Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În vederea realizãrii obiectivelor înscrise în Programul de guvernare cu privire la îmbunãtãţirea standardului de viaţã al persoanelor vârstnice, pentru aceasta fiind necesarã consolidarea financiarã a sistemului public de pensii, prin externalizarea din bugetul asigurãrilor sociale de stat a prestaţiilor care nu au legãturã directã cu asigurarea socialã care priveşte pensiile,
pentru asigurarea cadrului legal necesar aplicãrii acestor mãsuri care presupun modificãri, pentru anul 2006, în structura bugetului asigurãrilor sociale de stat şi în aceea a Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, fapt ce impune reflectarea în bugetele anului 2006 a sumelor necesare,
având în vedere faptul cã mãsura de susţinere, din surse exterioare bugetului asigurãrilor sociale de stat, a finanţãrii unor drepturi de asigurãri sociale care nu au o legãturã directã cu drepturile de pensie a fost inclusã în aprilie 2004 în Planul de acţiune, ca una dintre acţiunile prevãzute pentru realizarea sarcinilor asumate prin "Împrumutul de ajustare programaticã 2", corespunzãtor obiectivului specific "Îmbunãtãţirea sustenabilitãţii financiare a sistemului de pensii", elemente care vizeazã interesul public şi constituie situaţii de urgenţã,
ţinând seama de faptul cã neadoptarea de mãsuri imediate de cãtre Guvern, prin ordonanţã de urgenţã, ar conduce la grevarea, în continuare, a bugetului asigurãrilor sociale de stat, în detrimentul pensiilor, afectând astfel interesele persoanelor vârstnice, cu plata unei prestaţii care nu constituie un risc social, aşa cum este definit de instrumentele juridice internaţionale, la imposibilitatea respectãrii angajamentelor privind politica de protecţie socialã asumate în Programul de guvernare 2005-2008 şi în documentele de poziţie întocmite în urma negocierilor de aderare la Uniunea Europeanã, precum şi la imposibilitatea elaborãrii procedurilor de implementare a acestui act normativ,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Persoanele asigurate pentru concedii şi indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, denumite în continuare asiguraţi, au dreptul, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, pe perioada în care au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României, la concedii medicale şi indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate, dacã:
A. desfãşoarã activitãţi pe bazã de contract individual de muncã sau în baza raportului de serviciu;
B. desfãşoarã activitãţi în funcţii elective sau sunt numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugãreşti, ale cãror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevãzute la lit. A;
C. beneficiazã de drepturi bãneşti lunare ce se suportã din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în condiţiile legii.
(2) De aceleaşi drepturi beneficiazã şi persoanele care nu se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la alin. (1), dar sunt:
a) asociaţi, comanditari sau acţionari;
b) administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare ori de management;
c) membri ai asociaţiei familiale;
d) autorizate sã desfãşoare activitãţi independente.
(3) Persoanele prevãzute la alin. (2), care au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate conform prezentei ordonanţe de urgenţã, cu excepţia pensionarilor de invaliditate gradul III şi a pensionarilor nevãzãtori, care se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la lit. c) şi d).
ART. 2
(1) Concediile medicale şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, la care au dreptul asiguraţii, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, sunt:
a) concedii medicale şi indemnizaţii pentru incapacitate temporarã de muncã, cauzatã de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
b) concedii medicale şi indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnãvirilor şi recuperarea capacitãţii de muncã, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncã sau boli profesionale;
c) concedii medicale şi indemnizaţii pentru maternitate;
d) concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale şi indemnizaţii de risc maternal.
(2) Concediile medicale şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate prevãzute la alin. (1) sunt denumite în continuare concedii şi indemnizaţii.
ART. 3
Dreptul la concediile şi indemnizaţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) este condiţionat de plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate destinatã suportãrii acestor indemnizaţii, denumitã în continuare contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii.
ART. 4
(1) La data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, cotele de contribuţii de asigurãri sociale stabilite prin Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat se diminueazã cu 0,75 puncte procentuale, prin deducere din:
a) cota de contribuţie de asigurãri sociale datoratã de angajator, în cazul persoanelor prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) cota de contribuţie de asigurãri sociale datoratã de instituţia care administreazã bugetul asigurãrilor pentru şomaj, în cazul persoanelor prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) cota de contribuţie de asigurãri sociale datoratã de persoanele prevãzute la art. 1 alin. (2).
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2006, cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii, destinatã exclusiv finanţãrii cheltuielilor cu plata drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, este de 0,75%, aplicatã la fondul de salarii sau, dupã caz, la drepturile reprezentând indemnizaţie de şomaj ori asupra veniturilor supuse impozitului pe venit, şi se achitã la bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Veniturile provenite din cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii prevãzutã la alin. (2) se prevãd distinct la partea de venituri a bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(4) Cheltuielile pentru plata drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se prevãd distinct la partea de cheltuieli a bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(5) Excedentele anuale rezultate în cazul în care veniturile depãşesc cheltuielile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se reporteazã în anul urmãtor.
(6) Eventualele deficite înregistrate pe parcursul execuţiei bugetare şi deficitul anual rezultat în condiţiile aplicãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se acoperã din disponibilitãţile înregistrate în anii precedenţi.
(7) Prevederile de cheltuieli aprobate pentru prestaţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, care se realizeazã, potrivit dispoziţiilor legale, direct de cãtre angajator, prin deducerea acestora din contribuţiile datorate, se pot depãşi, modificându-se corespunzãtor prevederilor bugetare atât la venituri, cât şi la cheltuieli, cu menţinerea echilibrului aprobat.
(8) Ordonatorul principal de credite este abilitat sã efectueze modificãrile prevãzute la alin. (7) şi este obligat sã raporteze Ministerului Finanţelor Publice aceste modificãri atât distinct, cât şi prin evidenţierea în situaţiile financiare trimestriale, respectiv anuale.
ART. 5
Începând cu data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, cota de contribuţie prevãzutã la art. 4 alin. (2) se datoreazã şi se achitã de cãtre:
a) angajatori pentru asiguraţii prevãzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) instituţia care administreazã bugetul asigurãrilor pentru şomaj pentru asiguraţii prevãzuţi la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) persoanele prevãzute la art. 1 alin. (2).
ART. 6
(1) Persoanele juridice sau fizice prevãzute la art. 5 au obligaţia sã calculeze şi sã vireze casei de asigurãri de sãnãtate cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii; acestea au obligaţia sã anunţe lunar casei de asigurãri de sãnãtate schimbãrile de naturã sã modifice elementele de calcul pentru plata contribuţiei.
(2) Persoanele juridice sau fizice prevãzute la art. 5 lit. a) au obligaţia plãţii cotei de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de 0,75%, aplicatã la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislaţiei financiar-fiscale în materie. Prin fond de salarii realizat, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, se înţelege totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de naturã salarialã.
(3) În situaţia persoanelor prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. C, cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de 0,75% se datoreazã asupra drepturilor reprezentând indemnizaţie de şomaj.
(4) În situaţia persoanelor prevãzute la art. 1 alin. (2), cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de 0,75% se datoreazã asupra veniturilor supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 7
Stagiul minim de cotizare pentru acordarea drepturilor prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d) este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordã concediul medical.
ART. 8
(1) Stagiul de cotizare în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, prevãzut la art. 7, se constituie din însumarea perioadelor:
a) pentru care s-a achitat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii de cãtre angajator sau, dupã caz, de cãtre asigurat;
b) pentru care plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se suportã din alte surse, în condiţiile prevãzute la <>art. 6 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) pentru care, pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate s-a fãcut din alte surse, potrivit prevederilor <>art. 6 alin. (2) lit. b) şi d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Se asimileazã stagiului de cotizare în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate perioadele în care asiguratul beneficiazã de concediile şi indemnizaţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(3) Se asimileazã stagiului de cotizare în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate şi perioadele în care asiguratul:
a) a beneficiat de pensie de invaliditate;
b) a urmat cursurile de zi ale învãţãmântului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normalã a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora.
(4) Perioadele prevãzute la alin. (2) şi (3) se asimileazã stagiului de cotizare numai dacã în aceste perioade asiguratul nu a realizat stagii de cotizare în înţelesul prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 9
Asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru incapacitate temporarã de muncã, fãrã condiţii de stagiu de cotizare, în cazul urgenţelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor infectocontagioase din grupa A, neoplaziilor şi SIDA. Lista cuprinzând urgenţele medico-chirurgicale, precum şi bolile infectocontagioase din grupa A este stabilitã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 10
(1) Baza de calcul a indemnizaţiilor prevãzute la art. 2 se determinã ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza cãrora se calculeazã, conform legii, contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare.
(2) În situaţia în care la stabilirea celor 6 luni din care, potrivit prevederilor alin. (1), se constituie baza de calcul a indemnizaţiilor, se utilizeazã perioade asimilate stagiului de cotizare sau perioade dintre cele prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi c), veniturile ce se iau în considerare sunt:
a) cuantumul indemnizaţiilor, pentru situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. c) şi alin. (2);
b) salariul de bazã minim brut pe ţarã, din perioadele respective, pentru situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi alin. (3).
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul pensionarilor de invaliditate gradul III, al pensionarilor nevãzãtori, pe perioada în care se aflã în situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B şi alin. (2) lit. c) şi d).
(4) În cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, pentru situaţiile prevãzute la art. 9 şi 31, baza de calcul a indemnizaţiilor o constituie media veniturilor lunare la care s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din lunile respective sau, dupã caz, venitul lunar din prima lunã de activitate pentru care s-a stabilit sã se plãteascã contribuţia, cu respectarea prevederilor alin. (2).
(5) Din duratele de acordare a concediilor medicale, exprimate în zile calendaristice, se plãtesc zilele lucrãtoare.
(6) La stabilirea numãrului de zile ce urmeazã a fi plãtite se au în vedere prevederile legale cu privire la zilele de sãrbãtoare declarate nelucrãtoare, precum şi cele referitoare la stabilirea programului de lucru, prevãzute prin contractele colective de muncã.
ART. 11
(1) Asiguraţii beneficiazã de concedii şi de indemnizaţii, în baza certificatului medical eliberat de medicul curant, conform reglementãrilor în vigoare.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţã, medic curant este orice medic aflat în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate, precum şi orice alt medic cu autorizaţie de liberã practicã valabilã şi care încheie o convenţie în acest sens cu casele de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile Contractului-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
CAP. II
Concediul şi indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de muncã
ART. 12
Indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de muncã se suportã dupã cum urmeazã:
A. de cãtre angajator, în funcţie de numãrul de angajaţi avut la data ivirii incapacitãţii temporare de muncã a asiguratului, astfel:
a) pânã la 20 de angajaţi, din prima zi pânã în a 7-a zi de incapacitate temporarã de muncã;
b) între 21-100 de angajaţi, din prima zi pânã în a 12-a zi de incapacitate temporarã de muncã;
c) peste 100 de angajaţi, din prima zi pânã în a 17-a zi de incapacitate temporarã de muncã;
B. din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, începând cu:
a) ziua urmãtoare celor suportate de angajator, conform lit. A, şi pânã la data încetãrii incapacitãţii temporare de muncã a asiguratului sau a pensionãrii acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporarã de muncã, în cazul persoanelor asigurate prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. C şi alin. (2).
ART. 13
(1) Durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, pentru fiecare tip de afecţiune, este de cel mult 183 de zile în interval de un an, socotit din prima zi de îmbolnãvire.
(2) Începând cu a 90-a zi concediul se poate prelungi pânã la 183 de zile, cu avizul medicului expert al asigurãrilor sociale.
(3) Durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã este mai mare în cazul unor boli speciale şi se diferenţiazã dupã cum urmeazã:
a) un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculozã pulmonarã şi unele boli cardiovasculare, stabilite de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS, cu acordul Ministerului Sãnãtãţii;
b) un an, cu drept de prelungire pânã la un an şi 6 luni de cãtre medicul expert al asigurãrilor sociale, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculozã meningealã, peritonealã şi urogenitalã, inclusiv a glandelor suprarenale, pentru SIDA şi neoplazii, în funcţie de stadiul bolii;
c) un an şi 6 luni, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculozã pulmonarã operatã şi osteoarticularã;
d) 6 luni, cu posibilitatea de prelungire pânã la maximum un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de tuberculozã extrapulmonarã, cu avizul medicului expert al asigurãrilor sociale.
ART. 14
(1) Medicul primar sau, dupã caz, medicul specialist în afecţiunea principal invalidantã poate propune pensionarea de invaliditate dacã bolnavul nu a fost recuperat la expirarea duratelor de acordare a indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) În situaţii temeinic motivate de posibilitatea recuperãrii, medicul prevãzut la alin. (1) poate propune prelungirea concediului medical peste 183 de zile, în scopul evitãrii pensionãrii de invaliditate şi menţinerii asiguratului în activitate.
(3) Medicul expert al asigurãrilor sociale decide, dupã caz, prelungirea concediului medical pentru continuarea programului recuperator, reducerea programului de lucru, reluarea activitãţii în raport de pregãtirea profesionalã şi de aptitudini ori pensionarea de invaliditate.
(4) Prelungirea concediului medical peste 183 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, în raport cu evoluţia cazului şi cu rezultatele acţiunilor de recuperare.
ART. 15
În cazul în care medicul expert al asigurãrilor sociale a emis avizul de pensionare de invaliditate, plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã se face pânã la sfârşitul lunii urmãtoare celei în care s-a emis avizul, fãrã a se depãşi durata maximã de acordare a concediului, prevãzutã de art. 14 alin. (4).
ART. 16
(1) Asiguraţii a cãror incapacitate temporarã de muncã a survenit în timpul concediului de odihnã sau al concediului fãrã platã beneficiazã de indemnizaţie pentru incapacitate temporarã de muncã, concediul de odihnã sau fãrã platã fiind întrerupt, urmând ca zilele neefectuate sã fie reprogramate.
(2) Beneficiazã de indemnizaţii pentru incapacitate temporarã de muncã, în aceleaşi condiţii ca şi ceilalţi asiguraţi, pensionarii care se aflã şi în una dintre situaţiile menţionate la art. 1 alin. (1) lit. A sau B, precum şi pensionarii de invaliditate gradul III sau, dupã caz, pensionarii nevãzãtori, care se regãsesc în situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d).
ART. 17
(1) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã se determinã prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite conform art. 10.
(2) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, determinatã de tuberculozã, SIDA, neoplazii, precum şi de o boalã infectocontagioasã din grupa A şi de urgenţe medico-chirurgicale stabilite în condiţiile prevãzute la art. 9, este de 100% din baza de calcul stabilitã conform art. 10.
CAP. III
Concediile şi indemnizaţiile pentru prevenirea îmbolnãvirilor şi recuperarea capacitãţii de muncã
ART. 18
În scopul prevenirii îmbolnãvirilor şi recuperãrii capacitãţii de muncã, asiguraţii pot beneficia de:
a) indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncã;
b) concediu şi indemnizaţie pentru carantinã;
c) tratament balnear, în conformitate cu programul individual de recuperare.
ART. 19
(1) Indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncã cu o pãtrime din durata normalã se acordã asiguraţilor prevãzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B, care, din motive de sãnãtate, nu mai pot realiza durata normalã de muncã.
(2) Indemnizaţia prevãzutã la alin. (1) se acordã, la propunerea medicului curant, cu avizul medicului expert al asigurãrilor sociale, pentru cel mult 90 de zile în ultimele 12 luni anterioare primei zile de concediu, în una sau mai multe etape.
(3) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru reducerea timpului de muncã este egal cu diferenţa dintre baza de calcul stabilitã conform art. 10 şi venitul salarial brut realizat de asigurat prin reducerea timpului normal de muncã, fãrã a depãşi 25% din baza de calcul.
ART. 20
(1) Concediul şi indemnizaţia pentru carantinã se acordã asiguraţilor cãrora li se interzice continuarea activitãţii din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilitã prin certificatul eliberat de direcţia de sãnãtate publicã.
(2) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru carantinã reprezintã 75% din baza de calcul stabilitã conform art. 10.
ART. 21
(1) Asiguraţii aflaţi în incapacitate temporarã de muncã pe o perioadã mai mare de 90 de zile consecutive beneficiazã de tratament balnear şi de recuperare a capacitãţii de muncã, pe baza prescripţiilor medicale, cu sau fãrã contribuţie personalã, în condiţiile prevãzute în Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
(2) Tratamentul balnear şi de recuperare a capacitãţii de muncã se desfãşoarã în conformitate cu prevederile programului individual de recuperare întocmit de medicul curant, cu avizul obligatoriu al medicului expert al asigurãrilor sociale, în funcţie de natura, stadiul şi prognosticul bolii, structurat pe etape.
(3) În funcţie de tipul afecţiunii şi de natura tratamentului, durata tratamentului balnear este de 15-21 de zile şi se stabileşte de cãtre medicul expert al asigurãrilor sociale, odatã cu avizul prevãzut la alin. (2).
(4) Programul individual de recuperare este obligatoriu şi se realizeazã în unitãţi sanitare specializate aflate în relaţie contractualã cu casele de asigurãri de sãnãtate.
(5) Dupã fiecare etapã prevãzutã în programul individual de recuperare asiguraţii sunt supuşi reexaminãrii medicale. În funcţie de rezultatele acesteia medicul expert al asigurãrilor sociale, dupã caz, actualizeazã programul individual de recuperare, recomandã reluarea activitãţii profesionale sau propune pensionarea de invaliditate.
(6) Plata indemnizaţiilor nu se cuvine pe perioadele în care asiguratul, din motive imputabile lui, nu îşi îndeplineşte obligaţia de a urma şi de a respecta programul individual de recuperare.
ART. 22
(1) Indemnizaţiile prevãzute la art. 18 lit. a) şi b) se suportã integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) Costurile tratamentului balnear, precum şi cele ale acţiunilor de recuperare a capacitãţii de muncã, prevãzute la art. 18 lit. c), se suportã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate în condiţiile prevãzute de Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi de normele metodologice de aplicare a acestuia.
CAP. IV
Concediul şi indemnizaţia de maternitate
ART. 23
(1) Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcinã şi lãuzie, pe o perioadã de 126 de zile calendaristice, perioadã în care beneficiazã de indemnizaţie de maternitate.
(2) De aceleaşi drepturi beneficiazã şi femeile care nu se mai aflã, din motive neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calitãţii de asigurat. Faptul cã pierderea calitãţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în cauzã se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de cãtre angajatori sau asimilaţii acestora.
(3) În situaţiile prevãzute la alin. (2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din media veniturilor lunare pe baza cãrora s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii calitãţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10.
ART. 24
(1) Concediul pentru sarcinã se acordã pe o perioadã de 63 de zile înainte de naştere, iar concediul pentru lãuzie pe o perioadã de 63 de zile dupã naştere.
(2) Concediile pentru sarcinã şi lãuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimã obligatorie a concediului de lãuzie sã fie de 42 de zile calendaristice.
(3) Persoanele cu handicap asigurate beneficiazã, la cerere, de concediu pentru sarcinã, începând cu luna a 6-a de sarcinã.
(4) În situaţia copilului nãscut mort sau în situaţia în care acesta moare în perioada concediului de lãuzie, indemnizaţia de maternitate se acordã pe toatã durata acestuia.
ART. 25
(1) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei de maternitate este de 85% din baza de calcul stabilitã conform art. 10.
(2) Indemnizaţia de maternitate se suportã integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
CAP. V
Concediul şi indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav
ART. 26
(1) Asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstã de pânã la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, pânã la împlinirea vârstei de 18 ani.
(2) Indemnizaţia prevãzutã la alin. (1) se suportã integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 27
(1) Beneficiazã de indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav, opţional, unul dintre pãrinţi, dacã solicitantul îndeplineşte condiţiile de stagiu de cotizare prevãzute la art. 7.
(2) Beneficiazã de aceleaşi drepturi, dacã îndeplineşte condiţiile cerute de prezenta ordonanţã de urgenţã pentru acordarea acestora, şi asiguratul care, în condiţiile legii, a adoptat, a fost numit tutore, cãruia i s-au încredinţat copii în vederea adopţiei sau i-au fost daţi în plasament.
ART. 28
Indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstã de pânã la 7 ani sau a copilului cu handicap cu afecţiuni intercurente pânã la împlinirea vârstei de 18 ani se acordã pe baza certificatului de concediu medical eliberat de medicul de familie şi a certificatului pentru persoanele cu handicap, emis în condiţiile legii, dupã caz.
ART. 29
Durata de acordare a indemnizaţiei prevãzute la art. 27 alin. (1) este de maximum 45 de zile calendaristice pe an pentru un copil, cu excepţia situaţiilor în care copilul este diagnosticat cu boli infectocontagioase, neoplazii, este imobilizat în aparat gipsat, este supus unor intervenţii chirurgicale; durata concediului medical în aceste cazuri va fi stabilitã de medicul curant.
ART. 30
Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru îngrijirea copilului bolnav este de 85% din baza de calcul stabilitã conform art. 10.
CAP. VI
Concediul şi indemnizaţia de risc maternal
ART. 31
(1) Dreptul la concediul de risc maternal se acordã în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternitãţii la locurile de muncã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 25/2004 .
(2) Pe durata concediului de risc maternal se acordã o indemnizaţie de risc maternal care se suportã integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Concediul şi indemnizaţia de risc maternal se acordã fãrã condiţie de stagiu de cotizare.
(4) Cuantumul indemnizaţiei prevãzute la alin. (2) reprezintã 75% din baza de calcul stabilitã conform prevederilor art. 10.
CAP. VII
Alte dispoziţii privind indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate
ART. 32
(1) În cazul în care, potrivit legii, angajatorul îşi suspendã temporar activitatea sau activitatea acestuia înceteazã prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciarã, lichidare judiciarã, faliment sau prin orice altã modalitate prevãzutã de lege, drepturile prevãzute la art. 2 alin. (1), care s-au nãscut anterior ivirii acestor situaţii, se achitã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în situaţia în care a expirat termenul pentru care a fost încheiat contractul individual de muncã, a expirat termenul pentru care a fost exercitatã funcţia publicã ori a expirat mandatul în baza cãruia a desfãşurat activitate în funcţii elective sau în funcţii numite în cadrul autoritãţii executive, legislative ori judecãtoreşti.
(3) Drepturile achitate în condiţiile prevãzute la alin. (1) urmeazã a fi recuperate de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate de la angajator, dupã caz, conform legii.
ART. 33
Pentru persoana asiguratã care se aflã în douã sau mai multe situaţii prevãzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B şi care desfãşoarã activitatea la mai mulţi angajatori, la fiecare fiind asiguratã conform prezentei ordonanţe de urgenţã, indemnizaţiile se calculeazã şi se plãtesc, dupã caz, de fiecare angajator.
ART. 34
Durata concediilor pentru tuberculozã, neoplazii, precum şi a concediilor pentru sarcinã, lãuzie şi îngrijirea copilului bolnav nu diminueazã numãrul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat pentru celelalte afecţiuni.
ART. 35
(1) Pentru plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporarã de muncã, aferente concediilor medicale acordate cu întrerupere între ele, acestea se iau în considerare separat, durata lor nu se cumuleazã, iar plata se suportã conform art. 12.
(2) În situaţia în care unui asigurat i se acordã în aceeaşi lunã douã sau mai multe concedii medicale pentru afecţiuni diferite, fãrã întrerupere între ele, indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de muncã se calculeazã şi se plãteşte separat, iar plata se suportã conform art. 12.
ART. 36
(1) Calculul şi plata indemnizaţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat în condiţiile legii, care constituie document justificativ pentru platã.
(2) Certificatul de concediu medical se prezintã plãtitorului pânã cel mai târziu la data de 5 a lunii urmãtoare celei pentru care a fost acordat concediul.
(3) Plata indemnizaţiilor se face lunar de cãtre:
a) angajator, cel mai târziu odatã cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivã, pentru asiguraţii prevãzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) instituţia care administreazã bugetul asigurãrilor pentru şomaj, pânã la data de 10 a lunii urmãtoare celei pentru care s-a acordat concediul medical;
c) casa de asigurãri de sãnãtate, pânã la data de 10 a lunii urmãtoare celei pentru care s-a acordat concediul medical, pentru asiguraţii prevãzuţi la art. 1 alin. (2) şi pentru persoanele prevãzute la art. 23 alin. (2) şi la art. 32.
ART. 37
Cuantumul indemnizaţiilor acordate pe o perioadã mai mare de 90 de zile se poate indexa, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 38
(1) Sumele reprezentând indemnizaţii, care se plãtesc asiguraţilor şi care, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, se suportã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, se reţin de cãtre plãtitor din contribuţiile pentru concedii şi indemnizaţii datorate pentru luna respectivã.
(2) Sumele reprezentând indemnizaţii plãtite de cãtre angajatori asiguraţilor, care depãşesc suma contribuţiilor datorate de aceştia în luna respectivã, se recupereazã din contribuţiile datorate pentru lunile urmãtoare sau din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate din creditele bugetare prevãzute cu aceastã destinaţie, în condiţiile reglementate prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 39
(1) Indemnizaţiile se achitã beneficiarului, reprezentantului legal sau mandatarului desemnat prin procurã de cãtre acesta.
(2) Indemnizaţiile cuvenite şi neachitate asiguratului decedat se plãtesc soţului supravieţuitor, copiilor, pãrinţilor sau, în lipsa acestora, persoanei care dovedeşte cã l-a îngrijit pânã la data decesului.
ART. 40
(1) Indemnizaţiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în termenul de prescripţie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era în drept sã le solicite.
(2) Cuantumul indemnizaţiilor solicitate potrivit alin. (1) se achitã la nivelul cuvenit în perioada prevãzutã în certificatul medical.
ART. 41
Plata indemnizaţiilor înceteazã începând cu ziua urmãtoare celei în care:
a) beneficiarul a decedat;
b) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale pentru acordarea indemnizaţiilor;
c) beneficiarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România nu are încheiatã convenţie de asigurãri sociale;
d) beneficiarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul unui stat cu care România a încheiat convenţie de asigurãri sociale, dacã în cadrul acesteia se prevede cã indemnizaţiile se plãtesc de cãtre celãlalt stat.
ART. 42
(1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de indemnizaţii se recupereazã de la beneficiari în termenul de prescripţie de 3 ani.
(2) Recuperarea sumelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã de cãtre angajator sau, dupã caz, de instituţia care efectueazã plata acestor drepturi.
(3) Casele de asigurãri de sãnãtate recupereazã sumele plãtite necuvenit de la plãtitorii prevãzuţi la art. 36 alin. (3).
(4) Sumele plãtite necuvenit prin intermediul caselor de asigurãri de sãnãtate se recupereazã de la beneficiari în baza deciziei casei respective, care constituie titlu executoriu.
(5) Sumele nerecuperate din cauza decesului beneficiarilor nu se mai urmãresc.
ART. 43
(1) Sumele încasate necuvenit, cu titlu de indemnizaţii, ca urmare a unei infracţiuni sãvârşite de beneficiar, se recupereazã de la acesta, inclusiv dobânzile aferente, pânã la recuperarea integralã a prejudiciului.
(2) Sumele stabilite în conformitate cu alin. (1), nerecuperate din cauza decesului asiguraţilor, se recupereazã de la moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
(3) Debitele provenite din indemnizaţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se recupereazã prin executorii proprii ai CNAS şi ai caselor de asigurãri de sãnãtate şi constituie venituri ale bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 44
Contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate nu se datoreazã asupra indemnizaţiilor reglementate de prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. 45
(1) Perioadele în care asiguraţii prevãzuţi la art. 1 alin. (1) şi (2) beneficiazã de indemnizaţiile prevãzute la art. 2 constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, pentru aceste indemnizaţii datorându-se contribuţia individualã de asigurãri sociale reglementatã de prevederile <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Contribuţia de asigurãri sociale prevãzutã la alin. (1) se calculeazã prin aplicarea cotei stabilite prin Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat asupra valorii reprezentând un salariu de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, se suportã din cuantumul brut al indemnizaţiei stabilite conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã şi se achitã bugetului asigurãrilor sociale de stat.
(3) Calculul şi plata contribuţiei individuale de asigurãri sociale se efectueazã lunar, de cãtre plãtitorii prevãzuţi la art. 36 alin. (3), odatã cu plata indemnizaţiilor.
ART. 46
(1) În vederea determinãrii punctajului anual, necesar stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public de pensii, pentru stagiile de cotizare realizate în condiţiile prevãzute la art. 45 se utilizeazã salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã din perioadele respective.
(2) În situaţia persoanelor care, în perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2006, au beneficiat de concedii medicale şi indemnizaţiile aferente, reglementate de legislaţia anterioarã prezentei ordonanţe de urgenţã, la determinarea punctajului anual necesar stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public de pensii se utilizeazã cuantumul indemnizaţiei obţinute în perioadele respective.
CAP. VIII
Contravenţii
ART. 47
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte sãvârşite prin încãlcarea obligaţiilor prevãzute la art. 36 alin. (3):
a) refuzul nejustificat de platã a indemnizaţiilor;
b) calculul şi plata eronatã a indemnizaţiilor;
c) eliberarea certificatelor de concedii medicale cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 48
Contravenţiile prevãzute la art. 47 se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei (RON) la 2.500 lei (RON).
ART. 49
Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 47 şi aplicarea amenzilor corespunzãtoare se fac de cãtre organele de control ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate.
ART. 50
Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, referitoare la stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. IX
Control şi jurisdicţie
ART. 51
(1) Controlul modului de acordare a concediilor medicale şi de eliberare a certificatelor de concediu medical se realizeazã de cãtre echipe formate din personal din cadrul serviciilor specializate din structura Ministerului Sãnãtãţii, CNAS, a caselor de asigurãri de sãnãtate, a direcţiilor de sãnãtate publicã şi a direcţiilor medicale ori structurilor similare din ministerele şi instituţiile din administraţia publicã centralã cu reţea sanitarã proprie, precum şi de medici experţi ai asigurãrilor sociale.
(2) Controlul se realizeazã ca urmare a sesizãrii casei de asigurãri de sãnãtate de cãtre plãtitori, precum şi prin sondaj, la iniţiativa autoritãţilor abilitate sã realizeze controlul.
(3) În cazul constatãrii nerespectãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, vor fi sesizate comisiile de disciplinã din cadrul colegiului medicilor de la nivelul fiecãrui judeţ, respectiv Colegiul Medicilor Bucureşti, precum şi unitãţile cu care medicii se aflã în relaţii contractuale, pentru luarea mãsurilor legale ce se impun.
(4) Comisia de disciplinã a Colegiului Medicilor din România, a consiliilor judeţene ale medicilor şi al municipiului Bucureşti va aplica mãsurile prevãzute de legislaţia în vigoare, în situaţia în care constatã nerespectarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţã cu privire la eliberarea certificatelor medicale.
ART. 52
Litigiile care au ca obiect modul de calcul şi de platã a indemnizaţiilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti competente, potrivit jurisdicţiei asigurãrilor sociale.
CAP. X
Dispoziţii finale
ART. 53
(1) Indemnizaţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d) se pot transfera în ţãrile în care asiguraţii îşi stabilesc domiciliul sau reşedinţa, în condiţiile reglementate prin acorduri şi convenţii internaţionale la care România este parte.
(2) Plata indemnizaţiilor prevãzute la alin. (1) se poate face în moneda ţãrilor respective sau într-o altã monedã asupra cãreia s-a convenit.
ART. 54
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2006 înceteazã plata indemnizaţiilor stabilite în condiţiile <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Plata indemnizaţiilor restante, aferente perioadelor anterioare datei de 1 ianuarie 2006, se efectueazã de cãtre plãtitorii prevãzuţi la art. 36 alin. (3), în condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, cu respectarea termenului general de prescripţie.
ART. 55
(1) Conţinutul şi forma documentelor sau, dupã caz, ale formularelor necesare aplicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui CNAS şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Costurile generate de tipãrirea documentelor şi formularelor prevãzute la alin. (1) se suportã din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, cu posibilitatea recuperãrii acestora în condiţiile stabilite de CNAS.
ART. 56
În aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, se vor elabora norme de aplicare, aprobate prin ordin comun al ministrului sãnãtãţii şi al preşedintelui CNAS.
ART. 57
CNAS, Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale şi Institutul Naţional de Expertizã Medicalã şi Recuperare a Capacitãţii de Muncã vor încheia un protocol privind activitatea desfãşuratã de medicii experţi ai asigurãrilor sociale, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 58
Necesarul de personal pentru realizarea activitãţilor de evidenţã şi control rezultate din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã se asigurã în cadrul numãrului de posturi aprobat pentru CNAS.
ART. 59
Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare pe data de 1 ianuarie 2006.
ART. 60
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã prevederile referitoare la concediul şi indemnizaţia pentru incapacitate temporarã de muncã, concediul şi indemnizaţiile pentru prevenirea îmbolnãvirilor şi recuperarea capacitãţii de muncã, concediul şi indemnizaţia pentru maternitate, concediul şi indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav, cuprinse la art. 7, 26, 27, 35, art. 98-101, art. 103-125, art. 129-134 şi la <>art. 136-138 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>art. 11 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternitãţii la locurile de muncã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 25/2004 .
(3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>art. 5 alin. (3) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncã şi boli profesionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Sunt şi rãmân în vigoare prevederile art. 109 alin. (2) şi ale <>art. 117 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la acordarea biletelor pentru tratament balnear pensionarilor şi altor categorii de asiguraţi decât cele prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã.
(5) Pentru personalul civil care îndeplineşte funcţii de demnitate publicã, funcţii publice sau este încadrat cu contract individual de muncã în instituţiile publice prevãzute la <>art. 5 alin. (2) din Legea nr. 346/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prestaţiile aferente accidentelor de muncã sau bolilor profesionale se calculeazã în condiţiile prevãzute de aceastã lege şi se suportã de la bugetul de stat, prin bugetele acestor instituţii.
ART. 61
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã sunt aplicabile şi persoanelor care îşi desfãşoarã activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, cu excepţia cadrelor militare în activitate şi a funcţionarilor publici cu statut special.
ART. 62
Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite, sã introducã modificãrile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã în volumul şi în structura bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, respectiv ale bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2006, cu menţinerea echilibrului bugetar.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul sãnãtãţii,
Gheorghe Eugen Nicolãescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate,
Cristian Vlãdescu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascãlu,
secretar de stat
Bucureşti, 17 noiembrie 2005.
Nr. 158.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: