Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 3 din 27 ianuarie 2022  pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 3 din 27 ianuarie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 91 din 28 ianuarie 2022
    Având în vedere Directiva (UE) 2019/1.936 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2019 de modificare a Directivei 2008/96/CE privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, al cărei termen-limită de transpunere a fost data de 17 decembrie 2021,
    luând în considerare necesitatea asigurării imediate la nivel naţional a cadrului de aplicare al Directivei (UE) 2019/1.936, care, pentru domeniul reglementat de acesta, este reprezentat la nivelul legislaţiei primare de Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    cu scopul sporirii gradului de siguranţă rutieră şi al reducerii pierderilor umane, materiale şi financiare cauzate de accidentele rutiere,
    în vederea îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene de implementare la nivel naţional a legislaţiei Uniunii Europene,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 311/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    ART. I
    Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) autostrăzilor, drumurilor expres, precum şi drumurilor aparţinând reţelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE;"

    2. La articolul 1, alineatele (3), (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Prezenta lege nu se aplică tunelurilor rutiere reglementate de Legea nr. 277/2007 privind cerinţele minime de siguranţă pentru tunelurile situate pe secţiunile naţionale ale reţelei rutiere transeuropene.
    .......................................................
(6) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică/Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează pentru reţeaua rutieră prevăzută la alin. (5).
(7) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează pentru proiectele de infrastructură rutieră care vizează drumurile prevăzute la alin. (5) lit. a)-f)."

    3. La articolul 1, după alineatul (7) se introduc trei noi alineate, alineatele (8)-(10), cu următorul cuprins:
    "(8) Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. transmite autorităţii competente lista autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor aparţinând reţelei rutiere transeuropene, precum şi a drumurilor de interes naţional prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b) până la data de 15 martie 2022 şi, ulterior, în termen de 60 de zile de la orice modificare adusă acesteia.
(9) Administratorii drumurilor de interes judeţean şi ai străzilor de categoria I şi a II-a prevăzute la alin. (2) lit. c) transmit autorităţii competente lista drumurilor din domeniul de aplicare al prezentei legi până la data de 15 martie 2022 şi, ulterior, în termen de 60 de zile de la orice modificare adusă acesteia.
(10) Lista drumurilor prevăzută la alin. (8) şi (9) se aprobă şi se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii notifică Comisiei Europene lista drumurilor până la data de 1 aprilie 2022 şi, ulterior, în termen de 30 de zile de la orice modificare adusă ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii prin care a fost aprobată lista drumurilor."

    4. La articolul 3, literele e), i), j), o) şi p) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "e) evaluarea siguranţei reţelei rutiere - metodă de identificare, analiză şi clasificare a tronsoanelor din punctul de vedere al riscului de accidente şi de coliziuni cu urmări grave pe baza următoarelor criterii:
    (i) în principal, o examinare vizuală, fie la faţa locului, fie prin mijloace electronice, a caracteristicilor de proiectare ale drumului, denumită şi siguranţa încorporată;
    (ii) metoda de identificare, analizare şi clasificare a tronsoanelor infrastructurii rutiere care au fost în exploatare mai mult de 3 ani şi pe care s-a înregistrat un număr mare de accidente grave, proporţional cu fluxul de trafic;
    .......................................................
    i) inspecţia de siguranţă rutieră periodică - verificarea periodică a reţelei rutiere aflate în exploatare, care are ca scop identificarea eventualelor deficienţe din punctul de vedere al siguranţei rutiere şi care pot fi remediate prin lucrări de întreţinere;
    j) inspecţiile comune de siguranţă rutieră - verificarea periodică a reţelei rutiere adiacente tunelurilor rutiere care fac obiectul Legii nr. 277/2007;
    .......................................................
    o) utilizatorii vulnerabili ai drumurilor - participanţii la trafic care nu utilizează vehicule motorizate, îndeosebi biciclişti şi pietoni, precum şi utilizatorii de vehicule motorizate cu două roţi;
    p) inspecţia de siguranţă rutieră specifică - analiza bazată pe inspectarea la faţa locului a unui drum sau tronson de drum existent, pentru a identifica condiţiile periculoase, deficienţele şi problemele care cresc riscurile de producere a accidentelor grave;"

    5. La articolul 3, literele f) şi n) se abrogă.
    6. La articolul 3, după litera p) se introduc două noi litere, literele q) şi r), cu următorul cuprins:
    "q) accident grav - accidentul de circulaţie rutieră soldat cu victime în urma căruia a rezultat decesul sau rănirea gravă a uneia sau a mai multor persoane;
r) rating de siguranţă - clasificarea componentelor reţelei rutiere existente în categorii, în conformitate cu siguranţa lor încorporată, măsurată în mod obiectiv."

    7. La articolul 5, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică se efectuează în regim de liberă practică de către auditorii de siguranţa rutieră desemnaţi de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în condiţiile prezentei legi. Metodologia de contractare a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică, de desemnare şi de lucru al auditorilor de siguranţă rutieră pentru această activitate şi de încheiere a contractelor-cadru între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi investitorii, antreprenorii/proiectanţii mandataţi şi între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi auditorii de siguranţă rutieră se stabileşte şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Modalitatea de desfăşurare a activităţii de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică şi modul de întocmire a raportului de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."

    8. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., cel puţin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranţa rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi."

    9. La articolul 5, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Auditorii de siguranţă rutieră angajaţi ai Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. nu pot efectua auditul de siguranţă rutieră, evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi inspecţia de siguranţă rutieră periodică, conform prevederilor alin. (1) şi (2)."

    10. La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) Programele-cadru de formare, instruire şi perfecţionare profesională prevăzute la alin. (2) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, la propunerea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. Începând cu data de 17 decembrie 2024, acestea vor include aspecte legate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor şi de infrastructura necesară acestei categorii de participanţi la trafic."

    11. La articolul 9 alineatul (1), litera b^1) se abrogă.
    12. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. III
    Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere, auditul de siguranţă rutieră şi inspecţiile de siguranţă rutieră periodice/specifice
"

    13. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră care se construieşte sau se modifică substanţial, se realizează potrivit anexei nr. 1 şi se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere.
    (2) Raportul de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranţă rutieră care contribuie la alegerea soluţiei propuse şi să furnizeze toate informaţiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opţiuni evaluate.
    (3) Auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2:
    a) studiul de fezabilitate/documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;
    b) proiect tehnic şi detalii de execuţie;
    c) anterior recepţiei la terminarea lucrărilor la drumul public;
    d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
    (4) În cazul identificării unor deficienţe, pentru remedierea acestora, raportul rezultat în urma evaluării de impact/auditului de siguranţă rutieră conţine un set de măsuri de remediere.
    (5) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică se realizează obligatoriu pentru drumurile publice ale reţelei rutiere care fac obiectul prezentei legi, din 3 în 3 ani, şi se concretizează într-un raport de inspecţie de siguranţă rutieră.
    (6) Raportul rezultat în urma inspecţiei de siguranţă rutieră periodică are anexat un set de dispoziţii pentru remedierea eventualelor deficienţe constatate prin dispunerea unor lucrări de întreţinere.
    (7) Setul de dispoziţii din raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică pentru deficienţele constatate este obligatoriu pentru administratorul drumului inspectat, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (8).
    (8) Setul de dispoziţii care pot fi dispuse în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică prin lucrări de întreţinere executate de administratorul drumului, precum şi termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (9) Administratorul drumului inspectat are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică, să transmită Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. gradul de implementare a planului de remediere a deficienţelor.
    (10) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere sau auditul de siguranţă rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcţie de complexitatea lucrării.
    (11) Inspecţia de siguranţă rutieră specifică se efectuează prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., cel puţin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranţa rutieră, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
    (12) Prin personalul de specialitate din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. se înţelege personalul angajat care îndeplineşte condiţiile de studii şi de deţinere a permisului de conducere pentru categoria B, prevăzute la art. 4.
    (13) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. efectuează inspecţii de siguranţă rutieră specifică cu prioritate pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute de siguranţă, rezultate din evaluarea reţelei rutiere şi care oferă posibilităţi pentru punerea în aplicare a unor măsuri cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei şi de reducere a costurilor legate de accidente.
    (14) Inspecţiile de siguranţă rutieră specifice, efectuate pe tronsoanele cu gradul de siguranţă cel mai scăzut rezultat în urma evaluării siguranţei reţelei rutiere, vor avea în vedere elementele prevăzute în anexa nr. 2a.
    (15) Raportul rezultat în urma efectuării inspecţiei de siguranţă specifică conţine în anexă un set de măsuri de remediere cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei rutiere şi de reducere a costurilor legate de accidente.
    (16) Administratorul drumului inspectat are obligaţia ca, în maximum 30 de zile de la expirarea fiecărui termen dispus pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie de siguranţă rutieră specifică, să transmită Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. dovada implementării măsurii dispuse prin raport.
    (17) Setul de măsuri de remediere cu potenţial ridicat de îmbunătăţire a siguranţei rutiere şi de reducere a costurilor legate de accidente care pot fi dispuse în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră specifică, precum şi termenele de executare a acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
    (18) În cadrul rapoartelor de evaluare de impact, audit de siguranţă rutieră, inspecţie de siguranţă rutieră periodică/ specifică, un capitol distinct îl constituie tratarea nevoilor utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.
    (19) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. împreună cu Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. efectuează inspecţii comune de siguranţă rutieră pe reţeaua rutieră aferentă zonei adiacente tunelurilor care fac obiectul Legii nr. 277/2007, din 5 în 5 ani.
    (20) Raportul rezultat în urma efectuării inspecţiei comune de siguranţă rutieră conţine în anexă măsurile de remediere pentru eventualele deficienţe constatate pentru tronsonul inspectat şi va fi transmis administratorului reţelei rutiere adiacente tunelului.
    (21) Limitele zonei reţelei rutiere adiacentă tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune şi remedia prin lucrări de intervenţii generale, precum şi termenele aferente transmiterii raportului rezultat în urma efectuării inspecţiei comune de siguranţă rutieră şi ducerii la îndeplinire a setului de măsuri se vor stabili prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.
    (22) Măsurile de remediere din raportul prevăzut la alin. (20) pentru deficienţele constatate sunt obligatorii pentru administratorul reţelei rutiere adiacente tunelului, în termenele stabilite conform prevederilor alin. (21).
    (23) Administratorul zonei reţelei rutiere adiacente tunelului are obligaţia ca în maximum 30 de zile de la expirarea termenelor dispuse pentru remedierea deficienţelor constatate prin raportul de inspecţie comună de siguranţă rutieră să transmită Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. şi Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. gradul de implementare a planului de remediere a deficienţelor."

    14. La articolul 11, alineatele (2), (8) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Desemnarea auditorilor de siguranţă rutieră pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere/auditului de siguranţă rutieră/inspecţie de siguranţă rutieră periodică se face cu respectarea prevederilor alin. (7), a principiului transparenţei şi al tratamentului egal, precum şi a criteriului desemnării echitabile a auditorilor de siguranţă rutieră, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încărcare a fiecărui auditor în decursul ultimelor 12 luni.
    .......................................................
(8) În condiţiile întocmirii de către unul sau mai mulţi auditori de siguranţă rutieră a unui raport de audit de siguranţă rutieră/evaluare de impact asupra siguranţei rutiere/inspecţie de siguranţă rutieră periodică, fără respectarea prevederilor alin. (6) şi (7), raportul este nul de drept, iar auditorii de siguranţă rutieră răspund, după caz, administrativ, civil şi/sau penal potrivit legislaţiei în vigoare.
(9) În cazul prevăzut la alin. (8), auditorii de siguranţă rutieră care au efectuat activitatea de audit de siguranţă rutieră/ evaluare de impact şi/sau inspecţie de siguranţă rutieră periodică asupra siguranţei rutiere sunt obligaţi la restituirea onorariului încasat."

    15. La articolul 13, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 13
    (1) Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră pentru fiecare din cele 4 stadii prevăzute la art. 10 alin. (3) se realizează la cererea investitorului, adresată Autorităţii Rutiere Române - A.R.R."

    16. La articolul 13, după alineatul (1) se introduc treinoi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Inspecţia de siguranţă rutieră periodică prevăzută la art. 10 alin. (5) se realizează în baza contractelor încheiate pentru o perioadă de 3 ani între administratorul drumului public şi Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
(1^2) În vederea încheierii contractelor prevăzute la alin. (1^1), administratorul drumului are obligaţia de a transmite în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. datele de identificare ale reţelei administrate.
(1^3) Inspecţia de siguranţă rutieră specifică prevăzută la art. 10 alin. (13) se realizează în baza planificărilor proprii ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R."

    17. La articolul 13, alineatele (2)-(4^1) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Raportul de audit de siguranţă rutieră cuprinde 4 capitole, câte unul pentru fiecare stadiu menţionat la art. 10 alin. (3), fiecare capitol cuprinzând, după caz, în situaţia identificării unor neconformităţi, câte un set de măsuri de remediere.
(3) Textul fiecărui capitol împreună cu eventualele măsuri de remediere va fi întocmit în două exemplare originale ce vor fi depuse de auditorii de siguranţă rutieră la investitor şi la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., cu respectarea termenelor prevăzute în contract.
(4) Termenele de depunere prevăzute la alin. (3) nu pot depăşi 45 de zile de la data semnării contractului dintre Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi auditor, conform prevederilor art. 17.
(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), raportul de audit de siguranţă rutieră prevăzut la art. 10 alin. (3) lit. c) se realizează şi se predă investitorului drumului în termen de maximum 30 de zile de la data semnării contractului dintre Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi auditor.
    .......................................................
(6) În cazul inspecţiilor de siguranţă rutieră periodice prevăzute la art. 10 alin. (5), raportul rezultat se întocmeşte în două exemplare originale ce vor fi depuse de către auditorii de siguranţă rutieră la administratorului drumului şi la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., cu respectarea termenelor prevăzute în contract."

    18. La articolul 13, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
    "(7) În cazul inspecţiilor de siguranţă rutieră specifice prevăzute la art. 10 alin. (11), raportul rezultat se întocmeşte în două exemplare originale, dintre care unul se transmite de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. administratorului drumului."

    19. La articolul 14, alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 14
    (1) Investitorul are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru a asigura ducerea la îndeplinire a măsurilor de remediere conţinute în raportul prevăzut la art. 10 alin. (4), înainte de finalizarea stadiului supus auditării sau imediat după rămânerea definitivă a concluziilor raportului, sau, după caz, poate contesta la Comisie prevederile unora sau tuturor măsurilor de remediere, transmiţând în acest sens obiecţiuni în scris, în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii raportului de audit de siguranţă rutieră/evaluare de impact asupra siguranţei rutiere.
    (2) Comisia soluţionează contestaţia şi poate menţine măsurile de remediere, le poate modifica sau poate considera obiecţiunile ca fiind întemeiate. Comisia comunică rezultatul soluţionării contestaţiei investitorului, Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. şi auditorului de siguranţă rutieră.
    (3) Administratorul este răspunzător pentru daunele produse participanţilor la trafic, care au fost afectaţi de nerezolvarea dispoziţiilor/măsurilor de remediere conţinute în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică."

    20. Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 15
    Tarifele practicate de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. pentru efectuarea evaluării de impact, a auditului de siguranţă rutieră şi a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică, onorariile cuvenite auditorilor de siguranţă rutieră pentru activitatea prestată, precum şi tarifele percepute pentru activităţile prevăzute la art. 6 alin. (2) şi (5) se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi nu vor depăşi 3% din valoarea preţului studiilor de prefezabilitate sau fezabilitate ori din valoarea investiţiei."

    21. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Sumele încasate potrivit prevederilor ordinului emis în temeiul art. 15 constituie venit la bugetul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. şi se utilizează pentru plata onorariilor auditorilor pentru activităţile desfăşurate, plata indemnizaţiilor membrilor şi secretariatului Comisiei, realizarea evaluării siguranţei reţelei rutiere, efectuarea inspecţiilor de siguranţă rutieră specifice, precum şi pentru finanţarea activităţilor proprii ale Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. stabilite prin ordinul respectiv."

    22. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    Raporturile dintre Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi auditorii de siguranţă rutieră care desfăşoară activitatea de audit de siguranţă rutieră/evaluare de impact asupra siguranţei rutiere şi inspecţie de siguranţă rutieră periodică se stabilesc prin contract de prestări de servicii, semnat de ambele părţi, care prevede drepturile şi obligaţiile părţilor, termenele pentru finalizarea şi predarea rapoartelor, termenele şi modul de plată, în baza unui contract-cadru aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."

    23. Articolul 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 18
    (1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. efectuează evaluarea siguranţei reţelei rutiere pe categorii, pe care o actualizează cel puţin o dată la 5 ani, conform elementelor indicative prevăzute în anexa nr. 3.
    (2) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. realizează prima evaluare a siguranţei reţelei rutiere, pe cel puţin trei categorii, în funcţie de nivelul de siguranţă al fiecărui tronson, până la 31 decembrie 2024.
    (3) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. elaborează un raport privind clasificarea referitoare la siguranţa reţelei rutiere evaluată conform alin. (2), care va fi înaintat Comisiei Europene până la 31 octombrie 2025. Raportul va include, dacă este cazul, şi lista de dispoziţii ale orientărilor naţionale actualizate, inclusiv îmbunătăţirile în ceea ce priveşte progresul tehnologic şi protecţia utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor.
    (4) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. va elabora raportul prevăzut la alin. (3) din 5 în 5 ani, după data de 31 octombrie 2025.
    (5) Poliţia Română din cadrul Ministerului Afacerilor Interne are obligaţia să transmită semestrial către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. situaţia cu privire la accidentele rutiere grave produse pe drumurile publice care fac obiectul prezentei legi, furnizând datele prevăzute în anexa nr. 4.
    (6) Semnalizarea în vederea avertizării utilizatorilor drumurilor cu privire la tronsoanele pe care se execută lucrări de reparaţii şi care, astfel, pot periclita siguranţa circulaţiei se va face corespunzător, cu elemente de semnalizare conforme cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice, vizibile atât ziua, cât şi noaptea, şi care sunt instalate la o distanţă de siguranţă, conform normelor în vigoare.
    (7) Utilizatorii drumurilor sunt informaţi permanent de către administratorul drumului de existenţa unui tronson cu o concentraţie mare de accidente sau pe care se execută lucrările prevăzute la alin. (6), prin intermediul unor mijloace adecvate şi/sau sisteme de semnalizare conforme cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice.
    (8) Administratorul punctului naţional de acces, desemnat conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi adoptarea unor măsuri necesare pentru înfiinţarea punctului naţional de acces, conform regulamentelor delegate de completare a Directivei 2010/40/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 iulie 2010 privind cadrul pentru implementarea sistemelor de transport inteligente în domeniul transportului rutier şi pentru interfeţele cu alte moduri de transport, aprobată prin Legea nr. 142/2021, realizează un sistem naţional pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor, pentru a facilita colectarea detaliilor privind evenimentele transmise de utilizatorii drumurilor şi de vehicule şi a oricăror altor informaţii legate de siguranţă care sunt percepute de cel care informează ca fiind un pericol real sau potenţial pentru siguranţa infrastructurii rutiere."

    24. La articolul 20, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 20
    (1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. este singura instituţie competentă să realizeze evaluarea siguranţei reţelei rutiere, să efectueze inspecţia de siguranţă rutieră specifică şi să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră, a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică, precum şi desfăşurarea activităţilor de formare, atestare şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră."

    25. La articolul 20 alineatul (2), literele a), j), o) şi p) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "a) desemnează, în condiţiile prezentei legi, auditorii de siguranţă rutieră în vederea efectuării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră şi a inspecţiei de siguranţă rutieră periodică;
    .......................................................
    j) arhivează toate rapoartele de audit de siguranţă rutieră, de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere şi de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică;
    .......................................................
    o) efectuează prin propriii angajaţi inspecţiile de siguranţă rutieră specifică;
    p) stabileşte proceduri proprii de lucru pentru personalul de specialitate care formează echipele de inspecţie de siguranţă rutieră specifică;"

    26. La articolul 20 alineatul (2), litera q) se abrogă.
    27. La articolul 21 alineatul (1) litera b), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(ii) pentru depăşirea nejustificată, cu cel puţin un an, a obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (5). Dacă după 6 luni condiţia respectivă nu este îndeplinită, suspendarea se prelungeşte corespunzător;"

    28. La articolul 23, litera a) se abrogă.
    29. La articolul 23, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru nerespectarea unuia dintre termenele prevăzute la art. 10 alin. (9), (16) sau (23);"

    30. La articolul 23, după litera f) se introduc două noi litere, literele g) şi h), cu următorul cuprins:
    "g) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru refuzul nejustificat al semnării contractului de prestări servicii pentru realizarea inspecţiei de siguranţă rutieră periodică sau pentru nerespectarea termenului prevăzut la art. 13 alin. (1^2);
h) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, aplicată administratorului drumului pentru neimplementarea măsurilor de remediere în termenele stabilite în planul de remediere din raportul de inspecţie de siguranţă rutieră periodică/specifică."

    31. La articolul 24 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) personalul împuternicit în acest sens din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. sau Inspectoratului de Stat în Construcţii - I.S.C. pentru contravenţiile prevăzute la art. 23 lit. b)-h), în limita competenţelor acestora;"

    32. Articolul 27^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 27^1
    Activităţile de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere, de audit de siguranţă rutieră şi de inspecţie de siguranţă rutieră periodică se pot efectua şi pe alte categorii de drumuri decât cele prevăzute la art. 1 alin. (2), opţional, la cererea investitorului sau administratorului, în condiţiile prezentei legi."

    33. Articolul 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 31
    Anexele nr. 1, 2, 2a, 3 şi 4 fac parte integrantă din prezenta lege."

    34. Articolul 32 se abrogă.
    35. După articolul 33 se introduce următoarea menţiune:
    "Prezenta lege transpune prevederile Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 319 din 29 noiembrie 2008, şi ale Directivei (UE) 2019/1.936 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2019 de modificare a Directivei 2008/96/CE privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 305 din 26 noiembrie 2019."

    36. Titlul anexei nr. 1 se modifică după cum urmează:
    "ELEMENTELE INDICATIVE ale evaluărilor de impact asupra siguranţei rutiere"

    37. La anexa nr. 1 punctul 2, litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e) trafic, de exemplu: volumul traficului, clasificarea traficului în funcţie de tip, inclusiv fluxurile estimate pentru pietoni şi biciclişti, determinate de caracteristicile utilizării terenurilor adiacente;"

    38. Titlul anexei nr. 2 se modifică după cum urmează:
    "ELEMENTELE INDICATIVE ale auditurilor privind siguranţa rutieră"

    39. La anexa nr. 2 punctul 1, după litera m) se introduce o nouă literă, litera n), cu următorul cuprins:
    "n) dispoziţii pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor:
    (i) dispoziţii pentru pietoni;
    (ii) dispoziţii pentru biciclişti, inclusiv existenţa unor rute alternative sau separări de traficul de autovehicule de mare viteză;
    (iii) dispoziţii pentru utilizatorii vehiculelor motorizate cu două roţi;
    (iv) densitatea şi amplasarea trecerilor pentru pietoni şi biciclişti;
    (v) dispoziţii pentru pietoni şi biciclişti pe drumurile afectate din zonă;
    (vi) separarea pietonilor şi a bicicliştilor de traficul de autovehicule de mare viteză sau existenţa unor rute alternative directe pe drumurile de clasă inferioară."

    40. La anexa nr. 2 punctul 2, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "h) dispoziţii pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor:
    (i) dispoziţii pentru pietoni;
    (ii) dispoziţii pentru biciclişti;
    (iii) dispoziţii pentru utilizatorii vehiculelor motorizate cu două roţi;"

    41. După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2a „Elementele indicative ale inspecţiilor specifice în materie de siguranţă rutieră“, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta ordonanţă.
    42. Anexa nr. 3 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta ordonanţă.
    43. La anexa nr. 4, punctele 1 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "1. poziţia cât mai exactă a locului accidentului, inclusiv coordonatele sistemului global de navigaţie prin satelit;
    .......................................................
5. gravitatea accidentului;"



    ART. II
    (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 358/2012 pentru aprobarea Liniilor directoare cu privire la măsurile de îmbunătăţire a siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, în vederea aplicării Directivei 2008/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere, cu modificările ulterioare.
    (2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 762/2016 privind aprobarea tarifelor pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, a auditului de siguranţă rutieră, inspecţiei de siguranţă rutieră, tarifelor privind onorariile cuvenite auditorilor de siguranţă rutieră pentru activităţile prestate, precum şi destinaţia sumelor provenite din încasarea acestora.
    (3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 606/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a inspecţiei de siguranţă rutieră, a Contractului-cadru încheiat între Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. şi administratorii drumurilor, a metodologiilor de efectuare a inspecţiilor de siguranţă rutieră, a listei cu dispoziţiile obligatorii care pot fi dispuse de raportul de inspecţie de siguranţă rutieră, a modelului legitimaţiei nominale de control, a modelului procesului-verbal de constatare şi sancţionare contravenţională a contravenţiilor, dotării şi inscripţionării autovehiculelor de inspecţie şi control, precum şi a echipamentelor necesare efectuării inspecţiilor de siguranţă rutieră, cu modificările ulterioare.
    (4) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va modifica şi actualiza Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.679/2017 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră, de desemnare şi de lucru a auditorilor de siguranţă rutieră, a contractelor-cadru care se încheie de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. cu investitorii, antreprenorii/proiectanţii mandataţi, precum şi cu auditorii de siguranţă rutieră.
    (5) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, limitele zonei reţelei rutiere adiacente tunelurilor, setul de măsuri care se pot dispune şi remedia prin lucrări de intervenţii generale, precum şi termenele aferente acestora se vor aproba prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei.

    ART. III
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării prezentei ordonanţe Comisiei Europene. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii efectuează demersurile necesare în vederea notificării actelor normative adoptate în temeiul prezentei ordonanţe Comisiei Europene.

    ART. IV
    Raporturile juridice aferente activităţilor care fac obiectul Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, rămân valabile până la data finalizării, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare la momentul declanşării acestora.

    ART. V
    Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 23 august 2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul afacerilor interne,
                    Lucian Nicolae Bode
                    p. Ministrul educaţiei,
                    Ioana Lazăr,
                    secretar general
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Bogdan Lucian Aurescu

    Bucureşti, 27 ianuarie 2022.
    Nr. 3.
    ANEXA 1

    (Anexa nr. 2a la Legea nr. 265/2008)
    ELEMENTELE INDICATIVE
    ale inspecţiilor specifice în materie de siguranţă rutieră
    1. Trasee rutiere şi intersecţii:
    a) asigurarea vizibilităţii;
    b) limite de viteză şi zone cu restricţii de viteză;
    c) predictibilitatea traseelor;
    d) accesul la proprietăţi adiacente şi dezvoltări;
    e) accesul vehiculelor de urgenţă şi de serviciu;
    f) tratarea podurilor şi canalelor de scurgere;
    g) configuraţia amprizei drumului: acostamentul drumului, tipul delimitării părţii carosabile, debleul şi rambleul drumului.

    2. Intersecţii şi noduri rutiere:
    a) tipul de intersecţie/nodul rutier adecvat;
    b) geometria intersecţiei/configuraţia nodului rutier;
    c) vizibilitatea şi predictibilitatea intersecţiilor;
    d) vizibilitatea în intersecţie;
    e) configuraţia benzilor suplimentare la intersecţii;
    f) controlul traficului în intersecţii, de exemplu: indicatoare de prioritate, instalaţii de semnalizare rutieră etc.;
    g) existenţa trecerilor pentru pietoni şi biciclişti.

    3. Dispoziţii pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor:
    a) dispoziţii pentru pietoni;
    b) dispoziţii pentru biciclişti;
    c) dispoziţii pentru utilizatorii vehiculelor motorizate cu două roţi;
    d) transportul public de persoane şi infrastructurile aferente;
    e) treceri la nivel cu calea ferată sau cu tramvaiul, menţionând, în mod special, tipul de trecere şi dacă acestea sunt acţionate de o persoană sau nu, sunt manuale sau automate.

    4. Iluminare, panouri de semnalizare şi marcaje:
    a) panouri de semnalizare rutieră coerente, care nu afectează vizibilitatea;
    b) lizibilitatea panourilor de semnalizare rutieră: poziţie, dimensiune, culoare;
    c) indicatoare rutiere;
    d) coerenţa marcajelor rutiere şi trasarea acestora;
    e) lizibilitatea marcajelor rutiere: poziţie, dimensiuni şi retroreflectivitate în condiţii uscate şi umede;
    f) vizibilitatea şi gradul de uzură a marcajelor rutiere;
    g) iluminarea drumurilor şi a intersecţiilor;
    h) echipamente adecvate pe marginea drumului.

    5. Semnalizare rutieră:
    a) operare;
    b) vizibilitate.

    6. Obstacole, zone de siguranţă şi sisteme rutiere de protecţie:
    a) zona marginii drumului, inclusiv vegetaţia;
    b) pericole pe marginea drumului şi distanţa de la marginea părţii carosabile sau a pistei pentru biciclete;
    c) adaptarea sistemelor rutiere de protecţie într-un mod facil de utilizat: spaţii care separă sensurile de circulaţie şi parapete de siguranţă pentru evitarea pericolelor la care sunt expuşi utilizatorii vulnerabili ai drumurilor;
    d) tratarea părţilor terminale ale parapetelor de siguranţă;
    e) sisteme adecvate de protecţie la poduri şi canale de scurgere;
    f) garduri pe drumuri cu acces limitat.

    7. Partea carosabilă:
    a) defectele părţii carosabile;
    b) rugozitatea;
    c) material desprins, pietriş, pietre;
    d) colectarea şi drenarea apei.

    8. Poduri şi tuneluri:
    a) prezenţa şi numărul podurilor;
    b) prezenţa şi numărul tunelurilor;
    c) elemente vizuale care reprezintă riscuri pentru siguranţa infrastructurii.

    9. Alte aspecte:
    a) punerea la dispoziţie a unor spaţii de parcare şi a unor spaţii de servicii sigure;
    b) facilităţi pentru vehicule grele;
    c) fenomenul de orbire cauzat de faruri;
    d) lucrările rutiere;
    e) activităţi nesigure pe marginea drumului;
    f) informaţii adecvate ale echipamentelor STI, de exemplu: panouri cu mesaje variabile;
    g) faună;
    h) atenţionări pentru zone şcolare, dacă este cazul.


    ANEXA 2

    (Anexa nr. 3 la Legea nr. 265/2008)
    ELEMENTELE INDICATIVE
    ale evaluărilor siguranţei rutiere la nivelul întregii reţele
    1. Generalităţi:
    a) tipul de drum în legătură cu tipul şi dimensiunile regiunilor/oraşelor pe care le conectează;
    b) lungimea tronsonului rutier;
    c) tipul zonei: rurală sau urbană;
    d) destinaţia terenurilor: cu scop educaţional, comercială, industrială şi de producţie, rezidenţială, agricolă şi zootehnică, zonă nedezvoltată;
    e) densitatea acceselor la proprietate;
    f) prezenţa drumurilor colectoare, de exemplu pentru magazine;
    g) prezenţa lucrărilor rutiere;
    h) prezenţa parcărilor.

    2. Volumele traficului:
    a) volumele traficului;
    b) volumele măsurate ale traficului motocicletelor;
    c) volumele măsurate ale traficului pietonal pe ambele părţi, menţionând dacă circulaţia are loc de-a lungul drumului sau transversal;
    d) volumele măsurate ale traficului bicicletelor pe ambele părţi, menţionând dacă circulaţia are loc de-a lungul drumului sau transversal;
    e) volumele măsurate ale traficului vehiculelor grele;
    f) fluxurile estimate de pietoni determinate de destinaţia funcţiunilor obiectivelor din zona adiacentă;
    g) fluxurile estimate de biciclişti determinate de destinaţia funcţiunilor obiectivelor din zona adiacentă.

    3. Date referitoare la accidente:
    a) numărul, locul şi cauza accidentelor rutiere mortale în funcţie de categoria de utilizator al drumurilor;
    b) numărul şi locaţia accidentelor grave în funcţie de categoria de utilizator al drumurilor.

    4. Caracteristici operaţionale:
    a) limita de viteză: generală, pentru motocicletele, pentru camioane;
    b) viteza de operare, a 85-a centilă, viteza maximă cu care circulă 85% dintre participanţii la traficul rutier care tranzitează în condiţii de fluenţă şi siguranţă o secţiune transversală de drum monitorizată;
    c) managementul vitezei şi/sau calmarea traficului;
    d) prezenţa dispozitivelor STI: alerte de congestie sau de cozi de aşteptare, panouri cu mesaje variabile;
    e) atenţionări pentru zone şcolare;
    f) prezenţa unor persoane desemnate pentru dirijarea traficului elevilor în zona trecerilor de pietoni, la ore prestabilite.

    5. Caracteristici geometrice:
    a) caracteristici ale secţiunii transversale: numărul, tipul şi lăţimea benzilor de circulaţie, configuraţia şi tipul zonei mediane, piste de biciclete, căi pietonale etc., inclusiv variabilitatea acestora;
    b) elemente geometrice ale traseului în plan;
    c) elemente geometrice ale traseului în lung;
    d) asigurarea vizibilităţii.

    6. Obstacole, zone de siguranţă şi sisteme de protecţie rutieră:
    a) zona marginii drumului şi zone de siguranţă;
    b) obstacole fixe pe marginea drumului, de exemplu: stâlpii de iluminat, copaci etc.;
    c) distanţa obstacolelor faţă de marginea drumului;
    d) densitatea obstacolelor;
    e) marcaje rezonatoare;
    f) sisteme de protecţie rutieră.

    7. Poduri şi tuneluri:
    a) prezenţa şi numărul podurilor, precum şi informaţii relevante cu privire la acestea;
    b) prezenţa şi numărul tunelurilor, precum şi informaţii relevante cu privire la acestea;
    c) elemente vizuale care reprezintă riscuri pentru siguranţa infrastructurii.

    8. Intersecţii:
    a) tipul intersecţiei şi numărul de ramuri, menţionând, în special, tipul de reglementare şi prezenţa benzilor suplimentare dedicate;
    b) prezenţa canalizărilor de trafic cu insule denivelate;
    c) tipul intersecţiei şi modul de amenajare;
    d) volumele de trafic în zona intersecţiei;
    e) prezenţa trecerilor la nivel cu calea ferată sau cu tramvaiul, menţionând, în special, tipul de trecere şi dacă acestea sunt acţionate de o persoană sau nu, sunt manuale sau automatizate.

    9. Întreţinere:
    a) defectele părţii carosabile;
    b) rugozitatea părţii carosabile;
    c) starea acostamentului, inclusiv a vegetaţiei;
    d) starea panourilor de semnalizare, a marcajelor şi delimitarea părţii carosabile;
    e) starea sistemelor de protecţie rutieră.

    10. Facilităţi pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor:
    a) treceri pentru pietoni şi biciclişti: treceri la nivelul drumului şi pasaje denivelate;
    b) treceri pentru biciclete: treceri la nivelul drumului şi pasaje denivelate;
    c) garduri pietonale;
    d) existenţa unor trotuare sau a unor drumuri pietonale separate;
    e) infrastructură pentru biciclete şi tipul acesteia: piste pentru biciclete, benzi pentru biciclete, altele;
    f) starea trecerilor de pietoni în ceea ce priveşte vizibilitatea şi semnalizarea fiecărei facilităţi oferite;
    g) facilităţi de traversare pentru pietoni şi biciclişti în zona intersecţiilor cu drumuri laterale;
    h) existenţa unor rute alternative pentru pietoni şi biciclişti dacă nu există facilităţi separate.

    11. Sisteme pentru intervenţie operaţională pre/post accidente rutiere în vederea diminuării efectelor consecinţelor acestora:
    a) centrele operaţionale ale reţelei şi alte facilităţi de patrulare;
    b) mecanisme de informare a participanţilor la trafic - condiţiile de conducere pentru prevenirea accidentelor sau incidentelor;
    c) sisteme de detectare automată a incidentelor: senzori şi camere de luat vederi;
    d) sisteme de gestionare a incidentelor;
    e) sisteme de comunicare cu serviciile responsabile pentru urgenţe.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016