Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 147 din 31 octombrie 2002  pentru reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 147 din 31 octombrie 2002 pentru reglementarea unor probleme financiare si pentru modificarea unor acte normative

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 13 noiembrie 2002
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţie,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
(1) Cota de 2% prevãzutã la <>art. 53 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specialã şi încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 519/2002 , nu se mai calculeazã şi nu se mai datoreazã la bugetul de stat.
(2) Sumele restante datorate de contribuabili se vãrsa la bugetul de stat, iar regularizarea eventualelor sume virate necuvenit se efectueazã cu bugetul de stat.
ART. 2
(1) Cota de 7% reprezentând contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate datoratã de asiguraţi, prevãzutã de <>Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se reduce la 6,5%.
(2) Beneficiazã de asigurarea de sãnãtate fãrã plata contribuţiei şi urmãtoarele categorii de persoane:
a) pensionãrii din sistemul public de pensii;
b) pensionãrii militari;
c) pensionãrii I.O.V.R.;
d) persoanele care fac parte dintr-o familie care beneficiazã de ajutor social.
(3) Sunt asigurate cu scutire de la plata contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate şi persoanele care beneficiazã de indemnizaţii de şomaj.
(4) Contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate în cota stabilitã potrivit alin. (1), pentru persoanele prevãzute la alin. (3), se suporta din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 3
(1) Cota de 5% reprezentând contribuţia la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, datoratã de angajatori potrivit <>art. 26 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de munca, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se reduce la 3,5%.
(2) Cota de 6% reprezentând contribuţia la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, datoratã de persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru şomaj potrivit <>art. 28 din Legea nr. 76/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se reduce la 4,5%.
ART. 4
(1) Cota de contribuţie individualã de asigurãri sociale, prevãzutã la <>art. 21 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este de 9,5%, indiferent de condiţiile de munca.
(2) Diferenţa dintre cotele de contribuţii de asigurãri sociale aprobate anual prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat şi cota de contribuţie individualã de asigurãri sociale prevãzutã la alin. (1) se suporta de angajator.
(3) Începând cu luna ianuarie 2003 nu se mai include în cuantumul pensiilor din sistemul public de pensii şi alte categorii de pensii contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
(4) La stabilirea plafonului maxim al bazei de calcul al contribuţiei de asigurãri sociale prevãzut de <>art. 23 şi 24 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se are în vedere valoarea corespunzãtoare a 5 salarii medii brute lunare pe economie.
(5) Punctajul asiguratului, stabilit conform <>art. 78 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu poate fi mai mare de 5 puncte într-un an calendaristic.
(6) Contravaloarea biletelor de odihna prevãzute la <>art. 109 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se recupereazã de la bugetul de stat dupã deducerea cotei de participare individualã, stabilitã în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 5
Alineatul 2 al articolului 2 din <>Ordonanta Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 10 august 1994, aprobatã prin <>Legea nr. 136/1994 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Valoarea taxei de dezvoltare este de 9% din tarifele energiei electrice şi de 2% din tarifele energiei termice livrate consumatorilor din economie, cu excepţia consumatorilor casnici."
ART. 6
(1) Prevederile art. I, II, III, IV şi V se aplica începând cu drepturile şi obligaţiile aferente lunii ianuarie 2003.
(2) Controlul pentru stabilirea, urmãrirea şi încasarea obligaţiilor prevãzute la art. I, II, III, IV şi V, aferente anului 2002 şi anilor precedenti, se efectueazã potrivit actelor normative în vigoare la data operaţiunilor supuse controlului.
ART. 7
(1) Disponibilitãţile din anii precedenti, inclusiv cele din anul 2002, ale Fondului special al drumurilor publice şi ale Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, existente la data de 31 decembrie 2002, se utilizeazã pentru acoperirea deficitelor bugetului asigurãrilor sociale de stat înregistrate în anii precedenti, în ordinea vechimii acestora, operaţiune pe care ordonatorii principali de credite o vor efectua pana la data de 25 ianuarie 2003.
(2) Eventualele cheltuieli angajate în condiţiile legii pe seama fondurilor speciale prevãzute la alin. (1) se efectueazã din bugetul de stat.
(3) Începând cu anul 2003 veniturile fondurilor speciale prevãzute la alin. (1) urmeazã regimul juridic al creanţelor bugetului de stat, iar controlul stabilirii, urmãririi şi virarii sumelor datorate se exercita de Ministerul Finanţelor Publice şi unitãţile sale teritoriale prin organele de control fiscal.
(4) Obligaţiile restante la data de 31 decembrie 2002 la fondurile speciale prevãzute la alin. (1), inclusiv cele datorate pentru luna decembrie 2002, se vireazã la bugetul de stat, iar regularizarea eventualelor sume virate necuvenit cãtre fondurile respective se efectueazã cu bugetul de stat.
(5) Preluarea exercitãrii atribuţiilor privind stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea sumelor datorate bugetului de stat, inclusiv majorãrile de întârziere, penalitãţile şi amenzile, se efectueazã prin protocol încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi fiecare ordonator principal de credite care administreazã fondurile speciale prevãzute la alin. (1), pana la data de 31 decembrie 2002.
ART. 8
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2003 fondul "Dezvoltarea agriculturii româneşti" se desfiinţeazã.
(2) Veniturile încasate de Agenţia Domeniilor Statului din activitãţi de privatizare pe care le desfãşoarã conform competentelor stabilite prin lege au destinaţia stabilitã de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2000 privind unele mãsuri pentru diminuarea datoriei publice interne, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 25 aprilie 2000, aprobatã prin <>Legea nr. 315/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Veniturile încasate de Agenţia Domeniilor Statului din celelalte activitãţi pe care le desfãşoarã conform atribuţiilor stabilite prin legi, rãmase dupã deducerea cheltuielilor efectuate pentru realizarea activitãţilor respective, se fac venituri la bugetul de stat.
(4) Cheltuielile ce se efectuau potrivit legii din fondul "Dezvoltarea agriculturii româneşti", exclusiv cele pentru activitatea de privatizare, se suporta din bugetul de stat.
(5) Sumele datorate potrivit legii la fondul "Dezvoltarea agriculturii româneşti" la data de 31 decembrie 2002, precum şi cele neachitate la termenele legale de plata urmeazã, începând cu data de 1 ianuarie 2003, regimul veniturilor prevãzute la alin. (2) şi (3), iar eventualele sume virate necuvenit cãtre fondul "Dezvoltarea agriculturii româneşti" se regularizeazã cu bugetul de stat sau cu veniturile virate potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 38/2000 .
(6) Disponibilitãţile fondului "Dezvoltarea agriculturii româneşti" la data de 31 decembrie 2002 se vireazã pana la data de 25 ianuarie 2003 pe destinatiile prevãzute la alin. (2) şi (3), dupã caz.
ART. 9
Începând cu data de 1 ianuarie 2003 se abroga art. 17 alin. (3) şi <>art. 19-23 din Legea nr. 73/2002 privind organizarea şi funcţionarea pieţelor produselor agricole şi alimentare în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 8 februarie 2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
Litera d) a alineatului (2) al articolului 25 din <>Legea nr. 16/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 9 martie 2000, modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2000 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 457/2001 , va avea urmãtorul cuprins:
"d) cheltuieli materiale şi servicii."
ART. 11
(1) Taxele de autorizare plãtite de cãtre furnizorii de formare profesionalã potrivit <>art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711 din 30 septembrie 2002, se constituie venituri la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile care se efectuau din taxele de autorizare instituite prin <>Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 , republicatã, se efectueazã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale de cãtre direcţiile generale de munca şi solidaritate socialã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Nivelul indemnizaţiilor prevãzute la <>art. 20 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 129/2000 , republicatã, este stabilit de Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor şi este avizat de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
ART. 12
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/2002 pentru recuperarea arieratelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 8 aprilie 2002, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 491/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 18 iulie 2002, se completeazã, dupã articolul 28, cu articolul 28^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 28^1. - (1) Debitorii care au în derulare înlesniri la plata obligaţiilor bugetare restante, acordate în baza actelor normative anterioare, reprezentând eşalonarea la plata a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri bugetare, inclusiv majorãri de întârziere şi penalitãţi de întârziere, şi care au achitat minimum 30% din suma esalonata la plata pot beneficia de prevederile art. 12 din prezenta ordonanta de urgenta. Diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, cu excepţia majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere, se esaloneaza la plata pana la concurenta numãrului de rate aprobat în înlesnirea iniţialã. Majorãrile de întârziere şi penalitãţile de întârziere rãmase neachitate din înlesnire se scutesc la plata.
(2) Pentru diferenţa de impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, eşalonate la plata conform alin. (1), se datoreazã majorãri în conformitate cu prevederile <>art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Majorãrile datorate pentru suma achitatã din înlesnirile în derulare şi neachitate nu se mai datoreazã.
(4) Debitorii, beneficiari de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare restante, acordate în baza actelor normative anterioare, reprezentând eşalonarea la plata a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri bugetare, inclusiv majorãri de întârziere şi penalitãţi de întârziere, care achitã sau au achitat integral sumele ce fac obiectul acestor înlesniri la plata beneficiazã de amânarea la plata pe 5 ani a majorãrilor datorate şi neachitate."
ART. 13
Articolul 52 din <>Legea nr. 521/2002 privind regimul de supraveghere şi autorizare a producţiei, importului şi circulaţiei unor produse supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 571 din 2 august 2002, se completeazã astfel:
1. La alineatul (1) se introduce litera z^1) cu urmãtorul cuprins:
"z^1) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5)."
2. La alineatul (2) se introduce litera n) cu urmãtorul cuprins:
"n) cu amenda de la 200 milioane lei la 500 milioane lei şi suspendarea activitãţii pe o perioada de 3-6 luni, pentru cea prevãzutã la lit. z^1)."
ART. 14
(1) Contribuţiile de asigurãri pentru accidentele de munca şi boli profesionale prevãzute de <>Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, în anul 2003 se datoreazã numai de angajatori şi de persoanele fizice care încheie, în condiţiile legii, contracte de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale şi care sunt asigurate în sistemul public de pensii, conform <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Cota de 0,5% datoratã de angajatori şi de persoanele fizice care încheie contracte de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se adauga la cotele de contribuţie de asigurãri sociale datorate de angajatori şi asiguraţii prevãzuţi la alin. (4) al <>art. 21 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, iar contribuţia aferentã noii cote se vireazã la bugetul asigurãrilor sociale de stat în condiţiile şi la termenele stabilite de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Contribuţiile de asigurãri pentru accidente de munca şi boli profesionale, în cota de 0,5%, aferente şomerilor pe durata practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii, se suporta din bugetul asigurãrilor pentru şomaj şi se adauga la contribuţiile pentru asigurãri sociale de stat pentru someri.
(4) În primele 5 zile lucrãtoare ale lunii, pentru luna expiratã, sau, dupã caz, în primele 5 zile lucrãtoare ale lunii urmãtoare celei în care a expirat termenul prevãzut de lege pentru plata contribuţiei de asigurãri sociale casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti calculeazã contribuţia aferentã cotei de 0,5% şi o vireazã la trezoreria statului într-un cont distinct deschis pe seama Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, pentru constituirea Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
(5) Pentru disponibilitãţile din contul special trezoreria statului plãteşte dobanda, a carei rata este stabilitã prin convenţie încheiatã între Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale.
(6) Pana la data de 31 decembrie 2002 Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora norme metodologice privind constituirea în anul 2003 a Fondului iniţial pentru funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale.
ART. 15
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2004 stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea contribuţiei de asigurãri sociale, contribuţiei pentru şomaj, contribuţiei pentru asigurãri sociale de sãnãtate şi contribuţiei de asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale se vor realiza sub coordonarea Agenţiei de colectare a contribuţiilor, instituţie publica cu personalitate juridicã ce se va infiinta prin hotãrâre a Guvernului, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Pana la data de 31 august 2003 Ministerul Finanţelor Publice împreunã cu Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca şi Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate vor aproba metodologiile de stabilire, evidenta, plata, control şi raportare a datelor, precum şi lista bunurilor şi persoanelor care urmeazã sa fie preluate de cãtre Ministerul Finanţelor Publice pe baza de protocol de predare-primire, respectiv prin transfer.
(3) Drepturile de natura salariala care decurg din activitãţile de control şi colectare a contribuţiilor potrivit alin. (1) vor fi acordate, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, atât personalului Agenţiei de colectare a contribuţiilor, cat şi personalului din instituţiile care gestioneazã bugetele pentru care se face colectarea.
(4) Prin ordin comun al ministrului finanţelor publice, ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi ministrului sãnãtãţii şi familiei vor fi aprobate norme de aplicare a prevederilor alin. (3).

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucureşti, 31 octombrie 2002.
Nr. 147.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016