Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 164 din 19 noiembrie 2008  pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 164 din 19 noiembrie 2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 808 din 3 decembrie 2008

Având în vedere obligaţia României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea şi implementarea corectã şi integralã a acquis-ului comunitar,
având în vedere scrisorile Comisiei Europene, care semnaleazã anumite deficienţe în transpunerea Directivei 85/337/CEE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, modificatã de Directiva 97/11/CE şi de Directiva 2003/35/CE (Directiva "EIA"), precum şi în transpunerea Directivei 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de florã şi faunã sãlbaticã, astfel cum a fost modificatã prin Directiva 2006/105/CE (Directiva "Habitate"), scrisori care precedã declanşarea împotriva României a procedurii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor în conformitate cu prevederile art. 226 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, pentru transpunerea incorectã a actelor comunitare menţionate,
ţinând cont de faptul cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, creeazã cadrul unitar şi general prin care se statueazã principiile care guverneazã întreaga activitate de protecţie a mediului,
considerând faptul cã aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare, a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.196 din 30 decembrie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 2, punctele 2-4, 9-11, 13, 14, 32, 46^1, 54, 58 şi 59 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"2. acte de reglementare - aviz de mediu, acord de mediu, aviz Natura 2000, autorizaţie de mediu, autorizaţie integratã de mediu, autorizaţie privind emisiile de gaze cu efect de serã, autorizaţie privind activitãţi cu organisme modificate genetic;
3. acord de mediu - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi, dupã caz, mãsurile pentru protecţia mediului, care trebuie respectate în cazul realizãrii unui proiect;
4. acord de import pentru organisme modificate genetic - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, care dã dreptul titularului sã realizeze activitatea de import de organisme/microorganisme modificate genetic şi stabileşte condiţiile în care aceasta se poate desfãşura, conform legislaţiei în vigoare;
........................................................................................
9. autorizaţie de mediu - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi/sau parametrii de funcţionare ai unei activitãţi existente sau ai unei activitãţi noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului, obligatoriu la punerea în funcţiune;
10. autorizaţie integratã de mediu - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, care acordã dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalaţie, în anumite condiţii, care sã garanteze cã instalaţia corespunde prevederilor privind prevenirea şi controlul integrat al poluãrii; autorizaţia poate fi emisã pentru una sau mai multe instalaţii ori pãrţi ale acesteia, situate pe acelaşi amplasament şi exploatate de acelaşi operator;
11. autorizaţie privind activitãţi cu organisme modificate genetic - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, conform dispoziţiilor legale în vigoare, care reglementeazã condiţiile de introducere deliberatã în mediu şi/sau pe piaţã a organismelor modificate genetic şi pentru utilizarea în condiţii de izolare a microorganismelor modificate genetic;
........................................................................................
13. avize de mediu emise de autoritatea competentã pentru protecţia mediului:
a) aviz de mediu - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, care confirmã integrarea aspectelor privind protecţia mediului în planul sau programul supus adoptãrii;
b) avizul de mediu pentru produse de protecţie a plantelor, respectiv pentru autorizarea îngrãşãmintelor chimice - act administrativ emis de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, necesar în procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor şi, respectiv, de autorizare a îngrãşãmintelor chimice;
c) aviz Natura 2000 - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, care conţine concluziile evaluãrii adecvate şi prin care se stabilesc condiţiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeazã sã fie incluse în reţeaua ecologicã Natura 2000;
14. bilanţ de mediu - lucrare elaboratã de persoane fizice sau juridice care au acest drept, potrivit legii, în scopul obţinerii autorizaţiei de mediu, care conţine elementele analizei tehnice prin care se obţin informaţii asupra cauzelor şi consecinţelor efectelor negative cumulate, anterioare, prezente şi anticipate ale activitãţii, în vederea cuantificãrii impactului de mediu efectiv de pe un amplasament; în cazul în care se identificã un impact semnificativ, bilanţul se completeazã cu un studiu de evaluare a riscului;
........................................................................................
32. evaluarea riscului - lucrare elaboratã de persoane fizice sau juridice care au acest drept, potrivit legii, prin care se realizeazã analiza probabilitãţii şi gravitãţii principalelor componente ale impactului asupra mediului şi se stabileşte necesitatea mãsurilor de prevenire, intervenţie şi/sau remediere;
........................................................................................
46^1. autorizaţie privind emisiile de gaze cu efect de serã - actul administrativ emis de autoritatea competentã pentru protecţia mediului, prin care se stabilesc obligaţiile privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de serã; de asemenea, se stabileşte obligaţia de a returna anual în Registrul naţional al emisiilor de gaze cu efect de serã un numãr de certificate de emisii de gaze cu efect de serã egal cu cantitatea de emisii de gaze cu efect de serã, monitorizate şi verificate pentru anul anterior;
........................................................................................
54. program pentru conformare - plan de mãsuri necesare pentru îndeplinirea cerinţelor privind protecţia mediului, la termenele stabilite de autoritatea competentã pentru protecţia mediului; programul pentru conformare face parte integrantã din autorizaţia de mediu;
........................................................................................
58. raport de amplasament - documentaţie elaboratã de persoane fizice sau juridice care au acest drept, potrivit legii, în scopul obţinerii autorizaţiei integrate de mediu şi care evidenţiazã starea amplasamentului, situaţia poluãrii existente înainte de punerea în funcţiune a instalaţiei şi oferã un punct de referinţã şi comparaţie la încetarea activitãţii;
59. raport de securitate - documentaţie elaboratã de persoane fizice sau juridice care au acest drept, potrivit legii, necesarã pentru obiective în care sunt prezente substanţe periculoase conform prevederilor legislaţiei privind controlul activitãţilor, care prezintã pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;".
2. La articolul 2, dupã punctul 30 se introduce un nou punct, punctul 30^1, cu urmãtorul cuprins:
"30^1. evaluare adecvatã - procesul menit sã identifice, sã descrie şi sã stabileascã, în funcţie de obiectivele de conservare şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, efectele directe şi indirecte, sinergice, cumulative, principale şi secundare ale oricãrui plan ori proiect, care nu are o legãturã directã cu sau nu este necesar pentru managementul unei arii naturale protejate de interes comunitar, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, în mod individual ori în combinaţie cu alte planuri sau proiecte;".
3. La articolul 10, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - (1) În cazul în care titularii de activitãţi pentru care este necesarã reglementarea din punctul de vedere al protecţiei mediului prin emiterea autorizaţiei de mediu, respectiv a autorizaţiei integrate de mediu urmeazã sã deruleze sau sã fie supuşi unei proceduri de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni, vânzare de active, fuziune, divizare, concesionare ori în alte situaţii care implicã schimbarea titularului activitãţii, precum şi în caz de dizolvare urmatã de lichidare, lichidare, faliment, încetarea activitãţii, conform legii, dispoziţiile art. 15 alin. (2) lit. a) se aplicã în mod corespunzãtor."
4. La articolul 10, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Autoritatea competentã pentru protecţia mediului informeazã titularii prevãzuţi la alin. (1) cu privire la obligaţiile de mediu care trebuie asumate de pãrţile implicate, pe baza evaluãrilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare existente. În situaţia în care titularii prevãzuţi la alin. (1) nu deţin acte de reglementare, obligaţiile de mediu sunt identificate pe baza bilanţului de mediu."
5. La articolul 10, alineatul (5) se abrogã.
6. La articolul 11, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - (1) Solicitarea şi obţinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru proiecte publice ori private sau pentru modificarea ori extinderea activitãţilor existente, care pot avea impact semnificativ asupra mediului."
7. La articolul 11, alineatul (4) se abrogã.
8. La articolul 14, alineatul (1) se abrogã.
9. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Autoritatea competentã pentru protecţia mediului emite sau revizuieşte, dupã caz, actele de reglementare.
(2) Titularii planurilor/programelor/proiectelor/activitãţilor au obligaţia:
a) de a notifica autoritatea competentã pentru protecţia mediului dacã intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricãror modificãri ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificãrii;
b) de a respecta termenele stabilite de autoritatea competentã pentru protecţia mediului în derularea procedurilor de emitere a actelor de reglementare.
(3) Nerespectarea termenelor prevãzute la alin. (2) lit. b) conduce la respingerea solicitãrii."
10. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Avizul de mediu şi acordul de mediu îşi pãstreazã valabilitatea pe toatã perioada punerii în aplicare a planului sau programului, respectiv proiectului.
(2) Autorizaţia de mediu şi autorizaţia integratã de mediu sunt valabile 10 ani.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), autorizaţiile de mediu emise cu program pentru conformare sunt valabile pe toatã perioada derulãrii programului, dar nu mai mult de 60 de zile de la data scadentã de realizare a ultimei mãsuri din programul respectiv.
