Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 4 din 31 ianuarie 2025  pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2012 privind implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru realizarea interfeţelor cu alte moduri de transport    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 4 din 31 ianuarie 2025 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2012 privind implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru realizarea interfeţelor cu alte moduri de transport

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 94 din 31 ianuarie 2025
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VIII.1 din Legea nr. 332/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ARTICOL UNIC
    Ordonanţa Guvernului nr. 7/2012 privind implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru realizarea interfeţelor cu alte moduri de transport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 31 ianuarie 2012, aprobată prin Legea nr. 221/2012, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Prezenta ordonanţă reglementează tipurile de date, serviciile STI şi zonele geografice specifice acoperite în domeniile prioritare prevăzute la art. 2. Lista tipurilor de date, incluzând zonele geografice acoperite specifice, este prevăzută în anexa nr. 5 şi lista serviciilor STI, incluzând zona geografică specifică acoperită, este prevăzută în anexa nr. 6."

    2. La articolul 2, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    (1) În sensul prezentei ordonanţe, următoarele domenii constituie domenii prioritare pentru elaborarea şi utilizarea de specificaţii şi standarde:
    a) Domeniul prioritar I - serviciile STI de informare şi de mobilitate;
    b) Domeniul prioritar II - serviciile STI de gestionare a călătoriilor, a transportului şi a traficului;
    c) Domeniul prioritar III - serviciile STI pentru siguranţa şi securitatea rutieră;
    d) Domeniul prioritar IV - serviciile STI de mobilitate cooperativă, conectată şi automatizată."

    3. La articolul 4, literele b), d), n) şi r) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) interoperabilitate - capacitatea sistemelor şi a proceselor comerciale care se află la baza acestora de a face schimb de date, informaţii şi cunoştinţe, făcând posibilă continuitatea serviciilor STI;
    ..................................................................................................
d) serviciu STI - furnizarea unei aplicaţii STI într-un cadru organizaţional şi operaţional bine definit pentru a contribui la siguranţa utilizatorilor, la eficienţă, la o mobilitate durabilă ori la confort sau pentru a facilita sau a sprijini operaţiunile de transport şi de călătorie;
    ..................................................................................................
n) date rutiere - date referitoare la caracteristicile insfrastructurii rutiere, inclusiv la semnele de circulaţie fixe şi la caracteristicile de reglementare ale acestora privind siguranţa, precum şi la infrastructura de reîncărcare şi realimentare cu combustibili alternativi;
    ..................................................................................................
r) standard - un standard astfel cum este definit la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului."

    4. La articolul 4, după litera r) se introduc opt noi litere, literele s), ş), t), ţ), u), v), w) şi x), cu următorul cuprins:
    "s) sisteme de transport inteligente cooperative sau STI-C - sisteme de transport inteligente care le permit utilizatorilor STI să interacţioneze şi să coopereze prin schimburi de mesaje securizate şi de încredere, fără a avea cunoştinţe anterioare unii despre ceilalţi şi în mod nediscriminatoriu;
ş) serviciu STI-C - un serviciu STI furnizat prin intermediul STI-C;
t) disponibilitatea datelor - existenţa datelor într-un format digital care poate fi citit automat;
ţ) punct naţional de acces - interfaţă digitală, care constituie un punct de acces la date, astfel cum este definit la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi adoptarea unor măsuri necesare pentru înfiinţarea punctului naţional de acces, conform regulamentelor delegate de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport;
u) accesibilitatea datelor - posibilitatea de a solicita şi de a obţine date într-un format digital care poate fi citit automat;
v) serviciu de mobilitate digital multimodal - un serviciu care furnizează informaţii referitoare la datele privind traficul şi călătoriile, cum ar fi amplasarea echipamentelor de transport, orele, disponibilitatea sau tarifele pentru mai multe moduri de transport, care pot include caracteristici care permit efectuare de rezerve sau de plăţi sau emiterea de bilete;
w) informaţii de bază - informaţii care intră în domeniul de aplicare a prezentei ordonanţe şi care sunt considerate relevante pentru informarea utilizatorilor drumurilor şi utilizatorilor STI, inclusiv de autorităţile cu competenţe în domeniul rutier, în cazul în care acestea sunt responsabile pentru astfel de informaţii;
x) drum principal - drumuri naţionale principale, astfel cum sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. d) pct. (i) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu face parte din reţeaua rutieră transeuropeană globală."

    5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 5
    (1) Serviciile şi aplicaţiile STI, inclusiv Punctul Naţional de Acces, se implementează cu respectarea principiilor şi specificaţiilor prevăzute în anexa nr. 2.
    (2) Autorităţile prevăzute la art. 8 alin. (1) care implementează serviciile şi aplicaţiile STI, prin intermediul Consiliului de coordonare pentru STI, denumit în continuare CC STI, cooperează cu entităţile celorlalte state membre, prin realizarea unor proiecte de coordonare sprijinite de Uniunea Europeană, şi, dacă este cazul, cu părţile interesate relevante, cu privire la aspectele operaţionale ale punerii în aplicare a specificaţiilor adoptate de Comisia Europeană, respectiv standardele şi profilurile armonizate la nivelul Uniunii Europene, definiţiile, metadatele, cerinţele comune de calitate şi aspectele legate de interoperabilitatea arhitecturilor punctelor naţionale de acces, condiţiile pentru schimbul de date, accesul securizat, precum şi activităţile comune de formare şi informare.
    (3) În ceea ce priveşte cerinţele aplicabile furnizorilor de date, utilizatorilor de date şi furnizorilor de servicii STI prevăzute în specificaţii, autorităţile prevăzute la art. 8 alin. (1) realizează proiectele de cooperare referitoare la practicile de evaluare a conformităţii cu cerinţele respective, la dezvoltarea de mecanisme pentru asigurarea respectării cerinţelor şi la aspecte referitoare la cooperarea transfrontalieră."

    6. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 5^1
    (1) Datele pentru fiecare zonă geografică sunt publicate în Punctul Naţional de Acces de către furnizorii de date, cu respectarea tipului şi a termenelor prevăzute în anexa nr. 5.
    (2) Furnizorii de date au obligaţia de a actualiza, fără întârziere, datele publicate în Punctul Naţional de Acces.
    (3) Furnizorii de date care publică opţional în Punctul Naţional de Acces şi alte tipuri de date, distincte de cele prevăzute la alin. (1), respectă termenele din anexa nr. 5 şi le actualizează ori de câte ori este necesar.
    (4) Termenele prevăzute în anexa nr. 5 se aplică numai pentru infrastructura existentă. Pentru infrastructurile noi, datele prevăzute în anexa nr. 5 sunt publicate în Punctul Naţional de Acces la data deschiderii circulaţiei rutiere.
    (5) Furnizorii de servicii STI se asigură că serviciile STI menţionate în anexa nr. 6 sunt implementate pentru zona geografică acoperită cât mai curând posibil şi, în orice caz, până cel târziu la datele corespunzătoare stabilite în această anexă."

    7. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 6
    (1) Prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul operării aplicaţiilor şi serviciilor STI care fac obiectul prezentei ordonanţe se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 a Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu prevederile Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificările şi completările ulterioare, numai în măsura în care o astfel de prelucrare este necesară pentru buna funcţionare a aplicaţiilor, serviciilor şi acţiunilor STI prevăzute în anexa nr. 1, în vederea garantării siguranţei sau a securităţii rutiere şi a serviciilor extinse de gestionare a traficului, a mobilităţii sau a incidentelor.
    (2) Entităţile care utilizează specificaţiile adoptate în temeiul prezentei ordonanţe, respectiv furnizorii de date, utilizatorii de date şi furnizorii de servicii STI, au obligaţia de a stabili categoriile de date care se referă la prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel cum sunt definite la art. 4 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2016/679.
    (3) Înainte de utilizarea datelor prevăzute la alin. (2), entităţile au obligaţia de a realiza analiza impactului unei astfel de prelucrări asupra protecţiei persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal.
    (4) Entităţile prevăzute la alin. (2), care implementează serviciile şi aplicaţiile STI, au obligaţia de a proteja datele cu caracter personal împotriva utilizării abuzive, inclusiv împotriva accesului neautorizat, modificării sau pierderii acestora.
    (5) În cazul în care anonimizarea nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau scopurile prelucrării datelor nu pot fi îndeplinite cu date anonimizate, datele sunt pseudonimizate, cu condiţia ca pseudonimizarea să fie fezabilă din punct de vedere tehnic şi scopurile prelucrării datelor să poată fi realizate prin utilizarea datelor pseudonimizate.
    (6) În cazul în care anonimizarea este fezabilă din punct de vedere tehnic, iar scopurile prelucrării datelor sunt îndeplinite cu date anonimizate se utilizează datele anonimizate."

    8. La articolul 8 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Se constituie CC STI, structură fără personalitate juridică, organizat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, alcătuit din reprezentanţi ai:"

    9. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În măsura în care nu s-a adoptat nicio specificaţie cu privire la domeniile prioritare, CC STI poate colabora inclusiv cu părţile interesate relevante, în ceea ce priveşte domeniile respective."

    10. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    (1) CC STI prezintă Comisiei Europene, până la data de 21 martie 2025, un raport privind punerea în aplicare a prezentei ordonanţe, precum şi principalele activităţi şi proiecte naţionale referitoare la domeniile prioritare şi la disponibilitatea datelor şi serviciilor prevăzute în anexele nr. 5 şi 6.
    (2) Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite în formatul prevăzut în anexa nr. 4.
    (3) Ulterior trimiterii raportului prevăzut la alin. (2), CC STI prezintă Comisiei Europene, la fiecare trei ani, rapoarte privind progresele înregistrate referitoare la punerea în aplicare a prezentei ordonanţe şi a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acesteia."

    11. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă."

    12. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă.
    13. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă.
    14. După anexa nr. 4 se introduc două noi anexe, anexele nr. 5 şi 6, având conţinutul prevăzut în anexele nr. 3 şi 4 la prezenta ordonanţă.


    Prezenta ordonanţă transpune Directiva (UE) 2023/2.661 a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 noiembrie 2023 de modificare a Directivei 2010/40/UE privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L din 30.11.2023.


                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Cseke Attila-Zoltan
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Luca-Alexandru Niculescu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 ianuarie 2025.
    Nr. 4.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului nr. 7/2012)
    DOMENII PRIORITARE
    1. Domeniul prioritar I: servicii STI de informare şi de mobilitate
    Specificaţiile şi standardele pentru serviciile STI de informare şi de mobilitate pentru pasageri includ următoarele:
    1.1. Specificaţiile pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE, inclusiv serviciile de informare cu privire la călătoriile multimodale la nivelul UE;
    Definirea cerinţelor necesare pentru a pune la dispoziţia utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, servicii de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE corecte şi servicii similare corecte care oferă informaţii, posibilitatea rezervării sau funcţii de achiziţionare pentru mai mulţi operatori de transport în cadrul aceluiaşi mod de transport, pe baza:
    1.1.1. disponibilităţii şi accesibilităţii, pentru furnizorii de servicii STI, a datelor existente şi corecte privind traficul şi călătoriile multimodale, utilizate pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale, fără a aduce atingere siguranţei şi constrângerilor de gestionare a transportului;
    1.1.2. facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autorităţile publice competente, părţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi, în special prin intermediul unor interfeţe standardizate;
    1.1.3. actualizării în timp util de către autorităţile publice competente şi părţile interesate a datelor disponibile privind traficul şi călătoriile multimodale, utilizate pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale;
    1.1.4. actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a informaţiilor privind călătoriile multimodale, inclusiv a informaţiilor referitoare la rezervarea şi achiziţionarea, după caz, a serviciilor de transport.


    1.2. Specificaţiile pentru serviciile de informare în materie de trafic rutier şi de navigaţie la nivelul UE, inclusiv servicii de informare în timp real privind traficul la nivelul UE;
    Definirea cerinţelor necesare pentru punerea la dispoziţia utilizatorilor de STI, la nivel transfrontalier, a unor servicii corecte de informare în materie de trafic rutier şi de navigaţie la nivelul UE, pe baza:
    1.2.1. disponibilităţii şi accesibilităţii datelor rutiere şi a datelor privind traficul existente şi corecte, inclusiv a datelor în timp real, utilizate în scopul furnizării de informaţii privind traficul în timp real furnizorilor de servicii STI şi altor părţi interesate relevante şi al includerii în hărţile digitale, fără a aduce atingere siguranţei şi constrângerilor legate de gestionarea transportului;
    1.2.2. facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autorităţile publice competente, părţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi, inclusiv a feedbackului privind calitatea datelor;
    1.2.3. actualizării în timp util de către autorităţile publice competente şi părţile interesate a datelor rutiere şi a datelor privind traficul disponibile, utilizate pentru informarea în timp real cu privire la trafic;
    1.2.4. actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a informaţiilor în timp real cu privire la trafic furnizate utilizatorilor rutieri şi altor părţi interesate relevante.


    1.3. Specificaţiile pentru serviciile de mobilitate digitale multimodale la nivelul UE şi serviciile de informare în materie de trafic rutier şi de navigaţie la nivelul UE
    1.3.1. Definirea cerinţelor necesare pentru colectarea de către autorităţile publice competente şi/sau, dacă este cazul, de către sectorul privat a datelor rutiere şi a datelor privind traficul, precum hărţi de circulaţie rutieră, reglementări rutiere şi rute recomandate, în special pentru vehiculele grele pentru transportul de mărfuri şi pentru comunicarea acestora către furnizorii de servicii STI, pe baza:
    1.3.1.1. disponibilităţii şi accesibilităţii, pentru furnizorii de servicii STI, a datelor rutiere şi a datelor privind traficul existente, precum hărţi de circulaţie rutieră, reglementări rutiere şi rute recomandate, colectate de autorităţile publice competente şi/sau de sectorul privat;
    1.3.1.2. facilitării schimbului electronic de date între autorităţile publice competente şi furnizorii de servicii STI şi alte părţi interesate relevante;
    1.3.1.3. actualizării în timp util, de autorităţile publice competente şi/sau, dacă este cazul, de sectorul privat, a datelor rutiere şi a datelor privind traficul, precum hărţi de circulaţie rutieră, reglementări rutiere şi rute recomandate;
    1.3.1.4. actualizării în timp util de către furnizorii de servicii STI a serviciilor şi aplicaţiilor STI care utilizează aceste date rutiere şi aceste date privind traficul.

    1.3.2. Definirea cerinţelor necesare pentru ca datele rutiere, datele privind traficul şi datele relevante privind călătoriile şi infrastructura multimodală, utilizate pentru hărţile digitale, să fie corecte şi accesibile, dacă este posibil, producătorilor de hărţi digitale şi furnizorilor de servicii conexe, pe baza:
    1.3.2.1. disponibilităţii şi accesibilităţii, pentru producătorii de hărţi digitale şi furnizorii de servicii conexe, a datelor rutiere, a datelor privind traficul şi a datelor relevante privind călătoriile şi infrastructura multimodală existente, inclusiv a nodurilor de acces identificate, utilizate pentru hărţile digitale;
    1.3.2.2. facilitării schimbului electronic de date între autorităţile publice competente şi părţile interesate şi producătorii privaţi de hărţi digitale şi furnizorii privaţi de servicii conexe;
    1.3.2.3. actualizării în timp util de către autorităţile publice competente şi părţile interesate a datelor rutiere şi a datelor privind traficul utilizate pentru hărţile digitale;
    1.3.2.4. actualizării în timp util a hărţilor digitale de către producătorii de hărţi digitale şi furnizorii de servicii conexe.




    2. Domeniul prioritar II: servicii STI de gestionare a călătoriilor, a transportului şi a traficului
    Specificaţiile şi standardele pentru serviciile STI de gestionare a călătoriilor, a transportului şi a traficului includ următoarele:
    2.1. Specificaţiile pentru serviciile extinse de gestionare a traficului şi a incidentelor
    Definirea cerinţelor necesare pentru sprijinirea şi armonizarea serviciilor extinse de gestionare a traficului şi a incidentelor, pe baza:
    2.1.1. disponibilităţii şi accesibilităţii datelor rutiere şi a datelor privind traficul existente şi corecte, precum şi a datelor existente şi corecte privind accidentele şi incidentele, necesare pentru serviciile de gestionare a traficului şi incidentelor;
    2.1.2. facilitării schimbului electronic transfrontalier de date, inclusiv de date privind mărfurile relevante pentru gestionarea traficului şi a incidentelor, precum transportul mărfurilor periculoase, restricţiile de acces legate de mărfuri, transporturile agabaritice, între centrele de gestionare a traficului, centrele de informare cu privire la trafic, părţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi, în special prin intermediul unor interfeţe standardizate;
    2.1.3. actualizării în timp util de către părţile interesate relevante a datelor rutiere şi a datelor privind traficul disponibile, precum şi a datelor disponibile privind accidentele şi incidentele, necesare pentru serviciile extinse de gestionare a traficului şi incidentelor;
    2.1.4. disponibilităţii şi accesibilităţii datelor şi a sinergiilor cu alte iniţiative care vizează sprijinirea multimodalităţii, integrarea modurilor de transport şi facilitarea transferului modal în cadrul reţelei europene de transport către modurile de transport cele mai durabile, prin armonizarea şi facilitarea schimbului de date.


    2.2. Specificaţiile pentru serviciile de gestionare a mobilităţii
    Definirea cerinţelor necesare pentru sprijinirea dezvoltării unor servicii corecte de gestionare a mobilităţii de către autorităţile de transport public, pe baza:
    2.2.1. disponibilităţii şi accesibilităţii, într-un format standardizat, pentru autorităţile publice competente, a datelor rutiere şi a datelor cu privire la trafic şi la călătoriile multimodale existente şi corecte, necesare pentru gestionarea mobilităţii, fără a aduce atingere cerinţelor de protecţie a datelor;
    2.2.2. facilitării schimbului electronic transfrontalier de date între autorităţile publice competente, părţile interesate şi furnizorii de servicii STI implicaţi;
    2.2.3. actualizării în timp util de către autorităţile publice competente şi părţile interesate a datelor rutiere şi a datelor cu privire la trafic şi la călătoriile multimodale disponibile, necesare pentru gestionarea mobilităţii.


    2.3. Cadrul UE pentru arhitectura STI
    Definirea măsurilor necesare pentru a elabora o arhitectură-cadru a UE pentru STI, care să abordeze aspectele specifice legate de STI privind interoperabilitatea, continuitatea serviciilor şi multimodalitatea, în cadrul căreia statele membre şi autorităţile lor competente, în colaborare cu sectorul privat, să îşi poată elabora propria arhitectură STI pentru mobilitate la nivel naţional, regional sau local.

    2.4. Aplicaţiile STI şi logistica transportului de mărfuri
    Definirea cerinţelor necesare sprijinirii realizării aplicaţiilor STI pentru logistica transportului de mărfuri, în special pentru localizarea şi urmărirea mărfurilor şi pentru alte servicii de vizibilitate în timpul transportului şi de la un mod de transport la altul, pe baza:
    2.4.1. disponibilităţii, pentru dezvoltatorii de aplicaţii STI, a tehnologiilor STI pertinente şi a utilizării lor de către aceştia;
    2.4.2. disponibilităţii datelor privind încărcătura, accesibile prin intermediul altor cadre specifice de partajare a datelor;
    2.4.3. integrării rezultatelor poziţionării în instrumentele şi centrele de gestionare a traficului.




    3. Domeniul prioritar III: servicii STI pentru siguranţa şi securitatea rutieră
    Specificaţiile şi standardele pentru serviciile STI pentru siguranţa şi securitatea rutieră includ următoarele:
    3.1. Specificaţiile pentru sistemul eCall interoperabil la nivelul UE
    Definirea măsurilor necesare pentru furnizarea armonizată a unui sistem eCall interoperabil la nivelul UE, incluzând:
    3.1.1. disponibilitatea datelor STI necesare aflate la bord, care trebuie să facă obiectul schimbului de informaţii;
    3.1.2. disponibilitatea în centrele de preluare a apelurilor de urgenţă a echipamentelor necesare pentru recepţionarea datelor transmise din vehicule;
    3.1.3. facilitarea schimbului electronic de date între vehicule şi centrele de preluare a apelurilor de urgenţă, inclusiv posibila interacţiune cu datele care intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) 2020/1.056 şi cu e-CMR, precum în cazul mărfurilor periculoase.


    3.2. Specificaţiile pentru serviciile de informare şi rezervare referitoare la spaţii de parcare sigure şi securizate pentru camioane şi vehicule comerciale
    Definirea măsurilor necesare pentru asigurarea unor servicii de informare şi, atunci când sunt disponibile, de rezervare pe baza STI, referitoare la spaţii de parcare sigure şi securizate pentru camioane şi vehicule comerciale, în special în zonele de servicii şi de repaus de-a lungul drumurilor, pe baza:
    3.2.1. disponibilităţii pentru utilizatori a informaţiilor privind parcările;
    3.2.2. facilitării schimbului electronic de date între zonele şi spaţiile de parcare, centre şi vehicule;
    3.2.3. integrării tehnologiilor STI pertinente atât în vehicule, cât şi în zonele de parcare, pentru actualizarea informaţiilor privind locurile de parcare disponibile în scopul rezervării.


    3.3. Specificaţiile pentru informaţiile minime universale în materie de trafic legate de siguranţa rutieră
    Definirea cerinţelor minime privind informaţiile universale în materie de trafic legate de siguranţa rutieră, furnizate, dacă este posibil, gratuit pentru toţi utilizatorii, precum şi privind conţinutul minim al acestora, pe baza:
    3.3.1. disponibilităţii şi accesibilităţii unor date corecte referitoare la evenimente şi condiţii legate de siguranţă, necesare pentru serviciile de informare în materie de trafic legate de siguranţa rutieră şi serviciile de gestionare a incidentelor;
    3.3.2. implementării sau utilizării mijloacelor de detectare sau de identificare a evenimentelor şi condiţiilor legate de siguranţă;
    3.3.3. elaborării şi utilizării unei liste standardizate de evenimente legate de siguranţa rutieră, denumită mesaje universale privind traficul, care să fie comunicată gratuit utilizatorilor de STI;
    3.3.4. compatibilităţii mesajelor universale privind traficul şi a integrării acestora în serviciile STI în scopul informării în timp real cu privire la trafic şi la călătoriile multimodale.


    3.4. Specificaţiile pentru alte acţiuni
    3.4.1. Definirea măsurilor necesare pentru sprijinirea siguranţei participanţilor la trafic în ceea ce priveşte interfaţa om-maşină de la bordul vehiculelor acestora şi utilizarea dispozitivelor nomade, inclusiv a telefoanelor mobile, în sprijinul conducerii vehiculului şi/sau al operaţiunii de transport, precum şi a securităţii mijloacelor de comunicare instalate la bord care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2018/858 ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
    3.4.2. Definirea măsurilor necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei şi a confortului participanţilor la trafic vulnerabili pentru toate aplicaţiile STI relevante care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2018/858.
    3.4.3. Definirea măsurilor necesare pentru integrarea în vehicule şi în infrastructura rutieră a sistemelor electronice avansate de asistenţă pentru conducătorul auto care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2018/858.
    3.4.4. Definirea măsurilor necesare pentru facilitarea schimbului de informaţii între furnizorii de servicii de aplicaţii STI de securitate, cum ar fi cele care oferă sprijin pentru recuperarea vehiculelor sau a bunurilor furate, şi autorităţile publice competente, ţinând seama în mod corespunzător de alte cadre existente şi emergente care vizează facilitarea schimbului de date în materie de mobilitate şi transport, care nu intră în domeniile de aplicare a Regulamentelor (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2018/858.



    4. Domeniul prioritar IV: servicii STI de mobilitate cooperativă, conectată şi automatizată
    Specificaţiile şi standardele pentru conectarea vehiculelor cu infrastructura de transport, pentru sensibilizarea publicului şi pentru facilitarea serviciilor de mobilitate cu un nivel înalt de automatizare includ următoarele, fără a aduce atingere specificaţiilor şi standardelor prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013 şi (UE) 2018/858:
    4.1. Definirea măsurilor necesare pentru continuarea dezvoltării şi a implementării de sisteme de transport inteligente cooperative, precum vehicul-vehicul, vehicul-infrastructură, infrastructură-infrastructură, în special pentru a sprijini CCAM, pe baza:
    4.1.1. facilitării schimbului de date sau de informaţii între vehicule, între infrastructuri şi între vehicule şi infrastructuri, precum şi între alţi utilizatori ai drumurilor şi vehicule şi infrastructuri;
    4.1.2. disponibilităţii pentru părţile implicate, vehicul sau infrastructură rutieră, a datelor sau a informaţiilor pertinente care urmează să fie schimbate;
    4.1.3. utilizării unui format de mesaj standardizat pentru schimbul de date sau de informaţii între vehicul şi infrastructură;
    4.1.4. definirii unei infrastructuri de comunicare precise şi fiabile pentru schimbul de date sau de informaţii între vehicule, între infrastructuri şi între vehicule şi infrastructuri;
    4.1.5. utilizării proceselor de standardizare pentru adoptarea arhitecturilor respective.

    4.2. Specificaţiile pentru servicii
    4.2.1. servicii de informaţii şi de avertizare STI-C bazate pe date privind starea, care sporesc gradul de conştientizare a utilizatorilor mijloacelor de transport cu privire la viitoarele situaţii din trafic;
    4.2.2. servicii de informaţii şi de avertizare STI-C bazate pe observaţii, care sporesc suplimentar gradul de conştientizare a utilizatorilor mijloacelor de transport cu privire la viitoarele situaţii din trafic, inclusiv a utilizatorilor mijloacelor de transport care nu sunt conectaţi;
    4.2.3. servicii STI-C bazate pe intenţii, care permit vehiculelor să facă faţă unor scenarii de trafic complexe şi permit conducerea cu un nivel înalt de automatizare;
    4.2.4. servicii de infrastructură STI-C pentru a sprijini conducerea automatizată.

    4.3. Specificaţiile pentru sistemul UE de gestionare a acreditărilor de securitate pentru STI-C
    4.3.1. politica de certificare pentru gestionarea certificatelor de cheie publică pentru serviciile STI-C;
    4.3.2. stabilirea rolului de autoritate responsabilă cu politica de certificare a STI-C, de manager al listei de încredere şi de punct de contact pentru STI-C;
    4.3.3. politica de securitate pentru gestionarea securităţii informaţiilor în cadrul STI-C.




    ANEXA 2

    (Anexa nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 7/2012)
    PRINCIPII
    pentru specificaţiile şi implementarea STI
    Adoptarea specificaţiilor, acordarea mandatelor pentru standarde şi selecţionarea şi implementarea aplicaţiilor şi serviciilor STI se bazează pe o evaluare a nevoilor, cu implicarea tuturor părţilor interesate relevante, şi respectă principiile prezentate în continuare. Aceste măsuri trebuie:

