Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţie, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta. CAP. I Alocaţia familialã complementara ART. 1 Beneficiazã de alocaţia familialã complementara, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta, familiile formate din soţ, sotie şi copiii în varsta de pana la 18 ani aflaţi în întreţinerea acestora, care locuiesc împreunã. ART. 2 Alocaţia familialã complementara se acorda lunar familiei prevãzute la art. 1, dacã aceasta realizeazã venituri nete lunare pe membru de familie de pana la 1,5 milioane lei. ART. 3 Cuantumul alocaţiei familiei complementare este de: a) 300.000 lei pentru familia cu un copil; b) 350.000 lei pentru familia cu 2 copii; c) 400.000 lei pentru familia cu 3 copii; d) 450.000 lei pentru familia cu 4 sau mai mulţi copii. ART. 4 Pentru familiile prevãzute la <>art. 1, care sunt beneficiare de ajutor social în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuantumul alocaţiei familiale complementare prevãzut la art. 3 se majoreazã cu 25%. CAP. II Alocaţia de sustinere pentru familia monoparentala ART. 5 Beneficiazã de alocatie de sustinere familiile formate din persoana singura şi copiii în varsta de pana la 18 ani aflaţi în întreţinere şi care locuiesc împreunã cu aceasta, denumite familii monoparentale. ART. 6 În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, prin persoana singura se înţelege persoana care se afla în una dintre urmãtoarele situaţii: a) este necãsãtoritã; b) este vaduva; c) este divortata; d) al carei soţ/sotie este declarat/declarata dispãrut/disparuta prin hotãrâre judecãtoreascã; e) al carei soţ/sotie este arestat/arestata preventiv pe o perioada mai mare de 30 de zile sau executa o pedeapsa privativã de libertate şi nu participa la întreţinerea copiilor; f) nu a împlinit varsta de 18 ani şi se afla în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a)-e); g) a fost numita tutore sau i s-au încredinţat ori dat în plasament unul sau mai mulţi copii şi se afla în una dintre situaţiile prevãzute la lit. a)-c), cu excepţia asistentului maternal profesionist. ART. 7 Alocaţia de sustinere se acorda lunar familiilor monoparentale dacã realizeazã venituri nete lunare pe membru de familie de pana la 1,5 milioane lei. ART. 8 Cuantumul alocaţiei de sustinere este de: a) 450.000 lei pentru familia cu un copil; b) 525.000 lei pentru familia cu 2 copii; c) 600.000 lei pentru familia cu 3 copii; d) 675.000 lei pentru familia cu 4 sau mai mulţi copii. CAP. III Dispoziţii comune ART. 9 Beneficiazã de alocaţiile prevãzute la art. 1 şi 5 familiile ai cãror membri sunt cetãţeni romani care locuiesc în România, precum şi cetãţeni ai altor state ori apatrizi care au domiciliul sau, dupã caz, resedinta în România, în condiţiile legislaţiei romane. ART. 10 Sunt consideraţi ca fãcând parte din familia definitã la art. 1 şi 5 şi copiii adoptati, încredinţaţi sau aflaţi în plasament familial ori pentru care s-a instituit tutela, potrivit legii. ART. 11 Familiile care au în întreţinere copii de varsta şcolarã, definite la art. 1 şi 5, beneficiazã de alocatie familialã complementara sau de alocatie de sustinere, în condiţiile în care copiii urmeazã o forma de învãţãmânt organizatã potrivit legii. ART. 12 Limita de venituri prevãzutã la art. 2 şi 7, cuantumurile alocaţiei familiale complementare prevãzute la art. 3, precum şi cuantumurile alocaţiei de sustinere prevãzute la art. 8 se corecteaza anual în funcţie de evoluţia preţurilor de consum şi se aproba prin hotãrâre a Guvernului. CAP. IV Stabilirea şi plata drepturilor ART. 13 Alocaţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta se acorda pe baza de cerere însoţitã de actele doveditoare privind componenta familiei şi veniturile acesteia. ART. 14 (1) Cererile pentru stabilirea şi acordarea alocaţiilor se întocmesc de reprezentantul familiei şi se înregistreazã la primãria localitãţii sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui raza teritorialã locuieşte familia. (2) Pentru cetãţenii strãini sau apatrizi cererea prevãzutã la alin. (1) se înregistreazã la primãria localitãţii sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui raza teritorialã îşi are domiciliul sau resedinta familia. (3) În cazul familiilor fãrã locuinta, cererea prevãzutã la alin. (1) se înregistreazã la primãria localitãţii sau, dupã caz, a sectorului municipiului Bucureşti în a cãrui raza teritorialã acestea trãiesc. ART. 15 (1) Componenta familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridicã fata de reprezentanţii legali se dovedesc cu livretul de familie. (2) Pentru situaţiile care nu sunt evidentiate în livretul de familie, reprezentantul familiei prezintã, în mod obligatoriu, actele doveditoare necesare. ART. 16 (1) La stabilirea veniturilor pe baza cãrora se acorda alocaţia familialã complementara şi alocaţia de sustinere se iau în considerare toate veniturile pe care membrii familiei la realizeazã, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurãri sociale de stat, asigurãri pentru şomaj, obligaţii legale de întreţinere, indemnizaţii cu caracter permanent, precum şi alte creanţe legale. (2) Dacã familia are în proprietate terenuri, clãdiri, spaţii locative sau alte bunuri, mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar se iau în considerare arenda, chiriile, alte fructe civile, naturale sau industriale, produse de acestea. ART. 17 Formularul de cerere pentru solicitarea alocaţiei şi lista actelor doveditoare privind veniturile realizate se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta. ART. 18 Dreptul la alocaţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta pentru familiile beneficiare de ajutor social se stabileşte numai pe baza cererii întocmite de reprezentantul familiei, documentele justificative pentru acordarea alocaţiei fiind cele pe baza cãrora s-a acordat dreptul la ajutorul social. ART. 19 (1) În vederea verificãrii îndeplinirii de cãtre solicitant a condiţiilor de acordare a alocaţiei familiale complementare sau a alocaţiei de sustinere, primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale în termen de 15 zile de la data înregistrãrii cererii. (2) Ancheta socialã se efectueazã de cãtre personalul serviciului public de asistenta socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, din compartimentul de specialitate din aparatul de lucru al consiliului local. (3) Ancheta socialã se întocmeşte potrivit modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenta şi constituie proba legalã pentru instanţele judecãtoreşti, în legatura cu deschiderea dreptului sau respingerea cererii. (4) Rãspunderea asupra conţinutului anchetei sociale revine primarului şi persoanelor care au efectuat ancheta socialã. (5) În cazul în care solicitantul refuza sa furnizeze informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se considera ca familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a alocaţiei familiale complementare sau a alocaţiei de sustinere. ART. 20 (1) Stabilirea dreptului la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere şi a cuantumului acestora se face prin dispoziţie scrisã a primarului. (2) În termen de 5 zile de la efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaţia sa comunice solicitanţilor dispoziţia de acordare a dreptului sau respingerea cererii privind alocaţia familialã complementara ori alocaţia de sustinere. ART. 21 Dreptul la alocaţia familialã complementara şi la alocaţia de sustinere se acorda începând cu luna urmãtoare înregistrãrii cererii. ART. 22 Titularul alocaţiei familiale complementare sau al alocaţiei de sustinere este reprezentantul familiei, iar beneficiarul este familia. ART. 23 Plata drepturilor pentru alocaţia familialã complementara sau alocaţia de sustinere se asigura de cãtre direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socialã judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare direcţii teritoriale, prin decizie a directorului executiv. ART. 24 Emiterea deciziei directorului executiv al direcţiei teritoriale are la baza dispoziţia primarului privind acordarea dreptului, însoţitã de cererea prevãzutã la art. 14, certificatã de primar. ART. 25 Pentru familiile care îndeplinesc condiţiile de acordare a alocaţiei familiale complementare sau a alocaţiei de sustinere, primarul are obligaţia de a transmite direcţiei teritoriale pana la data de 5 a lunii urmãtoare, pentru luna anterioarã, pe baza de borderou, documentele prevãzute la art. 24. ART. 26 (1) Data plãţii alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de sustinere, precum şi modalitatea de plata se stabilesc de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. (2) Plata alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de sustinere se realizeazã, dupã caz, pe baza de mandat poştal sau în cont curent personal. ART. 27 (1) În cazul în care intervin modificãri cu privire la componenta familiei şi/sau a veniturilor realizate de membrii acesteia, titularul alocaţiei familiale complementare sau al alocaţiei de sustinere are obligaţia ca, în termen de maximum 5 zile, sa comunice în scris primarului modificãrile intervenite. (2) În situaţia în care modificãrile intervenite nu conduc la pierderea dreptului la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere, titularul solicita modificarea cuantumului dreptului printr-o noua cerere însoţitã de actele doveditoare privind modificãrile intervenite. (3) Primarul are obligaţia sa verifice prin ancheta socialã modificãrile intervenite şi sa emita dispoziţie scrisã referitoare la noul cuantum. (4) Primarul transmite direcţiei teritoriale documentele prevãzute la art. 24. (5) Modificarea cuantumului se face începând cu luna urmãtoare celei în care au intervenit modificãrile. ART. 28 (1) În vederea urmãririi respectãrii condiţiilor de acordare a dreptului la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere, primãrii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni. (2) În situaţia în care se constata modificãri ce conduc la diminuarea cuantumului alocaţiei familiale complementare sau al alocaţiei de sustinere, primarul emite dispoziţie scrisã privind noul cuantum, pe care o comunica direcţiei teritoriale, însoţitã de ancheta socialã. (3) Cuantumul prevãzut la alin. (2) se acorda începând cu luna urmãtoare celei în care s-a efectuat ancheta socialã. ART. 29 Familiile care beneficiazã de alocatie familialã complementara sau de alocatie de sustinere au obligaţia ca, pentru copiii de varsta şcolarã, sa prezinte primarului, din 3 în 3 luni, dovada frecventarii cursurilor. ART. 30 (1) Plata alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de sustinere se suspenda în luna urmãtoare celei în care se constata una dintre urmãtoarele situaţii: a) nerespectarea prevederilor art. 29; b) pe perioada încredinţãrii copilului unei instituţii de asistenta socialã sau unui asistent maternal profesionist. (2) Prezentarea de cãtre titular, în termen de 3 luni de la data suspendãrii plãţii alocaţiei familiale complementare sau alocaţiei de sustinere, a dovezilor privind îndeplinirea pe perioada suspendãrii a condiţiilor prevãzute de art. 29 atrage reluarea plãţii, inclusiv a sumelor cuvenite pe perioada suspendãrii. ART. 31 Dreptul la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere înceteazã în luna urmãtoare celei în care se constata una dintre situaţiile: a) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezenta ordonanta de urgenta; b) plata a fost suspendatã şi, în termen de 3 luni de la data suspendãrii, nu au fost prezentate dovezi ca sunt întrunite cerinţele prevãzute de art. 29. ART. 32 (1) Suspendarea plãţii alocaţiei familiale complementare sau a alocaţiei de sustinere se face prin decizie a directorului executiv al direcţiei teritoriale, iar încetarea dreptului se stabileşte prin dispoziţie scrisã a primarului. (2) Decizia directorului executiv al direcţiei teritoriale, precum şi dispoziţia primarului se comunica titularului în termen de 5 zile de la emitere. ART. 33 (1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de alocatie familialã complementara sau de alocatie de sustinere se recupereazã de la titularul dreptului alocaţiei în termenul de prescripţie stabilit de lege pentru creanţele bugetare. (2) Recuperarea sumelor plãtite necuvenit cu titlu de alocatie familialã complementara sau de alocatie de sustinere se face de cãtre direcţia teritorialã prin decizie a directorului executiv, care se comunica debitorului în termen de 15 zile. (3) Decizia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicãrii. (4) Sumele încasate necuvenit ca urmare a sãvârşirii unei infracţiuni se recupereazã integral de la autorii acesteia, în condiţiile legii. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 34 (1) Nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1), art. 20 alin. (2), art. 25, art. 27 alin. (3) şi (4), art. 28 alin. (1) şi (2), art. 32 alin. (2) şi ale art. 33 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele cu atribuţii de control ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. (3) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevãzute la alin. (1) se modifica prin hotãrâre a Guvernului. (4) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. ART. 35 Declararea unui numãr mai mare de membri de familie sau declararea unor venituri mai mici decât cele reale, în scopul de a obţine foloase materiale necuvenite, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit dispoziţiilor Codului penal. ART. 36 Alocaţia familialã complementara şi alocaţia de sustinere sunt forme de sprijin cu destinaţie specialã acordate din bugetul de stat şi nu se iau în considerare la stabilirea altor drepturi şi obligaţii şi se supun executãrii silite în condiţiile dispoziţiilor privind executarea silitã a creanţelor bugetare, numai pentru recuperarea sumelor plãtite necuvenit cu acest titlu. ART. 37 (1) Fondurile pentru plata alocaţiei familiale complementare şi a alocaţiei de sustinere, precum şi pentru cheltuielile cu transmiterea drepturilor se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei. (2) Cheltuielile administrative pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor şi stabilirea drepturilor la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere se suporta din bugetul local al unitãţilor administrativ-teritoriale. ART. 38 Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei monitorizeazã aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta. ART. 39 (1) Dispoziţia scrisã a primarului privind stabilirea sau respingerea dreptului la alocaţia familialã complementara sau la alocaţia de sustinere şi decizia directorului executiv de recuperare a sumelor încasate necuvenit se pot ataca potrivit prevederilor <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , cu modificãrile ulterioare. (2) Cererile, acţiunile şi cãile de atac privind dreptul la alocaţia familialã complementara şi la alocaţia de sustinere sunt scutite de taxa de timbru. ART. 40 (1) Cererile pentru solicitarea drepturilor prevãzute de <>Legea nr. 119/1997 privind alocaţia suplimentarã pentru familiile cu copii se pot inregistra la primãrie pana cel mai târziu la data de 30 noiembrie 2003. (2) Cererile prevãzute la alin. (1) se transmit direcţiilor teritoriale pana cel mai târziu la data de 31 decembrie 2003. (3) Drepturile stabilite în baza <>Legii nr. 119/1997 cu titlu de alocatie suplimentarã pentru familiile cu copii se plãtesc din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, pana cel mai târziu la data de 31 martie 2004. ART. 41 În termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenta, Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului. ART. 42 (1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2004. (2) Pe aceeaşi data se abroga <>Legea nr. 119/1997 privind alocaţia suplimentarã pentru familiile cu copii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 iulie 1997, cu excepţia <>art. 6, Hotãrârea Guvernului nr. 443/1997 privind normele pentru stabilirea şi plata alocaţiei suplimentare, precum şi mãsurile de aplicare a dispoziţiilor <>Legii nr. 119/1997 privind alocaţia suplimentarã pentru familiile cu copii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 15 august 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare. PRIM-MINISTRU ADRIAN NASTASE Contrasemneazã:
────────────────
Ministrul muncii,
solidaritãţii sociale şi familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul administraţiei
şi internelor,
Alexandru Farcas,
secretar de stat
p. Ministrul delegat
pentru administraţia publica,
Ilie Ştefan,
secretar de stat
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucureşti, 24 octombrie 2003.
Nr. 105.
──────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.