judecãtoreascã a managerului;
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. d), managerul va acorda un preaviz de cel puţin 30 de zile.
ART. 33
(1) În situaţiile de încetare a contractului de management, autoritatea este obligatã sã asigure conducerea interimarã a instituţiei.
(2) Pe durata interimatului, raporturile de muncã sau de serviciu ale persoanei desemnate sã asigure interimatul se suspendã.
(3) Remuneraţia managerului interimar se stabileşte conform prevederilor art. 28 alin. (2).
(4) Conducerea interimarã se asigurã pânã la data începerii executãrii noului contract de management, conform prevederilor art. 23 alin. (2).
(5) În toate situaţiile este interzisã asigurarea conducerii interimare a unei instituţii de cãtre managerul al cãrui contract de management a încetat.
(6) Pe durata interimatului, managerul are dreptul sã efectueze toate actele de gestiune curentã.
(7) Angajarea altor cheltuieli decât cele de gestiune curentã se poate face cu aprobarea expresã a ordonatorului principal de credite.
ART. 34
(1) Contractul de management va fi încheiat în formã scrisã, în limba românã, în douã exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
(2) Contractul de management se încheie între ordonatorul principal de credite al autoritãţii şi câştigãtorul concursului de proiecte de management cu care autoritatea a negociat clauzele conform dispoziţiilor art. 22.
ART. 35
(1) Soluţionarea litigiilor apãrute în legãturã cu atribuirea, încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractului de management, precum şi a celor privind acordarea de despãgubiri se realizeazã potrivit prevederilor <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cãrui jurisdicţie se aflã sediul autoritãţii.

CAP. IV
Evaluarea managementului

ART. 36
(1) Evaluarea managementului reprezintã verificarea de cãtre autoritate a modului în care au fost realizate obligaţiile asumate prin contractul de management, în raport cu resursele financiare alocate.
(2) În toate cazurile, evaluarea prevãzutã la alin. (1) se va face în considerarea proiectelor realizate în cadrul programelor propuse şi, dupã caz, va ţine cont şi de activitãţile realizate, altele decât cele din programul minimal.
ART. 37
(1) Evaluãrile sunt efectuate periodic, conform clauzelor din contractul de management.
(2) La stabilirea perioadelor de evaluare, pãrţile au obligaţia de a respecta urmãtoarele reguli:
a) prima evaluare are loc în cel mult un an de la data încheierii contractului de management;
b) în cazul în care rezultatele evaluãrilor anterioare sunt pozitive, evaluarea finalã are loc cu cel puţin 120 de zile calendaristice înainte de expirarea duratei contractului de management.
ART. 38
(1) În vederea evaluãrii managementului, la nivelul autoritãţii se înfiinţeazã comisii de evaluare, pentru fiecare categorie de instituţie.
(2) Comisia de evaluare este alcãtuitã conform dispoziţiilor art. 16 alin. (2)-(5).
(3) Membrii comisiei de evaluare sunt numiţi prin ordin sau, dupã caz, hotãrâre a autoritãţii.
(4) Regulamentul de evaluare se elaboreazã de Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 39
(1) Managerul are obligaţia de a înainta, în termen de 15 zile lucrãtoare de la depunerea situaţiilor financiare anuale, un raport de activitate întocmit conform modelului elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Evaluãrile prevãzute în contractul de management se realizeazã pe baza rapoartelor de activitate prevãzute la alin. (1), cu excepţia celei prevãzute la art. 37 alin. (2) lit. b) pentru care se depune un raport final.
(3) În cuprinsul raportului de activitate, managerul are dreptul de a formula propuneri motivate privind modificarea şi/sau completarea clauzelor contractuale, cu respectarea cadrului general instituit prin proiectul de management aprobat de autoritate, şi are obligaţia de a propune pentru urmãtoarea perioadã de raportare proiecte în cadrul programelor instituţiei.
ART. 40
(1) Evaluarea managementului este organizatã în urmãtoarele etape:
a) analiza raportului de activitate înaintat, inclusiv prin deplasarea membrilor comisiei, în tot sau în parte, la sediul instituţiei;
b) susţinerea raportului de activitate de cãtre manager, în cadrul unui interviu;
(2) Analiza şi notarea rapoartelor de activitate şi a interviului se fac în baza criteriilor prevãzute în modelul raportului de evaluare elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor.
ART. 41
(1) În cazul în care nota finalã se situeazã sub 7 (şapte), rezultatul evaluãrii este nesatisfãcãtor.
(2) Nota finalã a evaluãrii se aduce la cunoştinţa managerului, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea acesteia.
ART. 42
(1) Managerii au dreptul sã formuleze contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi desfãşurarea evaluãrii şi sã le depunã la sediul autoritãţii, în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data comunicãrii rezultatului evaluãrii.
(2) Contestaţiile se soluţioneazã în termen de 3 zile lucrãtoare de la data expirãrii termenului pentru depunerea contestaţiilor, de cãtre o comisie constituitã în acest sens conform prevederilor art. 21.
(3) În termen de 24 de ore de la expirarea termenului în care pot fi depuse contestaţii sau, dupã caz, de la data soluţionãrii acestora, rezultatul final al evaluãrii este adus la cunoştinţa publicã prin grija autoritãţii.
(4) Rezultatul final al evaluãrii se aprobã prin ordin sau, dupã caz, prin hotãrâre a autoritãţii.
ART. 43
Actul administrativ prevãzut la <>art. 42 alin. (4) poate fi atacat în justiţie în condiţiile Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 44
(1) În cazul în care rezultatul final al evaluãrii prevãzute la art. 37 alin. (2) lit. b) este situat peste nota 9 (nouã), managerul are dreptul de a prezenta un nou proiect de management, în conformitate cu cerinţele caietului de sarcini întocmit de autoritate potrivit dispoziţiilor art. 7 şi 11.
(2) Termenul de depunere a proiectului de management se stabileşte de autoritate, cu respectarea dispoziţiilor art. 8.
(3) Proiectul de management este analizat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã de o comisie constituitã conform prevederilor art. 16.
ART. 45
Autoritatea are obligaţia de a organiza concurs de proiecte de management, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, dacã:
a) rezultatul evaluãrii finale a managerului este sub nota 9 (nouã);
b) managerul nu respectã termenul de depunere a proiectului de management stabilit de autoritate conform art. 44 alin. (2);
c) rezultatul final al analizei proiectului de management depus conform dispoziţiilor art. 44 alin. (1) este sub nota 7 (şapte);
d) în termenul de negociere stabilit prin prezenta ordonanţã de urgenţã pãrţile nu convin asupra clauzelor noului contract de management.

CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 46
(1) Experţii-evaluatori sunt persoane fizice, atestate ca atare de cãtre Centrul de Pregãtire Profesionalã în Culturã, instituţie aflatã în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Atestarea persoanelor fizice conform dispoziţiilor alin. (1) se face la propunerea Comisiei de specialitate care se organizeazã şi funcţioneazã în cadrul Centrului de Pregãtire Profesionalã în Culturã.
(3) Din comisia de specialitate fac parte specialişti în management cultural, reprezentanţi ai uniunilor/asociaţiilor profesionale din domeniu, personalitãţi ale vieţii culturale, precum şi reprezentanţi ai Ministerul Culturii şi Cultelor, numiţi prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Pentru activitatea depusã în cadrul comisiei de specialitate, membrii acesteia beneficiazã de o indemnizaţie de pânã la 20% din salariul directorului Centrului de Pregãtire Profesionalã în Culturã, plãtitã din bugetul acestei instituţii.
ART. 47
Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei prevãzute la art. 46, procedurile de acordare, de retragere sau de suspendare a atestatului se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 48
Pe o perioadã de un an de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii de Guvern prevãzute la art. 47, din comisiile de concurs/evaluare vor face parte, alãturi de reprezentanţii autoritãţii, în conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (3) şi (4):
a) specialişti în management cultural - persoane fizice cu studii universitare/postuniversitare şi cu o experienţã de minimum 3 ani de practicã în domeniu;
b) specialişti în domeniul de activitate al instituţiei pentru care se organizeazã concursul - persoane fizice cu studii universitare de lungã duratã în domeniul de activitate specific instituţiei, cu expertizã în managementul instituţiilor de culturã, sau reprezentanţi ai uniunilor/asociaţiilor profesionale din domeniu.
ART. 49
Regulamentul de organizare a concursului de proiecte de management, regulamentul de evaluare a managementului, modelul caietului de sarcini şi modelul raportului de evaluare, precum şi modelul contractului de management se elaboreazã de Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 50
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, contractele de management încheiate în baza prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005 privind managementul instituţiilor publice de culturã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 114/2006 , înceteazã de drept.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1), autoritatea are obligaţia de a încheia cu managerul un nou contract de management, guvernat de dispoziţiile art. 24.
(3) Durata noului contract de management nu poate depãşi durata pentru care a fost elaborat sau, dupã caz, aprobat proiectul de management care a stat la baza încheierii contractului de management iniţial.
(4) În cazul directorilor generali/directorilor instituţiilor care pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã nu au încheiat contracte de management cu autoritatea, conform dispoziţiilor <>art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 114/2006 , raporturile de muncã pentru funcţia de conducere înceteazã de drept.
ART. 51
(1) În cazul în care câştigãtorul concursului de proiecte de management deţine o funcţie de execuţie în instituţie, contractul individual de muncã pentru funcţia respectivã se suspendã.
(2) Suspendarea contractului individual de muncã prevãzut la alin. (1) îşi produce efectele de la data încheierii contractului de management pânã la data încetãrii acestuia în una dintre modalitãţile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 52
(1) Membrii comisiilor de concurs, de evaluare şi de soluţionare a contestaţiilor prevãzute de prezenta lege beneficiazã de o indemnizaţie pentru activitatea desfãşuratã în cadrul acestora, plãtitã din bugetul autoritãţii, pe baza unor convenţii încheiate conform prevederilor Codului civil.
(2) Indemnizaţia membrilor comisiilor se stabileşte în cuantum de pânã la 20% din remuneraţia managerului, prevãzutã la art. 28 alin. (2).
ART. 53
(1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã nu se aplicã bibliotecilor universitare şi/sau şcolare şi instituţiilor publice de culturã din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.
(2) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã pot fi aplicate şi instituţiilor publice de culturã, altele decât cele prevãzute la art. 1.
ART. 54
Remuneraţia managerilor din instituţiile de spectacole sau concerte se stabileşte conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, nefiind aplicabile prevederile lit. C "Funcţii administrative de specialitate" lit. c) din anexa la <>Ordonanţa Guvernului nr. 21/2007 privind instituţiile şi companiile de spectacole sau concerte, precum şi desfãşurarea activitãţii de impresariat artistic, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 353/2007 .
ART. 55
(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea de cãtre autoritate a obligaţiilor prevãzute la art. 4, art. 7 alin. (2) şi (3);
b) nerespectarea de cãtre instituţie a obligaţiei prevãzute la art. 14.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. a) se sancţioneazã cu amendã de la 50.000 la 100.000 lei.
(3) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 la 10.000 lei.
(4) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevãzute la alin. (1) se fac de cãtre persoanele împuternicite prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
ART. 56
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 55 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 57
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 26/2005 privind managementul instituţiilor publice de culturã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 635 din 19 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 114/2006 .

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul culturii şi cultelor,
Demeter Andras Istvan,
secretar de stat

Ministrul internelor
şi reformei administrative,
Cristian David

Ministrul muncii,
familiei şi egalitãţii de şanse,
Mariana Câmpeanu

p. Ministrul economiei
şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat

Bucureşti, 25 noiembrie 2008.
Nr. 189.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016