Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 21 decembrie 2011  privind stabilirea cadrului institutional si autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finantelor Publice, de a scoate la licitatie certificatele de emisii de gaze cu efect de sera atribuite Romaniei la nivelul Uniunii Europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDONANTA DE URGENTA nr. 115 din 21 decembrie 2011 privind stabilirea cadrului institutional si autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finantelor Publice, de a scoate la licitatie certificatele de emisii de gaze cu efect de sera atribuite Romaniei la nivelul Uniunii Europene

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 926 din 28 decembrie 2011

    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitãrii certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    ţinând seama de Memorandumul cu tema "Asumarea responsabilitãţilor ce decurg din implementarea licitaţiilor de certificate de emisii de gaze cu efect de serã", aprobat în şedinţa de Guvern din data de 3 august 2011, prin care Ministerul Finanţelor Publice a fost desemnat instituţia din România ce va acţiona în calitate de adjudecãtor pe platforma comunã de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, urmând a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de serã, atât cele aferente anului 2012, cât şi cele din perioada care începe cu anul 2013, având în vedere prevederile art. 288 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
    ţinând cont de faptul cã România riscã declanşarea procedurii de preinfringement în cazul în care nu îşi reglementeazã toate aspectele legate de participarea la licitaţiile pe platforma comunã de licitaţie, în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 , precum şi de faptul cã neadoptarea în regim de urgenţã a prezentului act normativ şi recurgerea la procedura legislativã obişnuitã ar determina, ulterior fazei de preinfringement, sesizarea României în faţa Curţii Europene de Justiţie şi obligarea la plata unor amenzi şi/sau penalitãţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform Tratatului de aderare şi imposibilitatea României de a participa la procesul de licitaţie pe platforma comunã de la nivelul Uniunii Europene începând cu anul 2012, implicit neîncasarea sumelor obţinute din comercializarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, cu impact negativ atât asupra bugetului de stat, cât şi asupra realizãrii investiţiilor pe proiecte ce vizeazã domeniul schimbãrilor climatice,
    în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,

    Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.

    CAP. I
    Stabilirea cadrului instituţional la nivelul României pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitãrii certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii

    ART. 1
    Prezenta ordonanţã de urgenţã stabileşte cadrul instituţional pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.031/2010 al Comisiei din 12 noiembrie 2010 privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitãrii certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 302/1 din 18 noiembrie 2010, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumit în continuare Regulament.
    ART. 2
    Autoritãţile competente responsabile pentru aplicarea Regulamentului sunt: Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Mediului şi Pãdurilor, Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare şi Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor.
    ART. 3
    (1) În temeiul art. 22 alin. (1) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea desemnatã în calitate de adjudecãtor pânã la înfiinţarea/desemnarea unei autoritãţi naţionale în domeniul schimbãrilor climatice care sã asigure la nivel naţional implementarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã.
    (2) În conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Regulament, Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea competentã pentru semnarea, în numele României, a contractului cu platforma comunã de licitaţie, denumitã în continuare platformã comunã, desemnatã conform art. 26 din Regulament, inclusiv cu orice sistem de compensare şi decontare legat de aceasta.
    ART. 4
    (1) Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei este autoritatea competentã pentru:
    a) reglementarea autorizãrii intermediarilor nonfinanciari, conform art. 18 alin. (2) din Regulament, în vederea asigurãrii accesului liber al acestora la procesul de licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã pe platforma comunã;
    b) monitorizarea activitãţii intermediarilor nonfinanciari menţionaţi la lit. a).
    (2) Desfãşurarea activitãţilor prevãzute la alin. (1) se efectueazã în baza reglementãrilor elaborate şi aprobate de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei.
    ART. 5
    (1) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice este autoritatea competentã sã reprezinte România în cadrul procedurii concurenţiale de achiziţie publicã comunã a Comisiei Europene şi Statelor membre pentru desemnarea platformei comune şi desemnarea autoritãţii de monitorizare a licitaţiilor în sensul art. 125c din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din 23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene.
    (2) Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice semneazã, în numele României, contractele de achiziţie comunã pentru platforma comunã şi pentru autoritatea de monitorizare a licitaţiilor.
    ART. 6
    Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare este autoritatea competentã pentru:
    a) emiterea autorizaţiilor prevãzute la art. 18 alin. (3) din Regulament, fãrã a aduce atingere dispoziţiilor art. 18 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit si adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b) oferirea de asistenţã autoritãţii de monitorizare a licitaţiilor pentru îndeplinirea funcţiilor acesteia, cooperând în mod activ cu aceasta în sfera sa de competenţã, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnatã platformã comunã în baza acordului european de achiziţie comunã pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 53 alin. (3) şi (5) din Regulament;
    c) primirea notificãrilor de cãtre orice persoanã din partea platformei comune privind situaţiile de abuz pe piaţã care au loc pe sau prin sistemele respectivei platforme comune, cu privire la suspiciuni de abuz pe piaţã, admisã sã liciteze sau de cãtre orice persoanã în numele cãreia acţioneazã persoana admisã sã liciteze în cadrul licitaţiilor, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnatã platformã comunã în baza acordului european de achiziţie comunã pentru desemnarea platformei comune.
    ART. 7
    Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spãlãrii Banilor este autoritatea competentã pentru primirea din partea platformei comune a notificãrilor privind spãlarea de bani şi finanţarea terorismului care au loc pe sau prin sistemele platformei comune, în cazul în care una din pieţele reglementate din România este desemnatã platformã comunã în baza acordului european de achiziţie comunã pentru desemnarea platformei comune, conform prevederilor art. 55 alin. (2) din Regulament.

    CAP. II
    Autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie, prin platforma comunã, certificatele de emisii de gaze cu efect de serã atribuite României la nivelul Uniunii Europene

    ART. 8
    În realizarea obiectivului prevãzut la art. 3 alin (1), Ministerul Finanţelor Publice gestioneazã, prin compartimentul de specialitate, contul distinct deschis la Banca Naţionalã a României pe numele Ministerului Finanţelor Publice, în care se încaseazã, în euro, sumele obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã.
    ART. 9
    (1) Sumele constituite din încasãrile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã se repartizeazã potrivit art. 10 şi 11.
    (2) Dobânzile încasate la disponibilitãţile contului prevãzut la art. 8 se fac venit la bugetul de stat în contul "Alte venituri din dobânzi" şi se vireazã în termen de 5 zile lucrãtoare.
    (3) Cheltuielile cu comisioanele şi spezele bancare aferente gestionãrii contului se suportã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice, cu încadrarea în sumele prevãzute anual cu aceastã destinaţie.
    (4) În termen de 5 zile lucrãtoare de la data încasãrii sumelor în contul prevãzut la art. 8, Ministerul Finanţelor Publice dispune efectuarea schimbului valutar şi virarea contravalorii în lei în contul de disponibil deschis la Trezoreria operativã centralã pe numele Ministerului Finanţelor Publice.
    ART. 10
    (1) Destinaţia contravalorii în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comunã a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã atribuite României, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) şi (3) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii şi de modificare a Directivei 96/91/CE a Consiliului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în vederea îmbunãtãţirii şi extinderii sistemului comunitar de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de serã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, este urmãtoarea:
    a) 29% din suma brutã se vireazã de cãtre gestionarul contului la bugetul de stat, într-un cont distinct, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data schimbului valutar;
    b) 71% din suma brutã se vireazã de cãtre gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data schimbului valutar, conform prevederilor art. 12, ministerelor beneficiare care implementeazã proiecte în domeniile stabilite conform prevederilor art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sumele fiind alocate beneficiarilor finali în cadrul unor scheme elaborate cu respectarea legislaţiei specifice ajutorului de stat, în cazul în care mãsurile de sprijin cad sub incidenţa legislaţiei în materie.
    (2) Pânã la intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 12 se autorizeazã gestionarul contului sã reţinã sumele în contul de disponibil deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la Trezoreria operativã centralã.
    (3) Transferul sumelor prevãzute la alin. (1) lit. b) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeanã din suma brutã cu privire la gestionarea sistemului comunitar.
    ART. 11
    (1) Contravaloarea în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie prin platforma comunã a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, în conformitate cu prevederile art. 12^3 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se repartizeazã dupã cum urmeazã:
    a) 70% din suma brutã se vireazã de cãtre gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data schimbului valutar, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
    b) 30% din suma brutã se vireazã de cãtre gestionarul contului, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data schimbului valutar, Ministerului Mediului şi Pãdurilor.
    (2) Transferul sumelor prevãzute la alin. (1) include şi cheltuielile deduse de Comisia Europeanã din suma brutã cu privire la gestionarea sistemului comunitar.
    (3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Mediului şi Pãdurilor utilizeazã sumele prevãzute la alin. (1) pentru finanţarea de proiecte care au ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã, stabilite prin hotãrâre a Guvernului.
    ART. 12
    Aprobarea sumelor pentru finanţarea proiectelor prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b) se realizeazã prin hotãrâre a Guvernului, iniţiatã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Mediului şi Pãdurilor, pe baza proiectelor obiectivelor de investiţii înaintate de ministerele beneficiare Administraţiei Fondului pentru Mediu, în vederea analizãrii şi selectãrii.
    ART. 13
    Monitorizarea proiectelor finanţate din sumele obţinute în urma vânzãrii certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã se va realiza de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu şi de cãtre fiecare minister beneficiar, urmând ca aceştia sã raporteze Ministerului Mediului şi Pãdurilor, la solicitarea acestuia, în vederea transmiterii cãtre Comisia Europeanã.
    ART. 14
    Modalitatea de încasare, gestionare a conturilor de disponibilitãţi în lei şi în valutã şi de virare a sumelor obţinute din scoaterea la licitaţie prin platforma comunã a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã se stabileşte prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
    ART. 15
    Guvernul aprobã prin hotãrâre, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, la propunerea ministerelor beneficiare care implementeazã proiecte în domeniile stabilite, înfiinţarea de activitãţi finanţate integral din veniturile prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b), pe lângã acestea, stabilind domeniul de activitate şi sistemul de organizare şi funcţionare a acestor activitãţi.
    ART. 16
    La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã, art. 12^3 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã.

                                       *

    Prevederile art. 10 din prezenta ordonanţã de urgenţã transpun parţial dispoziţiile art. 10, respectiv alin. (1), (2) şi (3), din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisii de gaze cu efect de serã în cadrul Comunitãţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) seria L nr. 275 din 25 octombrie 2003.

                                 PRIM-MINISTRU
                                    EMIL BOC

                                Contrasemneazã:
                                 --------------
                         Ministrul finanţelor publice,
                              Gheorghe Ialomiţianu

                  p. Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
                                 Bogdan Olteanu

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

            Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
                                   Ion Ariton

                 Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                              Anca Daniela Boagiu

                         Ministrul afacerilor europene,
                                 Leonard Orban

    Bucureşti, 21 decembrie 2011.
    Nr. 115.

                                      -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016