Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 131 din 28 decembrie 2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind infiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 893 din 30 decembrie 2010
Având în vedere necesitatea de a transpune în legislaţia internã pânã la data de 31 decembrie 2010 prevederile art. 1 pct. 3 lit. a) din Directiva 2009/14/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2009 de modificare a Directivei 94/19/CE privind schemele de garantare a depozitelor în ceea ce priveşte plafonul de garantare şi termenul de platã a compensaţiilor,
ţinând seama de obligaţiile asumate prin Aranjamentul stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de intenţie transmisã de autoritãţile române, semnatã la Bucureşti la 24 aprilie 2009, şi prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 4 mai 2009, precum şi prin Scrisoarea suplimentarã de intenţie, semnatã de autoritãţile române la Bucureşti la 5 februarie 2010 şi aprobatã prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 19 februarie 2010, completate şi modificate prin Scrisoarea din iunie 2010 şi prin Scrisoarea suplimentarã din iunie 2010 şi anexele acestora, ca urmare a celei de-a 4-a evaluãri, ratificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional, respectiv prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 10/2010 privind ratificarea Scrisorii de intenţie, semnatã de autoritãţile române la Bucureşti la 5 februarie 2010 şi aprobatã prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 19 februarie 2010, şi pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2009, în contextul necesitãţii menţinerii stabilitãţii financiare prin consolidarea progresivã a regimului de finanţare al Fondului de garantare a depozitelor pe termen mediu şi suplimentarea criteriilor de eligibilitate impuse membrilor consiliului de administraţie al acestuia, precum şi de angajamentul asumat prin Memorandumul suplimentar de înţelegere (primul addendum la Memorandumul de înţelegere) dintre Uniunea Europeanã şi România, semnat la Bucureşti la 18 februarie 2010 şi la Bruxelles la 22 februarie 2010, la Memorandumul de înţelegere dintre Comunitatea Europeanã şi România, semnat la Bucureşti şi la Bruxelles la 23 iunie 2009, ratificat prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 82/2009, completate şi modificate ca urmare a celei de-a 4-a evaluãri,
luând în considerare dispoziţiile <>art. 240^21 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se impune completarea de urgenţã a cadrului legal privind funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, pentru crearea de urgenţã a unui mecanism care sã asigure aplicabilitatea prevederilor privind acordarea despãgubirilor pentru persoanele prejudiciate prin mãsurile dispuse şi implementate în cursul administrãrii speciale a instituţiilor de credit.
Luarea acestor mãsuri în regim de urgenţã se impune avându-se în vedere necesitatea respectãrii termenelor asumate conform înţelegerilor cu Comisia Europeanã şi Fondul Monetar Internaţional, iar neadoptarea cu celeritate a modificãrilor legislative preconizate ar împieta asupra angajamentelor agreate şi asupra implementãrii acordurilor, cu potenţiale efecte negative la nivel macroeconomic.
În considerarea faptului cã aceste elemente vizeazã interesul general public şi constituie situaţii de urgenţã şi extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ARTICOL UNIC
<>Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 19 august 2010, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Dupã titlul actului normativ se introduce denumirea titlului I, cu urmãtorul cuprins:
"TITLUL I
Garantarea depozitelor"
2. La articolul 2, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Fondul poate fi învestit, prin acte normative cu putere de lege, cu calitatea de administrator al unor fonduri constituite pentru scopuri legate de asigurarea stabilitãţii financiare."
3. La articolul 6, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Plafonul de garantare este stabilit la echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro."
4. La articolul 9, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Resursele financiare prevãzute la alin. (1) lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului aferente activitãţii de garantare a depozitelor şi de efectuare a plãţii compensaţiilor."
5. La articolul 9, alineatul (5) se abrogã.
6. La articolul 30 alineatul (1), dupã litera a) se introduce o nouã literã, litera a^1), cu urmãtorul cuprins:
"a^1) nu trebuie sã deţinã în cadrul vreunei instituţii de credit calitatea de angajat sau director, membru al consiliului de administraţie, comitetului de supraveghere ori directoratului, dupã caz;".
7. La articolul 30, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu pot participa la luarea deciziilor privind o instituţie de credit în cadrul cãreia o persoanã cu care aceştia se aflã în una dintre relaţiile enumerate la alin. (1) lit. a) deţine una dintre calitãţile menţionate la <>art. 108 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
8. La articolul 33 litera a), punctul 6 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"6. împrumuturile Fondului, precum şi emiterea de titluri de valoare de cãtre acesta;".
9. La articolul 35, litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"f) asigurã îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãţilor prevãzute de lege;".
10. Dupã articolul 56 se introduce denumirea titlului II, cu urmãtorul cuprins:
"TITLUL II
Fondul special pentru despãgubiri"
11. Dupã denumirea titlului II se introduce capitolul XIV "Constituirea, administrarea şi utilizarea fondului special pentru despãgubiri", cuprinzând articolele 57-67, având urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - Prevederile prezentului titlu reglementeazã condiţiile referitoare la constituirea, administrarea şi utilizarea fondului special pentru despãgubirea persoanelor prejudiciate prin mãsurile dispuse şi implementate în cursul administrãrii speciale, denumit în continuare fondul special pentru despãgubiri.
Art. 58. - (1) Fondul special pentru despãgubiri se constituie în vederea asigurãrii resurselor financiare necesare plãţii despãgubirilor pentru persoanele prejudiciate prin mãsurile dispuse şi implementate în cursul administrãrii speciale, în conformitate cu prevederile <>art. 240^21 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Fondul special pentru despãgubiri este administrat de Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar.
Art. 59. - În înţelesul prevederilor prezentului titlu, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) persoanã prejudiciatã - orice persoanã care, în conformitate cu prevederile <>art. 240^21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a obţinut o hotãrâre judecãtoreascã executorie prin care i se recunoaşte dreptul de a primi despãgubiri pentru prejudiciul suferit ca urmare a mãsurilor dispuse şi implementate în cursul administrãrii speciale a unei instituţii de credit;
b) despãgubire - suma determinatã în conformitate cu dispoziţiile alin. (2) al <>art. 240^21 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ce trebuie plãtitã din fondul special pentru despãgubiri persoanei prejudiciate;
c) cotizaţie - suma nerambursabilã datoratã Fondului de cãtre fiecare instituţie de credit persoanã juridicã românã, în condiţiile stabilite de prezentul titlu;
d) pasiv negarantat - valoarea în lei a elementelor bilanţiere de pasiv înregistrate în situaţiile financiare anuale ale instituţiei de credit, din care se deduce soldul depozitelor garantate, determinate potrivit evidenţelor instituţiei de credit de la data de 31 decembrie a anului precedent anului de platã a cotizaţiei.
Art. 60. - (1) Fondul special pentru despãgubiri se constituie şi se alimenteazã din urmãtoarele resurse financiare:
a) cotizaţiile anuale ale instituţiilor de credit la fondul special pentru despãgubiri;
b) cotizaţiile suplimentare ale instituţiilor de credit la fondul special pentru despãgubiri;
c) venituri din investirea sumelor acumulate la fondul special pentru despãgubiri;
d) împrumuturi de la instituţii de credit, de la societãţi financiare şi de la alte instituţii, cu excepţia Bãncii Naţionale a României, precum şi împrumuturi obligatare prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului.
(2) Investirea sumelor acumulate la fondul special pentru despãgubiri se realizeazã în instrumente financiare din categoriile prevãzute la art. 16 alin. (2), precum şi în titluri de creanţã emise de bãnci multilaterale de dezvoltare şi de organizaţii internaţionale, potrivit unei strategii anuale care vizeazã minimizarea riscurilor şi asigurarea eficienţei plasamentelor respective.
(3) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor impuse de gestionarea fondului special pentru despãgubiri şi de efectuarea plãţii despãgubirilor vor fi asigurate din veniturile prevãzute la alin. (1) lit. c), iar în mãsura în care se impune pot fi utilizate, în urmãtoarea ordine de prioritate, sume din resursele prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi d).
Art. 61. - (1) Cotizaţia anualã se determinã prin aplicarea unei cote procentuale asupra valorii pasivului negarantat al fiecãrei instituţii de credit persoanã juridicã românã.
(2) Cota procentualã utilizatã la determinarea cotizaţiei anuale se stabileşte avându-se în vedere necesarul optim de resurse financiare ale fondului special pentru despãgubiri, precum şi nivelul corespunzãtor de atins pentru fiecare an şi nu poate depãşi nivelul de 0,1%.
(3) În scopul determinãrii cotei procentuale anuale fiecare instituţie de credit persoanã juridicã românã raporteazã Fondului, în termenul prevãzut de reglementãrile Bãncii Naţionale a României pentru transmiterea situaţiilor financiare anuale, valoarea pasivului negarantat potrivit modelului stabilit în reglementãrile emise de Fond.
(4) Cota procentualã se comunicã de Fond instituţiilor de credit în cel mult 20 de zile de la împlinirea termenului la care face referire alin. (3).
(5) Fiecare instituţie de credit plãteşte Fondului, pânã cel târziu la data de 30 iunie a fiecãrui an, cotizaţia anualã, corespunzãtor cotei comunicate de Fond.
Art. 62. - (1) În situaţia în care Banca Naţionalã a României, în baza fundamentãrii Fondului, considerã atins necesarul optim de resurse financiare acumulate la fondul special pentru despãgubiri poate decide suspendarea plãţii cotizaţiilor anuale.
(2) În situaţiile în care resursele fondului special pentru despãgubiri scad sub nivelul prevãzut la alin. (1), plata cotizaţiilor anuale este reluatã.
Art. 63. - În situaţia în care resursele financiare acumulate la fondul special pentru despãgubiri nu sunt suficiente pentru a asigura onorarea plãţii despãgubirilor, fiecare instituţie de credit persoanã juridicã românã plãteşte, în termenul comunicat de Fond, o cotizaţie suplimentarã ce nu poate depãşi nivelul cotizaţiei rezultate prin aplicarea cotei maxime prevãzute la art. 61 alin. (2) asupra valorii pasivului negarantat al fiecãrei instituţii de credit persoanã juridicã românã.
Art. 64. - Cotizaţiile plãtite de instituţiile de credit sunt recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Art. 65. - În cazul în care o instituţie de credit nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin potrivit prezentului titlu se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 10 alin. (4), art. 46 alin. (1), (2) şi (4) şi ale art. 47.
Art. 66. - (1) În completarea atribuţiilor stabilite prin titlul I, Consiliul de administraţie al Fondului, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, adoptã deciziile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 60 alin. (3), art. 61 alin. (2), art. 62 şi 63.
(2) Prevederile referitoare la atribuţiile directorului Fondului stabilite prin titlul I se aplicã în mod corespunzãtor şi pentru situaţiile ce decurg din punerea în aplicare a prezentului titlu.
Art. 67. - Fondul asigurã evidenţierea distinctã în contabilitate a operaţiunilor legate de constituirea, investirea şi utilizarea resurselor financiare ale fondului special pentru despãgubiri."
12. Punctul 8 din anexa "Lista depozitelor negarantate" se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"8. Depozitele aparţinând, dupã caz, administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de supraveghere, auditorilor, acţionarilor semnificativi, ai instituţiei de credit în cauzã."
*
Prezenta ordonanţã de urgenţã transpune dispoziţiile art. 1 pct. 3 lit. a) din Directiva 2009/14/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2009 de modificare a Directivei 94/19/CE privind schemele de garantare a depozitelor în ceea ce priveşte plafonul de garantare şi termenul de platã a compensaţiilor, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L68 din 13 martie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Bucureşti, 28 decembrie 2010.
Nr. 131.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: