Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ORDONANTA DE URGENTA nr. 108 din 13 decembrie 2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.028 din 27 decembrie 2006
ORDONANŢÃ DE URGENŢÃ nr. 108 din 13 decembrie 2006
pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.028 din 27 decembrie 2006
Având în vedere importanţa îndeplinirii în termen a angajamentelor asumate de România în vederea integrãrii în Uniunea Europeanã, respectiv a elaborãrii cadrului juridic necesar îndeplinirii obiectivelor stabilite prin tratatele constitutive ale comunitãţilor şi ale Uniunii Europene, în special obiectivul asigurãrii dreptului la liberã circulaţie pe teritoriul statelor membre pentru cetãţenii Uniunii Europene şi membrii familiilor acestora,
ţinând seama de faptul cã pregãtirea aderãrii României la Convenţia Schengen impune îndeplinirea anumitor obiective prevãzute în Planul de acţiune Schengen, revizuit în 2006, pânã la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, în special armonizarea prevederilor referitoare la frontierele interne cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen), clarificãrii conceptului de frontierã internã, stabilirea unui calendar şi a unor proceduri pentru intrarea în vigoare a mãsurilor legate de eliminarea controalelor la frontierele interne, în concordanţã cu calendarul de aderare la Convenţia Schengen, eliminarea oricãror referinţe la încheierea acordurilor bilaterale şi clarificarea situaţiei punctelor temporare de trecere a frontierei,
luând în considerare prevederile art. 4 alin. (1) din Actul de aderare ce constituie parte integrantã a Tratatului de aderare la Uniunea Europeanã, ratificat prin <>Legea nr. 157/2005 ,
având în vedere cã nerealizarea acestei mãsuri legislative pânã la data aderãrii la Uniunea Europeanã implicã nerespectarea de cãtre România a obligaţiilor ce decurg din Tratatul de aderare,
ţinând seama cã perioada rãmasã pânã la data aderãrii este insuficientã pentru promovarea reglementãrii în forma unui proiect de lege,
luând în considerare faptul cã toate aceste elemente vizeazã interesul public şi constituie situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta ordonanţã de urgenţã.
ART. I
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 243/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. La articolul 1, dupã litera c) se introduce o nouã literã, litera c^1), cu urmãtorul cuprins:
"c^1) pãrţi contractante - statele pãrţi la Acordul dintre guvernele statelor Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi Luxemburgului, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptatã a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14 iunie 1985, precum şi la Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea Economicã Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptatã a controalelor la frontierele comune, adoptatã la Schengen la 19 iunie 1990."
2. La articolul 1, literele d), e), f), g), h) şi j) vor avea urmãtorul cuprins:
"d) frontiere interne - frontierele comune terestre ale pãrţilor contractante, precum şi aeroporturile pentru zborurile interne şi porturile pentru liniile regulate de pasageri, care au ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivã alte porturi de pe teritoriile pãrţilor contractante, fãrã escale în porturi din afara acestor teritorii;
e) frontiere externe - frontiera terestrã şi pe apã, precum şi aeroporturile şi porturile pãrţilor contractante, dacã nu sunt frontiere interne;
f) zbor intern - orice zbor care are ca punct de plecare sau ca destinaţie exclusivã teritoriile pãrţilor contractantate, fãrã aterizare pe teritoriul unui stat terţ;
g) stat terţ - orice alt stat decât pãrţile contractante;
h) strãin semnalat ca inadmisibil - strãinul care se aflã într-o situaţie de nepermitere a intrãrii pe teritoriul României dintre cele prevãzute de legislaţia în vigoare privind regimul strãinilor;
.................................................................
j) punct de mic trafic - orice loc organizat şi autorizat de Guvernul României pentru trecerea frontierei de stat a persoanelor din zona de frontierã, stabilit prin convenţii şi acorduri încheiate cu statele vecine;".
3. Alineatul (4) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Nu se constituie fâşie de protecţie a frontierei de stat la ţãrmul Mãrii Negre, la Dunãre, pe cãile de comunicaţie şi în zonele cu lucrãri hidrotehnice situate la frontierã."
4. Alineatul (4) al articolului 4 va avea urmãtorul cuprins:
"(4) Fâşiile de teren, situate pe o adâncime de 10 km de o parte şi de cealaltã a malurilor Dunãrii interioare, deschisã navigaţiei internaţionale, inclusiv braţul Mãcin în întregime, sunt supuse regimului de control al poliţiei de frontierã."
5. Alineatele (2) şi (3) ale articolului 6 se abrogã.
6. Alineatul (2) al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Trecerea frontierei de stat a României se poate face şi prin punctele de mic trafic, în condiţiile stabilite de comun acord prin documente bilaterale încheiate de România cu statele vecine."
7. Dupã alineatul (2) al articolului 8 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), trecerea frontierei de stat a României se poate face şi prin alte locuri, numai în situaţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã."
8. Alineatele (2), (3) şi (5) ale articolului 9 vor avea urmãtorul cuprins:
"(2) Guvernul României va da publicitãţii lista cuprinzând punctele de trecere a frontierei de stat deschise traficului internaţional şi punctele de mic trafic.
(3) Denumirea punctului de trecere, suprafaţa pe care o cuprinde, specificul de activitate şi orarul de funcţionare pentru acele puncte de trecere care nu sunt deschise 24 de ore se afişeazã la loc vizibil, la intrarea în punctul de trecere.
.................................................................
(5) Punctele de trecere şi punctele de mic trafic funcţioneazã în subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor. Celelalte autoritãţi care îşi desfãşoarã activitatea în punctul de trecere, în afara poliţiei de frontierã, sunt organizate şi funcţioneazã potrivit prevederilor legale speciale."
9. Alineatele (1) şi (4) ale articolului 14 vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Şeful punctului de trecere este poliţist de frontierã şi împreunã cu şefii tuturor autoritãţilor, care au, potrivit legii, competenţe de control la trecerea frontierei de stat pentru mãrfuri şi cãlãtori, coopereazã pentru organizarea activitãţii de control.
....................................................................
(4) În cazul existenţei unor suspiciuni întemeiate sau al unor informaţii referitoare la încãlcarea reglementãrilor legale la trecerea frontierei de stat, şeful punctului de trecere poate solicita, în scris, şefilor celorlalte autoritãţi din punctul de trecere efectuarea unui alt control, mai amãnunţit. Autoritãţile solicitate au obligaţia efectuãrii acestui control."
10. Alineatul (2) al articolului 14 se abrogã.
11. Alineatul (1) al articolului 17 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Controlul pentru trecerea frontierei de stat se efectueazã în echipã constituitã din personalul autoritãţilor prevãzute la art. 12 alin. (1), ai cãrei membri au atribuţii conform prevederilor legale speciale. Coordonarea echipei de control se face de cãtre poliţistul de frontierã."
12. Alineatul (2) al articolului 18 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La controlul de frontierã cetãţenii strãini care intrã în România trebuie sã facã dovada cã îndeplinesc condiţiile de intrare şi şedere stabilite de statul român."
13. Alineatul (1) al articolului 42 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Activitãţile de agrement şi sportive în apele de frontierã, marea interioarã şi marea teritorialã se pot desfãşura cu aprobarea cãpitãniei de port sau, dupã caz, a administraţiei publice locale şi cu avizul şefului sectorului poliţiei de frontierã ori, dupã caz, al şefului grupului de nave al poliţiei de frontierã."
14. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Pãşunatul animalelor este permis în timpul zilei pânã la fâşia de protecţie a frontierei de stat, iar noaptea, pânã la 500 metri faţã de aceasta, cãtre interior, în locurile stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale şi cu avizul şefului sectorului poliţiei de frontierã."
15. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - (1) Vânãtoarea de-a lungul frontierei de stat pe adâncimea de 500 metri de la fâşia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apã, este interzisã.
(2) Vânãtoarea organizatã a animalelor de pradã, pe adâncimea prevãzutã la alin. (1), este admisã numai ziua şi numai de la fâşia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, pe baza hotãrârilor consiliilor locale şi cu avizul prealabil al şefului sectorului poliţiei de frontierã."
16. Dupã alineatul (1) al articolului 45 se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Condiţiile de eliberare de cãtre şeful direcţiei teritoriale a poliţiei de frontierã competente sau de şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare a avizului prevãzut la alin. (1), precum şi obligaţiile persoanelor avizate se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţã. În aviz se vor menţiona obligaţiile persoanelor avizate."
17. Alineatul (2) al articolului 45 se abrogã.
18. La articolul 75, literele e) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"e) accesul la uscat fãrã aprobarea şefului punctului de trecere al membrilor echipajelor navelor româneşti de transport de mãrfuri care, din motive justificate, sunt obligate sã staţioneze în raza portului; neprezentarea dupã plecarea navei a marinarilor rãmaşi pe teritoriul României, la agenţia companiei de navigaţie de care aparţine nava, pentru a li se rezolva situaţia; accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor strãini îmbarcaţi pe navele aflate în porturile româneşti care navigheazã între porturile Constanţa, Sulina şi Moldova Veche fãrã paşaport ori alte documente de trecere a frontierei sau fãrã avizul şefului punctului de trecere; desfãşurarea oricãrei activitãţi în punctele de trecere a frontierei de stat, alta decât efectuarea controlului de frontierã, fãrã avizul, dupã caz, al şefului direcţiei teritoriale a poliţiei de frontierã competente, al şefului structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, al administraţiei publice locale sau al altei autoritãţi prevãzute de lege; nerespectarea obligaţiilor prevãzute în avizul eliberat de cãtre şeful direcţiei teritoriale a poliţiei de frontierã competente sau de şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, potrivit art. 45 alin. (1); neluarea de cãtre conducãtorii autoritãţilor administraţiei publice locale a mãsurilor necesare în vederea îndeplinirii obligaţiei prevãzute la art. 7 alin. (2);
f) accesul persoanelor în fâşia de protecţie a frontierei de stat pânã la culoarul de frontierã sau malul apelor, dupã caz, fãrã documente de identitate sau fãrã aprobarea administraţiei publice ori fãrã avizul şefului formaţiunii locale a poliţiei de frontierã; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activitãţi dincolo de fâşia de protecţie a frontierei de stat, în situaţia în care aceasta se constituie mai în adâncime, precum şi în insulele şi ostroavele aparţinând statului român, situate în apele de frontierã, prin alte locuri sau în alte condiţii decât cele stabilite de administraţia publicã localã ori fãrã avizul şefului formaţiunii locale a poliţiei de frontierã; accesul persoanelor în insulele şi ostroavele de formaţiune nouã din apele de frontierã înainte de determinarea apartenenţei acestora; desfãşurarea activitãţilor prevãzute la art. 39 fãrã avizul direcţiilor teritoriale ale poliţiei de frontierã; efectuarea pescuitului în apele de frontierã, apele maritime interioare şi în marea teritorialã în alte locuri sau în alte sectoare decât cele stabilite de autoritãţile competente; pãstrarea bãrcilor şi ambarcaţiunilor aflate pe apele de frontierã sau pe apele maritime interioare în alte locuri decât cele stabilite de autoritãţile competente ori neluarea de cãtre cei care le deţin a mãsurilor necesare pentru a preveni folosirea acestora la trecerea ilegalã a frontierei de stat, la practicarea contrabandei sau la alte activitãţi ilicite; desfãşurarea activitãţilor de agrement şi sportive în apele de frontierã, marea interioarã şi marea teritorialã fãrã aprobarea cãpitãniei de port sau, dupã caz, a administraţiei publice locale ori fãrã avizul şefului sectorului poliţiei de frontierã sau, dupã caz, al şefului grupului de nave al poliţiei de frontierã; acostarea fãrã drept a navelor, ambarcaţiunilor cu excursionişti în alte locuri decât porturile sau locurile special amenajate în acest scop ori lipsa avizului direcţiei teritoriale a poliţiei de frontierã competente în cazul navelor şi ambarcaţiunilor strãine care navigheazã pe Dunãrea interioarã pe braţul Tulcea şi braţul Sulina; pãşunatul animalelor în timpul zilei dincolo de fâşia de protecţie a frontierei de stat; pãşunatul animalelor în timpul nopţii în alte locuri decât cele stabilite de autoritãţile administraţiei publice locale sau fãrã avizul şefului sectorului poliţiei de frontierã; vânãtoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adâncimea de 500 metri de la fâşia de protecţie a frontierei de stat cãtre interior, pentru frontiera de uscat, şi de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apã; desfãşurarea vânãtorii, prevãzutã la art. 44 alin. (2), fãrã avizul prealabil al şefului sectorului poliţiei de frontierã; fixarea pe bandã magneticã, pe hârtie sau pe alt suport a imaginilor care redau porţiuni din teritoriul statelor vecine, de cãtre persoanele care se deplaseazã ori care desfãşoarã diferite activitãţi în apropierea frontierei de stat, dacã acest lucru este prevãzut în acordurile sau convenţiile privitoare la frontierã încheiate de România cu statele vecine; purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontierã, dacã acest lucru este prevãzut în acordurile sau convenţiile privitoare la frontierã încheiate de România cu statele vecine; comiterea sau proferarea de cãtre persoanele care se deplaseazã ori desfãşoarã activitãţi în apropierea frontierei de stat de fapte, gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului vecin ori a cetãţenilor acestuia, dacã acestea sunt prevãzute în acordurile sau convenţiile privitoare la frontierã încheiate de România cu statele vecine."
19. La articolul 76 alineatul (1), literele a), b), c), d) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) cu amendã de la 500 lei la 5.000 lei cele de la lit. a);
b) cu amendã de la 3.000 lei la 15.000 lei cele de la lit. b);
c) cu amendã de la 500 lei la 2.500 lei cele de la lit. e);
d) cu amendã de la 300 lei la 1.500 lei cele de la lit. c) şi d);
e) cu amendã de la 100 lei la 1.000 lei cele de la lit. f)."
20. Dupã alineatul (2) al articolului 76 se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
"(2^1) Sãvârşirea în mod repetat a contravenţiei de nerespectare a obligaţiilor prevãzute în avizul eliberat de cãtre şeful direcţiei teritoriale a poliţiei de frontierã competente sau de şeful structurii de coordonare a punctelor de trecere aeroportuare, potrivit art. 45 alin. (1), se sancţioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei şi cu retragerea avizului."
21. Articolul 78 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 78. - Din sumele rezultate din amenzile aplicate conform art. 76, o cotã de 50% va reveni Poliţiei de Frontierã Române, Poliţiei Române sau autoritãţii publice locale din care face parte agentul constatator. Aceastã sumã se reţine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, şi va fi repartizatã astfel: 20% pentru premierea persoanelor care au descoperit sãvârşirea faptei şi au aplicat sancţiunea, iar 80% pentru finanţarea cheltuielilor materiale şi de capital; sumele rãmase necheltuite la sfârşitul fiecãrui an se reporteazã în anul urmãtor, având aceeaşi destinaţie."
ART. II
Prevederile <>art. 1 lit. d), e), f) şi g) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 2 din prezenta ordonanţã de urgenţã, precum şi prevederile art. I pct. 5 din prezenta ordonanţã de urgenţã intrã în vigoare la data aderãrii României la Acordul dintre guvernele statelor Uniunii Economice a Belgiei, Olandei şi Luxemburgului, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptatã a controalelor la frontierele lor comune, semnat la 14 iunie 1985, precum şi la Convenţia de punere în aplicare a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea Economicã Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind eliminarea treptatã a controalelor la frontierele comune, adoptatã la Schengen la 19 iunie 1990.
PRIM-MINISTRU
CÃLIN POPESCU-TÃRICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul integrãrii europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu
Bucureşti, 13 decembrie 2006.
Nr. 108.
----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: