Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 38 din 31 august 2023  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 38 din 31 august 2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 790 din 1 septembrie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. III.1 din Legea nr. 193/2023 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. I
    Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2, alineatele (4), (5) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(4) Începând cu data de 24 septembrie 2024, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic şi se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmeşte numai în format electronic atât de către ofiţerii de stare civilă din ţară, cât şi de către cei de la misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României.
(5) În caz de forţă majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic sau în cazul unor limitări tehnice sesizate de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare D.G.E.P., sau, după caz, de către Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forţei majore sau înlăturarea disfuncţionalităţilor de ordin tehnic acestea să fie completate informatic şi validate în Registrul de stare civilă exemplarul II.
    ...............................................................................................
(7) D.G.E.P. utilizează şi valorifică datele din registrele informatice, gestionează şi administrează, potrivit legii, Sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, denumit în continuare SIIEASC."

    2. La articolul 2, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (4^1) şi (4^2), cu următorul cuprins:
    "(4^1) După data prevăzută la alin. (4), constituirea în format electronic a Registrului de stare civilă exemplarul II se realizează prin procesul de verificare şi validare a actelor de stare civilă întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4).
(4^2) Verificarea şi validarea actelor de stare civilă în format scris întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4), precum şi a celor prevăzute la alin. (5) reprezintă procesul de constituire a actelor electronice de stare civilă."

    3. La articolul 3 alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:
    "d) la nivelul judeţelor/municipiului Bucureşti: personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, respectiv al D.G.E.P.M.B."

    4. La articolul 3 alineatul (3), litera b) se abrogă.
    5. La articolul 3, alineatele (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carieră ale României pot delega sau retrage, după caz, exercitarea atribuţiilor de ofiţer de stare civilă personalului angajat al Ministerului Afacerilor Externe trimis în misiune permanentă sau temporară pe funcţii de execuţie specifice Ministerului Afacerilor Externe, care prestează activitate consulară, în situaţiile în care diplomatul care îndeplineşte funcţii consulare sau funcţionarul consular se află în imposibilitatea legală de a întocmi actul de stare civilă sau în situaţiile în care volumul activităţii consulare impune o astfel de măsură.
    ................................................................................................
(8) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), ofiţerii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. întocmesc acte de stare civilă şi înscriu menţiuni în registrele de stare civilă ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor/primăriilor din cadrul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, cu respectarea competenţei teritoriale, precum şi a celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta lege, în următoarele cazuri:
    a) pentru soluţionarea punctuală a unor situaţii deosebite, cu aprobarea şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B.;
    b) pentru asigurarea continuităţii activităţii de stare civilă la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor şi al primăriilor unităţilor administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite servicii publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor în vederea parcurgerii procedurilor de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă în sistem informatic."

    6. După articolul 58 se introduce un nou articol, art. 58^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 58^1
    Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), în cazul în care la întocmirea actelor de stare civilă şi aplicarea menţiunilor sau în procesul de verificare şi validare a actelor de stare civilă se constată că acestea conţin date eronate, îndreptarea acestora se face, din oficiu, prin aplicarea unor menţiuni, în baza unui referat semnat de şeful serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor/ofiţerul de stare civilă, care cuprinde datele care urmează a se corecta."

    7. La articolul 69, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) La cererea scrisă a titularilor, a reprezentanţilor legali ai acestora, a persoanelor îndreptăţite ori a altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi a avocaţilor împuterniciţi de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptăţite, după caz, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se pot elibera fotocopii ale înscrisurilor care au stat la baza întocmirii actelor de stare civilă, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti."

    8. Articolul 70 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 70
    Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilă se poate face, în cazuri temeinic justificate, pentru următoarele situaţii:
    a) la cererea autorităţilor şi instituţiilor publice, altele decât cele cu atribuţii legale în materie, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti ori, după caz, a şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. care are în păstrare actul, precum şi a directorului general al D.G.E.P.;
    b) la cererea titularilor, a reprezentanţilor legali ai acestora, a persoanelor îndreptăţite ori a altor persoane împuternicite prin procură specială, precum şi a avocaţilor împuterniciţi de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptăţite, după caz, în baza împuternicirii avocaţiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare."



    ART. II
    În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va modifica şi/sau completa în mod corespunzător Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    p. Ministrul afacerilor externe,
                    Traian Laurenţiu Hristea,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 31 august 2023.
    Nr. 38.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016