Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDONANŢĂ nr. 27 din 1 august 2024  privind condiţiile de obţinere a atestatului, procedura de atestare şi statutul asistentului maternal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDONANŢĂ nr. 27 din 1 august 2024 privind condiţiile de obţinere a atestatului, procedura de atestare şi statutul asistentului maternal

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 789 din 9 august 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. IV din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
    Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condiţiile prezentei ordonanţe, angajată a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reşedinţa sa creşterea, îngrijirea şi educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecţie specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgenţă pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.

    ART. 2
    În sensul prezentei ordonanţe, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) direcţia - direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului, instituţie publică, cu personalitate juridică, înfiinţată în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
    b) managerul de caz - profesionistul numit în condiţiile prevăzute în anexa la Ordinul secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului nr. 288/2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului, care asigură coordonarea şi integrarea serviciilor sociale, medicale şi educaţionale, organizarea şi gestionarea intervenţiilor specifice realizate de către diferiţi specialişti în acord cu obiectivele stabilite în planul individualizat de protecţie, modul în care este pusă în aplicare măsura de protecţie specială, evoluţia dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copilului, precum şi modul în care copilul separat de părinţi este îngrijit de asistentul maternal;
    c) responsabil de caz al asistentului maternal - persoana desemnată de direcţie să se ocupe de monitorizarea activităţii şi a formării continue a asistenţilor maternali;
    d) perioada de respiro - perioadă în care asistentul maternal care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului în baza unei măsuri de protecţie specială beneficiază de o perioadă de repaus.


    CAP. II
    Atestarea asistentului maternal
    SECŢIUNEA 1
    Condiţiile necesare pentru a deveni asistent maternal
    ART. 3
    Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) a împlinit vârsta de 21 de ani;
    b) a absolvit învăţământul liceal;
    c) prin comportamentul său în societate şi profilul psihologic prezintă garanţii morale cu privire la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor;
    d) persoana şi soţul/soţia prezintă disponibilităţi afective în relaţiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice;
    e) soţul/soţia şi copiii care au împlinit vârsta de 14 ani şi care au acelaşi domiciliu sau, după caz, aceeaşi reşedinţă cu solicitantul îşi exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii;
    f) are domiciliul sau, după caz, reşedinţa într-o localitate cu acces la servicii educaţionale, medicale pentru copilul/copiii pe care îl/îi va primi în plasament şi, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilităţi;
    g) are drept de folosinţă asupra unei locuinţe care acoperă în mod corespunzător necesităţile de preparare a hranei, de igienă, educaţie şi odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiţi în plasament şi pentru care se poate asigura un spaţiu individualizat de odihnă şi efectuare a temelor;
    h) cel puţin unul dintre membrii adulţi ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuieşte cu unul sau mai mulţi membri.


    ART. 4
    Nu poate fi asistent maternal persoana care se află în următoarele situaţii:
    a) a depăşit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
    b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni contra persoanei, contra autorităţii, contra înfăptuirii justiţiei, de corupţie şi de serviciu, precum şi pentru infracţiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanţele dopante, de efectuare de operaţiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
    c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscrişi cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
    d) a fost decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exerciţiul drepturilor părinteşti, ca pedeapsă complementară;
    e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
    f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
    g) are istoric de violenţă pentru care a fost emis ordin de protecţie provizoriu sau, după caz, ordin de protecţie, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecţie, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menţionate;
    h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulţi copii naturali în sistemul de protecţie specială;
    i) a consimţit la adopţia propriului copil, cu excepţia situaţiei în care copilul a fost adoptat de către soţ;
    j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
    k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
    l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepţia situaţiei în care atestatul a fost retras la cerere.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedura de atestare a asistentului maternal
    ART. 5
    (1) Persoana care doreşte să devină asistent maternal adresează o cerere de evaluare direcţiei din judeţul, respectiv sectorul municipiului Bucureşti pe teritoriul căruia îşi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa.
    (2) În cuprinsul cererii se menţionează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime de creştere, îngrijire şi educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de fraţi, copii cu dizabilităţi, precum şi disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgenţă sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.
    (3) La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente:
    a) curriculum vitae al solicitantului;
    b) copie, certificată de către direcţie sau, după caz, de către solicitant, de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de şedere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidenţă permanentă a solicitantului şi, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
    c) copie, certificată de către direcţie sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de naştere al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuieşte;
    d) copie, certificată de către direcţie sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorţ/certificatul de divorţ, dacă este cazul;
    e) copie, certificată de către direcţie sau, după caz, de către solicitant, de pe diploma de studii a acestuia;
    f) copie, certificată de către direcţie sau, după caz, de către solicitant, de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosinţă a locuinţei;
    g) certificatul de cazier judiciar al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuieşte;
    h) certificatul de integritate comportamentală al solicitantului şi, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte, obţinut în condiţiile art. 16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;
    i) adeverinţă de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puţin unuia dintre membrii adulţi ai familiei cu care acesta locuieşte;
    j) adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, şi, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuieşte;
    k) certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuieşte nu suferă de boli psihice;
    l) declaraţie în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) şi l);
    m) recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunităţii/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului şi, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuieşte.

