Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Datoritã dificultãţilor de susţinere a mãsurilor de protecţie socialã plãtite din bugetul de stat, în anul 2010, prin <>Legea nr. 118/2010 privind unele mãsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în scopul menţinerii totuşi a acordãrii unor drepturi, s-a reglementat diminuarea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului cu 15%. În pofida unor uşoare îmbunãtãţiri ale stãrii economice, condiţiile financiare se menţin în continuare dificile, activitatea economicã din România înregistratã în ultimele luni fiind încã marcatã de recesiune. În vederea eficientizãrii programului de acordare a indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, dupã caz, a stimulentului de inserţie lunar, acesta a fost reanalizat ţinându-se cont de durata de acordare şi de principiile de finanţare din alte state membre ale Uniunii Europene care au indemnizaţii similare. Situaţia economicã actualã impune utilizarea eficientã a resurselor bugetului de stat, inclusiv a resurselor financiare pentru asigurarea plãţii indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, dupã caz, a stimulentului de inserţie lunar, rezultând necesitatea regândirii acestui program din punctul de vedere al perioadei de acordare, al condiţiilor de eligibilitate, precum şi al cuantumurilor acordate. Conform programului cuprinzãtor anticrizã susţinut de Fondul Monetar Internaţional, Uniunea Europeanã şi Banca Mondialã, mãsurile luate de România trebuie sã conducã la normalizarea condiţiilor financiare şi la pregãtirea redresãrii economice, mãsurile luate urmând a fi puse în aplicare începând cu luna ianuarie 2011. Ţinând cont de grupul-ţintã vizat de prevederile prezentului act normativ, precum şi de termenul minim necesar din punct de vedere administrativ pentru punerea în aplicare a mãsurilor propuse, în considerarea faptului cã elementele sus-menţionate trebuie luate în calcul la fundamentarea bugetului de stat pentru anul 2011, vizeazã un interes public şi constituie o situaţie extraordinarã, a cãrei reglementare nu poate fi amânatã şi impune adoptarea de mãsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţã, în temeiul <>art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã, Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã. ART. 1 Prevederile art. 2-29 reglementeazã drepturile care se acordã persoanelor ai cãror copii se nasc începând cu data de 1 ianuarie 2011, precum şi celor aflate în situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (2), începând cu aceastã datã. ART. 2 (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2011, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri din salarii, venituri din activitãţi independente, venituri din activitãţi agricole supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumite în continuare venituri supuse impozitului, pot beneficia opţional de urmãtoarele drepturi: a) concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la un an, precum şi de o indemnizaţie lunarã; b) concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani, precum şi de o indemnizaţie lunarã. (2) Indemnizaţia lunarã prevãzutã la alin. (1) lit. a) se stabileşte în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai micã de 600 lei şi nici mai mare de 3.400 lei. (3) Indemnizaţia lunarã prevãzutã la alin. (1) lit. b) se stabileşte în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai micã de 600 lei şi nici mai mare de 1.200 lei. (4) Pentru copilul cu handicap concediul pentru creşterea copilului se acordã pânã la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 3 ani, iar indemnizaţia aferentã se acordã în cuantum de 75% din media veniturilor nete realizate pe ultimele 12 luni şi nu poate fi mai micã de 600 lei şi nici mai mare de 3.400 lei. (5) Cele 12 luni prevãzute la alin. (1) pot fi constituite integral şi din perioadele în care persoanele s-au aflat în una sau mai multe dintre urmãtoarele situaţii: a) au beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilitã conform legii, sau au realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, în condiţiile prevãzute de actele normative cu caracter special care reglementeazã concedierile colective; b) s-au aflat în evidenţa agenţiilor judeţene pentru ocuparea forţei de muncã, respectiv a municipiului Bucureşti, în vederea acordãrii indemnizaţiei de şomaj; c) au beneficiat de concedii şi de indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; d) au beneficiat de concedii medicale şi de indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnãvirilor şi recuperarea capacitãţii de muncã, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncã sau boli profesionale, în baza <>Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncã şi boli profesionale, republicatã; e) au beneficiat de pensie de invaliditate, în condiţiile legii; f) se aflã în perioada de întrerupere temporarã a activitãţii, din iniţiativa angajatorului, fãrã încetarea raportului de muncã, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, potrivit legii; g) au beneficiat de concediu şi indemnizaţie lunarã pentru creşterea copilului; h) au beneficiat de concediu şi indemnizaţie lunarã pentru creşterea copilului cu handicap; i) au beneficiat de concediu fãrã platã pentru creşterea copilului; j) se aflã în perioada de 3 luni de la încetarea unui contract de muncã pe duratã determinatã şi începerea unui alt contract de muncã pe duratã determinatã, aşa cum este aceasta definitã de <>Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; k) şi-au însoţit soţul/soţia trimis/trimisã în misiune permanentã în strãinãtate; l) au efectuat sau efectueazã serviciul militar pe bazã de voluntariat, au fost concentraţi, mobilizaţi sau în prizonierat; m) frecventeazã, fãrã întrerupere, cursurile de zi ale învãţãmântului preuniversitar sau, dupã caz, universitar şi postuniversitar la nivelul studiilor universitare de masterat, organizat potrivit legii, în ţarã sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene, într-un domeniu recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, cu excepţia situaţiei de întrerupere a cursurilor din motive medicale; n) au calitatea de doctorand, în condiţiile prevãzute de <>art. 20 şi 21 din Hotãrârea Guvernului nr. 567/2005 privind organizarea şi desfãşurarea studiilor universitare de doctorat, cu modificãrile ulterioare; o) se aflã în perioada cuprinsã între încheierea unei forme de învãţãmânt preuniversitar şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de învãţãmânt preuniversitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fãrã întrerupere; p) se aflã în perioada cuprinsã între absolvirea cursurilor de zi ale învãţãmântului preuniversitar, organizat potrivit legii, şi începerea învãţãmântului universitar, cursuri de zi, în acelaşi an calendaristic; q) se aflã în perioada cuprinsã între încheierea unei forme de învãţãmânt universitar, cursuri de zi, cu sau fãrã examen de licenţã sau de diplomã, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de învãţãmânt universitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fãrã întrerupere; r) se aflã în perioada cuprinsã între încheierea unei forme de învãţãmânt universitar, cursuri de zi, cu sau fãrã examen de licenţã sau de diplomã, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a învãţãmântului postuniversitar la nivelul studiilor universitare de masterat, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fãrã întrerupere; s) se aflã în perioada cuprinsã între încheierea unei forme de învãţãmânt postuniversitar, cursuri de zi, şi începerea, în acelaşi an calendaristic, a unei alte forme de învãţãmânt postuniversitar, cursuri de zi, organizate potrivit legii, frecventate fãrã întrerupere; t) se aflã în perioada de 60 de zile de la finalizarea cursurilor învãţãmântului obligatoriu sau, dupã caz, de la absolvirea cursurilor de zi ale învãţãmântului preuniversitar, universitar şi postuniversitar la nivelul studiilor universitare de masterat, organizat potrivit legii, cu sau fãrã examen de absolvire, în vederea angajãrii ori, dupã caz, trecerii în şomaj, calculate începând cu data de 1 a lunii urmãtoare finalizãrii studiilor; u) au beneficiat de concediu fãrã platã pentru a participa la cursuri de formare şi perfecţionare profesionalã din iniţiativa angajatorului sau la care acesta şi-a dat acordul, organizate în condiţiile legii; v) se aflã în perioada cuprinsã între absolvirea cursurilor de zi ale învãţãmântului medical superior, organizat potrivit legii, cu examen de licenţã organizat în prima sesiune, şi începerea primului rezidenţiat dupã absolvire. (6) În vederea acordãrii drepturilor prevãzute la alin. (1), persoanele care au realizat activitãţi profesionale în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state care aplicã prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socialã şi ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socialã, denumit în continuare Regulament, beneficiazã de totalizarea perioadelor de activitate realizate în aceste state în condiţiile prevãzute de acesta. (7) Opţiunea beneficiarului prevãzutã la alin. (1) se exprimã în scris, pe bazã de cerere, şi nu poate fi schimbatã pe parcursul acordãrii drepturilor. ART. 3 (1) Veniturile din salarii, din activitãţi independente şi din activitãţi agricole prevãzute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 46, art. 55 alin. (1) şi (2) şi <>art. 71 din Legea nr. 571/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi reprezintã valoarea obţinutã dupã aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzãtor fiecãrei categorii de venit. (2) Veniturile care se iau în considerare pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului reprezintã, dupã caz: a) suma încasatã de persoana îndreptãţitã, rezultatã dupã aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate ca diferenţã între venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contribuţiilor obligatorii aferente unei luni şi a deducerii personale acordate pentru luna respectivã şi contribuţiile la fondurile de pensii facultative, precum şi cotizaţia sindicalã plãtitã în luna respectivã pentru veniturile din salarii, la locul unde se aflã funcţia de bazã; b) suma încasatã de persoana îndreptãţitã, rezultatã dupã aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul al impozitului determinate ca diferenţã între venitul brut şi contribuţiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora, pentru veniturile obţinute în celelalte cazuri; c) suma încasatã de persoana îndreptãţitã, calculatã potrivit legii de cãtre plãtitorul acesteia, pentru perioadele prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6); d) suma încasatã de persoana îndreptãţitã care realizeazã venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt scutite de plata acestuia sau sunt considerate neimpozabile; e) suma rezultatã dupã aplicarea cotei de impozitare asupra venitului net din activitãţi independente determinat în condiţiile legii; f) suma rezultatã dupã aplicarea cotei de impozitare asupra venitului net din activitãţi agricole determinat în condiţiile legii. (3) Pentru persoanele care realizeazã venituri din salarii, solde/salarii din funcţie, venitul brut reprezintã salariul de bazã, indemnizaţii, sporuri, prime, orice alte sume sau avantaje de naturã salarialã ori asimilate salariilor acordate de angajator potrivit legii. (4) În cazul în care o persoanã realizeazã concomitent venituri supuse impozitului din mai multe surse, se vor lua în calcul toate veniturile lunare încasate de aceasta. (5) În situaţia prevãzutã la art. 2 alin. (6), dacã persoana realizeazã concomitent venituri supuse impozitului atât în ţarã, cât şi în statele care aplicã Regulamentul, se iau în calcul doar veniturile realizate în ţarã. ART. 4 (1) În calculul celor 12 luni prevãzute la art. 2 alin. (1) se includ şi fracţiunile de lunã în care s-au realizat venituri supuse impozitului, precum şi cele în care solicitanţii s-au aflat în situaţiile prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6), considerate lunã întreagã. (2) Prin fracţiune de lunã se înţelege efectuarea a cel puţin jumãtate din zilele lucrãtoare din acea lunã în care persoana îndreptãţitã a realizat venituri supuse impozitului ori s-a aflat în una sau mai multe dintre situaţiile prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6). (3) Prin excepţie, se acceptã ca de cel mult 3 ori fracţiunea de lunã sã fie constituitã dintr-un numãr mai mic de zile lucrãtoare decât cel prevãzut la alin. (2). (4) În situaţia în care naşterea copilului se produce înainte de termen, perioada prevãzutã la art. 2 alin. (1) se diminueazã cu perioada cuprinsã între data naşterii copilului şi data prezumatã a naşterii, certificatã de medicul de specialitate. ART. 5 (1) Cuantumul indemnizaţiilor lunare prevãzute la art. 2 alin. (2)-(4) se majoreazã cu 600 lei pentru fiecare copil nãscut dintr-o sarcinã gemelarã, de tripleţi sau multipleţi, începând cu al doilea copil provenit dintr-o astfel de naştere. (2) Pe perioada pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 2 ani sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, cuantumul alocaţiei de stat prevãzut de <>Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicatã, se stabileşte la 200 lei. ART. 6 (1) Dupã împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an, cu excepţia copilului cu handicap, persoanele care au optat pentru acordarea concediului pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunarã prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) au dreptul la concediu fãrã platã pentru creşterea copilului pânã la vârsta de 2 ani. (2) Cererea pentru acordarea concediului fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se depune şi se înregistreazã la angajator, pe baza livretului de familie sau a certificatului de naştere al copilului. ART. 7 (1) Persoanele care în perioada în care sunt îndreptãţite sã beneficieze de concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunarã prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) obţin venituri supuse impozitului prevãzute la art. 3, înainte de împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an, au dreptul la un stimulent de inserţie în cuantum lunar de 500 lei pentru perioada rãmasã pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 2 ani. (2) Stimulentul de inserţie prevãzut la alin. (1) se acordã şi persoanelor beneficiare prevãzute la art. 2 alin. (4), oricând, pe toatã perioada. (3) Persoanele prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) nu beneficiazã de stimulentul prevãzut la alin. (1). (4) În cazul persoanelor care beneficiazã de indemnizaţia lunarã şi solicitã dreptul la stimulent de inserţie, plata acestei indemnizaţii se suspendã. ART. 8 (1) De indemnizaţia lunarã şi stimulentul de inserţie prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã beneficiazã, opţional, oricare dintre pãrinţii fireşti ai copilului, dacã se aflã în situaţia prevãzutã la art. 2 alin. (1) lit. a), precum şi cei prevãzuţi la art. 2 alin. (4). (2) Beneficiazã de aceleaşi drepturi şi una dintre persoanele care a adoptat copilul, cãreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţã, cu excepţia asistentului maternal profesionist care poate beneficia de aceste drepturi numai pentru copiii sãi, precum şi persoana care a fost numitã tutore. (3) În situaţia persoanelor prevãzute la alin. (2), acordarea drepturilor prevãzute la art. 2, respectiv la art. 7 se face ţinându-se seama de perioada de 12 luni anterioare celei în care, dupã caz, s-a aprobat adopţia, a fost fãcutã încredinţarea, s-a instituit plasamentul sau tutela. (4) În cazul în care intervine decesul pãrintelui care îndeplinea condiţiile pentru a beneficia de concediul şi de indemnizaţia lunarã prevãzute la art. 2 alin. (1), respectiv de stimulentul de inserţie, iar celãlalt pãrinte nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, pãrintele supravieţuitor are dreptul sã beneficieze, la cerere, de drepturile pãrintelui decedat. ART. 9 (1) Concediul şi indemnizaţia lunarã prevãzute la art. 2 alin. (1), art. 5 şi 6, precum şi stimulentul de inserţie prevãzut la art. 7 se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 naşteri sau, dupã caz, pentru primele 3 situaţii prevãzute la art. 8 alin. (2). (2) La stabilirea celor 3 naşteri şi, dupã caz, a celor 3 situaţii se iau în calcul şi cele pentru care s-a beneficiat de concediu şi indemnizaţie, precum şi de stimulent în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Situaţia copilului nãscut mort sau situaţia în care acesta moare în perioada corespunzãtoare concediului de maternitate nu se are în vedere la stabilirea primelor 3 naşteri pentru care se acordã drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã. (4) Durata de acordare a concediului prevãzut la art. 2 alin. (1) se prelungeşte corespunzãtor în cazul suprapunerii a douã sau trei situaţii de naturã a genera acest drept, în condiţiile prevãzute la alin. (1) şi (2). (5) În cazurile prevãzute la alin. (4) se acordã o singurã indemnizaţie, în cuantumul prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã. (6) Pe perioada suprapunerii situaţiilor prevãzute la alin. (4), cuantumul indemnizaţiei lunare se majoreazã cu suma de 600 lei pentru fiecare dintre copii, începând cu cel de-al doilea. ART. 10 (1) Persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 2 au dreptul la concediu fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului dupã primele 3 naşteri sau, dupã caz, dupã primele 3 situaţii prevãzute la art. 8 alin. (2). (2) Durata concediului prevãzut la alin. (1) este de 4 luni şi se acordã integral, o singurã datã, fiecãruia dintre pãrinţii fireşti ai copilului sau, dupã caz, persoanelor prevãzute la art. 8 alin. (2), în perioada pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 2 ani, respectiv a vârstei de 3 ani, în cazul copilului cu handicap. (3) Cererea pentru acordarea concediului fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se depune şi se înregistreazã la angajator, pe baza livretului de familie sau a certificatului de naştere al copilului. ART. 11 (1) Dreptul la concediul pentru creşterea copilului stabilit potrivit prevederilor art. 2 alin. (1), începând cu ianuarie 2012, se acordã persoanelor prevãzute la art. 8 alin. (1) şi (2), pe bazã netransferabilã, în situaţia în care ambele persoane din familia respectivã îndeplinesc condiţiile de acordare a acestuia, dupã cum urmeazã: a) cel puţin o lunã din perioada totalã a concediului de creştere a copilului este alocatã uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept; b) în situaţia în care persoana prevãzutã la lit. a) nu solicitã dreptul la concediul care îi revine, celãlalt pãrinte nu poate beneficia de dreptul la concediu în locul acesteia. (2) Procedura de acordare se stabileşte prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale. ART. 12 Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se acordã în situaţia în care solicitantul îndeplineşte cumulativ urmãtoarele condiţii: a) este cetãţean român, cetãţean strãin sau apatrid; b) are, conform legii, domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României; c) locuieşte în România împreunã cu copilul/copiii pentru care solicitã drepturile şi se ocupã de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora. ART. 13 (1) Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã reprezentând indemnizaţie, stimulent de inserţie sau alocaţie de stat pentru copii se acordã la cerere, însoţitã în mod obligatoriu de: a) copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al copilului pentru care se solicitã dreptul ori, dupã caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul; b) actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicitã dreptul, pentru situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (2); c) actele doveditoare care sã ateste îndeplinirea perioadelor prevãzute de art. 2; d) dovada eliberatã de angajator sau organele competente privind veniturile realizate; e) dovada privind suspendarea activitãţii pentru perioada în care se solicitã concediul pentru creşterea copilului; f) orice alte documente care sã ateste îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate. (2) Cererea se completeazã potrivit modelului care se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã. (3) La stabilirea bazei de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în considerare toate veniturile supuse impozitului realizate de persoana îndreptãţitã, precum şi veniturile aferente perioadelor asimilate prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6). (4) Baza de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului stabilitã potrivit alin. (3) se determinã ca suma totalã a veniturilor realizate în ultimele 12 luni anterioare naşterii copilului împãrţitã la 12. (5) În cazul veniturilor din activitãţi independente sau agricole, la stabilirea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în calcul veniturile înscrise în actele doveditoare împãrţite la numãrul de luni în care s-au realizat acestea. (6) În situaţia persoanelor prevãzute la art. 2 alin. (6), pentru conversia în moneda naţionalã a veniturilor realizate de acestea, se ia în calcul cursul de schimb valutar stabilit de Banca Naţionalã a României în ziua anterioarã depunerii cererii. ART. 14 (1) Cererile pentru acordarea drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, reprezentând indemnizaţie, stimulent de inserţie sau alocaţie de stat pentru copii, şi documentele din care rezultã îndeplinirea condiţiilor legale de acordare a acestora se depun la primãria comunei, oraşului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucureşti, pe raza cãreia/cãruia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa. (2) Pânã la data de 10 a fiecãrei luni, primãriile au obligaţia de a transmite pe bazã de borderou cererile înregistrate în luna anterioarã, însoţite de documentele justificative, la agenţiile pentru prestaţii sociale judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare agenţii teritoriale. (3) Cererile prevãzute la alin. (1) se soluţioneazã în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii la agenţia teritorialã, prin decizie de admitere sau, dupã caz, de respingere, emisã de directorul executiv. (4) Decizia prevãzutã la alin. (3) se comunicã solicitantului în termen de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii. (5) Contestaţiile formulate împotriva deciziei prevãzute la alin. (3) se soluţioneazã potrivit <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 15 (1) Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã reprezentând indemnizaţii şi stimulent de inserţie se stabilesc dupã cum urmeazã: a) începând cu ziua urmãtoare celei în care înceteazã, conform legii, concediul de maternitate, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã; b) începând cu data naşterii copilului, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; c) începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţãrii, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la data la care s-au aprobat ori, dupã caz, s-au instituit mãsurile de protecţie a copilului; d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusã peste termenele prevãzute la lit. a)-c). (2) Plata alocaţiei de stat pentru copii prevãzute la art. 5 alin. (2) se face începând cu luna urmãtoare celei în care s-a nãscut copilul, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 61/1993, republicatã. (3) Pentru fracţiunile de lunã, cuantumul drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se stabileşte proporţional, în funcţie de numãrul zilelor calendaristice din luna respectivã pentru care acestea se cuvin şi se acordã. (4) Pentru situaţiile prevãzute la alin. (1) lit. a), cererea şi documentele doveditoare se pot depune cu 30 de zile înainte de încetarea concediului de maternitate. ART. 16 (1) Plata indemnizaţiilor prevãzute la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6) înceteazã cu ziua urmãtoare celei în care: a) copilul a împlinit vârsta de un an sau, dupã caz, 2 ani, respectiv de 3 ani, în cazul copilului cu handicap; b) a avut loc decesul copilului. (2) Plata indemnizaţiei prevãzute la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6) se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care: a) beneficiarul este decãzut din drepturile pãrinteşti; b) beneficiarul este îndepãrtat, conform legii, de la exercitarea tutelei; c) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege în vederea încredinţãrii copilului spre adopţie; d) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege în vederea menţinerii mãsurii de plasament; e) beneficiarul executã o pedeapsã privativã de libertate sau se aflã în arest preventiv pe o perioadã mai mare de 30 de zile; f) copilul este abandonat ori este internat într-o instituţie de ocrotire publicã sau privatã; g) beneficiarul a decedat; h) în situaţia în care beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 12; i) beneficiarul realizeazã venituri supuse impozitului şi copilul nu a împlinit vârsta de un an, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap; j) se constatã cã timp de 3 luni consecutive se înregistreazã mandate poştale returnate. (3) Plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului nu se suspendã în situaţia în care beneficiarii acestei indemnizaţii primesc diverse sume în baza legii, contractului colectiv de muncã sau a contractului individual de muncã, acordate în perioada concediului pentru creşterea copilului, altele decât cele rezultate din desfãşurarea efectivã a unei activitãţi în perioada de concediu. ART. 17 (1) Plata stimulentului de inserţie prevãzut la art. 7 înceteazã cu ziua urmãtoare celei în care: a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap; b) beneficiarul nu mai realizeazã venituri supuse impozitului şi nici nu se aflã în concediul pentru creşterea copilului; c) a avut loc decesul copilului. (2) Plata stimulentului de inserţie prevãzut la art. 7 se suspendã începând cu luna urmãtoare celei în care se constatã una dintre situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (2). (3) Plata stimulentului de inserţie prevãzut la art. 7 se suspendã începând cu ziua urmãtoare celei în care beneficiarul nu mai realizeazã venituri supuse impozitului şi solicitã concediul pentru creşterea copilului. ART. 18 (1) În situaţiile de suspendare a drepturilor prevãzute la art. 16 alin. (2) şi art. 17 alin. (2) şi (3), acestea pot fi solicitate şi de cãtre o altã persoanã îndreptãţitã, dacã îndeplineşte cerinţele prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã. (2) Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se cuvin şi se acordã noului beneficiar de la data suspendãrii, dacã cererea a fost depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la data la care s-a produs suspendarea, respectiv de la data cererii, dacã cererea a fost depusã dupã acest termen. (3) Reluarea plãţii drepturilor suspendate în situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) şi art. 17 alin. (2) şi (3) se face la cerere, dupã cum urmeazã: a) începând cu ziua urmãtoare pentru situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) lit. i) şi art. 17 alin. (3), dacã cererea a fost depusã în termen de 60 de zile de la acea datã; b) cu data depunerii cererii pentru toate celelalte situaţii. ART. 19 (1) Beneficiarul drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã este obligat sã comunice în scris primãriei orice modificare intervenitã în situaţia sa, de naturã sã determine încetarea sau suspendarea plãţii drepturilor, în termen de 15 zile lucrãtoare de la apariţia acesteia. (2) Comunicarea prevãzutã la alin. (1) se transmite de cãtre primãrie agenţiei teritoriale în termen de 5 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii. ART. 20 (1) Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã nu pot fi urmãrite silit decât în vederea recuperãrii, conform legii, a sumelor încasate necuvenit cu acest titlu. (2) Asupra drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã nu se datoreazã impozit şi nici contribuţiile sociale obligatorii stabilite de lege. (3) Nivelurile drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se pot actualiza, pe bazã de hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. ART. 21 (1) Pe perioada în care se beneficiazã de indemnizaţia prevãzutã la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6), precum şi pe perioada concediului fãrã platã prevãzut la art. 6, plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru aceste persoane se asigurã de la bugetul de stat. (2) Pentru persoanele care beneficiazã de indemnizaţia prevãzutã la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6), contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se calculeazã prin aplicarea cotei prevãzute de lege asupra cuantumului indemnizaţiei acordate, iar pentru persoanele care beneficiazã de concediul fãrã platã prevãzut la art. 6, contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se calculeazã prin aplicarea cotei prevãzute de lege asupra nivelului minim al indemnizaţiei prevãzut la art. 2 alin. (2)-(4). (3) Perioada în care o persoanã beneficiazã de indemnizaţia prevãzutã la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1) şi art. 9 alin. (5) şi (6) sau se aflã în concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 constituie perioadã asimilatã stagiului de cotizare în vederea stabilirii indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (4) În situaţia prevãzutã la alin. (2), la stabilirea cuantumului indemnizaţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate se ia în calcul valoarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului. (5) Se considerã perioadã asimilatã stagiului de cotizare şi perioada în care persoana s-a aflat în concediul fãrã platã prevãzut de art. 10, precum şi în vederea stabilirii indemnizaţiilor de asigurãri de sãnãtate prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 22 (1) Perioada în care o persoanã beneficiazã de drepturile prevãzute la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 alin. (1), art. 6, art. 9 alin. (5) şi (6) şi art. 10 constituie perioadã asimilatã stagiului de cotizare în vederea stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public şi a drepturilor stabilite de <>Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Perioada concediului pentru creşterea copilului prevãzut la art. 2 alin. (1), art. 6 şi 10 constituie vechime în muncã şi în serviciu, care se are în vedere la stabilirea drepturilor ce se acordã în raport cu aceasta. ART. 23 (1) Fondurile necesare plãţii drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere a drepturilor se asigurã din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. (2) Calculul şi plata drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, inclusiv a contribuţiei individuale de asigurãri sociale de sãnãtate, se fac de cãtre Agenţia Naţionalã pentru Prestaţii Sociale, prin agenţiile teritoriale. (3) Drepturile prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se achitã lunar beneficiarului, reprezentantului legal ori mandatarului acestora, împuternicit prin procurã, pe bazã de mandat poştal sau, dupã caz, în cont curent personal ori cont de card. (4) În cazul achitãrii drepturilor prin mandat poştal, cheltuielile pentru transmiterea drepturilor se stabilesc în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 24/2007 privind reglementarea unor mãsuri financiar-fiscale în domeniul social şi al locuinţelor de serviciu, aprobatã prin <>Legea nr. 206/2007. (5) În cazul achitãrii drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã în cont curent personal sau în cont de card, agenţiile teritoriale efectueazã plata prin unitãţile bancare pe bazã de borderou, cu plata unui comision bancar. (6) Comisionul bancar prevãzut la alin. (5) nu poate fi mai mare de 0,1% din drepturile achitate şi va fi stabilit, prin negociere, la nivel teritorial între agenţiile teritoriale şi unitãţile bancare. (7) Fondurile pentru achitarea sumelor necesare pentru transmiterea drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã se suportã din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, din aceleaşi fonduri din care se suportã plata drepturilor. ART. 24 (1) Sumele încasate necuvenit se recupereazã de la beneficiarii acestora, pe baza deciziei emise de directorul executiv al agenţiei teritoriale, cu respectarea termenului general de prescripţie. (2) Decizia prevãzutã la alin. (1) constituie titlu executoriu şi poate fi contestatã conform prevederilor <>Legii nr. 554/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (3) Sumele încasate necuvenit ca urmare a unei infracţiuni sãvârşite de beneficiar se recupereazã de la acesta, în condiţiile legii. (4) Sumele rãmase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedaţi nu se mai urmãresc. ART. 25 (1) Angajatorul are obligaţia de a aproba concediul pentru creşterea copilului prevãzut la art. 2 alin. (1), precum şi concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 alin. (1) şi art. 10 alin. (1) şi (2). Perioada de acordare se stabileşte de comun acord cu angajatul. (2) Este interzis angajatorului sã dispunã încetarea raporturilor de muncã sau de serviciu în cazul: a) salariatei/salariatului care se aflã în concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la un an, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap; b) salariatei/salariatului care se aflã în plata stimulentului de inserţie prevãzut la art. 7. (3) Interdicţia prevãzutã la alin. (2) se extinde, o singurã datã, cu pânã la 6 luni dupã revenirea definitivã a salariatei/salariatului în unitate. (4) Prevederile alin. (2) şi (3) nu se aplicã în cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizãrii judiciare sau a falimentului angajatorului, în condiţiile legii. ART. 26 (1) Constituie contravenţie nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (2), art. 19 alin. (2) şi art. 25 şi se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 2.500 lei. (2) Constatarea contravenţiei prevãzute la alin. (1) şi aplicarea amenzii corespunzãtoare se fac de cãtre organele cu atribuţii de control ale Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. (3) În baza controlului intern, Agenţia Naţionalã pentru Prestaţii Sociale verificã, prin sondaj, la nivelul agenţiilor teritoriale corectitudinea datelor introduse şi stabilirea drepturilor de indemnizaţie lunarã şi stimulent de inserţie. Neregulile constatate se sancţioneazã în condiţiile legii. (4) Declararea unor informaţii eronate cu privire la îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate sau declararea unor venituri mai mari decât cele reale, în scopul de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit dispoziţiilor <>Codului penal. ART. 27 În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale va elabora norme metodologice în aplicarea acesteia, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului. ART. 28 Prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2011. ART. 29 (1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã sunt aplicabile şi tuturor categoriilor de personal care îşi desfãşoarã activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã. (2) În situaţia persoanelor prevãzute la alin. (1), fondurile necesare plãţii drepturilor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã şi cheltuielile administrative se asigurã din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor şi instituţiilor din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã. (3) Pentru perioada cât o persoanã dintre cele prevãzute la alin. (1) beneficiazã de concediu pentru creşterea copilului, la stabilirea drepturilor de pensie şi a altor drepturi de asigurãri sociale, acordate potrivit legii, se au în vedere 25% din câştigul salarial mediu brut lunar aferent perioadei respective. (4) Modalitãţile de depunere şi de soluţionare a cererilor de acordare a drepturilor, în situaţia persoanelor prevãzute la alin. (1), se stabilesc prin norme interne, aprobate de conducãtorii autoritãţilor şi instituţiilor publice prevãzute la alin. (1). ART. 30 (1) Persoanele care au nãscut sau nasc pânã la data de 31 decembrie 2010 inclusiv, precum şi cele care au adoptat sau adoptã copilul, cãrora li s-a încredinţat sau li se încredinţeazã copilul în vederea adopţiei sau care au sau vor avea copilul în plasament, în plasament în regim de urgenţã, cu excepţia asistentului maternal profesionist, ori care au fost sau urmeazã sa fie numite tutore pânã la aceastã datã beneficiazã de drepturile reglementate de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) Începând cu 1 ianuarie 2011, pentru persoanele prevãzute la alin. (1), indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordã în cuantum de 75% din media veniturilor nete lunare realizate în ultimele 12 luni anterioare naşterii copilului sau, dupã caz, anterioare adopţiei, încredinţãrii în vederea adopţiei, stabilirii mãsurii plasamentului sau a plasamentului în regim de urgenţã sau a instituirii tutelei, dar nu mai puţin de 600 lei şi nu mai mult de 3.400 lei. (3) Dispoziţiile alin. (2) se aduc la cunoştinţa beneficiarilor prin emiterea unei noi decizii de cãtre agenţiile teritoriale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemneazã:
───────────────
Ministrul muncii,
familiei şi protecţiei sociale,
Ioan Nelu Botiş
Ministrul sãnãtãţii,
Cseke Attila
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mãnoiu
Bucureşti, 8 decembrie 2010.
Nr. 111.
__________
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.