Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 5 din 31 ianuarie 2025  pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 5 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 93 din 31 ianuarie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VIII.2 din Legea nr. 332/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 16 august 2007, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Următoarele fapte reprezintă încălcări deosebit de grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, cărora le sunt aplicabile dispoziţiile art. 6 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei nr. 96/26/CE a Consiliului, şi constituie contravenţii dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
    a) depăşirea cu 4,5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
    b) depăşirea cu 5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;
    c) depăşirea cu 14 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere săptămânale;
    d) depăşirea cu 22,5 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;
    e) utilizarea unui vehicul fără a avea instalat un tahograf omologat sau utilizarea unui vehicul dotat cu o generaţie şi/sau versiune de tahograf care nu corespunde cerinţelor legale;
    f) utilizarea altui card de conducător auto decât cel emis conducătorului auto;
    g) conducerea cu un card de conducător auto care a fost obţinut pe baza unor declaraţii false şi/sau a unor documente falsificate;
    h) conducerea cu un card de conducător auto falsificat;
    i) denaturarea, ascunderea, suprimarea sau distrugerea datelor înregistrate pe foile de înregistrare sau stocate pe tahograf şi/sau pe cardul conducătorului auto şi descărcate de pe acestea sau pe raportul imprimat de tahograf;
    j) existenţa în vehicul şi/sau utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice înregistrările tahografului;
    k) refuzul de a permite, în cursul controlului, verificarea, reţinerea sau copierea oricărei înregistrări privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale unui conducător auto, ale echipamentului/aparaturii de înregistrare sau refuzul de a permite efectuarea unui control al activităţii desfăşurate privind instalarea, calibrarea, repararea sau verificarea echipamentului/aparaturii de înregistrare;
    l) refuzul conducătorului auto de a deplasa vehiculul, la solicitarea inspectorilor din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, către atelierele autorizate pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză, în vederea verificării integrităţii tahografului;
    m) refuzul atelierului autorizat pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză de a efectua verificarea integrităţii tahografului, la solicitarea inspectorilor din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.
    (2) Următoarele fapte reprezintă încălcări foarte grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
    a) depăşirea cu 2 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 4,5 ore, a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
    b) depăşirea cu 2 ore sau mai mult, dar nu cu mai mult de 5 ore, a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;
    c) depăşirea cu 9 ore sau mai mult, dar mai puţin de 14 ore, a duratei maxime de conducere săptămânale;
    d) depăşirea cu 15 ore sau mai mult, dar mai puţin de 22,5 ore, a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;
    e) depăşirea cu 1,5 ore sau mai mult a duratei maxime de conducere neîntreruptă;
    f) diminuarea cu mai mult de 2,5 ore a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisă reducerea acesteia la 9 ore;
    g) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei minime de repaus zilnic redus;
    h) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei de 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;
    i) diminuarea cu mai mult de 2 ore a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;
    j) diminuarea cu mai mult de 4 ore a perioadei de repaus săptămânal reduse;
    k) diminuarea cu mai mult de 9 ore a perioadei de repaus săptămânal normale;
    l) depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal cu 12 ore sau mai mult;
    m) nerespectarea de către conducătorul auto a prevederilor privind perioada de repaus luată în compensaţie în cazul efectuării a două perioade reduse de repaus săptămânal consecutive;
    n) efectuarea la bordul vehiculelor a perioadelor de repaus săptămânal normale şi a oricărei perioade de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luate în compensaţie pentru perioadele de repaus săptămânal reduse anterioare;
    o) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal normală, cu 12 ore sau mai mult, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    p) perioada de repaus săptămânal luată după 12 perioade consecutive de 24 de ore este mai mică sau egală cu 65 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) litera (b) punctul (ii) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    q) nerespectarea perioadei de conducere între orele 22:00 şi 6:00, în situaţia în care aceasta este mai mare sau egală cu 4,5 ore înainte de pauză, dacă vehiculul nu este condus de mai mulţi conducători auto, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    r) nerespectarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a obligaţiei de a organiza activitatea conducătorilor auto în condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (8a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 6 alin. (10) din secţiunea 2 partea B din anexa ROAD-1 la Acordul UE-UK, după caz;
    s) remunerarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a conducătorilor auto în funcţie de distanţa parcursă, viteza de livrare şi/sau cantitatea de mărfuri transportată, în cazul în care o asemenea remunerare este de natură să pericliteze siguranţa rutieră şi/sau să încurajeze încălcarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK, după caz;
    t) lipsa organizării sau organizarea necorespunzătoare a activităţii conducătorului auto ori lipsa instrucţiunilor sau instrucţiuni necorespunzătoare date conducătorului auto astfel încât acesta să poată să se conformeze prevederilor legale aplicabile;
    u) utilizarea unui tahograf care nu are verificarea periodică în termenul de valabilitate, realizată de un atelier autorizat;
    v) deţinerea şi/sau utilizarea de către conducătorul auto a mai mult de un singur card de conducător auto propriu;
    w) echipamentul/aparatura de înregistrare nu funcţionează corect, este defect(ă), nu este calibrat(ă) sau sigilat(ă) corespunzător;
    x) nerepararea echipamentului/aparaturii de înregistrare pe parcursul cursei, dacă au trecut mai mult de 7 zile de la constatarea defecţiunii;
    y) utilizarea necorespunzătoare a tahografului, prin nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) sau ale art. 33 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014;
    z) informaţiile obligatorii nu sunt înscrise pe foaia de înregistrare, conform reglementărilor în vigoare;
    aa) neprezentarea organelor de control a înregistrărilor manuale şi a documentelor imprimate din ziua curentă şi din ultimele 56 de zile, în cazul în care se efectuează operaţiuni de transport din domeniul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului UE-UK, respectiv din ziua curentă şi din ultimele 28 de zile, în cazul în care se efectuează operaţiuni de transport din domeniul Acordului AETR;
    bb) neprezentarea organelor de control a înregistrărilor tahograf din ziua curentă şi din ultimele 56 de zile, în cazul în care se efectuează operaţiuni de transport din domeniul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului UE-UK, respectiv din ziua curentă şi din ultimele 28 de zile, în cazul în care se efectuează operaţiuni de transport din domeniul Acordului AETR;
    cc) neprezentarea organelor de control a cardului de conducător auto, dacă conducătorul auto deţine unul;
    dd) echipamentul/aparatura de înregistrare nu a fost reparat(ă) de către un montator sau atelier autorizat;
    ee) conducătorul auto nu a menţionat toate informaţiile necesare legate de activităţile desfăşurate în perioadele de timp în care echipamentul/aparatura de înregistrare nu a făcut înregistrări întrucât a fost neutilizabil(ă) sau a funcţionat defectuos;
    ff) nedescărcarea datelor din cardurile de conducător auto şi din tahografele digitale, conform prevederilor art. 6 alin. (3);
    gg) înregistrările activităţii conducătorilor auto nu sunt păstrate de către operatorul de transport/întreprinderea sub formă de foi de înregistrare, rapoarte imprimate şi/sau date descărcate, în ordine cronologică şi separat pentru fiecare conducător auto;
    hh) operatorul de transport/întreprinderea nu prezintă la control datele înregistrate privind activitatea conducătorilor auto şi a vehiculelor, cel puţin pentru ultimele 365 de zile, sau pe toată perioada de activitate dacă aceasta este mai mică de 365 de zile;
    ii) neutilizarea sau utilizarea incorectă a foilor de înregistrare şi/sau a cardului de conducător auto;
    jj) retragerea neautorizată a foilor de înregistrare sau a cardului de conducător auto, care are un impact asupra înregistrării datelor relevante;
    kk) utilizarea foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto pentru o perioadă mai lungă decât cea pe care acestea pot înregistra date, rezultând pierderea/alterarea datelor;
    ll) utilizarea foii de înregistrare sau a cardului de conducător auto murdare sau deteriorate astfel încât informaţiile înscrise nu sunt lizibile;
    mm) neintroducerea/neînregistrarea manuală a datelor atunci când acest lucru se impune conform reglementărilor în vigoare;
    nn) utilizarea incorectă a mecanismului de comutare a tahografului.
    (3) Următoarele fapte reprezintă încălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
    a) depăşirea cu o oră sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
    b) depăşirea cu o oră sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;
    c) depăşirea cu 4 ore sau mai mult, dar mai puţin de 9 ore, a duratei maxime de conducere săptămânale;
    d) depăşirea cu 10 ore sau mai mult, dar mai puţin de 15 ore, a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;
    e) depăşirea cu 0,5 ore sau mai mult, dar mai puţin de 1,5 ore, a duratei maxime de conducere neîntreruptă;
    f) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2,5 ore, a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisă reducerea acesteia la 9 ore;
    g) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei minime de repaus zilnic redus;
    h) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei de 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;
    i) diminuarea cu mai mult de o oră, dar cel mult 2 ore, a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;
    j) diminuarea cu mai mult de 2 ore, dar cel mult 4 ore, a perioadei de repaus săptămânal reduse;
    k) diminuarea cu mai mult de 3 ore, dar cel mult 9 ore, a perioadei de repaus săptămânal normale;
    l) depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal, cu 3 ore sau mai mult, dar până la 12 ore;
    m) întreprinderea/operatorul de transport rutier nu acoperă niciun cost de cazare în afara vehiculului, conform reglementărilor în vigoare;
    n) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal normală, cu 3 ore sau mai mult, dar până la 12 ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    o) nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat după 12 perioade consecutive de 24 de ore, în situaţia în care aceasta este mai mare de 65 de ore şi mai mică sau egală cu 67 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) lit. b) pct. (ii) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    p) nerespectarea perioadei de conducere între orele 22:00 şi 6:00, în situaţia în care aceasta este mai mare de 3 ore şi mai mică de 4,5 ore înainte de pauză, dacă vehiculul nu este condus de mai mulţi conducători auto, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) lit. d) din Regulamentul CE nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    q) utilizarea necorespunzătoare a foii de înregistrare sau neintroducerea cardului de conducător auto în slotul corect, în cazul conducerii autovehiculului în echipaj;
    r) utilizarea incorectă sau neutilizarea semnului pentru feribot/tren;
    s) neintroducerea simbolurilor ţărilor ale căror frontiere au fost traversate de conducătorul auto în timpul perioadei de lucru zilnice;
    t) neintroducerea simbolurilor ţărilor în care a început şi s-a încheiat perioada de lucru zilnică a conducătorului auto;
    u) utilizarea foii de înregistrare sau a hârtiei pentru imprimarea rapoartelor de către echipamentul/aparatura de înregistrare care nu este omologată sau corespunzătoare tipului de echipament/aparatură de înregistrare instalat/ă la bordul vehiculului;
    v) ora înregistrată de echipamentul/aparatura de înregistrare nu corespunde cu ora oficială a ţării în care este înmatriculat vehiculul;
    w) nerespectarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a obligaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) sau (3) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
    (4) Următoarele fapte reprezintă încălcări minore ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Regulamentului (UE) 2020/1.054 şi, după caz, ale Acordului AETR sau ale Acordului UE-UK şi constituie contravenţii:
    a) depăşirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
    b) depăşirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere extinse la 10 ore;
    c) depăşirea cu până la 4 ore a duratei maxime de conducere săptămânale;
    d) depăşirea cu până la 10 ore a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni consecutive;
    e) depăşirea cu până la 0,5 ore a duratei maxime de conducere neîntreruptă;
    f) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu este permisă reducerea acesteia la 9 ore;
    g) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei minime de repaus zilnic redus;
    h) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei de minimum 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;
    i) diminuarea cu cel mult o oră a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;
    j) diminuarea cu cel mult 2 ore a perioadei de repaus săptămânal reduse;
    k) diminuarea cu cel mult 3 ore a perioadei de repaus săptămânal normale;
    l) nedeţinerea la bordul vehiculului a unei cantităţi suficiente de hârtie pentru imprimarea rapoartelor de către echipamentul/aparatura de înregistrare;
    m) depăşirea a 6 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus săptămânal, cu până la 3 ore;
    n) depăşirea a 12 perioade consecutive de 24 de ore după perioada precedentă de repaus normală, cu până la 3 ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz;
    o) nerespectarea perioadei de repaus săptămânal luat după 12 perioade consecutive de 24 de ore, în situaţia în care aceasta este mai mare de 67 de ore şi mai mică de 69 de ore, în cazul aplicării derogării prevăzute la art. 8 alin. (6a) lit. b) pct. (ii) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sau la art. 8 alin. (6) lit. b) din Acordul AETR, după caz."

    2. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) Contravenţiile prevăzute la art. 8 se sancţionează după cum urmează:
    a) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e) şi i)-k);
    b) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii sau conducătorului auto, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f), g) şi h);
    c) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. l);
    d) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică atelierului autorizat pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (1) lit. m);
    e) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. r)-u), x), dd) şi ff)-hh);
    f) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a)-l), o)-q), y), aa)-cc) şi kk);
    g) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. m), n), v), z), ee), ii), jj) şi ll)-nn);
    h) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto, operatorului de transport rutier/ întreprinderii sau atelierului care a instalat, calibrat, reparat ori verificat tahograful, pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (2) lit. w);
    i) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a)-l), n), o), p) şi v);
    j) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. m), u) şi w);
    k) cu avertisment sau cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. q)-s) şi t);
    l) cu avertisment sau cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru fapta prevăzută la art. 8 alin. (4) lit. l);
    m) cu avertisment sau cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport rutier/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a)-k) şi m)-o).“"

    3. La articolul 9, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (2^1)-(2^3), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Odată cu aplicarea sancţiunii corespunzătoare contravenţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. j), k) sau l) vehiculul va fi imobilizat de către personalul cu atribuţii de control, în condiţii de siguranţă şi securitate a transportului, şi se procedează la imobilizarea vehiculului, prin ridicarea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare până la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea transportului/deplasării.
(2^2) În cazul sancţiunilor aplicate persoanelor fizice sau juridice străine, dacă la momentul controlului nu sunt îndeplinite condiţiile pentru continuarea transportului se procedează conform prevederilor art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 18/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2^3) În toate cazurile în care, din documentele prezentate la control de către conducătorul auto nu poate fi identificat/ identificată operatorul de transport rutier/întreprinderea, sancţiunea se aplică conducătorului auto."



    ART. II
    Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 3, litera b) va avea următorul cuprins:
    "b) auditorul de siguranţă rutieră - persoana atestată conform prevederilor art. 6 şi 8 să efectueze evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (1), precum şi inspecţia de siguranţă rutieră, în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2), art. 10 alin. (11) şi (19);"

    2. La articolul 5, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică se efectuează în regim de liberă practică de către auditorii de siguranţă rutieră desemnaţi de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în condiţiile prezentei legi. Metodologia de contractare a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică, de desemnare şi de lucru al auditorilor de siguranţă rutieră pentru această activitate şi de încheiere a contractelor-cadru între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi administratorii drumurilor şi între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi auditorii de siguranţă rutieră se stabileşte şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."

    3. La articolul 6, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) Programele-cadru de formare şi perfecţionare profesională prevăzute la alin. (2) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la propunerea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., şi vor include aspecte legate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor şi de infrastructura necesară acestei categorii de participanţi la trafic."

    4. La articolul 7, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
    "(6) Exercitarea activităţilor de audit de siguranţă rutieră sau evaluare de impact asupra siguranţei rutiere este incompatibilă cu exercitarea mandatului de membru al Comisiei."

    5. La articolul 10, alineatul (12) va avea următorul cuprins:
    "(12) Prin personalul de specialitate prevăzut la alin. (11) se înţelege personalul angajat cu contract individual de muncă în cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., care îndeplineşte condiţiile de studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă."

    6. La articolul 11, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    "(3) În cazul în care într-o procedură de desemnare conform celor prevăzute la alin. (2) nu există auditori de siguranţă rutieră disponibili, iar efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră şi a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică sunt necesare din motive urgente temeinic justificate, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. poate desemna auditori de siguranţă rutieră cu derogare de la criteriul desemnării echitabile."



    ART. III
    La articolul 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 625 din 2 septembrie 2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 18/2012, cu modificările şi completările ulterioare, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) prin virarea, lunar, de către A.R.R. în contul I.S.C.T.R., în vederea funcţionării acestuia, a unei contribuţii în procent de 20% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate de către A.R.R. către terţi, cu excepţia tarifelor încasate de către A.R.R. pentru serviciile specifice prestate prin aplicarea prevederilor Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a normelor de aplicare a acesteia, respectiv prin virarea, lunar, de către R.A.R. în contul I.S.C.T.R., în vederea funcţionării acestuia, a unei contribuţii în procent de 5% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile prestate de către R.A.R. constând în omologarea vehiculelor rutiere, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere."


    ART. IV
    Articolul IV din Legea nr. 85/2022 pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi pentru completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 13 aprilie 2022, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. IV
    Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va elabora şi va aproba norme tehnice generale de proiectare şi execuţie a drumurilor destinate exclusiv pentru ciclişti."


    ART. V
    În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Afacerilor Interne vor stabili prin ordin comun Procedura privind aplicarea măsurii de imobilizare prevăzută la art. 9 alin. (2) şi (2^1) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, prin modificarea şi/sau completarea Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului afacerilor interne nr. 1.091/207/2024 pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea măsurii de suspendare a dreptului de utilizare a unui autovehicul prin reţinerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, precum şi a Procedurii privind modalitatea concretă prin care contravenientul face dovada îndeplinirii condiţiilor legale pentru continuarea transportului/deplasării şi condiţiile necesare care trebuie îndeplinite pentru încetarea măsurii de imobilizare.

    ***
    Prezenta ordonanţă transpune integral prevederile Directivei delegate (UE) 2024/846 a Comisiei din 14 martie 2024 de modificare a Directivei 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CE) nr. 561/2006 şi (UE) nr. 165/2014 şi a Directivei 2002/15/CE în ceea ce priveşte legislaţia socială referitoare la activităţile de transport rutier, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 846 din 31 mai 2024.


                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
                    Tánczos Barna
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
                    Cristian-Vasile Bitea,
                    secretar general
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Luca-Alexandru Niculescu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 ianuarie 2025.
    Nr. 5.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016