Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere continua degradare a mediului cultural rural al României în ultimii ani, pe fondul reducerii sprijinului financiar acordat domeniului atât din partea bugetului public, cât şi din partea finanţatorilor privaţi,
în considerarea faptului cã majoritatea cãminelor culturale, caselor de culturã, altor aşezãminte culturale se aflã fie în situaţia de a oferi cetãţenilor doar servicii culturale minimale şi de cele mai multe ori de o calitate îndoielnicã, fie şi-au încetat activitatea, deoarece sediile acestora şi-au schimbat destinaţia, fie s-au degradat în aşa mãsurã încât sunt total inadecvate activitãţilor culturale,
în vederea pregãtirii domeniului cultural pentru a fi capabil sã participe la efortul general de integrare europeanã, prin alocarea, în urmãtorii 2 ani, de resurse financiare importante pentru ca aşezãmintele culturale din mediul rural sã poatã fi reabilitate,
în scopul creãrii cadrului legal pentru dezvoltarea şi finanţarea, în regim de urgenţã, a unui program naţional de reabilitare a aşezãmintelor culturale şi a instituţiilor culturale din mediul rural, care va avea ca principale obiective reabilitarea infrastructurii culturale, precum şi dotarea aşezãmintelor culturale din mediul rural cu echipamentul de practicã culturalã necesar, pentru întãrirea rolului aşezãmintelor culturale şi transformarea acestora în centre comunitare de acces la informaţie şi culturã şi de coeziune socialã, diversificarea ofertei culturale, creşterea gradului de acces şi de participare a populaţiei rurale la viaţa culturalã,
având în vedere faptul cã dupã integrare obiectivele Programului naţional de reabilitare a aşezãmintelor culturale şi a instituţiilor culturale din mediul rural vor fi realizate în cadrul anexei nr. 3 "Calitatea vieţii în zonele rurale şi diversificarea economiei rurale" din Programul naţional de dezvoltare ruralã (PNDR), care cuprinde mãsuri ce privesc "Conservarea patrimoniului natural, cultural şi arhitectural" şi "Renovarea satelor", asigurându-se astfel complementaritatea celor douã programe, finanţarea urmând a fi asiguratã şi din alte resurse atrase şi disponibile la data aderãrii României la Uniunea Europeanã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta ordonanţã de urgenţã reglementeazã regimul juridic al înfiinţãrii, organizãrii şi desfãşurãrii activitãţii aşezãmintelor culturale.
ART. 2
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, aşezãmintele culturale sunt instituţii publice sau persoane juridice de drept privat, indiferent de forma de organizare şi finanţare, care desfãşoarã activitãţi în domeniul cultural, de informare şi de educaţie permanentã, reprezentând servicii culturale de utilitate publicã, cu rol în asigurarea coeziunii sociale şi a accesului comunitar la informaţie.
(2) Aşezãmintele culturale pot fi: cãminele culturale, casele de culturã, universitãţile populare, şcolile populare de arte şi meserii, centrele culturale, formaţiile sau ansamblurile profesioniste pentru promovarea culturii tradiţionale, centrele zonale pentru educaţia adulţilor, centrele pentru conservarea şi promovarea culturii tradiţionale şi altele asemenea.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pot fi organizate şi pot funcţiona aşezãminte culturale fãrã personalitate juridicã, precum ansamblul sau trupa artisticã, indiferent de genul reprezentat, atelierul sau cenaclul cultural, galeria de artã şi altele asemenea.
ART. 3
Autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi persoanele fizice sau persoanele juridice de drept privat pot înfiinţa aşezãminte culturale-gazdã, caracterizate prin:
a) existenţa unui imobil în care sã fie asigurate condiţiile tehnico-administrative necesare funcţionãrii unui asemenea tip de aşezãmânt;
b) asigurarea bugetului necesar funcţionãrii şi acoperirii cheltuielilor aferente gãzduirii unor activitãţi culturale de tipul celor prevãzute la art. 4 alin. (3).
ART. 4
(1) Aşezãmintele culturale, instituţii publice, îşi desfãşoarã activitatea, în principal, pe bazã de programe şi proiecte elaborate de conducerea acestora, în concordanţã cu strategiile culturale şi educativ-formative stabilite de autoritãţile sau de instituţiile în subordinea cãrora funcţioneazã.
(2) Desfãşurarea activitãţii aşezãmintelor culturale urmãreşte, în principal, realizarea urmãtoarelor obiective:
a) oferirea de produse şi servicii culturale diverse pentru satisfacerea nevoilor culturale comunitare, în scopul creşterii gradului de acces şi de participare a cetãţenilor la viaţa culturalã;
b) conservarea, protejarea, transmiterea, promovarea şi punerea în valoare a culturii tradiţionale şi a patrimoniului cultural imaterial;
c) educaţia permanentã şi formarea profesionalã continuã de interes comunitar în afara sistemelor formale de educaţie.
(3) În scopul realizãrii obiectivelor prevãzute la alin. (2), aşezãmintele culturale pot organiza şi desfãşura activitãţi de tipul:
a) evenimentelor culturale cu rol educativ şi/sau de divertisment: festivaluri, concursuri, târguri, seminarii şi altele asemenea;
b) susţinerii expoziţiilor temporare sau permanente, elaborãrii de monografii, susţinerii editãrii de cãrţi şi publicaţii de interes local, cu caracter cultural sau tehnico-ştiinţific;
c) promovãrii turismului cultural de interes local;
d) conservãrii şi punerii în valoare a meşteşugurilor, obiceiurilor şi tradiţiilor;
e) organizãrii de cursuri de educaţie civicã, de educaţie permanentã şi formare profesionalã continuã.
(4) Aşezãmintele culturale se pot asocia în scopul desfãşurãrii unor activitãţi culturale de tipul celor prevãzute la alin. (3).
(5) Autorizarea aşezãmintelor culturale pentru a desfãşura activitãţi de formare profesionalã continuã se face conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionalã a adulţilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
CAP. II
Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea aşezãmintelor culturale
ART. 5
(1) Aşezãmintele culturale, instituţii publice, se înfiinţeazã şi funcţioneazã în subordinea autoritãţilor administraţiei publice centrale sau locale.
(2) Aşezãmintele culturale, instituţii publice, pot înfiinţa filiale pe raza administrativ-teritorialã a autoritãţii administraţiei publice locale în subordinea cãreia funcţioneazã, cu avizul acesteia.
(3) Aşezãmintele culturale, instituţii publice, pot purta numele uneia dintre personalitãţile istoriei şi culturii naţionale sau locale; atribuirea denumirii se face conform legislaţiei în vigoare, la propunerea conducerii instituţiei, cu avizul direcţiei judeţene pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional.
ART. 6
(1) Aşezãmintele culturale, instituţii publice, se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã şi ale regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii, aprobate de autoritãţile administraţiei publice în subordinea cãrora funcţioneazã.
(2) Orice modificare a modului de organizare şi funcţionare a aşezãmintelor culturale, instituţii publice, se aprobã prin actul autoritãţii administraţiei publice centrale, respectiv prin hotãrâre a consiliului local sau a consiliului judeţean, dupã caz, adoptatã cu votul a douã treimi din numãrul total de consilieri.
(3) În cazul aşezãmintelor culturale din subordinea autoritãţilor administraţiei publice locale, prefectul vegheazã la respectarea dispoziţiilor alin. (2), în condiţiile legii.
ART. 7
Autoritãţile administraţiei publice locale, cu sprijinul de specialitate al bibliotecilor judeţene, pot organiza în cadrul aşezãmintelor culturale, instituţii publice, servicii de documentare şi informare comunitarã.
ART. 8
La nivelul fiecãrui judeţ se organizeazã şi funcţioneazã, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, cel puţin un aşezãmânt cultural, instituţie publicã, în subordinea consiliului judeţean.
ART. 9
(1) Centrul Naţional pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale se organizeazã şi funcţioneazã în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, ca instituţie publicã de culturã, cu personalitate juridicã, finanţatã din venituri proprii şi din subvenţii acordate de la bugetul de stat.
(2) Organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii şi Cultelor.
ART. 10
Aşezãmintele culturale de drept privat sunt înfiinţate de persoane fizice şi/sau juridice de drept privat, în condiţiile legii.
ART. 11
(1) Aşezãmintele culturale fãrã personalitate juridicã se înfiinţeazã şi funcţioneazã în cadrul persoanelor juridice de drept public sau de drept privat.
(2) Aşezãmintele culturale prevãzute la alin. (1) pot funcţiona numai în cazul în care persoana juridicã în structura cãreia sunt înfiinţate asigurã resurse umane, materiale şi financiare.
CAP. III
Personalul şi conducerea aşezãmintelor culturale, instituţii publice
ART. 12
(1) Funcţionarea aşezãmintelor culturale, instituţii publice, se asigurã prin activitatea personalului angajat cu contract individual de muncã, pe perioadã nedeterminatã sau determinatã, în funcţii de specialitate, în funcţii tehnice şi administrative, precum şi prin activitatea unor persoane care participã la realizarea programelor şi proiectelor culturale în baza unor contracte încheiate potrivit prevederilor legale privind dreptul de autor şi drepturile conexe sau în baza unor convenţii reglementate de Codul civil.
(2) Încadrarea personalului cu contract individual de muncã pe perioadã nedeterminatã se face pe bazã de concurs sau de examen, în condiţiile legii.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul personalului încadrat pe perioadã determinatã, pe durata desfãşurãrii unui program sau proiect, încheierea contractelor de muncã se poate face şi în mod direct, prin acordul pãrţilor.
ART. 13
(1) Personalul de specialitate care desfãşoarã activitãţi artistice în cadrul aşezãmintelor culturale, instituţii publice, angajat cu contract individual de muncã, este încadrat şi salarizat în funcţie de pregãtirea profesionalã, potrivit legislaţiei în vigoare aplicabile personalului bugetar.
(2) Personalul de specialitate care desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã în cadrul aşezãmintelor culturale, instituţii publice, angajat cu contract individual de muncã, este încadrat şi salarizat conform legislaţiei în vigoare, în funcţie de pregãtirea profesionalã.
(3) Pentru personalul didactic din învãţãmântul preuniversitar şi universitar, care desfãşoarã activitãţi de educaţie permanentã în cadrul aşezãmintelor culturale, instituţii publice, nivelurile de salarizare se stabilesc conform prevederilor <>Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 14
(1) Conducerea aşezãmintelor culturale, instituţii publice, este asiguratã de directorul general sau, dupã caz, de director.
(2) Angajarea directorilor generali sau, dupã caz, a directorilor aşezãmintelor culturale, instituţii publice, se face pe baza susţinerii unui concurs de proiecte de management, câştigãtorii urmând sã încheie un contract de management, în conformitate cu prevederile legii.
(3) Contractul de management va conţine programele şi proiectele minimale pe care directorul general sau, dupã caz, directorul se angajeazã sã le realizeze, în condiţiile legii.
CAP. IV
Finanţarea aşezãmintelor culturale
ART. 15
Finanţarea aşezãmintelor culturale, instituţii publice, se realizeazã din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupã caz, precum şi din alte surse, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
ART. 16
Aşezãmintele culturale, instituţii publice, pot stabili, în condiţiile legii, preţuri sau tarife pentru activitãţile pe care le desfãşoarã în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (3), sumele încasate reprezentând venituri proprii ale acestora.
ART. 17
Aşezãmintele culturale pot beneficia şi de donaţii şi sponsorizãri, cu respectarea dispoziţiilor legale; liberalitãţile de ori ce fel pot fi acceptate numai dacã nu sunt grevate de condiţii ori de sarcini care pot afecta autonomia instituţiei sau dacã nu sunt contrare obiectului sãu de activitate.
ART. 18
(1) Finanţarea activitãţii de formare profesionalã continuã şi promovare socialã a persoanei, desfãşuratã de aşezãmintele culturale, se face potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pentru finanţarea sistemului de educaţie permanentã prin aşezãmintele culturale, instituţii publice, se pot constitui la nivel teritorial surse suplimentare de finanţare din taxele şi impozitele locale.
ART. 19
Sursele suplimentare locale pentru finanţarea activitãţilor de educaţie permanentã pot fi utilizate pentru:
a) cheltuieli pentru organizarea unor manifestãri cultural-educative de interes local;
b) cheltuieli pentru activitãţi organizate în colaborare cu alte instituţii din ţarã sau din strãinãtate.
ART. 20
Ministerul Culturii şi Cultelor, alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale pot susţine material şi financiar, singure sau în parteneriat, realizarea unor programe şi proiecte ale aşezãmintelor culturale, instituţii publice, indiferent de subordonare, precum şi ale aşezãmintelor culturale de drept privat, în condiţiile legii.
CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 21
(1) Ministerul Culturii şi Cultelor poate finanţa, din surse alocate de la bugetul de stat, din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile, precum şi din alte surse, în condiţiile legii, un program naţional de reabilitare, modernizare şi dotare a aşezãmintelor culturale, din mediul rural şi mic urban, denumit în continuare Program.
(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, mediul mic urban este alcãtuit din localitãţile urbane de rangul III, oraşe, definite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea a IV-a - Reţeaua de localitãţi, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Programul va avea ca principale obiective reabilitarea infrastructurii culturale, precum şi dotarea aşezãmintelor culturale din mediul rural cu echipamentul de practicã culturalã necesar, pentru:
a) întãrirea rolului aşezãmintelor culturale şi transformarea acestora în centre comunitare de acces la informaţie şi culturã şi de coeziune socialã;
b) diversificarea ofertei culturale;
c) creşterea gradului de acces şi participare a populaţiei rurale la viaţa culturalã.
(4) Programul se aplicã începând cu anul 2007 şi se va desfãşura pe o perioadã de 2 ani.
ART. 22
(1) Pentru a putea beneficia de finanţare în cadrul Programului, autoritãţile administraţiei publice locale, singure sau în parteneriat cu alte autoritãţi publice ori cu organizaţii neguvernamentale din ţarã sau din strãinãtate, vor elabora şi vor propune, pe bazã de studii de fezabilitate, proiecte care trebuie sã fie însoţite de programe şi proiecte culturale desfãşurate pe o perioadã de minimum 5 ani, precum şi de garanţia asigurãrii unei finanţãri, din resurse proprii sau atrase, de minimum 20% din valoarea totalã a proiectului de reabilitare, modernizare şi/sau dotare.
(2) Valoarea minimã a finanţãrii alocate în cadrul Programului, din sursele prevãzute la art. 21 alin. (1), pentru un proiect este echivalentul în lei a 2.800 euro, iar valoarea maximã, echivalentul în lei a 100.000 euro.
ART. 23
(1) Pentru implementarea Programului se constituie Comisia privind determinarea oportunitãţii de finanţare a proiectelor, denumitã în continuare Comisie, formatã din câte un reprezentant al Cancelariei Primului-Ministru, al Ministerului Culturii şi Cultelor, al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, al Ministerului Administraţiei şi Internelor, al Secretariatului General al Guvernului, prin Departamentul pentru relaţii interetnice, şi al Asociaţiei Comunelor şi al Asociaţiei Oraşelor din România, desemnaţi prin decizie a primului-ministru, prin ordin al miniştrilor de resort sau, dupã caz, prin decizie a preşedintelui asociaţiei.
(2) Preşedinţia Comisiei va fi asiguratã de reprezentantul Ministerului Culturii şi Cultelor, desemnat ca atare prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(3) Lucrãrile Comisiei vor fi asigurate de un secretariat format din specialişti numiţi de cãtre ministrul culturii şi cultelor.
ART. 24
Comisia selecteazã proiectele propuse de autoritãţile administraţiei publice locale care îndeplinesc condiţiile minime prevãzute la art. 22 şi aprobã finanţarea celor care întrunesc criteriile prevãzute în Ghidul operaţional al Programului.
ART. 25
(1) Pentru monitorizarea implementãrii Programului, în structura Ministerului Culturii şi Cultelor se înfiinţeazã un compartiment care va funcţiona cu un numãr de 15 posturi din numãrul total de posturi al Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Structura organizatoricã, precum şi regulamentul de funcţionare ale compartimentului prevãzut la alin. (1) se vor stabili prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
ART. 26
Ministerul Culturii şi Cultelor, împreunã cu Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, elaboreazã, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ghidul operaţional al Programului, care va cuprinde: condiţiile de selecţie, cheltuielile eligibile, modul de organizare şi funcţionare a Comisiei, precum şi alte detalii legate de implementarea şi monitorizarea Programului, aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 27
Aşezãmintele culturale existente la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã continuã sã funcţioneze.
ART. 28
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, <>Legea nr. 292/2003 privind organizarea şi funcţionarea aşezãmintelor culturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 2 iulie 2003, se abrogã.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritãţii sociale
şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul agriculturii, pãdurilor
şi dezvoltãrii rurale,
Dan Ştefan Motreanu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 21 decembrie 2006.
Nr. 118.
-------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: