Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDONANTA DE URGENTA nr. 12 din 7 iulie 1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:
TITLUL I Organizarea şi efectuarea transporturilor pe cãile ferate romane
CAP. 1 Organizarea transporturilor feroviare ART. 1 (1) Prin transport pe cãile ferate romane, denumit în continuare transport feroviar, se înţelege orice deplasare de persoane şi de bunuri, realizatã cu vehicule feroviare de cãtre operatori de transport pe infrastructura feroviara. Transportul feroviar, precum şi serviciile adiacente sau conexe acestuia sunt considerate operaţiuni de transport feroviar. (2) Transportul feroviar poate fi public sau în interes propriu. (3) Transportul feroviar public constituie, prin natura sa, un sector strategic de interes naţional, reprezintã un serviciu esenţial pentru societate, contribuie la libera circulaţie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, la deplasarea persoanelor, mãrfurilor şi altor bunuri, în interiorul tarii şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranta, în condiţii ecologice, eficiente, şi îndeplineşte sarcini specifice pentru nevoile de apãrare a tarii, potrivit legii. (4) Transporturile feroviare publice se efectueazã numai pe baza de contract de transport. (5) Contractul de transport se încheie şi se executa în conformitate cu prevederile Codului comercial, ale Regulamentului de transport pe cãile ferate din România şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. (6) Transportul feroviar în interes propriu este transportul efectuat în interesul activitãţilor proprii, cu mijloace de transport deţinute în proprietate sau închiriate. (7) Activitãţile de transport feroviar public sau în interes propriu sunt realizate de cãtre operatori de transport feroviar, persoane juridice romane, licentiati în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta. ART. 2 Pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public sau în interes propriu pot obţine licenta operatorii de transport cu capital de stat şi/sau privat, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) au, în principal, ca obiect de activitate transporturile de cãlãtori, de mãrfuri şi de alte bunuri pe cale feratã; b) deţin în proprietate sau cu chirie material rulant de tracţiune necesar pentru remorcarea trenurilor sau trenuri automotoare, cu caracteristicile tehnice şi de dotare impuse de prescripţiile de siguranta a circulaţiei feroviare şi de calitatea serviciului de transport; c) respecta întocmai prescripţiile tehnice, tehnologice, de organizare şi de desfãşurare a circulaţiei şi manevrei trenurilor, stabilite pentru accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviara publica, în condiţii de siguranta a circulaţiei şi de securitate a transporturilor; d) dispun de personal atestat pentru conducerea trenurilor şi a materialului rulant motor, pentru efectuarea operaţiunilor de manevra, pregãtire, reparare şi verificare a trenurilor, în conformitate cu prescripţiile specifice în vigoare; e) fac dovada onorabilitatii, capacitãţii tehnice, capacitãţii profesionale şi capacitãţii financiare, stabilite de Ministerul Transporturilor; f) alte condiţii stabilite de Ministerul Transporturilor. ART. 3 Licenta pentru efectuarea serviciilor de transport public sau în interes propriu pe cãile ferate se acorda de Ministerul Transporturilor. ART. 4 Pe parcursul desfãşurãrii activitãţii, operatorii de transport feroviar licentiati sunt obligaţi sa realizeze, la termenele şi la parametrii tehnici prevãzuţi în prescripţiile pentru siguranta circulaţiei feroviare, toate operaţiunile de verificare, întreţinere şi reparaţii pentru materialul rulant aflat sau introdus în circulaţie, sub sancţiunea suspendãrii sau retragerii licenţei. ART. 5 (1) Transportul feroviar public de cãlãtori are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii, operatorii de transport feroviar public primesc de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, diferenţele dintre tarifele stabilite cu avizul autoritãţilor publice competente şi costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit de cel puţin 3% . (2) Serviciul public social de transport feroviar de cãlãtori poate fi concesionat de cãtre Ministerul Transporturilor, pe baza de licitaţie publica, în condiţiile legii. (3) În cazul efectuãrii de servicii publice de transport marfa sau cãlãtori pentru anumite categorii de persoane fizice sau juridice, care beneficiazã, din dispoziţia autoritãţilor publice competente, de reduceri ale tarifelor de transport, prin actul care a prevãzut acordarea acestor reduceri, se vor asigura compensaţii corespunzãtoare operatorului de transport, pana la nivelul tarifului aprobat. ART. 6 Transportul feroviar public va fi organizat astfel încât sa se asigure un sistem unitar, echilibrat şi funcţional, în conformitate cu cerinţele siguranţei circulaţiei, confortului şi tehnologiilor specifice de transport pe calea feratã, în condiţii de compatibilitate şi interoperabilitate cu sistemul de transport feroviar european.
CAP. 2 Autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare
ART. 7 (1) Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare care asigura dezvoltarea şi siguranta transporturilor feroviare. (2) Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, are urmãtoarele atribuţii principale în domeniul transporturilor feroviare: a) elaboreazã strategiile de dezvoltare a activitãţilor de transport feroviar; b) elaboreazã şi supune aprobãrii Guvernului programele de dezvoltare şi de modernizare a infrastructurii feroviare; c) asigura, în condiţii identice, tuturor operatorilor feroviari acces egal şi nediscriminatoriu pe infrastructura feroviara publica, conform reglementãrilor interne, precum şi acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte; d) asigura beneficiarilor de transport feroviar dreptul de a apela la un operator de transport licenţiat şi liber ales; e) sprijinã dezvoltarea şi funcţionarea transportului feroviar public; f) asigura condiţiile unui mediu concurential normal în transportul feroviar, precum şi între acesta şi alte moduri de transport; g) asigura efectuarea transporturilor militare, a transporturilor speciale şi a transporturilor de intervenţie în caz de calamitati naturale sau în alte situaţii deosebite; h) asigura dezvoltarea cercetãrii în transportul feroviar, în corelare cu programele naţionale de cercetare; i) elaboreazã politica economicã în domeniul transportului feroviar; j) elaboreazã politici pentru dezvoltarea transporturilor multimodale şi a transportului combinat; k) elaboreazã politici de dezvoltare echilibrata a transportului feroviar cu alte moduri de transport; l) asigura gestionarea proprietãţii publice din domeniul transportului feroviar; m) asigura gestionarea resurselor financiare alocate prin bugetul de stat; n) avizeazã tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare publice şi le supune spre aprobare Guvernului; o) clasifica infrastructura de transport feroviar în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale; p) stabileşte regulile de acces pe infrastructura cãilor ferate romane pentru operatorii feroviari; q) este depozitarul normelor, metodologiilor, prescripţiilor şi instrucţiunilor cu specific feroviar, care se aplica în domeniul transporturilor feroviare; r) emite normative privind construcţia şi protecţia caii ferate. (3) Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor feroviare, are urmãtoarele atribuţii principale: a) reprezintã Guvernul în organismele internaţionale şi în relaţiile bilaterale cu alte state în domeniul transporturilor feroviare; b) elaboreazã şi promoveazã reglementãri specifice, destinate asigurãrii compatibilitatii sistemului naţional de transport feroviar cu sistemele de transport internaţionale; c) emite norme tehnice obligatorii pentru construcţia, modernizarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi verificarea tehnica a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant; d) stabileşte nomenclatorul de funcţii al personalului care lucreazã sau concura la siguranta circulaţiei trenurilor; e) emite norme obligatorii de atestare, certificare şi licentiere a personalului din transporturile feroviare, care lucreazã în siguranta circulaţiei, şi stabileşte condiţiile de suspendare sau de anulare a atestatelor, a certificatelor sau a licenţelor acordate; f) organizeazã examene şi emite atestate, certificate şi licenţe pentru personalul din siguranta circulaţiei; g) emite norme obligatorii de licentiere a operatorilor de transport feroviar care efectueazã sau vor efectua activitãţi de transport feroviar şi stabileşte condiţiile de acordare, de suspendare sau de anulare a licenţelor; h) emite norme obligatorii de siguranta a traficului în transporturile feroviare, precum şi pentru transportul multimodal şi combinat şi supravegheazã respectarea acestora; i) emite norme obligatorii pentru efectuarea transporturilor de mãrfuri periculoase; j) aproba organizarea regionala a transporturilor feroviare; k) exercita activitatea de registru, de inspecţie şi de control în transporturile feroviare; l) stabileşte condiţiile şi asigura înmatricularea materialului rulant; m) asigura omologarea tehnica de tip a vehiculelor feroviare, precum şi certificarea de conformitate, omologarea, agrementarea tehnica a materialelor, componentelor şi echipamentelor utilizate la construirea, repararea şi întreţinerea materialului rulant şi a infrastructurii feroviare; n) autorizeaza efectuarea de lucrãri care se executa în zonele de siguranta şi de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane; o) asigura cercetarea administrativã a evenimentelor sau accidentelor grave, produse în activitãţile de transport feroviar; p) asigura, prin reţeaua proprie, controlul medico-sanitar specific siguranţei circulaţiei şi controlul sanitar-veterinar specific activitãţilor de transport feroviar şi emite autorizaţii sanitar-veterinare; q) autorizeaza, din punct de vedere tehnic, agenţii economici care efectueazã lucrãrile de construcţie, întreţinere şi reparatie a elementelor infrastructurii feroviare şi a materialului rulant; r) aproba norme şi regulamente obligatorii pentru deţinãtorii de linii ferate industriale şi de mijloace de transport pe calea feratã, care au acces pe infrastructura feroviara, dupã caz, precum şi pentru beneficiarii de transport; s) autorizeaza înfiinţarea şi funcţionarea centrelor de pregãtire, perfecţionare şi autorizare a personalului din transporturile feroviare; t) analizeazã şi decide asupra sesizarilor privind modul de alocare a capacitãţilor infrastructurii feroviare, între operatorii feroviari, şi supravegheazã desfãşurarea activitãţilor de transport feroviar în condiţii de concurenta loiala; u) stabileşte norme de repartizare nediscriminatorie a capacitãţilor infrastructurii feroviare; v) concesioneaza, în numele statului, serviciul public de transport feroviar de cãlãtori. (4) Ministerul Transporturilor îndeplineşte şi alte atribuţii stabilite prin acte normative. (5) Ministerul Transporturilor exercita atribuţiile de autoritate de stat, direct sau prin delegare de competente cãtre o autoritate feroviara organizatã ca instituţie publica, finanţatã din venituri extrabugetare.
CAP. 3 Infrastructura feroviara şi asigurarea functionarii acesteia
ART. 8 (1) Prin infrastructura feroviara se înţelege ansamblul elementelor necesare circulaţiei şi manevrei materialului rulant, clãdirile statiilor de cale feratã, cu facilitãţile aferente, precum şi celelalte clãdiri şi facilitãţi destinate desfãşurãrii transportului feroviar. (2) Infrastructura feroviara cuprinde infrastructura feroviara proprietate publica a statului, denumita în continuare infrastructura feroviara publica, precum şi cea aflatã în proprietate privatã, denumita în continuare infrastructura feroviara privatã. ART. 9 (1) Gestionarea infrastructurii feroviare, asa cum a fost definitã la art. 8 alin. (1), se asigura de cãtre o companie nationala rezultatã ca urmare a reorganizãrii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, cãreia i se atribuie în concesiune, fãrã plata redeventei, infrastructura feroviara publica şi care deţine în proprietate alte elemente ale infrastructurii feroviare preluate de la Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, stabilite prin hotãrâre a Guvernului. (2) Contractul de concesiune se încheie, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor, pentru o perioada de pana la 50 de ani. ART. 10 (1) Infrastructura feroviara publica se compune din: a) liniile ferate de circulaţie, terenul aferent pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, care constituie zona de siguranta a infrastructurii feroviare; b) podurile, tunelurile, viaductele şi alte lucrãri de arta, care au legatura cu liniile ferate deschise circulaţiei publice, precum şi terenurile aferente acestora; c) lucrãrile geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de protecţie a liniilor ferate şi terenurile aferente pe care sunt amplasate; d) instalaţiile fixe de siguranta şi de conducere operativã a circulaţiei feroviare; e) triajele de reţea ale caii ferate şi terenurile aferente acestora. (2) Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului. (3) Celelalte elemente ale ansamblului infrastructurii feroviare, neprevãzute la alin. (1), constituie proprietate privatã a companiei care gestioneazã infrastructura feroviara, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, precum şi a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, rãmasã dupã reorganizare, dupã caz. ART. 11 Funcţionarea infrastructurii feroviare publice se realizeazã de cãtre compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara, prin: a) îndeplinirea ansamblului funcţiilor tehnice şi economice necesare; b) asigurarea stãrii de funcţionare a liniilor instalaţiilor şi celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliţi conform art. 13; c) conducerea operativã a circulaţiei trenurilor şi autorizarea manevrei pe liniile deschise circulaţiei publice sau cu acces la aceasta; d) repartizarea capacitãţilor infrastructurii feroviare şi alocarea traselor, pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor şi a contractului de acces pe infrastructura feroviara. ART. 12 Compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara poate efectua pe aceasta transporturi în interes propriu, pentru menţinerea sau reducerea în parametri a infrastructurii feroviare, cu îndeplinirea condiţiilor prevãzute la art. 1 alin. (7) şi la art. 2, fãrã plata tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare prevãzut la art. 19 alin. (1). ART. 13 Parametrii elementelor infrastructurii feroviare romane trebuie sa corespundã normelor interne şi internaţionale sau celor stabilite prin acorduri şi convenţii internaţionale la care România este parte. Aceşti parametri trebuie sa asigure compatibilitatea infrastructurii feroviare romane, în întregul ei sau pe direcţii şi coridoare de transport, cu ansamblul internaţional al cãilor ferate. ART. 14 Elementele infrastructurii feroviare publice, inclusiv terenurile pe care sunt amplasate, precum şi terenurile destinate acestui scop sunt scutite de orice taxe şi impozite. ART. 15 (1) Accesul şi circulaţia pe infrastructura feroviara publica sunt permise în condiţiile deţinerii de cãtre operatorii de transport feroviar a unei licenţe eliberate conform prezentei ordonanţe de urgenta şi ale existenţei unui contract de acces, încheiat cu compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara. (2) Operatorii de transport feroviar strãini şi grupurile internaţionale care realizeazã transport feroviar sunt acceptaţi pentru circulaţie pe infrastructura feroviara publica în condiţiile legii şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. ART. 16 Realizarea de noi infrastructuri feroviare publice sau a unor proiecte majore de modificãri structurale şi/sau tehnologice ale infrastructurii feroviare publice se supune legislaţiei privind lucrãrile publice şi se avizeazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale, în scopul încadrãrii acestora în infrastructura sistemului naţional de apãrare. ART. 17 Persoanele juridice sau persoanele fizice pot construi infrastructuri feroviare proprii, cu aprobarea Ministerului Transporturilor şi cu avizele autoritãţilor publice locale, Ministerului Apãrãrii Naţionale şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. ART. 18 (1) Întreţinerea, reparaţiile curente şi asigurarea functionarii infrastructurii feroviare se asigura din veniturile proprii ale companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara. (2) Veniturile proprii ale companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara se constituie din veniturile obţinute prin alocarea capacitãţilor şi a traselor cãtre operatorii de transport feroviar licentiati, din alte activitãţi proprii, precum şi din valorificarea produselor reziduale. ART. 19 (1) Operatorii de transport feroviar, licentiati sa efectueze transporturi publice sau în interes propriu, de marfa şi/sau de cãlãtori, folosind capacitatile infrastructurii feroviare, plãtesc un tarif de utilizare a acesteia, ale cãrui limite sunt stabilite prin contractul de activitate al companiei naţionale care gestioneazã infrastructura, încheiat cu Ministerul Transporturilor conform prevederilor art. 33-35. (2) Compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara poate negocia nivelul tarifului de utilizare cu operatorii de transport feroviar, în funcţie de numãrul de trase achiziţionate, perioada de solicitare şi secţia de circulaţie. (3) Pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice se aplica cota 0 de T.V.A. ART. 20 Promovarea proiectelor pentru construcţii şi tronsoane noi de cale feratã, pentru modernizarea şi/sau dezvoltarea unor tronsoane existente, precum şi pentru magistralele destinate circulaţiei cu viteze mari se face de cãtre Ministerul Transporturilor, la propunerea fundamentalã a companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara. ART. 21 Cheltuielile pentru investiţii, reparaţii capitale, modernizãri şi/sau dezvoltãri ale infrastructurii feroviare publice sunt finanţate de la bugetul de stat. ART. 22 În condiţiile legii, pot fi subconcesionate sau închiriate porţiuni ale infrastructurii feroviare publice, cu avizul Ministerului Transporturilor. ART. 23 (1) Liniile ferate aparţinând infrastructurii feroviare publice pot fi închise pentru transport, din considerente tehnologice sau de rentabilitate. (2) Închiderea liniilor ferate din motive tehnologice se face de cãtre compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara, în conformitate cu normele de exploatare a infrastructurii în condiţii de siguranta a circulaţiei. (3) Închiderea liniilor ferate din motive de rentabilitate, urmatã de conservare sau de dezafectare, ori menţinerea în exploatare a liniei respective şi regimul exploatãrii ei se aproba de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale. (4) Pierderile rezultate prin menţinerea în exploatare, cat şi costurile ocazionate de conservarea sau de dezafectarea liniilor publice nerentabile se suporta de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz. ART. 24 (1) În cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale feratã, elementele afectate ale infrastructurii cãilor ferate romane vor fi repuse în funcţiune în cel mai scurt timp, utilizându-se resursele care pot fi mobilizate în acest scop, în condiţiile legii. (2) Cheltuielile ocazionate de repunerea în funcţiune a infrastructurii feroviare publice, afectatã ca urmare a unor calamitati naturale sau dezastre, se acoperã de la bugetul de stat.