(4) În cazul în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, sau se modificã condiţiile care au stat la baza emiterii lor, autoritatea competentã decide, dupã caz, pe baza notificãrii titularului, prevãzutã la art. 15 alin. (2) lit. a), menţinerea actelor de reglementare sau necesitatea revizuirii acestora, informând titularul cu privire la aceastã decizie.
(5) Pânã la adoptarea unei decizii de cãtre autoritatea competentã, în sensul prevãzut la alin. (4), este interzisã desfãşurarea oricãrei activitãţi sau realizarea proiectului, planului ori programului care ar rezulta în urma modificãrilor care fac obiectul notificãrii."
11. La articolul 17, alineatele (1) şi (3) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) În situaţia în care se decide revizuirea actelor de reglementare, autoritatea competentã poate solicita refacerea raportului privind impactul asupra mediului sau a bilanţului de mediu, dupã caz.
........................................................................................
(3) Acordul de mediu, autorizaţia de mediu şi autorizaţia integratã de mediu se suspendã de cãtre autoritatea emitentã, pentru nerespectarea prevederilor acestora, dupã o notificare prealabilã prin care se poate acorda un termen de cel mult 60 de zile pentru îndeplinirea obligaţiilor. Suspendarea se menţine pânã la eliminarea cauzelor, dar nu mai mult de 6 luni. Pe perioada suspendãrii, desfãşurarea proiectului sau a activitãţii este interzisã."
12. Articolul 19 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Acordul de mediu sau decizia de respingere a solicitãrii, autorizaţia/autorizaţia integratã de mediu pentru proiectele/activitãţile miniere care utilizeazã substanţe periculoase în procesul de prelucrare şi concentrare, pentru capacitãţi de producţie mai mari de 5 milioane tone/an sau dacã suprafaţa pe care se desfãşoarã activitatea este mai mare de 1.000 ha se emit prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului."
13. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Raportul de mediu, raportul privind impactul asupra mediului, bilanţul de mediu, raportul de amplasament, raportul de securitate, studiul de evaluare adecvatã se realizeazã de cãtre persoane fizice şi juridice care au acest drept, potrivit legii.
(2) Condiţiile de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de securitate, studiului de evaluare adecvatã se stabilesc prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(3) Cheltuielile privind elaborarea lucrãrilor prevãzute la alin. (1) revin titularului planului, programului, proiectului sau activitãţii.
(4) Rãspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autoritãţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului planului, programului, proiectului sau al activitãţii, iar rãspunderea pentru corectitudinea lucrãrilor prevãzute la alin. (1) revine autorului acestora."
14. La articolul 51, alineatele (1)-(4) se abrogã.
15. Articolul 52 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) Respectarea prevederilor din planurile de management şi regulamentele ariilor naturale protejate, aprobate conform legislaţiei specifice, este obligatorie.
(2) Pe suprafaţa ariilor naturale protejate este interzis accesul cu mijloace motorizate care utilizeazã carburanţi fosili în scopul practicãrii de sporturi, cu excepţia drumurilor permise accesului public.
(3) Pe suprafaţa ariilor naturale protejate, pe lângã interdicţiile prevãzute în planurile de management şi regulamente, este interzisã exploatarea oricãror resurse minerale neregenerabile din parcurile naţionale, rezervaţiile naturale, rezervaţiile ştiinţifice, monumentele naturii şi din zonele de protecţie strictã, zonele de protecţie integralã şi zonele de management durabil ale parcurilor naturale.
(4) În ariile naturale protejate sunt interzise: orice activitãţi de obţinere, cultivare, depozitare, prelucrare, comercializare a organismelor vii modificate genetic.
(5) Orice plan ori proiect care nu are o legãturã directã cu sau nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes comunitar, dar care ar putea afecta în mod semnificativ aria, în mod individual ori în combinaţie cu alte planuri sau proiecte, este supus unei evaluãri adecvate a efectelor potenţiale asupra ariei naturale protejate de interes comunitar, ţinându-se cont de obiectivele de conservare a acesteia, potrivit legislaţiei specifice în domeniu.
(6) Procedura de evaluare adecvatã se finalizeazã cu emiterea avizului Natura 2000 sau a deciziei de respingere a proiectului ori planului, dupã caz."
16. Articolul 53 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Activitãţile de recoltare, capturare şi/sau achiziţie şi/sau comercializare, pe teritoriul naţional ori la export, a florilor de minã, a fosilelor de plante şi fosilelor de animale vertebrate şi nevertebrate, precum şi a speciilor de plante şi animale din flora şi fauna sãlbaticã sau a unor pãrţi ori produse ale acestora, în stare vie, proaspãtã ori semiprelucratã, se pot organiza şi desfãşura de cãtre persoane fizice sau juridice autorizate, în condiţiile legii.
(2) Procedurile de autorizare prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al conducãtorului autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(3) Cerinţele privind asigurarea bunãstãrii animalelor din faunã sãlbaticã aflate în captivitate se stabilesc prin legislaţie specificã, conform standardelor internaţionale."
17. La articolul 54, alineatele (1) şi (2) se abrogã.
18. Articolul 57 se abrogã.
19. La articolul 96 alineatul (1), punctele 18, 19, 20 şi 27 se abrogã.
20. La articolul 96 alineatul (1), dupã punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 28, cu urmãtorul cuprins:
"28. obligaţia persoanelor fizice şi juridice de a marca individual specimenele aparţinând speciilor de florã şi faunã sãlbaticã pentru care existã astfel de prevederi în regulamentele Comisiei Europene privind conservarea speciilor de faunã şi florã sãlbaticã prin reglementarea comerţului cu acestea sau în legislaţia naţionalã specificã, conform metodelor aprobate ori recomandate de Conferinţa Pãrţilor a Convenţiei privind comerţul internaţional cu specii sãlbatice de faunã şi florã pe cale de dispariţie, şi, în particular, marcarea prin etichetare a caviarului atât pentru comerţul intern, cât şi pentru cel internaţional."
21. La articolul 96 alineatul (2), punctul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"22. obligaţiile persoanelor fizice şi juridice de a efectua evaluarea adecvatã la realizarea planurilor sau proiectelor care pot avea impact semnificativ asupra unei arii naturale protejate de interes comunitar."
22. La articolul 96 alineatul (3), dupã punctul 1 se introduc douã noi puncte, punctele 1^1 şi 1^2, cu urmãtorul cuprins:
"1^1. obligaţia titularului de a notifica autoritatea competentã pentru protecţia mediului când intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare sau cu privire la orice modificare a condiţiilor care au stat la baza emiterii acestora, înainte de realizarea modificãrii;
1^2. obligaţia titularului de a nu desfãşura activitãţi sau de a nu realiza proiecte, planuri ori programe care ar rezulta în urma modificãrilor care fac obiectul notificãrii prevãzute la art. 15 alin. (2) lit. a) pânã la adoptarea unei decizii potrivit prevederilor art. 16 alin. (4);".
23. La articolul 96 alineatul (3), punctul 3 se abrogã.
24. La articolul 96 alineatul (3), dupã punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 12^1, cu urmãtorul cuprins:
"12^1. exportul exemplarelor aparţinând speciilor non-CITES de florã şi faunã sãlbaticã sau deplasarea acestora în vederea comercializãrii în una dintre ţãrile din Uniunea Europeanã, cu excepţia cazurilor prevãzute de legislaţia în vigoare, fãrã acordul pentru export, respectiv fãrã certificatul de origine eliberate de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului;".
ART. II
Solicitãrile de emitere a actelor de reglementare, depuse înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se soluţioneazã potrivit prevederilor legale în vigoare la data depunerii acestora. Autorizaţiile de mediu cu program de conformare şi autorizaţiile integrate de mediu cu plan de acţiuni emise pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi revizuirile ulterioare ale acestora sunt valabile pânã la ultimul termen prevãzut în programul de conformare, respectiv în planul de acţiuni.
ART. III
(1) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, se stabilesc prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltãrii durabile condiţiile de elaborare a raportului de mediu, raportului privind impactul asupra mediului, bilanţului de mediu, raportului de amplasament, raportului de securitate, studiului de evaluare adecvatã.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a ordinului prevãzut la alin. (1) se abrogã <>Ordinul ministrului agriculturii, pãdurilor, apelor şi mediului nr. 978/2003 privind Regulamentul de atestare a persoanelor fizice şi juridice care elaboreazã studii de evaluare a impactului asupra mediului şi bilanţuri de mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. IV
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, <>Ordinul ministrului apelor, pãdurilor şi protecţiei mediului nr. 709/1999 privind conţinutul avizului de mediu pentru privatizare, emis de autoritatea competentã, în aplicarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 450/1999 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 1 octombrie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogã.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul mediului şi dezvoltãrii durabile,
Attila Korodi

Bucureşti, 19 noiembrie 2008.
Nr. 164.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016