Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituţia României,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, denumita în continuare Autoritatea, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridicã, în subordinea Guvernului, sub directa coordonare a ministrului pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului.
(2) La data infiintarii Autoritãţii Agenţia Nationala pentru Protecţia Drepturilor Copilului îşi înceteazã activitatea.
(3) Sediul Autoritãţii este în municipiul Bucureşti, bd Gheorghe Magheru nr. 7, sectorul 1.
(4) Autoritatea aplica politicile şi elaboreazã strategiile în domeniul promovãrii drepturilor copilului, îngrijirii şi protecţiei copiilor aflaţi în dificultate şi a celor cu handicap, precum şi în domeniul adopţiei şi preia în acest sens atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului prevãzute de actele normative în vigoare.
(5) Cheltuielile curente şi de capital ale Autoritãţii se asigura de la bugetul de stat, precum şi din alte surse, în condiţiile legii.
ART. 2
Pentru realizarea obiectivelor în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie, Autoritatea îndeplineşte urmãtoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea şi aplicarea strategiei şi a programelor de reforma în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ necesar în vederea realizãrii obiectivelor şi programelor;
c) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care le are în administrare sau în folosinta, dupã caz, precum şi a serviciilor publice în domeniul protectei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie;
d) de reprezentare, prin care se asigura, în numele statului roman, reprezentarea pe plan intern şi extern;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura urmãrirea aplicãrii reglementãrilor din domeniul propriu, controlul respectãrii aplicãrii acestora, precum şi al activitãţilor instituţiilor şi organismelor care îşi desfãşoarã activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa.
ART. 3
(1) Autoritatea este condusã de un secretar de stat, ajutat de un subsecretar de stat, care sunt numiţi prin decizie a primului-ministru şi sunt salarizaţi potrivit anexei nr. II/2 la <>Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publica, cu modificãrile ulterioare.
(2) Secretarul de stat este ordonator principal de credite.
(3) În structura Autoritãţii funcţioneazã un secretar general, funcţionar public, numit în condiţiile legii, salarizat potrivit pct. I lit. A din anexa nr. I la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 4
Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autoritãţii se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
ART. 5
(1) Personalul Autoritãţii se încadreazã potrivit legii.
(2) Salariul de baza al personalului Autoritãţii, încadrat pe funcţii de execuţie de specialitate sau pe funcţii de execuţie de specialitate specifice, dupã caz, se stabileşte potrivit pct. I lit. B şi pct. II lit. B din anexa nr. I la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 6
(1) Secretarul de stat este şi preşedintele Comitetului Roman pentru Adoptii.
(2) În lipsa secretarului de stat prerogativele preşedintelui Comitetului Roman pentru Adoptii sunt preluate de subsecretarul de stat.
(3) Autoritatea asigura activitatea executivã şi de secretariat a Comitetului Roman pentru Adoptii şi îl reprezintã în fata instanţelor de judecata.
ART. 7
(1) În structura Autoritãţii şi în subordinea directa a secretarului de stat se organizeazã şi funcţioneazã Corpul de control şi audit.
(2) Corpul de control şi audit are urmãtoarele drepturi şi atribuţii principale:
a) asigura controlul asupra modului în care sunt respectate şi promovate drepturile copilului de cãtre instituţiile publice, celelalte persoane juridice şi de persoanele fizice, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) are drept de acces, în condiţiile legii, în sediile persoanelor juridice de drept public sau privat, precum şi la domiciliul persoanelor fizice care au în îngrijire şi asigura protecţia unui copil; în acest scop organele de poliţie au obligaţia sa sprijine personalul Corpului de control şi audit;
c) constata natura activitãţilor care incalca prevederile legale în domeniul de activitate al Autoritãţii, stabileşte sau, dupã caz, contribuie la stabilirea persoanelor responsabile şi a rãspunderii disciplinare, materiale, contravenţionale sau, dupã caz, penale a acestora; în acest scop personalul Corpului de control şi audit îndeplineşte şi atribuţiile prevãzute la art. 214 din Codul de procedura penalã, care se aplica în mod corespunzãtor;
d) întocmeşte rapoarte de control şi face propuneri de sancţionare, în condiţiile legii, a abaterilor constatate, pe care le supune spre aprobare secretarului de stat al Autoritãţii;
e) asigura activitatea de audit în cadrul Autoritãţii, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor de control care îi revin Autoritatea are dreptul sa solicite informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoana juridicã publica sau privatã ori de la persoane fizice implicate în sfera sa de competenta, acestea având obligaţia de a le pune la dispoziţie personalului Autoritãţii în termen de 15 zile calendaristice de la data solicitãrii.
ART. 8
(1) Pe lângã secretarul de stat funcţioneazã Consiliul de coordonare, cu rol consultativ, având în componenta sa reprezentanţi ai unor ministere şi ai altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, ai autoritãţilor administraţiei publice locale, precum şi un reprezentant al Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Protecţia Drepturilor Copilului din România.
(2) Consiliul de coordonare asigura cooperarea dintre instituţiile şi organizaţiile ce îl compun, în vederea realizãrii obiectivelor Autoritãţii.
(3) Atribuţiile şi componenta Consiliului de coordonare se stabilesc prin hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4.
CAP. 2
Programe de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor copilului
ART. 9
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenta, prin programe de interes naţional se înţelege acele programe care contribuie la:
a) realizarea obiectivelor de reformare a sistemului de servicii şi instituţii destinate îngrijirii, protecţiei şi promovãrii drepturilor tuturor copiilor;
b) asigurarea functionarii adecvate a sistemului prevãzut la lit. a), în vederea îmbunãtãţirii indicatorilor de performanta a respectivelor servicii şi instituţii.
ART. 10
(1) Autoritatea poate finanta sau, dupã caz, cofinanta urmãtoarele tipuri de programe de interes naţional pentru protecţia copilului:
a) programe specifice de implementare a strategiei naţionale în domeniul reformei sistemului de servicii şi instituţii destinate îngrijirii, protecţiei şi promovãrii drepturilor copilului, inclusiv programe pentru prevenirea abandonului şi reintegrarea copilului în familie;
b) programe de urgenta pentru depãşirea unor situaţii de criza, în vederea asigurãrii protecţiei şi îngrijirii copiilor, determinate fie de calamitati naturale, fie de imposibilitatea unor autoritãţi locale de a asigura din bugetul propriu sumele necesare în vederea protecţiei şi îngrijirii copiilor, precum şi, dupã caz, pentru intervenţii cu caracter umanitar;
c) orice alte programe corespunzãtoare domeniului de activitate al Autoritãţii.
(2) Programele de interes naţional prevãzute la alin. (1) lit. a), complementare acţiunilor finanţate la nivel local, pot avea urmãtoarele obiective generale:
a) realizarea investiţiilor necesare pentru dezvoltarea, diversificarea, restructurarea şi buna funcţionare a serviciilor şi instituţiilor care asigura îngrijirea, protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
b) realizarea de studii, cercetãri şi publicaţii în cadrul domeniului sau de activitate;
c) formarea iniţialã şi continua a personalului care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul serviciilor şi instituţiilor ce asigura promovarea drepturilor copilului, îngrijirea şi protecţia copiilor aflaţi în dificultate şi a celor cu handicap, inclusiv prin adopţie;
d) informarea opiniei publice despre drepturile copilului prin campanii de mediatizare;
e) orice alte obiective corespunzãtoare domeniului de activitate al Autoritãţii.
ART. 11
Programele de interes naţional se aproba prin hotãrâre a Guvernului, pe baza fundamentarilor elaborate de Autoritate.
ART. 12
(1) Finanţarea sau, dupã caz, cofinantarea programelor de interes naţional se asigura din urmãtoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) credite externe rambursabile şi nerambursabile, din surse guvernamentale şi neguvernamentale;
c) donaţii, sponsorizãri şi alte surse, în condiţiile legii;
d) sume din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap.
(2) Sumele alocate din sursele prevãzute la alin. (1) lit. a)-c) vor fi cuprinse în bugetul propriu al Autoritãţii.
ART. 13
(1) În scopul finanţãrii programelor de interes naţional Autoritatea este autorizata sa aloce fonduri din bugetul propriu:
a) serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului;
b) organismelor private autorizate, potrivit legii.
(2) Alocarea fondurilor potrivit alin. (1) se face pe baza de convenţii încheiate cu consiliile judeţene şi cu consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, respectiv cu organismele private autorizate potrivit legii.
ART. 14
Autoritatea este autorizata sa finanteze proiecte din cadrul programelor de interes naţional din domeniul sau de activitate ce urmeazã sa fie realizate, pe baza de convenţie, în colaborare cu ministere, cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi cu alte autoritãţi sau instituţii publice.
ART. 15
(1) Sumele din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap se stabilesc proporţional cu numãrul copiilor cu handicap din numãrul total al persoanelor cu handicap şi se aloca Autoritãţii de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se aloca pentru unitãţile şi serviciile prin care se realizeazã proiectele din cadrul programelor de interes naţional, pe baza convenţiilor încheiate cu consiliile judeţene şi cu consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
ART. 16
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta Autoritatea va elabora metodologia de alocare a fondurilor şi criteriile de identificare şi de aplicare a proiectelor specifice din cadrul programelor de interes naţional.
(2) Metodologia prevãzutã la alin. (1) se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
CAP. 3
Finanţarea activitãţilor de îngrijire şi protecţie a copiilor la nivel local
ART. 17
Activitatea serviciilor şi instituţiilor publice care asigura protecţia copilului se finanţeazã din urmãtoarele surse:
a) contribuţii obligatorii ale consiliilor locale din a cãror raza teritorialã provin copilul cu handicap şi cel aflat în dificultate sau persoana majorã care beneficiazã de protecţie în condiţiile <>art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, republicatã; criteriile de determinare a comunitãţii locale din care provine copilul sau persoana majorã se stabilesc prin ordin al secretarului de stat al Autoritãţii, cu avizul Ministerului Administraţiei Publice;
b) sume alocate din bugetul Autoritãţii, conform dispoziţiilor art. 10 şi 13;
c) venituri proprii ale judeţelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, potrivit legii;
d) sume alocate din Fondul special de solidaritate socialã pentru persoanele cu handicap.
ART. 18
(1) Nivelul contribuţiilor prevãzute la art. 17 lit. a) se stabileşte pe baza unei metodologii aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Sumele prevãzute pentru activitãţile de protecţie a copilului vor fi considerate prioritare. Consiliile locale sau judeţene nu vor acoperi alte tipuri de cheltuieli pana când contribuţia lor la acest tip de activitãţi nu este pe deplin acoperitã.
(3) Sumele corespunzãtoare contribuţiei unitãţilor administrativ-teritoriale se cuprind în bugetul propriu al acestora şi se transfera direct serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului din subordinea consiliilor judeţene.
(4) Sumele transferate potrivit alin. (3) se cuprind în bugetul propriu al consiliului judeţean. În cazul consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti aceste sume se cuprind în bugetele proprii ale acestora. Fiecare consiliu judeţean şi consiliu local al sectoarelor municipiului Bucureşti va comunica Autoritãţii, pana la data de 31 decembrie a fiecãrui an, estimarea fondurilor necesare şi alocate pe anul urmãtor pentru protecţia copilului.
CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 19
(1) Copiilor cu handicap şi celor aflaţi în dificultate, internati în unitãţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici sau recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie, li se asigura îngrijire şi protecţie în condiţiile prevãzute la <>art. 7-22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 , republicatã.
(2) Instituţiile de protecţie specialã a persoanelor cu handicap, care asigura îngrijirea, asistenta, recuperarea sau, dupã caz, reabilitarea copiilor cu handicap din cadrul serviciilor publice specializate din subordinea consiliilor judeţene sau, dupã caz, a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, se vor reorganiza în etape, dupã evaluarea situaţiei copilului cu handicap.
(3) Instituţiile prevãzute la alin. (2) se vor reorganiza, în cadrul serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului din subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în centre de tip familial pentru recuperarea şi reabilitarea copiilor cu handicap şi handicap sever, centre de îngrijire de zi şi recuperare pentru copilul cu handicap sau, dupã caz, în alte servicii destinate îngrijirii, reabilitãrii şi protecţiei drepturilor copilului, fãrã personalitate juridicã.
(4) Comisiile pentru protecţia copilului stabilesc, dupã caz, mãsurile de protecţie prevãzute la <>art. 7-22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 , republicatã, pentru copiii aflaţi în instituţiile, unitãţile sau secţiile de spital prevãzute de <>Hotãrârea Guvernului nr. 261/2000 pentru reorganizarea instituţiilor, secţiilor de spital şi a celorlalte unitãţi de protecţie specialã a copilului în cadrul serviciilor publice specializate din subordinea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(5) Comisiile pentru protecţia copilului efectueazã evaluarea sociomedicala a copiilor, inclusiv a celor aflaţi în unitãţile sau secţiile de spital prevãzute la alin. (1) şi (2), şi recomanda comisiilor de expertiza încadrarea în gradul de handicap potrivit criteriilor de acordare a acestuia.
(6) Evaluarea situaţiei sociale şi juridice a copiilor prevãzuţi la alin. (4), elaborarea programului de reintegrare sociofamiliala şi educaţionalã a acestora, precum şi a programului de recuperare a copilului cu handicap aflat în dificultate se realizeazã de personalul de specialitate al serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului.
(7) Evaluarile şi programele realizate potrivit alin. (6) se aproba de comisia pentru protecţia copilului, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 , republicatã.
ART. 20
(1) Patrimoniul fostei Agenţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la data de 31 decembrie 2000, se preia, pe baza de protocol de predare-preluare, de cãtre Autoritate, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) În condiţiile legii Autoritatea va prelua toate drepturile şi va fi ţinuta de toate obligaţiile fostei Agenţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, potrivit reglementãrilor legale sau contractuale.
ART. 21
Autoritatea asigura, în condiţiile legii, continuitatea proiectelor în derulare, iniţiate de fosta Agenţie Nationala pentru Protecţia Drepturilor Copilului.
ART. 22
(1) La data încetãrii activitãţii fostei Agenţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului personalul acesteia se preia de Autoritate şi se considera transferat, în condiţiile legii.
(2) Încadrarea pe posturile din cadrul Autoritãţii a personalului preluat potrivit alin. (1) se face, în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza de examen sau concurs, organizat în conformitate cu o metodologie aprobatã prin ordin al secretarului de stat.
(3) Personalului fostei Agenţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, declarat nereusit ori care nu participa la examenul sau concursul de selecţie, organizat potrivit alin. (2), îi înceteazã raporturile de serviciu sau de munca, dupã caz, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor <>Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv ale legislaţiei muncii în vigoare.
ART. 23
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, în cuprinsul actelor normative în vigoare sintagma "Agenţia Nationala pentru Protecţia Drepturilor Copilului" se înlocuieşte cu sintagma "Autoritatea Nationala pentru Protecţia Copilului şi Adopţie", sintagma "preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului", cu sintagma "secretarul de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie", iar sintagma "vicepreşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului", cu sintagma "subsecretarul de stat al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie".
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se modifica în mod corespunzãtor:
a) <>art. 12 alin. (1) şi (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 502/1997 cu privire la organizarea şi funcţionarea Comitetului Roman pentru Adoptii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 18 septembrie 1997, cu modificãrile ulterioare;
b) art. 3 alin. (3) şi (4), art. 4 alin. (3) şi <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor mãsuri privind reorganizarea Secretariatului General al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000;
c) pct. 2 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 26/2001 privind stabilirea atribuţiilor Secretariatului General al Guvernului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2001.
ART. 25
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta se abroga <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi reorganizarea activitãţilor de protecţie a copilului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 599 din 8 decembrie 1999, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Acţiunile şi procedurile începute potrivit <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 continua, pana la finalizare, sub directa coordonare a Autoritãţii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneazã:
----------------
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Şerban Mihailescu
Ministrul administraţiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii
şi solidaritãţii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul sãnãtãţii şi familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: