Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 352 din data de 24 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 186/2022 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta ordonanţă reglementează unele măsuri financiare prin instituirea unei scheme de ajutor de minimis în vederea tranziţiei către economia circulară, denumită în continuare schemă. ART. 2 (1) Măsurile financiare constau în acordarea de ajutoare de minimis în vederea stimulării realizării unor investiţii şi a unor categorii de activităţi cu finanţare din fonduri de la bugetul de stat, astfel cum sunt prevăzute în prezenta ordonanţă, în scopul tranziţiei către economia circulară. (2) Acordarea ajutoarelor de minimis în vederea tranziţiei către economia circulară în cadrul schemei se face cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 352 din data de 24 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulament. (3) Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulament, prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. ART. 3 Prezenta schemă nu se aplică: a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 354 din data de 28 decembrie 2013, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013; b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari. d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; e) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate. CAP. II Definiţii, durata, bugetul schemei şi numărul estimat de beneficiari ART. 4 În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă; b) administratorul şi furnizorul schemei - Ministerul Economiei; c) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi; d) cost salarial eligibil - costul salarial cuprinzând salariul brut, precum şi contribuţiile obligatorii ale angajatorului aferente, conform prevederilor legale în vigoare, pentru o perioadă de minimum 6 luni de la data ocupării locului de muncă; e) deşeuri - orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul le aruncă sau are intenţia sau obligaţia să le arunce; f) economia circulară - un sistem economic în care valoarea produselor, a materialelor şi a altor resurse este menţinută cât mai mult timp posibil, sporind eficienţa utilizării lor în producţie şi consum, diminuând astfel efectul utilizării acestora asupra mediului, precum şi reducând la minimum deşeurile şi eliberarea de substanţe periculoase în toate etapele ciclului lor de viaţă, inclusiv prin aplicarea ierarhiei deşeurilor; g) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanţare sau de existenţa unui scop lucrativ al acesteia; din această categorie fac parte şi lucrătorii care desfăşoară o activitate independentă, întreprinderile familiale, precum şi parteneriatele sau asociaţiile care desfăşoară, în mod regulat, o activitate economică; h) întreprinderi mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM - acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de salariaţi şi care au o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei al sumei de 43 milioane euro; i) întreprindere mare - întreprinderea care nu îndeplineşte criteriile pentru încadrarea în definiţia IMM-urilor; j) întreprinderea în dificultate - întreprindere care se află în cel puţin una din situaţiile următoare: (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată - alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani - atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate; (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât o IMM care există de mai puţin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate; k) întreprindere unică - conceptul include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare: (i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi; (ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; (iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; (iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective; l) prevenirea generării de deşeuri - măsurile luate înainte ca o substanţă, un material sau un produs să devină deşeu, prin care se reduc: (i) cantitatea de deşeuri, inclusiv prin reutilizarea produselor sau prelungirea duratei de viaţă a acestora; (ii) impactul negativ al deşeurilor generate asupra mediului şi sănătăţii populaţiei; (iii) conţinutul de substanţe periculoase al materialelor, subproduselor, produselor; m) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare; n) produse agricole - produsele enumerate în anexa 1 la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013; o) reciclare - orice operaţiune de valorificare prin care deşeurile sunt transformate în produse, materiale sau substanţe pentru a-şi îndeplini funcţia lor iniţială sau pentru alte scopuri. Aceasta include retratarea materialelor organice, dar nu include valorificarea energetică şi conversia în vederea folosirii materialelor drept combustibil sau pentru operaţiunile de umplere; p) reutilizare - orice operaţiune prin care produsele sau componentele care nu au devenit deşeuri sunt utilizate din nou în acelaşi scop pentru care au fost concepute; q) valoarea brută totală - valoarea calculată înainte de orice deducere de impozite şi taxe; r) valorificare - orice operaţiune care are drept rezultat principal faptul că deşeurile servesc unui scop util prin înlocuirea altor materiale care ar fi fost utilizate într-un anumit scop sau faptul că deşeurile sunt pregătite pentru a putea servi scopului respectiv, în întreprinderi sau în economie în general. ART. 5 (1) Se pot încheia contracte de finanţare, în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2023, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat şi a Regulamentului. (2) Plata ajutorului de minimis se efectuează în perioada 2022-2025, în baza contractelor de finanţare încheiate, în limita bugetului alocat schemei. ART. 6 (1) Acordarea ajutoarelor de minimis instituite prin schemă se realizează cu încadrarea în creditele de angajament şi creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale prin bugetul Ministerului Economiei. (2) Bugetul maxim al schemei este echivalentul în lei al sumei de 8 milioane euro stabilită la cursul de schimb de la data intrării în vigoare a ordonanţei, astfel: a) credite de angajament pentru încheierea de contracte de finanţare pentru perioada 2022-2023; b) credite bugetare pentru plata ajutorului de minimis pentru perioada 2022-2025. (3) Bugetul schemei aferent anului 2022 este echivalentul în lei al sumei de 2 milioane euro de la data intrării în vigoare a ordonanţei. (4) Bugetul schemei aferent anului 2023 este echivalentul în lei al sumei de 6 milioane euro de la data intrării în vigoare a ordonanţei. ART. 7 Numărul maxim estimat al beneficiarilor schemei, denumiţi în continuare beneficiari, este de 60. CAP. III Beneficiarii ajutorului de minimis şi condiţiile de acordare ART. 8 Beneficiarii sunt persoane juridice ce desfăşoară activităţi în sectoarele de activitate prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă. ART. 9 Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate: a) sunt înregistraţi la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în baza Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau sunt înfiinţaţi în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, sau sunt înfiinţaţi potrivit prevederilor Legii dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) nu se află în procedură de executare silită, insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională, lichidare sau suspendare temporară a activităţii; c) nu înregistrează datorii restante la bugetul de stat, respectiv bugetele locale, atestate prin certificate fiscale; fac excepţie operatorii economici care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor restante la bugetul de stat, acordate prin convenţii şi/sau ordine conform prevederilor legale, şi respectă termenele de plată, atestate prin certificate fiscale; d) reprezentantul legal nu a fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, pentru fapte în legătură cu profesia exercitată; e) nu intră în categoria întreprinderilor în dificultate; f) nu au beneficiat în ultimii 2 ani fiscali precedenţi şi în anul fiscal în curs, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităţilor locale, fie din surse europene, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitată în proiect, să depăşească echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro sau de 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost; g) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, conform prevederilor legale în vigoare; h) deţin resursele financiare necesare asigurării cofinanţării pentru implementarea proiectului; i) nu derulează activităţi în domeniile exceptate de la finanţare în condiţiile prezentei scheme. În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele menţionate la art. 3 lit. a)-c), cât şi în unul sau mai multe sectoare de activitate incluse în domeniul de aplicare a prezentei scheme, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiţia ca beneficiarul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a schemei nu beneficiază de ajutoare de minimis; j) atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor sau contra cost desfăşoară şi alte activităţi, pentru care se aplică plafonul de 200.000 de euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 de euro, echivalent în lei, cu condiţia prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenţei acestor activităţi sau distincţia între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 100.000 de euro şi că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri. ART. 10 Ajutorul de minimis se consideră acordat la data semnării contractului de finanţare, indiferent de data la care ajutorul de minimis este plătit. ART. 11 Ajutorul se acordă întreprinderilor în limita sumei reprezentate de pragul de minimis, astfel: a) valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăşi, la data semnării contractului de finanţare, echivalentul în lei al sumei de 200.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau europene; b) pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăşi echivalentul în lei al sumei de 100.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naţionale sau europene. ART. 12 În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul sumei de 200.000 de euro, respectiv al sumei de 100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, în echivalent lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici integral, nici parţial, doar pentru acea fracţiune din ajutor care nu depăşeşte acest prag. ART. 13 În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate. ART. 14 În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. ART. 15 Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 114 din 26 aprilie 2012, în limita plafonului stabilit în respectivul regulament. Acestea pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului de 200.000 de euro sau a plafonului de 100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, echivalent în lei. ART. 16 Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleaşi costuri eligibile legate de acelaşi proiect de investiţii, sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. Ajutoarele de minimis care nu se acordă sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie. CAP. IV Eligibilitate ART. 17 (1) În baza prezentei scheme sunt considerate costuri eligibile următoarele: a) costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale; b) costurile salariale estimate care rezultă din crearea de locuri de muncă în urma investiţiei realizate, după caz. (2) Activele achiziţionate trebuie să fie noi. (3) Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiţii dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a) sunt utilizate exclusiv de către beneficiar la locul realizării investiţiei; b) sunt amortizabile; c) sunt achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu cumpărătorul; d) sunt incluse în activele beneficiarului şi trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de minimis pe o perioadă de minimum trei ani. (4) TVA-ul reprezintă o cheltuială eligibilă în măsura în care este nedeductibilă şi aferentă unui cost eligibil în temeiul alin. (1). ART. 18 Categoriile de activităţi finanţate de la bugetul de stat în cadrul schemei sunt următoarele: a) transfer tehnologic pentru prevenirea generării de deşeuri şi reducerea acestora, precum şi utilizarea eficientă a resurselor, reutilizare, reparare şi reciclare; b) dezvoltarea activităţilor de cercetare/inovare, proiectare ecologică a produselor şi serviciilor care să promoveze principiile economiei circulare; c) înfiinţarea şi/sau dotarea şi/sau modernizarea laboratoarelor de testare pentru materialele şi produsele rezultate din activităţi de economie circulară, precum şi acreditarea acestora, după caz; d) înfiinţarea şi/sau dotarea şi operarea de centre de reparaţii şi recondiţionare a bunurilor în vederea reutilizării deşeurilor şi reparării bunurilor; e) extinderea activităţilor de reciclare a deşeurilor; f) crearea unei platforme electronice, unice la nivel naţional, care pe baza informaţilor introduse de utilizatori face automat legătura între vânzător şi cumpărător; g) realizarea de centre de colectare şi valorificare a produselor din lână, in, cânepă, textile, rezultate din aplicarea principiilor economiei circulare; h) reciclarea/reutilizarea şi/sau valorificarea deşeurilor industriale generate în materii prime secundare sau produse cu valoare adăugată mai mare decât cea a deşeului din care provin; i) modernizarea instalaţiilor de reciclare existente care să determine emisii de gaze cu efect de seră - denumite în continuare GES, cu cel puţin 30% mai mici, precum şi reduceri ale nivelurilor altor categorii de poluanţi în raport cu linia tehnologică existentă; j) introducerea/extinderea producţiei produselor care nu conţin plastic, alternative la produsele din plastic de unică folosinţă; k) introducerea/extinderea producţiei de ambalaje care nu conţin plastic. ART. 19 (1) Proiectele pentru care se acordă sprijin financiar prin prezenta schemă trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate: a) să se încadreze în categoriile de activităţi prevăzute la art. 18; b) să conţină etapele proiectului, precum şi structura de finanţare pe etape; c) să asigure implementarea proiectului în maximum 16 luni de la data încheierii contractului de finanţare; d) să prezinte elementele care fundamentează rezultatele estimate la finalizarea proiectului. (2) Proiectele pot să conţină una sau mai multe activităţi dintre cele prevăzute la art. 18. ART. 20 Derularea schemei este în responsabilitatea Ministerului Economiei, care, în scopul clarificării aspectelor procedurale, elaborează Ghidul solicitantului, urmând a fi aprobat prin ordin al ministrului economiei, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe. ART. 21 Sprijinul financiar se acordă numai beneficiarilor care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 pentru proiectele care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 19. ART. 22 (1) Suma maximă acordată unui beneficiar din bugetul schemei este egală cu echivalentul în lei al sumei de 200.000 de euro, iar plata se va efectua eşalonat, în baza documentelor justificative, prevăzute în Ghidul solicitantului. (2) Suma minimă alocată din bugetul schemei pentru un proiect este egală cu echivalentul în lei al sumei de 15.000 de euro. (3) Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de minimis exprimat în euro se utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României, valabil la data semnării contractului de finanţare. ART. 23 (1) Înregistrarea cererilor pentru încheierea unui contract de finanţare se realizează în sesiuni de 30 de zile lucrătoare. Perioada de înregistrare a cererilor se comunică de către Ministerul Economiei pe website-ul său, cu cel puţin 30 de zile lucrătoare înainte de data deschiderii sesiunilor. Ultima sesiune va fi comunicată pe site-ul Ministerului Economiei în intervalul august-septembrie 2023. (2) Înregistrarea cererilor se realizează doar în intervalul sesiunii. (3) Cererile înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor. ART. 24 (1) Pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul trebuie să transmită Ministerului Economiei următoarele documente: a) cerere pentru încheierea unui contract de finanţare; b) certificat constatator eliberat cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de data înregistrării cererii prevăzute la lit. a), fie în original, emis de oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul întreprinderea, fie electronic, cu informaţii obţinute de pe portalul de servicii al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului sau certificat de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţilor, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, sau certificat de înscriere în registrul special de evidenţă al judecătoriei, după caz; c) situaţii financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exerciţiu financiar încheiat, în copie, pentru solicitanţii cu o vechime în activitate mai mare de 1 an; d) împuternicire semnată de reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în care o altă persoană decât acesta semnează cererea prevăzută la lit. a); e) declaraţia pe propria răspundere cu privire la orice alt ajutor de minimis primit în precedentele 2 exerciţii financiare şi în exerciţiul financiar în curs; f) act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal solicitantul, în copie; g) plan de investiţii; h) analiza cu privire la caracterul de circularitate a proiectului propus pentru finanţare; i) opis cu documentele transmise. (2) Cererea de finanţare va fi însoţită de declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, cu privire la: a) ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi în ultimii doi ani fiscali, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse europene; b) structura întreprinderii unice din care face parte solicitantul, după caz; c) alte ajutoare de stat primite anterior pentru aceleaşi costuri eligibile ca cele finanţate de prezenta schemă, după caz; d) faptul că nu a fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis, emise de Comisia Europeană, Consiliul Concurenţei sau de un furnizor de ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată; e) ajutorul de minimis acordat nu va finanţa activităţi sau domenii exceptate de prezenta schemă; f) faptul că nu se află în definiţia stării de dificultate prevăzute la art. 4 lit. j). (3) Formularul cererii pentru încheierea contractului de finanţare, al declaraţiei pe propria răspundere şi modalitatea de transmitere şi înregistrare a documentelor prevăzute la alin. (1) sunt prezentate în Ghidul solicitantului. (4) Verificarea condiţiilor de eligibilitate ale activităţilor, proiectelor şi cheltuielilor se realizează de către administratorul schemei de ajutor de minimis, înainte de acordarea ajutorului. (5) Administratorul schemei verifică dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. (6) Administratorul schemei acordă un ajutor de minimis după ce verifică faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe parcursul unei perioade de trei ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 de euro sau de 100.000 de euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost, echivalent în lei. CAP. V Acordarea ajutorului de minimis ART. 25 (1) Acordarea sprijinului financiar se face în baza contractului de finanţare încheiat cu beneficiarii. (2) Proiectele acceptate se finanţează în limita fondurilor aprobate pentru schemă, cuprinse în bugetele anuale ale Ministerului Economiei. (3) Proiectele din cadrul schemei vor fi finanţate în procent de 85% din cheltuielile eligibile efectuate din bugetul schemei de minimis. Beneficiarii sunt obligaţi să asigure o cofinanţare de 15% din surse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. (4) Ministerul Economiei calculează, pe baza criteriilor prevăzute în Ghidul solicitantului, un punctaj pentru solicitanţii care au transmis, în cadrul sesiunii de înregistrare, cererea pentru încheierea unui contract de finanţare, proiectele fiind selectate în ordinea descrescătoare a punctajelor şi în limita bugetului aprobat. ART. 26 (1) În urma procesului de evaluare a cererii pentru încheierea unui contract de finanţare, Ministerul Economiei transmite beneficiarilor, după caz: a) contractul de finanţare în care este făcută trimiterea la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, în baza căruia se acordă ajutorul de minimis, dacă sunt îndeplinite cumulativ toate condiţiile şi criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta ordonanţă şi respectate prevederile din Ghidul solicitantului; b) solicitarea de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii, în cazul în care: I. există neconcordanţe în informaţiile furnizate; II. nu sunt transmise în integralitate documentele prevăzute la art. 24 alin. (1); III. se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluţionării cererii; c) scrisoarea de respingere a cererii, în cazul în care: I. cererea nu este însoţită de niciunul din documentele prevăzute la art. 24 alin. (1) şi (2); II. nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condiţiile şi criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta ordonanţă; III. nu sunt respectate prevederile din Ghidul solicitantului; IV. beneficiarul nu respectă termenul de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii; V. cererea pentru încheierea unui contract de finanţare a fost transmisă ulterior încheierii sesiunii de depunere, potrivit art. 23 alin (2) şi (3). (2) Beneficiarul transmite completarea documentaţiei menţionate la alin. (1) lit. b) în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii pentru încheierea unui contract de finanţare. ART. 27 (1) În cazul în care bugetul anual alocat schemei s-a epuizat, dar există cereri pentru încheierea unui contract de finanţare care nu s-au încadrat în bugetul anual alocat, dar care îndeplinesc cumulativ condiţiile şi criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta ordonanţă, Ministerul Economiei emite proiectul contractului de finanţare. (2) Proiectele contractelor de finanţare prevăzute la alin. (1) se aprobă în ordinea în care au fost emise, după reverificarea îndeplinirii condiţiilor şi criteriilor, sub condiţia aprobării sau suplimentării bugetului anual alocat schemei, în condiţiile respectării prevederilor art. 6 alin. (2), în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale. CAP. VI Recuperarea ajutorului de minimis ART. 28 Ministerul Economiei aplică măsurile pentru recuperarea ajutorului de minimis acordat pentru finanţare în situaţia în care beneficiarul: a) intră în faliment sau îşi suspendă activitatea; b) informează Ministerul Economiei că este în imposibilitatea realizării planului de investiţii prevăzut la art. 24 alin. (1) lit. g); c) solicită Ministerului Economiei revocarea contractului de finanţare; d) nu respectă prevederile contractului de finanţare. ART. 29 Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către Ministerul Economiei, conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 30 Ajutorul plătit care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi ale Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare. CAP. VII Dispoziţii finale ART. 31 (1) Ministerul Economiei publică pe site-ul său textul integral al prezentei scheme. (2) În termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Economiei informează Consiliul Concurenţei asupra intrării în vigoare a acesteia. (3) Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Economiei transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme. (4) Beneficiarii au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Economiei, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ale Ministerului Economiei. (5) Ministerul Economiei păstrează înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei timp de 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. (6) Beneficiarii au obligaţia păstrării unei evidenţe a informaţiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. (7) Ministerul Economiei, în calitate de furnizor de ajutor de minimis, transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind ajutoarele de minimis acordate conform schemei, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis. (8) Furnizorul schemei are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă într-un termen de maximum 5 (cinci) zile de la data intrării în vigoare a acesteia. (9) Furnizorul schemei are obligaţia de a înregistra în RegAS contractele de finanţare, plăţile realizate în cadrul acestora, eventualele obligaţii de rambursare şi rambursări efective aferente acestora, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăţilor, după caz. ART. 32 Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu Ministrul economiei, Florin Marian Spătaru Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna Ministrul finanţelor, Adrian Câciu Bucureşti, 24 august 2022. Nr. 27. ANEXA 1
┌────┬─────────────────────────────────┐
│CAEN│Denumire │
├────┼─────────────────────────────────┤
│11 │Fabricarea băuturilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│12 │Fabricarea produselor din tutun │
├────┼─────────────────────────────────┤
│13 │Fabricarea produselor textile │
├────┼─────────────────────────────────┤
│14 │Fabricarea articolelor de │
│ │îmbrăcăminte │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Tăbăcirea şi finisarea pieilor; │
│ │fabricarea articolelor de voiaj │
│15 │şi marochinărie, harnaşamentelor │
│ │şi încălţămintei; prepararea şi │
│ │vopsirea blănurilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Prelucrarea lemnului, fabricarea │
│ │produselor din lemn şi plută, cu │
│16 │excepţia mobilei; fabricarea │
│ │articolelor din paie şi din alte │
│ │materiale vegetale împletite │
├────┼─────────────────────────────────┤
│17 │Fabricarea hârtiei şi a │
│ │produselor din hârtie │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea produselor de cocserie│
│19 │şi a produselor obţinute din │
│ │prelucrarea ţiţeiului │
├────┼─────────────────────────────────┤
│20 │Fabricarea substanţelor şi a │
│ │produselor chimice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea produselor │
│21 │farmaceutice de bază şi a │
│ │preparatelor farmaceutice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│22 │Fabricarea produselor din cauciuc│
│ │şi mase plastice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│23 │Fabricarea altor produse din │
│ │minerale nemetalice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│24 │Industria metalurgică │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Industria construcţiilor metalice│
│25 │şi a produselor din metal, │
│ │exclusiv maşini, utilaje şi │
│ │instalaţii │
├────┼─────────────────────────────────┤
│26 │Fabricarea calculatoarelor şi a │
│ │produselor electronice şi optice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│27 │Fabricarea echipamentelor │
│ │electrice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│28 │Fabricarea de maşini, utilaje şi │
│ │echipamente │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Fabricarea autovehiculelor de │
│29 │transport rutier, a remorcilor şi│
│ │semiremorcilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│30 │Fabricarea altor mijloace de │
│ │transport │
├────┼─────────────────────────────────┤
│31 │Fabricarea de mobilă │
├────┼─────────────────────────────────┤
│32 │Alte activităţi industriale │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Repararea, întreţinerea şi │
│33 │instalarea maşinilor şi │
│ │echipamentelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Demontarea/Dezasamblarea │
│3831│maşinilor şi echipamentelor │
│ │scoase din uz pentru recuperarea │
│ │materialelor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│3832│Recuperarea materialelor │
│ │reciclabile sortate │
├────┼─────────────────────────────────┤
│4677│Comerţ cu ridicata al deşeurilor │
│ │şi resturilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9511│Repararea calculatoarelor şi a │
│ │echipamentelor periferice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9521│Repararea aparatelor electronice │
│ │de uz casnic │
├────┼─────────────────────────────────┤
│ │Repararea dispozitivelor de uz │
│9522│gospodăresc şi a echipamentelor │
│ │pentru casă şi grădină │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9523│Repararea încălţămintei şi a │
│ │articolelor din piele │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9524│Repararea mobilei şi a │
│ │furniturilor casnice │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9525│Repararea ceasurilor şi a │
│ │bijuteriilor │
├────┼─────────────────────────────────┤
│9529│Repararea articolelor de uz │
│ │personal şi gospodăresc │
└────┴─────────────────────────────────┘
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.