Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 130 din 14 octombrie 2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane, precum si pentru abrogarea cap. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 711 din 20 octombrie 2008
Având în vedere:
- necesitatea asigurãrii, în regim de urgenţã, a cadrului legal adecvat reorganizãrii Poliţiei de Frontierã Române în perspectiva apropiatã a aderãrii României la Spaţiul Schengen, în sensul creãrii posibilitãţii de înfiinţare a unor direcţii teritoriale ale poliţiei de frontierã, altele decât cele existente, în funcţie de situaţia operativã şi de capacitatea acoperirii cu personal şi tehnicã de supraveghere a diferitelor zone de pe teritoriul României, de specificul activitãţii desfãşurate în zona de competenţã, de actul de reprezentare în relaţia cu statele vecine;
- nevoia de reglementare a activitãţii de expertizã desfãşurate de personalul abilitat al Poliţiei de Frontierã Române în domeniul de activitate specific instituţiei, aceastã activitate fiind una desfãşuratã şi în sprijinul celorlalte structuri ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative angrenate în prevenirea şi combaterea actului infracţional;
- necesitatea asigurãrii, în regim de urgenţã, a cadrului legal pentru funcţionarea propriei baze de date a Poliţiei de Frontierã Române, astfel încât aceasta sã rãspundã noilor proceduri în materie de control la frontierã, aşa cum acestea au fost implementate de la data de 1 ianuarie 2007,
ţinând seama de faptul cã toate aceste elemente constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã întrucât vizeazã interesul public şi contribuie la îndeplinirea mãsurilor adoptate pe linia securizãrii frontierei de stat, cerinţã fundamentalã pentru integrarea României în Spaţiul Schengen,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontierã Române, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 29 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 81/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Poliţia de Frontierã Românã face parte din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi este instituţia specializatã a statului care exercitã atribuţiile ce îi revin cu privire la supravegherea şi controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalitãţii transfrontaliere sãvârşite în zona de competenţã, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, paşapoartelor şi strãinilor, asigurarea intereselor statului român pe Dunãrea interioarã, inclusiv braţul Mãcin şi canalul Sulina situate în afara zonei de frontierã, în zona contiguã şi în zona economicã exclusivã, respectarea ordinii şi liniştii publice în zona de competenţã, în condiţiile legii."
2. La articolul 2, litera a) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"a) zona de competenţã - suprafaţa din teritoriul naţional constituitã din zona de frontierã, suprafaţa şi imobilele aeroporturilor şi porturilor situate în interiorul ţãrii, deschise traficului internaţional, Dunãrea interioarã, braţul Mãcin şi canalul Sulina situate în afara zonei de frontierã, apele maritime interioare şi marea teritorialã, precum şi zona contiguã şi zona economicã exclusivã ale României, în care Poliţia de Frontiera Românã îşi îndeplineşte atribuţiile prevãzute de lege;".
3. Dupã articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - (1) În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, Poliţia de Frontierã Românã îşi organizeazã propria bazã de date, în care pãstreazã evidenţe şi înregistrãri ale datelor cu caracter personal, precum şi alte evidenţe ale informaţiilor culese, potrivit legii.
(2) Scopul organizãrii şi funcţionãrii bazei de date prevãzute la alin. (1) constã în sprijinirea acţiunilor de supraveghere şi control al trecerii frontierei de stat, prevenire şi combatere a migraţiei ilegale şi a faptelor specifice criminalitãţii transfrontaliere sãvârşite în zona de competenţã, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, paşapoartelor şi strãinilor, precum şi asigurarea altor interese legitime ale statului român în zonele în care Poliţia de Frontierã Românã îşi desfãşoarã atribuţiile prevãzute de lege.
(3) Baza de date prevãzutã la alin. (1) conţine urmãtoarele evidenţe informatizate:
a) informaţii ce se transmit de cãtre alte autoritãţi/persoane poliţiei de frontierã cu privire la persoane, mijloace de transport, mãrfuri şi alte bunuri care urmeazã sã fie verificate pe timpul efectuãrii controlului de trecere a frontierei de stat, în vederea interzicerii intrãrii sau ieşirii în/din România, urmãririi ori efectuãrii controlului amãnunţit;
b) persoane şi obiecte date în consemn la frontierã de cãtre Poliţia de Frontierã Românã, conform normelor legale în vigoare;
c) date privind persoane şi mijloace de transport cãrora nu li se permite intrarea/ieşirea în/din ţarã;
d) specimene de vize şi de documente de cãlãtorie;
e) misiuni, acţiuni şi controale-cadru specifice întreprinse de Poliţia de Frontierã Românã sau în cooperare cu instituţii din ţarã ori din strãinãtate, precum şi evidenţa tuturor resurselor materiale, umane şi financiare utilizate în scopul prevenirii şi combaterii infracţionalitãţii;
f) evenimente, litigii de frontierã constatate în urma misiunilor, acţiunilor, controalelor-cadru;
g) persoane care comit infracţiuni descoperite în zona de competenţã de cãtre Poliţia de Frontierã sau în cooperare cu instituţii din ţarã ori din strãinãtate;
h) cazurile penale instrumentate de cãtre Poliţia de Frontierã Românã potrivit competenţelor prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare;
i) bunuri abandonate descoperite sau confiscate de cãtre Poliţia de Frontierã Românã potrivit competenţelor legale;
j) falsuri pentru vize şi documente de cãlãtorie;
k) persoanele returnate de alte state;
l) alte evidenţe necesare desfãşurãrii activitãţilor specifice Poliţiei de Frontierã Române.
(4) Cu privire la persoane, sunt prelucrate urmãtoarele date şi categorii de date:
a) numele şi prenumele, numele anterior, pseudonimele sau poreclele care au fost eventual înregistrate separat;
b) sexul;
c) data şi locul naşterii;
d) cetãţenia;
e) datele din actele de stare civilã;
f) datele din permisul de conducere;
g) caracteristicile fizice/antropometrice
h) profesia şi locul de muncã;
i) menţiunea cã persoanele în cauzã sunt înarmate sau nu, dupã caz;
j) menţiunea cã persoanele în cauzã sunt violente sau nu, dupã caz;
k) motivul luãrii în evidenţã;
l) mãsura care trebuie luatã.
(5) Datele şi categoriile de date prevãzute la alin. (4) pot fi comunicate, în condiţiile legii, urmãtorilor destinatari:
a) persoanei vizate sau reprezentantului legal al acesteia;
b) instituţiilor sau autoritãţilor publice, în condiţiile în care comunicarea acestora vizeazã exercitarea prerogativelor de autoritate publicã cu care sunt învestite;
c) organismelor similare din alte state, pe baza înţelegerilor la care România este parte.
(6) Regulile privind pãstrarea, actualizarea şi utilizarea bazei de date prevãzute la alin. (1) se stabilesc prin dispoziţie a inspectorului general, cu respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia datelor, precum şi a celor pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date."
4. La articolul 12, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Pentru frontiera cu fiecare stat vecin şi la ţãrmul Mãrii Negre se organizeazã şi funcţioneazã direcţii teritoriale ale poliţiei de frontierã."
5. La articolul 21, litera n) se abrogã.
6. La articolul 21, dupã litera s) se introduce o nouã literã, litera t), cu urmãtorul cuprins:
"t) efectueazã, prin laboratoarele şi specialiştii proprii acreditaţi la nivelul Poliţiei de Frontierã Române, constatãri tehnico-ştiinţifice dispuse conform normelor legale în vigoare."
7. La articolul 24, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - (1) În punctele de trecere a frontierei de stat, în apele de frontierã, pe Dunãrea interioarã, braţul Mãcin, canalul Sulina şi braţul Tulcea, în apele maritime interioare, marea teritorialã, în zona contiguã şi în zona economicã exclusivã organele de cercetare ale poliţiei judiciare din cadrul Poliţiei de Frontierã Române efectueazã cercetarea penalã pentru orice infracţiune care nu este datã în mod obligatoriu în competenţa altor organe de cercetare."
8. La articolul 39, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Personalul Poliţiei de Frontierã Române se compune din poliţişti de frontierã, alţi funcţionari publici şi personal contractual."
9. La articolul 39, alineatul (41) se abrogã.
10. Articolul 39^1 se abrogã.
11. La articolul 43, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Finanţarea cheltuielilor publice prevãzute la alin. (1) se asigurã integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative."
ART. II
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã dispoziţiile <>cap. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
-------------
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Autoritãţii Naţionale de Supraveghere a
Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal,
Florin Negoiţã
Ministrul afacerilor externe,
Lazãr Comãnescu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Bucureşti, 14 octombrie 2008.
Nr. 130.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: