Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 41 din 28 august 2024  pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul feroviar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 41 din 28 august 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul feroviar

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 871 din 29 august 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. I
    Ordonanţa Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 402/2004, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    Normele tehnice utilizate pentru construirea, modernizarea, exploatarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare administrate de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. se aplică şi liniilor ferate industriale."

    2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Lucrările de construcţie, modernizare, desfiinţare, reparare şi întreţinere a liniilor ferate industriale se pot efectua numai de operatorii economici autorizaţi de către Autoritatea Feroviară Română - AFER ca furnizori de servicii feroviare.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru instalaţiile de siguranţa circulaţiei existente pe linia ferată industrială, precum şi pentru cele fixe de alimentare cu energie electrică a liniei de contact şi care funcţionează în dependenţă cu instalaţiile de siguranţa circulaţiei şi cele fixe de alimentare cu energie electrică a liniei de contact amplasate în staţia de cale ferată la care se racordează linia ferată industrială, lucrările de întreţinere şi reparaţii ale acestor instalaţii se pot executa, pe bază de contract, de către Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., în calitate de administrator al infrastructurii feroviare proprietate publică sau proprietate privată a statului.
    (3) Pentru orice intervenţie la linia ferată industrială care afectează zona de protecţie sau de siguranţă a infrastructurii feroviare administrate de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. este necesară autorizarea de către Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., conform legislaţiei în vigoare."

    3. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) După plata tarifului de racordare, Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. contractează execuţia lucrărilor de construcţie a liniilor şi instalaţiilor feroviare pentru racordarea la liniile infrastructurii feroviare pe care o administrează şi pentru preluarea sporului de capacitate, după caz."

    4. La articolul 7, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Operatorii economici care construiesc linii ferate industriale cu racordare directă sau indirectă la calea ferată administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. au dreptul de folosinţă prin perceperea unui tarif de închiriere, în acest scop, a terenului din domeniul public al statului, administrat de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., şi din proprietatea Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., pe zona strict necesară construcţiei liniei ferate industriale şi pe durata existenţei liniei ferate industriale.
    ..................................................................................................
    (3) Pentru terenurile din proprietatea privată a Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., ocupate de linii ferate industriale, se percepe un tarif de închiriere ce se aprobă de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A."

    5. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Cerinţele tehnice, tehnologice şi de siguranţă privind desfăşurarea transportului feroviar pe o linie ferată industrială sunt cuprinse în Regulamentul tehnic de exploatare şi în autorizaţia de exploatare a fiecărei linii ferate industriale.
    (2) Regulamentul tehnic de exploatare a unei linii ferate industriale cu acces la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. se întocmeşte de către proprietarul liniei ferate industriale sau mandatarul acestuia, se avizează de către Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. şi se aprobă de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR. Pentru linia ferată industrială fără acces la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., Regulamentul tehnic de exploatare se aprobă de Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR.
    (3) În cazul liniilor ferate industriale cu acces direct sau indirect la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., Regulamentul tehnic de exploatare a liniei ferate industriale face parte din contractul de exploatare a liniei ferate industriale prevăzut la art. 13.
    (4) Prevederile alin. (2) se aplică şi proprietarilor de linii ferate industriale ale căror linii au doar rol de tranzit pentru proprietarii de linii ferate industriale din amonte.
    (5) Pentru cazurile în care mai multe linii ferate industriale sunt racordate, direct sau indirect, prin acelaşi punct de racord la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., va fi întocmit un singur regulament tehnic de exploatare de grup, regulament în care fiecare linie ferată industrială din grup va avea un fascicul separat.
    (6) Documentaţia necesară obţinerii autorizaţiei de exploatare a unei linii ferate industriale se depune la Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR de către persoana juridică care intenţionează să desfăşoare activităţi de gestionare a infrastructurii ferate industriale, manevră feroviară sau transport feroviar, după caz."

    6. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale au obligaţia să asigure, conform reglementărilor în vigoare:
    a) cerinţele tehnice de siguranţă şi de securitate necesare pentru desfăşurarea activităţilor de gestionare a infrastructurii şi a operaţiunilor de transport feroviar;
    b) atestarea, autorizarea şi examinarea profesională şi medico-psihologică a personalului propriu cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, conform reglementărilor în vigoare;
    c) întocmirea şi păstrarea evidenţelor privind activitatea desfăşurată pe linia ferată industrială."

    7. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 11
    (1) Persoana juridică care deţine autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale este obligată să asigure verificarea stării tehnice a liniei, a aparatelor de cale şi a instalaţiilor de siguranţă aferente operaţiunilor de transport feroviar, lunar în cazul circulaţiei trenurilor şi trimestrial în cazul manevrei, şi să o menţină în parametrii tehnici care să asigure siguranţa feroviară pe linia ferată industrială, fiind direct răspunzătoare de orice abatere de la normele în vigoare.
    (2) Se interzice persoanelor juridice prevăzute la alin. (1) să permită activitatea de transport feroviar pe linia ferată industrială care nu corespunde normelor tehnice în vigoare."

    8. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale sunt obligate să permită accesul specialiştilor Autorităţii Feroviare Române - AFER pentru a verifica periodic, prin acţiuni de inspecţie tehnică, starea tehnică a liniilor ferate industriale, precum şi accesul specialiştilor Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR, pentru a verifica, prin acţiuni de inspecţie de stat, modul de respectare a cerinţelor care au stat la baza acordării/vizării autorizaţiei de exploatare a liniei ferate industriale.
    (2) Autoritatea Feroviară Română - AFER dispune închiderea unei linii sau, după caz, a întregului dispozitiv al liniei ferate industriale, în cazul în care nu mai corespunde din punct de vedere tehnic pentru exploatare.
    (3) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR suspendă autorizaţia de exploatare a liniei ferate industriale în cazul în care constată că nu mai sunt respectate cerinţele care au stat la baza acordării/vizării autorizaţiei de exploatare a acesteia."

    9. Articolul 12^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12^1
    (1) Autoritatea Feroviară Română - AFER dispune redeschiderea unei linii sau, după caz, a întregului dispozitiv al liniei ferate industriale, în cazul în care constată că aceasta corespunde din punct de vedere tehnic pentru exploatare.
    (2) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR dispune încetarea suspendării autorizaţiei de exploatare numai după eliminarea neconformităţilor care au stat la baza suspendării."

    10. După articolul 12^1 se introduce un nou articol, art. 12^2, cu următorul cuprins:
    "ART. 12^2
    Pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 12 alin. (1), persoana juridică care deţine autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale încheie cu Autoritatea Feroviară Română - AFER convenţii de supraveghere prin inspecţie tehnică având ca obiect verificarea de către AFER a stării tehnice a liniilor ferate industriale."

    11. Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    Persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aferente liniilor ferate industriale cu racordare directă sau indirectă la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., care doresc să aibă acces la această infrastructura feroviară, vor încheia un contract de exploatare a liniei ferate industriale cu Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. şi, după caz, cu gestionarul infrastructurii feroviare neinteroperabile, conform normelor în vigoare."

    12. La articolul 14, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(4) În cazul în care nu sunt respectate prevederile alin. (3) privind tariful de acces, operatorii economici pot sesiza în scris Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR."

    13. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Închiderea circulaţiei pe o linie ferată industrială de tranzit se poate face numai cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) în cazul în care proprietarul de linie ferată industrială nu mai are interes în menţinerea şi, după caz, utilizarea acesteia, va notifica acest fapt, cu 6 luni înainte de termenul renunţării la linia ferată industrială, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi tuturor proprietarilor şi persoanelor juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aflate în amonte;
    b) în situaţia în care proprietarii şi, după caz, persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale, aflaţi în amonte faţă de racordul la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A., nu sunt de acord cu închiderea liniei ferate industriale, aceştia au dreptul de preempţiune pentru închirierea sau cumpărarea liniei ferate industriale respective;
    c) în cazul în care proprietarul unei linii ferate industriale intră în faliment, autoritatea care administrează falimentul va acorda proprietarilor şi, după caz, persoanelor juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale din amonte de linia ferată industrială intrată în faliment dreptul de preferinţă pentru închirierea sau cumpărarea acesteia;
    d) în cazurile prevăzute la lit. b) şi c), dacă niciunul dintre proprietarii sau, după caz, persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale aflaţi în amonte nu sunt interesaţi în preluarea liniei ferate industriale de tranzit, dreptul de preempţiune va fi acordat Companiei Naţionale de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A."

    14. După articolul 16 se introduc trei noi articole, art. 16^1-16^3, cu următorul cuprins:
    "ART. 16^1
    În cazul în care, după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute la art. 16, nu există nicio parte interesată de închirierea sau cumpărarea liniei ferate industriale respective, proprietarul liniei ferate industriale de tranzit poate solicita Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR aprobarea desfiinţării liniei ferate industriale.
    ART. 16^2
    (1) Atunci când, pentru realizarea unor obiective de interes naţional, este necesară modificarea racordului unei linii ferate industriale la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. sau a unei părţi din dispozitivul acesteia, beneficiarul lucrărilor de interes naţional va realiza relocarea şi, după caz, reconstruirea racordului şi a dispozitivului de linii ferate industriale afectat de execuţia lucrărilor. Beneficiarul lucrărilor de interes naţional este responsabil inclusiv de obţinerea avizelor de modificare a liniei ferate industriale, a autorizaţiei de punere în funcţiune a liniei ferate industriale, a aprobării modificării Regulamentului tehnic de exploatare şi modificării autorizaţiei de exploatare a liniei ferate industriale.
    (2) Costurile aferente obţinerii avizelor şi autorizaţiilor, precum şi cele aferente aprobării modificării Regulamentului tehnic de exploatare şi modificării autorizaţiei de exploatare a liniei ferate industriale, prevăzute la alin. (1), vor fi suportate de către beneficiarul lucrării.
    ART. 16^3
    În cazul în care o linie ferată industrială cu rol de tranzit nu deţine autorizaţie de exploatare, se poate efectua manevra de tranzitare a acesteia pentru accesul la infrastructura feroviară administrată de Compania Naţională de Căi Ferate «C.F.R.» - S.A. de către vehiculele feroviare ale operatorilor nominalizaţi în autorizaţia de exploatare a liniei ferate industriale aflate în amonte, cu condiţia ca, pentru porţiunea de tranzit a liniei ferate industriale respective, să fie asigurată întreţinerea şi verificarea periodică a acesteia conform normelor în vigoare, pe cheltuiala persoanelor juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale interesaţi ai liniilor ferate industriale din amonte. În acest caz, persoanele juridice care deţin autorizaţiile prevăzute de lege pentru activităţile de gestionare a infrastructurii ferate industriale din amonte care deţin autorizaţie de exploatare vor include în convenţiile de supraveghere prin inspecţie tehnică încheiate cu AFER, conform art. 12^2, şi porţiunea de linie de tranzit a liniei ferate industriale care nu deţine autorizaţie de exploatare."

    15. La articolul 18, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Nerespectarea dispoziţiilor din prezenta ordonanţă poate fi semnalată de către orice persoană fizică sau juridică interesată, după cum urmează:
    a) pentru cazurile de nerespectare a cerinţelor care au stat la baza aprobării Regulamentului tehnic de exploatare, a acordării/vizării Autorizaţiei de exploatare a liniei ferate industriale, semnalarea se face către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR;
    b) pentru cazurile de nerespectare a normelor tehnice aplicabile liniilor ferate industriale, semnalarea se face către Autoritatea Feroviară Română - AFER."



    ART. II
    Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 11 octombrie 2016, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, se modifică după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (1), literele a) şi c) vor avea următorul cuprins:
    "a) asigurarea sprijinului tehnic de specialitate Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în vederea elaborării şi adoptării de scheme de ajutor de stat destinate dezvoltării durabile a sectorului de transport feroviar;
    ..................................................................................................
c) achiziţionarea prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate, închirierea fără opţiune de cumpărare şi, după caz, preluarea în leasing cu opţiune de cumpărare potrivit prevederilor legale în vigoare de material rulant, destinat predării către operatori, în condiţiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport feroviar public de călători pe bază de proceduri aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se fundamentează pe criterii de transparenţă şi eficienţă, care să asigure o piaţă competitivă în domeniul transportului feroviar public de călători;"

    2. La articolul 2 alineatul (1), literele g) şi k^1) se abrogă.
    3. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
    "ART. 7
    (1) Activităţile prevăzute la art. 2 alin. (1) se realizează în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare aprobate anual cu această destinaţie prin bugetul A.R.F.
    (2) Materialul rulant achiziţionat cu respectarea normelor privind achiziţiile publice de către A.R.F. prin cumpărare, inclusiv cu plata în rate, închiriat fără opţiune de cumpărare sau, după caz, preluat în leasing cu opţiune de cumpărare se predă operatorilor de transport feroviar public de călători în conformitate cu prevederile contractelor de servicii publice atribuite în baza prevederilor art. 5 şi art. 39 alin. (1^1) şi (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Materialul rulant predat de către A.R.F. se utilizează exclusiv pe trasele stabilite prin contractele de servicii publice de transport feroviar de călători.
    (4) Compensaţia serviciilor publice pentru transportul feroviar public de călători de care beneficiază operatorii feroviari care încheie contracte de servicii publice pentru transportul feroviar public de călători se achită de către A.R.F. numai după ce aceştia fac dovada îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din actele adiţionale întocmite în baza alin. (2), după caz."



    ART. III
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, modifică Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A., aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 2.299/2004, conform prevederilor prezentei ordonanţe.

    ART. IV
    În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. III, ministrul transporturilor şi infrastructurii, la propunerea Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFR, modifică Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 880/2005 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A.

    ART. V
    Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. I, care intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu

    Bucureşti, 28 august 2024.
    Nr. 41.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016