Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere:
- portofoliul de credite care necesitã amendare conform prevederilor <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, compus din peste 150 de credite contractate de la bãnci comerciale şi instituţii financiare internaţionale;
- necesitatea prelungirii termenelor prevãzute în cuprinsul <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 , pentru amendarea corespunzãtoare a acordurilor de împrumut prin introducerea unei clauze de novaţie cu schimbare de debitor în vederea preluãrii spre administrare de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor a împrumuturilor contractate cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate;
- timpul necesar modificãrii corespunzãtoare a actelor normative de aprobare sau ratificare a acordurilor de împrumut contractate direct sau garantate de stat;
- necesitatea creãrii bazei legale pentru efectuarea din bugetul de stat a tuturor cheltuielilor ocazionate de amendarea acordurilor din împrumut,
ţinând cont de faptul cã aceste elemente constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 28 iunie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 3, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
"(3^1) Contractarea de împrumuturi pentru finanţarea deficitului şi refinanţarea datoriei publice se va face pe baza unor proceduri specifice, în funcţie de tipul instrumentului ales, acestea urmând a fi prevãzute în normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
2. La articolul 4 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) susţinerea balanţei de plãţi în conformitate cu Regulamentul Consiliului Uniunii Europene nr. 322/2002 de stabilire a unui mecanism de asistenţã financiarã pe termen mediu pentru balanţele de plãţi ale statelor membre."
3. La articolul 4, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), ordonatorii principali de credite pot angaja obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale pentru achiziţii în sistem leasing, pe bazã de hotãrâre a Guvernului, doar în condiţiile în care Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de unic administrator al datoriei publice guvernamentale, acceptã angajarea datoriei publice guvernamentale de cãtre ordonatorii principali de credite prin alegerea acestui instrument financiar, pe baza analizei costurilor şi riscurilor, cu asigurarea respectãrii obiectivelor şi principiilor strategiei de administrare a datoriei publice guvernamentale."
4. La articolul 4, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Finanţãrile rambursabile contractate de la organismele financiare internaţionale destinate finanţãrii deficitului bugetului de stat se aprobã prin lege."
5. La articolul 5 alineatul (3), dupã litera f) se introduce o nouã literã, litera f^1), cu urmãtorul cuprins:
"f^1) sumele intrate în Trezoreria Statului în contul împrumuturilor contractate de ordonatorii de credite cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora şi preluate spre administrare de Ministerul Economiei şi Finanţelor potrivit prevederilor art. 14."
6. La articolul 7, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Sumele plãtite la scadenţe de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de împrumutat sau garant, în contul subîmprumutaţilor ori garantaţilor de stat, ca urmare a lipsei disponibilitãţilor financiare ale acestora, reprezentând rate de capital, dobânzi, comisioane şi alte costuri, comisioanele datorate şi neachitate la fondul de risc de cãtre aceştia, majorãrile de întârziere aferente acestor categorii de debite, precum şi debitele rezultate din împrumuturile acordate din contul general al Trezoreriei Statului urmeazã regimul juridic al creanţelor fiscale şi se recupereazã conform legislaţiei în vigoare privind colectarea creanţelor fiscale de cãtre organele fiscale în a cãror razã teritorialã îşi au domiciliul fiscal subîmprumutaţii sau garantaţii de stat, în baza înscrisurilor întocmite de direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin care se individualizeazã la data scadenţei sumele de recuperat şi care constituie, în momentul emiterii, titluri de creanţã, urmând sã devinã potrivit legii titluri executorii. În cazul în care instanţele judecãtoreşti s-au pronunţat asupra acestor sume, executarea silitã se efectueazã în temeiul hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile care, potrivit legii, constituie titlu executoriu."
7. La articolul 11, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(1) Nerespectarea obligaţiilor de raportare de cãtre beneficiarii de împrumuturi care constituie datorie publicã, conform normelor emise în acest scop în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei."
8. Articolul 14 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 14
(1) Începând cu anul 2009, Ministerul Economiei şi Finanţelor preia spre administrare urmãtoarele categorii de acorduri de împrumut, numai dupã obţinerea acordului finanţatorului:
a) acorduri de împrumut contractate de ordonatorii principali de credite cu garanţia statului sau contractate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora, pentru care sursa de rambursare este bugetul de stat, prin bugetul împrumutatului/subîmprumutatului, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetul asigurãrilor pentru şomaj, astfel cum este reflectat în actele normative de ratificare/aprobare a acordului de împrumut;
b) acordurile de împrumut încheiate de Ministerul Economiei şi Finanţelor şi operatorii economici cu bãncile finanţatoare, în regim tripartit, pentru care sursa de rambursare este în integralitate bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite coordonator al operatorului economic semnatar al acordului de împrumut, astfel cum este reflectat în actele normative de ratificare/aprobare a acordului de împrumut; în cazul în care în actul normativ de aprobare/ratificare a acestor acorduri se specificã drept sursã de rambursare sursele proprii ale operatorilor economici şi, în completare, de la bugetul de stat, se va considera cã aceasta este obligaţia de drept a operatorului economic beneficiar al împrumutului şi, în consecinţã, nu se preia în sarcina Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru scopurile prezentei ordonanţe de urgenţã;
c) acordurile de împrumut contractate de operatori economici şi garantate de stat, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, pentru care sursa de rambursare este în integralitate bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite coordonator al operatorului economic semnatar al acordului de împrumut, astfel cum este reflectat în actele normative de ratificare/aprobare a acordului de împrumut.
(2) Începând cu anul 2009, în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului asigurãrilor pentru şomaj nu se mai aprobã credite bugetare destinate plãţii ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi altor costuri aferente împrumuturilor interne şi externe contractate de cãtre ordonatorii principali de credite şi/sau de operatorii economici cu garanţia statului ori contractate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora, definite la alin. (1), ale cãror surse de rambursare sunt bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Economiei şi Finanţelor asigurã includerea în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - «Acţiuni generale», a fondurilor necesare efectuãrii plãţii serviciului datoriei publice aferente împrumuturilor externe şi interne contractate de cãtre ordonatorii de credite cu garanţia statului sau contractate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora.
(4) Începând cu anul 2009, nu se mai includ în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului asigurãrilor pentru şomaj sume alocate din împrumuturile interne şi externe contractate de cãtre ordonatorii principali de credite şi/sau de operatorii economici cu garanţia statului ori contractate de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora, definite la alin. (1), ale cãror surse de rambursare sunt bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat şi bugetul asigurãrilor pentru şomaj, cu excepţia sumelor aferente acreditivelor deschise şi operaţionale şi dupã data de 1 ianuarie 2009, care vor fi cuprinse în continuare în bugetul ordonatorului principal de credite ca sume alocate din intrãri de credite externe.
(5) Cheltuielile echivalente valorii sumelor rãmase de tras din împrumuturile prevãzute la alin. (4) vor fi cuprinse în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi bugetului asigurãrilor pentru şomaj, în cadrul sumelor alocate de la aceste bugete, cu excepţia sumelor aferente acreditivelor deschise şi operaţionale şi dupã data de 1 ianuarie 2009, care vor fi cuprinse în continuare în bugetul ordonatorului principal de credite ca sume alocate din intrãri de credite externe.
(6) Ministerul Economiei şi Finanţelor va efectua tragerile din împrumuturile prevãzute la alin. (4) şi va utiliza sumele respective pentru finanţarea deficitului bugetului de stat şi pentru efectuarea plãţilor externe în contul datoriei publice guvernamentale.
(7) Obligaţiile financiare rezultate din aplicarea prevederilor prezentului articol se preiau de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor pe bazã de protocol de predare-preluare încheiat cu ordonatorii principali de credite ai bugetelor respective şi/sau cu operatorii economici care au astfel de obligaţii. Aceste protocoale se vor încheia pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2008.
(8) Propunerile pentru proiectul bugetului de stat pe anul 2009, în vederea aplicãrii prevederilor prezentului articol, se vor face de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor în colaborare cu ordonatorii principali de credite şi/sau cu operatorii economici implicaţi în aplicarea acestor prevederi.
(9) Pânã la data de 1 august 2008, acordurile de împrumut contractate direct sau garantate de stat, precum şi actele normative de aprobare ori ratificare a acestora se modificã în mod corespunzãtor, în vederea aplicãrii prevederilor prezentului articol. În cazul în care nu se obţine acordul finanţatorilor, se aplicã prevederile din acordurile de împrumut încheiate cu aceştia şi din actele normative de aprobare sau ratificare a acordurilor încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(10) Toate cheltuielile ocazionate de amendarea acordurilor de împrumut contractate direct sau garantate de stat în baza alin. (9) se asigurã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - «Acţiuni generale»."
ART. II
(1) Începând cu data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, influenţele financiare rezultate din plata serviciului datoriei publice guvernamentale se regularizeazã cu bugetul de stat în termen de cel mult 30 de zile de la data fiecãrei scadenţe.
(2) Pentru influenţele financiare rezultate din plãţi anterioare intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, regularizarea se face în continuare, cel târziu pânã la data ultimei scadenţe a fiecãrui împrumut şi/sau dupã efectuarea ultimelor regularizãri cu finanţatorii, în cadrul fiecãrui împrumut.
(3) Pânã la efectuarea regularizãrii cu bugetul de stat, sumele de natura celor prevãzute la alin. (1) şi (2) se pot pãstra într-un cont deschis la instituţiile de credit derulatoare pe numele şi la dispoziţia Ministerului Economiei şi Finanţelor şi se fructificã prin acordare de dobânzi.
ART. III
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã alin. (1) al <>art. 3 din secţiunea a 2-a a cap. I din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2005 privind reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 28 iulie 2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 97/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 6 decembrie 2007.
Nr. 141.
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: