Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 44 din 28 august 2024  pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri  în domeniul sănătăţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 44 din 28 august 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 876 din 30 august 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. V.1 din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. I
    Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii, cu personalitate juridică. În mod similar se pot organiza direcţii de sănătate publică în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, care colaborează cu unităţile deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii."

    2. La articolului 17, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti sunt servicii publice subordonate Ministerului Sănătăţii care pun în aplicare politica şi programele naţionale de sănătate publică pe plan local, identifică problemele locale prioritare de sănătate publică, elaborează şi implementează acţiuni locale de sănătate publică."

    3. La articolul 17 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
    "a) controlează şi evaluează modul de asigurare a asistenţei medicale curative şi preventive;"

    4. La articolul 26 alineatul (2), literele c) şi d) se abrogă.
    5. La articolul 118, alineatul (1^1) va avea următorul cuprins:
    "(1^1) În vederea ocupării prin concurs a funcţiei de manager general, candidatul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) să fie absolvent de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în medicină, specializarea medicină, medicină dentară, specializarea medicină dentară, ştiinţe juridice sau ştiinţe economice;
    b) să fie absolvent cu diplomă a studiilor universitare de master în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia absolvenţilor de medicină, specializarea medicină şi medicină dentară, specializarea medicină dentară;
    c) să aibă cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei."

    6. La articolul 140^2, litera c) va avea următorul cuprins:
    "c) caravană medicală - ansamblul personalului medical care se deplasează cu echipamente medicale în zone cu acoperire deficitară a serviciilor de sănătate, pentru furnizarea activităţilor prevăzute la art. 140^6."

    7. La articolul 176, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) În vederea ocupării prin concurs a funcţiei de manager persoană fizică sau reprezentant desemnat de managerul persoană juridică, candidatul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) să fie absolvent de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în medicină, specializarea medicină, medicină dentară, specializarea medicină dentară, ştiinţe juridice sau ştiinţe economice;
    b) să fie absolvent cu diplomă a studiilor universitare de master în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei sau cu diplomă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia absolvenţilor de medicină, specializarea medicină şi medicină dentară, specializarea medicină dentară;
    c) să aibă cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei."

    8. La articolul 185, alineatele (13) şi (14) vor avea următorul cuprins:
    "(13) Medicii care împlinesc vârsta de 70 de ani în timpul exercitării funcţiei de conducere şi care fac parte din comitetul director al spitalului public sau exercită funcţia de şef de secţie, şef de laborator ori şef de serviciu medical vor fi pensionaţi conform legii. După împlinirea vârstei de 70 de ani, medicii nu mai pot participa la concurs şi nu mai pot fi numiţi în niciuna dintre funcţiile de conducere care fac parte din comitetul director al spitalului public sau de şef de secţie, şef de laborator ori şef de serviciu medical.
(14) În spitalele publice, persoanele care au împlinit vârsta standard de pensionare pot ocupa funcţii de conducere care fac parte din comitetul director sau funcţii de şef de secţie până la împlinirea vârstei de 70 de ani, cu avizul consiliului de administraţie al spitalului şi cu aprobarea managerului sau a ordonatorului principal de credite, după caz."

    9. La articolul 187, alineatul (4^1) va avea următorul cuprins:
    "(4^1) Poate fi numită membru în consiliul de administraţie al spitalului public, persoana care face dovada îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:
    a) să fie absolvent de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în domeniul medicină, medicină dentară, farmacie, ştiinţe juridice, ştiinţe economice sau ştiinţe inginereşti;
    b) să aibă cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor."

    10. La articolul 187, alineatul (4^2) se abrogă.
    11. Articolul 391 va avea următorul cuprins:
    "ART. 391
    (1) Medicii se pot pensiona în condiţiile prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii.
    (2) Medicii pot continua activitatea până la împlinirea vârstei de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului sau prin notificarea casei de asigurări de sănătate de către medicul care se află în relaţie contractuală în mod direct cu aceasta. Medicul va notifica casa de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală, cu cel puţin 30 de zile înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii.
    (3) Medicii care au depăşit limita de vârstă de 70 de ani prevăzută de legislaţia privind sistemul public de pensii pot profesa în continuare în unităţi sanitare private.
    (4) Desfăşurarea activităţii medicilor după împlinirea vârstei standard de pensionare se face în baza certificatului de membru şi a avizului anual al CMR, eliberat pe baza certificatului de sănătate şi a asigurării de răspundere civilă pentru greşeli în activitatea profesională, încheiată pentru anul respectiv.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), medicii titulari ai cabinetelor de medicină de familie din mediul rural, care îşi desfăşoară activitatea în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate judeţene, îşi pot continua activitatea în aceleaşi condiţii, după împlinirea vârstei de pensionare, la cerere, cu aviz anual eliberat de direcţia de sănătate publică judeţeană şi de CMR, prin colegiile judeţene ale medicilor, pe baza certificatului de sănătate.
    (6) În cazul unităţilor sanitare publice care înregistrează deficit de personal medical, precum şi al unităţilor sanitare publice aflate în zone defavorizate, medicii îşi pot continua activitatea peste vârsta de 70 de ani prevăzută de legislaţia privind sistemul public de pensii, la propunerea unităţii sanitare publice, cu avizul anual al CMR, prin colegiile teritoriale judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti şi cu aprobarea ordonatorului principal de credite, până la ocuparea posturilor prin concurs.
    (7) Medicii deţinuţi sau internaţi din motive politice, aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, în activitatea profesională, pe baza certificatului anual de sănătate. Aceste prevederi se aplică şi medicilor care, din motive politice, au fost obligaţi să îşi întrerupă studiile o anumită perioadă, obţinându-şi licenţa cu întârziere, ori celor care au fost împiedicaţi să îşi reia activitatea profesională.
    (8) Medicii care au împlinit vârsta prevăzută la alin. (2) nu pot deţine funcţii de conducere în cadrul CNAS şi al caselor de asigurări de sănătate.
    (9) În unităţile sanitare publice, medicii membri titulari, membri corespondenţi şi membri de onoare ai Academiei Române şi ai Academiei de Ştiinţe Medicale, cetăţeni români, profesorii universitari şi cercetătorii ştiinţifici gradul I, doctorii în ştiinţe medicale, care desfăşoară activităţi medicale, continuă, la cerere, activitatea medicală până la împlinirea vârstei de 70 de ani. Peste această vârstă medicii, membri titulari, membri corespondenţi şi membri de onoare ai Academiei de Ştiinţe Medicale, cetăţeni români, pot fi menţinuţi în activitate conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 264/2004 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Medicale, cu modificările şi completările ulterioare. De acelaşi drept pot beneficia şi medicii, membri titulari, membri corespondenţi şi membri de onoare ai Academiei Române, cetăţeni români."

    12. La articolul 716, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 716
    (1) O cerere pentru autorizare simplificată poate să se refere la o serie de medicamente derivate din aceeaşi suşă sau aceleaşi suşe homeopate."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 27 iunie 2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 598/2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. Titlul va avea următorul cuprins:
    "Ordonanţă de urgenţă
    privind serviciile publice conexe actului medical"

    2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Serviciile publice conexe actului medical sunt următoarele:
    a) tehnică dentară; fizică medicală; fizioterapie; sociologie; optică - optometrie; protezare - ortezare; protezare auditivă; audiologie; terapie vocală; nutriţie şi dietetică; biologie medicală, biochimie medicală şi chimie medicală;
    b) următoarele specialităţi din cadrul psihologiei:
    (i) psihologie clinică;
    (ii) consiliere psihologică;
    (iii) psihoterapie;
    (iv) psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională;
    (v) psihopedagogie specială;
    (vi) logopedie.
    (2) Cabinetul de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, denumit în continuare cabinet de practică, este unitatea furnizoare de servicii publice conexe actului medical, necesare în vederea realizării asistenţei medicale ambulatorii: preventivă, curativă şi de recuperare.
    (3) Serviciile publice conexe actului medical prevăzute la alin. (1) sunt exercitate de persoane, altele decât medicii sau asistenţii medicali, în baza autorizaţiei de liberă practică, eliberată de autoritatea competentă potrivit legii, respectiv de Ministerul Sănătăţii, prin direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, şi se avizează anual.
    (4) Serviciile publice conexe actului medical sunt furnizate în strictă concordanţă cu prescripţia şi recomandările cu caracter medical ale medicului curant, cu nevoile medico-psiho-sociale ale beneficiarilor şi cu respectarea prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical pot desfăşura activitate în baza unui contract individual de muncă şi/sau în mod independent, cu respectarea prevederilor legale privind reglementarea respectivei profesii.
    (6) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical îşi pot desfăşura activitatea în mod independent, în cadrul cabinetului de practică care se organizează în una dintre următoarele forme:
    a) cabinet de practică individual;
    b) cabinete de practică asociate;
    c) cabinete de practică grupate;
    d) societate civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical.
    (7) Cabinetele de practică se pot înfiinţa în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cu condiţia să aibă ca obiect de activitate furnizarea de servicii publice conexe actului medical.
    (8) Pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical, cabinetele de practică se pot înfiinţa în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia să aibă ca scop şi obiectiv furnizarea de servicii publice conexe actului medical.
    (9) Prin cabinetele înfiinţate conform alin. (6), (7) şi (8), serviciile publice conexe actului medical se furnizează exclusiv de personal autorizat conform alin. (3).
    (10) Cabinetele de practică înfiinţate conform alin. (6), (7) şi (8) se înregistrează în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a pentru servicii publice conexe actului medical, la nivelul direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
    (11) Furnizarea serviciilor publice conexe actului medical se poate realiza şi în cadrul cabinetelor medicale, organizate conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza contractelor individuale de muncă sau a contractelor de prestări servicii.
    (12) Organizarea şi funcţionarea serviciilor publice conexe actului medical în mod independent, prin cabinete de practică, şi condiţiile de dotare minimă obligatorie ale acestora se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (13) Persoanele autorizate pentru furnizarea serviciilor publice conexe actului medical îşi pot schimba forma de exercitare a activităţii profesionale, cu obligaţia înştiinţării, în scris, în termen de 30 de zile de la schimbarea formei de exercitare a profesiei, a direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi, după caz, a structurilor de specialitate din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, precum şi organizaţiilor profesionale competente."

    3. Articolul 2 se abrogă.
    4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Cabinetul de practică individual este forma de exercitare a activităţii profesionale, în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea titularul cabinetului de practică.
    (2) Cabinetele de practică individuală se pot asocia, în baza unei convenţii, în scopul exercitării în comun a activităţii profesionale şi al asigurării accesului permanent al pacienţilor la servicii publice conexe actului medical; titularii cabinetelor de practică asociate intră în relaţii cu terţii, în numele asocierii din care fac parte, cu păstrarea drepturilor şi a responsabilităţilor individuale.
    (3) Cabinetele de practică individuală se pot grupa în baza unei convenţii, pentru a-şi crea facilităţi tehnico-economice în vederea exercitării profesiei, precum folosirea în comun a patrimoniului şi/sau a salariaţilor, şi îşi păstrează individualitatea în relaţiile cu terţii.
    (4) Societatea civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical se constituie, în baza unui contract de societate civilă, din două sau mai multe persoane autorizate pentru exercitarea serviciilor publice conexe actului medical. În relaţiile cu terţii, societatea civilă de practică pentru servicii publice conexe actului medical este reprezentată de organul de conducere al acesteia, prevăzut în contractul de societate civilă.
    (5) Prin convenţiile prevăzute la alin. (2) şi (3), precum şi prin contractul de societate civilă prevăzut la alin. (4) se stabilesc condiţiile de organizare, durata şi modalitatea de încetare ale acestor convenţii."

    5. Articolele 4-6^1 se abrogă.
    6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    Cabinetele de practică individuală, indiferent de forma de organizare, pot angaja salariaţi în condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau pot încheia contracte de prestări servicii cu persoane care furnizează serviciile publice conexe actului medical."

    7. Articolul 8 se abrogă.
    8. La articolul 11, alineatul (1) se abrogă.
    9. La articolul 11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Actul de înfiinţare a cabinetului de practică este certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale - Partea a 3-a - pentru servicii publice conexe actului medical, care se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se păstrează de direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti care a emis certificatul, iar un exemplar se înmânează titularului cabinetului de practică sau reprezentantului legal al acestuia, după caz."

    10. Articolul 13 se abrogă.


    ART. III
    Legea nr. 134/2019 privind reorganizarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale, precum şi pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 587 din 17 iulie 2019, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 4, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    "(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, ANMDMR poate încheia contracte de prestări servicii cu experţi externi, cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, care vor fi selectaţi pe bază de criterii profesionale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii."

    2. La articolul 7, alineatele (3), (6) şi (7) vor avea următorul cuprins:
    "(3) Salariul de bază al preşedintelui va fi cel puţin egal cu salariul de bază al directorului general majorat cu 25%, iar salariul de bază al celor doi vicepreşedinţi va fi cel puţin egal cu salariul de bază al directorului general majorat cu 15%.
    ..................................................................................................
(6) Structura organizatorică a ANMDMR se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, la propunerea preşedintelui ANMDMR şi cu avizul consiliului de administraţie. ANMDMR este structurată pe direcţii generale, direcţii, servicii şi compartimente. În cadrul structurii organizatorice, prin decizie a preşedintelui ANMDMR se pot organiza unităţi teritoriale pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 2, cu respectarea numărului de posturi maxim aprobat.
(7) Numărul maxim de posturi este 477, inclusiv preşedintele şi cei doi vicepreşedinţi."

    3. La articolul 7, alineatul (9) se abrogă.
    4. La articolul 9, litera d) va avea următorul cuprins:
    "d) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli şi trimestrial avizează execuţia acestuia;"

    5. La articolul 11, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
    "(4) Consiliul ştiinţific are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) stabileşte politica ştiinţifică a ANMDMR;
    b) oferă sfat ştiinţific structurilor ANMDMR cu privire la problemele întâlnite în domeniul medicamentului de uz uman şi dispozitivelor medicale;
    c) elaborează bune practici cu privire la produsele de graniţă;
    d) acordă suport structurilor ANMDMR cu privire la elaborarea ghidurilor ştiinţifice."

    6. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    Membrii consiliului de administraţie şi ai consiliului ştiinţific beneficiază de indemnizaţii de şedinţă în cuantum de 15% din salariul de bază al preşedintelui, cu condiţia prezenţei efective la şedinţele consiliului de administraţie sau ale consiliului ştiinţific şi cu încadrarea în cheltuielile de administrare, funcţionare şi de capital prevăzute pentru ANMDMR."

    7. La articolul 17, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Finanţarea ANMDMR se asigură din venituri proprii ale ANMDMR, realizate din încasarea tarifelor percepute conform legislaţiei în vigoare."

    8. La articolul 17, alineatul (3) se abrogă.


    ART. IV
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 53/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 45 se introduce un nou articol, art. 45^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 45^1
    Condiţiile în vederea ocupării funcţiilor de conducere în consiliile teritoriale şi naţionale ale Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România se stabilesc prin statutul acestui ordin."

    2. La articolul 46 alineatul (1), litera l) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "l) să semneze şi să aplice parafa pe documente care atestă numai activităţile profesionale executate în regim independent pentru care au competenţă. Parafa cuprinde numele, prenumele, profesia şi codul alocat de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România."



    ART. V
    Ordonanţa Guvernului nr. 18/2009 privind organizarea şi finanţarea rezidenţiatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 31 august 2009, aprobată prin Legea nr. 103/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Ministerul Sănătăţii organizează admiterea în rezidenţiatul pe locuri şi pe posturi, prin concurs naţional, pentru domeniul medicină, domeniul medicină dentară şi, respectiv, domeniul farmacie, cu tematică şi bibliografie unice, în temeiul unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei.
    (2) Concursul naţional prevăzut la alin. (1) se poate desfăşura şi la nivelul centrelor universitare pe baza acordului dintre Ministerul Sănătăţii şi instituţiile de învăţământ superior de medicină şi farmacie acreditate care organizează programe de pregătire în rezidenţiat.
    (3) Începând cu concursul naţional de rezidenţiat din trimestrul IV al anului 2026, pentru domeniul medicină concursul se poate organiza pentru următoarele subdomenii:
    a) subdomeniul specialităţi medicale;
    b) subdomeniul specialităţi chirurgicale;
    c) subdomeniul specialităţi paraclinice şi de laborator;
    d) subdomeniul anestezie şi terapie intensivă şi medicină de urgenţă.
    (4) Repartiţia specialităţilor pe cele patru subdomenii prevăzute la alin. (3) se face prin ordin al ministrului sănătăţii, cu consultarea Colegiului Medicilor din România.
    (5) Tematica şi bibliografia pentru fiecare domeniu, respectiv subdomeniu de concurs sunt publicate cu cel puţin 6 luni înainte de organizarea concursului.
    (6) Rezultatele concursului naţional de admitere în rezidenţiat pe locuri şi pe posturi se confirmă prin ordin al ministrului sănătăţii."

    2. La articolul 4, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) Pentru organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de rezidenţiat, în condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (2), Ministerul Sănătăţii încheie contracte de prestări servicii cu instituţiile de învăţământ superior de medicină şi farmacie acreditate care organizează programe de pregătire în rezidenţiat, în baza cărora se stabilesc atât obligaţiile, cât şi responsabilităţile părţilor."

    3. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Pe perioada pregătirii în rezidenţiat, medicii rezidenţi pot urma alte forme de învăţământ postuniversitar medical uman de specialitate, în afara programului de pregătire în rezidenţiat.
    (2) Condiţiile de participare la programele de studii complementare în vederea obţinerii de atestate şi condiţiile de exercitare a competenţelor dobândite se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii."

    4. La articolul 8, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Gestionarea activităţii de pregătire în rezidenţiat, prin Registrul matricol naţional al rezidenţilor, se face, la nivel naţional, de către Ministerul Sănătăţii, prin structura de specialitate, respectiv de către Ministerul Educaţiei, prin instituţiile de învăţământ superior care au în structură facultăţi de medicină, medicină dentară/stomatologie şi farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie şi farmacie acreditate prin direcţiile de pregătire în rezidenţiat şi departamentele de pregătire în rezidenţiat, organizate conform dispoziţiilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare."

    5. La articolul 8, alineatul (3) se abrogă.
    6. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Pentru fiecare specialitate, curriculumul de pregătire este propus de direcţiile de pregătire în rezidenţiat din cadrul instituţiilor de învăţământ superior de medicină şi farmacie acreditate, avizat de către comisiile consultative de specialitate ale Ministerului Sănătăţii şi aprobat prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei, după consultarea prealabilă a Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Medicilor Stomatologi din România şi a Colegiului Farmaciştilor din România, după caz."

    7. La articolul 10, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
    "(6) Pentru fiecare specialitate din Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală, conţinutul caietului de monitorizare este propus de direcţiile de pregătire în rezidenţiat, în baza curriculumului de pregătire în vigoare, avizat de comisia de specialitate a Ministerului Sănătăţii pentru specialitatea respectivă şi aprobat de Ministerul Sănătăţii."

    8. La articolul 12, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Unităţile de pregătire se desemnează de Ministerul Sănătăţii pe baza avizului emis de către direcţiile de pregătire în rezidenţiat din cadrul instituţiilor de învăţământ superior de medicină şi farmacie acreditate, în baza criteriilor şi procedurilor de avizare/reavizare.
(3) Criteriile şi procedurile de avizare/reavizare prevăzute la alin. (2) sunt aprobate prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei."

    9. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Pentru fiecare dintre specialităţile prevăzute de Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală se elaborează Fişa postului rezidentului, cu caracter şi conţinut general obligatorii, care cuprinde drepturile, obligaţiile şi limitele de competenţă ale acestuia.
    (2) Fişele posturilor prevăzute la alin. (1) se elaborează de comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii şi sunt avizate de Colegiul Medicilor din România, Colegiul Medicilor Stomatologi din România şi, respectiv, Colegiul Farmaciştilor din România, după caz.
    (3) Limitele de competenţă corespunzătoare nivelului de formare al modulelor parcurse pentru medicii rezidenţi se stabilesc în cadrul curriculumului de pregătire şi sunt trecute în mod obligatoriu în fişa postului întocmită de angajator, alături de celelalte drepturi şi obligaţii ale rezidentului cu statut de salariat."

    10. La articolul 15, alineatul (1) se abrogă.
    11. La articolul 15, alineatul (3^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (3) şi (8), pentru specialitatea anestezie şi terapie intensivă şi, respectiv, specialitatea medicină de urgenţă, examenul se organizează potrivit metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. Pentru alte specialităţi pentru care se organizează examen de specialist la nivel european prin societăţile medicale de profil, Ministerul Sănătăţii poate organiza examen potrivit unor metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii."

    12. La articolul 15, după alineatul (3^1) se introduce un nou alineat, alin. (3^2), cu următorul cuprins:
    "(3^2) Începând cu sesiunea de examen din semestrul I al anului 2026 proba scrisă a examenului pentru obţinerea titlului de medic, medic stomatolog şi, respectiv, farmacist specialist se desfăşoară cu subiecte unice pe ţară pentru fiecare specialitate. Comisia naţională de elaborare a subiectelor pentru proba scrisă este formată din coordonatori de rezidenţiat din specialitatea respectivă din toate centrele universitare unde se desfăşoară pregătirea şi este desemnată prin ordin al ministrului sănătăţii. Preşedintele comisiei se desemnează prin tragere la sorţi în dimineaţa examenului dintre membrii comisiei. Probele clinice sau practice se susţin în faţa unor comisii propuse de instituţiile de învăţământ superior de medicină şi farmacie acreditate, respectiv instituţiile de învăţământ superior care au în structură facultăţi de medicină, medicină dentară/stomatologie şi farmacie care au programe de studii de medicină, medicină dentară/stomatologie şi farmacie acreditate, cu avizul colegiilor profesionale şi numite prin ordin al ministrului sănătăţii."

    13. La articolul 15, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(7) După promovarea examenului, în cel mult 30 de zile lucrătoare de la ultima zi a sesiunii de examene organizate sau, după caz, în cel mult 30 de zile lucrătoare de la prezentarea dovezii privind finalizarea integrală a pregătirii, în situaţiile prevăzute la alin. (4), ministrul sănătăţii confirmă prin ordin titlul de medic specialist, de medic stomatolog specialist sau de farmacist specialist, după caz."

    14. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Rezidenţiatul pe post se poate organiza numai pentru unităţi sanitare publice din zone deficitare din punctul de vedere al asigurării asistenţei medicale."

    15. La articolul 19, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 19
    (1) Posesorii certificatului de specialist pot efectua pregătire pentru obţinerea celei de-a doua specialităţi în regim cu taxă, prin următoarele modalităţi:
    a) prin susţinerea unui nou concurs de rezidenţiat, cu respectarea prevederilor legale, în oricare dintre specialităţile prevăzute de Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală, conform facultăţii absolvite;
    b) prin înscrierea la programul de pregătire în a doua specialitate, pentru una dintre specialităţile prevăzute în Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru reţeaua de asistenţă medicală în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii."

    16. La articolul 22, alineatele (2), (4 ) şi (5) se abrogă.
    17. Articolul 22^2 se modifică şi avea următorul cuprins:
    "ART. 22^2
    (1) Pot solicita schimbarea specialităţii alese în urma concursului de rezidenţiat rezidenţii pe loc care au efectuat, până la data solicitării, mai puţin de jumătate din durata totală de pregătire în specialitatea respectivă, cu condiţia ca punctajul obţinut la concursul de rezidenţiat promovat să fie cel puţin egal cu cel mai mic punctaj de la specialitatea solicitată în centrul universitar respectiv şi numai cu avizul de primire al instituţiei de învăţământ superior cu profil medical acreditate şi al unui coordonator acreditat din centrul universitar de pregătire. Avizul coordonatorului de program va conţine obligatoriu şi recomandarea privind stagiile ce pot fi echivalate ca urmare a schimbării specialităţii. Schimbarea specialităţii se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii, o singură dată pentru acelaşi concurs de rezidenţiat promovat.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), medicii rezidenţi pe loc, indiferent de anul de pregătire, care din motive obiective nu finalizează stagiul de rezidenţiat în specialitatea obţinută prin concurs pot solicita schimbarea specialităţii alese în specialitatea medicină de familie. Prezentarea la examenul de medic specialist în specialitatea medicină de familie se face după parcurgerea integrală a curriculumului de pregătire în această specialitate.
    (3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică rezidenţilor pe post.
    (4) Rezidenţii care schimbă specialitatea în condiţiile prevăzute la alin. (1), respectiv la alin. (2) au obligaţia de a comunica Ministerului Sănătăţii dovada încheierii noului contract individual de muncă sau a actului adiţional la contractul individual de muncă, după caz, în termen de 45 de zile de la data emiterii ordinului ministrului sănătăţii."

    18. La articolul 24, alineatul (3) se abrogă.


    ART. VI
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2023 privind transferul reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii către alte ministere şi instituţii cu reţele sanitare proprii, aşa cum sunt reglementate la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 25 mai 2023, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 429/2023, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 2, alineatele (1), (4) şi (8) vor avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) Creditele bugetare şi creditele de angajament aprobate în anul curent în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii aferente unităţilor sanitare prevăzute în anexă se transferă în bugetul entităţilor prevăzute la art. 1 alin. (1), care pot primi în administrare bunuri din domeniul public al statului, cu aceeaşi destinaţie, la data stabilită prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (3).
    ..................................................................................................
    (4) Se autorizează ordonatorii de credite ai bugetului de stat prevăzuţi la alin. (1) şi (2) să detalieze modificările prevăzute la alin. (3) pe articole şi alineate de cheltuieli în structura bugetelor proprii, să introducă modificările corespunzătoare în anexele la acestea şi să le comunice Ministerului Finanţelor.
    ..................................................................................................
    (8) Bunurile din domeniul public al statului aflate în administrarea unităţilor sanitare din subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se transmit în administrarea entităţilor prevăzute la art. 1 alin. (1), prin hotărâre a Guvernului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare."

    2. La articolul 6, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) În cazul unităţilor sanitare prevăzute în anexă care au în structura organizatorică aprobată structuri externe de tip secţii, ambulatorii şi dispensare, prin hotărârile Guvernului prevăzute la art. 1 alin. (3) se pot dispune, după caz, măsuri de reorganizare a persoanei juridice."



    ART. VII
    În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, ministrul sănătăţii va modifica în mod corespunzător Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru servicii publice conexe actului medical, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.992/2023, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Ilie Stanciu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 28 august 2024.
    Nr. 44.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016