┌──┬───────────────────┬─┬──────────────────┐
│ │ │ │să aibă o │
│ │ │ │contribuţie │
│ │ │ │tangibilă la │
│ │ │ │soluţionarea │
│ │ │ │provocărilor-cheie│
│ │ │ │cu care se │
│ │ │ │confruntă │
│ │ │ │transportul rutier│
│ │ │ │european, │
│ │ │ │reducerea │
│ │ │ │aglomerării, │
│ │ │ │abordarea │
│ │ │ │situaţiilor de │
│ │ │ │urgenţă şi a │
│a)│să fie eficace │-│fenomenelor │
│ │ │ │meteorologice, │
│ │ │ │diminuarea │
│ │ │ │emisiilor, │
│ │ │ │îmbunătăţirea │
│ │ │ │eficienţei │
│ │ │ │energetice, │
│ │ │ │atingerea unor │
│ │ │ │niveluri ridicate │
│ │ │ │de siguranţă şi │
│ │ │ │securitate, │
│ │ │ │inclusiv în ceea │
│ │ │ │ce priveşte │
│ │ │ │utilizatorii │
│ │ │ │vulnerabili ai │
│ │ │ │drumurilor; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să optimizeze │
│ │să fie eficiente │ │raportul dintre │
│ │din punctul de │ │costuri şi │
│b)│vedere al │-│rezultate din │
│ │costurilor │ │perspectiva │
│ │ │ │îndeplinirii │
│ │ │ │obiectivelor; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure, după │
│ │ │ │caz, diferite │
│ │ │ │niveluri de │
│ │ │ │calitate şi de │
│ │ │ │implementare │
│c)│să fie │-│realizabile ale │
│ │proporţionale │ │serviciilor, │
│ │ │ │ţinând seama de │
│ │ │ │specificităţile │
│ │ │ │locale, regionale,│
│ │ │ │naţionale şi │
│ │ │ │europene; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure │
│ │ │ │servicii │
│ │ │ │neîntrerupte atât │
│ │ │ │în întreaga │
│ │ │ │Uniune, îndeosebi │
│ │ │ │în reţeaua │
│ │ │ │transeuropeană, │
│ │ │ │cât şi, dacă este │
│ │ │ │posibil, la │
│ │ │ │frontierele sale │
│ │ │ │externe, atunci │
│ │ │ │când serviciile │
│ │să sprijine │ │STI sunt │
│d)│continuitatea │-│implementate. Ar │
│ │serviciilor │ │trebui asigurată │
│ │ │ │continuitatea │
│ │ │ │serviciilor la un │
│ │ │ │nivel adaptat │
│ │ │ │caracteristicilor │
│ │ │ │reţelelor de │
│ │ │ │transport care fac│
│ │ │ │legătura între │
│ │ │ │ţări şi, după caz,│
│ │ │ │între regiuni, │
│ │ │ │precum şi între │
│ │ │ │oraşe şi zonele │
│ │ │ │rurale. │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure faptul │
│ │ │ │că aplicaţiile şi │
│ │ │ │serviciile │
│ │ │ │sistemelor şi │
│ │ │ │procesele │
│ │ │ │comerciale care se│
│ │ │ │află la baza │
│ │să asigure │ │acestora au │
│e)│interoperabilitatea│-│capacitatea de a │
│ │ │ │face schimb de │
│ │ │ │date, informaţii │
│ │ │ │şi cunoştinţe │
│ │ │ │într-un format │
│ │ │ │standardizat │
│ │ │ │pentru a permite │
│ │ │ │furnizarea eficace│
│ │ │ │a serviciilor STI;│
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure, în │
│ │ │ │cazurile │
│ │ │ │justificate, │
│ │ │ │capacitatea │
│ │ │ │sistemelor STI de │
│ │ │ │a lucra cu │
│ │ │ │sistemele │
│ │ │ │existente care au │
│ │să sprijine │ │acelaşi scop, fără│
│f)│compatibilitatea │-│a împiedica │
│ │inversă │ │dezvoltarea de noi│
│ │ │ │tehnologii şi │
│ │ │ │sprijinind în │
│ │ │ │acelaşi timp, dacă│
│ │ │ │este cazul, │
│ │ │ │complementaritatea│
│ │ │ │cu noile │
│ │ │ │tehnologii sau │
│ │ │ │tranziţia la │
│ │ │ │acestea; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să ţină seama de │
│ │ │ │diferenţele │
│ │ │ │inerente dintre │
│ │ │ │caracteristicile │
│ │ │ │reţelelor de │
│ │să respecte │ │transport, │
│ │caracteristicile │ │îndeosebi în ceea │
│g)│infrastructurilor │-│ce priveşte │
│ │şi reţelelor │ │mărimea volumului │
│ │naţionale │ │de trafic şi │
│ │ │ │condiţiile │
│ │ │ │meteorologice din │
│ │ │ │trafic, precum şi │
│ │ │ │specificităţile │
│ │ │ │infrastructurilor;│
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să nu împiedice │
│ │ │ │sau să nu │
│ │ │ │discrimineze în │
│ │ │ │ceea ce priveşte │
│ │ │ │accesul │
│ │ │ │utilizatorilor │
│ │ │ │vulnerabili ai │
│ │ │ │drumurilor la │
│ │ │ │aplicaţiile şi │
│ │ │ │serviciile STI. │
│ │ │ │Dacă este cazul, │
│ │ │ │să fie accesibile │
│ │ │ │pentru persoanele │
│ │ │ │cu handicap în │
│ │ │ │conformitate cu │
│ │să promoveze │ │cerinţele de │
│h)│egalitatea │-│accesibilitate din│
│ │accesului │ │anexa I la │
│ │ │ │Directiva (UE) │
│ │ │ │2019/882, atunci │
│ │ │ │când aplicaţiile │
│ │ │ │şi serviciile STI │
│ │ │ │sunt destinate să │
│ │ │ │interacţioneze cu │
│ │ │ │utilizatorii de │
│ │ │ │STI cu handicap │
│ │ │ │sau să le │
│ │ │ │furnizeze │
│ │ │ │informaţii │
│ │ │ │acestora; să fie │
│ │ │ │uşor de utilizat │
│ │ │ │pentru persoanele │
│ │ │ │cu cunoştinţe │
│ │ │ │digitale limitate;│
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să demonstreze, │
│ │ │ │după o evaluare │
│ │ │ │adecvată a │
│ │ │ │riscului, │
│ │ │ │inclusiv, după │
│ │ │ │caz, prin teste în│
│ │ │ │condiţii reale, în│
│ │ │ │rândul │
│ │ │ │producătorilor de │
│ │să sprijine │ │vehicule şi │
│i)│maturitatea │-│dispozitive şi al │
│ │ │ │furnizorilor de │
│ │ │ │infrastructură, │
│ │ │ │robusteţea │
│ │ │ │sistemelor STI │
│ │ │ │inovatoare, │
│ │ │ │printr-un nivel │
│ │ │ │suficient de │
│ │ │ │dezvoltare tehnică│
│ │ │ │şi prin exploatare│
│ │ │ │operaţională; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure │
│ │ │ │compatibilitatea │
│ │ │ │aplicaţiilor şi a │
│ │ │ │serviciilor STI │
│ │ │ │care se bazează pe│
│ │ │ │datare sau │
│ │ │ │poziţionare cel │
│ │ │ │puţin cu │
│ │ │ │serviciile de │
│ │ │ │navigaţie │
│ │ │ │furnizate de │
│ │ │ │Galileo, inclusiv │
│ │ │ │autentificarea │
│ │ │ │mesajelor de │
│ │ │ │navigaţie prin │
│ │ │ │serviciul deschis │
│ │ │ │şi alte servicii │
│ │ │ │Galileo, cum ar fi│
│ │ │ │serviciul de mare │
│ │ │ │precizie, atunci │
│ │ │ │când acest │
│ │să asigure │ │serviciu devine │
│j)│calitatea datării │-│disponibil, şi cu │
│ │şi a poziţionării │ │sistemele │
│ │ │ │Serviciului │
│ │ │ │european │
│ │ │ │geostaţionar mixt │
│ │ │ │de navigare - │
│ │ │ │EGNOS. │
│ │ │ │După caz, să │
│ │ │ │asigure utilizarea│
│ │ │ │datelor, a │
│ │ │ │informaţiilor şi a│
│ │ │ │serviciilor │
│ │ │ │Copernicus de │
│ │ │ │către aplicaţiile │
│ │ │ │şi serviciile STI │
│ │ │ │care se bazează pe│
│ │ │ │date de observare │
│ │ │ │a Pământului. Se │
│ │ │ │pot utiliza şi │
│ │ │ │alte date şi │
│ │ │ │servicii în plus │
│ │ │ │faţă de datele │
│ │ │ │Copernicus. │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │la implementarea │
│ │ │ │STI, după caz, să │
│k)│să înlesnească │-│ţină seama de │
│ │intermodalitatea │ │coordonarea │
│ │ │ │diferitelor moduri│
│ │ │ │de transport; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să ţină seama de │
│ │ │ │normele, │
│ │ │ │politicile şi │
│ │ │ │activităţile │
│ │ │ │existente ale │
│ │ │ │Uniunii care sunt │
│ │ │ │relevante în │
│ │ │ │domeniul STI, în │
│ │ │ │special în │
│l)│să respecte │-│domeniul │
│ │coerenţa │ │standardizării şi,│
│ │ │ │în cazul │
│ │ │ │specificaţiilor, │
│ │ │ │de principiul │
│ │ │ │neutralităţii │
│ │ │ │tehnologice, │
│ │ │ │astfel cum este │
│ │ │ │prevăzut în │
│ │ │ │Directiva (UE) │
│ │ │ │2018/1.972; │
├──┼───────────────────┼─┼──────────────────┤
│ │ │ │să asigure │
│ │ │ │transparenţa, prin│
│ │ │ │asigurarea │
│ │ │ │transparenţei │
│ │ │ │ierarhizării, │
│ │să asigure │ │inclusiv în ceea │
│m)│transparenţa şi │-│ce priveşte │
│ │încrederea │ │efectele asupra │
│ │ │ │mediului, atunci │
│ │ │ │când se propun │
│ │ │ │opţiuni de │
│ │ │ │mobilitate │
│ │ │ │clienţilor. │
└──┴───────────────────┴─┴──────────────────┘




    ANEXA 3

    (Anexa nr. 5 la Ordonanţa Guvernului nr. 7/2012)
    LISTA
    tipurilor de date

┌────────────────┬────────────────┬──────────┬──────────┐
│ │ │Data │Data │
│ │ │menţionată│menţionată│
│Tipul de date │Zona geografică │la art. 6a│la art. 6a│
│ │acoperită │alin. (1) │alin. (1) │
│ │ │al doilea │al treilea│
│ │ │paragraf │paragraf │
├────────────────┴────────────────┴──────────┴──────────┤
│1. Date referitoare la furnizarea de informaţii în │
│materie de trafic rutier şi de servicii de navigaţie la│
│nivelul UE (astfel cum se menţionează în anexa nr. I, │
│domeniul prioritar I, subpct. 1.2 şi 1.3): │
├───────────────────────────────────────────────────────┤
│1.1. Categorie: Reglementări rutiere statice şi │
│dinamice, dacă este cazul, privind: │
├────────────────┬────────────────┬──────────┬──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │31 │31 │
│ │centrală │decembrie │decembrie │
│ │transeuropeană │2025 │2027 │
│ ├────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│ │transeuropeană │ │ │
│ │globală, alte │ │ │
│ │autostrăzi şi │ │ │
│ │tronsoane ale │ │ │
│ │drumurilor │ │ │
│ │principale, unde│ │ │
│ │traficul mediu │ │ │
│ │zilnic total │ │ │
│ │anual este de │ │ │
│ │peste 8.500 de │ │ │
│ │vehicule, precum│ │ │
│ │şi toate │ │ │
│ │drumurile din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor │ │ │
│ │urbane, astfel │ │ │
│ │cum sunt │ │ │
│Subcategorie: │definite la art.│ │ │
│- condiţii de │3 lit. (p) din │ │ │
│acces pentru │Regulamentul │ │ │
│tuneluri; │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│- condiţii de │2013 al │ │ │
│acces pentru │Parlamentului │ │ │
│poduri; │European şi al │ │ │
│- limite de │Consiliului şi │ │ │
│viteză; │enumerate în │ │ │
│- interdicţii de│regulamentul │ │ │
│depăşire │respectiv, │31 │31 │
│aplicate │inclusiv cele │decembrie │decembrie │
│vehiculelor │administrate de │2026 │2028 │
│grele pentru │oraşe. │ │ │
│transportul de │Ministerul │ │ │
│mărfuri; │Transporturilor │ │ │
│- restricţii de │şi │ │ │
│greutate/lungime│Infrastructurii,│ │ │
│/lăţime/ │la propunerea │ │ │
│înălţime. │Ministerului │ │ │
│ │Dezvoltării, │ │ │
│ │Lucrărilor │ │ │
│ │Publice şi │ │ │
│ │Administraţiei, │ │ │
│ │poate limita │ │ │
│ │acoperirea în │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor urbane│ │ │
│ │la străzile pe │ │ │
│ │care traficul │ │ │
│ │mediu zilnic │ │ │
│ │anual depăşeşte │ │ │
│ │7.000 de │ │ │
│ │vehicule. │ │ │
│ │Ministerul │ │ │
│ │Transporturilor │ │ │
│ │şi │ │ │
│ │Infrastructurii │ │ │
│ │informează │ │ │
│ │Comisia în acest│ │ │
│ │sens până la 31 │ │ │
│ │decembrie 2026. │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Infrastructura │ │ │
│ │rutieră din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│Subcategorie: │fiecărui nod │31 │31 │
│- străzi cu sens│urban, astfel │decembrie │decembrie │
│unic │cum este definit│2025 │2027 │
│ │la art. 3 lit. │ │ │
│ │(p) din │ │ │
│ │Regulamentul │ │ │
│ │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│ │2013 │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Infrastructura │ │Acte │
│ │rutieră din │ │delegate │
│ │oraşele aflate │ │care │
│ │în centrul │ │urmează să│
│Subcategorie: │fiecărui nod │31 │fie │
│- reglementări │urban, astfel │decembrie │adoptate │
│privind livrarea│cum este definit│2026 │în temeiul│
│mărfurilor │la art. 3 lit. │ │art. 7 │
│ │(p) din │ │alin. (1a)│
│ │Regulamentul │ │lit. (a), │
│ │(UE) nr. 1.315/ │ │(b) şi (c)│
│ │2013 │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│ │transeuropeană │ │ │
│ │centrală şi │ │ │
│ │globală, alte │ │ │
│ │autostrăzi şi │ │ │
│ │tronsoane ale │ │ │
│ │drumurilor │ │ │
│ │principale, unde│ │ │
│ │traficul mediu │ │ │
│ │zilnic total │ │ │
│ │anual este de │ │ │
│ │peste 8.500 de │ │ │
│ │vehicule, precum│ │ │
│ │şi toate │ │ │
│ │drumurile din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor │ │ │
│ │urbane, astfel │ │ │
│ │cum sunt │ │ │
│ │definite la art.│ │ │
│ │3 lit. (p) din │ │ │
│ │Regulamentul │ │ │
│ │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│ │2013 şi │ │ │
│ │enumerate în │ │Acte │
│ │regulamentul │ │delegate │
│ │respectiv, │ │care │
│Subcategorie: │inclusiv cele │31 │urmează să│
│- direcţia de │administrate de │decembrie │fie │
│mers pe benzile │oraşe. │2026 │adoptate │
│reversibile │Ministerul │ │în temeiul│
│ │Transporturilor │ │art. 7 │
│ │şi │ │alin. (1a)│
│ │Infrastructurii,│ │lit. (c) │
│ │la propunerea │ │ │
│ │Ministerului │ │ │
│ │Dezvoltării, │ │ │
│ │Lucrărilor │ │ │
│ │Publice şi │ │ │
│ │Administraţiei, │ │ │
│ │poate limita │ │ │
│ │acoperirea în │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor urbane│ │ │
│ │la străzile pe │ │ │
│ │care traficul │ │ │
│ │mediu zilnic │ │ │
│ │anual depăşeşte │ │ │
│ │7.000 de │ │ │
│ │vehicule. │ │ │
│ │Ministerul │ │ │
│ │Transporturilor │ │ │
│ │şi │ │ │
│ │Infrastructurii │ │ │
│ │informează │ │ │
│ │Comisia în acest│ │ │
│ │sens până la 31 │ │ │
│ │decembrie 2026. │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│ │transeuropeană │ │ │
│ │centrală şi │ │ │
│ │globală, alte │ │ │
│ │autostrăzi şi │ │ │
│ │tronsoane ale │ │ │
│ │drumurilor │ │ │
│ │principale, unde│ │ │
│ │traficul mediu │ │ │
│ │zilnic total │ │ │
│ │anual este de │ │ │
│ │peste 8.500 de │ │ │
│ │vehicule, precum│ │ │
│ │şi toate │ │ │
│ │drumurile din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor │ │ │
│ │urbane, astfel │ │ │
│ │cum sunt │ │ │
│ │definite la art.│ │ │
│ │3 lit. (p) din │ │ │
│ │Regulamentul │ │ │
│ │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│ │2013 şi │ │Acte │
│ │enumerate în │ │delegate │
│ │regulamentul │ │care │
│ │respectiv, │ │urmează să│
│Subcategorie: │inclusiv cele │31 │fie │
│- hărţi de │administrate de │decembrie │adoptate │
│circulaţie │oraşe. │2028 │în temeiul│
│rutieră │Ministerul │ │art. 7 │
│ │Transporturilor │ │alin. (1a)│
│ │şi │ │lit. (a), │
│ │Infrastructurii,│ │(b) şi (c)│
│ │la propunerea │ │ │
│ │Ministerului │ │ │
│ │Dezvoltării, │ │ │
│ │Lucrărilor │ │ │
│ │Publice şi │ │ │
│ │Administraţiei, │ │ │
│ │poate limita │ │ │
│ │acoperirea în │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor urbane│ │ │
│ │la străzile pe │ │ │
│ │care traficul │ │ │
│ │mediu zilnic │ │ │
│ │anual depăşeşte │ │ │
│ │7.000 de │ │ │
│ │vehicule. │ │ │
│ │Ministerul │ │ │
│ │Transporturilor │ │ │
│ │şi │ │ │
│ │Infrastructurii │ │ │
│ │informează │ │ │
│ │Comisia în acest│ │ │
│ │sens până la 31 │ │ │
│ │decembrie 2028. │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│ │transeuropeană │ │ │
│ │centrală şi │ │ │
│ │globală, alte │ │ │
│ │autostrăzi şi │ │ │
│ │tronsoane ale │ │ │
│ │drumurilor │ │ │
│ │principale, unde│ │ │
│ │traficul mediu │ │ │
│ │zilnic total │ │ │
│ │anual este de │ │ │
│ │peste 8.500 de │ │ │
│ │vehicule, precum│ │ │
│ │şi toate │ │ │
│ │drumurile din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor │ │ │
│ │urbane, astfel │ │ │
│ │cum sunt │ │ │
│ │definite la art.│ │ │
│ │3 lit. (p) din │ │ │
│ │Regulamentul │ │ │
│ │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│ │2013 şi │ │Acte │
│ │enumerate în │ │delegate │
│ │regulamentul │ │care │
│ │respectiv, │ │urmează să│
│Subcategorie: │inclusiv cele │31 │fie │
│- restricţii de │administrate de │decembrie │adoptate │
│acces permanente│oraşe. │2026 │în temeiul│
│ │Ministerul │ │art. 7 │
│ │Transporturilor │ │alin. (1a)│
│ │şi │ │lit. (a), │
│ │Infrastructurii,│ │(b) şi (c)│
│ │la propunerea │ │ │
│ │Ministerului │ │ │
│ │Dezvoltării, │ │ │
│ │Lucrărilor │ │ │
│ │Publice şi │ │ │
│ │Administraţiei, │ │ │
│ │poate limita │ │ │
│ │acoperirea în │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor urbane│ │ │
│ │la străzile pe │ │ │
│ │care traficul │ │ │
│ │mediu zilnic │ │ │
│ │anual depăşeşte │ │ │
│ │7.000 de │ │ │
│ │vehicule. │ │ │
│ │Ministerul │ │ │
│ │Transporturilor │ │ │
│ │şi │ │ │
│ │Infrastructurii │ │ │
│ │informează │ │ │
│ │Comisia în acest│ │ │
│ │sens până la 31 │ │ │
│ │decembrie 2026 │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│ │transeuropeană │ │ │
│ │centrală şi │ │ │
│ │globală, alte │ │ │
│ │autostrăzi şi │ │ │
│ │tronsoane ale │ │ │
│ │drumurilor │ │ │
│ │principale, unde│ │ │
│ │traficul mediu │ │ │
│ │zilnic total │ │ │
│ │anual este de │ │ │
│ │peste 8.500 de │ │ │
│ │vehicule, precum│ │ │
│ │şi toate │ │ │
│ │drumurile din │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor │ │ │
│ │urbane, astfel │ │ │
│ │cum sunt │ │ │
│ │definite la art.│ │ │
│ │3 lit. (p) din │ │ │
│ │Regulamentul │ │ │
│Subcategorie: │(UE) nr. 1.315/ │ │ │
│- limitele │2013 şi │ │Acte │
│restricţiilor, │enumerate în │ │delegate │
│interdicţiilor │regulamentul │ │care │
│sau obligaţiilor│respectiv, │ │urmează să│
│cu valabilitate │inclusiv cele │31 │fie │
│zonală, statutul│administrate de │decembrie │adoptate │
│actual al │oraşe. │2026 │în temeiul│
│accesului şi │Ministerul │ │art. 7 │
│condiţiile de │Transporturilor │ │alin. (1a)│
│circulaţie în │şi │ │lit. (a), │
│zonele de trafic│Infrastructurii,│ │(b) şi (c)│
│reglementate │la propunerea │ │ │
│ │Ministerului │ │ │
│ │Dezvoltării, │ │ │
│ │Lucrărilor │ │ │
│ │Publice şi │ │ │
│ │Administraţiei, │ │ │
│ │poate limita │ │ │
│ │acoperirea în │ │ │
│ │oraşele aflate │ │ │
│ │în centrul │ │ │
│ │nodurilor urbane│ │ │
│ │la străzile pe │ │ │
│ │care traficul │ │ │
│ │mediu zilnic │ │ │
│ │anual depăşeşte │ │ │
│ │7.000 de │ │ │
│ │vehicule. │ │ │
│ │Ministerul │ │ │
│ │Transporturilor │ │ │
│ │şi │ │ │
│ │Infrastructurii │ │ │
│ │informează │ │ │
│ │Comisia în acest│ │ │
│ │sens până la 31 │ │ │
│ │decembrie 2026. │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│1.2. Tipuri de │ │ │ │
│date privind │ │ │ │
│starea reţelei │ │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│Subcategorie: │Reţeaua rutieră │31 │Nu se │
│- drumuri │transeuropeană │decembrie │aplică │
│închise │globală │2026 │(nota 1). │
│- benzi închise ├────────────────┼──────────┼──────────┤
│- lucrări │Reţeaua rutieră │31 │Nu se │
│rutiere │transeuropeană │decembrie │aplică │
│ │globală │2026 │(nota 1). │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│Subcategorie: │ │ │ │
│- măsuri │Reţeaua rutieră │31 │Nu se │
│temporare de │transeuropeană │decembrie │aplică │
│gestionare a │globală │2026 │(nota 1). │
│traficului │ │ │ │
├────────────────┴────────────────┴──────────┴──────────┤
│2. Date privind serviciile de informare şi rezervare │
│referitoare la spaţii de parcare sigure şi securizate │
│pentru camioane şi vehicule comerciale (astfel cum se │
│menţionează în anexa nr. 1, domeniul prioritar III, │
│pct. 3.2): │
├────────────────┬────────────────┬──────────┬──────────┤
│Categorie: date │ │ │ │
│statice │Reţeaua rutieră │31 │31 │
│Subcategorie: │transeuropeană │decembrie │decembrie │
│- date statice │centrală │2025 │2026 │
│referitoare la │ │ │ │
│spaţiile de │ │ │ │
│parcare ├────────────────┼──────────┼──────────┤
│- informaţii │ │ │ │
│privind │Reţeaua rutieră │31 │31 │
│siguranţa şi │transeuropeană │decembrie │decembrie │
│echipamentele │globală │2026 │2027 │
│din spaţiul de │ │ │ │
│parcare │ │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│Categorie: date │ │ │ │
│dinamice │ │ │ │
│Subcategorie: │ │ │ │
│- date dinamice │ │ │ │
│privind │ │ │ │
│disponibilitatea│Reţeaua rutieră │ │ │
│locurilor de │transeuropeană │31 │Nu se │
│parcare, │centrală şi │decembrie │aplică │
│inclusiv dacă o │globală │2027 │(nota 1). │
│parcare este │ │ │ │
│ocupată sau │ │ │ │
│închisă sau │ │ │ │
│numărul de │ │ │ │
│locuri libere │ │ │ │
│disponibile. │ │ │ │
├────────────────┴────────────────┴──────────┴──────────┤
│3. Date privind evenimentele sau condiţiile legate de │
│siguranţa rutieră detectate referitoare la informaţiile│
│minime universale în materie de trafic legate de │
│siguranţa rutieră (astfel cum se menţionează în anexa │
│nr. 1, domeniul prioritar III, pct. 3.3): │
├────────────────┬────────────────┬──────────┬──────────┤
│Categorie: date │ │ │ │
│dinamice │ │ │ │
│Subcategorie: │ │ │ │
│- drum temporar │ │ │ │
│alunecos │ │ │ │
│- animale, │ │ │ │
│oameni, │Reţeaua rutieră │ │ │
│obstacole, │transeuropeană │ │ │
│resturi pe şosea│centrală şi │31 │Nu se │
│- zonă de │globală şi alte │decembrie │aplică │
│accident │autostrăzi care │2025 │(nota 1). │
│nesecurizată │nu sunt incluse │ │ │
│- lucrări │în reţeaua │ │ │
│rutiere de │respectivă │ │ │
│scurtă durată │ │ │ │
│- vehicul pe │ │ │ │
│contrasens │ │ │ │
│- blocaj │ │ │ │
│negestionat al │ │ │ │
│unui drum │ │ │ │
├────────────────┼────────────────┼──────────┼──────────┤
│ │Reţeaua rutieră │ │ │
│Subcategorie: │transeuropeană │ │ │
│- vizibilitate │centrală şi │31 │Nu se │
│redusă │globală şi alte │decembrie │aplică │
│- condiţii │autostrăzi care │2026 │(nota 1). │
│meteorologice │nu sunt incluse │ │ │
│excepţionale │în reţeaua │ │ │
│ │respectivă │ │ │
├────────────────┴────────────────┴──────────┴──────────┤
│4. Date statice cu privire la traficul multimodal │
│pentru serviciile de informare cu privire la │
│călătoriile multimodale la nivelul UE (astfel cum se │
│menţionează în anexa nr. 1, domeniul prioritar I, pct. │
│1.1 şi 1.3): │
├────────────────┬────────────────┬──────────┬──────────┤
│ │Noduri urbane, │ │ │
│Categorie │astfel cum sunt │ │Acte │
│Localizarea │definite la art.│ │delegate │
│nodurilor de │3 lit. (p) din │ │care │
│acces │Regulamentul │ │urmează să│
│identificate │(UE) nr. 1.315/ │31 │fie │
│pentru toate │2013 şi │decembrie │adoptate │
│modurile │enumerate în │2026 │în temeiul│
│programate, │regulamentul │ │art. 7 │
│inclusiv │respectiv, │ │alin. (1a)│
│informaţii │inclusiv cele │ │lit. (a), │
│privind │administrate de │ │(b) şi (c)│
│accesibilitatea │oraşe │ │ │
│nodurilor de ├────────────────┼──────────┼──────────┤
│acces şi a │ │ │Acte │
│traseelor în │ │ │delegate │
│cadrul unui │ │ │care │
│punct de │ │ │urmează să│
│transfer, precum│Întreaga reţea │31 │fie │
│existenţa │de transport a │decembrie │adoptate │
│lifturilor, a │Uniunii │2028 │în temeiul│
│scărilor rulante│ │ │art. 7 │
│etc. │ │ │alin. (1a)│
│ │ │ │lit. (a), │
│ │ │ │(b) şi (c)│
└────────────────┴────────────────┴──────────┴──────────┘



    ANEXA 4

    (Anexa nr. 6 la Ordonanţa Guvernului nr. 7/2012)
    LISTA
    serviciilor STI

┌─────────────┬──────────────┬─────────┐
│ │Zona │ │
│Serviciu │geografică │Data │
│ │acoperită │ │
├─────────────┼──────────────┼─────────┤
│Serviciul de │ │ │
│informaţii │ │ │
│minime │ │ │
│universale în│ │ │
│materie de │Reţeaua │ │
│trafic legate│rutieră │31 │
│de siguranţa │transeuropeană│decembrie│
│rutieră, │centrală şi │2026 │
│astfel cum se│globală │ │
│menţionează │ │ │
│în anexa nr. │ │ │
│1 domeniul │ │ │
│prioritar III│ │ │
│pct. 3.3 │ │ │
└─────────────┴──────────────┴─────────┘



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016