    (4) Cheltuielile necesare obţinerii tuturor documentelor care însoţesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant.
    (5) Cererea de evaluare prevăzută la alin. (1) se soluţionează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie.

    ART. 6
    (1) Evaluarea solicitată prin cererea prevăzută la art. 5 este realizată de o echipă, desemnată de conducerea direcţiei, formată din psiholog şi asistent social, acesta din urmă având de regulă şi responsabilitatea întocmirii raportului final, şi cuprinde următoarele etape:
    a) evaluarea socială;
    b) evaluarea psihologică.

    (2) Evaluarea socială se realizează de către un asistent social pe parcursul unui număr de minimum 4 întâlniri, iar la finalul fiecărei întâlniri se întocmeşte o notă de întâlnire care conţine observaţiile şi concluziile rezultate.
    (3) Evaluarea psihologică se realizează de către un psiholog şi presupune parcurgerea unui număr de cel puţin 2 întâlniri de evaluare şi, după caz, consiliere, iar rezultatele evaluării psihologice şi recomandările formulate sunt consemnate în fişe de evaluare psihologică clinică.
    (4) Asistentul social stabileşte de comun acord cu psihologul şi cu solicitantul calendarul întâlnirilor prevăzute la alin. (2) şi (3). În funcţie de particularităţile fiecărui caz, asistentul social sau, după caz, psihologul poate decide motivat cu privire la necesitatea realizării unui număr de întâlniri suplimentare, comunicând această decizie solicitantului în vederea actualizării calendarului întâlnirilor.
    (5) Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale şi psihologice se desfăşoară la locuinţa solicitantului sau la sediul direcţiei. Fiecare membru al echipei de evaluare are obligaţia de a realiza cel puţin una dintre întâlnirile destinate evaluării la domiciliul sau, după caz, reşedinţa solicitantului.

    ART. 7
    După evaluarea socială şi evaluarea psihologică prevăzute la art. 6, în vederea pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal, solicitantul participă la cursurile de formare prevăzute la art. 13. Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistenţă socială, psihologie sau ştiinţe ale educaţiei.

    ART. 8
    (1) Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare prevăzute la art. 6 şi a pregătirii pentru exercitarea activităţii de asistent maternal prevăzute la art. 7, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacităţii de a se ocupa de creşterea, îngrijirea şi educarea unui copil sau, după caz, a mai multor copii.
    (2) Raportul final de evaluare a capacităţii solicitantului de a deveni asistent maternal conţine:
    a) sinteza informaţiilor psihosociale consemnate în notele de întâlniri, în fişele de evaluare psihologică clinică şi în raportul de formare, prevăzut la art. 13 alin. (3);
    b) motivaţia de a deveni asistent maternal;
    c) abilităţile parentale ale solicitantului din perspectiva capacităţii acestuia de a răspunde nevoilor şi caracteristicilor copilului separat temporar sau definitiv de părinţi;
    d) concluziile echipei de evaluare privind numărul de copii de care solicitantul se poate ocupa simultan, grupa de vârstă a acestora, capacitatea de a îngriji grupuri de fraţi, copii cu dizabilităţi, precum şi capacitatea de a prelua copii în regim de urgenţă sau în perioada de respiro a altui asistent maternal;
    e) propunerea privind eliberarea sau, după caz, neeliberarea atestatului de asistent maternal.

    (3) La stabilirea numărului de copii este obligatorie verificarea respectării cerinţelor minimale îndeplinite de locuinţa deţinută în folosinţă de către solicitant, referitoare la încăperi sanitare, dotarea minimă a încăperilor sanitare, a bucătăriei, dotarea minimă cu instalaţii electrice, spaţii şi instalaţii de folosinţă comună pentru clădiri cu mai multe locuinţe, prevăzute în anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Raportul final de evaluare se comunică solicitantului în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea acestuia la direcţie, cu confirmare de primire, prin poştă sau poşta electronică, la adresa indicată de solicitant.

    ART. 9
    Pe tot parcursul procesului de evaluare, persoana care solicită obţinerea atestatului de asistent maternal are obligaţia de a informa direcţia cu privire la eventualele schimbări care vizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3 şi/sau cu privire la apariţia uneia sau mai multor situaţii menţionate la art. 4, anexând, după caz, acte doveditoare.

    ART. 10
    (1) Solicitantul care a primit raportul prevăzut la art. 8 alin. (2) cu propunere de eliberare a atestatului depune, la sediul direcţiei de la domiciliu sau, după caz, reşedinţă, o cerere adresată comisiei pentru protecţia copilului, care funcţionează în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 502/2017 privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru protecţia copilului, prin care solicită eliberarea atestatului de asistent maternal, care se soluţionează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcţie.
    (2) Comisia pentru protecţia copilului, în urma analizării raportului final prevăzut la art. 8 alin. (2), prezentat de către unul din membrii echipei de evaluare prevăzute la art. 6 alin. (1), şi a audierii solicitantului, se pronunţă printr-o hotărâre motivată cu privire la admiterea sau, după caz, respingerea cererii de eliberare a atestatului de asistent maternal. Atestatul de asistent maternal este anexă a hotărârii comisiei pentru protecţia copilului.
    (3) Comisia pentru protecţia copilului poate, în situaţii întemeiate, să audieze şi alte persoane cu care solicitantul locuieşte, cărora le poate solicita informaţii suplimentare pe care le consideră necesare în vederea admiterii sau, după caz, a respingerii cererii.
    (4) Atestatul de asistent maternal se eliberează pe perioadă nedeterminată şi se avizează la fiecare doi ani pe baza evaluării prevăzute la art. 11.
    (5) În cuprinsul atestatului de asistent maternal se menţionează:
    a) datele de identitate ale titularului;
    b) numărul de copii pe care persoana atestată îi poate primi simultan în plasament, în situaţia în care se poate ocupa de mai mulţi copii;
    c) grupa de vârstă a copiilor;
    d) capacitatea solicitantului de a îngriji copii cu dizabilităţi;
    e) capacitatea solicitantului de a primi copii în plasament de urgenţă;
    f) capacitatea solicitantului de a primi în plasament grupuri de fraţi;
    g) capacitatea solicitantului de a primi copii în perioada de respiro a altui asistent maternal.

    (6) Modelul-cadru al atestatului de asistent maternal, precum şi modelul altor formulare şi instrumente utilizate în procedura de evaluare şi atestare a asistentului maternal se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    ART. 11
    (1) După eliberarea atestatului de asistent maternal, o echipă desemnată de conducerea direcţiei, formată din asistent social şi psiholog, primul fiind de regulă responsabil de caz din cadrul direcţiei, realizează la fiecare doi ani evaluarea activităţii desfăşurate de asistentul maternal şi întocmeşte un raport de evaluare a activităţii, în care se menţionează aspecte care privesc modul de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute în contractul individual de muncă, dacă se menţin condiţiile prevăzute la art. 3, care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal, precum şi dacă a apărut sau nu, după caz, una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 4. Evaluarea se realizează în ultimele 60 de zile calendaristice anterioare împlinirii termenului de doi ani de la eliberarea atestatului de asistent maternal sau, după caz, de la ultima evaluare a activităţii.
    (2) Verificarea prevăzută la alin. (1) presupune realizarea cel puţin a unei vizite inopinate la domiciliul sau, după caz, reşedinţa asistentului maternal.
    (3) Rezultatul verificării se consemnează într-un raport de evaluare a activităţii, care cuprinde în mod obligatoriu concluzii cu privire la menţinerea sau, după caz, modificarea condiţiilor care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal, precum şi dacă a apărut sau nu, după caz, una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 4 şi propunerea de avizare sau, după caz, de neavizare. Raportul se întocmeşte şi se înregistrează la direcţie cu cel puţin 15 zile înainte de împlinirea termenului de doi ani de la eliberarea atestatului de asistent maternal sau, după caz, de la ultima evaluare.
    (4) Raportul menţionat la alin. (3), aprobat de conducerea direcţiei, se înaintează comisiei pentru protecţia copilului în vederea avizării sau, după caz, neavizării atestatului de asistent maternal.

    ART. 12
    În cazul schimbării domiciliului sau, după caz, a reşedinţei asistentului maternal, atestatul de asistent maternal eliberat va fi reînnoit de comisia pentru protecţia copilului de la noul domiciliu sau, după caz, reşedinţă, cu respectarea aceloraşi condiţii care au stat la baza emiterii lui. În această situaţie, evaluarea capacităţii solicitantului se face de către direcţia de la noul domiciliu sau, după caz, reşedinţă şi nu va include cursurile de formare profesională.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Formarea şi perfecţionarea profesională
    ART. 13
    (1) Formarea profesională a asistenţilor maternali se realizează de către direcţii, în calitate de furnizori de formare autorizaţi conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Cursurile de formare profesională au o durată de 80 de ore, din care 50 de ore de teorie şi 30 de ore de practică, şi se organizează după o programă de pregătire elaborată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie în colaborare cu reprezentanţi ai mediului academic.
    (3) În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea cursului prevăzut la alin. (2), formatorii întocmesc un raport de formare cu privire la noţiunile şi informaţiile însuşite în cadrul cursurilor şi capacitatea solicitantului de a le pune în practică, document care se anexează la cererea de evaluare prevăzută la art. 5 alin. (3).

    ART. 14
    Direcţia este obligată sa organizeze cursuri de formare profesională continuă pentru asistenţii maternali cel puţin o dată pe an, în funcţie de nevoile de formare identificate. Cursurile vor avea o durată de 32 de ore şi se derulează după o programă de pregătire elaborată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie în colaborare cu reprezentanţi ai mediului academic.

    CAP. III
    Statutul asistentului maternal
    SECŢIUNEA 1
    Drepturile asistentului maternal
    ART. 15
    Pe perioada în care contractul individual de muncă produce efecte juridice, respectiv pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecţie specială stabilite pentru copil în condiţiile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, asistentul maternal are următoarele drepturi:
    a) salarizare lunară pentru munca depusă;
    b) dreptul la egalitate de şanse şi de tratament;
    c) dreptul la formare profesională continuă;
    d) dreptul de a beneficia de o perioadă de respiro;
    e) dreptul de a beneficia de servicii de suport care constau în consiliere, mentorat şi sprijin din partea specialiştilor direcţiei.


    ART. 16
    Asistentul maternal poate solicita perioada de respiro, care nu poate depăşi 25 de zile lucrătoare pe an, în următoarele situaţii:
    a) nu poate să se ocupe de creşterea, educarea şi îngrijirea copilului în perioada concediului de odihnă;
    b) are evenimente deosebite în familie: deces, căsătorie, prezentarea la instanţa de judecată.


    ART. 17
    (1) Pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecţie specială a plasamentului copiilor, asistentul maternal care a primit copilul în plasament beneficiază de asistenţă şi sprijin din partea direcţiei.
    (2) Asistenţa şi sprijinul menţionate la alin. (1) pot lua forma consilierii, mentoratului, participării la programe de educaţie parentală şi grupuri de suport în comunitate şi a facilitării accesului la alte servicii pentru copil de tipul serviciilor educaţionale, serviciilor medicale, serviciilor de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilităţi, serviciilor de îngrijire a copilului pe timpul zilei.
    (3) Direcţia facilitează participarea asistenţilor maternali la programele prevăzute la alin. (2) cel puţin o dată pe an, în funcţie de nevoile identificate, la propunerea responsabilului de caz al asistentului maternal.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Obligaţiile asistentului maternal
    ART. 18
    Pe perioada în care contractul individual de muncă produce efecte juridice, respectiv pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecţie specială stabilite pentru copil în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, asistentul maternal are următoarele obligaţii:
    a) să asigure creşterea, îngrijirea şi educarea copilului, în vederea unei dezvoltări fizice, mentale, spirituale, afective, morale şi sociale armonioase;
    b) să participe la elaborarea şi aplicarea programelor de intervenţie specifică pentru fiecare copil primit în plasament;
    c) să asigure integrarea copiilor în familia sa, aplicându-le un tratament egal cu cel al celorlalţi membri ai familiei;
    d) să asigure integrarea copilului în viaţa socială;
    e) să pregătească copilul în vederea reintegrării sau, după caz, integrării în familia naturală sau, după caz, familia extinsă;
    f) să susţină copilul declarat adoptabil în procesul de potrivire practică din cadrul procedurii adopţiei;
    g) să permită specialiştilor direcţiei să realizeze monitorizarea activităţii sale profesionale şi evaluarea evoluţiei copilului;
    h) să asigure continuitatea în educarea copilului şi să nu schimbe educaţia şcolară a copilului decât în interesul acestuia şi cu acordul reprezentantului legal al copilului;
    i) să anunţe de îndată conducerea direcţiei cu privire la incidente intervenite în situaţia copilului aflat în plasament, cu privire la starea de sănătate a acestuia, precum şi cu privire la orice incident care poate afecta creşterea şi dezvoltarea copilului;
    j) să consemneze pentru fiecare copil evenimentele semnificative din viaţa acestuia în jurnalul copilului şi să îl încurajeze să facă el însuşi aceste înregistrări atunci când vârsta şi nivelul de înţelegere îi permit;
    k) să susţină copiii în demersurile lor, să le stimuleze autonomia şi formarea deprinderilor de viaţă independentă;
    l) să susţină menţinerea legăturii copilului cu părinţii, rudele acestuia sau alte persoane cu care copilul a menţinut relaţii personale şi contacte directe pe toată durata de punere în aplicare a măsurii de protecţie specială, dacă instanţa nu a decis altfel;
    m) să furnizeze asistentului maternal care preia copilul în perioada de respiro toate informaţiile necesare continuării îngrijirii corespunzătoare, în legătură cu medicaţia recomandată, preferinţe alimentare, programul de somn-veghe, datele de contact ale medicului de familie, în situaţia în care pe perioada concediului de odihnă solicită perioada de respiro;
    n) să informeze, cu celeritate, direcţia cu privire la eventualele schimbări care vizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3 şi/sau cu privire la apariţia uneia sau mai multor situaţii menţionate la art. 4, anexând, după caz, acte doveditoare.


    ART. 19
    (1) Asistentul maternal nu poate primi în plasament copiii cu care este rudă până la gradul III inclusiv sau un copil a cărui diferenţă de vârstă dintre acesta şi asistentul maternal este mai mică de 18 ani şi mai mare de 47 de ani. Diferenţa de vârstă de 47 de ani nu se aplică în cazul plasamentului copiilor care fac parte dintr-un grup de fraţi.
    (2) Asistentul maternal nu poate primi în plasament un număr mai mare de doi copii, cu excepţia copiilor care fac parte dintr-un grup de fraţi.

    ART. 20
    (1) Asistentul maternal nu se poate ocupa de creşterea şi îngrijirea unui număr mai mare de copii separaţi, temporar sau definitiv, de părinţii lor, ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecţie specială în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, decât cel pentru care a fost eliberat atestatul de asistent maternal, cu excepţia situaţiei în care copilul pentru care se propune măsura de protecţie specială aparţine unui grup de fraţi aflaţi în plasament la acelaşi asistent maternal. Excepţia poate fi aplicată numai în situaţia în care suprafaţa locativă pe care o deţine respectă cerinţele minimale referitoare la încăperi sanitare, dotarea minimă a încăperilor sanitare, a bucătăriei, dotarea minimă cu instalaţii electrice, spaţii şi instalaţii de folosinţă comună pentru clădiri cu mai multe locuinţe, prevăzute în anexa nr. 1 la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) La stabilirea numărului de copii nu sunt avuţi în vedere tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani şi beneficiază de o măsură de protecţie specială stabilită în condiţiile art. 55 alin. (2) sau (3) şi ale art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Contractul individual de muncă al asistentului maternal
    ART. 21
    (1) Activitatea persoanei atestate ca asistent maternal se desfăşoară în baza contractului individual de muncă, care are un caracter special, specific protecţiei copilului, încheiat cu direcţia.
    (2) Contractul individual de muncă al asistentului maternal se încheie pe durată nedeterminată şi cuprinde elementele caracteristice prevăzute la art. 122 alin. (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 22
    (1) Contractul individual de muncă se încheie de la data emiterii dispoziţiei directorului direcţiei de stabilire a măsurii plasamentului în regim de urgenţă sau, după caz, a hotărârii comisiei pentru protecţia copilului sau, după caz, a instanţei judecătoreşti cu privire la stabilirea plasamentului sau a dispoziţiei directorului direcţiei privind creşterea şi îngrijirea copilului în perioada de respiro a asistentului maternal şi îşi produce efecte exclusiv pe perioada de punere în aplicare a măsurii de protecţie specială a plasamentului stabilite pentru copil.
    (2) Contractul individual de muncă al asistentului maternal se suspendă în situaţiile şi condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la iniţiativa angajatorului pe perioada în care asistentul maternal nu are în îngrijire niciun copil pentru care a fost stabilită o măsură de protecţie specială în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, pe perioada în care acesta are atestatul de asistent maternal suspendat în condiţiile art. 25.

    ART. 23
    Contractul individual de muncă încetează în condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi la data retragerii atestatului de asistent maternal de către comisia pentru protecţia copilului.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Retragerea şi suspendarea atestatului de asistent maternal
    ART. 24
    (1) Atestatul de asistent maternal se retrage în următoarele situaţii:
    a) când se constată faptul că nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 3 care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal sau, după caz, a apărut una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 4;
    b) când se constată faptul că asistentul maternal a ascuns informaţii sau a furnizat informaţii false cu ocazia realizării evaluării sau pe durata de valabilitate a atestatului de asistent maternal;
    c) când asistentul maternal refuză să colaboreze cu echipa de evaluare prevăzută la art. 11 alin. (1). Se consideră lipsă de colaborare inclusiv nedepunerea documentelor solicitate, precum şi refuzul de participare la întâlnirile de evaluare sau la şedinţele comisiei pentru protecţia copilului;
    d) după trei refuzuri succesive de acceptare a propunerii de plasament al unui copil înaintate de direcţie;
    e) când se constată faptul că asistentul maternal nu susţine menţinerea legăturilor cu părinţii copilului, rudele acestuia sau alte persoane faţă de care copilul a dezvoltat legături de ataşament în condiţiile prevăzute de Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile stabilite prin programul de intervenţie specifică;
    f) când se constată faptul că asistentul maternal nu susţine copilul declarat adoptabil în procesul de potrivire practică din cadrul procedurii adopţiei;
    g) când asistentul maternal depune cererea privind eliberarea atestatului de adoptator/familie adoptatoare peste termenul prevăzut la art. 30 alin. (2) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) când se constată că minorul aflat în plasament este victimă a abuzului, neglijării, exploatării sau a oricărei forme de violenţă în familia asistentului maternal, indiferent dacă aceste acţiuni sau inacţiuni sunt săvârşite de asistentul maternal sau de un alt membru cu care acesta locuieşte;
    i) când se constată faptul că asistentul maternal intră în relaţii personale cu familia copilului, cu familii adoptatoare fără a anunţa direcţia;
    j) când se constată că asistentul maternal se deplasează împreună cu copilul în afara localităţii de domiciliu sau, după caz, reşedinţă, pentru o perioadă mai mare de 3 zile, fără a înştiinţa direcţia;
    k) când asistentul maternal refuză nejustificat să participe la cursurile de formare continuă sau nu participă la acestea;
    l) la cererea motivată a asistentului maternal.

    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. h) conducerea direcţiei are obligaţia de a sesiza organele de cercetare penală.
    (3) Retragerea atestatului de asistent maternal atrage după sine încetarea contractului individual de muncă.
    (4) Asistentul maternal căruia i-a fost retras atestatul de asistent maternal în condiţiile prevederilor alin. (1) lit. a)-k) nu se mai poate ocupa de creşterea şi îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecţie specială în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 25
    Atestatul de asistent maternal se suspendă în următoarele situaţii:
    a) la cererea asistentului maternal, pentru o perioadă de maximum 3 luni;
    b) ca urmare a punerii în mişcare a acţiunii penale împotriva asistentului maternal sau împotriva oricărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuieşte, până la clasarea, renunţarea la urmărirea penală sau, după caz, pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive.


    ART. 26
    Valabilitatea atestatului de asistent maternal încetează de drept:
    a) la data împlinirii vârstei standard de pensionare, stabilită conform Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
    b) la data decesului persoanei atestate.


    CAP. IV
    Contravenţii şi sancţiuni
    ART. 27
    (1) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni:
    a) nerespectarea prevederilor art. 9;
    b) nerespectarea de către asistentul social şi psiholog a prevederilor art. 11 alin. (1);
    c) nerespectarea de către asistentul social şi psiholog a prevederilor art. 11 alin (2).

    (2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează după cum urmează:
    a) cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, cele prevăzute la lit. a);
    b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. b) şi c).

    (3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane anume desemnate dintre cele cu atribuţii de control din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie.

    ART. 28
    Contravenţiilor prevăzute la art. 27 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 29
    Cererile de evaluare a capacităţii persoanelor care solicită să devină asistent maternal profesionist aflate în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se soluţionează conform prevederilor legale în vigoare la momentul înregistrării cererii la direcţie.

    ART. 30
    (1) Atestatele asistenţilor maternali eliberate conform prevederilor art. 29 şi cele aflate în perioada de valabilitate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe rămân valabile pe întreaga perioadă pentru care au fost eliberate iniţial.
    (2) Prin excepţie, valabilitatea atestatelor asistenţilor maternali prevăzute la alin. (1) încetează de drept în următoarele situaţii:
    a) asistentul maternal nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 3 lit. b), art. 4 lit. a) şi art. 19 şi pe perioada valabilităţii lor intervine încetarea măsurii de protecţie specială a copiilor pe care îi au în îngrijire;
    b) asistentul maternal a suferit o condamnare prin hotărâre judecătoreasă rămasă definitivă pentru săvârşirea cu intenţie a unor infracţiuni contra persoanei, contra autorităţii, contra înfăptuirii justiţiei, de corupţie şi de serviciu, de trafic de droguri, la regimul privind substanţele dopante, precum şi de efectuare de operaţiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscris cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare sau asupra minorilor.

    (3) În situaţia persoanelor care au deţinut atestat de asistent maternal a cărui valabilitate a fost menţinută în condiţiile alin. (1) teza întâi şi care solicită obţinerea unui nou atestat de asistent maternal, evaluarea şi atestarea acestora se realizează conform prevederilor prezentei ordonanţe, cu excepţia dispoziţiilor prevăzute la art. 3 lit. b) şi la art. 7 pentru solicitanţii care sunt posesori ai unui certificat de absolvire a cursului de perfecţionare pentru ocupaţia de asistent maternal organizat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie în anul 2023.
    (4) Cererea de evaluare pentru obţinerea atestatului de asistent maternal în condiţiile prevăzute la alin. (2) se depune la direcţie cu cel puţin 90 de zile calendaristice anterioare expirării atestatului.
    (5) Prin excepţie, cererile de evaluare pentru atestatele de asistent maternal, prevăzute la alin. (4), a căror valabilitate expiră în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe pot fi depuse în orice moment din această perioadă.
    (6) Pentru persoanele prevăzute la alin. (1) teza întâi, evaluarea activităţii prevăzute la art. 11 constă în întocmirea unui raport de evaluare a activităţii care cuprinde aspecte ce privesc modul de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute în contractul individual de muncă.

    ART. 31
    La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă:
    a) art. 122 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 5 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Hotărârea Guvernului nr. 679/2003 privind condiţiile de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului maternal profesionist, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 23 iunie 2003;
    c) Ordinul secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie nr. 137/2003 privind aprobarea Programei analitice a cursurilor de formare profesională pentru asistenţii maternali profesionişti, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 7 octombrie 2003.




                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Marian-Cătălin Predoiu
                    Ministrul familiei, tineretului şi egalităţii de şanse,
                    Natalia-Elena Intotero
                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu

    Bucureşti, 1 august 2024.
    Nr. 27.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016