Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 18 octombrie 2001  pentru modificarea si completarea   Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 18 octombrie 2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 671 din 24 octombrie 2001

În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. 1
<>Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul <>Legii nr. 83/1998 va avea urmãtorul cuprins:
"<>LEGEA Nr. 83/1998 privind procedura falimentului instituţiilor de credit"
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Procedura falimentului instituitã prin prezenta lege se aplica urmãtoarelor doua categorii de instituţii:
a) bãncilor persoane juridice romane şi Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., inclusiv sucursalelor acestora având sediul în strãinãtate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv cooperativelor de credit afiliate acestora, numite în continuare instituţii de credit."
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - O instituţie de credit este consideratã în stare de faliment dacã se afla în una dintre urmãtoarele situaţii:
a) instituţia de credit nu a onorat integral o creanta certa, lichidã şi exigibilã, de cel puţin 7 zile lucrãtoare de la scadenta, în cazul bãncilor, inclusiv al Casei de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., şi de cel puţin 30 de zile lucrãtoare de la scadenta, în cazul caselor centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate acestora;
b) indicatorul de solvabilitate calculat în funcţie de nivelul capitalului propriu al instituţiei de credit scade sub 2%. Indicatorul de solvabilitate se calculeazã în conformitate cu reglementãrile emise de Banca Nationala a României."
4. Litera c) a alineatului 3 al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"c) desemnarea, prin hotãrâre, a lichidatorului, stabilirea atribuţiilor acestuia, controlul asupra activitãţii lui şi, dacã este cazul, înlocuirea lui."
5. Ultimul alineat al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Hotãrârile judecãtorului-sindic sunt definitive şi executorii. În condiţiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs."
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Prin hotãrârea judecãtoreascã privind începerea procedurii falimentului, judecãtorul-sindic ridica administratorilor instituţiei de credit debitoare dreptul de a reprezenta instituţia de credit, de a administra bunurile instituţiei respective, de a dispune de ele, va desemna lichidatorul, cu avizul Bãncii Naţionale a României, şi va preciza atribuţiile acestuia; prin derogare de la prevederile <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitãţii practicienilor în reorganizare şi lichidare, lichidatorul este, de regula, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul.
Adunarea generalã a actionarilor bãncii debitoare, respectiv adunarea generalã a casei centrale a cooperativelor de credit debitoare, va putea desemna în cel mai scurt termen, cu majoritate simpla, un reprezentant care sa îi reprezinte în cadrul procedurii şi care va avea dreptul, în condiţiile legii, sa conteste mãsurile luate de lichidator sau sa exercite cãile de atac impotriva hotãrârilor judecãtoreşti.
În prima şedinţa a adunãrii creditorilor aceştia vor putea alege un alt lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea creanţelor valabile, înregistrate la tribunal pana la data prevãzutã în notificarea trimisa de judecãtorul-sindic, sau vor putea decide menţinerea lichidatorului desemnat de judecãtorul-sindic.
În cazul în care sunt propuşi mai mulţi lichidatori, va fi considerat ales lichidatorul care va întruni voturile creditorilor titulari ai celei mai mari pãrţi din valoarea creanţelor înregistrate la tribunal, în condiţiile alin. 3. Pe data stabilirii atribuţiilor noului lichidator de cãtre judecãtorul-sindic vor inceta atribuţiile lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii. Lichidatorul nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub controlul judecãtorului-sindic.
În cazul propunerii lichidatorului de cãtre creditori, acesta va trebui sa primeascã avizul Bãncii Naţionale a României înainte de a fi desemnat de judecãtorul-sindic.
Pe perioada lichidãrii se revoca drepturile tuturor structurilor de conducere şi control - adunarea generalã, administratori, conducerea executivã, cenzori, auditori.
Prevederile <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã, referitoare la remuneraţia lichidatorului, se aplica în mod corespunzãtor. Activitatea lichidatorului este remuneratã cu 3% din sumele rezultate din operaţiunile de lichidare."
7. Alineatul 1 al articolului 9 se abroga.
8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Principalele atribuţii ale lichidatorului sunt:
a) în momentul primirii hotãrârii judecãtoreşti privind începerea procedurii falimentului va deschide la o banca, care funcţioneazã pe teritoriul României, doua conturi, unul în lei şi altul în valuta, cu menţiunea cont tip <<instituţie de credit în faliment>>, cu drept exclusiv de dispoziţie în interesul procedurii falimentului. În conturile tip <<instituţie de credit în faliment>> vor fi virate de cãtre lichidator sumele existente în conturi la alte instituţii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat Bãncii Naţionale a României banca comercialã şi conturile deschise la aceasta, dupã care Banca Nationala a României va transfera imediat în aceste conturi disponibilitãţile instituţiei de credit aflate în evidentele sale. În continuare operaţiunile instituţiei de credit în faliment se vor desfasura prin aceste conturi;
b) examinarea activitãţii instituţiei de credit debitoare în raport cu situaţia de fapt, întocmirea unui raport amãnunţit asupra cauzelor şi împrejurãrilor care au dus la starea de faliment, cu menţionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã, şi supunerea acestui raport judecãtorului-sindic, spre aprobare, şi Bãncii Naţionale a României, spre informare, în termen de cel mult 30 de zile de la începerea procedurii falimentului; la cererea lichidatorului judecãtorul-sindic va putea prelungi aceasta perioada, pentru motive temeinice, prin încheiere;
c) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor instituţiei de credit debitoare şi luarea mãsurilor corespunzãtoare pentru conservarea lor, la începerea procedurii falimentului, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 64/1995 , republicatã;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului necesar în vederea lichidãrii şi conducerea activitãţii acestuia, angajarea putându-se face din cadrul personalului existent al instituţiei de credit debitoare;
e) conducerea activitãţii instituţiei de credit debitoare, respectiv efectuarea de operaţiuni în interesul procedurii falimentului, inclusiv reesalonari de credite şi stabiliri de noi rate ale dobânzilor aferente activelor instituţiei de credit debitoare, cu condiţia ca orice nou nivel al ratei dobânzilor sa nu fie mai mic decât cel mai scãzut nivel practicat pe piata bancarã, precum şi participari la piata valutarã interbancara, luarea tuturor mãsurilor, cum ar fi redimensionarea personalului angajat în scopul reducerii permanente a cheltuielilor de funcţionare şi lichidare;
f) contractarea de împrumuturi, garantand cu activele instituţiei de credit debitoare sau fãrã garanţie, cu aprobarea judecãtorului-sindic;
g) introducerea de acţiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de instituţia de credit debitoare în dãuna drepturilor creditorilor în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurilor;
h) introducerea de acţiuni pentru anularea constituirilor sau a transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terţi şi pentru restituirea de cãtre aceştia a bunurilor transmise şi a valorii altor prestaţii executate, realizate de instituţia de credit debitoare în dãuna intereselor creditorilor, prin:
- acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului; sunt exceptate sponsorizarile în scop umanitar derulate conform prevederilor legale;
- operaţiuni comerciale în care prestaţia instituţiei de credit debitoare o depãşeşte vadit pe cea primitã, efectuate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului;
- acte încheiate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului, cu intenţia tuturor pãrţilor implicate în acestea de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
- acte de transfer de proprietate cãtre un creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 120 de zile anterioare începerii procedurii falimentului, dacã suma pe care creditorul ar putea sa o obţinã în caz de faliment al instituţiei de credit debitoare este mai mica decât valoarea actului de transfer;
- constituirea ori perfectarea unei garanţii reale pentru o creanta care era chirografara în cele 120 de zile anterioare începerii procedurii falimentului;
- acte încheiate, în anul anterior începerii procedurii falimentului, cu persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare. Persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit debitoare sunt cele stabilite prin lege;
i) stabilirea datelor şedinţelor adunãrii creditorilor, ori de câte ori considera necesar, şi prezidarea şedinţelor;
j) menţinerea, rezilierea sau denunţarea unor contracte încheiate de instituţia de credit debitoare, precum şi încheierea de noi contracte în interesul procedurii falimentului;
k) examinarea creanţelor asupra bãncii debitoare şi, atunci când este cazul, formularea de obiecţiuni la acestea;
l) primirea sumelor în lei şi în valuta pe seama instituţiei de credit debitoare şi consemnarea acestora în termen de 24 de ore în noile conturi ale instituţiei de credit debitoare, cu menţiunea cont tip <<instituţie de credit în faliment>>, conturi deschise la o banca comercialã;
m) luarea mãsurilor corespunzãtoare privind conturile în valuta ale instituţiei de credit debitoare, deschise la instituţii de credit corespondente, prin:
- notificarea corespondentilor asupra declarãrii în stare de faliment a instituţiei de credit debitoare, precum şi asupra blocarii disponibilitãţilor din conturile respective în valuta;
- transferarea ulterioara, în cel mai scurt termen, a disponibilitãţilor în contul în valuta, cu menţiunea cont tip <<instituţie de credit în faliment>>, ce se dezvolta pe analitice pentru fiecare valuta, deschis la banca comercialã; sumele aflate în contul în valuta vor fi convertite în lei şi transferate în contul tip <<instituţie de credit în faliment>>, deschis în lei;
- efectuarea de plati pentru operaţiunile în curs ale instituţiei de credit debitoare, precum şi administrarea eficienta a disponibilitãţilor;
n) urmãrirea încasãrii creanţelor din averea instituţiei de credit debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani, efectuate de aceasta înainte de înregistrarea cererii introductive;
o) lichidarea bunurilor şi drepturilor din averea instituţiei de credit debitoare - ansamblul procedeelor, mãsurilor şi tehnicilor pentru realizarea activelor instituţiei de credit în faliment, cu respectarea principiului costului minim presupus, respectiv al valorificãrii optime a acestora, în scopul achitãrii datoriilor cãtre creditori prin:
1. tranzacţii privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive prin care o instituţie de credit cu o situaţie financiarã buna achiziţioneazã, parţial sau total, activele instituţiei de credit debitoare şi îşi asuma, parţial sau total, pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor garantate. Tranzacţiile privind cumpãrarea de active şi asumarea de pasive pot fi efectuate la vedere sau la termen cu opţiune. Pentru tranzacţiile prevãzute la acest alineat lichidatorul poate sa perceapã o prima negociata în funcţie de calitatea activelor cumpãrate şi a pasivelor asumate, platibila la momentul transferului proprietãţii, precum şi o prima pentru exercitarea opţiunii, în funcţie de termenul opţiunii, platibila la momentul negocierii.
În situaţia în care pasivele asumate sub forma depozitelor garantate depãşesc activele cumpãrate în contrapartida, tranzacţia poate fi efectuatã prin achitarea diferenţei de cãtre Fond din resursele sale, în cazul în care acesta este lichidatorul.
Dupã cumpãrare, pentru activele grevate de operaţiuni pentru care se probeazã ca au la baza fraude sau ca provin din furturi de instrumente financiare, pãrţile pot modifica tranzacţia iniţialã, urmând ca instituţia de credit achizitoare sa primeascã de la lichidator, în contravaloare, alte active ori sume de bani şi partea corespunzãtoare din prima negociata în funcţie de calitatea activelor cumpãrate şi a pasivelor asumate, dacã o astfel de prima a fost achitatã;
2. vânzarea de bunuri, cum ar fi: clãdiri, terenuri, aparatura, valori mobiliare, operaţiuni de lichidare ce se realizeazã cu respectarea prevederilor secţiunii a 6-a <<Falimentul>> din <>Legea nr. 64/1995 , republicatã;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creanta ori novatii, realizate în interesul procedurii falimentului la o valoare negociata;
p) întocmirea unui raport lunar asupra evoluţiei procedurii falimentului, respectiv asupra stadiului îndeplinirii atribuţiilor de lichidator, pe care îl va prezenta judecãtorului-sindic, spre aprobare, şi Bãncii Naţionale a României, spre informare. Un astfel de raport va include informaţii referitoare la valoarea totalã a creanţelor asupra instituţiei de credit debitoare şi la valoarea totalã a activelor acesteia care au fost valorificate, la sumele obţinute din lichidarea şi încasarea de creanţe, la planul de distribuire între creditori;
q) întocmirea bilanţului final de lichidare; dacã lichidarea se prelungeşte peste durata unui exerciţiu financiar, lichidatorul este obligat sa întocmeascã bilanţul contabil anual şi sa îl depunã la organele şi la termenele prevãzute în modelele situaţiilor financiar-contabile pentru bãnci;
r) sesizarea judecãtorului-sindic despre orice problema care ar cere o soluţionare de cãtre acesta;
s) încheierea oricãrui document în numele instituţiei de credit debitoare, iniţierea şi coordonarea, în numele acesteia, a oricãrei acţiuni sau proceduri legale;
t) efectuarea oricãror acte de procedura cerute de prezenta lege."
9. Articolul 13 se abroga.
10. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Orice creditor care are o creanta certa, lichidã şi exigibilã poate introduce la tribunal o cerere impotriva unei instituţii de credit debitoare care nu a onorat o astfel de creanta în condiţiile prevãzute la art. 2 lit. a). Creditorul nu va putea introduce cererea fãrã sa facã dovada ca în prealabil, ca urmare a introducerii unei acţiuni de executare silitã asupra contului instituţiei de credit debitoare, Banca Nationala a României, în calitate de terţ poprit, a comunicat ca instituţia de credit respectiva nu deţine disponibilitãţile necesare pentru onorarea plãţilor respective."
11. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - Banca Nationala a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, va putea introduce cerere pentru începerea procedurii falimentului impotriva instituţiei de credit aflate în una dintre situaţiile prevãzute la art. 2."
12. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - În urma înregistrãrii cererii, introdusã conform art. 14, 16 şi 17, judecãtorul-sindic va notifica imediat despre aceasta pãrţilor menţionate la aceste articole, inclusiv Bãncii Naţionale a României.
De la data primirii notificãrii Banca Nationala a României va numi un administrator special pana la data hotãrârii judecãtoreşti definitive şi executorii privind începerea procedurii falimentului, care va avea atribuţiile stipulate la <>art. 81 din Legea bancarã nr. 58/1998 .
Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege vor fi suportate din averea instituţiei de credit debitoare.
În lipsa disponibilitãţilor în conturile prevãzute la art. 10 lit. a) se vor utiliza disponibilitati din fondul de lichidare prevãzut de <>Legea nr. 64/1995 , republicatã."
13. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - La primul termen de judecata judecãtorul-sindic va analiza cererea şi, în cazul în care instituţia de credit debitoare nu contesta starea de faliment, va da hotãrârea privind începerea procedurii falimentului acesteia.
Contestaţia impotriva cererii de declansare a procedurii falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data comunicãrii acestei cereri.
Judecãtorul-sindic se va pronunţa asupra contestaţiei în termen de 5 zile, termen care poate fi prelungit o singura data cu încã 5 zile.
În urma pronunţãrii hotãrârii de începere a procedurii falimentului, ca urmare a cererii introduse conform art. 14, 16 şi 17 şi a desemnãrii lichidatorului, cu avizul Bãncii Naţionale a României, judecãtorul-sindic va comunica aceasta pãrţilor prevãzute la articolele menţionate, inclusiv lichidatorului şi Fondului, în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale legale, precum şi oficiului registrului comerţului la care instituţia de credit debitoare este înmatriculatã, pentru efectuarea menţiunii <<banca în faliment>>, respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit în faliment>>. Comunicarea va fi facuta publica în doua ziare de circulaţie nationala. În situaţia în care instituţia de credit în faliment are deschise sucursale în alte tari, Banca Nationala a României va comunica de îndatã despre începerea procedurii falimentului autoritãţii de supraveghere bancarã din ţara gazda a sucursalei respective.
De la data începerii procedurii falimentului toate actele instituţiei de credit debitoare vor purta menţiunea <<banca în faliment>>, respectiv <<casa centrala a cooperativelor de credit în faliment>>.
Pentru scopuri statistice instituţiile de credit în faliment vor fi considerate ca aparţinând în continuare sectorului bancar. Raportarile care trebuie întocmite şi transmise de cãtre lichidator Bãncii Naţionale a României, periodicitatea şi modalitatea de transmitere a acestora vor fi stabilite prin norme emise de Banca Nationala a României."
14. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Judecãtorul-sindic va comunica în aceeaşi zi Bãncii Naţionale a României hotãrârea sa privind începerea procedurii falimentului instituţiei de credit debitoare. La data comunicãrii hotãrârii privind începerea procedurii falimentului Banca Nationala a României va închide imediat, dupã decontarea finala din ziua respectiva, conturile instituţiei de credit debitoare, deschise în evidentele sale, şi va transfera disponibilitãţile în conturile tip <<instituţie de credit în faliment>>, deschise la o banca comercialã conform art. 10.
În ziua comunicãrii hotãrârii operaţiunile de plati şi încasãri care au fost acceptate de cãtre sistemul de plati autorizat de Banca Nationala a României - înainte de momentul comunicãrii hotãrârii de începere a procedurii falimentului unei instituţii de credit vor fi decontate final şi irevocabil în conformitate cu procedurile uzuale.
Garanţiile constituite de instituţia de credit debitoare vor fi utilizate în cadrul sistemului de plati pentru care acestea au fost constituite, în scopul decontãrii poziţiilor nete aferente tuturor obligaţiilor de plata ale instituţiei de credit, acceptate de sistem înainte de primirea comunicãrii de începere a procedurii falimentului.
Garanţiile rãmase neutilizate dupã decontarea finala a obligaţiilor de plata menţionate la alineatul precedent vor fi utilizate în interesul procedurii falimentului.
Momentul acceptãrii unei instrucţiuni de plata de cãtre sistemul de plati va fi stabilit potrivit regulilor sistemului, conform legii şi reglementãrilor în vigoare ale Bãncii Naţionale a României.
Dupã decontarea finala şi irevocabilã a transferurilor de fonduri acceptate de sistemul de plati înainte de comunicarea hotãrârii de începere a procedurii falimentului, Banca Nationala a României va transfera sumele aflate în aceste conturi în conturile tip <<instituţie de credit în faliment>>, deschise la banca comercialã stabilitã de lichidator.
Din momentul deschiderii conturilor Banca Nationala a României şi operatorul sistemului de plati vor accepta pentru instituţia de credit în faliment doar operaţiunile de plati iniţiate de lichidator.
În continuare operaţiunile financiare ale instituţiei de credit în faliment vor fi decontate final şi irevocabil prin conturile menţionate în prezenta lege."
15. Articolul 20^3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20^3. - Dupã ce s-a dispus începerea procedurii falimentului este interzis administratorilor instituţiei de credit debitoare, sub sancţiunea nulitãţii, sa înstrãineze fãrã acordul judecãtorului-sindic acţiunile, respectiv pãrţile sociale deţinute la instituţia de credit debitoare care face obiectul acestei proceduri.
Judecãtorul-sindic va dispune indisponibilizarea acţiunilor, respectiv a pãrţilor sociale, potrivit alin. 1, în registrele speciale de evidenta sau în conturile înregistrate electronic."
16. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Prevederile <>cap. III secţiunea a 6-a <<Falimentul>> din Legea nr. 64/1995 , republicatã, se vor aplica corespunzãtor şi procedurii falimentului instituţiilor de credit, cu excepţia art. 79, respectiv art. 100 alin. (2), în ceea ce priveşte începerea lichidãrii dupã afişarea tabelului de creanţe, şi art. 108, în ceea ce priveşte ordinea de plata a creanţelor creditorilor asupra instituţiei de credit în faliment."
17. Articolul 21^1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21^1. - Creanţele creditorilor asupra instituţiei de credit în faliment vor fi plãtite în lei în urmãtoarea ordine:
1. taxele, timbrele şi orice alte cheltuieli aferente procedurii falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea şi administrarea bunurilor din averea instituţiei de credit în faliment, precum şi plata remuneraţiei lichidatorului;
2. creanţele reprezentând creditele, cu dobânzile şi cheltuielile aferente, acordate instituţiei de credit în faliment în cursul procedurii falimentului, la cererea lichidatorului şi cu aprobarea judecãtorului-sindic;
3. creanţele izvorâte din contracte de munca, pe cel mult 6 luni anterioare începerii procedurii falimentului;
4. creanţele statului provenite din impozite, taxe, amenzi şi din alte sume ce reprezintã venituri publice, potrivit <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, creanţele Fondului, ca subrogat în drepturile deponentilor şi ca urmare a plãţilor pentru depozitele garantate, precum şi creanţele Bãncii Naţionale a României decurgând din credite acordate de aceasta instituţiei de credit în faliment;
5. creanţele garantate cu garanţii reale asupra bunurilor;
6. creanţele deponentilor garantaţi, în situaţia în care acestea nu au fost valorificate în sensul plãţii de cãtre Fond în termenul legal de prescripţie a plãţilor de compensaţii;
7. creanţele decurgând din operaţiuni de trezorerie, din operaţiuni interbancare, din operaţiuni cu clientela, din operaţiuni cu titluri, din alte operaţiuni bancare, precum şi din cele rezultate din livrãri de produse, prestãri de servicii sau alte lucrãri, precum şi din chirii;
8. alte creanţe chirografare, inclusiv creanţele deponentilor negarantati şi pãrţile negarantate ale creanţelor deponentilor garantaţi;
9. creanţele actionarilor bãncii în faliment, respectiv creanţele membrilor cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a cooperativelor de credit în faliment."
18. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
"Rãspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a organelor de control, a organelor de audit - intern şi extern - ale instituţiei de credit în faliment"
19. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul instituţiei de credit în faliment sa fie suportatã de cãtre membrii organelor de conducere, personalul cu atribuţii de control intern şi audit intern, cenzorii şi auditorii independenţi care au deţinut funcţiile respective în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului, dacã au contribuit la falimentul acesteia prin una dintre urmãtoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele instituţiei în folosul propriu;
b) au fãcut acte de comerţ în interes personal, sub acoperirea instituţiei de credit;
c) au dispus, în interes personal, continuarea unei activitãţi care ducea în mod vadit instituţia de credit la încetarea de plati;
d) au ţinut o contabilitate fictiva, au fãcut sa dispara unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul instituţiei de credit ori au mãrit în mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinãtoare, pentru a procura instituţiei de credit fonduri, în scopul întârzierii încetãrii de plati;
g) în luna precedenta încetãrii plãţilor au plãtit sau au dispus sa se plãteascã, cu preferinta, unui creditor, în dãuna celorlalţi creditori;
h) au certificat bilanţuri contabile, alte situaţii contabile ori raportari întocmite cu nerespectarea prevederilor legale, nu au semnalat neregulile referitoare la organizarea şi funcţionarea instituţiei de credit sau au emis opinii asupra situaţiilor financiare ale acesteia, cu încãlcarea prevederilor legale;
i) în cadrul acţiunilor de verificare nu au identificat şi nu au sesizat faptele care au condus la fraude şi gestiune defectuoasã a patrimoniului.
Aplicarea dispoziţiilor alin. 1 nu inlatura aplicarea legii penale pentru faptele care constituie infracţiune."
20. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Procedura falimentului va fi închisã atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea instituţiei de credit în faliment au fost distribuite şi fondurile nereclamate au fost depuse la Banca Nationala a României.
În urma cererii lichidatorului judecãtorul-sindic va da o hotãrâre de închidere a procedurii falimentului. Hotãrârea va fi comunicatã, în scris sau prin presa în cel puţin doua ziare de circulaţie nationala, tuturor creditorilor instituţiei de credit debitoare, oficiului registrului comerţului, Bãncii Naţionale a României şi lichidatorului care va închide conturile tip <<instituţie de credit în faliment>>. Eventualele sume rãmase vor fi virate la bugetul de stat."
21. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - Dispoziţiile prezentei legi se completeazã, în mãsura compatibilitatii lor cu cele ale Codului de procedura civilã, precum şi cu cele ale <>Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, republicatã."
ART. 2
Sintagma "banca debitoare" din textul articolelor 3, 4, 8, 12, 14, 15, 20^1, 20^2, 20^3, 20^4 şi 23 din <>Legea nr. 83/1998 , cu modificãrile ulterioare, va fi înlocuitã cu sintagma "instituţia de credit debitoare".
ART. 3
Articolul II din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se modifica şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. II. - Procedurile de reorganizare judiciarã declansate în baza prevederilor <>Legii nr. 64/1995 , cu modificãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile acestei legi. Procedurile falimentului declansate în baza prevederilor <>Legii nr. 83/1998 , cu modificãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate cu prevederile acestei legi."
ART. 4
Prezenta ordonanta de urgenta intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
<>Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, cu modificãrile ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicatã dupã aprobarea prezentei ordonanţe de urgenta prin lege de cãtre Parlament, dându-se textelor o noua numerotare.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

Contrasemneazã:


──────────────
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isarescu
──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016