Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României, Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta: ARTICOL UNIC Se ratifica Addendumul la Memorandumul de finanţare RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul protecţiei copilului", semnat la Bucureşti la 15 iulie 1999 între Guvernul României şi Comisia Europeanã. PRIM-MINISTRU RADU VASILE Contrasemneazã: --------------- p. Ministru delegat pe lângã primul-ministru pentru integrare europeanã, Aurel Ciobanu Dordea, secretar de stat p. Ministrul afacerilor externe, Ion Pascu, secretar de stat Departamentul pentru Protecţia Copilului Cristian Tabacaru, secretar de stat Ministrul finanţelor, Decebal Traian Remes ADDENDUM*)la Memorandumul de finanţare RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul protecţiei copilului"---------- *) Traducere. În cadrul asistenţei financiare PHARE acordate României, addendumul prezentat mai jos prevede dupã cum urmeazã: ART. 1 Natura şi obiectul Scopul realocarii este de a modifica obiectivul urmãrit de componenta RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul protecţiei copilului" din cadrul Memorandumului de finanţare RO 9803-9807 "Programul naţional România". Alocarea bugetarã pentru aceasta componenta va rãmâne de 10 milioane euro. ART. 2 Angajamentul Comunitãţii Modificarea memorandumului de finanţare iniţial este descrisã în anexa care face parte integrantã din prezentul addendum. ART. 3 Toţi ceilalţi termeni şi condiţiile memorandumului de finanţare iniţial rãmân neschimbate. ART. 4 Numãrul de exemplare Addendumul este redactat în doua exemplare în limba engleza. ART. 5 Intrarea în vigoare Addendumul va intra în vigoare la data semnãrii de cãtre ambele pãrţi. Semnat la Bucureşti la 15 iulie 1999. Pentru Beneficiar, Alexandru Herlea, ministru pentru integrare europeanã Pentru Comunitate, p. Şeful Delegaţiei Comisiei Europene în România, Andre Lys, însãrcinat cu afaceri ad-interim ANEXA 1 DISPOZIŢII SPECIALEAmendamentele la memorandumul de finanţare referitor doar la obiectivul nr. 1, al doilea proiect "Sprijin pentru reforma din domeniul protecţiei copilului" 1. Obiective, descriere şi conditionari Scopul celui de-al doilea proiect consta în asistenta acordatã Guvernului României pentru punerea în aplicare a unei strategii corespunzãtoare privind reforma protecţiei copilului. Punctul de plecare al acestei strategii de reforma este interesul copilului, asa cum este prevãzut în Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile copilului. Obiectivele sunt urmãtoarele: dezvoltarea unor servicii noi, alternative (de exemplu: nerezidential) specializate pentru protecţia copilului şi întãrirea capacitãţii instituţionale la nivel judeţean; restructurarea/rationalizarea instituţiilor rezidentiale; armonizarea cadrului legal (de asemenea, cu privire la legislaţia internationala referitoare la protecţia copilului); întãrirea capacitãţii de organizare a autoritãţii centrale pentru protecţia copilului; dezvoltarea unui sistem naţional de monitorizare şi evaluare pentru protecţia copilului. Din cauza crizei economice din România, autoritãţile publice centrale şi locale nu au posibilitatea finanţãrii costurilor instituţiilor de protecţie a copilului. Pentru a preveni colapsul din sectorul protecţiei copilului este inclusã o activitate suplimentarã care acorda pe termen scurt un important ajutor de urgenta direct (alimente, produse igienice, medicamente, combustibil de încãlzit). O parte din suma totalã alocata, reprezentând 5 milioane euro, va fi utilizata în scopul acordãrii de asistenta Guvernului României pentru dezvoltarea ulterioara a politicii sale de protecţie a copilului. Aceste obiective sunt în conformitate cu Programul naţional de adoptare a acquisului. În urmãtorii ani, în România ar trebui sa între în funcţiune o diversitate de servicii privind protecţia copilului. Pentru copiii aflaţi în dificultate - fie ei cu handicap, infestati cu virusul HIV, fãrã familie sau casa sau în alt fel dezavantajati - şi familiile lor se prevede accesul liber şi total la aceste servicii oferite sub auspiciile fiecãrui consiliu judeţean. Prima problema este aceea a sustinerii financiare pe termen lung a costurilor de funcţionare a instituţiilor şi a costurilor reformei. Departamentul pentru Protecţia Copilului (D.P.C.) trebuie, de asemenea, sa aibã capacitatea de a-şi îndeplini rolul; astfel, D.P.C. va fi obligat sa îşi estimeze mãsurile de intarire a capacitãţii şi structurii sale pentru a facilita implementarea pe termen scurt şi mediu, precum şi a rolului sau strategic pe termen lung. O evaluare mult mai detaliatã va fi executatã pe parcursul programului, care urmeazã sa aducã propuneri specifice bazate pe reconsiderarea rolului D.P.C. şi pe analiza situaţiei existente. O atentie specialã trebuie acordatã asigurãrii unei coordonari adecvate a D.P.C. şi a altor ministere implicate în protecţia copilului. 2. Bugetul (în milioane euro)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul nr. Titlul proiectului Alocare CI*) Investiţii
bugetarã (indicativ) (indicativ)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
RO 9803.02 Sprijin pentru re- 10,00 2,97 7,03
forma din domeniul
protecţiei copilului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
*) CI - construcţie institutionala.
3. Punerea în aplicare a aranjamentelor Programul va fi administrat în concordanta cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul naţional al asistenţei (CNA) va avea intreaga responsabilitate pentru programarea, monitorizarea şi implementarea programelor PHARE. Fondul naţional (FN) din Ministerul Finanţelor, administrat de responsabilul naţional cu autorizarea (RNA), va superviza administrarea financiarã a programului şi va rãspunde de raportul financiar înaintat Comisiei Europene. Un control financiar specific va fi exercitat de autoritatea nationala de control financiar, cu competenta pentru implementarea programului. Comisia va transfera fonduri Fondului naţional, în conformitate cu memorandumul de înţelegere semnat între Comisie şi Guvernul României în toamna anului 1998. Fondurile vor fi transferate pe baza cererilor formulate de responsabilul naţional cu autorizarea (RNA). Dupã semnarea memorandumului de finanţare, o plata de pana la 14,9 milioane euro va fi transferata Fondului naţional, plata care reprezintã 20% din valoarea programului, excluzând suma care poate fi contractatã direct de cãtre Comisie. Vor fi fãcute patru realimentari, fiecare în suma de pana la 14,9 milioane euro sau pana la limita superioarã a bugetului, care suma este mai mica. Prima alimentare va fi facuta în momentul în care 10% din buget, excluzând suma care poate fi contractatã direct de la Comisie, a fost plãtit de cãtre agenţiile de implementare şi Oficiul de plati şi contractare PHARE (OPCP). A doua alimentare poate fi cerutã în momentul în care 30% din totalul bugetului în vigoare a fost plãtit. Procentul de tragere pentru cea de-a treia alimentare este de 50%, iar pentru cea de-a patra şi ultima alimentare este atunci când 70% este plãtit. Cu excepţia cazului în care exista autorizarea prealabilã expresã din partea serviciilor centrale ale Comisiei Europene, nici o solicitare de realimentare nu poate fi facuta, dacã totalitatea fondurilor depozitate în Fondul naţional şi agenţiile de implementare exced 10% din totalul bugetului în vigoare la data înţelegerii. În eventualitatea în care suma ce urmeazã sa fie contractatã direct de cãtre Comisie este mai mica de 30% din totalul sumei prevãzute în prezentul memorandum de finanţare, sumele care vor fi transferate Fondului naţional trebuie sa fie ajustate în mod corespunzãtor. În mod excepţional, RNA poate cere un avans mai mare de 20%, în conformitate cu procedurile prevãzute în memorandumul de înţelegere amintit mai sus. În cazul componentei RO 9803.02 "Sprijin pentru reforma din domeniul protecţiei copilului", se impune o extrema urgenta. Chiar imediat dupã semnarea Addendumului la memorandumul de finanţare, Comisia va transfera fondurile pentru intreaga valoare a ajutorului de baza pentru proiectul respectiv (5 milioane euro) direct cãtre OPCP. Aceasta este o mãsura exceptionala, datoritã faptului ca Fondul naţional nu este încã operational. Un cont separat, purtãtor de dobanda în euro, va fi deschis şi administrat de cãtre OPCP în cadrul unui sistem separat de contabilitate. Dobânzile la toate conturile vor fi raportate Comisiei Europene în mod regulat şi trebuie sa fie returnate Comisiei Europene. Oricum, dobânzile pot fi reinvestite numai în cazul în care Comisia Europeanã autorizeaza acest lucru. Îndatã ce Fondul naţional va fi operational, avansul acordat Fondului naţional va fi ajustat în baza fondurilor deja transferate cãtre OPCP în cadrul proiectului RO 9803.02. Contractãrile vor fi fãcute de cãtre OPCP prin intermediul acordului direct cu una sau mai multe organizaţii neguvernamentale, cu o federatie a organizaţiilor neguvernamentale ori cu una sau mai multe agenţii, atestate pentru achiziţii, şi se vor desfasura pe baza termenilor de referinta care urmeazã a fi aprobaţi de cãtre Delegaţia Comisiei Europene în România. În raport cu acestea nu se va putea cere subordonarea planurilor strategice sau a programelor de lucru. Un responsabil cu autorizarea programului (RAP) va fi nominalizat pentru program de cãtre pãrţile semnatare ale memorandumului de finanţare. Agenţia de implementare (AI) va fi responsabilã pentru proiect, dupã cum urmeazã:
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Proiectul nr. Titlul proiectului Agenţia de implementare
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
RO 9803.02 Sprijin pentru re- OPCP
forma din domeniul
protecţiei copilului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
4. Monitorizare şi evaluare Va fi constituit un comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde responsabilul naţional cu autorizarea, coordonatorul naţional al asistenţei şi Comisia Europeanã. Comitetul comun de monitorizare se va întruni cel puţin o data pe an pentru a analiza toate programele PHARE finanţate, pentru a putea aprecia progresul înregistrat fata de obiectivele prevãzute în memorandumurile de finanţare şi în Parteneriatul de aderare. Comitetul comun de monitorizare va fi asistat de subcomitetele de monitorizare (SCM) şi va include coordonatorul naţional al asistenţei (CNA), responsabilul cu autorizarea programului pentru fiecare agenţie de implmentare (şi al OPCP, dupã caz) şi serviciile Comisiei Europene. Subcomitetele de monitorizare vor analiza în detaliu progresul fiecãrui program, inclusiv componentele şi contractele sale, pe baza unor rapoarte periodice de evaluare şi monitorizare realizate cu asistenta unui consultant strãin (în conformitate cu prevederile Manualului SID), şi vor face recomandãri asupra aspectelor legate de administrare şi proiectare, asigurând ca toate acestea sunt puse în aplicare. Subcomitetele de monitorizare vor raporta Comitetului comun de monitorizare, cãruia îi vor inainta rapoarte detaliate referitoare la toate programele PHARE finanţate. 5. Audit şi evaluare Conturile şi operaţiunile Fondului naţional şi, dupã caz, OPCP şi toate agenţiile de implementare relevante pot sta la dispoziţia Comisiei, fãrã a leza responsabilitãţile Comisiei şi ale Curţii de Conturi a Uniunii Europene, astfel cum se face referire în cadrul Condiţiilor generale ale memorandumului de finanţare atasat la Acordul-cadru. Serviciile Comisiei Europene trebuie sa asigure ca o evaluare ulterioara este efectuatã dupã încheierea programului. 6. Afişare/publicitate Responsabilul cu autorizarea programului (RAP) va rãspunde de îndeplinirea mãsurilor necesare pentru a asigura o publicitate specifica pentru toate activitãţile finanţate prin programe. Acest lucru se va face în strânsã legatura cu Delegaţia Comisiei Europene în România. 7. Condiţii speciale Asistenta comunitara va fi condiţionatã de respectarea angajamentelor României fata de Acordul european, a pasilor urmãtori spre atingerea Criteriilor de la Copenhaga şi a progresului în implementarea Parteneriatului de aderare. Încãlcarea acestor condiţii generale ar putea conduce la o decizie a Consiliului Europei de suspendare a asistenţei financiare. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.