CAP. 4 Siguranta şi protecţia infrastructurii feroviare
ART. 25 (1) În scopul desfãşurãrii în bune condiţii a circulaţiei feroviare şi al prevenirii evenimentelor de cale feratã, se instituie zona de siguranta şi zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice. (2) Zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice cuprinde fasiile de teren, în limita de 20 m fiecare, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, necesare pentru amplasarea instalaţiilor de semnalizare şi de siguranta circulaţiei şi a celorlalte instalaţii de conducere operativã a circulaţiei trenurilor, precum şi a instalaţiilor şi lucrãrilor de protecţie a mediului. (3) În cazurile în care limitele astfel stabilite cuprind terenuri aflate în proprietate privatã, se poate proceda la expropriere pentru cauza de utilitate publica, în condiţiile legii. (4) Zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice cuprinde terenurile limitrofe, situate de o parte şi de alta a axei caii ferate, indiferent de proprietar, în limita a maximum 100 m de la axa caii ferate, precum şi terenurile destinate sau care servesc, sub orice forma, la asigurarea functionarii acesteia. Limitele concrete ale zonelor de protecţie se stabilesc pe baza normativelor emise de Ministerul Transporturilor. (5) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare publice pot fi executate lucrãri, potrivit reglementãrilor emise de Ministerul Transporturilor. ART. 26 În zona de protecţie a infrastructurii feroviare se interzice: a) amplasarea oricãror construcţii, fie şi cu caracter temporar, depozitarea de materiale sau înfiinţarea de plantaţii care impiedica vizibilitatea liniei şi a semnelor feroviare; b) utilizarea indicatoarelor şi a luminilor de culoare roşie, galbena, verde sau albastra, care ar putea crea confuzie cu semnalizarea feroviara; c) efectuarea oricãror lucrãri, care, prin natura lor, ar putea provoca alunecãri de teren, surpari sau afectarea stabilitatii solului, inclusiv prin taierea copacilor, arbustilor, extragerea de materiale de construcţii sau prin modificarea echilibrului freatic; d) depozitarea necorespunzãtoare de materiale, substanţe sau deşeuri care contravin normelor de protecţie a mediului sau care ar putea provoca degradarea infrastructurii feroviare a zonei de protecţie a acesteia, precum şi a condiţiilor de desfãşurare normalã a traficului feroviar. ART. 27 (1) În zona de protecţie a infrastructurii feroviare pot fi amplasate, temporar, materiale şi utilaje necesare întreţinerii acesteia, în scopul eliminãrii consecinţelor evenimentelor de cale feratã sau al prevenirii oricãrui pericol pentru siguranta circulaţiei feroviare. În cazul producerii de pagube, se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despãgubire, stabilitã pe baza de negocieri, în termen de maximum 30 de zile de la terminarea lucrãrii. În caz de neînţelegere, acordarea de despãgubiri şi cuantumul acestora se stabilesc prin hotãrâre judecãtoreascã. (2) Dreptul de ocupare temporarã a terenului nu este condiţionat de plata prealabilã a despãgubirii. ART. 28 Pe traseul liniilor ferate aparţinând infrastructurii feroviare, supus inzapezirilor, compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara este în drept sa utilizeze zona de protecţie pentru instalarea de parazapezi. În cazul producerii de pagube cu aceasta ocazie, sunt aplicabile dispoziţiile art. 27 alin. (1). ART. 29 (1) Traversarea caii ferate de cãtre alte cai de comunicaţii se realizeazã şi se menţine în conformitate cu reglementãrile emise de cãtre Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne şi de cãtre organele administraţiei publice locale, dupã caz, cu suportarea de cãtre beneficiarul caii de comunicaţie respective a oricãror daune produse la infrastructura feroviara. (2) Traversarea liniilor ferate de cãtre pietoni, vehicule sau animale se face numai prin locuri special amenajate şi numai cu respectarea normelor şi a prescripţiilor în vigoare. (3) Compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara, respectiv operatorii de transport feroviar, nu rãspunde pentru pagubele cauzate de nerespectarea dispoziţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2).
CAP. 5 Siguranta circulaţiei pe cãile ferate romane
ART. 30 Transportul feroviar public trebuie sa se desfãşoare într-un climat de disciplina ferma, asigurându-se condiţiile necesare pentru deplina siguranta a cãlãtorilor şi a bunurilor transportate. ART. 31 Personalul cu sarcini de siguranta a circulaţiei al companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara şi operatorii de transport feroviar licentiati se supun prevederilor din instrucţiunile de serviciu şi reglementãrilor specifice domeniului feroviar, privitoare la siguranta circulaţiei trenurilor. ART. 32 În scopul realizãrii circulaţiei feroviare în condiţii de siguranta, compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara şi operatorii de transport feroviari licentiati în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta exercita, în limita competentelor aprobate, urmãtoarele atribuţii: a) asigura, organizeazã şi coordoneazã circulaţia şi manevra, aplica mãsurile de siguranta a circulaţiei pe calea feratã, în scopul prevenirii evenimentelor de cale feratã; b) elaboreazã şi propun spre aprobare norme, instrucţiuni şi regulamente obligatorii privind activitãţile care se desfãşoarã pe infrastructura feroviara; c) elaboreazã instrucţiuni de exploatare tehnica proprii; d) organizeazã şi exercita, prin organe proprii specializate, controlul permanent al activitãţii de producţie şi exploatare şi de siguranta a circulaţiei feroviare; e) exercita controlul permanent în probleme legate de buna funcţionare, întreţinere, reparare a mijloacelor de transport, a liniilor de cale feratã, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot produce perturbatii în desfãşurarea transportului feroviar public şi a proceselor de producţie; f) iau mãsuri pentru folosirea raţionalã şi în condiţii de siguranta a mijloacelor de transport feroviar, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, pentru respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora, aferente activitãţii proprii; g) propun spre aprobare sau aproba, în condiţiile legii, studii de fezabilitate pentru modernizãri şi obiective de investiţii noi care privesc transporturile pe cãile ferate, proiectarea sau execuţia de obiective de investiţii noi şi participa la recepţia şi punerea în funcţiune a acestora, în conformitate cu programele aprobate; h) avizeazã caracteristicile de construcţie ale mijloacelor de transport feroviar şi soluţiile tehnice pentru lucrãrile de construcţie şi de dare în exploatare a liniilor de cale feratã noi, a instalaţiilor de transport pe cãile ferate, precum şi în cazul modernizãrii celor existente; i) avizeazã funcţionarea mijloacelor de transport feroviar şi exercita controlul tehnic pe liniile de cale feratã care au acces la infrastructura cãilor ferate romane, verifica personalul care le deserveste, în condiţiile stabilite de regulamentele proprii cãilor ferate romane, dupã caz; j) avizeazã caracteristicile tehnice ale instalaţiilor complexe ce urmeazã a fi importate, precum şi ale maşinilor şi instalaţiilor unicat, de mare importanta, care urmeazã a fi procurate din ţara sau din strãinãtate pentru transporturile pe cãile ferate; k) avizeazã orice fel de lucrãri de construcţii şi instalaţii care se executa în zona infrastructurii feroviare sau care pot afecta stabilitatea şi siguranta cãilor ferate şi a instalaţiilor feroviare; l) propun spre aprobare norme tehnice privind exploatarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport; m) aproba normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu proprii, pentru exploatarea, întreţinerea, siguranta circulaţiei feroviare, proiectarea şi repararea liniilor de cale feratã, a instalaţiilor şi a tuturor utilajelor din dotare; n) asigura şi urmãresc executarea lucrãrilor de construcţii-montaj şi de reparatie a mijloacelor din dotare; o) organizeazã recepţia materialului rulant, a liniilor de cale feratã, a instalaţiilor şi echipamentelor la unitãţile furnizoare şi de reparaţii, în scopul asigurãrii unei calitãţi corespunzãtoare siguranţei circulaţiei feroviare; p) stabilesc, cu respectarea prevederilor legale, normativele de personal, funcţiile şi meseriile din activitatea proprie, precum şi rãspunderea acestora fata de siguranta circulaţiei; q) elaboreazã şi propun spre aprobare criteriile de clasificare a echipamentelor, materialelor şi componentelor, în raport cu importanta lor în siguranta circulaţiei feroviare; r) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice pentru verificarea şi atestarea calitãţii, din punct de vedere al siguranţei feroviare, a tuturor echipamentelor, materialului rulant şi componentelor utilizate în circulaţia pe cãile ferate romane, care au importanta pentru siguranta circulaţiei feroviare; s) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice pentru selecţionarea, şcolarizarea, verificarea cunoştinţelor şi aptitudinilor psihofizice ale întregului personal autorizat, cu atribuţii în siguranta circulaţiei pe cãile ferate romane; t) elaboreazã şi propun spre aprobare norme metodologice şi de calitate pentru întreţinerea şi repararea tuturor echipamentelor, meterialului rulant şi componentelor utilizate, cu relevanta în siguranta circulaţiei pe cãile ferate; u) avizeazã tehnologiile de producţie, de reparaţii şi de întreţinere pentru instalaţii, echipamente şi material rulant; v) organizeazã, în condiţiile legii, autorizarea personalului cu raspunderi în siguranta circulaţiei pe calea feratã, precum şi a celui care îndeplineşte sarcini de verificare şi de îndrumare metodologicã pentru siguranta circulaţiei feroviare; w) exercita controlul propriu, permanent, în orice probleme legate de siguranta circulaţiei feroviare şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot provoca abateri de la aceasta; x) coopereazã, prin organele proprii de specialitate, în conformitate cu reglementãrile specifice feroviare, cu organele Parchetului, Ministerului de Interne, Ministerului Sãnãtãţii şi cu alte organe prevãzute de lege, pentru salvarea şi evacuarea persoanelor sau a bunurilor periclitate de evenimentele de cale feratã, pentru limitarea şi înlãturarea urmãrilor provocate de acestea şi pentru reluarea traficului feroviar, precum şi pentru stabilirea cauzelor, a împrejurãrilor şi a vinovatilor care au condus la producerea unor astfel de evenimente.
CAP. 6 Contractul de activitate
ART. 33 Raporturile dintre compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara, societãţile naţionale şi/sau societãţile comerciale care efectueazã transport feroviar public de cãlãtori, pe de o parte, şi instituţiile publice, pe de alta parte, se reglementeazã prin contracte de activitate, încheiate cu Ministerul Transporturilor în numele statului. ART. 34 (1) Contractele de activitate prevãzute la art. 33 vor cuprinde, cel puţin, urmãtoarele prevederi, dupã caz: a) principalii indicatori cantitativi şi calitativi ai activitãţii de transport feroviar de cãlãtori, ce urmeazã a fi indepliniti de cãtre operatorii de transport feroviar; b) activitãţile companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara, în exercitarea atribuţiilor de asigurare a functionarii, întreţinerii, repararii, modernizãrii şi dezvoltãrii infrastructurii feroviare; c) lista completa a serviciilor sociale ce urmeazã a fi asigurate de operatorii de transport feroviar licentiati; d) activitãţi legate de asigurarea de servicii privind asistenta specifica medico-sanitarã, de învãţãmânt şi cultural-sportiva; e) rãspunderile Guvernului privind buna funcţionare a transportului public feroviar, incluzând transferurile din bugetul de stat pentru infrastructura feroviara, pentru activitatea de învãţãmânt şi de asistenta medico-sanitarã, precum şi sumele necesare compensãrii pentru servicii sociale, prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta. (2) Este interzisã prevederea în contractul de activitate a efectuãrii transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura feroviara care nu corespund normelor de siguranta a circulaţiei pe calea feratã. ART. 35 Contractele de activitate prevãzute la art. 33 se încheie pentru o durata de 4 ani, se aproba de cãtre Guvern şi se actualizeazã anual, dupã aprobarea bugetului de stat. ART. 36 La solicitarea autoritãţilor administraţiei publice locale sau a altor persoane juridice, operatorii de transport feroviar licentiati pot încheia cu acestea convenţii pentru activitãţi de transport feroviar de interes local, altele decât cele prevãzute în contractul de activitate încheiat cu Ministerul Transporturilor, cu obligaţia de acoperire a diferenţei de cost de cãtre solicitantul transportului, în cazul în care veniturile din efectuarea transportului nu acoperã costurile. ART. 37 Compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara şi operatorii de transport feroviar licentiati pot avea în structura corpuri de gardieni feroviari, a cãror activitate se desfãşoarã pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului. ART. 38 Personalul companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara şi cel al operatorilor de transport feroviar licentiati, cu atribuţii de serviciu privind paza, ordinea publica şi controlul trenurilor, garilor şi al altor unitãţi din cadrul acestora este asimilat, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, persoanelor care îndeplinesc o funcţie ce implica exerciţiul autoritãţii publice.
CAP. 7 Dispoziţii speciale
ART. 39 Deteriorarea şi/sau afectarea sub orice forma a liniei de cale feratã, a instalaţiilor de siguranta circulaţiei feroviare, a celor de telecomunicaţii feroviare, a oricãror bunuri sau dotãri aferente infrastructurii feroviare se pedepseşte conform legii penale. ART. 40 În cazul nerespectãrii prevederilor art. 25 alin. (5) şi ale art. 26, compania nationala care gestioneazã infrastructura feroviara va acţiona imediat, în condiţiile legii, pentru oprirea oricãror lucrãri sau pentru desfiinţarea construcţiilor interzise de lege, fãrã plata nici unei despãgubiri, precum şi pentru recuperarea pagubelor produse în zona de protecţie a infrastructurii cãilor ferate romane. ART. 41 Neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 6 atrage dupã sine retragerea totalã sau parţialã a licenţei pentru efectuarea serviciilor de transport feroviar public, precum şi rãspunderea penalã sau contravenţionalã, dupã caz, a persoanei juridice sau fizice rãspunzãtoare pentru consecinţele generate de astfel de situaţii. ART. 42 Faptele care constituie contravenţii la normele privind transportul feroviar, inclusiv cele care constituie contravenţii la normele de protecţie a infrastructurii feroviare, sancţiunile care se aplica şi organele împuternicite sa sanctioneze aceste fapte se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
TITLUL II Reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 43 (1) Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane se reorganizeazã prin divizare, într-o companie nationala, în societãţi naţionale şi societãţi comerciale, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, dupã cum urmeazã: a) Compania Nationala de Cai Ferate - "C.F.R.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate gestionarea infrastructurii feroviare şi a patrimoniului auxiliar feroviar; b) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa - "C.F.R. - Marfa", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de mãrfuri; c) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Cãlãtori - "C.F.R. - Cãlãtori", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate efectuarea transportului feroviar public de cãlãtori; d) Societatea de Administrare Active Feroviare - "S.A.A.F.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate administrarea excedentului de active rezultat din divizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane; e) Societatea de Servicii de Management Feroviar - "S.M.F.", cu statut de societate comercialã, care are, în principal, ca obiect de activitate asigurarea serviciilor financiar-contabile, gestionarea creditelor externe, asigurarea serviciilor juridice. (2) Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, prevãzute la alin. (1), funcţioneazã pe principii comerciale, specifice economiei de piata, cu orientare spre obţinerea de profit. (3) Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, prevãzute la alin. (1), preiau, parţial, patrimoniul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane. ART. 44 Societatea nationala a Cãilor Ferate Romane continua sa fiinteze ca regie autonomã, având ca obiect principal de activitate gestionarea datoriei şi a creanţelor existente la data reorganizãrii, potrivit noului regulament de organizare şi funcţionare, aprobat prin hotãrâre a Guvernului, dupã finalizarea procesului de divizare. ART. 45 Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale prevãzute la art. 43 se organizeazã şi funcţioneazã sub autoritatea Ministerului Transporturilor, prin hotãrâre a Guvernului, care va stabili şi forma juridicã a acestora. ART. 46 Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate gestionarea infrastructurii cãilor ferate romane, efectuarea transportului de cãlãtori, de mãrfuri şi de alte bunuri, vor prelua de la Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane activele strict necesare pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii de eficienta pentru traficul existent la data reorganizãrii. ART. 47 Activele care nu se preiau de cãtre compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, constituie patrimoniul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, rãmasã dupã reorganizare, în limitele stabilite prin hotãrâre a Guvernului. ART. 48 (1) Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale rezultate din reorganizare: a) preiau drepturile şi obligaţiile Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, în limitele şi în condiţiile stabilite prin actul de înfiinţare a acestora; b) deţin, în concesiune sau în proprietate, dupã caz, bunurile imobile şi mobile care le revin prin împãrţirea patrimoniului Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane; c) pot constitui filiale, sucursale, agenţii şi reprezentante în ţara şi în strãinãtate, în condiţiile legii; d) asigura realizarea activitãţii de ansamblu a transportului feroviar de interes naţional. (2) Capitalul social iniţial al companiei naţionale, al societãţilor naţionale şi al societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, este subscris şi vãrsat integral de statul roman, la data infiintarii acestora. (3) Acţiunile emise iniţial de compania nationala, de societãţile naţionale şi de societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, sunt proprietate a statului, iar drepturile acestuia, ca acţionar, sunt exercitate de cãtre Ministerul Transporturilor. (4) Acţiunile emise de compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, pot fi, cotate la bursa şi tranzacţionate liber pe piata. (5) Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, precum şi filialele acestora pot fi supuse procesului de privatizare, în condiţiile legii, statul putând pãstra pachetul majoritar de acţiuni. ART. 49 În realizarea obiectului lor de activitate, compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale, rezultate din reorganizare, pot, dupã caz: a) sa stabileascã, în condiţiile legii, şi sa adapteze la condiţiile pieţei tarifele pentru transporturile feroviare publice de cãlãtori şi de mãrfuri, precum şi pentru alte prestaţii şi servicii din domeniul lor de activitate; b) sa elaboreze prescripţiile, tehnologiile, normativele şi normele de munca specifice activitãţii proprii, inclusiv cele de prevenire şi stingere a incendiilor; c) sa initieze şi sa încheie convenţii şi contracte de transport intern şi internaţional, potrivit reglementãrilor în vigoare; d) sa participe, în nume propriu, la organismele internaţionale din domeniul feroviar sau din domenii conexe; e) sa acorde unor persoane fizice sau juridice facilitãţi şi gratuitãţi de cãlãtorii sau de transport; f) sa introducã sau sa retragã servicii de transport, servicii din staţii de cãlãtori sau de mãrfuri, cu respectarea condiţiilor contractului de activitate, prevãzut la art. 34, şi a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta; g) sa negocieze obţinerea de credite garantate de stat sau garantate cu bunurile pe care le au în proprietate, dupã caz; h) sa organizeze structuri proprii de paza şi de pãstrare a ordinii, în condiţiile legii; i) sa detina sau sa participe cu capital social la alte persoane juridice şi sa decidã, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, romane sau strãine; j) sa efectueze activitãţi de producţie, turism, comerţ intern şi internaţional, prestãri de servicii, precum şi de transport bazat pe alte tehnologii decât cea feroviara, cu respectarea normelor legale care reglementeazã aceste activitãţi; k) sa organizeze activitãţi proprii de cercetare, proiectare, informatica, învãţãmânt, asistenta medicalã, medicina şi psihologia muncii, perfecţionare profesionalã; l) sa editeze publicaţii şi lucrãri referitoare la prestaţie, producţie, ştiinţa şi tehnica, specifice activitãţilor pe care le desfãşoarã; m) sa facã propuneri privind prescripţiile tehnice în domeniul transporturilor feroviare, al construcţiilor şi realizarilor tehnice în domeniu; n) sa stabileascã bugetul de venituri şi cheltuieli, care include alocaţiile şi compensaţiile de la bugetul de stat şi care se aproba de Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor. ART. 50 Creditele în curs de derulare sau de contractare la Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, care se reorganizeazã, împreunã cu drepturile şi obligaţiile aferente, se repartizeazã companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale, nou-înfiinţate, prin hotãrâre a Guvernului de înfiinţare a acestora, preluandu-se corespunzãtor şi contractele de credit. ART. 51 (1) Personalul necesar companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate se preia, în mod selectiv, de la Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane şi se considera transferat. Criteriile de selecţionare a personalului vor tine seama, în mod prioritar, de competenta profesionalã, disciplina în activitate şi de asigurarea posturilor necesare siguranţei circulaţiei feroviare. (2) În cazul în care, în procesul reorganizãrii, rezulta un excedent de personal, acesta se disponibilizeaza de cãtre Societatea Nationala a Cãilor Ferate, în condiţiile legii. ART. 52 (1) Personalul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, existent la data declansarii procesului de reorganizare, beneficiazã de facilitãţi de cãlãtorie gratuita pe calea feratã, în aceleaşi condiţii în care a beneficiat ca salariat al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, indiferent de situaţia acestuia dupã reorganizare. (2) Pensionãrii şi membrii de familie (soţul, sotia şi copiii minori), ai personalului prevãzut la alin. (1), precum şi personalul disponibilizat beneficiazã de permise de cãlãtorie gratuita pe calea feratã, în condiţiile legii. (3) La stabilirea vechimii în unitãţile de cai ferate pentru acordarea permiselor de cãlãtorie gratuita pe calea feratã pensionarilor şi membrilor de familie ai acestora se ia în considerare şi perioada în care a prestat munca în Ministerul Transporturilor, în Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, în fostul departament al cãilor ferate cu unitãţile din subordine, pana la data desfiinţãrii acestuia, şi în compartimentele din aparatul propriu al fostului Minister al Transporturilor şi Telecomunicatiilor, care au efectuat lucrãri pentru calea feratã. (4) Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale rezultate din reorganizare, care au ca obiect de activitate transportul feroviar public de cãlãtori, se substituie obligaţiilor Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane privitoare la acordarea legitimatiilor şi permiselor de cãlãtorie gratuita pe calea feratã. ART. 53 Compania nationala, societãţile naţionale şi societãţile comerciale nou-înfiinţate sunt conduse de adunarea generalã a actionarilor, constituitã din reprezentanţii statului şi ai celorlalţi deţinãtori de acţiuni. (2) Reprezentanţii statului în adunarea generalã a actionarilor sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor. (3) Atribuţiile şi componenta adunãrii generale a actionarilor sunt prevãzute în statutul companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate. ART. 54 (1) Adunarea generalã a actionarilor alege consiliul de administraţie al companiei naţionale, al societãţilor naţionale şi al societãţilor comerciale nou-înfiinţate. Pana la finalizarea procesului de privatizare a companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate, reprezentanţii statului în consiliul de administraţie şi preşedintele consiliului de administraţie sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor. (2) Preşedintele consiliului de administraţie al companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate este şi directorul general al acestora. (3) Atribuţiile consiliului de administraţie, precum şi ale preşedintelui acestuia se stabilesc prin statutul companiei naţionale, societãţilor naţionale şi societãţilor comerciale nou-înfiinţate.
CAP. 2 Dispoziţii finale
ART. 55 Începând cu data infiintarii primei societãţi naţionale/comerciale de transport marfa, rezultatã în urma reorganizãrii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, tarifele transporturilor feroviare de marfa se formeazã liber pe piata. ART. 56 Investiţiile, modernizãrile, dezvoltarile şi reparaţiile capitale la infrastructura feroviara publica, precum şi investiţiile pentru realizarea proiectelor de importanta nationala, care asigura integrarea României în sistemul de transport feroviar european, se finanţeazã de la bugetul de stat sau din credite garantate de stat şi rambursate de la bugetul de stat. ART. 57 Majorãrile de întârziere pentru neplata la termen a obligaţiilor cãtre stat şi instituţii publice, existente la data înmatriculãrii în registrul comerţului a companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale rezultate din reorganizare sunt scutite de la plata. ART. 58 În scopul ţinerii evidentei bunurilor imobiliare aflate în proprietatea sau în concesiunea companiei naţionale care gestioneazã infrastructura feroviara, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizare, şi pentru asigurarea opozabilitatii titlurilor acestora fata de terţi şi iniţierea acţiunilor necesare pentru recuperarea sau dobândirea de noi valori patrimoniale se întocmesc evidente şi documentaţii proprii de cadastru, în condiţiile legii. ART. 59 Pe toatã perioada în care statul este acţionar majoritar la compania nationala, la societãţile naţionale şi la societãţile comerciale nou-înfiinţate se pot efectua transferuri de active între acestea, prin ordin al ministrului transporturilor, cu modificarea corespunzãtoare a capitalului social al acestora. ART. 60 Lista produselor şi a serviciilor ale cãror preţuri şi tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, anexa la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preţurile şi tarifele produselor şi serviciilor care se executa sau se presteazã în ţara în cadrul activitãţilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modifica la liniuta a treia, coloana întâi, şi va avea urmãtorul cuprins: "- Transport de cãlãtori pe calea feratã - deservire generalã (exclusiv servicii auxiliare şi transport internaţional)." ART. 61 În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârilor Guvernului de înfiinţare a companiei naţionale, a societãţilor naţionale şi a societãţilor comerciale, rezultate din reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, prevãzute la art. 43 alin. (1), Ministerul Transporturilor va supune spre aprobare Guvernului contractele de activitate prevãzute la art. 33 şi 34. ART. 62 (1) <>Legea nr. 129/1996 privind transportul pe cãile ferate romane, publicatã în monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 30 octombrie 1996, astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 30 aprilie 1997, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 111/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 142 din 7 iulie 1997, şi cu modificãrile şi completãrile aduse prin <>Ordonanta Guvernului nr. 40/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 29 august 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abroga. (2) Prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 235/1991 privind înfiinţarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 12 aprilie 1991, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt şi rãmân în vigoare pana la finalizarea procesului de reorganizare.