Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
La 11 decembrie 2007 a fost adoptatã Directiva 2007/65/CE de modificare a Directivei televiziunii fãrã frontiere, devenitã astfel Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.
Aceasta constituie un rãspuns la noile evoluţii tehnologice şi creeazã condiţii de stabilire a cadrului normativ pentru toate serviciile media audiovizuale, indiferent de suportul tehnic utilizat, asigurând reguli de bazã unitare atât pentru serviciile clasice de televiziune, analogicã sau digitalã, cât şi pentru serviciile media audiovizuale la cerere ori cele de televiziune mobilã.
Directiva introduce, în principal, urmãtoarele noutãţi:
- relaxarea regimului publicitãţii, prin admiterea unor noi procedee - plasarea de produse, publicitatea pe ecran partajat, publicitatea virtualã - care vor oferi posturilor de televiziune surse suplimentare de venituri, cu potenţial benefic achiziţiei de programe de calitate;
- asigurarea unui nivel adecvat de protecţie a dezvoltãrii fizice, mentale şi morale a minorilor şi a demnitãţii umane;
- asigurarea dreptului persoanelor cu handicap şi al persoanelor în vârstã de a li se furniza servicii media audiovizuale accesibile lor;
- promovarea producţiei şi distribuţiei de opere europene;
- dreptul de acces al posturilor de televiziune la extrase scurte de la evenimente de actualitate pentru care existã o exclusivitate;
- încurajarea proceselor de coreglementare şi autoreglementare, ca instrumente ce pot avea un rol important în asigurarea unui nivel ridicat de protecţie a publicului.
Potrivit calendarului de adoptare a actelor normative de transpunere a directivelor comunitare în vigoare, România are obligaţia transpunerii prevederilor Directivei 2007/65/CE în legislaţia internã, ceea ce impune adoptarea de modificãri substanţiale şi urgente în <>Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Calendarul proceselor de transpunere a Directivei 2007/65/CE în legislaţia internã a altor state ale Uniunii Europene ne indicã avansul substanţial al majoritãţii acestora faţã de stadiul în care se gãseşte România în acest moment. Proiectul oferã pentru prima datã un cadru legal şi instituţional coerent pentru începerea procesului de trecere la televiziunea digitalã, proces care trebuie finalizat, conform deciziei Comisiei Europene, înainte de 1 ianuarie 2012, data-limitã pentru încetarea emisiei în sistem analogic.
Necesitatea adoptãrii unor mãsuri de urgenţã în domeniu este impusã şi de faptul cã România va trebui sã recupereze un decalaj semnificativ faţã de toate celelalte state membre, pentru a fi în mãsurã sã respecte termenul fixat de Comisia Europeanã pentru extincţia transmisiilor în sistem analogic.
Pentru a permite dezvoltarea rapidã a televiziunii digitale terestre, se propun norme privind acordarea licenţelor audiovizuale digitale. Regulile propuse ţin cont de utilizarea în comun, în cadrul fiecãrui multiplex, de cãtre mai mulţi radiodifuzori licenţiaţi a unor frecvenţe care se constituie în reţele naţionale, regionale şi locale. Se au în vedere, în special, protejarea pluralismului şi a diversitãţii media, dezvoltarea ofertei actuale de programe, precum şi stabilirea garanţiilor necesare tranziţiei cãtre televiziunea digitalã terestrã, plecându-se de la premisa, unanim acceptatã în Europa, conform cãreia succesul acestei tranziţii este preponderent determinat de consistenţa şi calitatea ofertei de conţinut a programelor şi, în subsidiar, de îmbunãtãţirea condiţiilor tehnice de transmisie şi de recepţie.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Legea audiovizualului nr. 504/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. serviciu media audiovizual - serviciu aflat sub responsabilitatea editorialã a unui furnizor de servicii media, al cãrui obiectiv principal este furnizarea de programe în scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg. Un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, şi/sau un serviciu media care constituie o comunicare comercialã audiovizualã, astfel cum este definitã la pct. 15;
2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, în care programele sunt difuzate în succesiune continuã, indiferent de modalitatea tehnicã utilizatã, având un conţinut şi un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultanã de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumitã denumire şi identificat printr-o siglã, în cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, în cazul radiodifuziunii;
3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, în care vizionarea de programe se face la cererea individualã a utilizatorului şi la momentul ales de acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de programe selecţionate şi puse la dispoziţie de cãtre furnizorul de servicii media;
4. program - ansamblu de imagini în mişcare, cu sau fãrã sunet, care constituie un întreg identificabil prin titlu, conţinut, formã sau autor, în cadrul unei grile ori al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma şi conţinutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca formã şi conţinut cu acestea;
5. serviciu generalist de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeazã cumulat şi în proporţii echilibrate programe audiovizuale cu conţinut informativ, educativ şi de divertisment, în principalele domenii de interes şi care se adreseazã majoritãţii publicului;
6. serviciu comunitar de televiziune sau de radiodifuziune- serviciu care difuzeazã programe audiovizuale dedicate unui public aparţinând unei comunitãţi specifice;
7. serviciu tematic de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeazã programe audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu şi care se adreseazã unui segment al publicului;
8. serviciu de teletext - totalitatea informaţiilor puse la dispoziţia publicului sub formã de text, codificate în interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului TV în momentul, pe durata şi pentru conţinutul ales;
9. serviciu de videotext - totalitatea mesajelor puse la dispoziţia publicului sub formã de text sau semne grafice, în cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma şi conţinutul transmisiunilor de televiziune sau fiind comparabil ca formã şi conţinut cu acestea;
10. retransmisie - captarea şi transmiterea simultanã a serviciilor media audiovizuale liniare, furnizate de radiodifuzori şi destinate recepţionãrii de cãtre public, prin orice mijloace tehnice, în integralitatea lor şi fãrã nicio modificare a conţinutului;
11. responsabilitate editorialã - exercitarea unui control efectiv asupra selecţionãrii programelor şi asupra organizãrii acestora, fie într-o grilã cronologicã, în cazul transmisiilor de televiziune, fie într-un catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. În sensul dispoziţiilor prezentei legi, responsabilitatea editorialã nu implicã, prin sine şi în mod necesar, un alt tip de rãspundere juridicã pentru conţinutul serviciilor furnizate;
12. furnizor de servicii media - persoanã fizicã sau juridicã având responsabilitate editorialã pentru alegerea conţinutului audiovizual al serviciului media audiovizual şi care stabileşte modul de organizare a acestuia;
13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale în domeniul serviciilor de programe de televiziune şi/sau de radiodifuziune;
14. distribuitor de servicii - orice persoanã care constituie şi pune la dispoziţia publicului o ofertã de servicii de programe prin retransmisie, pe bazã de relaţii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alţi distribuitori;
15. comunicare comercialã audiovizualã - mesaje sonore sau în imagini, cu sau fãrã sunet, care sunt destinate sã promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice care desfãşoarã o activitate economicã. Mesajele respective însoţesc sau sunt incluse într-un program în schimbul unei plãţi ori contraprestaţii sau în scopul autopromovãrii. Formele de comunicaţii comerciale audiovizuale includ publicitatea radiodifuzatã şi televizatã, sponsorizarea, teleshoppingul, plasarea de produse şi alte forme de publicitate;
16. comunicare audiovizualã cu conţinut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mãrcii ori activitãţilor unui producãtor de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinatã de cãtre furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentãri sunt considerate intenţionate mai ales atunci când se fac în schimbul unei plãţi sau al unei contraprestaţii;
17. publicitate televizatã - orice formã de mesaj difuzat fie în schimbul unei plãţi, fie al unei contraprestaţii sau difuzat în scopuri de autopromovare, de cãtre o persoanã fizicã ori juridicã, publicã sau privatã, în legãturã cu o activitate comercialã, ramurã de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri şi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii;
18. publicitate subliminalã - orice publicitate care utilizeazã stimuli prea slabi pentru a putea fi percepuţi în mod conştient, dar care poate influenţa comportamentul economic al publicului;
19. sponsorizare - orice contribuţie a unei persoane juridice publice sau private ori a unei persoane fizice neangajate în activitãţi de furnizare de servicii media audiovizuale sau în realizarea de opere audiovizuale, la finanţarea de programe media audiovizuale în vederea promovãrii numelui, mãrcii, imaginii, activitãţii ori produselor proprii;
20. teleshopping - oferta directã transmisã publicului în vederea furnizãrii de bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii, în schimbul unei plãţi;
21. plasare de produse - orice formã de comunicare comercialã audiovizualã constând în includerea unui produs, serviciu sau a mãrcilor acestora ori în referirea la acestea, prin inserarea în cadrul unui program, în schimbul unei plãţi sau contraprestaţii;
22. telepromovare - formã de publicitate realizatã prin inserarea în programe a unor secvenţe dedicate promovãrii, de cãtre prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secvenţele fiind separate de celelalte pãrţi ale programului prin mijloace optice şi/sau acustice;
23. publicitate interactivã - tehnicã de difuzare a publicitãţii televizate care permite telespectatorului sã opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata şi la conţinutul publicitar ales de acesta;
24. publicitate prin ecran partajat - tehnicã de difuzare a publicitãţii televizate, inclusiv a autopromovãrii, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care constã în difuzarea televizatã simultanã a conţinutului editorial şi a conţinutului publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urmã fiind demarcate prin mijloace optice şi/sau acustice, astfel încât natura lor sã fie evidentã pentru public;
25. publicitate virtualã - tehnicã de difuzare a publicitãţii televizate care constã în prelucrarea imaginii, în cazul difuzãrii de transmisii ale unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfãşoarã respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonã a imaginii transmise;
26. sponsorizare virtualã - tehnicã de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului, care constã în prelucrarea imaginii, în cazul difuzãrii de transmisii ale unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfãsoarã respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori, introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonã a imaginii transmise;
27. duratã programatã - interval de timp care însumeazã durata efectivã a programului sau a tranşei de program şi durata publicitãţii televizate, difuzatã, dupã caz, în interiorul acestora;
28. drepturi de exclusivitate - drepturile obţinute de cãtre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment şi/sau de la proprietarul ori, dupã caz, administratorul locului unde se desfãşoarã evenimentul, de la autori şi de la alţi deţinãtori de drepturi în cauzã, în vederea difuzãrii televizate exclusive de cãtre acest radiodifuzor, pe o zonã geograficã determinatã;
29. eveniment de importanţã majorã - orice eveniment care poate prezenta interes pentru o parte importantã a publicului şi care este cuprins în lista aprobatã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Consiliului Naţional al Audiovizualului;
30. licenţã audiovizualã - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului, prin care se acordã unui radiodifuzor aflat în jurisdicţia României dreptul de a difuza, într-o zonã determinatã, un anume serviciu de programe; în funcţie de modalitatea tehnicã de transmisie, licenţa audiovizualã poate fi analogicã sau digitalã;
31. licenţã de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii acordã titularului de licenţã audiovizualã sau, dupã caz, operatorului de multiplex de radiodifuziune/televiziune, în condiţiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioadã determinatã, una sau mai multe frecvenţe radioelectrice, dupã caz, în conformitate cu licenţa audiovizualã; în funcţie de modalitatea tehnicã utilizatã, licenţa de emisie poate fi analogicã sau digitalã;
32. autorizaţie de retransmisie - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului, prin care se acordã dreptul de retransmisie pe teritoriul României a unui serviciu de programe care nu se încadreazã în prevederile art. 75 alin. (1) şi (2);
33. reţea de comunicaţii electronice - sistem de transmisie care permite transportul semnalelor electrice prin cablu, unde radio, mijloace optice sau electromagnetice, constituit în reţele de comunicaţii prin satelit, reţele terestre fixe şi mobile, inclusiv cele utilizate pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale, indiferent de tipul de informaţie transmisã;
34. multiplex digital terestru - grup de programe şi servicii audiovizuale transmise prin emisie radioelectricã terestrã, utilizând modulaţie digitalã în limitele unui canal de televiziune standard, având acoperire naţionalã ori regionalã prin folosirea unuia sau mai multor canale/frecvenţe radioelectrice;
35. operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune - persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care deţine licenţã de emisie digitalã şi are dreptul de a opera o reţea/staţie de radiodifuziune sonorã sau de televiziune, în condiţiile legii, în scopul difuzãrii programelor audiovizuale şi a serviciilor auxiliare acestora;
36. codare - procedeu de prezentare a informaţiei în format electronic printr-o serie de impulsuri discrete având forma unor serii numerice;
37. criptare - modalitate de modificare a unui flux de informaţii în format electronic dupã un algoritm prestabilit, în vederea protejãrii acesteia la transmisia prin medii nesigure, reconstituirea informaţiei iniţiale fiind posibilã doar prin folosirea algoritmului iniţial;
38. sistem cu acces condiţionat - orice modalitate tehnicã sau dispozitiv prin intermediul cãruia accesul sub o formã inteligibilã la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se poate face în mod restricţionat, pe bazã de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individualã prealabilã."
2. Dupã articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 1^1. - (1) În sensul prezentei legi, prin opere europene se înţelege:
a) opere provenind din statele membre ale Uniunii Europene;
b) opere provenind din state europene terţe - pãrţi la Convenţia Europeanã a Consiliului Europei privind televiziunea transfrontierã, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (3);
c) opere coproduse în cadrul unor acorduri privind sectorul audiovizual încheiate între Comunitatea Europeanã şi state terţe şi care îndeplinesc condiţiile prevãzute în fiecare dintre acordurile respective.
(2) Definiţiile prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) sunt aplicabile numai în cazul operelor provenind din statele membre care nu fac obiectul unor mãsuri discriminatorii în ţãrile terţe în cauzã.
(3) Operele prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt opere realizate în cea mai mare parte cu contribuţia unor autori şi personal, rezidenţi în unul sau mai multe dintre statele respective, cu condiţia ca acestea sã îndeplineascã una dintre urmãtoarele cerinţe:
a) sunt realizate de cãtre unul ori mai mulţi producãtori stabiliţi în unul sau mai multe dintre statele respective;
b) producţia acestor opere este supervizatã şi controlatã efectiv de cãtre unul ori mai mulţi producãtori stabiliţi în unul sau mai multe dintre statele respective;
c) contribuţia coproducãtorilor din aceste state la totalul costurilor de coproducţie este preponderentã, iar coproducţia nu este controlatã de unul sau mai mulţi producãtori stabiliţi în afara statelor respective.
(4) Operele care nu sunt opere europene în sensul prevederilor alin. (1), dar care sunt realizate în cadrul unor tratate bilaterale de coproducţie încheiate între state membre şi ţãri terţe, sunt considerate ca fiind opere europene, cu condiţia ca un procent majoritar din totalul costurilor de producţie sã fie acoperit de cãtre coproducãtorii din Comunitatea Europeanã şi ca producţia sã nu fie controlatã de unul sau mai mulţi producãtori stabiliţi în afara teritoriului statelor membre."
3. Articolul 2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Dreptul de furnizare şi dreptul de retransmisie a oricãrui serviciu media audiovizual ale unui furnizor de servicii media audiovizuale care se aflã sub jurisdicţia României sunt recunoscute şi garantate în condiţiile prezentei legi.
(2) Se considerã furnizor de servicii media audiovizuale aflat sub jurisdicţia României:
a) orice furnizor de servicii media audiovizuale stabilit în România în conformitate cu prevederile alin. (3);
b) orice furnizor de servicii media audiovizuale care îndeplineşte condiţiile prevãzute la alin. (4).
(3) În înţelesul prezentei legi, un furnizor de servicii media audiovizuale este considerat a fi stabilit în România dacã îndeplineşte una dintre urmãtoarele condiţii:
a) furnizorul de servicii media audiovizuale are sediul principal în România, iar deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale sunt luate în România;
b) sediul principal al furnizorului de servicii media audiovizuale se aflã în România şi o parte majoritarã a forţei de muncã implicate în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreazã în România;
c) deciziile editoriale asupra serviciilor media audiovizuale se iau în România şi o parte majoritarã a forţei de muncã implicate în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreazã în România;
d) dacã personalul implicat în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreazã în România şi într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi, aplicând criteriile prevãzute la lit. b) şi c), nu se poate stabili dacã cea mai mare parte a personalului implicat în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale lucreazã în România sau în acel stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale este considerat ca având sediul în România dacã sediul sãu principal este în România;
e) dacã cea mai mare parte a personalului implicat în activitatea de furnizare de servicii media audiovizuale nu lucreazã nici în România şi nici într-un alt stat membru al Uniunii Europene, furnizorul de servicii media audiovizuale va fi considerat ca având sediul în România dacã şi-a început pentru prima oarã activitatea în România şi menţine în prezent o legãturã stabilã şi efectivã cu economia României.
(4) Furnizorii de servicii media audiovizuale cãrora nu li se aplicã niciunul dintre criteriile prevãzute la alin. (3) sunt consideraţi a fi în jurisdicţia României dacã se aflã în una dintre situaţiile urmãtoare:
a) utilizeazã o staţie de emisie de la sol spre o capacitate de satelit aparţinând României;
b) deşi nu utilizeazã o staţie de emisie de la sol spre o capacitate satelitarã aparţinând României, utilizeazã o capacitate de satelit aparţinând României.
(5) Dacã în stabilirea jurisdicţiei aplicabile criteriile prevãzute la alin. (3) şi (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat în afara jurisdicţiei României."
4. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizeazã şi se asigurã pluralismul politic şi social, diversitatea culturalã, lingvisticã şi religioasã, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertãţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia sã asigure informarea obiectivã a publicului prin prezentarea corectã a faptelor şi evenimentelor şi sã favorizeze libera formare a opiniilor.
(3) Rãspunderea pentru conţinutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicãrilor comerciale audiovizuale, revine, în condiţiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale, realizatorului sau autorului, dupã caz."
5. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Prezenta lege recunoaşte şi garanteazã dreptul oricãrei persoane de a recepţiona liber serviciile media audiovizuale oferite publicului de cãtre furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia României şi a statelor membre ale Uniunii Europene."
6. Articolul 5 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Libertatea de furnizare pe teritoriul României a serviciilor media audiovizuale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscutã şi garantatã prin prezenta lege.
(2) Opţiunea oricãrei persoane cu privire la programele şi serviciile oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale sau de distribuitorii de servicii este secretã şi nu poate fi comunicatã unui terţ decât cu acordul persoanei respective."
7. Articolul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Cenzura de orice fel asupra comunicãrii audiovizuale este interzisã.
(2) Independenţa editorialã a furnizorilor de servicii media audiovizuale este recunoscutã şi garantatã de prezenta lege.
(3) Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalitãţile de prezentare a elementelor serviciilor media audiovizuale, din partea autoritãţilor publice sau a oricãror persoane fizice sau juridice, române ori strãine.
(4) Nu constituie ingerinţe deciziile şi instrucţiunile având caracter normativ, emise de Consiliul Naţional al Audiovizualului în aplicarea prezentei legi şi cu respectarea dispoziţiilor legale, precum şi a normelor privind drepturile omului, prevãzute în convenţiile şi tratatele ratificate de România.
(5) Nu constituie ingerinţe prevederile cuprinse în codurile de conduitã profesionalã pe care jurnaliştii şi furnizorii de servicii media audiovizuale le adoptã şi pe care le aplicã în cadrul mecanismelor şi structurilor de autoreglementare a activitãţii lor, dacã nu contravin dispoziţiilor legale în vigoare."
8. Articolul 10 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Consiliul Naţional al Audiovizualului, denumit în continuare Consiliul, este autoritate publicã autonomã sub control parlamentar şi garantul interesului public în domeniul comunicãrii audiovizuale.
(2) Consiliul este autoritate unicã de reglementare în domeniul serviciilor media audiovizuale, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(3) În calitate de garant al interesului public în domeniul comunicãrii audiovizuale, Consiliul are obligaţia sã asigure:
a) respectarea exprimãrii pluraliste de idei şi de opinii în cadrul conţinutului serviciilor media audiovizuale transmise de furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi sub jurisdicţia României;
b) pluralismul surselor de informare a publicului;
c) încurajarea liberei concurenţe;
d) un raport echilibrat între serviciile de programe cu acoperire naţionalã şi serviciile locale, regionale ori tematice;
e) protejarea demnitãţii umane, a dreptului la propria imagine şi protejarea minorilor;
f) protejarea culturii şi a limbii române, a culturii şi limbilor minoritãţilor naţionale;
g) transparenţa mijloacelor de comunicare în masã din sectorul audiovizual;
h) transparenţa activitãţii proprii;
i) creşterea nivelului de sensibilizare a opiniei publice în legãturã cu utilizarea serviciilor media audiovizuale în mod eficient şi în condiţii de siguranţã, prin dezvoltarea şi promovarea educaţiei pentru media la nivelul tuturor categoriilor sociale;
j) încurajarea coreglementãrii şi autoreglementãrii în domeniul audiovizual;
k) încurajarea furnizorilor de servicii media audiovizuale în vederea asigurãrii de condiţii ca serviciile furnizate sã devinã accesibile persoanelor cu deficienţe de vãz sau de auz;
l) monitorizarea serviciilor de programe şi a serviciilor media audiovizuale la cerere, în vederea respectãrii de cãtre acestea a prevederilor legale în materie.
(4) Consiliul îşi exercitã dreptul de control asupra conţinutului programelor oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale numai dupã comunicarea publicã a acestor programe.
(5) Controlul exercitat de Consiliu asupra conţinutului serviciilor de programe oferite de furnizorii de servicii media audiovizuale şi asupra ofertei de servicii de programe asigurate de distribuitorii de servicii se realizeazã, de regulã, periodic şi ori de câte ori Consiliul considerã cã este necesar sau primeşte o plângere cu privire la nerespectarea de cãtre un furnizor a prevederilor legale, a normelor de reglementare în domeniu ori a obligaţiilor înscrise în licenţa audiovizualã.
(6) Consiliul este obligat sã sesizeze autoritãţile competente cu privire la apariţia sau existenţa unor practici restrictive de concurenţã, a abuzului de poziţie dominantã sau a concentrãrilor economice, precum şi cu privire la orice alte încãlcãri ale prevederilor legale care nu intrã în competenţa sa."
9. La articolul 16, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Activitatea Consiliului este finanţatã de la bugetul de stat."
10. La articolul 17 alineatul (1), literele a), c) şi d) şi alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) sã stabileascã condiţiile, criteriile şi procedura pentru acordarea licenţelor audiovizuale analogice şi digitale;"
............................................................................
c) sã elibereze licenţe audiovizuale analogice şi digitale şi autorizaţii de retransmisie pentru exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune şi televiziune şi sã emitã decizii de autorizare audiovizualã;
d) sã emitã, în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, decizii cu caracter de norme de reglementare în vederea realizãrii atribuţiilor sale prevãzute expres în prezenta lege şi, cu precãdere, cu privire la:
1. asigurarea informãrii corecte a opiniei publice;
2. urmãrirea exprimãrii corecte în limba românã şi în limbile minoritãţilor naţionale;
3. asigurarea echidistanţei şi a pluralismului;
4. transmiterea informaţiilor şi a comunicatelor oficiale ale autoritãţilor publice cu privire la calamitãţi naturale, starea de necesitate sau de urgenţã, starea de asediu ori de conflict armat;
5. protecţia minorilor;
6. apãrarea demnitãţii umane şi a dreptului la propria imagine;
7. politici nediscriminatorii cu privire la rasã, sex, naţionalitate, religie, convingeri politice şi orientãri sexuale;
8. exercitarea dreptului la replicã, rectificare şi alte mãsuri echivalente;
9. comunicãri comerciale audiovizuale, inclusiv publicitate, plasare de produse, publicitate electoralã şi teleshopping;
10. sponsorizare;
11. principiile şi regulile de desfãşurare a campaniilor electorale şi a celor pentru referendum, în serviciile de programe audiovizuale;
12. responsabilitãţile culturale ale furnizorilor de servicii media audiovizuale.
...........................................................................
(3) Consiliul este consultat cu privire la toate proiectele de acte normative prin care se reglementeazã activitãţi din domeniul audiovizual ori în legãturã cu acesta, avizul Consiliului fiind obligatoriu.
(4) Consiliul este autorizat sã solicite şi sã primeascã de la furnizorii şi distribuitorii de servicii de programe audiovizuale orice date, informaţii şi documente care privesc îndeplinirea atribuţiilor sale, având obligaţia sã pãstreze confidenţialitatea datelor care nu au caracter public."
11. La articolul 18, alineatul (4) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Funcţionarii publici din cadrul Consiliului nu pot fi membri în consiliile de administraţie ori în organele de conducere ale furnizorilor şi distribuitorilor de servicii de programe audiovizuale şi nici nu pot sã exercite funcţii sau sã deţinã acţiuni ori pãrţi sociale într-o societate comercialã titularã a unei licenţe audiovizuale."
12. Articolul 23 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Serviciile media audiovizuale la cerere promoveazã, dacã este posibil şi cu mijloace corespunzãtoare, producţia de opere europene şi accesul la acestea. O astfel de promovare poate consta, printre altele, în contribuţia financiarã a acestor servicii la producţia şi achiziţionarea de drepturi asupra operelor europene sau în procentul şi/sau ponderea deţinute de operele europene în cadrul catalogului de programe oferite.
(2) Guvernul, prin intermediul Consiliului, prezintã rapoarte Comisiei, pânã cel mai târziu la 19 decembrie 2011 şi, ulterior, la fiecare 4 ani, asupra punerii în aplicare a prevederilor alin. (1)."
13. Articolul 25 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - Prevederile art. 22 şi 24 nu se aplicã serviciilor de programe destinate unei audienţe locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac parte dintr-o reţea naţionalã."
14. Dupã articolul 26 se introduce un nou articol, articolul 26^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 26^1. - (1) Pentru încurajarea şi facilitarea exprimãrii pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.
(2) În aplicarea corectã a prevederilor alin. (1), Consiliul emite norme cu caracter obligatoriu, controleazã respectarea prevederilor legale şi ale normelor emise şi sancţioneazã încãlcarea acestora."
15. Dupã articolul 26^1 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III^1, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^1
Comunicãri comerciale audiovizuale"
16. Articolul 27 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Publicitatea televizatã şi teleshoppingul se difuzeazã grupat, trebuie sã fie uşor de identificat şi trebuie sã fie separate de alte pãrţi ale serviciului de programe. Fãrã a aduce atingere utilizãrii de noi tehnici publicitare, se asigurã o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizatã şi teleshopping şi, respectiv, celelalte pãrţi ale programelor.
(2) Spoturile publicitare şi de teleshopping izolate, altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive, constituie o excepţie şi pot fi difuzate numai în cazuri stabilite ca atare de Consiliu."
17. La articolul 28, alineatele (4), (5) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Difuzarea programelor de ştiri şi a operelor audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice sau filmele realizate pentru televiziune, cu excepţia serialelor, foiletoanelor şi a documentarelor, poate fi întreruptã de publicitate televizatã şi/sau de spoturi de teleshopping o singurã datã în timpul unei durate programate de cel puţin 30 de minute.
(5) Difuzarea programelor pentru copii poate fi întreruptã de publicitate televizatã şi/sau de teleshopping o singurã datã în timpul unei durate programate de 30 de minute, cu condiţia ca durata programatã sã depãşeascã 30 de minute.
...........................................................................
(7) Programele de ştiri şi reportajele de politicã internã, documentarele, programele religioase şi programele pentru copii, a cãror duratã programatã este mai micã de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de publicitate sau teleshopping; dacã durata programatã a acestora este de cel puţin 30 de minute, atunci se vor aplica în mod corespunzãtor dispoziţiile alin. (4)-(6)."
18. Articolul 29 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Comunicãrile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) sã poatã fi uşor identificate ca atare, comunicãrile audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise;
b) sã nu facã uz de tehnici subliminale;
c) sã nu prejudicieze demnitatea umanã;
d) sã nu includã nicio formã de discriminare pe motiv de rasã, etnie, naţionalitate, religie, credinţã, handicap, vârstã, sex sau orientare sexualã;
e) sã nu aducã ofensã convingerilor religioase sau politice ale telespectatorilor şi radioascultãtorilor;
f) sã nu stimuleze comportamente dãunãtoare sãnãtãţii sau siguranţei populaţiei;
g) sã nu stimuleze comportamente dãunãtoare mediului;
h) sã nu stimuleze comportamente indecente sau imorale;
i) sã nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
(2) Comunicãrile comerciale audiovizuale trebuie sã nu provoace nicio daunã moralã, fizicã sau mentalã minorilor şi, în special:
a) sã nu instige în mod direct minorii sã cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţã ori a credulitãţii acestora;
b) sã nu încurajeze în mod direct minorii sã îşi convingã pãrinţii sau pe alte persoane sã cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicitãţii;
c) sã nu exploateze încrederea specialã pe care minorii o au în pãrinţi, profesori sau alte persoane;
d) sã nu prezinte în mod nejustificat minori în situaţii periculoase.
(3) Comunicãrile comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.
(4) Comunicãrile comerciale audiovizuale pentru bãuturi alcoolice nu pot încuraja consumul excesiv al bãuturilor respective şi nu pot viza în mod special minorii.
(5) Orice formã de comunicare comercialã audiovizualã pentru ţigãri şi alte produse pe bazã de tutun este interzisã.
(6) Comunicãrile comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai pe bazã de prescripţie medicalã sunt interzise.
(7) Comunicãrile comerciale audiovizuale care aduc atingere intereselor legale ale consumatorilor sunt interzise.
(8) Furnizorii de servicii media audiovizuale sunt încurajaţi sã dezvolte coduri de conduitã privind comunicãrile comerciale audiovizuale inadecvate, cu precãdere privind pe cele care însoţesc programele pentru copii sau sunt incluse în acestea, referitoare în special la mâncãruri şi bãuturi ce conţin substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic cu conţinut bogat în grãsimi, acizi graşi, sare şi zahãr, nerecomandate într-un regim alimentar echilibrat."
19. Articolul 30 se abrogã.
20. Articolul 31 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Plasarea de produse este interzisã.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), plasarea de produse este permisã:
a) în opere cinematografice, filme şi seriale realizate pentru prezentarea în cadrul unor servicii media audiovizuale, programe de sport şi de divertisment;
b) în cazul în care nu se efectueazã o platã, ci doar se furnizeazã anumite bunuri sau servicii cu titlu gratuit, cum ar fi producţia de elemente de recuzitã ori premii, în vederea includerii acestora în program.
(3) Excepţia prevãzutã la alin. (2) lit. a) nu se aplicã în cazul programelor pentru copii.
(4) Programele în care este cuprinsã o plasare de produs trebuie sã îndeplineascã cumulativ cel puţin urmãtoarele condiţii:
a) conţinutul şi, în cazul transmisiilor de televiziune, intervalul orar afectat acestora sã nu fie în nicio situaţie influenţate într-un mod care sã afecteze responsabilitatea şi independenţa editorialã a furnizorului de servicii media audiovizuale;
b) sã nu încurajeze în mod direct cumpãrarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menţiuni exprese cu caracter promoţional la produsele sau serviciile respective;
c) sã nu scoatã în evidenţã în mod exagerat produsele în cauzã.
(5) Programele în care sunt inserate plasãri de produse trebuie sã cuprindã informaţii clare privind existenţa acestora, fiind identificate corespunzãtor atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea dupã o pauzã publicitarã, astfel încât sã se evite orice confuzie din partea telespectatorului.
(6) Cerinţele prevãzute la alin. (5) nu se aplicã acelor programe care nu au fost nici produse, nici comandate de cãtre furnizorul de servicii media audiovizuale sau de cãtre o societate afiliatã acestuia.
(7) Se interzic plasarea de ţigãri ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al cãror obiect principal de activitate îl constituie fabricarea ori vânzarea unor astfel de produse, precum şi plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe bazã de prescripţie medicalã."
21. Articolul 33 se abrogã.
22. La articolul 34, alineatele (1) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Programele sponsorizate trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) conţinutul şi programarea acestora nu trebuie în nicio circumstanţã sã fie influenţate de sponsor, astfel încât sã nu fie afectate independenţa editorialã şi responsabilitatea furnizorului de servicii media în raport cu programele respective;
b) sã fie menţionatã existenţa unui acord de sponsorizare, semnalatã prin denumirea, marca şi/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate în mod adecvat la începutul, în cuprinsul şi/sau la sfârşitul acestora;
c) sã nu încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii.
.........................................................................
(4) Se interzice sponsorizarea unui serviciu de programe în integralitatea sa, precum şi a programelor de ştiri, de analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate."
23. Articolul 35 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o orã nu poate depãşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depãşi 8 minute din timpul oricãrei ore date.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplicã în cazul anunţurilor radiodifuzorului în legãturã cu propriile sale programe şi cu produsele auxiliare derivate direct din acestea, al anunţurilor de sponsorizare şi al plasãrilor de produse."
24. Articolul 36 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de cãtre un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie sã aibã o duratã neîntreruptã de minimum 15 minute.
(2) Numãrul maxim de ferestre va fi de 8 pe zi; durata lor cumulatã nu va depãşi 3 ore zilnic. Acestea trebuie sã fie clar delimitate şi identificate prin semnale optice şi acustice corespunzãtoare.
(3) Teleshoppingul nu trebuie sã incite minorii sã încheie contracte pentru vânzarea sau închirierea de bunuri ori servicii.
(4) Se interzic teleshoppingul pentru produsele medicamentoase care intrã sub incidenţa autorizaţiei de punere pe piaţã, prevãzutã la titlul XVII, <>cap. III, secţiunea 1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi teleshoppingul tratamentelor medicale."
25. Articolul 37 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Dispoziţiile prezentei legi se vor aplica în mod corespunzãtor serviciilor de programe dedicate exclusiv publicitãţii şi teleshoppingului, precum şi serviciilor de programe dedicate exclusiv autopromovãrii.
(2) Dispoziţiile privind promovarea operelor europene, precum şi cele privind poziţia, proporţia, durata şi periodicitatea transmiterii publicitãţii şi teleshoppingului nu se aplicã în cazul serviciilor de programe prevãzute la alin. (1)."
26. Articolul 38 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Consiliul este autorizat sã stabileascã alte condiţii decât cele prevãzute la art. 28 alin. (4) - (7) şi art. 35 cu privire la serviciile de programe de televiziune destinate exclusiv teritoriului naţional şi care nu pot fi recepţionate, direct sau indirect, de cãtre publicul din unul ori mai multe alte state membre ale Uniunii Europene."
27. Dupã articolul 38 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III^2, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^2
Protecţia minorilor"
28. Articolul 39 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Este interzisã difuzarea, în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune, de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizicã, mentalã sau moralã a minorilor, în special programele care conţin pornografie sau violenţã nejustificatã.
(2) Difuzarea în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizicã, mentalã sau moralã a minorilor se poate face numai dacã, prin alegerea intervalului orar de difuzare ori datoritã mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.
(3) Difuzarea într-o formã necodatã a programelor prevãzute la alin. (2) se poate face numai dupã prezentarea unei atenţionãri acustice sau grafice, pe toatã durata programului asigurându-se prezenţa unui simbol vizual de avertizare."
29. Dupã articolul 39 se introduce un nou articol, articolul 39^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 39^1. - În cadrul serviciilor media audiovizuale la cerere, programele care ar putea afecta dezvoltarea fizicã, mentalã sau moralã a minorilor pot fi puse la dispoziţie numai dacã se asigurã mãsuri de restricţionare a accesului, astfel ca minorii sã nu poatã vedea ori auzi, în mod normal, programele respective."
30. Dupã articolul 39^1 se introduce titlul unui nou capitol, capitolul III^3, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL III^3
Dreptul la replicã"
31. Articolul 42 se abrogã.
32. La articolul 43, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Radiodifuzorii sunt persoane juridice de drept public sau privat, fundaţii ori asociaţii fãrã scop patrimonial recunoscute ca fiind de utilitate publicã, precum şi persoane fizice autorizate conform legii.
(2) Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de radio şi televiziune se reglementeazã prin lege organicã."
33. Articolul 44 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Pentru a proteja pluralismul şi diversitatea culturalã, concentrarea proprietãţii şi extinderea cotei de audienţã în domeniul audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care sã asigure eficienţa economicã, dar care sã nu genereze apariţia de poziţii preponderente în formarea opiniei publice.
(2) În înţelesul prezentei legi şi pentru determinarea cotei de audienţã a serviciilor de programe, se considerã cã:
a) piaţa serviciilor de programe de televiziune cu acoperire naţionalã cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel naţional de radiodifuzorii aflaţi în jurisdicţia României, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune;
b) piaţa serviciilor de programe de radiodifuziune cu acoperire naţionalã cuprinde toate serviciile de programe difuzate la nivel naţional de radiodifuzorii aflaţi în jurisdicţia României, inclusiv serviciile publice de programe de radiodifuziune;
c) piaţa serviciilor de programe de televiziune şi/sau de radiodifuziune la nivel regional şi local cuprinde toate serviciile de programe difuzate în zona respectivã;
d) servicii de programe cu pondere semnificativã în formarea opinei publice sunt serviciile de programe generaliste, de ştiri, de analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate;
e) piaţa semnificativã cuprinde totalitatea serviciilor de radiodifuziune, respectiv de televiziune, prevãzute la lit. d), difuzate într-o anumitã arie geograficã;
f) cota de audienţã sau market share reprezintã cota de piaţã atribuitã unui anumit serviciu de programe, determinatã în condiţiile prevãzute la art. 45.
(3) În procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice, unei persoane fizice sau juridice i se vor lua în considerare acele servicii de programe din categoria celor definite la alin. (2) lit. d) pe care aceasta fie le furnizeazã în calitate de titularã de licenţã audiovizualã, fie la care aceasta deţine, direct sau indirect, o cotã mai mare de 20% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societãţi titulare de licenţã audiovizualã.
(4) În procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice se vor cuantifica şi influenţele determinate de legãturile de familie personale care se vor lua în considerare potrivit legislaţiei existente în domeniul comercial şi economico-financiar.
(5) În sensul prezentei legi, prin familie se înţelege soţ, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv.
(6) Se considerã cã o persoanã fizicã sau juridicã deţine o poziţie preponderentã în formarea opiniei publice în cazul în care cota de audienţã ponderatã a serviciilor de programe ce îi sunt atribuite depãşeşte 30% din piaţa semnificativã.
(7) Determinarea cotei de audienţã a fiecãrui serviciu de programe naţional, regional şi local se face anual, prin media cotei de audienţã înregistrate în cursul anului respectiv, pe toatã durata de difuzare.
(8) Cota de audienţã ponderatã a serviciilor de programe atribuite unei persoane fizice sau juridice reprezintã suma cotelor de audienţã ale fiecãruia dintre serviciile de programe prevãzute la alin. (3), ponderate cu cota de capital ori a dreptului de vot deţinutã de respectiva persoanã.
(9) Consiliul iniţiazã procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice a unei persoane fizice sau juridice în cazul existenţei unor indicii temeinice privind atingerea limitei prevãzute la alin. (6).
(10) În condiţiile în care Consiliul Concurenţei identificã prin decizie o practicã anticoncurenţialã (înţelegere sau abuz de poziţie dominantã), respectiv autorizeazã o concentrare economicã în domeniul serviciilor media audiovizuale, Consiliul procedeazã potrivit prevederilor alin. (9).
(11) La solicitarea Consiliului, institutul desemnat potrivit dispoziţiilor art. 45 are obligaţia sã efectueze mãsurãtori ad-hoc impuse prin procedura de evaluare a poziţiei preponderente în formarea opiniei publice. Serviciile de programe care nu sunt incluse în sistemele de mãsurare a audienţei, dar care trebuie incluse în evaluare, se supun unor mãsurãtori ad-hoc pentru o perioadã de 3 luni; în situaţia confirmãrii depãşirii cotei de audienţã admise se aplicã prevederile art. 46.
(12) În sensul prezentei legi:
a) licenţa audiovizualã naţionalã dã dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonã geograficã ce cuprinde o audienţã potenţialã de peste 60% în cazul radiodifuziunii, respectiv 70% în cazul televiziunii, din populaţia recenzatã a ţãrii;
b) licenţa audiovizualã regionalã dã dreptul la o difuzare a aceluiaşi program pe teritoriul unuia sau al mai multor judeţe, fãrã a realiza însã acoperirile prevãzute la lit. a);
c) licenţa audiovizualã localã este licenţa a cãrei zonã de acoperire este mai micã decât cea prevãzutã pentru o licenţã audiovizualã regionalã, servind o singurã comunitate localã;
d) licenţele audiovizuale acordate pentru municipiul Bucureşti şi care nu fac parte din reţele naţionale sau regionale de radiodifuziune şi de televiziune sunt considerate licenţe locale.
(13) Cazurile prevãzute la alin. (12) lit. a) şi b) care nu sunt efectul unei atribuiri iniţiale de licenţe naţionale/regionale, ci rezultã prin cumul de licenţe locale, se constatã ca atare de cãtre Consiliu din proprie iniţiativã sau la solicitarea expresã a radiodifuzorului titular al licenţelor, cu modificarea corespunzãtoare a datelor licenţei."
34. Articolul 46 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) În situaţia în care se constatã cã o persoanã fizicã sau juridicã deţine o poziţie preponderentã în formarea opiniei publice depãşind cota de audienţã admisã la art. 44 alin. (6), Consiliul adreseazã radiodifuzorilor cu pondere majorã în formarea acesteia o somaţie vizând încadrarea în cota de audienţã admisã şi termenul în care aceasta trebuie realizatã.
(2) La expirarea termenului din somaţie se va realiza o nouã evaluare, iar în situaţia în care depãşirea cotei de audienţã persistã, Consiliul dispune mãsuri concrete privind diminuarea unora dintre cotele de participaţie ori a numãrului de licenţe deţinute, la alegerea persoanei fizice sau juridice în cauzã, într-un termen de 3 luni.
(3) Dacã şi dupã expirarea acestui termen poziţia preponderentã se menţine, pentru licenţa în care persoana fizicã sau juridicã în cauzã deţine cota de participaţie cea mai mare, se considerã cã sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c).
(4) Radiodifuzorii au obligaţia sã coopereze la determinarea cotei de audienţã prin comunicarea tuturor informaţiilor solicitate de Consiliu. Refuzul comunicãrii datelor solicitate sau prezentarea unor date false conduce la aplicarea prevederilor art. 57 alin. (1) lit. c)."
35. Articolul 48 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura accesul simplu, direct şi permanent al publicului la cel puţin urmãtoarele categorii de informaţii:
a) denumirea, statutul juridic şi sediul social;
b) numele reprezentantului legal şi structura acţionariatului pânã la nivel de persoanã fizicã şi juridicã, asociat sau acţionar care deţine o cotã mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societãţi titulare de licenţã audiovizualã;
c) numele persoanelor responsabile de conducerea societãţii comerciale şi ale celor care îşi asumã, în principal, responsabilitatea editorialã;
d) coordonatele furnizorului de servicii mass-media, inclusiv adresa de poştã electronicã sau a site-ului internet la care acesta poate fi contactat rapid, direct şi efectiv;
e) lista publicaţiilor editate de persoana juridicã respectivã şi lista celorlalte servicii de programe pe care le asigurã;
f) bilanţul financiar-contabil, precum şi contul de profit şi pierderi;
g) organismele de reglementare sau de supraveghere competente."
36. Articolul 49 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 49. - Funcţionarea furnizorilor de servicii media audiovizuale este supusã regulilor de transparenţã, potrivit cãrora persoanele care exploateazã un serviciu media audiovizual sunt obligate sã aducã la cunoştinţã Consiliului urmãtoarele:
a) schimbãrile intervenite în cursul exploatãrii serviciului în ceea ce priveşte categoriile de date menţionate la art. 48, în maximum 30 de zile de la producerea acestora;
b) alte categorii de date privind funcţionarea serviciului, dupã intrarea acestuia în activitate."
37. Articolul 50 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Furnizarea unui serviciu de programe de cãtre un radiodifuzor aflat în jurisdicţia României se poate face numai în baza licenţei audiovizuale analogice sau a licenţei audiovizuale digitale şi, dupã caz, a licenţei de emisie analogicã sau a licenţei de emisie digitalã."
38. Articolul 51 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Procedura şi condiţiile de eliberare şi modificare a licenţei audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului. Solicitanţii au obligaţia sã depunã declaraţii notariale, emise la momentul solicitãrii licenţei audiovizuale, prin care societatea comercialã care solicitã acordarea licenţei, precum şi fiecare asociat sau acţionar care deţine o cotã mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societãţi titulare de licenţã audiovizualã declarã pe propria rãspundere dacã este investitor sau acţionar direct ori indirect la alte societãţi comerciale de comunicaţie audiovizualã, cu precizarea procentului deţinut din capitalul social al acestora."
39. Articolul 52 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Licenţa audiovizualã analogicã sau digitalã se elibereazã fie în baza unui concurs, în cazul unui serviciu de programe difuzat pe cale radioelectricã terestrã, fie în baza unei decizii a Consiliului, în cazul unui serviciu de programe difuzat prin orice tip de reţele de comunicaţii electronice.
(2) Consiliul va elabora reglementãri speciale, cu respectarea prevederilor din strategia de tranziţie de la analogic la digital, cuprinzând criteriile şi modalitãţile conform cãrora, prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru serviciile de programe de televiziune difuzate pe cale radioelectricã terestrã, licenţa audiovizualã digitalã se elibereazã în baza unei decizii pentru radiodifuzorii care:
a) deţin o licenţã analogicã şi se obligã sã continue difuzarea serviciului şi în regim de emisie digitalã;
b) urmeazã sã înceteze în mod obligatoriu emisia analogicã sau a cãror emisie analogicã nu va mai fi protejatã şi care se obligã sã treacã la emisia digitalã.
(3) Acordarea licenţelor audiovizuale digitale în cadrul aceluiaşi multiplex conferã radiodifuzorilor dreptul de a opta pentru operatorul de multiplex care va opera emisia; acesta poate fi şi unul dintre radiodifuzorii din cadrul multiplexului sau o societate comercialã constituitã de cãtre aceştia. Opţiunea trebuie notificatã Consiliului şi Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii, în termen de 6 luni de la primirea licenţei audiovizuale, în vederea consemnãrii operatorului de multiplex în licenţa audiovizualã şi acordãrii acestuia a licenţei de emisie.
(4) Licenţele audiovizuale analogice sau digitale pentru serviciile publice de radiodifuziune şi de televiziune se elibereazã fãrã concurs.
(5) Difuzarea pe cale radioelectricã terestrã a serviciilor publice de radiodifuziune şi de televiziune se realizeazã de cãtre un operator de reţele de telecomunicaţii, în baza licenţei acordate acestuia de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii."
40. Articolul 54 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - (1) Licenţa audiovizualã analogicã sau digitalã cuprinde:
a) numãrul licenţei;
b) datele de identificare a titularului acesteia, precum şi structura acţionariatului pânã la nivel de persoanã fizicã şi juridicã, asociat sau acţionar care deţine o cotã mai mare de 20% din capitalul social ori drepturile de vot ale unei societãţi titulare de licenţã audiovizualã;
c) tipul serviciului de programe;
d) denumirea şi elementele de identificare ale serviciului de programe;
e) formatul de principiu al serviciului de programe şi structura programelor;
f) zona de difuzare;
g) perioada de valabilitate;
h) taxele şi tarifele care trebuie achitate;
i) mijlocul de telecomunicaţii folosit pentru difuzare şi deţinãtorul acestuia;
j) frecvenţa/frecvenţele sau canalul/canalele asignate, dupã caz;
k) multiplexul digital în care se încadreazã licenţa şi nominalizarea programelor cuprinse în acesta.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia sã comunice Consiliului orice modificare intervenitã în documentele şi în datele declarate, prevãzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e), în termen de 30 de zile de la data apariţiei modificãrii, anexând spre notificare noile documente."
41. La articolul 55, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) Licenţa audiovizualã analogicã sau digitalã se acordã pentru o perioadã de 9 ani, atât în domeniul radiodifuziunii sonore, cât şi în cel al televiziunii.
..........................................................................
(3) Licenţa audiovizualã analogicã sau digitalã poate fi prelungitã din 9 în 9 ani, la cerere, în condiţiile stabilite de Consiliu."
42. La articolul 56, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Licenţa audiovizualã analogicã sau digitalã poate fi cedatã cãtre un terţ numai cu acordul Consiliului şi cu asumarea de cãtre noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţã."
43. La articolul 57 alineatul (1), literele a)-c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"a) titularul nu începe difuzarea serviciului de programe, în condiţiile stabilite prin licenţã, în termen de 12 luni de la obţinerea licenţei audiovizuale; Consiliul poate acorda douã prelungiri succesive de câte 6 luni în situaţii justificate;
b) titularul înceteazã sã difuzeze serviciul de programe pentru care i s-a acordat licenţa audiovizualã mai mult de 90 de zile, pentru motive de naturã tehnicã, şi mai mult de 96 de ore, pentru orice alte motive;
c) ca urmare a încãlcãrii normelor privind regimul proprietãţii în audiovizual, prevãzute la art. 46, şi a nerespectãrii dispoziţiilor art. 56;".
44. La articolul 58, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Decizia de autorizare audiovizualã se acordã de Consiliu, în termen de 30 de zile de la data obţinerii de cãtre titularul de licenţã audiovizualã a documentului de autorizare corespunzãtor, emis de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii."
45. Articolul 59 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) În cazul în care difuzarea unui serviciu de programe implicã utilizarea unei frecvenţe radioelectrice terestre pentru emisie analogicã, aceasta se face în baza licenţei audiovizuale, precum şi a licenţei de emisie analogicã, care se acordã, în mod obligatoriu, de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii titularului de licenţã audiovizualã, în condiţiile prezentei legi.
(2) În cazul în care difuzarea unui serviciu de programe implicã utilizarea unei frecvenţe radioelectrice terestre pentru emisie digitalã, aceasta se face în baza licenţei audiovizuale digitale, precum şi a licenţei de emisie digitalã care se acordã, în mod obligatoriu, de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii astfel:
a) titularului de licenţã audiovizualã digitalã, atunci când emisia digitalã terestrã implicã difuzarea numai a programelor titularului de licenţã audiovizualã digitalã sau operatorului de radiodifuziune/televiziune (multiplex) desemnat de Consiliu pe baza opţiunii titularului de licenţã audiovizualã digitalã, conform prevederilor art. 52 alin. (3);
b) titularului de licenţã audiovizualã digitalã desemnat de Consiliu în urma opţiunii formulate de cãtre radiodifuzorii care au primit licenţe audiovizuale digitale în cadrul unui multiplex digital pentru emisie digitalã terestrã;
c) operatorului de multiplex radiodifuziune/televiziune desemnat de Consiliu în urma opţiunii formulate de cãtre radiodifuzorii care au primit licenţe audiovizuale digitale în cadrul unui multiplex digital pentru emisie digitalã terestrã.
(3) Sunt interzise operarea şi exploatarea licenţelor audiovizuale de cãtre alte persoane decât deţinãtorii de drept ai acestora."
46. Articolul 60 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - Procedura şi condiţiile de eliberare şi modificare a licenţei de emisie se stabilesc de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii."
47. La articolul 61, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Licenţa poate fi prelungitã, la cerere, din 9 în 9 ani, în condiţiile stabilite de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii."
48. La articolul 62, alineatele (1) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) Titularul licenţei de emisie are obligaţia de a plãti anual, anticipat, un tarif de utilizare a spectrului, stabilit de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii.
...........................................................................
(4) Tariful prevãzut la alin. (1) se achitã cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii."
49. Articolul 63 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - Monitorizarea şi controlul parametrilor prevãzuţi în licenţa de emisie faţã de reglementãrile tehnice în vigoare din domeniul radiocomunicaţiilor, respectiv monitorizarea şi controlul acestora pe parcursul perioadei de valabilitate a licenţei se realizeazã, direct sau prin intermediul unei alte persoane juridice de drept public ori privat, de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, în baza unei proceduri stabilite de aceasta."
50. Articolul 64 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii poate modifica, din motive tehnice sau din motive ce ţin de schimbarea Planului naţional de alocare a frecvenţelor, frecvenţa şi datele tehnice ale acesteia, prevãzute în licenţa de emisie, fãrã întreruperea serviciului şi cu asigurarea unei recepţii de calitate echivalentã."
51. Articolul 65 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 65. - Licenţa de emisie se retrage de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii în urmãtoarele situaţii:
a) pentru încãlcarea obligaţiilor prevãzute în licenţa de emisie, în cazul nerespectãrii somaţiei de reintrare în legalitate;
b) ca urmare a retragerii licenţei audiovizuale;
c) titularul nu depune la Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, în termen de 45 de zile de la scadenţa obligaţiei anuale de platã, dovada achitãrii tarifului de utilizare a spectrului, aferent anului respectiv;
d) titularul nu depune la Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, în termen de 6 luni de la data aplicãrii unei amenzi, dovada achitãrii acesteia;
e) la cererea titularului."
52. Articolul 66 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - (1) Licenţa de emisie poate fi cedatã cãtre un terţ numai împreunã cu licenţa audiovizualã, cu acordul prealabil al Consiliului şi al Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii şi cu asumarea de cãtre noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţe.
(2) Licenţa de emisie digitalã care opereazã un multiplex poate fi cedatã unui terţ numai cu acordul Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii şi al radiodifuzorilor care posedã licenţele audiovizuale digitale în cadrul multiplexului digital operat prin intermediul licenţei de emisie digitalã în cauzã şi numai cu asumarea de cãtre noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţã."
53. Articolul 73 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 73. - Utilizarea staţiilor de emisie sau a reţelelor de telecomunicaţii aflate sub jurisdicţia României, în scopul difuzãrii sau retransmisiei oricãrui serviciu de programe pe, respectiv de pe teritoriul României, se poate face numai dupã obţinerea autorizaţiei tehnice de funcţionare a acestora de la Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, pe baza procedurii stabilite de aceasta."
54. La articolul 74, alineatele (3) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.
(4) Consiliul retrage avizul prevãzut la alin. (1) în cazul în care un distribuitor de servicii retransmite fãrã drept un serviciu de programe."
55. La articolul 74, dupã alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmãtorul cuprins:
"(5) Persoana care intenţioneazã sã furnizeze servicii media audiovizuale la cerere are obligaţia sã transmitã cãtre Consiliu, cu cel puţin 7 zile înainte de începerea activitãţii, o notificare cu privire la aceastã intenţie, care trebuie sã conţinã cel puţin datele menţionate la art. 48 lit. a)-c)."
56. Dupã articolul 75 se introduce un nou articol, articolul 75^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 75^1. - (1) În cazul unui serviciu media audiovizual la cerere provenind din statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul poate restrânge temporar dreptul de liberã retransmisie dacã o astfel de mãsurã este necesarã pentru unul dintre motivele urmãtoare:
a) ordine publicã, în special prevenirea, investigarea, depistarea şi urmãrirea infracţiunilor, inclusiv protecţia minorilor şi lupta împotriva incitãrii la urã pe motiv de rasã, sex, religie sau naţionalitate şi împotriva încãlcãrii demnitãţii umane privind persoane fizice;
b) protecţia sãnãtãţii publice;
c) securitatea publicã, inclusiv protecţia securitãţii şi apãrãrii naţionale;
d) protecţia consumatorilor, inclusiv a investitorilor.
(2) Mãsura prevãzutã la alin. (1) poate fi luatã dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) serviciul media audiovizual la cerere aduce atingere obiectivelor prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) sau dacã acesta prezintã un risc serios şi grav de prejudiciere a acestor obiective;
b) mãsura şi durata restrângerii dreptului la liberã retransmisie sã fie proporţionale cu obiectivele prevãzute la alin. (1) lit. a)-d);
c) Consiliul a solicitat autoritãţii competente din statul membru al Uniunii Europene sub jurisdicţia cãruia se aflã furnizorul de servicii sã ia mãsuri şi aceasta nu a luat mãsuri sau mãsurile luate au fost inadecvate;
d) Consiliul a notificat în scris Comisiei Europene şi autoritãţii competente din statul membru al Uniunii Europene sub jurisdicţia cãruia se aflã furnizorul de servicii în cauzã intenţia sa de a lua astfel de mãsuri.
(3) În cazuri de urgenţã, Consiliul poate deroga de la condiţiile prevãzute la alin. (2) lit. c) şi d). În aceastã situaţie, mãsurile sunt notificate Comisiei Europene şi statului membru al Uniunii Europene sub a cãrui jurisdicţie se aflã furnizorul de servicii, în cel mai scurt timp posibil, indicând motivul pentru care se considerã cã existã o urgenţã.
(4) În cazul în care Comisia Europeanã ajunge la concluzia cã mãsurile sunt incompatibile cu dreptul comunitar, Consiliul dispune sistarea mãsurilor preconizate sau încetarea de urgenţã a aplicãrii acestora."
57. Articolul 76 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - Orice distribuitor de servicii care retransmite un serviciu de programe care se încadreazã în prevederile art. 75 alin. (1) şi (2) va notifica Consiliului statul sub jurisdicţia cãruia se aflã radiodifuzorul respectiv şi, dupã caz, acceptul de retransmisie acordat, care include parametrii tehnici şi de calitate ai retransmisiei, stabiliţi între radiodifuzori şi distribuitorii de servicii."
58. La articolul 82, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 82. - (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de telecomunicaţii are obligaţia sã includã în oferta sa serviciile de programe ale Societãţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum şi alte servicii de programe, libere la retransmisie şi fãrã condiţionãri tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25% din numãrul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivã, precum şi serviciile de televiziune a cãror obligativitate de retransmitere este stabilitã prin acorduri internaţionale la care România este parte; criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi va fi ordinea descrescãtoare a indicelui anual de audienţã.
(2) Distribuitorii care retransmit servicii de programe au obligaţia, la nivel regional şi local, sã includã în oferta lor cel puţin douã programe regionale şi douã programe locale, acolo unde acestea existã; criteriul de departajare va fi ordinea descrescãtoare a audienţei."
59. La articolul 84, dupã alineatul (1) se introduc douã noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu urmãtorul cuprins:
"(2) Accesul prevãzut la alin. (1) lit. b) garanteazã libera alegere pentru radiodifuzori a unor scurte extrase din semnalul radiodifuzorului care efectueazã transmisia, cu identificarea cel puţin a sursei, cu excepţia cazului în care acest lucru este imposibil din motive practice.
(3) Ca alternativã, Consiliul poate stabili un sistem echivalent care sã asigure accesul în condiţii corecte, rezonabile şi nediscriminatorii prin alte mijloace."
60. La articolul 85, alineatele (4) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"(4) Indiferent de alcãtuirea şi desfãşurarea evenimentului de interes general, durata extrasului nu va putea depãşi 90 de secunde.
(5) Extrasele pot fi folosite de radiodifuzori numai în programele de ştiri cel mult 24 de ore de la transmisia originarã. În cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, ele pot fi folosite doar în cazul în care acelaşi program este oferit sub formã de înregistrare de cãtre acelaşi furnizor de servicii media audiovizuale."
61. La articolul 85, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu urmãtorul cuprins:
"(10) Sub rezerva altor aranjamente convenite între pãrţi, radiodifuzorii primari nu vor putea impune radiodifuzorilor secundari plata dreptului de difuzare a unui extras. În cazul în care se prevãd compensãri, acestea nu pot depãşi costurile suplimentare generate direct de oferirea accesului."
62. Articolul 86 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - (1) Oricare radiodifuzor stabilit în spaţiul comunitar are acces, în condiţii corecte, rezonabile şi nediscriminatorii, la evenimente de mare interes pentru public transmise în exclusivitate de cãtre un radiodifuzor aflat sub jurisdicţia României, în scopul realizãrii de reportaje scurte de ştiri.
(2) Radiodifuzorul aflat sub jurisdicţia României care a dobândit drepturi de exclusivitate asupra unui eveniment de mare interes pentru public are obligaţia de a asigura accesul, în condiţiile alin. (2), pentru câte un singur radiodifuzor din fiecare stat membru al Uniunii Europene."
63. Articolul 88 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 88. - (1) Supravegherea respectãrii, controlul îndeplinirii obligaţiilor şi sancţionarea încãlcãrii prevederilor prezentei legi, precum şi ale deciziilor şi instrucţiunilor cu caracter normativ emise în baza şi pentru aplicarea ei revin Consiliului, cu excepţia prevederilor art. 62, 63 şi 73, a cãror respectare, supraveghere, control şi, respectiv, sancţionare a încãlcãrii revin de drept Autoritãţii Naţionale pentru Comunicaţii, în conformitate cu atribuţiile pe care le are, conform legii.
(2) Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii poate delega exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit prevederilor alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atribuţii de supraveghere şi control în domeniul telecomunicaţiilor.
(3) În exercitarea atribuţiilor de supraveghere personalul de control poate solicita furnizorilor de servicii media sau distribuitorilor de servicii informaţiile necesare în aplicarea prezentei legi, precizând temeiul legal şi scopul solicitãrii, şi poate stabili termene pânã la care aceste informaţii sã fie furnizate, sub sancţiunea prevãzutã de prezenta lege."
64. La articolul 90, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 90. - (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) difuzarea unei opere cinematografice în afara perioadelor prevãzute în contractele încheiate cu deţinãtorii drepturilor de autor;
b) utilizarea de tehnici subliminale în cadrul comunicãrii comerciale audiovizuale;
c) utilizarea comunicãrii comerciale audiovizuale cu conţinut publicitar mascat;
d) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului la replicã;
e) difuzarea unui serviciu de programe în afara zonei specificate în licenţa audiovizualã;
f) exploatarea licenţelor audiovizuale de cãtre alte persoane decât titularii de drept ai acestora;
g) programarea şi furnizarea de programe, cu încãlcarea prevederilor art. 27, art. 28, art. 29 alin. (1)-(7), art. 31 alin. (7), art. 32, art. 34, art. 35 alin. (1), art. 36, art. 39, art. 40, art. 41 şi ale art. 85 alin. (3)-(9);
h) nerespectarea prevederilor art. 17 alin. (4), art. 49, art. 54 alin. (2) şi ale art. 58 alin. (1);
i) retransmisia de cãtre un distribuitor a unui serviciu de programe care nu se încadreazã în prevederile art. 75 alin. (1) şi (2) şi nu a obţinut autorizaţia de retransmisie;
j) retransmisia de cãtre distribuitori a serviciilor de programe, cu încãlcarea prevederilor art. 74 şi 82;
k) furnizarea unui serviciu media fãrã a deţine licenţã audiovizualã sau în lipsa notificãrii prevãzute la art. 74 alin. (5);
l) refuzul furnizorului sau distribuitorului de servicii media de a comunica personalului de control, în condiţiile prevãzute la art. 88 alin. (3), informaţiile solicitate.
(2) Faptele prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 100.000 lei."
65. Articolul 91 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 91. - (1) Constituie contravenţie nerespectarea de cãtre furnizorii sau distribuitorii de servicii a dispoziţiilor prezentei legi, prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (2), art. 22 alin. (1), art. 24 alin. (1) şi (2), art. 261 alin. (1), art. 31 alin. (1),(3), (4) şi (5), art. 391, art. 48, precum şi ale deciziilor având caracter normativ emise de Consiliu.
(2) În cazurile prevãzute la alin. (1) Consiliul va emite o somaţie conţinând condiţii şi termene precise de intrare în legalitate.
(3) În cazul în care furnizorul sau distribuitorul de servicii nu intrã în legalitate în termenul şi în condiţiile stabilite prin somaţie sau încalcã din nou aceste prevederi, se aplicã o amendã contravenţionalã de la 2.500 lei la 50.000 lei."
66. Articolul 91^1 se abrogã.
67. La articolul 93, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 93. - (1) Sancţiunile pentru încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi se aplicã prin acte emise de Consiliu sau de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, precum şi de cãtre personalul de control anume împuternicit al persoanei juridice de drept public prevãzute la art. 88 alin. (2).
.........................................................................
(3) Actele emise în condiţiile alin. (1) pot fi atacate la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, potrivit legii, în termen de 15 zile de la comunicare; termenul de 15 zile nu suspendã de drept efectele acestora."
68. La articolul 95^1, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 95^1. - Consiliul poate decide retragerea licenţei audiovizuale sau a dreptului de furnizare a serviciului media audiovizual la cerere, în cazul sãvârşirii repetate de cãtre furnizorul de servicii media a uneia dintre urmãtoarele fapte:".
69. La articolul 96, alineatul (1^1) se abrogã.
70. La articolul 96, alineatele (1) şi (4) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu amendã de la 1.000 lei la 10.000 lei urmãtoarele fapte:
a) emisia de programe fãrã licenţã de emisie sau autorizaţie tehnicã de funcţionare ori retransmisia de programe cu încãlcarea dispoziţiilor art. 77;
b) emisia pe altã frecvenţã, emisia dintr-un alt amplasament sau nerespectarea parametrilor ori a condiţiilor din licenţa de emisie sau din autorizaţia tehnicã de funcţionare, dacã autorul faptei nu se conformeazã somaţiei emise de Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii.
..........................................................................
(4) În cazul sãvârşirii infracţiunilor prevãzute la alin. (1) instanţa poate dispune şi aplicarea dispoziţiilor Codului penal privind confiscarea specialã."
71. Dupã articolul 99 se introduce urmãtoarea menţiune:
"Prezenta lege transpune prevederile Directivei 89/552/CEE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 octombrie 1989 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau norme administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor media audiovizuale), publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene seria L nr. 298 din 17 octombrie 1989, astfel cum a fost modificatã de Directiva 97/36/CEE şi de Directiva 2007/65/CE."
ART. II
(1) Dispoziţiile alin. (2)-(5) ale <>art. 31 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã,sunt aplicabile numai programelor produse dupã 19 decembrie 2009.
(2) Licenţele audiovizuale analogice de televiziune existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã pot fi prelungite pânã la data încetãrii obligatorii a emisiei analogice.
(3) În termen de 12 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei va elabora, în colaborare cu Ministerul Culturii şi Cultelor, Consiliul Naţional al Audiovizualului şi Autoritatea Naţionalã pentru Comunicaţii, strategia de tranziţie de la analogic la digital, strategie care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(4) În perioada de tranziţie de la emisia analogicã la cea digitalã, Consiliul Naţional al Audiovizualului va putea sã acorde, în situaţii justificate şi pentru perioade limitate, licenţe audiovizuale digitale pentru proiecte-pilot.
(5) În procesul de elaborare şi implementare a strategiei de tranziţie de la analogic la digital vor fi adoptate acele soluţii tehnice care asigurã cea mai eficientã utilizare a spectrului de frecvenţe radioelectrice terestre.
(6) Numãrul de licenţe audiovizuale digitale şi tipul acestora, în sensul prevãzut la art. 44 alin. (10), se stabilesc prin lege dupã aprobarea strategiei prevãzute la alin. (3) şi definitivarea planului naţional al frecvenţelor radioelectrice.
(7) În vederea aplicãrii prevederilor art. 10 alin. (3) lit. i) şi l), Consiliului Naţional al Audiovizualului i se vor aloca suplimentar resursele bugetare necesare pentru asigurarea personalului, a formãrii profesionale a acestuia şi pentru achiziţionarea dotãrilor tehnice corespunzãtoare.
ART. III
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã se adreseazã tuturor furnizorilor de servicii media audiovizuale, aflaţi sub jurisdicţia României, şi se aplicã tuturor serviciilor media audiovizuale, astfel cum sunt ele definite la art. 49 şi 50 din Tratatul Uniunii Europene şi oferite publicului prin reţele de comunicaţii electronice, în sensul art. 2 lit. (a) din Directiva 2002/21/CE, în conformitate cu prevederile Directivei 89/552/CEE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 octombrie 1989 privind coordonarea anumitor dispoziţii stabilite prin acte cu putere de lege sau norme administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
<>Legea audiovizualului nr. 504/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţã de urgenţã, se va republica, dupã aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
--------------
p. Ministrul culturii şi cultelor,
Demeter Andras Istvan,
secretar de stat
p. Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Constantin Teodorescu,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cãtãlin Doica,
secretar de stat
Bucureşti, 25 noiembrie 2008.
Nr. 181.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: