Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 21 decembrie 2006  pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea   art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 125 din 21 decembrie 2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.043 din 29 decembrie 2006
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 125 din 21 decembrie 2006
pentru aprobarea schemelor de plãţi directe şi plãţi naţionale directe complementare, care se acordã în agriculturã începând cu anul 2007, şi pentru modificarea <>art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere în agriculturã
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.043 din 29 decembrie 2006



Având în vedere stabilirea cadrului general de acordare a plãţilor directe în agriculturã, în sectoarele vegetal şi zootehnic, în conformitate cu mecanismele prevãzute de legislaţia europeanã, şi anume Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.782/2003 privind stabilirea normelor comune pentru regimurile de susţinere directã în cadrul politicii agricole comune şi stabilirea altor regimuri de susţinere în favoarea agricultorilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 270 din 21 octombrie 2003, Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 cu privire la finanţarea politicii agricole comune şi Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul acordat pentru dezvoltare ruralã, finanţat din Fondul european pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã (FEADR), şi în conformitate cu Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehã, Regatul Danemarcei, Republica Federalã Germania, Republica Estonia, Republica Elenã, Regatul Spaniei, Republica Francezã, Irlanda, Republica Italianã, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungarã, Republica Malta, Regatul Ţãrilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonã, Republica Portughezã, Republica Slovenia, Republica Slovacã, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeanã, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, ratificat prin <>Legea nr. 157/2005 ,
deoarece timpul rãmas pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã nu permite promovarea şi adoptarea reglementãrii sub formã de lege,
pentru cã sprijinul financiar trebuie acordat producãtorilor agricoli prin plãţi directe, conform statutului de stat membru al Uniunii Europene începând cu 1 ianuarie 2007,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã aprobarea schemelor de plãţi directe şi plãţi naţionale directe complementare, care se acordã în agriculturã începând cu anul 2007.
ART. 2
Schemele de plãţi directe care se acordã începând cu anul 2007, ca mecanisme de susţinere a producãtorilor agricoli, sunt urmãtoarele:
a) Schema de platã unicã pe suprafaţã (SAPS);
b) plãţi naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul vegetal;
c) plãţi naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul zootehnic;
d) Schema de platã pentru culturi energetice;
e) Schema de platã separatã pentru zahãr.
ART. 3
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) cererea de platã pentru schemele de sprijin pe suprafaţã - solicitarea scrisã pe care fermierul o depune la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã pentru accesarea plãţii directe în cadrul Schemei de platã unicã pe suprafaţã (SAPS) şi/sau a plãţilor naţionale directe complementare (PNDC) din sectorul vegetal, a plãţilor pentru culturi energetice, a plãţilor separate pentru zahãr şi pentru plãţile acordate prin mãsurile de sprijin al zonelor defavorizate cu handicap natural - zona montanã;
b) cererea de platã pentru schemele de sprijin din sectorul zootehnic - solicitarea scrisã pe care fermierul o depune la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã pentru accesarea plãţilor naţionale directe complementare (PNDC) din sectorul zootehnic;
c) exploataţie agricolã - ansamblul unitãţilor de producţie administrate de fermieri şi situate pe teritoriul României;
d) bune condiţii agricole şi de mediu - condiţiile pe care trebuie sã le respecte fermierul pentru a beneficia de plãţi directe în cadrul SAPS şi PNDC din sectorul vegetal, plãţi pentru culturi energetice şi de plãţi separate pentru zahãr;
e) bloc fizic - o suprafaţã continuã de teren mãrginitã de limite naturale sau artificiale permanente, utilizatã în scopuri agricole de unul sau mai mulţi fermieri, care poate include una sau mai multe parcele agricole;
f) parcelã agricolã - acea suprafaţã continuã de teren care este utilizatã de un singur fermier, situatã în acelaşi bloc fizic cu o singurã categorie de folosinţã, ce poate fi constituitã din una sau mai multe parcele cadastrale;
g) Sistemul de identificare a parcelelor agricole - componentã a Sistemului integrat de administrare şi control cuprinzând aplicaţii informatice constituite pe baza ortofotoplanurilor, hãrţilor, documentelor cadastrale sau a altor referinţe cartografice. Tehnicile utilizate se bazeazã pe un sistem de informaţii geografice computerizat care asigurã identificarea unicã a fiecãrui bloc fizic, cuprinzând de preferinţã ortoimagini aeriene sau satelitare, cu norme omogene care sã garanteze o precizie cel puţin egalã celei cartografice la scara 1:10.000 şi sã permitã identificarea în cadrul blocurilor fizice a parcelelor agricole din cererile de sprijin. Suprafeţele înscrise în Sistemul de identificare a parcelelor agricole constituie referinţa pentru procesul de control şi efectuarea plãţilor;
h) Registrul fermierilor - element component al Sistemului integrat de administrare şi control, realizat şi administrat de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã în vederea identificãrii fermierilor care pot beneficia de sprijin la data aderãrii României la Uniunea Europeanã;
i) plata directã - plata efectuatã direct fermierului în cadrul schemelor de plãţi aprobate prin prezenta ordonanţã de urgenţã.
(2) În cazul plãţilor directe din sectorul vegetal, valoarea sprijinului este stabilitã pe hectar, iar în cazul plãţilor directe complementare din sectorul zootehnic, valoarea sprijinului este stabilitã pe cap de animal.
ART. 4
(1) Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale este autorizat sã gestioneze fondurile europene pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, Fondul european pentru garantare în agriculturã (FEGA) şi Fondul european pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã (FEADR), cu respectarea plafoanelor anuale şi a angajamentelor bugetare, încheiate sau convenite între Comisia Comunitãţii Europene şi Guvernul României, precum şi fondurile din bugetul naţional.
(2) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã este instituţia responsabilã pentru implementarea schemelor de plãţi directe pentru agriculturã, având ca sursã de finanţare Fondul european pentru garantare în agriculturã (FEGA), Fondul european pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã (FEADR), precum şi fonduri din bugetul naţional.
(3) Pentru gestionarea fondurilor comunitare şi naţionale destinate agriculturii pentru plãţile directe acordate în sectorul vegetal şi pentru control, Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã va utiliza, ca instrument de derulare şi gestionare financiarã, Sistemul integrat de administrare şi control.
ART. 5
(1) Schema de platã unicã pe suprafaţã constã în acordarea unei sume uniforme pe hectar, plãtibilã o datã pe an, decuplatã total de producţie.
(2) Sursa de finanţare pentru plãţile efectuate în cadrul Schemei de platã unicã pe suprafaţã se asigurã din Fondul european pentru garantare în agriculturã (FEGA).
(3) Suprafaţa agricolã eligibilã poate avea urmãtoarele categorii de folosinţã:
a) teren arabil - terenul cultivat pentru producţie cu cereale pentru boabe, plante leguminoase pentru boabe, plante industriale, cartof, sfeclã de zahãr, rãdãcinoase pentru nutreţ, legume proaspete, pepeni şi cãpşuni, flori şi plante ornamentale, plante pentru nutreţ, plante pentru producerea de seminţe şi seminceri pentru comercializare, alte culturi în teren arabil, inclusiv terenurile de sub sere şi solarii şi terenul lãsat necultivat în mod deliberat, dar menţinut în bune condiţii agricole şi de mediu;
b) pajişti permanente - pãşuni şi fâneţe - terenul utilizat pentru pãşunatul animalelor sau pentru producerea de furaje;
c) vii - terenul plantat cu vii şi pepiniere viticole;
d) culturi permanente - terenul plantat cu livezi, arbuşti fructiferi, hamei, pepiniere şi alte culturi permanente;
e) grãdini familiale - suprafaţã destinatã obţinerii produselor agricole, în principal pentru consumul propriu al membrilor exploataţiei/gospodãriei agricole individuale.
ART. 6
(1) Beneficiarii plãţilor directe în cadrul Schemei de platã unicã pe suprafaţã pot fi persoanele fizice şi/sau persoanele juridice care exploateazã terenul agricol pentru care solicitã plata, în calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi administratori în cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau altele asemenea.
(2) Arendatorul, concedentul şi/sau locatorul nu beneficiazã de plãţi directe pentru terenul arendat, concesionat şi/sau închiriat.
ART. 7
(1) Pentru a beneficia de acordarea de plãţi în cadrul schemelor de platã unicã pe suprafaţã, solicitanţii trebuie sã fie înscrişi în Registrul fermierilor, administrat de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, sã depunã cerere de solicitare a plãţilor la termen şi sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii generale:
a) sã exploateze un teren agricol cu o suprafaţã de cel puţin 1 ha, iar suprafaţa parcelei agricole sã fie de cel puţin 0,3 ha. În cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole, arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimã a parcelei trebuie sã fie de cel puţin 0,1 ha;
b) sã declare toate parcelele agricole;
c) sã înscrie, sub sancţiunea legii penale, date reale, complete şi perfect valabile în formularul de cerere de platã directã pe suprafaţã şi în documentele anexate, inclusiv lista suprafeţelor;
d) sã fie de acord ca datele din formularul de cerere de platã sã fie introduse în baza de date IACS, procesate şi verificate în vederea calculãrii plãţii şi transmise autoritãţilor responsabile în vederea elaborãrii de studii statistice şi de evaluãri economice, în condiţiile <>Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) sã respecte bunele condiţii agricole şi de mediu, reglementate prin legislaţia naţionalã, pe toatã suprafaţa agricolã a exploataţiei;
f) sã prezinte documentele necesare care dovedesc dreptul de folosinţã şi sã poatã face dovada cã utilizeazã terenul pentru care s-a depus cererea;
g) sã furnizeze toate informaţiile solicitate de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, în termenele stabilite;
h) sã permitã efectuarea controalelor de cãtre Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã sau de cãtre alte organisme abilitate în acest sens;
i) sã marcheze limitele parcelei utilizate, atunci când este cultivatã cu aceeaşi culturã cu a parcelelor învecinate;
j) sã comunice în termen de 10 zile, în scris, Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã orice modificare a datelor declarate în cererea de platã survenitã în perioada cuprinsã între data depunerii şi data acordãrii plãţii. Aceste modificãri se referã la suprafaţa agricolã utilizatã a exploataţiei, transferarea proprietãţii fermei cãtre un alt utilizator agricol, aprobarea unei rente agricole viagere, alte schimbãri ale informaţiilor din formularul de cerere.
(2) Cererile de platã se depun pânã la data de 15 mai a fiecãrui an calendaristic la centrele Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã şi se înregistreazã în Sistemul integrat de administrare şi control.
(3) Schemele de plãţi directe pe suprafaţã prevãzute la art. 2 lit. a), b), d) şi e) se aplicã terenurilor identificate, exclusiv pentru suprafeţele acestora, înscrise în Sistemul de identificare a parcelelor agricole.
(4) Solicitarea de cãtre fermieri a modificãrii suprafeţelor înregistrate în Sistemul de identificare a parcelelor agricole poate fi depusã la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã pânã la data limitã de depunere a cererilor de platã. Solicitãrile depuse dupã aceastã datã se vor soluţiona în cursul anului urmãtor. Soluţionarea modificãrilor solicitate se va face numai dupã verificarea acestora efectuatã de Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã.
(5) Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã va stabili documentele doveditoare privind utilizarea terenului agricol pentru care fermierul solicitã sprijin şi pe care trebuie sã le prezinte la depunerea formularului de cerere de platã pe suprafaţã.
(6) Pentru terenul care se constatã cã face obiectul cererilor a 2 sau mai mulţi solicitanţi în cadrul Schemei de platã unicã pe suprafaţã (SAPS), plata directã pe suprafaţã nu se acordã niciunuia dintre solicitanţi. La constatarea acestei situaţii Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã va notifica solicitanţii, care au obligaţia sã rezolve litigiul şi, dupã caz, sã refacã cererile şi sã le depunã la termen.
ART. 8
(1) Plãţile naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul vegetal reprezintã plãţi în cadrul schemelor de sprijin comunitare şi constau în acordarea suplimentarã de sume pe suprafaţã pentru culturile prevãzute în legislaţia în vigoare.
(2) Sursa de finanţare a plãţilor naţionale directe complementare în sectorul vegetal se asigurã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în limita prevederilor bugetare aprobate, şi din Fondul european pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã (FEADR).
(3) Beneficiarii plãţilor naţionale directe complementare în sectorul vegetal sunt prevãzuţi la art. 6 alin. (1).
(4) Condiţiile de eligibilitate generale pentru acordarea de sume în cadrul schemei plãţilor naţionale complementare sunt cele prevãzute la art. 7 alin. (1).
ART. 9
(1) Plãţile naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul zootehnic se acordã în limita resurselor financiare alocate anual prin legea bugetului de stat, pentru speciile de animale prevãzute în legislaţia în vigoare.
(2) Sursa de finanţare a plãţilor naţionale directe complementare în sectorul zootehnic se asigurã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în limita prevederilor bugetare aprobate.
(3) Se acordã plãţi naţionale directe complementare în sectorul zootehnic producãtorilor agricoli, persoane fizice sau juridice, care deţin, cresc şi exploateazã animale de producţie, identificate şi înregistrate în sistemul naţional.
ART. 10
(1) Schema de plãţi directe pe suprafaţã pentru culturi energetice reprezintã plãţi în cadrul schemelor de sprijin comunitar şi constau în acordarea unei sume unitare pe suprafaţã începând cu anul 2007, pentru culturi energetice destinate producţiei de biocombustibili, şi anume: rapiţã, floarea-soarelui, soia şi porumb.
(2) Sursa de finanţare pentru plãţile efectuate în cadrul schemei de platã directã pe suprafaţã pentru culturi energetice se asigurã din Fondul european pentru garantare în agriculturã (FEGA).
(3) Beneficiarii plãţilor efectuate în cadrul schemei de platã pe suprafaţã pentru culturi energetice sunt persoanele fizice şi/sau persoanele juridice care exploateazã terenul agricol pentru care solicitã plata, în calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi administratori în cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau altele asemenea, care au încheiat un contract de livrare a producţiei la un producãtor de biocombustibil.
(4) Condiţiile de eligibilitate pentru acordarea de sume în cadrul schemei de platã pe suprafaţã pentru culturi energetice sunt cele prevãzute la art. 7 alin. (1).
(5) Fermierii care solicitã platã pe suprafaţã pentru culturile energetice nu mai au dreptul sã primeascã plãţi naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul vegetal pentru aceleaşi suprafeţe.
ART. 11
(1) Schema de platã separatã pentru zahãr reprezintã plãţi directe în cadrul schemelor de sprijin comunitar şi constã în acordarea unei sume pe suprafaţã începând cu anul 2007, pentru cultura de sfeclã de zahãr, destinatã producţiei de zahãr.
(2) Sursa de finanţare pentru plãţile efectuate în cadrul schemei de platã directã separatã pentru zahãr se asigurã din Fondul european pentru garantare în agriculturã (FEGA).
(3) Beneficiarii plãţilor efectuate în cadrul schemei de platã directã separatã pentru zahãr sunt persoanele fizice şi/sau persoanele juridice care exploateazã terenul agricol pentru care solicitã plata, în calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, asociaţi administratori în cadrul asociaţiilor în participaţiune, locatari sau altele asemenea, care au încheiat un contract de livrare a producţiei de sfeclã de zahãr cu un operator economic care proceseazã sfeclã de zahãr în conformitate cu reglementãrile comunitare în vigoare.
(4) Condiţiile de eligibilitate pentru acordarea de sume în cadrul schemei plãţilor directe separate pentru zahãr sunt cele prevãzute la art. 7 alin. (1).
ART. 12
(1) Cuantumul anual al plãţilor directe, al plãţilor unice pe suprafaţã (SAPS), al plãţilor naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul vegetal, al plãţilor pentru culturi energetice şi al plãţilor separate pentru zahãr se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în limita sumelor alocate de la bugetul de stat şi a plafoanelor maximale aprobate României cu aceastã destinaţie de cãtre Comisia Europeanã. Suma înscrisã în plafoanele maximale aprobate pentru plãţile din sectorul vegetal, prevãzute la art. 2 lit. a), b), d) şi e), se constituie, dupã caz, din fondurile bugetului de stat şi/sau din fondurile comunitare (FEGA şi/sau FEADR).
(2) Cuantumul anual al plãţilor naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul zootehnic se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, în limita sumelor alocate de la bugetul de stat şi a plafoanelor maximale aprobate României cu aceastã destinaţie de cãtre Comisia Europeanã. Suma înscrisã în plafoanele maximale aprobate pentru plãţile naţionale directe complementare (PNDC) în sectorul zootehnic se constituie integral din fonduri de la bugetul de stat.
ART. 13
Modul de implementare, condiţiile specifice şi criteriile de eligibilitate pentru aplicarea schemelor de plãţi directe şi plãţi naţionale directe complementare se stabilesc, în acord cu reglementãrile comunitare în domeniu, prin ordin al ministrului agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 14
Articolul 2 din <>Legea nr. 36/1991 privind societãţile agricole şi alte forme de asociere în agriculturã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 din 6 mai 1991, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Formele de asociere simplã sunt asocierile între douã sau mai multe familii în baza unui contract de societate în condiţiile prevãzute de Codul civil, având ca scop exploatarea terenurilor agricole, creşterea animalelor, aprovizionarea, depozitarea, condiţionarea, prelucrarea şi vânzarea produselor, prestarea unor servicii, precum şi alte activitãţi."

PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU

Contrasemneazã:
-------------
Ministrul agriculturii, pãdurilor şi dezvoltãrii rurale,
Dan Ştefan Motreanu

Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu

Bucureşti, 21 decembrie 2006.
Nr. 125.

---------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016